abonnement Unibet Coolblue
pi_197788826
quote:
De Partij voor de Dieren stapt naar de rechter om te vragen of iedereen de mogelijkheid kan krijgen om bij de Tweede Kamerverkiezingen half maart per brief te stemmen. Wanneer het kort geding dient, is nog niet bekend. De partij vindt het onterecht, en een vorm van discriminatie, dat alleen 70-plussers per post mogen stemmen vanwege hun kwetsbaarheid voor het coronavirus. "Deze extra mogelijkheid wordt andere kiezers onthouden", zegt de partij.

De keuze van het kabinet voor briefstemmen voor 70-plussers - dat zijn 2,4 miljoen kiezers - is gebaseerd op adviezen van het RIVM. In de Eerste en Tweede Kamer leefde al de gedachte dat dit leeftijdsdiscriminatie zou kunnen zijn. Maar minister Ollongren zegt dat voor mensen jonger dan zeventig niet objectief gezegd kan worden dat daar het risico net zo groot is. Daarnaast is het stemmen via volmacht al uitgebreid van twee naar drie mensen.

De Partij voor de Dieren wil het briefstemmen mogelijk maken voor de jongere kiezers "met onderliggende ziekten die het RIVM ook als kwetsbaar aanmerkt" en voor de kiezers die liever niet naar een stemlokaal gaan. De partij stelt dat het voor sommige partijen voordelig uitpakt als alleen 70-plussers mogen briefstemmen.
Ik vind dit een waanzinnige actie die de verkiezingen in gevaar brengt. Iedereen via de post laten stemmen kan gewoon niet, dat kan de post niet aan. En onderscheid maken op iets anders dan leeftijd gaat niet. Ik hoop dat de rechter hier niet in mee gaat en het advies van de kiesraad mee weegt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 2 februari 2021 @ 22:13:44 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_197788869
Dieren mogen helemaal niet stemmen.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 22:14:16 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197788885
Ben het dit keer wel met de PvdD eens.

Mensen dwingen om hun leven in gevaar te brengen kan bijna als schending van de mensenrechten gezien worden.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197788922
quote:
89s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:14 schreef Mikeytt het volgende:
Ben het dit keer wel met de PvdD eens.

Mensen dwingen om hun leven in gevaar te brengen kan bijna als schending van de mensenrechten gezien worden.
Maar niemand dwingt mensen hun leven in gevaar te brengen. Stemmen is gewoon minder gevaarlijk dan naar de supermarkt gaan en er is ook nog de uitbreiding van de volmachten voor mensen met een onderliggende ziekte.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 2 februari 2021 @ 22:16:50 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197788957
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar niemand dwingt mensen hun leven in gevaar te brengen. Stemmen is gewoon minder gevaarlijk dan naar de supermarkt gaan en er is ook nog de uitbreiding van de volmachten voor mensen met een onderliggende ziekte.
Veel mensen bezorgen hun boodschappen omdat ze niet naar de winkel kunnen of willen.
Een volmacht is niet voor iedereen mogelijk, bijvoorbeeld eenzame ouderen die niet volledig kunnen vertrouwen op iemand.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197789007
Tegenwoordig heb je internet.

Dat werkt ook best goed.

Hoef je ook niks handmatig te gaan tellen als je een mooie website maakt.
pindazakje
pi_197789042
quote:
89s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:16 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Veel mensen bezorgen hun boodschappen omdat ze niet naar de winkel kunnen of willen.
Een volmacht is niet voor iedereen mogelijk, bijvoorbeeld eenzame ouderen die niet volledig kunnen vertrouwen op iemand.
Nog geen 2% van de mensen wil misschien niet stemmen uit angst voor de gezondheid.

https://www.ioresearch.nl(...)n-worden-uitgesteld/

Die hele angst om niet te gaan stemmen leeft helemaal niet. Een stembureau gaat gewoon heel veilig zijn, redelijke kans dat er zelfs maar 1 iemand tegelijk naar binnen mag en de rij dus buiten staat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197789056
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:18 schreef Hyaenidae het volgende:
Tegenwoordig heb je internet.

Dat werkt ook best goed.

Hoef je ook niks handmatig te gaan tellen als je een mooie website maakt.
Dat werkt leuk voor Rusland of andere hackers, stemmen via internet gaat echt niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197789102
Als PvdD dit wint hebben we geen verkiezingen voor juni, dit valt niet in een maand te regelen. Of het briefstemmen voor 70 plussers wordt er dankzij PvdD uit gehaald.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197789109
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:20 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat werkt leuk voor Rusland of andere hackers, stemmen via internet gaat echt niet.
Als je bankzaken kunt regelen via internet dan moet iets simpels zoals stemmen ook makkelijk kunnen op een veilige manier.
pindazakje
pi_197789192
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik vind dit een waanzinnige actie die de verkiezingen in gevaar brengt. Iedereen via de post laten stemmen kan gewoon niet, dat kan de post niet aan. En onderscheid maken op iets anders dan leeftijd gaat niet. Ik hoop dat de rechter hier niet in mee gaat en het advies van de kiesraad mee weegt.
Hoezo zou de post dat niet aankunnen? Die bezorgen miljoenen pakketjes per week, rond de kerst (vroeger) tientallen miljoenen kaarten, tegenwoordig tientallen miljoenen pakketjes, die kunnen dit makkelijk aan.
Als dit veilig georganiseerd kan worden zou ik zeker de mogelijkheid bieden aan mensen die dit willen.
pi_197789245
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:21 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Als je bankzaken kunt regelen via internet dan moet iets simpels zoals stemmen ook makkelijk kunnen op een veilige manier.
Bankzaken zijn gekoppeld aan een persoon. Mensen die bij een bank werken kunnen dat zien. Jij wil niet dat straks alle ambtenaren kunnen zien wat jij gestemd hebt. En dat zou de enige manier om het misschien redelijk te regelen, via DigID. Om nog niet te spreken over de ongeveer een half miljoen Nederlanders die geen PC hebben en er niet mee kunnen om gaan. Ouderen en blinden, bijvoorbeeld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197789291
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:24 schreef koemleit het volgende:

[..]

Hoezo zou de post dat niet aankunnen? Die bezorgen miljoenen pakketjes per week, rond de kerst (vroeger) tientallen miljoenen kaarten, tegenwoordig tientallen miljoenen pakketjes, die kunnen dit makkelijk aan.
Als dit veilig georganiseerd kan worden zou ik zeker de mogelijkheid bieden aan mensen die dit willen.
Sorry, het was niet de post maar met name de voorbereiding: https://www.trouw.nl/poli(...)n-17-maart~b15170ad/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 2 februari 2021 @ 22:54:54 #14
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_197790000
Ik ben sowieso tegen briefstemmen.

In welke vorm dan ook.

Stemmen doe je op het stemkantoor met een rood potlood.
pi_197790475
Belachelijk idee. Vaccins eerder uitdelen aan ouderen is ook theoretisch gezien discriminatie maar op basis van de volksgezondheid prima te onderbouwen. Hier geldt dat ook.
pi_197790567
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:54 schreef Ixnay het volgende:
Ik ben sowieso tegen briefstemmen.

In welke vorm dan ook.

Stemmen doe je op het stemkantoor met een rood potlood.
Goeie argumentatie.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 23:26:05 #17
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_197790654
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 23:19 schreef koemleit het volgende:

[..]

Goeie argumentatie.
Waar staat dat dit argumentatie is?

Het zijn stellingen. Zonder argumentatie.
  woensdag 3 februari 2021 @ 00:14:31 #18
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_197791181
Een belangrijk principe bij verkiezingen is het stemgeheim. Daarom wordt er op toegezien dat de kiezer alleen het stemhokje in gaat. Met briefstemmen is dit stemgeheim niet te garanderen.
Non possumus non loqui
  woensdag 3 februari 2021 @ 00:29:22 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197791288
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik vind dit een waanzinnige actie die de verkiezingen in gevaar brengt. Iedereen via de post laten stemmen kan gewoon niet, dat kan de post niet aan. En onderscheid maken op iets anders dan leeftijd gaat niet. Ik hoop dat de rechter hier niet in mee gaat en het advies van de kiesraad mee weegt.
Niet alleen de post. De drukkerijen ook niet. Er zijn een beperkt aantal drukkerijen die (brief)stembiljetten en stempassen e.d. kunnen drukken. Door de krappe termijnen (er kan nog beroep worden aangetekend tegen de kandidatenlijsten) past het waarschijnlijk allemaal net, want er moeten nu al veel meer stembiljetten gedrukt worden dan normaal. Als daar dan ook nog een extra groep bijkomt (onduidelijk hoe groot) is dat nogal een risico.

Gemeenten moeten dan ook inderhaast een proces optuigen om aanvragen voor briefstembiljetten te verwerken.

Kiezers in het buitenland hebben ook al jaren de extra optie van briefstemmen. Was dat dan ook discriminatie van kiezers die in Nederland woonden?
  woensdag 3 februari 2021 @ 00:37:53 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197791343
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:21 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Als je bankzaken kunt regelen via internet dan moet iets simpels zoals stemmen ook makkelijk kunnen op een veilige manier.
Helaas. Voor verkiezingen online moet er gekozen worden tussen stemgeheim en controleerbaarheid van de uitslag. Beide lukt niet.
pi_197800497
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 00:37 schreef freako het volgende:

[..]

Helaas. Voor verkiezingen online moet er gekozen worden tussen stemgeheim en controleerbaarheid van de uitslag. Beide lukt niet.
Waarom moet het in godsnaam geheim zijn?
En hoezo kan beiden niet.
Mijn bankrekening klopt toch ook exact en is ook niet in te zien voor de gemiddelde persoon zonder inlog.
pindazakje
pi_197800535
Waarom kunnen we niet met digid stemmen?
pi_197800649
Ja goed idee, kan er mooi mee gefraudeerd worden.

Mensen moeten zich niet aanstellen. Wel lekker met 30 man op zaterdag de kruidvat in, maar stemmen is ineens levensgevaarlijk.
  woensdag 3 februari 2021 @ 18:04:09 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197800890
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 17:38 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Waarom moet het in godsnaam geheim zijn?
En hoezo kan beiden niet.
Mijn bankrekening klopt toch ook exact en is ook niet in te zien voor de gemiddelde persoon zonder inlog.
Voorbeeld: Anderen kunnen je dwingen (of betalen) op een bepaalde partij te stemmen. Als dat ook gecontroleerd kan worden is de kans daarop veel groter.

Andersom kan ook: een baan niet krijgen omdat je op de verkeerde partij hebt gestemd.

Om te kunnen controleren dat jouw online stem niet stiekem veranderd wordt moet ie op de een of andere manier te herkennen zijn. Een uniek nummer, of direct gekoppeld aan een DigiD bijvoorbeeld. Als je dat losknipt, kan niemand controleren dat jouw SP-stem opgeslagen wordt als een VVD-stem. Want die stem is dan nergens aan gekoppeld.

Papieren stembiljetten zijn ook nergens aan gekoppeld. Maar daar kan controleren wel, omdat het een afgesloten stembus is, en op de telling toezicht kan worden gehouden.
pi_197801077
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 18:04 schreef freako het volgende:

[..]

Voorbeeld: Anderen kunnen je dwingen (of betalen) op een bepaalde partij te stemmen. Als dat ook gecontroleerd kan worden is de kans daarop veel groter.

Andersom kan ook: een baan niet krijgen omdat je op de verkeerde partij hebt gestemd.

Om te kunnen controleren dat jouw online stem niet stiekem veranderd wordt moet ie op de een of andere manier te herkennen zijn. Een uniek nummer, of direct gekoppeld aan een DigiD bijvoorbeeld. Als je dat losknipt, kan niemand controleren dat jouw SP-stem opgeslagen wordt als een VVD-stem. Want die stem is dan nergens aan gekoppeld.

Papieren stembiljetten zijn ook nergens aan gekoppeld. Maar daar kan controleren wel, omdat het een afgesloten stembus is, en op de telling toezicht kan worden gehouden.
Ik denk niet dat er mensen geld over hebben om mensen over te halen om ergens op te stemmen.
Sowieso niet bij 1 persoon, dan zou het om tienduizenden moeten gaan voordat zoiets ook echt effect heeft in de uitslag. Dit is meteen ook de reden waarom ik nooit stem, die ene stem gaat geen reet verschil maken.

Verder is het koppelen aan digid, zoals donorregistratie, toch een prima veilige oplossing?
En als het stemmen gewoon online kan dan heb je ook meer stemmers, zelfs ik stem dan misschien wel omdat ik er m'n huis niet eens voor uit hoef.
pindazakje
  woensdag 3 februari 2021 @ 18:27:14 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197801286
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 18:15 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er mensen geld over hebben om mensen over te halen om ergens op te stemmen.
Sowieso niet bij 1 persoon, dan zou het om tienduizenden moeten gaan voordat zoiets ook echt effect heeft in de uitslag. Dit is meteen ook de reden waarom ik nooit stem, die ene stem gaat geen reet verschil maken.
Bij Kamerverkiezingen is het lastiger, maar zeker gemeenteraadsverkiezingen zijn een risico.

quote:
Verder is het koppelen aan digid, zoals donorregistratie, toch een prima veilige oplossing?
En als het stemmen gewoon online kan dan heb je ook meer stemmers, zelfs ik stem dan misschien wel omdat ik er m'n huis niet eens voor uit hoef.
Totdat een week na de verkiezingen een lijst met alle PVV-stemmers opduikt. Ik vermoed dat niet iedereen daar open voor uit wil komen.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 3 februari 2021 @ 18:29:41 #27
408813 crew  trein2000
pi_197801315
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 18:15 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er mensen geld over hebben om mensen over te halen om ergens op te stemmen.
Sowieso niet bij 1 persoon, dan zou het om tienduizenden moeten gaan voordat zoiets ook echt effect heeft in de uitslag. Dit is meteen ook de reden waarom ik nooit stem, die ene stem gaat geen reet verschil maken.

Verder is het koppelen aan digid, zoals donorregistratie, toch een prima veilige oplossing?
En als het stemmen gewoon online kan dan heb je ook meer stemmers, zelfs ik stem dan misschien wel omdat ik er m'n huis niet eens voor uit hoef.
Bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge!
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  woensdag 3 februari 2021 @ 18:31:08 #28
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197801338
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 18:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Bedankt voor uw stem op Hugo de Jonge!
Dit inderdaad.
  donderdag 4 februari 2021 @ 08:28:15 #29
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197808271
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 18:15 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er mensen geld over hebben om mensen over te halen om ergens op te stemmen.
Sowieso niet bij 1 persoon, dan zou het om tienduizenden moeten gaan voordat zoiets ook echt effect heeft in de uitslag. Dit is meteen ook de reden waarom ik nooit stem, die ene stem gaat geen reet verschil maken.

Verder is het koppelen aan digid, zoals donorregistratie, toch een prima veilige oplossing?
En als het stemmen gewoon online kan dan heb je ook meer stemmers, zelfs ik stem dan misschien wel omdat ik er m'n huis niet eens voor uit hoef.
1) Met online stemmen kun je er bijvoorbeeld niet op toe zien dat iemand vrijelijk stemt, of dat iemand zijn stem verkocht heeft.

2) Verder heb je meer kans op “afgeluisterd” worden.

3) Daarbij is met Digid stemmen nou niet echt anoniem, je stem wordt geregistreerd en je kan niet controleren of dat anoniem gebeurt.

4) Ook is een online stemproces niet te controleren of op toe te zien door de burgers zelf.

5) De belangrijkste, met Digid stemmen heb je risico op malware die zich onzichtbaar verspreid en niks anders doet dan de stemmen van mensen ongezien aanpassen.

Zomaar een paar punten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197808468
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

1) Met online stemmen kun je er bijvoorbeeld niet op toe zien dat iemand vrijelijk stemt, of dat iemand zijn stem verkocht heeft.

2) Verder heb je meer kans op “afgeluisterd” worden.

3) Daarbij is met Digid stemmen nou niet echt anoniem, je stem wordt geregistreerd en je kan niet controleren of dat anoniem gebeurt.

4) Ook is een online stemproces niet te controleren of op toe te zien door de burgers zelf.

5) De belangrijkste, met Digid stemmen heb je risico op malware die zich onzichtbaar verspreid en niks anders doet dan de stemmen van mensen ongezien aanpassen.

Zomaar een paar punten.
1) Ik zou willen dat ik voor geld kon stemmen op wie dan ook. Dus mijn stembiljet is geld waard? Lijkt me sterk dat iemand hier geld voor over heeft. Dan moet je namelijk tienduizenden mensen omkopen voordat het effect heeft op de uitslag.

2) Boeiend, waarom moet dit geheim blijven?
3) Zie 2
4) Geen idee.
5) Dit kan dus ook met de donorregistraties gebeuren die nu via Digid gaan?
pindazakje
pi_197808505
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

1) Ik zou willen dat ik voor geld kon stemmen op wie dan ook. Dus mijn stembiljet is geld waard? Lijkt me sterk dat iemand hier geld voor over heeft. Dan moet je namelijk tienduizenden mensen omkopen voordat het effect heeft op de uitslag.
De kans dat iemand dat gaat doen bij online stemmen is inderdaad vrij groot. Tuurlijk is jouw stem wat waard en is dat ook in geld uit te drukken. Er loopt zelfs al een onderzoek in Den Haag naar gekochte volmachtstemmen.

https://nos.nl/artikel/23(...)mos-in-den-haag.html

Bij digitaal stemmen wordt dat allemaal een stuk makkelijker.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hanca op 04-02-2021 09:02:13 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 4 februari 2021 @ 08:54:04 #32
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197808510
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

1) Ik zou willen dat ik voor geld kon stemmen op wie dan ook. Dus mijn stembiljet is geld waard? Lijkt me sterk dat iemand hier geld voor over heeft. Dan moet je namelijk tienduizenden mensen omkopen voordat het effect heeft op de uitslag.
Nu heeft de 'koper' geen mogelijkheid om te controleren of je ook daadwerkelijk op hem stemt
quote:
2) Boeiend, waarom moet dit geheim blijven?
3) Zie 2
Stemmen is anoniem om iedereen de vrijheid te geven te stemmen op wie hij wil, zonder dat dat tegen hem gebruikt kan worden
quote:
4) Geen idee.
Nee, dat kan niet. Stem gaat een zwarte doos in, en er rolt een uitslag uit.
quote:
5) Dit kan dus ook met de donorregistraties gebeuren die nu via Digid gaan?
Ja, dat kan.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197808539
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
2) Boeiend, waarom moet dit geheim blijven?
3) Zie 2
Omdat er bijvoorbeeld wel eens een kans kan zijn dat je moeilijker een baan kunt vinden als je PVV of Denk (of bijvoorbeeld VSN, Bij1 of een aantal andere nieuwe partijen) hebt gestemd. Ik vind het prima als iedereen van mij weet dat ik CU stem, heb ook wel verschillende jaren zo'n poster opgehangen, maar dat je stem in principe geheim is is wel essentieel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 04-02-2021 09:10:54 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197808555
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
5) Dit kan dus ook met de donorregistraties gebeuren die nu via Digid gaan?
Wie heeft er belang bij de donorcodicillen aan te passen via malware? Zeker omdat je het codicil altijd zelf in kunt zien en aanpassen is dat vrij nutteloos. Bij stemmen gaat dat natuurlijk niet op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 4 februari 2021 @ 09:27:40 #35
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197808938
Overigens is punt 2) en 3) best te ondervangen door het als optie aan te bieden. Als het je niet kan schelen dan stem je met Digid.

Alleen de andere punten vind ik echt veel te grote issues. Daarom moet je ook het briefstemmen echt tot een absoluut minimum beperken. Liever helemaal niet, maar het alternatief is in deze pandemie wellicht nog slechter.

Volgende verkiezingen iig weer volledig stembus.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197812102
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wie heeft er belang bij de donorcodicillen aan te passen via malware? Zeker omdat je het codicil altijd zelf in kunt zien en aanpassen is dat vrij nutteloos. Bij stemmen gaat dat natuurlijk niet op.
Iemand die op zoek is naar een orgaan? Meteen bij iedereen invullen dat ze gaan doneren, niemand gaat jaarlijks controleren of die registratie nog wel klopt. Sterker nog ik heb nog nooit gekeken wat erin staat.

Misschien vergezocht, maar dat vind ik met mensen omkopen om ergens op te stemmen ook.
pindazakje
pi_197812324
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 12:39 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Iemand die op zoek is naar een orgaan? Meteen bij iedereen invullen dat ze gaan doneren, niemand gaat jaarlijks controleren of die registratie nog wel klopt. Sterker nog ik heb nog nooit gekeken wat erin staat.

Misschien vergezocht, maar dat vind ik met mensen omkopen om ergens op te stemmen ook.
Dat laatste zou dus in Den Haag wel gebeurd kunnen zijn. En dat is maar volmachten kopen voor de gemeenteraadsverkiezingen, bij landelijke verkiezingen digitale stemmen kopen zou hele grote proporties aan kunnen nemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 6 februari 2021 @ 15:57:52 #38
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_197853532
Het kort geding dient op 10 februari.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 16:05:38 #39
494852 Wicky030
Feitelijk incorrect
pi_197853702
Zien mensen niet in dat dit een vorm van voter supression is? Doelgroep A mag stemmen via meerdere kanalen, doelgroep B mag alleen stemmen via een kantoor tijdens een lockdown en pandemie.
Non-conformistisch onuitstaanbaar onverwoestbaar
  zaterdag 6 februari 2021 @ 16:07:33 #40
494852 Wicky030
Feitelijk incorrect
pi_197853743
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:57 schreef Hanca het volgende:

[..]

Omdat er bijvoorbeeld wel eens een kans kan zijn dat je moeilijker een baan kunt vinden als je PVV of Denk (of bijvoorbeeld VSN, Bij1 of een aantal andere nieuwe partijen) hebt gestemd. Ik vind het prima als iedereen van mij weet dat ik CU stem, heb ook wel verschillende jaren zo'n poster opgehangen, maar dat je stem in principe geheim is is wel essentieel.
Ik zie liever een idealistische systeem in de toekomst waar het stemgeheim openbaar wordt en fractieleden in de Tweede Kamer prive kunnen stemmen en niet gebonden zijn aan fractiedisciplines of voorwaarden.
Non-conformistisch onuitstaanbaar onverwoestbaar
pi_197853861
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 16:05 schreef Wicky030 het volgende:
Zien mensen niet in dat dit een vorm van voter supression is? Doelgroep A mag stemmen via meerdere kanalen, doelgroep B mag alleen stemmen via een kantoor tijdens een lockdown en pandemie.
Nee. Het is geen voter suppression. Er denkt ook hooguit 2% van de bevolking om niet te gaan stemmen, blijkt uit onderzoeken. Dan kun je gericht op die 2% beter een campagne richten die uit legt waarom het wel veilig kan, dat je 3 dagen hebt en dus een rustig moment uit kunt zoeken en dat je anders iemand kan machtigen die in plaats van jou gaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197853905
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 15:57 schreef freako het volgende:
Het kort geding dient op 10 februari.
Dat lijkt me te kort dag om iedereen een brief te sturen, dus indien PvdD dit wint stemmen we denk ik niet voor juni (is dat misschien hun doel, meer kans dat Rutte nog minder populair wordt?).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197854037
quote:
De Partij voor de Dieren vindt dat iedereen die dat vanwege de coronacrisis wil bij de komende Tweede Kamerverkiezingen per brief moet kunnen stemmen. Nu heeft het kabinet dat alleen mogelijk gemaakt voor 70-plussers, maar de PvdD noemt dat „ongeoorloofde discriminatie” en spant een kort geding aan tegen de Staat. Dat maakte de partij maandagmiddag bekend in een persbericht.

Volgens de Partij voor de Dieren zijn er naast ouderen nog miljoenen andere volwassenen met onderliggende ziekten die het RIVM ook als „kwetsbaar” aanmerkt en is er een grote groep kiezers zonder gezondheidsproblemen die onder de huidige omstandigheden ook liever de stemlokalen mijdt.

„Juist bij de uitoefening van het fundamentele kiesrecht moeten alle kiezers gelijke rechten en mogelijkheden hebben”, stelt de PvdD. „De wet is op dat punt in strijd met fundamentele rechten die in verdragen zijn vastgelegd. Bovendien leidt het extra voordeel voor 70-plussers tot bevoordeling van sommige politieke partijen en benadeling van andere.”
Terechte klacht op principiële gronden. Het gaat niet om welk % verschil dit zou maken of niet.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 16:21:23 #44
494852 Wicky030
Feitelijk incorrect
pi_197854061
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 16:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee. Het is geen voter suppression. Er denkt ook hooguit 2% van de bevolking om niet te gaan stemmen, blijkt uit onderzoeken. Dan kun je gericht op die 2% beter een campagne richten die uit legt waarom het wel veilig kan, dat je 3 dagen hebt en dus een rustig moment uit kunt zoeken en dat je anders iemand kan machtigen die in plaats van jou gaat.
3% kunnen nog steeds 6 zetels zijn. Daarnaast is in dat onderzoek niet onderzocht wat voor invloed brief stemmen heeft in vergelijking met niet brief stemmers.

In de VS mogen mensen die veroordeeld zijn niet stemmen in sommige staten. Als dat hier ook gebeurt om mensen in een pandemie en lockdown te verplichten om te stemmen op kantoren en een selecte groep kiezers de vrijheid geeft om te stemmen hoe ze willen krijg je bewerkte resultaten.
Non-conformistisch onuitstaanbaar onverwoestbaar
  dinsdag 9 februari 2021 @ 15:01:07 #45
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197907387
Slecht idee. Populistisch geroep, niets mis met stemmen op lokatie.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 15:34:07 #46
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_197908220
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nog geen 2% van de mensen wil misschien niet stemmen uit angst voor de gezondheid.

https://www.ioresearch.nl(...)n-worden-uitgesteld/

Die hele angst om niet te gaan stemmen leeft helemaal niet. Een stembureau gaat gewoon heel veilig zijn, redelijke kans dat er zelfs maar 1 iemand tegelijk naar binnen mag en de rij dus buiten staat.
Je kunt niet aan de ene kant roepen dat die angst niet leeft en er daarom niks mee gedaan moet worden, maar het aan de andere kant wel heel belangrijk vinden dat een deel van de bevolking wel beschermd wordt tegen hun (al dan niet rechtmatige) angst. Je creëert gewoon een oneerlijk verschil door een bepaalde groep, die ook nog eens ideologisch afwijkt van het gemiddelde, extra stemmiddelen te geven en de andere niet.
pi_197911778
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 16:19 schreef Chia het volgende:

[..]

Terechte klacht op principiële gronden. Het gaat niet om welk % verschil dit zou maken of niet.
Het is helemaal niet op principiële gronden, zie de laatse zin.
pi_197911800
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het is helemaal niet op principiële gronden, zie de laatse zin.
Het principe van bevoordeling en benadeling wat hiermee ook in de hand wordt gewerkt en waar ze principieel tegen zijn wordt in de laatste zin genoemd inderdaad.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2021 18:42:45 ]
pi_197911953
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:42 schreef Chia het volgende:

[..]

Het principe van bevoordeling en benadeling wat hiermee ook in de hand wordt gewerkt en waar ze principieel tegen zijn wordt in de laatste zin genoemd inderdaad.
Leuk geprobeerd :D
  woensdag 10 februari 2021 @ 00:49:18 #50
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Vrijheid voor Demoon_uit Hemel
pi_197918644
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:18 schreef Hyaenidae het volgende:
Tegenwoordig heb je internet.

Dat werkt ook best goed.

Hoef je ook niks handmatig te gaan tellen als je een mooie website maakt.
Internet wordt voortdurend gehackt. Geen idee of dit nu wel zo'n goed alternatief is.
Niet iedereen heeft overigens toegang tot internet. Bibliotheken zijn nu ook dicht, dus als je pc defect is heb je geen toegang tot het internet (en een nieuwe pc kopen kan nu ook niet, winkels zijn dicht).



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 2
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')