abonnement Unibet Coolblue
pi_197707658
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 17:56 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het doel was toch klimaat, file en nog wat buzz woorden. Dus 100% want dan wil de staat (GroenLinks en D66) het gewoon afdwingen voor werkgever en werknemer.
Nonsens, je lijkt moeite met lezen te hebben? Waar zegt iemand dat dit afgedwongen moet worden bij werknemers?

Dit gaat gewoon om een (klein) extra recht voor werknemers. Een recht, geen plicht. Niks meer, maar ook niks minder.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197707699
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:30 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nonsens, je lijkt moeite met lezen te hebben? Waar zegt iemand dat dit afgedwongen moet worden bij werknemers?
Het is een logische gevolgtrekking. Schijnbaar een erg moeilijk concept voor sommigen.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 18:41:28 #203
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197707835
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:29 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Je snapt het punt niet. Dit is een aanpassing van de wet flexibel werken met een paar flutregels. Die wet is helemaal niet de plek om dit goed te regelen, dus dit voorstel blijft rommelen in de marge. Het is ook helemaal niet de intentie van de initiatiefnemers om meer te regelen dan wat er nu staat, want ja, dan hadden ze daar wel een poging toe gewaagd, niet? Dus er zal mogelijk wel wat discussie zijn en er zal misschien een artikeltje bijkomen, een lidje vervallen en een woordje genuanceer worden. Maar dan nog is het gerommel in de marge en voor de slapende bühne. Als je de ronkende teksten van de partijen leest over wat ze allemaal wel niet hebben geregeld en je leest dan het voorstel, dan schiet toch hoop ik jou politieke hart ook in een stuip?

Als de kamer een beetje wakker is dan wordt het afgeschoten met de mededeling:"hahahaha, leuk geprobeerd, maar ga het nou eens echt goed regelen, stelletje stumpers."
Als die gewijzigde regels in een bestaande wet afdoende zijn hoef je er geen kilo's dikke wetten voor te maken. Dat maakt het ook sneller mogelijk in te voeren mbt Corona

Maar los van het feit of ze het qua handwerk in de kamer goed aanpakken. Uiteindelijk gaat het om het doel. En ook daar heb je duidelijk een zeer negatieve grondhouding tegen zodat je naar allerlei spijkers op laag water zoekt om het af te schieten.
pi_197707870
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:33 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het is een logische gevolgtrekking. Schijnbaar een erg moeilijk concept voor sommigen.
Hoezo is dat een logische gevolgtrekking? Heeft het recht op kolfen op de werkplek voor moeders ook er voor gezorgd dat die vrouwen nu gedwongen worden dat te doen? Volgens mij niet...
Ik zie dit als een redelijk vergelijkbare wetswijziging. Een werkgever mag een redelijke vraag van een werknemer niet meer zo aan de kant schuiven zonder argument.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 18:43:54 #205
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197707883
Kunnen we allemaal stoppen met op de man spelen en sneren naar elkaar? Dank u
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197707933
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:33 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het is een logische gevolgtrekking. Schijnbaar een erg moeilijk concept voor sommigen.
Mwaa, ik zit daar genuanceerder in. Ik geloof niet dat deze twee partijen zo ver zullen gaan dat werknemers verplicht gaan worden om thuis te werken of om die lasten op zich te nemen.

Ik denk wel dat uiteindelijk dat gewoon de verwachting gaat worden, maar dat is niet van vandaag op morgen te regelen. Je moet nogal wat regelen wil je verantwoord thuis kunnen werken. Veel is geregeld in het arbeidsomstandighedenbesluit, maar lang niet alles als deels thuiswerken de norm wordt.

En er is nogal wat schimmig rondom de eisen en verantwoorderlijkheden daaromtrent. Ik heb dan weer wel genoeg vertrouwen in D66 en GroenLinks om te geloven dat ze dat niet zomaar doordrammen, omdat ze de rechten van werknemers nu eenmaal hoger op de ladder zetten dan die van werkgevers.
pi_197707964
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:43 schreef Hanca het volgende:

[..]

Hoezo is dat een logische gevolgtrekking? Heeft het recht op kolfen op de werkplek voor moeders ook er voor gezorgd dat die vrouwen nu gedwongen worden dat te doen? Volgens mij niet...
Ik zie dit als een redelijk vergelijkbare wetswijziging. Een werkgever mag een redelijke vraag van een werknemer niet meer zo aan de kant schuiven zonder argument.
Als reden wordt aangedragen; uitstootreductie en oplossing voor het fileprobleem.
Deze wet verplicht werkgevers om werknemers thuis te laten werken om deze doelen te bewerkstelligen.
Als werknemers besluiten hieraan geen gehoor te geven omdat ze wel op kantoor willen werken dan worden de doelen niet behaald. Gevolg is dat er een nieuwe wet komt waarin D66 en GroenLinks het thuiswerk ook aan werknemers gaan opleggen. Of dat ze de wet schrappen, dat kan natuurlijk ook maar dat zou een zeldzaam stukje reflectie zijn van politici. Dat zie ik niet gebeuren.
pi_197707996
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Als die gewijzigde regels in een bestaande wet afdoende zijn hoef je er geen kilo's dikke wetten voor te maken. Dat maakt het ook sneller mogelijk in te voeren mbt Corona
Maar het is dus niet voldoende. Kun je zelf ook lezen.

quote:
Maar los van het feit of ze het qua handwerk in de kamer goed aanpakken. Uiteindelijk gaat het om het doel. En ook daar heb je duidelijk een zeer negatieve grondhouding tegen zodat je naar allerlei spijkers op laag water zoekt om het af te schieten.
Wat is volgens jou het doel dan? Wat moet deze wet bereiken?
  vrijdag 29 januari 2021 @ 18:52:29 #209
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197708021
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:51 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

Wat is volgens jou het doel dan? Wat moet deze wet bereiken?
Dat werknemers en hun organisaties sterker staan om de vrijheid te regelen om thuis te kunnen werken wanneer dat mogelijk is. En dat is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend.
pi_197708024
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:48 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Als reden wordt aangedragen; uitstootreductie en oplossing voor het fileprobleem.
Deze wet verplicht werkgevers om werknemers thuis te laten werken om deze doelen te bewerkstelligen.
Als werknemers besluiten hieraan geen gehoor te geven omdat ze wel op kantoor willen werken dan worden de doelen niet behaald. Gevolg is dat er een nieuwe wet komt waarin D66 en GroenLinks het thuiswerk ook aan werknemers gaan opleggen. Of dat ze de wet schrappen, dat kan natuurlijk ook maar dat zou een zeldzaam stukje reflectie zijn van politici. Dat zie ik niet gebeuren.
Nee, dan laten ze de wet staan en gaan ze de werknemers proberen te verleiden meer thuis te werken. Dat lijkt me het meest logische. Maar zolang werkgevers zeer regelmatig nog weigeren met als enige argument "wil ik niet", kun je werknemers niet verleiden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197708065
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:52 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, dan laten ze de wet staan en gaan ze de werknemers proberen te verleiden meer thuis te werken. Dat lijkt me het meest logische. Maar zolang werkgevers zeer regelmatig nog weigeren met als enige argument "wil ik niet", kun je werknemers niet verleiden.
Verleiden is prima, als dat maar positief verleiden is. Helaas staat Den Haag daarom niet bekend, verleiden betekend in dit geval spitsheffing en andere financiele dwangmiddelen.

Geen enkele opdrachtgever die ik ken die niet aan deels thuiswerken doet overigens. Dus ik ben nog steeds zeer benieuwd over wat voor percentage aan werknemers die dit willen maar niet mogen we dan praten.
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 18:58:06 #212
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197708127
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:55 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Verleiden is prima, als dat maar positief verleiden is. Helaas staat Den Haag daarom niet bekend, verleiden betekend in dit geval spitsheffing en andere financiele dwangmiddelen.

Geen enkele opdrachtgever die ik ken die niet aan deels thuiswerken doet overigens. Dus ik ben nog steeds zeer benieuwd over wat voor percentage aan werknemers die dit willen maar niet mogen we dan praten.
Je bedoelt de spitsheffing die er niet is? :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197708143
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat werknemers en hun organisaties sterker staan om de vrijheid te regelen om thuis te kunnen werken wanneer dat mogelijk is. En dat is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend.
Je wilt dus eigenlijk niets feitelijk bereiken? Bijvoorbeeld meer mensen die feitelijk gaan thuiswerken? Waarom dan toch met spoed nu? Zoals jij het schetst heb je weinig hoop op een daadwerkelijk effect. Dat deel ik volledig met deze wet. Deze wet gaat niets aan effect te weeg brengen omdat de werkgevers die je in beweging wil krijgen, hiermee niet in beweging gaan komen. Als je echt NU iets wilt regelen dan gooi je er een wet in die bedrijven verbiedt om mensen naar kantoor te laten komen die er niets te zoeken hebben en deel je dikke boetes uit als ze niet luisteren. Maar ja, daar is geen meerderheid voor natuurlijk, dus dan maar 'bewustwording'.

Mij lijkt het doel van een wet inbrengen over thuiswerken dat je substantieel meer thuiswerk gaat zien. En daar heb je een andere wet voor nodig. Eentje waar je samen met werkgevers EN werknemers op zoek gaat naar wat reëel is, hoeveel een werkgever maximaal moet investeren en wat van een werknemer verwacht mag worden.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 19:04:31 #215
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_197708241
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 23:20 schreef 111210 het volgende:
Bij de belangrijkste banen kan je niet eens thuiswerken
Wat zijn volgens jou de belangrijkste banen?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 19:05:42 #216
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_197708262
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 13:52 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Ja verleg de huisvestings- en kantoorlasten maar naar de werknemer. Dan kan in elk geval het grote graaien gewoon blijven doorgaan
Anderzijds krijg je er veel vrije tijd voor terug. Prima toch?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 19:06:15 #217
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197708270
quote:
Dan komt een recht om thuis te werken toch alleen maar goed uit, of niet? Dan kan je die heffing vermijden door thuis te werken. Win/win.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197708390
Overigens, wat ook grappig is: GroenLinks en D66 baseren zich op een onderzoek waaruit blijkt dat 27% van de ondervraagde mensen wordt gevraagd naar kantoor te komen, terwijl zij in potentie thuis zouden kunnen werken. Of dat die mensen dan fulltime naar kantoor moeten of 1 keer in de 14 dagen staat er niet bij. Mijn werkgever heeft een balie functie die open moet blijven, dus van de 100 werknemers zijn er 20 die daarin rouleren. Die kunnen dus thuis werken, maar moeten ook soms naar kantoor. Goed, details misschien die niet zo relevant zijn.

Wat verder in dat onderzoek staat is dat 45%(!!!!!!!) van de thuiswerkers geen Arbo verantwoorde werkplek heeft. En dat 38% van de ondervraagden sinds het thuiswerken meer lichamelijke klachten heeft daardoor.

Als je het dan echt zo op de werknemer hebt, en je hebt dat onderzoek gelezen, ga daar dan eerst eens iets mee doen. Voordat je onwelwillige werkgevers gaat verplichten mensen thuis te laten werken aan de keukentafel op een 14 inch laptop. Of denken we dat deze werkgevers extra goed voor hun werknemers gaan zorgen als die thuiswerk afdwingen?
pi_197708392
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dan komt een recht om thuis te werken toch alleen maar goed uit, of niet? Dan kan je die heffing vermijden door thuis te werken. Win/win.
Het gaat om vrijheden die D66 en GroenLinks willen afpakken, een spitsheffing die er nu niet is maar die D66 en GroenLinks maar al te graag willen invoeren is zo'n negatieve motivator om mensen te beletten naar kantoor te komen als ze dat zelf wel willen.
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 19:14:48 #220
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197708429
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:12 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het gaat om vrijheden die D66 en GroenLinks willen afpakken, een spitsheffing die er nu niet is maar die D66 en GroenLinks maar al te graag willen invoeren is zo'n negatieve motivator om mensen te beletten naar kantoor te komen als ze dat zelf wel willen.
Vrijheden afpakken lijkt mij toch eerder een VVD/CDA dingetje momenteel met D66 als enige die een avondklok tegenhield :P

En welke vrijheid word hier afgepakt, eigenlijk? Ik vind dit toch echt een hele rare frame die je hier ophangt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197708433
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:12 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Overigens, wat ook grappig is: GroenLinks en D66 baseren zich op een onderzoek waaruit blijkt dat 27% van de ondervraagde mensen wordt gevraagd naar kantoor te komen, terwijl zij in potentie thuis zouden kunnen werken. Of dat die mensen dan fulltime naar kantoor moeten of 1 keer in de 14 dagen staat er niet bij. Mijn werkgever heeft een balie functie die open moet blijven, dus van de 100 werknemers zijn er 20 die daarin rouleren. Die kunnen dus thuis werken, maar moeten ook soms naar kantoor. Goed, details misschien die niet zo relevant zijn.

Wat verder in dat onderzoek staat is dat 45%(!!!!!!!) van de thuiswerkers geen Arbo verantwoorde werkplek heeft. En dat 38% van de ondervraagden sinds het thuiswerken meer lichamelijke klachten heeft daardoor.

Als je het dan echt zo op de werknemer hebt, en je hebt dat onderzoek gelezen, ga daar dan eerst eens iets mee doen.
Als dit luchtballonnetje van D66 en GroenLinks het al tot wet gaat schoppen dan wordt het een gedrocht van jewelste. Dat kan een ieder op zijn/haar klompen aanvoelen. Om over handhaving nog maar te zwijgen. Een prachtig project waarin de overheid weer keihard kan falen en waar weer miljoenen aan belastinggeld uitgegeven kunnen worden en wat weer wat extra ambtenaren nodig heeft.
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 19:17:14 #222
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197708465
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:15 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Als dit luchtballonnetje van D66 en GroenLinks het al tot wet gaat schoppen dan wordt het een gedrocht van jewelste. Dat kan een ieder op zijn/haar klompen aanvoelen. Om over handhaving nog maar te zwijgen. Een prachtig project waarin de overheid weer keihard kan falen en waar weer miljoenen aan belastinggeld uitgegeven kunnen worden en wat weer wat extra ambtenaren nodig heeft.
Als het een wet word is dat omdat de meerderheid van de 2e Kamer akkoord gaat met de wet. En dat vereist heel wat meer dan D66 en GL, volgens mij.

En waarom zou de overheid dit moeten gaan handhaven, eigenlijk? Volgens mij bestaat de Arbeidsinspectie al, hoor.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197708469
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Vrijheden afpakken lijkt mij toch eerder een VVD/CDA dingetje momenteel :P
Je vergeet D66, die zit net zo goed in de regering. En GroenLinks zelf natuurlijk die gewoon meegestemd heeft met diverse zo niet alle coronamaatregelen.
quote:
En welke vrijheid word hier afgepakt, eigenlijk? Ik vind dit toch echt een hele rare frame die je hier ophangt.
We gaan het hele rondje niet nog eens dunnetjes opnieuw draaien. Lees het maar gewoon in chronologische volgorde terug.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2021 19:17:47 ]
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 19:18:27 #224
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197708490
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:17 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Je vergeet D66, die zit net zo goed in de regering. En GroenLinks zelf natuurlijk die gewoon meegestemd heeft met diverse zo niet alle maatregelen.
[..]

We gaan het hele rondje niet nog eens dunnetjes opnieuw draaien. Lees het maar gewoon in chronologische volgorde terug.
Nee, ik vergeet D66 niet :P

Het hele rondje zijnde dat jij met allerlei verhalen en frames komt die nergens op gebaseerd zijn. Ja, dat rondje ken ik wel :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197708509
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:55 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Verleiden is prima, als dat maar positief verleiden is. Helaas staat Den Haag daarom niet bekend, verleiden betekend in dit geval spitsheffing en andere financiele dwangmiddelen.

Geen enkele opdrachtgever die ik ken die niet aan deels thuiswerken doet overigens. Dus ik ben nog steeds zeer benieuwd over wat voor percentage aan werknemers die dit willen maar niet mogen we dan praten.
De vakbonden zeggen dat het voor komt, zelfs tijdens een pandemie. Er schrijven mensen brieven naar kamerleden. Ik heb ook al iemand gesproken die per sé naar zijn werk moest in december, terwijl hij verkouden was en het werk prima thuis kan plaatsvinden. Mijn zusje (ICTer maar geen afgeronde opleiding, alleen een interne) moest van haar baas iig tot aan de kersvakantie naar het werk.

Jij werkt voor allerlei grote werkgevers, daar speelt dit niet. Dit speelt met name op de kantoren van 10/15/20 man waar de leidinggevende ook de oprichter en eigenaar is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197708521
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, ik vergeet D66 niet :P

Het hele rondje zijnde dat jij met allerlei verhalen en frames komt die nergens op gebaseert zijn. Ja, dat rondje ken ik wel :D
Ik kom met een logische gevolgtrekking, leg die ook uit bij navraag. Vervolgens kom jij met al dan niet grappig bedoelde zaken die ik netjes en inhoudelijk beantwoord heb. Daarna probeer je cirkeltjes te draaien. Mij hou je daarmee niet voor het lapje. :W
pi_197708535
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:15 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]Om over handhaving nog maar te zwijgen.
Kom je weer met die nonsens van handhaving. Deze wet behoeft net zo veel handhaving als het gedwongen aanbieden van een kolfplek aan vrouwen die net een kind hebben gehad.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197708547
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:20 schreef Hanca het volgende:

[..]

De vakbonden zeggen dat het voor komt, zelfs tijdens een pandemie. Er schrijven mensen brieven naar kamerleden. Ik heb ook al iemand gesproken die per sé naar zijn werk moest in december, terwijl hij verkouden was en het werk prima thuis kan plaatsvinden. Mijn zusje (ICTer maar geen afgeronde opleiding, alleen een interne) moest van haar baas iig tot aan de kersvakantie naar het werk.

Jij werkt voor allerlei grote werkgevers, daar speelt dit niet. Dit speelt met name op de kantoren van 10/15/20 man waar de leidinggevende ook de oprichter en eigenaar is.
De vakbonden zeggen dus dat het voorkomt en er worden wat kamerleden aangeschreven. Door wellicht wel of wellicht niet dezelfde mensen die ook al bij de vakbonden klaagden. Ik zie nog geen enkel percentage. Een nieuwe wet invoeren is nogal wat, waar is het gedegen onderzoek van D66 en GroenLinks. We gaan toch geen nationale wetten maken op mogelijk een handjevol klagers die vakbonden en politici aanschrijven?
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 19:23:25 #229
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197708548
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:21 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Ik kom met een logische gevolgtrekking, leg die ook uit bij navraag. Vervolgens kom jij met al dan niet grappig bedoelde zaken die ik netjes en inhoudelijk beantwoord heb. Daarna probeer je cirkeltjes te draaien. Mij hou je daarmee niet voor het lapje. :W
Ach, laat maar ook, veel plezier met boos zijn op de vermalijde D66 en GL. :W
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197708562
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:23 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

De vakbonden zeggen dus dat het voorkomt en er worden wat kamerleden aangeschreven. Door wellicht wel of wellicht niet dezelfde mensen die ook al bij de vakbonden klaagden. Ik zie nog geen enkel percentage. Een nieuwe wet invoeren is nogal wat, waar is het gedegen onderzoek van D66 en GroenLinks. We gaan toch geen nationale wetten maken op mogelijk een handjevol klagers die vakbonden en politici aanschrijven?
Er hoeft ook geen percentage te zijn, dat onderzoek zou meer kosten dan de invoering van de hele wet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197708571
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ach, laat maar ook, veel plezier met boos zijn op de vermalijde D66 en GL. :W
Ik ben niet boos. Dat is een kwalificatie die jij eraan hangt en voor jouw rekening is.
Ik had echter van D66 beter verwacht. Van GroenLinks verwacht ik dit soort brokkelwerk wel.
pi_197708604
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er hoeft ook geen percentage te zijn, dat onderzoek zou meer kosten dan de invoering van de hele wet.
We gaan dus nationale wetten omstellen van wat brievenschrijvers? Wat is het volgende, dat we kijken naar de ingezonden brieven in de telegraaf om daar vervolgens wetgeving uit te laten rollen. Een wetje kan immers vrij snel gemaakt zijn. Gaan we serieus alle nu al zwaar overbelaste systemen en instellingen vermoeien met nog meer wetjes zonder gedegen onderzoek? Is dat de wens?
pi_197708631
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:26 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

We gaan dus nationale wetten omstellen van wat brievenschrijvers? Wat is het volgende, dat we kijken naar de ingezonden brieven in de telegraaf om daar vervolgens wetgeving uit te laten rollen. Een wetje kan immers vrij snel gemaakt zijn. Gaan we serieus alle nu al zwaar overbelaste systemen en instellingen vermoeien met nog meer wetjes zonder gedegen onderzoek? Is dat de wens?
Er wordt geen zwaar overbelast systeem of instelling vermoeid...


Vraagje: wat vind jij van de wet dat je recht moet hebben op een kolfplek bij je werk?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197708667
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er wordt geen zwaar overbelast systeem of instelling vermoeid...
Maar natuurlijk wel. Je voert namelijk geen wet in om er vervolgens helemaal niets mee te (laten) doen.
quote:
Vraagje: wat vind jij van de wet dat je recht moet hebben op een kolfplek bij je werk?
Open er een topic over.
pi_197708698
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:05 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Anderzijds krijg je er veel vrije tijd voor terug. Prima toch?
Mijn ervaring is dat veel mensen nu meer uren (kunnen) werken. Omdat ze thuis werken. Dus die extra vrije tijd herken ik niet eigenlijk.
pi_197708716
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:29 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Open er een topic over.
Nee, want het is zeer relevant voor dit topic. Het is namelijk een zeer vergelijkbare wet en kost 0 controle, 0 handhaving. Maar werkt verrassend goed.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197708780
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:31 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat veel mensen nu meer uren (kunnen) werken. Omdat ze thuis werken. Dus die extra vrije tijd herken ik niet eigenlijk.
Dan doe je zelf iets fout. Ik heb 32 uur contract en werk er 32. Maar bespaar wel elke dag 1,5 uur reistijd.

Ik werk net zo veel, en in plaats van het ouwehoeren met collega's trek ik tussen de overleggen de stofzuiger rond of zet ik de wasmachine aan. Per saldo wel meer effectieve werktijd, maar veel huishoudelijke shit hoeft niet meer in het weekend.

Ahja, ik ben wel co-ouder van twee kleine kids, dus er komt ook wat thuisscholing doorheen. Dat maakt het nu wel even erg pittig.
pi_197708881
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, want het is zeer relevant voor dit topic. Het is namelijk een zeer vergelijkbare wet en kost 0 controle, 0 handhaving. Maar werkt verrassend goed.
Het kost ook zeer zeker geen 0 handhaving zoals jij hier beweerd. Als een vrouw niet mag kolven dan moet het via instanties afgedwongen worden en uiteindelijk tot een rechtszaak komen. Er moeten waarschuwingen uitgedeeld worden. Die moeten in een IT systeem geregistreerd worden. Dat systeem moet gebouwd worden of een bestaand systeem moet uitgebreid worden om dit toe te voegen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2021 19:40:53 ]
pi_197709141
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:40 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Het kost ook zeer zeker geen 0 handhaving zoals jij hier beweerd. Als een vrouw niet mag kolven dan moet het via instanties afgedwongen worden en uiteindelijk tot een rechtszaak komen. Er moeten waarschuwingen uitgedeeld worden. Die moeten in een IT systeem geregistreerd worden. Dat systeem moet gebouwd worden of een bestaand systeem moet uitgebreid worden om dit toe te voegen.
Nee, wat ik laatst uit een kameroverleg begreep is dat tegenwoordig bijna altijd een simpel telefoontje naar de vakbond die dan even de werkgever belt al voldoende is. Als dat hier ook kan worden bereikt zou dat heel mooi zijn. Iets meer rechten voor werknemers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197710080
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 19:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, wat ik laatst uit een kameroverleg begreep is dat tegenwoordig bijna altijd een simpel telefoontje naar de vakbond die dan even de werkgever belt al voldoende is. Als dat hier ook kan worden bereikt zou dat heel mooi zijn. Iets meer rechten voor werknemers.
Fijn. Na een hoop gedoe en getouwtrek heeft accountant-assistent Henk straks via de wet afgedwongen dat hij thuis mag werken. Baas boos, maar hey, Henkie mag op zijn zelf aangeschafte 13 inch Chromebook aan de keukentafel zichzelf twee dagen in de week aan een hernia en een visuele stoornis werken. Moet wel na elke thuiswerkdag tot op de minuut verantwoorden wat hij heeft gedaan, en alles minder dan 8:00 verantwoord gaat van zijn verlof af. Oh ja, de baas checkt ook even of hij wel 8:00 onafgebroken ingelogd was.

Allemaal dankzij GroenLinks en D66 die selectief een onderzoekje van de CNV knippen en plakken en daarbij negeren dat de Arboregels rondom thuiswerkplekken ook door meer dan 40% van de welwillende thuiswerk werkgevers al volledig genegeerd worden.

Lekker gewerkt, jongens! Goeie volgorde opgepakt!
pi_197710270
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 20:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Fijn. Na een hoop gedoe en getouwtrek heeft accountant-assistent Henk straks via de wet afgedwongen dat hij thuis mag werken. Baas boos, maar hey, Henkie mag op zijn zelf aangeschafte 13 inch Chromebook aan de keukentafel zichzelf twee dagen in de week aan een hernia en een visuele stoornis werken. Moet wel na elke thuiswerkdag tot op de minuut verantwoorden wat hij heeft gedaan, en alles minder dan 8:00 verantwoord gaat van zijn verlof af. Oh ja, de baas checkt ook even of hij wel 8:00 onafgebroken ingelogd was.

Allemaal dankzij GroenLinks en D66 die selectief een onderzoekje van de CNV knippen en plakken en daarbij negeren dat de Arboregels rondom thuiswerkplekken ook door meer dan 40% van de welwillende thuiswerk werkgevers al volledig genegeerd worden.

Lekker gewerkt, jongens! Goeie volgorde opgepakt!
Ik ben (assistent-)accountant geweest, tot de minuut verantwoorden moet je toch altijd, of je nu thuis werkt (wat toen niet kon, klantgegevens moesten 100% op kantoor blijven) of op kantoor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197710476
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 20:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ben (assistent-)accountant geweest, tot de minuut verantwoorden moet je toch altijd, of je nu thuis werkt (wat toen niet kon, klantgegevens moesten 100% op kantoor blijven) of op kantoor.
Ach, dan vervang Henk met elke willekeurige Freek in een soortgelijke baan.

Maar je mist (bewust?) het punt van mijn post.
pi_197710603
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 20:38 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Ach, dan vervang Henk met elke willekeurige Freek in een soortgelijke baan.

Maar je mist (bewust?) het punt van mijn post.
Nee, want dat punt had ik zelf ook al gemaakt, zie post #20.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197710674
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 20:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, want dat punt had ik zelf ook al gemaakt, zie post #20.
Dat was maar 1/3 van mijn punt, maar ach.
pi_197711507
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 20:44 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Dat was maar 1/3 van mijn punt, maar ach.
Klopt. Maar ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk voor veel mensen lastig is dit recht te claimen. En het zal ook zo zijn dat niet elke werkgever goed voor zijn thuiswerkende werknemer zorgt. Klopt helemaal.

Maar dat maakt nog niet dat dit recht nutteloos is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197712119
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt. Maar ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk voor veel mensen lastig is dit recht te claimen. En het zal ook zo zijn dat niet elke werkgever goed voor zijn thuiswerkende werknemer zorgt. Klopt helemaal.

Maar dat maakt nog niet dat dit recht nutteloos is.
Nee, niet volledig nutteloos (op papier dan(. Ik vind het alleen zo jammer dat de heren hun tijd niet wat nuttiger besteden en zich hard maken voor dingen die echt een probleem zijn en nota bene in hetzelfde onderzoek worden genoemd.

Het is een papieren tijger, omdat ze het echte probleem niet aan pakken. Maar straks wel heel stoer gaan roepen dat ze de barricade op zijn gegaan voor de thuiswerkrechten van de slachtoffers van rukbazen in het MKB. Effect 0, maar ach.

En dan vragen we ons in andere topics af hoe het toch kan dat D66 en GroenLinks geen fuck meer voorstellen in dit land. Nou, hierom dus, veel te grote afstand van de burger, geen idee wat er speelt maar voor de bühne wel brallen over effectloze wetjes die lekker bekken.
pi_197712529
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:29 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Nee, niet volledig nutteloos (op papier dan(. Ik vind het alleen zo jammer dat de heren hun tijd niet wat nuttiger besteden en zich hard maken voor dingen die echt een probleem zijn en nota bene in hetzelfde onderzoek worden genoemd.
Maar zoveel tijd kost dit niet. Die kamerleden werken een uur of 70 in de week, hoor je altijd van ex-kamerleden. Dus tijd voor andere dingen hebben ze ook wel. Dit is gewoon een klein, nuttig onderwerpje waar ze in verkiezingstijd even wat publiciteit mee proberen te pakken, omdat alle publiciteit nu naar Rutte, De Jonge en Hoekstra lijkt te gaan. Buiten verkiezingingstijd zou dit hooguit een tweet hebben opgeleverd.

Kamerwerk en politiek is ook gewoon heel veel bezig zijn met kleine dingen, omdat die nou eenmaal ook geregeld moeten worden. Moet je de begroting cultuur soms horen, gaan ze haast tot in detail een bepaalde kerk bespreken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197712774
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar zoveel tijd kost dit niet. Die kamerleden werken een uur of 70 in de week, hoor je altijd van ex-kamerleden. Dus tijd voor andere dingen hebben ze ook wel. Dit is gewoon een klein, nuttig onderwerpje waar ze in verkiezingstijd even wat publiciteit mee proberen te pakken, omdat alle publiciteit nu naar Rutte, De Jonge en Hoekstra lijkt te gaan. Buiten verkiezingingstijd zou dit hooguit een tweet hebben opgeleverd.

Kamerwerk en politiek is ook gewoon heel veel bezig zijn met kleine dingen, omdat die nou eenmaal ook geregeld moeten worden. Moet je de begroting cultuur soms horen, gaan ze haast tot in detail een bepaalde kerk bespreken.
Nou ken ik Paul Smeulders toevallig persoonlijk en ik moet eerlijk zeggen dat ik hem qua arbeidsethos en politieke kwaliteiten vrij hoog heb zitten. Was een prima wethouder en hij is ook echt niet gek.

Een vreselijk ei, dat wel. En een echte GroenLinkser in de zin dat hij echt geen idee heeft van wat er buiten zijn bubbeltje afspeelt. Zo'n standaard vegetariër die wel leren schoenen draagt, zeg maar. Principieel op details, maar the big picture gaat totaal aan hem voorbij.

Maar hij verkoopt het goed, zelfs in Helmond liepen ze met hem weg, dus dat zegt wel iets.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 09:05:51 #249
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_197718383
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 18:59 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Je wilt dus eigenlijk niets feitelijk bereiken? Bijvoorbeeld meer mensen die feitelijk gaan thuiswerken? Waarom dan toch met spoed nu? Zoals jij het schetst heb je weinig hoop op een daadwerkelijk effect. Dat deel ik volledig met deze wet. Deze wet gaat niets aan effect te weeg brengen omdat de werkgevers die je in beweging wil krijgen, hiermee niet in beweging gaan komen. Als je echt NU iets wilt regelen dan gooi je er een wet in die bedrijven verbiedt om mensen naar kantoor te laten komen die er niets te zoeken hebben en deel je dikke boetes uit als ze niet luisteren. Maar ja, daar is geen meerderheid voor natuurlijk, dus dan maar 'bewustwording'.

Mij lijkt het doel van een wet inbrengen over thuiswerken dat je substantieel meer thuiswerk gaat zien. En daar heb je een andere wet voor nodig. Eentje waar je samen met werkgevers EN werknemers op zoek gaat naar wat reëel is, hoeveel een werkgever maximaal moet investeren en wat van een werknemer verwacht mag worden.
Nu verplaatst je de doelpalen van of het recht op thuiswerken er moet komen naar of de indieners van deze wet het procesmatig wel goed genoeg doen. Dat mogen ze wat mij betreft in de kamer lekker uitzoeken. Bij een positieve grondhouding moet dat geen probleem zijn. Bij een negatieve grondhouding worden er allerlei zaken bij gehaald om het maar af te kunnen schieten.
pi_197718448
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 09:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nu verplaatst je de doelpalen van of het recht op thuiswerken er moet komen naar of de indieners van deze wet het procesmatig wel goed genoeg doen. Dat mogen ze wat mij betreft in de kamer lekker uitzoeken. Bij een positieve grondhouding moet dat geen probleem zijn. Bij een negatieve grondhouding worden er allerlei zaken bij gehaald om het maar af te kunnen schieten.
Kennelijk is een recht creëren zonder na te denken over de randvoorwaarden al genoeg voor jou.

Je bent dus snel tevreden. Dat is een goede eigenschap.

Het is eigenlijk net alsof ik Paul Smeulders zelf hoor praten. :D

[ Bericht 4% gewijzigd door BehoorlijkKritisch op 30-01-2021 09:31:29 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')