abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197645914
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 08:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Punt is natuurlijk dat de EU een gigantisch risico heeft genomen en veel heeft betaald om op die manier snel over vaccin te beschikken. Als je daar op ingaat als bedrijf moet je ook gewoon de afspraak nakomen.
100x dit

Wie gigantisch
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 09:17:29 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197645920
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:12 schreef aartstyle het volgende:
En wederom gaat het weer om politiek, geld en macht. Geeft toch wel aan in wat voor maatschappij we leven.

Ben er echt zo klaar mee. Heb mijn funda search wat aangepast ondertussen. @:onbewoond eiland/planeet
Ik vraag me af waar het in het geval van astrazenica om gaat, zal niet alleen geld zijn het zou me niets verbazen als de engelse regering ook op andere manieren druk zet. Ik ben wel benieuwd naar welke politieke mechanismen hier spelen, "hey astrazenica willen jullie in de toekomst nog hoofdleverancier zijn van de NHS dan zou ik maar niet lastig doen met die vaccins" ofzo :X

Of weet je nog dat gedoe met jullie buitenlandse werknemers dat kunnen we wel makkelijker maken in de toekomst....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 26 januari 2021 @ 09:17:40 #53
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197645924
quote:
88s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja dat is kwalijk dat zou in mijn auto verhaal equivalent zijn aan allebei 10 betaald, 12 gemaakt en degene die het eerst betaald heeft er 2 geven en die waar de fabriek staat 10...
Of je bij productie problemen iemand aan een contract kunt houden is tot daar aan toe, alles in redelijkheid, als je zoals Pfizer ineens 6 doses uit een vial kan halen en ineens besluit dan krijg je ook minder vials want het gaat om het aantal doses, door kan ik inkomen. Maar als je productieproblemen eenzijdig afwentelt op de ene partij en niet op de ander, ja dan mag je worden opgeknoopt.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  dinsdag 26 januari 2021 @ 09:19:06 #54
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197645940
Schadeclaim ter grote van een extra maandje lockdown in de hele EU lijkt me terecht. :7
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 09:20:47 #55
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197645962
pi_197645964
Plus het feit dat AZ er 80 miljoen moest leveren er nu maar 30 miljoen gaat leveren.
Dat is niet een verschil waar je van zegt "dat valt toch niet op" daar komen we wel mee weg. Met 10 miljoen minder was je misschien nog wel weggekomen, maar 50 miljoen, nee.

Dan moet je op tijd zorgen dat je productiecapaciteit opschaalt, bijvoorbeeld door een extra fabriek te bouwen
Het is niet zo dat ze pas zijn gaan produceren op het moment dat het vaccin is goedgekeurd. Dat is al maanden aan de gang.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197645981
quote:
88s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik vraag me af waar het in het geval van astrazenica om gaat, zal niet alleen geld zijn het zou me niets verbazen als de engelse regering ook op andere manieren druk zet. Ik ben wel benieuwd naar welke politieke mechanismen hier spelen, "hey astrazenica willen jullie in de toekomst nog hoofdleverancier zijn van de NHS dan zou ik maar niet lastig doen met die vaccins" ofzo :X

Of weet je nog dat gedoe met jullie buitenlandse werknemers dat kunnen we wel makkelijker maken in de toekomst....
Dat zou kunnen. Of; willen jullie je belastingkorting houden moet je meewerken. Of: wil je dat er ooit nog een vaccin goedgekeurd wordt voor gebruik in het VK moet je meewerken.

Ik ben wel benieuwd, want als er echt op die manier gesjoemeld is vraag ik me af hoe de EU er slechter af kan komen dan het VK. Je zou zeggen dat de EU veel meer slagkracht heeft
pi_197645982
quote:
88s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dan is het politiek vanuit de UK. Maar vergeet niet. Astazenica kan/kon ook gewoon de licentie vrijgeven en het op extra plekken laten produceren. Maar dat weigeren (alle vaccin producenten) ze ook.

Wij als wereld hadden al lang genoeg fabrieken kunnen maken om in 1 maand miljarden vaccins te kunnen produceren. In zo'n crisis moet je het niet teveel hebben over geld, licenties en politiek. Gewoon uurtje zitten, paar miljard overmaken en klaar is kees. Althans zo zou het moeten zijn.

Maar nee, zelfs als het over miljoenen mensenlevens gaat willen er toch mensen niet teveel voor betalen, of er zoveel mogelijk geld uithalen of macht krijgen. In zo'n wereld heb ik niet zo zin meer.
  dinsdag 26 januari 2021 @ 09:24:00 #59
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_197646001
Ik vond het vooral tekenend dat AZ na twee overleggen met de EC nog niet uit heeft kunnen leggen wat er nu precies aan de hand is. Dat geeft toch wel aan dat die productieproblemen gewoon een smoesje zijn.

Ik ben ook benieuwd hoe het nu zit met de werkzaamheid bij ouderen en het gerucht dat het vaccin niet toegelaten gaat worden voor 55-plussers. Ik denk dat AZ zich maar beter snel terug kan trekken uit de vaccin-business. Dat was al niet hun kerncompetentie begreep ik, en het is ook wel duidelijk waarom.
Never explain, never apologize.
  dinsdag 26 januari 2021 @ 09:24:34 #60
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197646007
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:20 schreef _serial_ het volgende:
Plus het feit dat AZ er 80 miljoen moest leveren er nu maar 30 miljoen gaat leveren.
Dat is niet een verschil waar je van zegt "dat valt toch niet op" daar komen we wel mee weg. Met 10 miljoen minder was je misschien nog wel weggekomen, maar 50 miljoen, nee.

Dan moet je op tijd zorgen dat je productiecapaciteit opschaalt, bijvoorbeeld door een extra fabriek te bouwen
Het is niet zo dat ze pas zijn gaan produceren op het moment dat het vaccin is goedgekeurd. Dat is al maanden aan de gang.
Dit zaakje stinkt aan alle kanten.
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 09:25:08 #61
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197646016
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:20 schreef _serial_ het volgende:
Opschaling van dit soort medicijnen gaat niet zo makkelijk. Ze hebben waarschijnlijk fabrieken genoeg maar als een incubator met cellen niet zo snel groeit als de ander, of er een infectie in één van de incubatoren optreed ben je af. Daarnaast is het opschalen van dit soort processen veeeeeeel lastiger dan gewoon alles keer 10 doen. Bijvoorbeeld in een bakje van 5 liter gooi een hoeveelheid cellen en dan produceer je zoveel milgram. Doe je datzelfde in een bak van 500 liter dan loop je aan dat het medium niet voldoende door de cellen geconditioneerd wordt het bufferen van pH en dergelijk veel minder snel verloopt waardoor de cellen minder produceren etc.

Dit zijn geen chemische processen die je makkelijk opschaalt maar biologische processen die vaak optimaal zijn bij bepaalde grotes en heeeel complex bij andere hoeveelheden.
  dinsdag 26 januari 2021 @ 09:25:25 #62
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197646023
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:24 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Dit zaakje stinkt aan alle kanten.
Het begon al met die 'creatieve' testfase waarbij er een hoop opnieuw moest
pi_197646031
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:07 schreef zalkc het volgende:

[..]

Zover ik het, in een redelijk pro-Brits, verhaal van SKY lees hebben de Engelsen geen leveringsproblemen en geen voorinvestering. Hun lachen nu de EU uit. https://news.sky.com/stor(...)-of-tension-12198811

Als dat klopt dan zou ik AZ aanklagen en vervolgen op elk mogelijke manier.
Klinkt ook wel een beetje als propaganda om de bevolking ervan te overtuigen dat de brexit een goed idee was..
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  dinsdag 26 januari 2021 @ 09:26:21 #64
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197646032
quote:
88s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Opschaling van dit soort medicijnen gaat niet zo makkelijk. Ze hebben waarschijnlijk fabrieken genoeg maar als een incubator met cellen niet zo snel groeit als de ander, of er een infectie in één van de incubatoren optreed ben je af. Daarnaast is het opschalen van dit soort processen veeeeeeel lastiger dan gewoon alles keer 10 doen. Bijvoorbeeld in een bakje van 5 liter gooi een hoeveelheid cellen en dan produceer je zoveel milgram. Doe je datzelfde in een bak van 500 liter dan loop je aan dat het medium niet voldoende door de cellen geconditioneerd wordt het bufferen van pH en dergelijk veel minder snel verloopt waardoor de cellen minder produceren etc.

Dit zijn geen chemische processen die je makkelijk opschaalt maar biologische processen die vaak optimaal zijn bij bepaalde grotes en heeeel complex bij andere hoeveelheden.
Maar... dat weet je echt wel een paar weken eerder, en niet een week voordat je moet gaan leveren.
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 09:27:33 #65
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197646046
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:26 schreef zalkc het volgende:

[..]

Maar... dat weet je echt wel een paar weken eerder, en niet een week voordat je moet gaan leveren.
Nee je weet pas waar je tegenaan gaat lopen bij opschaling als je opschaalt... dat is nou net het probleem. Veel dingen zullen ze ervaring mee hebben maar ieder product gedraagt zich weer net anders. En deze medicijnen zijn ook niet oneindig houdbaar etc. dit soort producties is altijd geplaagd met tegenslagen soms moet bij opschalen het halve process herzien worden.
pi_197646057
quote:
88s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Precies. dat geloof ik allemaal best.
Maar dan zie je van kilometers ver aankomen dat de planning niet gehaald gaat worden.

Op datum x moeten er 10 miljoen gereed zijn
Op datum y moeten er 20 miljoen gereed zijn
Zijn er op datum z niet 30 miljoen gereed -> waarschuwing

Etc
  dinsdag 26 januari 2021 @ 09:28:16 #67
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197646058
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:26 schreef Wantie het volgende:

[..]

Klinkt ook wel een beetje als propaganda om de bevolking ervan te overtuigen dat de brexit een goed idee was..
Dat is hun goed recht, ze hebben al genoeg negatief brexit nieuws. En op dit punt maken ze echt wel een positief onderscheid ten opzichte van de EU.
Maar elk EU land had ook de vaccins zelf eerder kunnen goedkeuren, we zijn niet 100% afhankelijk van de EMA
pi_197646061
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:22 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Dan is het politiek vanuit de UK. Maar vergeet niet. Astazenica kan/kon ook gewoon de licentie vrijgeven en het op extra plekken laten produceren. Maar dat weigeren (alle vaccin producenten) ze ook.

Wij als wereld hadden al lang genoeg fabrieken kunnen maken om in 1 maand miljarden vaccins te kunnen produceren. In zo'n crisis moet je het niet teveel hebben over geld, licenties en politiek. Gewoon uurtje zitten, paar miljard overmaken en klaar is kees. Althans zo zou het moeten zijn.

Maar nee, zelfs als het over miljoenen mensenlevens gaat willen er toch mensen niet teveel voor betalen, of er zoveel mogelijk geld uithalen of macht krijgen. In zo'n wereld heb ik niet zo zin meer.
Niet helemaal juist, India maakt 1 miljard vaccins van Astrazeneca in licentie.
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 09:30:05 #69
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197646076
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:28 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Precies. dat geloof ik allemaal best.
Maar dan zie je van kilometers ver aankomen dat de planning niet gehaald gaat worden.

Op datum x moeten er 10 miljoen gereed zijn
Op datum y moeten er 20 miljoen gereed zijn
Zijn er op datum z niet 30 miljoen gereed -> waarschuwing

Etc
En dan zeggen ze wel halen de productie niet we zitten op 60% wat ze dus doen.
  dinsdag 26 januari 2021 @ 09:31:35 #70
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197646094
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:28 schreef Wantie het volgende:

[..]

Die ook aan India verkocht zijn zo'n beetje ;)
pi_197646097
quote:
88s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Op het daadwerkelijke lever moment zeggen dat je 30 miljoen levert ipv 80 miljoen.
Ze zitten op 37%

Nee dan ben je echt ruimschoots te laat.
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 09:31:50 #72
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197646100
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:28 schreef Wantie het volgende:

[..]

india is toch ook gewoon engeland :X of zit ik een paar jaartjes ernaast ;)
pi_197646103
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:28 schreef zalkc het volgende:

[..]

Dat is hun goed recht, ze hebben al genoeg negatief brexit nieuws. En op dit punt maken ze echt wel een positief onderscheid ten opzichte van de EU.
Ja, ik hoop dat ze dat volhouden.
Ook de versnelde goedkeuring is volgens mij vooral gedaan buit prestige om te laten zien dat ze het beter kunnen buiten de EU.

quote:
Maar elk EU land had ook de vaccins zelf eerder kunnen goedkeuren, we zijn niet 100% afhankelijk van de EMA
Wellicht, maar gaat zo'n race tegen de klok niet tegen de zorgvuldigheid in?
Daar moeten we wel voor uitkijken. Er was vorige week al ophef over dat de EMA onder druk was gezet om Pfizer versneld goed te keuren.
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 09:34:02 #74
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_197646128
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:31 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Op het daadwerkelijke lever moment zeggen dat je 30 miljoen levert ipv 80 miljoen.
Ze zitten op 37%

Nee dan ben je echt ruimschoots te laat.
Laat ja maar ik kan me in dit soort processen dat wel voorstellen. Als productie lijnen normaal pieken op 100 en het blijkt dat ze nu blijven hangen op 30, dan weet je dat pas na de hele productieperiode, omdat ze exponentieel produceren en dan afvlakken, in beide gevallen kan het bijvoorbeeld halverwege op 15 zitten dan lijkt het dus nog goed te gaan, en een paar weken later is het helemaal mis.

Dit soort productie is niet liniear.
  dinsdag 26 januari 2021 @ 09:34:17 #75
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197646131
quote:
88s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Maar de Europese commissie is niet overtuigd dat ze de waarheid spreken.
are we infinite or am I alone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')