abonnement Unibet Coolblue
pi_197594281
Vanaf heden met mooie OP! Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven
De Hessenhof, biologische kwekerij
De tuinen van Appeltern
MijnTuin.org, een sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
Diana's mooie moestuin
Tuinmanieren, YouTubekanaal
https://biologischebloembollen.nl/

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
De Wilde, rozenkwekerij
Directplant, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Vreeken's zaden

Biologische zaden
Het is weer tijd om aan (voor)zaaien te gaan denken. Voor wilde bijen en andere insecten is het dan het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van fokkers O+

De vijver van Claudia_x begint wat te worden:


Is it a bird, is it an hortensia? Nope, sedum van @Dagoduck:


De kleurenpracht en nieuwe pergola van @Sumppi:


De tuin van @_Arual_ heeft een ongelooflijke transformatie doorgemaakt:


Een van de fantastische late bloeiers van @sigme:


Het lijkt wel een kunstwerk: afgeknipte allium door @AnneX:


Is er iets wat-ie niet kan? Het geweldige balkon van @kaasplankje:


Rozanne heeft het naar haar zin bij @miss_sly:


Een groene compositie door @Koettie:


Proost!


[ Bericht 4% gewijzigd door AnneX op 23-01-2021 20:39:55 ]
pi_197594302
Quote Blues: “Ik wacht nog even. Kreeg ook nog geen orders van meester tuinorg maar was ff benieuwd.
Mijn druivensteeltjes pieken ook al boven de grond onder de nu kale sering. Benieuwd of dit 3e jaar dat het rijtje er staat er wél druifjes aankomen }:|

Antwoord:
Ow, jouw Blues bolletjes zijn niet uit te roeien! en gaan maar door met bloeien.
In de achtertuin is het ook helemaal verwilderd.
pi_197595283
Wij hebben vorig jaar onze tuin laten aanleggen door een hovenier. Dit voorjaar komt ie nog 1x langs, hebben we besloten. Kijken we een keer mee met wat er allemaal moet gebeuren. Wellicht kunnen we het dan volgend jaar gewoon zelf.

Er zitten de hele dag vogels in onze tuin, daar word ik toch zo blij van! Eerst hadden we alleen maar stenen, echt verschrikkelijk was dat.
pi_197595705
Wat leuk Arual, heb je ook vogelvoer hangen?
De tuin komt vast wel eens voorbij het komend seizoen?😉

Volgend weekend is het vogeltellen!

https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling
pi_197595706
2 foto's in de OP doen het niet meer, mss ff eruit slopen @AnneX ?
pi_197595752
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 20:15 schreef Blues het volgende:
2 foto's in de OP doen het niet meer, mss ff eruit slopen @:AnneX ?
Later vanavond ...fixed.

Van Koentjuh en Blues komt vast nog wel een foto...

@_Arual_ in de intro zie ik je tuin. Mooooi! Beter dan de tegels!

[ Bericht 19% gewijzigd door AnneX op 23-01-2021 20:42:05 ]
pi_197598343
Ik zal morgen onze Tinus eens even op de pic zetten, die gaat als een speer O+
  zaterdag 23 januari 2021 @ 21:59:56 #8
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_197598794
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:16 schreef Blues het volgende:
Halen jullie de oude bloemen al van de hortensia's?
Doe ik pas als de knoppen echt tevoorschijn komen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 23 januari 2021 @ 22:05:18 #9
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_197598957
Hier komt ook van alles alweer opzetten, is dat ieder jaar zo vroeg of let ik er nu gewoon op? Heb vorig jaar ook veel verschillende nieuwe planten geplant natuurlijk daardoor lijkt het al heel wat voller en groener met van alles, ipv. alleen die dovenetel die helemaal afsterft. En de geraniums komen ook weer met nieuw blad. En volgens mij komt de Spaanse hyacint al op.

Zag ook weer een plukje zevenblad, maar weer even in de gaten houden. Twee jaar niet gezien gelukkig. :)

Dat pindakooitje wat ik in de boom heb gehangen is wel een gouden zet. Stikt iedere ochtend (en middag, hele dag eigenlijk) van de mussen, en een roodborstje komt ook vaak kijken.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_197603662
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 19:57 schreef _Arual_ het volgende:

Er zitten de hele dag vogels in onze tuin, daar word ik toch zo blij van! Eerst hadden we alleen maar stenen, echt verschrikkelijk was dat.
*O*

Het is bij ons ook een fraai tafereel. Soms zie ik een zilverreiger. Imposant:



Willekeurige foto van het internet.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197603691
quote:
6s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:05 schreef Dagoduck het volgende:
Hier komt ook van alles alweer opzetten, is dat ieder jaar zo vroeg of let ik er nu gewoon op?
Wat komt er dan weer opzetten? Ik zie hier wel dat het gras nog wat groeit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197603933
Mijn halve tuin staat alweer vol nog ongebloemde narcissen. Ooit dacht ik dat dat wel leuk was, toen had ik nog niet door dat die zelfs in de buitenlucht behoorlijk ruiken. Sta ik in de moestuin in die stank te zaaien :{

Nog geen krokus gezien, dat snap ik dan niet zo.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_197605041
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 20:15 schreef AnneX het volgende:
Wat leuk Arual, heb je ook vogelvoer hangen?
De tuin komt vast wel eens voorbij het komend seizoen?😉

Volgend weekend is het vogeltellen!

https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling

Er hangt vogelvoer, vetbolletje en een netje met zaden en boten, maar daar lijken ze totaal geen interesse in te hebben. Ze duiken vooral in de planten! Blijkbaar vinden ze daar al wat ze nodig hebben. We hebben ook bewust voor een wat wilde tuin gekozen en ook niet alle herfstbladeren eruit gehaald.
  zondag 24 januari 2021 @ 11:06:16 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197605119
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2021 09:47 schreef Vanyel het volgende:
Mijn halve tuin staat alweer vol nog ongebloemde narcissen. Ooit dacht ik dat dat wel leuk was, toen had ik nog niet door dat die zelfs in de buitenlucht behoorlijk ruiken. Sta ik in de moestuin in die stank te zaaien :{

Nog geen krokus gezien, dat snap ik dan niet zo.
Narcissen of Hyacinten?
Narcissen ruiken volgens mij niet/amper. Hyacinten daarentegen :{ .
pi_197606522
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 11:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Narcissen of Hyacinten?
Narcissen ruiken volgens mij niet/amper. Hyacinten daarentegen :{ .
Narcissen. Ik weet wel wat er in mijn tuin staat ;)
Hyacinten zijn :r :r :r, die zouden er nooit in komen.
Het zal je verbazen hoeveel geur er van een bos narcissen af komt. Ik heb ook een vrij gevoelige neus, dat helpt niet.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 24 januari 2021 @ 13:01:12 #16
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_197607035
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 09:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat komt er dan weer opzetten? Ik zie hier wel dat het gras nog wat groeit.
Vooral Spaanse hyacint, verder wat geraniums en een plukje zevenblad. De blauwe druifjes zijn twee maanden terug ook weer opgekomen dus het lijkt allemaal wat groener dan ik zelf verwacht had.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Moderator zondag 24 januari 2021 @ 13:30:46 #17
5428 crew  miss_sly
pi_197607596
Onze toverhazelaar bloeit best al aardig:




En de eerste sneeuwklokjes komen eraan:

And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197636149
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 20:18 schreef AnneX het volgende:

[..]

Later vanavond ...fixed.

Van Koentjuh en Blues komt vast nog wel een foto...

@:_Arual_ in de intro zie ik je tuin. Mooooi! Beter dan de tegels!
Weinig fleurige foto hier :-)

pi_197638192
quote:
1s.gif Op maandag 25 januari 2021 18:48 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Weinig fleurige foto hier :-)

[ link | afbeelding ]
In de intro had ik een foto van je tuin stukgemaakt.
We volgen nu je tuinhuis-in-wording.
pi_197638234
Het schijnen puttertjes te zijn, de vogels in mijn tuin. Ik had er nog nooit van gehoord. :@ :@

Vorig jaar had ik ook al drie, vier vlindersoorten tegelijkertijd op mijn mini-vlinderstruik. Ik leer nog eens wat zo.
pi_197671725
https://www.intratuin.nl/bosjehierbosjedaar

Hadden jullie deze goeie deal al gezien O+ ? Ga mijn nieuwbouwtuin volplanten met minibos
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_197672901
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 18:07 schreef littledrummergirl het volgende:
https://www.intratuin.nl/bosjehierbosjedaar

Hadden jullie deze goeie deal al gezien O+ ? Ga mijn nieuwbouwtuin volplanten met minibos
Ik heb even alle planten door Google gehaald, want ik kende ze lang niet allemaal. Ik vind het een leuk pakket. Ik zit alleen een beetje met die Vuilboom. En ik zou echt even goed moeten kijken waar ik alles zou moeten plaatsen, want een aantal van die planten/struiken wordt best groot.

Ik vind het wel een leuk idee en het is echt een mooie aanbieding.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197673363
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb even alle planten door Google gehaald, want ik kende ze lang niet allemaal. Ik vind het een leuk pakket. Ik zit alleen een beetje met die Vuilboom. En ik zou echt even goed moeten kijken waar ik alles zou moeten plaatsen, want een aantal van die planten/struiken wordt best groot.

Ik vind het wel een leuk idee en het is echt een mooie aanbieding.
Ik weet ook niet zeker of we ze hier allemaal kwijt kunnen, wie weet kunnen we buren blij maken met de rest (heel blok nieuwbouwhuizen dus veel mensen moeten de tuin nog doen)
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_197673399
Ik vind die rode kornoelje gaaf O+ in de winter vuurrode takken
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_197674304
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 14:50 schreef AnneX het volgende:

Iemand had van mij blauwe druifjes bolletjes gekregen, netjes op afstand geplant.
Komen ze boven de grond op een kluitje. Dank je buurkat😂
_O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 28 januari 2021 @ 00:32:32 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197678881
Ik hoop dit seizoen weer actief mee te posten. Zwanger zijn en tuinieren is geen fijne combinatie.

Ik verwacht dat de tulpen in april en mei weer gaan bloeien. Die heb ik tussen de maagdenpalm gezet. De maagdenpalm bleek na het 2e seizoen niet bestand tegen de zandgrond in combinatie met gebrek aan licht. Schaduwkruid doet het hier aanzienlijk beter. De grote vraag is: wanneer gaan we dit aanplanten? Ik moet wel weten waar m'n tulpen staan en die wil ik ook niet beschadigen tijdens deze omruilactie.

Verder heb ik sneeuwklokjes die ook erg ontevreden zijn. Bloeien amper.. misschien toch ook maar eens iets anders voor in de plaats. Als ik dan kijk naar bloeiseizoen, dan heb ik nog het nodige te doen in jan-maart en juni t/m november. Ik ben er wel achter dat ik van mijn wens om alleen witte bloeiers (bollen) aan te planten af moet stappen. Op zich ook wel weer leuk, kan ik er weken over nadenken welke kleuren dan wel. Wat ik dan wel weer leuk vind is april-mei alles in het wit. Dan juni-juli een andere kleur en augustus-september weer wat anders. Echter, totaal geen ervaring mee. En ik zal dus moeten wachten tot april met meer bollen in de grond doen, want dan pas komen m'n geliefde tulpen op.
Resistance is futile.
pi_197680709
@Seven : In het najaar zijn hier ook 3 soorten witte tulpenbollen de grond ingegaan op 3 verschillende plekken. Als het goed is, ook opvolgende bloeiperioden, ongeveer.
Daarnaast ook blauw en rood bloeiers.
Wat viel jou tegen dan?
  donderdag 28 januari 2021 @ 10:50:49 #28
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_197681944
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:49 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik vind die rode kornoelje gaaf O+ in de winter vuurrode takken
Die staan hier tegenover het huis in het openbaar groen rood. En daarnaast deze:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_197686029
Ik heb 2 van deze planten op stam. Ik vind dat de takken wat te ver zijn doorgegroeid..

Hoe kan ik deze het beste snoeien? Het is een blad houdende plant en er zitten nu al allemaal knopjes aan.

  donderdag 28 januari 2021 @ 15:34:17 #30
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_197686551
quote:
3s.gif Op donderdag 28 januari 2021 15:08 schreef Skwish het volgende:
Ik heb 2 van deze planten op stam. Ik vind dat de takken wat te ver zijn doorgegroeid..

Hoe kan ik deze het beste snoeien? Het is een blad houdende plant en er zitten nu al allemaal knopjes aan.

[ afbeelding ]
Da's een Laurier op stam (Laurus nobilis). Begin mei met een snoeischaar die lange uitlopers wat terug knippen om de bolvorm te behouden.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_197744679
De tuin - in dit geval het terras - begint al een beetje vorm te krijgen. De eerste trap is gemaakt en de buitenkant van de border begint zichtbaar te worden. De border loopt straks over in het terras.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197745195
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:49 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik vind die rode kornoelje gaaf O+ in de winter vuurrode takken
Dat dacht ik ook. Wat een toffe takken, die wil ik. Toen googlede ik hoe ze er in de zomer uitzien -O-
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 31 januari 2021 @ 15:57:22 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197746428
quote:
3s.gif Op donderdag 28 januari 2021 15:08 schreef Skwish het volgende:
Ik heb 2 van deze planten op stam. Ik vind dat de takken wat te ver zijn doorgegroeid..

Hoe kan ik deze het beste snoeien? Het is een blad houdende plant en er zitten nu al allemaal knopjes aan.

[ afbeelding ]
Dat is laurier. Een ijzersterke plant. Die kun je gewoon in de vorm snoeien zoals jje hem wil hebben.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197746473
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 15:20 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook. Wat een toffe takken, die wil ik. Toen googlede ik hoe ze er in de zomer uitzien -O-
Groeit alle kanten op, behalve de goeie! Ik heb ze weer uit mijn tuin gehaald ten langen leste, ze waren ook zo bontbladig, daar hou ik niet van...
pi_197823369
Ik panikeer een beetje met het slechte weer dat in aantocht is.

Een jaar of tien terug heb ik voor honderden euro’s planten gekocht. Toen zei het tuincentrum; gaat prima hoor in de winter, of het moet echt vijftien graden vriezen, haha. Nou je raadt het al: horrorwinter en letterlijk alles is kapot gevroren. Toen zei ik ook: ik hoef nooit geen planten meer.

Flashforward naar nu: een tuin laten aanleggen met veel planten die goed tegen hitte kunnen, ivm de ligging op het zuiden. Eigenlijk een soort patiotuin. En nu dreigt het weer zo koud te worden. Hoe sleep ik bijvoorbeeld een piepjong Perzisch Slaapboomje hierdoorheen?
pi_197826796
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 22:33 schreef _Arual_ het volgende:
Ik panikeer een beetje met het slechte weer dat in aantocht is.

Een jaar of tien terug heb ik voor honderden euro’s planten gekocht. Toen zei het tuincentrum; gaat prima hoor in de winter, of het moet echt vijftien graden vriezen, haha. Nou je raadt het al: horrorwinter en letterlijk alles is kapot gevroren. Toen zei ik ook: ik hoef nooit geen planten meer.

Flashforward naar nu: een tuin laten aanleggen met veel planten die goed tegen hitte kunnen, ivm de ligging op het zuiden. Eigenlijk een soort patiotuin. En nu dreigt het weer zo koud te worden. Hoe sleep ik bijvoorbeeld een piepjong Perzisch Slaapboomje hierdoorheen?
Inpakken. Stro & een dekentje.
Er zijn kant en klaar hoezen, maar het gaat om het idee.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197829214
Mijn kas helpt in elk geval geen fuck, want het is erbinnen net zo koud als erbuiten. Ik zie alleen dat overdag als de zon schijnt de temperatuur in de kas flink oploopt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197831213
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 05:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Inpakken. Stro & een dekentje.
Er zijn kant en klaar hoezen, maar het gaat om het idee.
[ afbeelding ]
Ik heb dus echt dat soort materiaal niet in huis. Jee, zoiets verwacht je toch ook niet!”? -O-
pi_197831460
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 15:03 schreef koentjuh18 het volgende:
De tuin - in dit geval het terras - begint al een beetje vorm te krijgen. De eerste trap is gemaakt en de buitenkant van de border begint zichtbaar te worden. De border loopt straks over in het terras.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor de foto! Ik krijg iets niet uitgelegd aan mijn man over ons toekomstige trapje in de tuin. Wat is dat FOK! toch handig :s)
Spoilers!
pi_197831577
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 12:12 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Ik heb dus echt dat soort materiaal niet in huis. Jee, zoiets verwacht je toch ook niet!”? -O-
Misschien komt het ook wel niet ;).
Sneeuw isoleert ook, dus als het eerst flink gaat sneeuwen en daarna ijzig koud wordt, is dat beter voor je plantjes dan andersom.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197833330
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 12:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Misschien komt het ook wel niet ;).
Sneeuw isoleert ook, dus als het eerst flink gaat sneeuwen en daarna ijzig koud wordt, is dat beter voor je plantjes dan andersom.
Tref jij nog maatregelen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197833681
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 14:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Tref jij nog maatregelen?
In ons muurkastje staat vorstgevoelig spul.

Daar staat een klein vorstbeveiligingskacheltje in. Als het heel koud gaat worden zal dat kacheltje het niet warm genoeg houden, dus dan halen we citroenboom, crassula en geraniums naar binnen.

In de andere kas(sen) en buiten doe ik verder niks aan vorstbescherming. Ik verwacht ook niet dat er iets schade oploopt. We hebben jaren geleden een een hele koude periode gehad (-20) die toen wel aardig wat schade deed, maar dat was begin maart. Nu is vrijwel alles nog in rust, dan kunnen onze planten wel kou hebben.

En jij?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197833776
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 14:26 schreef sigme het volgende:

[..]

In ons muurkastje staat vorstgevoelig spul.
[ afbeelding ]
Daar staat een klein vorstbeveiligingskacheltje in. Als het heel koud gaat worden zal dat kacheltje het niet warm genoeg houden, dus dan halen we citroenboom, crassula en geraniums naar binnen.

In de andere kas(sen) en buiten doe ik verder niks aan vorstbescherming. Ik verwacht ook niet dat er iets schade oploopt. We hebben jaren geleden een een hele koude periode gehad (-20) die toen wel aardig wat schade deed, maar dat was begin maart. Nu is vrijwel alles nog in rust, dan kunnen onze planten wel kou hebben.

En jij?
Ik ben nogal sociaal-darwinistisch als het om de tuin gaat. Het was aardig geweest als de kas wat beschutting zou bieden, maar dat is klaarblijkelijk nauwelijks het geval. Ik zie wel wat de schade is en ga er vooral van genieten dat het weer eens winter wordt!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197834026
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 14:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben nogal sociaal-darwinistisch als het om de tuin gaat. Het was aardig geweest als de kas wat beschutting zou bieden, maar dat is klaarblijkelijk nauwelijks het geval. Ik zie wel wat de schade is en ga er vooral van genieten dat het weer eens winter wordt!
Een koude kas doet helemaal niets tegen winterkou. Hooguit extra schade aanrichten, doordat planten overdag in de warmte eerder uitlopen dan ze buiten zouden doen, en dan in de nacht vorstschade oplopen omdat ze al groen hebben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_197834063
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 14:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Een koude kas doet helemaal niets tegen winterkou. Hooguit extra schade aanrichten, doordat planten overdag in de warmte eerder uitlopen dan ze buiten zouden doen, en dan in de nacht vorstschade oplopen omdat ze al groen hebben.
Klinkt logisch. M'n buurman heeft er een exoot staan. Ik zal hem wel even een seintje geven dat hij die beter binnen kan zetten komende week.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197844060
Ik zet morgen mijn potten even binnen in een onverwarmde ruimte. En eens kijken of ik mijn passies goed kan bedekken, misschien even wat hooi/stro scoren bij de dierenwinkel.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 07:53:25 #47
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_197846542
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 23:09 schreef Koettie het volgende:
Ik zet morgen mijn potten even binnen in een onverwarmde ruimte. En eens kijken of ik mijn passies goed kan bedekken, misschien even wat hooi/stro scoren bij de dierenwinkel.
Dan kan je beter op Marktplaats zoeken bij een boer. Groot pak hooi is zo 3euro. Plastic pakje bij dierenwinkel of tuincentrum ¤6,99 (is vaak nog geen achtste van hooipak boer)
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_197846600
Ik heb een paar jonge plantjes, najaar geplaatst, die vooral de eerste winter(s) wel gevoelig kunnen zijn, en waar me wel wat aan gelegen is ze te beschermen. Uiteraard heb ik geen stro en hoezen. Zou ik kunnen volstaan net wat boomschors erbij leggen en een (opengeknipte) plastic zak of vuilniszak eroverheen plaatsen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197846753
Hai.

Ik wil een mooie(re) tuin, met veel moestuin en natuurlijk ook bloemen ten bate van vlinders, bijen, vogels en mezelf. :7 Dus dit topic moet ook in MyAT.

Dat wat er nu staat heeft met maar te doen met de vorst (er staat niet veel), behalve mijn vijgenstok. Die heb ik binnen gehaald vorige week.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_197846762
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 08:10 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een paar jonge plantjes, najaar geplaatst, die vooral de eerste winter(s) wel gevoelig kunnen zijn, en waar me wel wat aan gelegen is ze te beschermen. Uiteraard heb ik geen stro en hoezen. Zou ik kunnen volstaan net wat boomschors erbij leggen en een (opengeknipte) plastic zak of vuilniszak eroverheen plaatsen?
Ja lastig. Ik las op the interwebz dat bedekken met plastic ook een nadeel heeft als het heel heftig gaat sneeuwen. Doordat de sneeuw niet 'om de plant' heen kan vallen, maar op het plastic valt, wordt het gewicht op je jonge plant vele maler groter.

Afhankelijk van je plant en of het debiel gaat sneeuwen zou ik het misschien wel doen. Weet niet. Ik ben ook wel met @Claudia_x
Dat wat doodgaat moet maar doodgaan dan.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_197846833
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 08:10 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb een paar jonge plantjes, najaar geplaatst, die vooral de eerste winter(s) wel gevoelig kunnen zijn, en waar me wel wat aan gelegen is ze te beschermen. Uiteraard heb ik geen stro en hoezen. Zou ik kunnen volstaan net wat boomschors erbij leggen en een (opengeknipte) plastic zak of vuilniszak eroverheen plaatsen?
Volgens mij is boomschors sowieso goed, net als ander organisch materiaal (dode bladeren bijvoorbeeld). Je kunt ook krantenpapier of karton gebruiken. Ik las hier wel dat je voorzichtig moet zijn met vocht, bijvoorbeeld natte bladeren of planten die in een plas water staan. Mijn experimenten met boomschors bevielen me niet zo omdat ik inderdaad merkte dat planten makkelijk gingen rotten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197846873
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 08:45 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ja lastig. Ik las op the interwebz dat bedekken met plastic ook een nadeel heeft als het heel heftig gaat sneeuwen. Doordat de sneeuw niet 'om de plant' heen kan vallen, maar op het plastic valt, wordt het gewicht op je jonge plant vele maler groter.

Afhankelijk van je plant en of het debiel gaat sneeuwen zou ik het misschien wel doen. Weet niet. Ik ben ook wel met @:Claudia_x
Dat wat doodgaat moet maar doodgaan dan.
Op zich vind ik dat ook, hoor. Er staat nog niet veel, maar dat wat er staat, moet zijn eigen boontjes doppen.
Maar dit plantje is voor mij bijzonder en daar wil ik graag wat meer moeite voor doen om het de eerste paar jaar door te komen.

Dat van de sneeuw op het plastic had ik ook bedacht. Maar alleen boomschors erbij leggen, zal hier niet zo zinvol zijn als het zo hard gaat waaien. Hier aan de kust stormt het dan echt en dat boomschors is dan zo verdwenen :D Ik dacht met dat plastic ook het boomsschors op zijn plek te houden.

Misschien in een vuilniszak gaten knippen en het over het boomschors op de grond leggen met stenen verzwaard en de plant die erbovenuit steekt dan maar aan de elementen bloot laten staan. Blijven in ieder geval de wortels goed warm.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197846967
Ik heb gisterenavond bij de Hornbach nog wat bubbeltjesplastic, boomschors en vliesdekens besteld, was de enige plek waar ik ze nog vandaag zou kunnen ophalen. Hopelijk kunnen we daarmee de plantjes redden :D
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_197860549
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 07:53 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Dan kan je beter op Marktplaats zoeken bij een boer. Groot pak hooi is zo 3euro. Plastic pakje bij dierenwinkel of tuincentrum ¤6,99 (is vaak nog geen achtste van hooipak boer)
Ik woon midden in de stad en heb geen auto. :P

Op hoop van zegen mijn passiebloem ingepakt bij de voet. Goed bedekt met stro en daarna plastic tassen erop. Hopelijk is het genoeg.
pi_197861203
De sneeuwklokjes staan al volop in het gras en onder de heg. -O-

Verder eens met Claudia: Darwin. alhoewel het nondeju jammer zou zijn van alle nieuwe tulpenbollen. Buurvrouw heeft een tafellaken gedrapeerd over de hortensia’s.
( die ik vorig jaar in leven hield met watergeven in de bloedhitte in hun vakantie).
  zaterdag 6 februari 2021 @ 22:32:49 #56
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_197862612
Misschien raar hoor, maar sneeuw (en ijzel) isoleert toch super? Vorst zonder sneeuw is stukken heftiger voor plantjes. En de sneeuw isoleert beter dan al het stro e.d. wat je erop gooit (en tip voor volgend jaar, verspreid blad in je borders. Goeie grondstof voor de bodem en isoleert ook weer een stukje bij dit soort gebeurtenissen. Olijf en palmbomen zou ik wel inpakken met dit weer trouwens :P .
  zondag 7 februari 2021 @ 08:55:39 #57
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_197867273
Keek net even uit het raam maar mijn score in 1 minuut verschilde niet veel van tijdens de tuinvogeltelling _O-

1x roodborst
2x huismus
1x koolmees
1x merel
1x kauw

Grootste deel zit in de heg _O_ Heggen _O_
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_197876107
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 22:32 schreef bleiblei het volgende:
Misschien raar hoor, maar sneeuw (en ijzel) isoleert toch super? Vorst zonder sneeuw is stukken heftiger voor plantjes. En de sneeuw isoleert beter dan al het stro e.d. wat je erop gooit (en tip voor volgend jaar, verspreid blad in je borders. Goeie grondstof voor de bodem en isoleert ook weer een stukje bij dit soort gebeurtenissen. Olijf en palmbomen zou ik wel inpakken met dit weer trouwens :P .
Ja, dat hoor ik ook overal dat sneeuw tegelijk een isolatie is. Fruittelers besproeien bij vorst toch juist hun bomen om de knoppen te beschermen? In dit geval hoop ik dat het voor mijn planten ook zo werkt.
pi_197878481
Net de plantenlijst van de hovenier doorgenomen op winterhardheid. Na vijf planten ben ik er maar mee gestopt: vier van de vijf planten kunnen slecht tegen temperaturen onder de -10 of -12. Maar hoe vaak komt zoiets nou voor? We hebben een loeihete tuin op het zuiden en de planten zijn juist geselecteerd om goed hitte te kunnen weerstaan ...

Ik voel me net een hypochonder die op ziektes aan het googelen is.
pi_197879123
Iemand hier recent nog bij bakker besteld? hoe zijn de ervaringen?
  zondag 7 februari 2021 @ 21:07:48 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197879202
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 20:19 schreef _Arual_ het volgende:
Net de plantenlijst van de hovenier doorgenomen op winterhardheid. Na vijf planten ben ik er maar mee gestopt: vier van de vijf planten kunnen slecht tegen temperaturen onder de -10 of -12. Maar hoe vaak komt zoiets nou voor? We hebben een loeihete tuin op het zuiden en de planten zijn juist geselecteerd om goed hitte te kunnen weerstaan ...

Ik voel me net een hypochonder die op ziektes aan het googelen is.
Je kunt er nu toch niks aan veranderen. Je ziet vanzelf wat straks nog uitschiet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197879352
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 21:02 schreef FranticDJ het volgende:
Iemand hier recent nog bij bakker besteld? hoe zijn de ervaringen?
Je bedoelt bakker.com? Ik koop er nooit meer iets.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197879355
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 21:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je bedoelt bakker.com? Ik koop er nooit meer iets.
Ja :@

Wil wat dingen hebben voor op mn balkon :+ en nieuwe potgrond en potten enzulks.
pi_197879406
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 21:17 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ja :@
In de eerste helft van het jaar ging het gigantisch mis met mijn bestellingen (twee keer!). Ik was er best chagrijnig over. Ze hebben uiteindelijk erg laat de planten bezorgd en vele bleken niet meer leverbaar. Daardoor heb ik afgelopen jaar geen aardbeien gehad.

Het kan zijn dat het door de overweldigende drukte tijdens het begin van de coronacrisis kwam, maar door andere webwinkels (zie OP) ben ik wél goed geholpen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197879413
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2021 21:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In de eerste helft van het jaar ging het gigantisch mis met mijn bestellingen (twee keer!). Ik was er best chagrijnig over. Ze hebben uiteindelijk erg laat de planten bezorgd en vele bleken niet meer leverbaar. Daardoor heb ik afgelopen jaar geen aardbeien gehad.

Het kan zijn dat het door de overweldigende drukte tijdens het begin van de coronacrisis kwam, maar door andere webwinkels (zie OP) ben ik wél goed geholpen.
^O^ zal ff ind e OP neuzen :)
  zondag 7 februari 2021 @ 22:44:03 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197880905
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 09:18 schreef AnneX het volgende:
@:Seven : In het najaar zijn hier ook 3 soorten witte tulpenbollen de grond ingegaan op 3 verschillende plekken. Als het goed is, ook opvolgende bloeiperioden, ongeveer.
Daarnaast ook blauw en rood bloeiers.
Wat viel jou tegen dan?
Zomerbollen zijn gruwelijk duur :+ voor dat viel me tegen. Tulpen en narcissen enzo kosten geen drol. Maar tulpen kun je niet van maart t/m september mee door :P
Resistance is futile.
pi_197883412
Ja, als je het zo bekijkt 🤪 Tulpen bloeien kort vs kosten.
Het is ook de (korte) periode van kleur - alhoewel wit - terwijl de overige planten zich ontwikkelen.
En dan te bedenken dat ik tulpen jaaaaarenlang het summum van burgerlijk heb gevonden. Nu laat ik zelfs een vaas uitgebloeide en uitgedroogde tukpen een dagje langer staan vanwege de verwelkte schoonheid. Jaja. *)
pi_197928801
Zijn er mensen nog op zoek naar zomerbloeiers en bollen.
In de mail kreeg ik een overzichtje. @Seven?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 10 februari 2021 @ 18:32:49 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197929598
quote:
7s.gif Op zondag 7 februari 2021 22:44 schreef Seven. het volgende:

[..]

Zomerbollen zijn gruwelijk duur :+ voor dat viel me tegen. Tulpen en narcissen enzo kosten geen drol. Maar tulpen kun je niet van maart t/m september mee door :P
Ik heb vorig jaar in totaal 1000 bollen en bolletjes van de action gepoot. Kostte maar 20 euro of zo. Ben benieuwd. Paars en wit. Moet een bloemenzee worden in maart/april
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 10 februari 2021 @ 20:10:52 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197931529
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 18:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar in totaal 1000 bollen en bolletjes van de action gepoot. Kostte maar 20 euro of zo. Ben benieuwd. Paars en wit. Moet een bloemenzee worden in maart/april
Whoa _O_

Ik ben heel benieuwd wat dat wordt! Maar maart/april zijn voorjaarsbollen en dan krijg je wel veel bollen voor je geld.
Resistance is futile.
  woensdag 10 februari 2021 @ 20:18:41 #71
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197931695
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 17:38 schreef AnneX het volgende:
Zijn er mensen nog op zoek naar zomerbloeiers en bollen.
In de mail kreeg ik een overzichtje. @:Seven?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wil sowieso ranonkel! Ik moet alleen nog nadenken over de kleuren.

Dus dan april/mei witte tulpen. Mei/juni/juli/augustus ranonkel (kleurtje volgt nog wel).

Voor de nazomer overweeg ik canna (als dat geen rib uit m'n lijf gaat kosten).
Resistance is futile.
  woensdag 10 februari 2021 @ 20:51:46 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197932726
quote:
7s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:10 schreef Seven. het volgende:

[..]

Whoa _O_

Ik ben heel benieuwd wat dat wordt! Maar maart/april zijn voorjaarsbollen en dan krijg je wel veel bollen voor je geld.
Kostten bijna niks
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197937625
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 20:51 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kostten bijna niks
Bij action vrees ik altijd voor b/c keus.
Dat het een restant bollen is van twee jaar geleden, zeg maar.
Uit China zullen ze niet komen.!

Ben dan ook erg benieuwd naar je paarse 1000-bollen bloemenzee. Foto tzt? Pls
Hopelijk niet in je gazon. Daarvan heb ik ongelooflijke spijt.
Dat laat ik wel aan de gemeentelijke plantsoenendienst over.
  donderdag 11 februari 2021 @ 08:55:35 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_197939041
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 01:23 schreef AnneX het volgende:

[..]

Bij action vrees ik altijd voor b/c keus.
Dat het een restant bollen is van twee jaar geleden, zeg maar.
Uit China zullen ze niet komen.!

Ben dan ook erg benieuwd naar je paarse 1000-bollen bloemenzee. Foto tzt? Pls
Hopelijk niet in je gazon. Daarvan heb ik ongelooflijke spijt.
Dat laat ik wel aan de gemeentelijke plantsoenendienst over.
Soms heb je bij de action prima spul, soms is het helemaal niks. Afwachten dus.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_197950705
Wat zijn een beetje mooie planten om op een balkon (noord/noord-oost) te zetten?

Moet dus in een pot kunnen, winterhard.. En.. ik heb heel snel last van allergieën bij met name geurende bloemen, dus als er bloemen zijn die niet echt geuren: tips zijn welkom.

Zou heel graag (pioen)rozen hebben, maar dat gaat 'm niet worden met het gebrek aan zon gok ik zo.
  vrijdag 12 februari 2021 @ 04:17:36 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197958686
Ik heb m'n bloembollen besteld!

80 ranonkels
80 lelies
16 begonia's

Allemaal mix rood, roze, geel, wit, oranje. Enorme trendbreuk met m'n uitsluitend witte tulpen :P .
Resistance is futile.
pi_197958945
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 19:25 schreef FranticDJ het volgende:
Wat zijn een beetje mooie planten om op een balkon (noord/noord-oost) te zetten?

Moet dus in een pot kunnen, winterhard.. En.. ik heb heel snel last van allergieën bij met name geurende bloemen, dus als er bloemen zijn die niet echt geuren: tips zijn welkom.

Zou heel graag (pioen)rozen hebben, maar dat gaat 'm niet worden met het gebrek aan zon gok ik zo.
Geen idee. Misschien moet je ook nog rekening houden met gure winden aan zee, als het balkon ‘open’ is met een hekwerk? Of meer gesloten met een muur of scherm?
Als een tc weer open is in de buurt, daar eens vragen?

@Seven: dat is kleurrijk! Begonia’s :D
pi_197959575
Open balkon, met tc gok ik dat je tuincentrum bedoel: daar kan ik niet heel lang blijven want allergieën :')
pi_197959626
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:38 schreef FranticDJ het volgende:
Open balkon, met tc gok ik dat je tuincentrum bedoel: daar kan ik niet heel lang blijven want allergieën :')
Je hebt hele mooie grassoorten in verschillende hoogtes waarvan de bloei een pluim is. Een aantal is zeer goed bestand tegen gure (zee)wind.

https://www.groei.nl/tuin(...)anten/grassen-in-pot
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197959766
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je hebt hele mooie grassoorten in verschillende hoogtes waarvan de bloei een pluim is. Een aantal is zeer goed bestand tegen gure (zee)wind.

https://www.groei.nl/tuin(...)anten/grassen-in-pot
tnx, maar ik zit een stuk van zee af :7
pi_197959859
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:51 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

tnx, maar ik zit een stuk van zee af :7
Gure wind zul je op een balkon vrijwel altijd hebben, zeker op noord-noordoost :P
Grassen kunnen heel mooi zijn, zoals lampenpoetsersgras, stipa, of miscanthus.





And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197960171
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Gure wind zul je op een balkon vrijwel altijd hebben, zeker op noord-noordoost :P
Grassen kunnen heel mooi zijn, zoals lampenpoetsersgras, stipa, of miscanthus.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Tnx, eens naar kijken, maar geef het weinig kans als het 'in het zaad schiet' zoals ze dat hier noemen :X

Dan komt de hooikoorts gelijk om de hoek 8)7 8)7
pi_197960224
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 09:23 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Tnx, eens naar kijken, maar geef het weinig kans als het 'in het zaad schiet' zoals ze dat hier noemen :X

Dan komt de hooikoorts gelijk om de hoek 8)7 8)7
O, ik dacht dat dit een veilige keus was, omdat er geen geurende bloemen in komen. Hoe het zit met hooikoorts of andere allergieen, weet ik echt niet -O-
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197960347
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 09:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]

O, ik dacht dat dit een veilige keus was, omdat er geen geurende bloemen in komen. Hoe het zit met hooikoorts of andere allergieen, weet ik echt niet -O-
Ik heb nogal een gebruiksaanwijzing qua planten :+

In huis heb ik een anthurium, een pachira aquatica en de rest zijn van die 'luchtzuiverende planten'. Verder weet ik dat een orchidee kan (en die wil ik dan ook nog hebben, want een paar plantjes zijn afgeschreven door een rouwvlieginfestatie in die potten. de rest heb ik (afkloppen) zoals het lijkt weten te redden met van die aaltjes). Maar lelies/hyacinthen enzo is echt funest.

In m'n vorige huis had ik een magnolia in de voortuin, zijn die een beetje op pot te houden? Vond die wel mooi en daar leek ik ook geen last van te hebben. Verder heb ik nog Japanse esdoorns, die nu nog even bij m'n ouders staan.
pi_197961102
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 09:37 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ik heb nogal een gebruiksaanwijzing qua planten :+

In huis heb ik een anthurium, een pachira aquatica en de rest zijn van die 'luchtzuiverende planten'. Verder weet ik dat een orchidee kan (en die wil ik dan ook nog hebben, want een paar plantjes zijn afgeschreven door een rouwvlieginfestatie in die potten. de rest heb ik (afkloppen) zoals het lijkt weten te redden met van die aaltjes). Maar lelies/hyacinthen enzo is echt funest.

In m'n vorige huis had ik een magnolia in de voortuin, zijn die een beetje op pot te houden? Vond die wel mooi en daar leek ik ook geen last van te hebben. Verder heb ik nog Japanse esdoorns, die nu nog even bij m'n ouders staan.
Door de locatie van je balkon ben je veroordeeld tot schaduwplanten. Maar dat is geen ramp, want er zit veel moois tussen. Je noemde zelf al japanse esdoorn. Je hebt veel soorten, veel kleuren en het zijn trage groeiers.

Wat ik zou doen als ik jou was, is kijken naar planten met fraaie bladeren die samen een mooi plaatje vormen. Zoiets bijvoorbeeld met varen, siernetel, olifantsoor en penningkruid:



Nephrolepis obliterata ‘Emerald Queen’, Plectranthus ‘Redhead’, Colocasia ‘Coffee Cups’, Plectranthus ‘Strawberry Drop’, Plectranthus ‘Trailing Plum’,Plectranthus ‘Kong Jr.™ Scarlet’, Lysimachia nummularia ‘Aurea’.

Ik heb zelf ooit een tuin gehad waarin ik hosta, varens, heuchera en vrouwenmantel combineerde. Op de varens na krijgen de planten wel bloemen, maar ik vermoed dat ze voor je allergie geen probleem vormen. Het zijn vooral bladplanten en de bloei is niet spectaculair. Maar zeker weten doe ik het niet (ik heb zelf geen ervaring met allergie). Zo zag het eruit (border vooraan):



Het combineert mooi met glansmispel, de heester die je ook een paar keer op de foto ziet. Da's een makkelijke en bovendien groen blijvende heester die denk ik wel in een grote pot zou kunnen. Het jonge blad is rood waardoor de plant de schijn van bloei heeft. Bamboe kan ook goed in de schaduw staan en dat fijne blad contrasteert weer mooi.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197961115
Tnx! ik heb 's ochtends net wel een paar uur zon op het balkon. en 's avonds laat op het andere deel.
pi_197961269
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 10:26 schreef FranticDJ het volgende:
Tnx! ik heb 's ochtends net wel een paar uur zon op het balkon. en 's avonds laat op het andere deel.
Dat is wel weinig. Ik had in de tuin op de foto de hele ochtend en een deel van de middag zon, maar ik merkte dat zonminnende planten het er moeilijk hadden. Die zou ik echt mijden, hoe mooi je ze ook vindt. Dat vind ik de ellende van tuincentra: je ziet allerlei mooie planten en dan wil je ze gewoon. Het grote voordeel van online planten zoeken is dat je wat meer tijd kunt nemen en dat je dat wat je mooi vindt misschien niet uit een enkele plant haalt maar een combinatie ervan.

Deze bonte wilg is ook een aanrader:



Het is een miniboompje dat net als de glansmispel blad heeft dat mooi uitloopt waardoor de schijn van bloei ontstaat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197961590
Thanks voor de tips :)
pi_198111739
Heeeeeerlijk die prélente O+
Tinus had bezoek!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ennnnn met mn wandelrondje honderden hiervan O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 25% gewijzigd door Blues op 20-02-2021 15:28:08 ]
pi_198111989
Waar zouden jullie eenjarige plantjes bestellen als je niet naar de winkel kunt, ook niet om op te halen?
pi_198112940
Dat zou ik ook niet zo gauw weten, Angelfrouk.
On the bright side: IJsheiligen is pas in mei. De IJsheiligen zijn Sint Mamertus, Sint Pancratius, Sint Servatius en Sint Bonifatius. Zij vieren hun naamdagen op achtereenvolgens 11, 12, 13 en 14 mei. Dan pas is het toch tijd voor eenjarigen.
En “mag” er vast wel meer.

Ook eens door de voortuin gescharreld. Dooie takken van de bomen verwijderd.
En ik zag al tulpen boven de grond steken. Overal stokjes bij nieuwe plantjes gezet en dood spul verwijderd. Er groeien talloze stokjes in de tuin. *O*
De bomen staken lopen uit. Ben benieuwd hoe het verder gaat in het tweede jaar, dat zij spontaan zijn ontstaan.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 13% gewijzigd door AnneX op 20-02-2021 16:31:36 ]
pi_198113296
Het probleem is helaas niet wat wel en niet 'mag'... Mijn gezondheid is het probleem.
pi_198113405
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:15 schreef Angelfrouk het volgende:
Waar zouden jullie eenjarige plantjes bestellen als je niet naar de winkel kunt, ook niet om op te halen?
Kijken of een lokaal tuincentrum bezorgt en anders informeren of ze een bestelling willen brengen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 21-02-2021 12:18:32 ]
  zaterdag 20 februari 2021 @ 17:21:15 #94
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198113621
Vandaag een heerlijke dag. Al aangedurfd een aantal dingen buiten te zaaien (stokrozen, hibiscus, allerlei wilde bloemenzaad). Kijken wat er over 2 maand verschijnt.
Achter glas (in de serre): Tomaten, kerstomaten, kaapse kruisbes, paprika, flespompoenen, meloenen, radijs, komkommer, pepers.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 17:23:56 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198113660
Ik heb een stuk bos in mijn tuin, met klimop als bodembedekker en daar tussenin komen nu allerlei sneeuwklokjes, lelies, krokus, anemonen, hyacint, iris, etc. Prachtig gezicht.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198120413
ik heb nogal veel Toscaanse jasmijn in de tuin, en het was een hele opluchting om te zien dat die de vorstperiode goed hebben doorstaan. Als ze het te koud hebben verkleuren de bladeren naar koperrood en sterft de plant langzaam af, maar ze kwamen frisgroen onder de sneeuw vandaan. *O*
pi_198125169
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 17:06 schreef Elleska het volgende:

[..]

Kijken of een lokaal tuincentrum bezorgt en anders informeren of een bestelling willen brengen?
Gevraagd, maar dat doen ze helaas niet. Ik ga eens horen bij de buren. Misschien is er 1 die wat voor me wil halen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 22:22 schreef Radegast het volgende:
ik heb nogal veel Toscaanse jasmijn in de tuin, en het was een hele opluchting om te zien dat die de vorstperiode goed hebben doorstaan. Als ze het te koud hebben verkleuren de bladeren naar koperrood en sterft de plant langzaam af, maar ze kwamen frisgroen onder de sneeuw vandaan. *O*
Sneeuw isoleert, misschien vroor het amper voordat het viel?
  zondag 21 februari 2021 @ 10:32:52 #98
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198126158
Lente!!!!

Wij gaan ook aan de slag. Vandaag moet de maagdenpalm eraan geloven, daar nemen we afscheid van. Volgende week ff schaduwkruid aan laten rukken. We weten nu waar de tulpen staan want die schieten omhoog nu dus dan kunnen we veilig maagdenpalm trekken.

Verder willen we alle verhoogde borders ophogen, aangezien de meeste bodembedekkers er dus uitgaan. Maar dilemma's want de tulpen komen nu ook op. We gaan dus de tulpen heel voorzichtig verplaatsen want in sommige gevallen komt er ruim 5cm grond bovenop.

Als de ophoog- en verplaatsingsactie gebeurd is, plof ik de ranonkels, lelies en begoniabollen erin, samen met het schaduwkruid. Dus over 2 of 3 weken weer aan de bak.
Resistance is futile.
  zondag 21 februari 2021 @ 10:34:04 #99
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_198126171
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:15 schreef Angelfrouk het volgende:
Waar zouden jullie eenjarige plantjes bestellen als je niet naar de winkel kunt, ook niet om op te halen?
Zelf zaaien? Nog leuk om te doen ook.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_198126724
Wat denken jullie: is het al tijd voor een eerste maaibeurt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198126761
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 15:15 schreef Angelfrouk het volgende:
Waar zouden jullie eenjarige plantjes bestellen als je niet naar de winkel kunt, ook niet om op te halen?
In de OP staan webshops. Ik zou gewoon laten bezorgen. Ik heb die webshops zelf allemaal uitgeprobeerd en ben er tevreden over: snelle levertijd, weinig bezorgkosten, nette planten. Alleen bij Vreeken's moet je niet bestellen als je haast hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 21 februari 2021 @ 11:22:49 #102
5428 crew  miss_sly
pi_198126863
Ik heb een aantal keren bij Directplant besteld en ben er erg tevreden over. Aanrader!

Ook bij 123plant.nl besteld, daar ben ik toch wat minder over te spreken. Zowel voor binnen- als buitenplanten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198127697
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 09:04 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Gevraagd, maar dat doen ze helaas niet. Ik ga eens horen bij de buren. Misschien is er 1 die wat voor me wil halen.
Jammer, als buren het niet willen halen zit er denk ik niets anders op dan online bestellen.

quote:
5s.gif Op zondag 21 februari 2021 11:13 schreef Claudia_x het volgende:
Wat denken jullie: is het al tijd voor een eerste maaibeurt?
Bij ons is het daarvoor nog te nat.
pi_198130326
Vraagje :D Ik heb een nog vrijwel lege tuin met loeizware ingeklonken kleigrond (nieuwbouw, dus daar heeft n tijdlang allemaal materiaal enzo.gestaan)

We hebben een deel afgegraven en losser gemaakt (vorige zomer en gisteren weer) en willen er graag in de zomer borders en graszoden in hebben liggen. Daarvoor moeten we de grond nog wat verbeteren, want zoals het nu is is het weinig vruchtbaar :+

Wat kunnen we de komende periode doen om die grond een beetje op gang te krijgen? ik las al over organische meststoffen en regenwormen. Heeft iemand een succesrecept?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  zondag 21 februari 2021 @ 14:59:52 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198130398
M'n rug, jezus man! Volgend weekend maar weer :+
Resistance is futile.
pi_198130454
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 14:52 schreef littledrummergirl het volgende:
Vraagje :D Ik heb een nog vrijwel lege tuin met loeizware ingeklonken kleigrond (nieuwbouw, dus daar heeft n tijdlang allemaal materiaal enzo.gestaan)

We hebben een deel afgegraven en losser gemaakt (vorige zomer en gisteren weer) en willen er graag in de zomer borders en graszoden in hebben liggen. Daarvoor moeten we de grond nog wat verbeteren, want zoals het nu is is het weinig vruchtbaar :+

Wat kunnen we de komende periode doen om die grond een beetje op gang te krijgen? ik las al over organische meststoffen en regenwormen. Heeft iemand een succesrecept?
Even wachten tot de gemeente weer een compost actie heeft. Zootje halen en erdoor mengen. Mijn stiefmoeder gebruikt afgevallen bladeren om kleigrond handelbaarder te maken. Kleigrond is heel erg vruchtbaar trouwens, hoor. 😉
  zondag 21 februari 2021 @ 15:06:19 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198130486
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 14:52 schreef littledrummergirl het volgende:
Vraagje :D Ik heb een nog vrijwel lege tuin met loeizware ingeklonken kleigrond (nieuwbouw, dus daar heeft n tijdlang allemaal materiaal enzo.gestaan)

We hebben een deel afgegraven en losser gemaakt (vorige zomer en gisteren weer) en willen er graag in de zomer borders en graszoden in hebben liggen. Daarvoor moeten we de grond nog wat verbeteren, want zoals het nu is is het weinig vruchtbaar :+

Wat kunnen we de komende periode doen om die grond een beetje op gang te krijgen? ik las al over organische meststoffen en regenwormen. Heeft iemand een succesrecept?
Hier een goeie link:

https://appeltern.nl/nl/t(...)_van_zware_kleigrond
Resistance is futile.
pi_198130640
twitter

Dat wisten wij wel, toch!?
Gister heb ik alleen maar takken geraapt en een en ander bekeken. Verder de blaadjes en mini takjes laten liggen. Zag ook al zo’n lieveheersbeestkever on the run.
Écht, ik heb hockeytoernooien met Pasen in de sneeuw meegemaakt. Alsnog verplaatst naar indoor. Pasen 2021: 4 en 5 april.

@Seven: je kunt op een kleed of matje op de grond liggen en de onderbenen op een stoel.
  zondag 21 februari 2021 @ 15:25:52 #109
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_198130758
Zo gelijk even met de gazonmaaier erover.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_198132990
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2021 15:17 schreef AnneX het volgende:
[ twitter ]
Dat wisten wij wel, toch!?
Gister heb ik alleen maar takken geraapt en een en ander bekeken. Verder de blaadjes en mini takjes laten liggen. Zag ook al zo’n lieveheersbeestkever on the run.

Ik heb gisteren ook veel gedaan in de tuin, oude takken verwijdert en alles lekker verspreid voor en naast de GFT bak gegooid.
Nu scharrelt er vanalles rond O+
pi_198133227
Vooral veel compost dus ^O^ beetje mengen, ga er ook wat tuinaarde doorheen mengen want ik die kleikluiten kan je amper wat planten :D
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_198133534
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 12:20 schreef Elleska het volgende:

Bij ons is het daarvoor nog te nat.
Onze tuin is ook nog vrij nat, dus ik hoop dat het later in de week lukt. Ik heb wel vast het achterste deel van de tuin gemaaid (m'n bloemenweide). Misschien had ik dat beter in het najaar kunnen doen, maar ik denk dat ik er nog vroeg genoeg bij ben:



M'n eerstvolgende projectje is, behalve het vervangen van de platen in de kas, om hier iets van te maken (ik weet nog niet wat):



En ik kwam een verrassing krokusje tegen. O+

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198148776
Nog een tip voor mensen die hun Intratuin missen: je kunt dit formulier gebruiken om een bestelling te plaatsen voor artikelen die niet in de webshop verkrijgbaar zijn. Ik heb het gisteren gedaan en had vanochtend een bericht dat ik mijn bestelling op kon halen. Ze hadden alleen één plant niet uit mijn lijstje. Het afhalen ging soepeltjes en er was vrijwel geen klant te bekennen. Het zal ook nog wel wat vroeg in het seizoen zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 17:18:02 #114
5428 crew  miss_sly
pi_198149132
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 16:50 schreef Claudia_x het volgende:
Nog een tip voor mensen die hun Intratuin missen: je kunt dit formulier gebruiken om een bestelling te plaatsen voor artikelen die niet in de webshop verkrijgbaar zijn. Ik heb het gisteren gedaan en had vanochtend een bericht dat ik mijn bestelling op kon halen. Ze hadden alleen één plant niet uit mijn lijstje. Het afhalen ging soepeltjes en er was vrijwel geen klant te bekennen. Het zal ook nog wel wat vroeg in het seizoen zijn.
Ik mis Intratuin. Of Dekatuin, die hier om de hoek zit.

Ik heb twee planten voor binnen besteld bij een webshop en ontvangen, maar ze zijn heel droog en staat wankel in hun pot. Dus ik moet potgrond hebben en ik wil dan een insert van Elho met waterreservoir. Maar ik weet niet of ze die uberhaupt bij Intratuin verkopen.

Ga je al planten zetten? Of heb je andere dingen besteld?

Ik zoek ook nog krammetjes om klimplanten mee vast te zetten aan een schutting of zo. Iemand een tip? Bij Intratuin heb ik vorig jaar van die klemmetjes gekocht, maar dat vind ik niet echt wat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198149314
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik mis Intratuin. Of Dekatuin, die hier om de hoek zit.

Ik heb twee planten voor binnen besteld bij een webshop en ontvangen, maar ze zijn heel droog en staat wankel in hun pot. Dus ik moet potgrond hebben en ik wil dan een insert van Elho met waterreservoir. Maar ik weet niet of ze die uberhaupt bij Intratuin verkopen.

Ga je al planten zetten? Of heb je andere dingen besteld?
Ik heb bij de Intratuin aarde gehaald en één plant ter vervanging van een plant die dood is gegaan (m'n bonte wilg, een klein boompje). Ik vind zelf de Intratuin een fijn adresje voor aarde, best gunstig geprijsd.

Bedoel je deze dispenser?

quote:
Ik zoek ook nog krammetjes om klimplanten mee vast te zetten aan een schutting of zo. Iemand een tip? Bij Intratuin heb ik vorig jaar van die klemmetjes gekocht, maar dat vind ik niet echt wat.
Ik vind zelf het vastzetten van bijvoorbeeld clematis niet handig om met klemmetjes te doen. Ik heb zelf wat gaas tegen de schutting geplaatst (met krammen; tip: da's niet te doen in hardhouten palen!).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198149409
Potgekweekte planten zou je jaarrond moeten kunnen aanplanten trouwens. Ik heb zelf behalve de aangekochte plant een stek geplant en verschillende stuks van een tweejarige plant verplant. Mogelijk ben ik wat vroeg daarmee, maar omdat ik bij deze planten een tweede kans heb (ik heb meer stekjes en er zijn genoeg exemplaren van de tweejarige plant) heb ik het erop gegokt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 17:32:53 #117
5428 crew  miss_sly
pi_198149416
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb bij de Intratuin aarde gehaald en één plant ter vervanging van een plant die dood is gegaan (m'n bonte wilg, een klein boompje). Ik vind zelf de Intratuin een fijn adresje voor aarde, best gunstig geprijsd.

Bedoel je deze dispenser?
Prima voor grond, inderdaad. Dekatuin heeft ook goede en niet te dure grond, maar die zit alleen hier vlakbij en in Haarlem.
Zou je ook gereedschappen via dat formulier kunnen bestellen?

Nee, deze.
quote:
[..]

Ik vind zelf het vastzetten van bijvoorbeeld clematis niet handig om met klemmetjes te doen. Ik heb zelf wat gaas tegen de schutting geplaatst (met krammen; tip: da's niet te doen in hardhouten palen!).
Mijn jasmijn, als ie de winter al heeft overleefd, heeft hulp nodig. Ik heb zo'n rekje tegen de schutting gespijkerd, maar de takken hebben er (nog) niet echt houvast aan. Die hebben echt nog hulp nodig. En die klemmetjes zijn veel te groot en hebben veel ruimte, waardoor de takken eruit glippen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198149482
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee, deze.
[..]

Mijn jasmijn, als ie de winter al heeft overleefd, heeft hulp nodig. Ik heb zo'n rekje tegen de schutting gespijkerd, maar de takken hebben er (nog) niet echt houvast aan. Die hebben echt nog hulp nodig. En die klemmetjes zijn veel te groot en hebben veel ruimte, waardoor de takken eruit glippen.
Een jasmijn is een trage groeier, dus dan red je het waarschijnlijk wel met fijne klemmen. Misschien is dit iets?



Ik moet voor mijn jasmijn ook iets doen. Die heb ik als een stek naast de voordeur gezet. Daar ga ik ook een stuk gaas plaatsen. Het fijne van gaas vind ik dat ik het eenvoudig weg kan knippen als de takken van een plant op den duur erg dik worden. Dat had ik met de passiebloem bij mijn vorige huis, waar ik een rek voor had gekocht. Dat rek werd na een aantal jaar van de gevel af geduwd door de plant. Maar met jasmijn gebeurt dat misschien niet (geen idee hoe dik die takken worden).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 17:39:53 #119
5428 crew  miss_sly
pi_198149560
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een jasmijn is een trage groeier, dus dan red je het waarschijnlijk wel met fijne klemmen. Misschien is dit iets?

[ afbeelding ]

Ik moet voor mijn jasmijn ook iets doen. Die heb ik als een stek naast de voordeur gezet. Daar ga ik ook een stuk gaas plaatsen. Het fijne van gaas vind ik dat ik het eenvoudig weg kan knippen als de takken van een plant op den duur erg dik worden. Dat had ik met de passiebloem bij mijn vorige huis, waar ik een rek voor had gekocht. Dat rek werd na een aantal jaar van de gevel af geduwd door de plant. Maar met jasmijn gebeurt dat misschien niet (geen idee hoe dik die takken worden).
Die zien er wel erg oke uit! Die ga ik bestellen.

Ik had misschien ook beter gaas kunnen nemen, doe ik de volgende keer wel. Goede tip wel.

Voor nu hoef ik nog geen planten, ik ben verder aan het omspitten en verdelen achter. Morgen krijg ik een kilo nieuwe huisdieren 8-) Die mogen lekker de tuin overhoop halen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198149563
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Prima voor grond, inderdaad. Dekatuin heeft ook goede en niet te dure grond, maar die zit alleen hier vlakbij en in Haarlem.
Zou je ook gereedschappen via dat formulier kunnen bestellen?
Ik zag vandaag iemand weglopen met gereedschap in ieder geval. Je kunt het sowieso proberen en eventueel eerst bellen of mailen. Misschien gaat het bij elk filiaal wel iets anders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198149583
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:39 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Die zien er wel erg oke uit! Die ga ik bestellen.

Ik had misschien ook beter gaas kunnen nemen, doe ik de volgende keer wel. Goede tip wel.
Voor gaas weet ik nog wel een goed online adresje. Geef maar een gil als je dat nodig hebt. (Tijd voor eten hier!)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 17:42:52 #122
5428 crew  miss_sly
pi_198149610
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zag vandaag iemand weglopen met gereedschap in ieder geval. Je kunt het sowieso proberen en eventueel eerst bellen of mailen. Misschien gaat het bij elk filiaal wel iets anders.
Eigenlijk is concreet ( :') ) duurde even voor ik duideijk werd) mijn vraag: heb je artikelen op het formulier ingevuld waarvan je dacht dat het mogeiljk zou zijn dat ze die verkopen, zonder zeker te weten dat ze die hebben? Aangezien ze niet in de webshop staan, is het dus eigenijk een gok?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 17:43:09 #123
5428 crew  miss_sly
pi_198149616
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Voor gaas weet ik nog wel een goed online adresje. Geef maar een gil als je dat nodig hebt. (Tijd voor eten hier!)
Smakelijk!
En doe ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 22 februari 2021 @ 18:28:53 #124
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_198150376
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 15:04 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Even wachten tot de gemeente weer een compost actie heeft. Zootje halen en erdoor mengen. Mijn stiefmoeder gebruikt afgevallen bladeren om kleigrond handelbaarder te maken. Kleigrond is heel erg vruchtbaar trouwens, hoor. 😉
De landelijke compostdag gaat ook dit jaar niet door vanwege Corona. Particulieren zijn niet welkom op afvalverwerkingsbedrijven om gratis compost te komen halen. In ieder geval niet in Lelystad. Ik heb 100 vierkante meter volkstuin en de volkstuinverenging heeft mij vorige week hierover gemaild.

Als tussenoplossing gaat de volkstuinvereniging bij voldoende animo 30 of meer kuub compost storten op de parkeerplaats voor de volkstuin (een vrachtwagen vol). Afhankelijk van hoeveel tuinders aangeven één of meer kuub te willen, kan dat zelfs oplopen tot een paar vrachtwagens vol. Prijs? ¤ 2,50 tot ¤ 3,50 per kuub, afhankelijk van de totale afname.

quote:
0s.gif Op [quote]0s.gif [b]Op maandag 22 februari 2021 17:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Prima voor grond, inderdaad. Dekatuin heeft ook goede en niet te dure grond, maar die zit alleen hier vlakbij en in Haarlem.
Zou je ook gereedschappen via dat formulier kunnen bestellen?
Ja, waarom niet? Als het op de website van Intratuin staat, is het leverbaar. Moet je wel dit formulier gebruiken zoals @Claudia_x al aan gaf.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  maandag 22 februari 2021 @ 18:37:16 #125
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_198150548
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 17:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Eigenlijk is concreet ( :') ) duurde even voor ik duideijk werd) mijn vraag: heb je artikelen op het formulier ingevuld waarvan je dacht dat het mogeiljk zou zijn dat ze die verkopen, zonder zeker te weten dat ze die hebben? Aangezien ze niet in de webshop staan, is het dus eigenijk een gok?
Lees nu pas dit bericht.

Waarom zou je iets bestellen bij een webshop wat niet in hun webshop staat? Dat zou wel heel gaaf zijn hé, dat ik bij een tuincentrum een Ferrari kan bestellen. Oftewel: Nee, da's niet mogelijk.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Moderator maandag 22 februari 2021 @ 18:40:38 #126
5428 crew  miss_sly
pi_198150636
quote:
7s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:37 schreef Twieki het volgende:

[..]

Lees nu pas dit bericht.

Waarom zou je iets bestellen bij een webshop wat niet in hun webshop staat? Dat zou wel heel gaaf zijn hé, dat ik bij een tuincentrum een Ferrari kan bestellen. Oftewel: Nee, da's niet mogelijk.
Claudia_x gaf zelf aan dat ze iets bij Intratuin besteld had via dat formulier, dat niet in de webshop stond :)
Dus nee, geen Ferrari, maar wel kennelijk bepaalde producten die niet in de webshop staan, maar die ze normaal wel verkopen. Ergo: niet alles staat in de webshop. Dan moet je dus gokken of het even navragen voor je het via het formulier bestelt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 22 februari 2021 @ 18:49:44 #127
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_198150838
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Claudia_x gaf zelf aan dat ze iets bij Intratuin besteld had via dat formulier, dat niet in de webshop stond :)
Misschien heb ik er overheen gelezen, kan je aangeven waar @Claudia_x aangaf iets bij Intratuin gekocht te hebben, zonder gebruik te maken van 't bestelformulier? (edit: ik bedoel dus een product bestellen bij Intratuin wat niet op hun website stond.)

quote:
Dus nee, geen Ferrari, maar wel kennelijk bepaalde producten die niet in de webshop staan, maar die ze normaal wel verkopen. Ergo: niet alles staat in de webshop. Dan moet je dus gokken of het even navragen voor je het via het formulier bestelt.
Intratuin is mijn inziens sowieso niet echt duidelijk nu. Ja, je kan online van alles bestellen, maar bij planten heb je de mededeling: "enkel in de winkel verkrijgbaar". Dat maakt het lastig en omslachtig naar mijn mening. Nu enkel afhalen mogelijk is, zou 't beter zijn als álle producten die ze verkopen af te halen zijn. Daar zouden zij ook meer aan hebben.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_198153400
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 18:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Claudia_x gaf zelf aan dat ze iets bij Intratuin besteld had via dat formulier, dat niet in de webshop stond :)
Dus nee, geen Ferrari, maar wel kennelijk bepaalde producten die niet in de webshop staan, maar die ze normaal wel verkopen. Ergo: niet alles staat in de webshop. Dan moet je dus gokken of het even navragen voor je het via het formulier bestelt.
Nou, het merkwaardige aan de website van Intratuin is dat er artikelen opstaan die via de webshop verkrijgbaar zijn en artikelen die alleen in de winkels te vinden zijn. Artikelen in de webshop kun je gewoon bestellen en laten bezorgen. De artikelen die alleen in de winkels te krijgen zijn, kun je via het formulier bestellen. (En ik neem aan dat je ook webshopartikelen kunt bestellen via het formulier, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb gewoon een lijstje bestelnummers doorgegeven en kreeg een mail terug met wat wel en niet voorradig was.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 23 februari 2021 @ 14:45:09 #129
5428 crew  miss_sly
pi_198161711
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2021 21:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nou, het merkwaardige aan de website van Intratuin is dat er artikelen opstaan die via de webshop verkrijgbaar zijn en artikelen die alleen in de winkels te vinden zijn. Artikelen in de webshop kun je gewoon bestellen en laten bezorgen. De artikelen die alleen in de winkels te krijgen zijn, kun je via het formulier bestellen. (En ik neem aan dat je ook webshopartikelen kunt bestellen via het formulier, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb gewoon een lijstje bestelnummers doorgegeven en kreeg een mail terug met wat wel en niet voorradig was.)
Ach so.
Er is dus een website, maar niet alles wat daarop staat is via de webshop te bestellen.

Vandaaruit vroeg ik me vervolgens af of je met dat formulier producten waarvan je weet dat ze bij Intratuin in de winkel staan, en die je niet op de website of in de -shop kunt vinden, ook kunt bestellen. Lastig soms duidelijk te omschrijven wat ik bedoel :)

Maar goed, ik bel of mail wel even als ik iets specifieks wil, dan weet ik het ook.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198161848
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 14:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ach so.
Er is dus een website, maar niet alles wat daarop staat is via de webshop te bestellen.

Vandaaruit vroeg ik me vervolgens af of je met dat formulier producten waarvan je weet dat ze bij Intratuin in de winkel staan, en die je niet op de website of in de -shop kunt vinden, ook kunt bestellen. Lastig soms duidelijk te omschrijven wat ik bedoel :)

Maar goed, ik bel of mail wel even als ik iets specifieks wil, dan weet ik het ook.
Ik snapte het wel, hoor! Maar nee, lijkt me dus niet. Al weet ik ook niet zeker of online het complete assortiment staat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198173187
Gebruikt er hier iemand houtsnippers of boomschors in de tuin voor een pad of terras? Ik zoek wat meer informatie, zoals wat de nadelen zijn en wat voor soort gesnipperd hout aanbevelenswaardig is. Adresjes zijn ook welkom.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198173652
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:41 schreef Claudia_x het volgende:
Gebruikt er hier iemand houtsnippers of boomschors in de tuin voor een pad of terras? Ik zoek wat meer informatie, zoals wat de nadelen zijn en wat voor soort gesnipperd hout aanbevelenswaardig is. Adresjes zijn ook welkom.
Hoe groot is het tuinpad/terras en hoe intensief ga je het belopen/gebruiken?

Ik heb het gehad (franse boomschors) en het ziet er zeker in het begin fraai uit, maar na een x-aantal regenbuien had ik er eigenlijk al snel genoeg van. Zonder worteldoek krijg je onkruid tot de max, het ging rotten en schimmelen. Jij hebt een behoorlijk natte tuin toch? Ik zou het afraden.

Nadeel is dacht ik ook dat het stikstof ontrekt aan de bodem/grond, en daar heeft alles wat probeert te groeien in de nabijheid last van.
pi_198173770
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 23:04 schreef Radegast het volgende:

[..]

Hoe groot is het tuinpad/terras en hoe intensief ga je het belopen/gebruiken?

Ik heb het gehad (franse boomschors) en het ziet er zeker in het begin fraai uit, maar na een x-aantal regenbuien had ik er eigenlijk al snel genoeg van. Zonder worteldoek krijg je onkruid tot de max, het ging rotten en schimmelen. Jij hebt een behoorlijk natte tuin toch? Ik zou het afraden.

Nadeel is dacht ik ook dat het stikstof ontrekt aan de bodem/grond, en daar heeft alles wat probeert te groeien in de nabijheid last van.
Het gaat om de kas (15 m2), dus er is geen overlast van regen. Maar er is wel een hoge grondwaterstand. En ik vrees ook dat onkruid er gewoon doorheen groeit.

Ik heb begrepen dat dat verhaal over stikstof een fabeltje is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198176412
Geen fabeltje, maar alleen waar als je het hout door de grond heen mengt. Niet als je het er bovenop legt.

Bij ons hier in een park hebben ze vlak voor de sneeuw houtsnippers gestort en die liggen er ook na het smelten prachtig bij. Ik denk dat de dikte nogal uitmaakt voor zowel onkruid als vocht, dat herinner ik me ook van de gardenprofessors. Hoe dikker, hoe beter.

Ik overweeg ze al een tijdje voor mijn verwaarloosde paadjes in de moestuin, maar die moeten dan eerst gewied, dat houdt me tegen..
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_198177541
Hoe dikker hoe beter maar ook op tijd aanvullen. Wij hebben grove franse boomschors liggen. Eerste paar jaar hadden we de goedkopere houtsnippers maar die rot binnen een seizoen weg en dat is een leuke voedingsbodem voor onkruid, deze duurdere blijft langer liggen. We gooien er om het jaar wat nieuwe snippers bij maar dat zijn dan enkele emmertjes en geen grote hoeveelheden.
Geen worteldoek, amper onkruid, de hortensia's doen het prima tussen de houtsnippers en we zitten op natte kleigrond. Het is bij ons geen looppad dat we dagelijks gebruiken maar er wordt wel over gelopen. Ik vind het een succes :)

De grond wordt met het aanvullen van de houtsnippers wel steeds ietsjes hoger dus ik zou het pad wel zo ver mogelijk afgraven. Tegen de tijd dat het pad echt te hoog wordt zou je de verteerde onderlaag kunnen wegscheppen en in de tuin gebruiken. Dat wegscheppen gaat een stuk makkelijker zonder worteldoek. Worteldoek heeft sowieso geen zin want de houtsnippers verteren op een gegeven moment en dan heb je een voedzame laag op je worteldoek liggen. Als het nodig is om onderliggend onkruid te onderdrukken zou ik eerder karton neerleggen (Net zoals in verwaarloosde moestuinen, ergste onkruid weg, karton neerleggen met daarop compost en tuinieren maar)
pi_198177613
Las in je eigen topic dat je er ook wat meubilair neer wil zetten. Geen idee of dat een succes is op houtsnippers maar als het op een vaste plek staat zou je er stapstenen onder kunnen leggen. Zo hebben wij in de voortuin een aantal staptegels liggen om de ladder tegen de gevel aan te zetten. De buren verderop hebben boomstamschijven als staptegels, dat is ook een idee.
pi_198177834
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 februari 2021 22:41 schreef Claudia_x het volgende:
Gebruikt er hier iemand houtsnippers of boomschors in de tuin voor een pad of terras? Ik zoek wat meer informatie, zoals wat de nadelen zijn en wat voor soort gesnipperd hout aanbevelenswaardig is. Adresjes zijn ook welkom.
Ja, in de voortuin zijn de paden met een dikke laag Franse! boomschors gemaakt, op worteldoek, deels onder hoge bomen. Onkruid trek je er makkelijk uit.
Ligt er al weer 5/6 jaar ( ben de tel kwijt) en nog steeds goed.
Volgens de tuinmeneer is de kwaliteit van Franse! boomschors beter.🤪 inmiddels prijzig vertelde hij vorig jaar.
Als je adresje wilt, kan ik het vragen. In Maarsen regio Utrecht, dacht ik.

Edit: totaal andere ervaring als Radegast, lees ik terug. Inderdaad is de onderlaag langzamerhand een beetje aan het verpulveren. Tja, het ligt er niet voor de eeuwigheid.
  Vis een optie? donderdag 25 februari 2021 @ 21:47:49 #138
70532 loveli
N
pi_198207042
Ohai. Help. Ik ga helpen om iemands verwaarloosde tuin wat te beteugelen, maar ik heb geen idee wat er allemaal groeit nu er nog nauwelijks blad te zien is. Wel dat er een bonte specht in een oude pruimeboom zit, dus plan A (dode boom eruit) ligt al in de prullebak.

Om te beginnen heb ik wat oude bladeren geruimd, maar ik las net dat dat ook slecht is voor de fauna. Zal de rest voorlopig laten liggen, er ligt nog genoeg.

Er staan een magnifieke magnolia (daar ga ik van afblijven), hulst (paar meter hoog), wat oude fruitbomen, seringen, vlinderboom, taxus, druif (is afgelopen zomer flink op ontdekkingsreis gegaan door wat ander groen), kruisbes, rode bessen, (klim)rozen en nog heel veel dingen die ik niet ken. Bramen en immigratieklimop doen het ook erg goed. Het gras niet meer, daar heb ik net de meeste oude bladeren vanaf gehaald.

Zijn er grove tips waar je het beste begint, wat wel en wat nog niet snoeien? Gazon nu omspitten en inzaaien of is daar een beter seizoen voor? Er zijn veel vogels en die (mussen, meesjes, merels, vinkjes, roodborstje en genoemde specht) mogen blijven. We vermoeden dat ze na het bijvoeren in de strenge winter zo hier en daar een nest aan het bouwen zijn. De kraaien, krijsparkieten en duiven hoeven niet per se, maar die waren blijkbaar in de bonus.

Nul ervaring met tuinieren, dus voor het eerst van m'n leven op Fok in F&F. Waar begin ik?
crap in = crap out
pi_198210012
@loveli dat klinkt als een flinke klus! Is er ook wel materiaal om te snoeien enzo?
Volgens mij kan “snoeien doet groeien” geen kwaad.
En daarover vind je genoeg info via google, zoals wáar een tak korter te zetten en welk jaargetijde.
Misschien een lijstje maken in chronologische volgorde van snoeien.
Gras zaaien bijv. kan 2 x jaar.
‘Gewoon’ systematisch in een hoek beginnen en dan rondwerken.
Hóe groot is de tuin wel niet?
  Vis een optie? vrijdag 26 februari 2021 @ 00:53:35 #140
70532 loveli
N
pi_198210929
Ik schat dat de achtertuin toch wel 60m2 is, waarvan 15 m2 gras. Gereedschap is er wel, het is vooral dat ik niet echt weet waar het handig is om nu prioriteit te leggen en wat ik vooral (nog) niet moet doen (begreep dat als je in het verkeerde seizoen snoeit, planten ook dood kunnen). En de kliko zal wel te klein zijn.
crap in = crap out
pi_198211100
Weet de eigenaar van de tuin wat waar staat? Dan kan hij/zij het misschien globaal uittekenen op een plattegrond.
En is diegene handig met internet? dan kan snoei adviezen qua jaargetijde worden genoteerd in een schema.
De grasmat zou evt. geverticuteerd / belucht kunnen worden. Dat is zwaar werk!
Is er een jongere tuinhulp te vinden voor het zwaardere werk?
Daarna kan de grasmat bijgezaaid en bemest worden. Zie internet.
Voor dat soort klussen betaal ik een tuinmeneer, die het gazon vertroetelt en er verstand van heeft of een vroegere buurjongen die het leuk vindt om te helpen, te spitten.

Zoiets? Succes met de plannen. Leuk werk.
pi_198211751
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 00:53 schreef loveli het volgende:
Ik schat dat de achtertuin toch wel 60m2 is, waarvan 15 m2 gras. Gereedschap is er wel, het is vooral dat ik niet echt weet waar het handig is om nu prioriteit te leggen en wat ik vooral (nog) niet moet doen (begreep dat als je in het verkeerde seizoen snoeit, planten ook dood kunnen). En de kliko zal wel te klein zijn.
Het klinkt nogal heel veel in een tuin van 60 M2. Dat is 10x6 meter. Klopt dat wel?
Verder een goede snoeischaar, goede boomzaag en blaren pleisters. Sorry, verder niet echt goede tips.
pi_198212201
Dank, @Vanyel, @Elleska en @AnneX! Franse boomschors zou dus beter zijn, maar ik vind het ook erg prijzig. Ik moest toch een big bag aarde bestellen (daar heb ik een lokaal adresje voor), dus ik heb er maar meteen wat houtsnippers bij gedaan. Het is in ieder geval voor de korte termijn een oplossing en als het niet bevalt vergaat het vanzelf!

Ik ga juist niet uitgraven in de kas, want het grondniveau is er zo laag dat het er grote delen van het jaar een modderpoel is. De borders hoog ik flink op en het overige stuk een klein beetje (eerste aarde, dan houtsnippers). Alles verzakt hier voortdurend, dus geregeld een klein beetje ophogen is een prima strategie.

De staptegeltip onthoud ik! Worteldoek ga ik sowieso niet gebruiken, want ik heb daar geen goede ervaringen mee.

Dit weekeinde nog even de schouders eronder en dan hoop ik een eind te zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198212838
@loveli, ik heb het zelf ook gedaan, een verwaarloosde tuin naar een acceptabele toestand proberen te brengen. Dit is hoe ik het het gedaan.

Stap 1: het noodzakelijke snoeien
Ik had zoveel te snoeien dat ik niet de juiste tijd van het jaar heb afgewacht. De enige uitzondering daarop vormde de perenboom. Aan je fruitbomen zou ik voorrang geven, want die kun je nu volgens mij goed snoeien. Wil je het goed doen, dan is het verstandig om per type fruitboom informatie over snoeien te zoeken. Filmpjes kijken helpt mij, want tekstuele uitleg over snoeien is vaak moeilijk te begrijpen.

Het snoeien van de druif komt ook nauw. Daar ben je nu te laat mee. Je kunt het erop gokken, maar als de huidige vorm enigszins acceptabel is, dan zou ik ermee wachten tot de winter wanneer de druif zeker helemaal in rust is. Wat later in het jaar kun je wel wat snoeien (zoek hier vooral informatie over op!).

Ook over het snoeien van de bes zou ik wat informatie zoeken. Ik heb zelf met een oude, verzwakte struik te maken gehad. Ik heb vooral energie gestopt in zorgen dat de struik zich ging verjongen. Uiteindelijk wil je van vruchtdragende planten goed kunnen eten, dus het loont om je erin te verdiepen hoe je snoei daaraan bij kan dragen. Dat doe ik bijvoorbeeld ook met mijn hazelaar: de oude takken geven de plant een mooie vorm, maar de vruchten komen vooral van de nieuwe scheuten. Het is dus steeds kiezen of ik voor vorm of vrucht ga. (Ik ga voor een combinatie van beide, want ik verhonger niet bij een slechte oogst. :+)

Stap 2: de grasmat
Een mooie grasmat gaat ongetwijfeld veel verschil maken voor de beleving van de tuin. Daar zou ik vroeg in investeren. Het is een mooie tijd van het jaar om aandacht aan de grasmat te besteden. De temperaturen lopen op, het gras gaat weer groeien, veel mensen beginnen aan de eerste maaibeurt, aan bekalking en bemesting, verticuteren.

Wat ik nu ga zeggen, gaat voor mijn situatie op. Ik kan niet garanderen dat voor de tuin van je kennis hetzelfde geldt. Als de tuin bijvoorbeeld veel met droogte te maken heeft, dan zal dat ongetwijfeld voor specifieke uitdagingen zorgen. En ik weet niet wat de huidige staat van de grasmat is (heb je een foto?).

Mijn ervaring is dat gras vergevingsgezind is en makkelijk groeit. Ik heb zelf niks anders aan de grasmat gedaan dan maaien en lege gaten opvullen. Als je komend jaar regelmatig maait, wordt het gras steeds mooier. Het is verleidelijk om gaten op te vullen door gras in te zaaien, maar er zijn zoveel grassoorten en er is een grote kans dat je op die plekken ander soort gras krijgt. Ik vind dat zelf lelijk. Wat ik doe: stukken gras uitsteken op plekken waar je geen gras wilt hebben en die terugleggen op lege gaten. Dat gaat verbazingwekkend goed.

Als je kennis een hekel heeft aan maaien, dan zou ik op het moment dat de contouren van de grasmat definitief zijn een robotmaaier installeren.

Stap 3: snoeien wat in de weg zit
Bij de meeste struiken heb ik geen specifiek snoeibeleid toegepast en heb ik maar wat gedaan. Een gevolg daarvan kan zijn dat ze een jaar geen bloemen geven, maar daar valt mee te leven. Mijn ervaring is dat je snoeien maar beter rigoureus kunt doen. Ik ging vaak eerst voorzichtig te werken om te constateren dat er uiteindelijk alsnog weinig van de plant overbleef.

Als een struik véél te groot is geworden, kun je overwegen om die vanaf circa een halve meter van de grond terug te zagen. Dat is heel rigoureus en een tijdje ziet je plant er dan niet uit, maar je krijgt er uiteindelijk een mooie struik voor terug. Struiken die zijn verwaarloosd, zijn bijvoorbeeld aan de binnenkant vaak grotendeels kaal. Ik heb deze strategie toegepast op een rhododendron. Die heeft het jaar erop knoppen gemaakt en gaat dit jaar naar verwachting pas weer bloeien. Die is dus twee jaar niet zo fraai geweest, maar het was een noodzakelijke ingreep.

Bij de overige heesters heb ik maar wat gedaan, naar eigen inzicht. Het helpt wel als je weet of de bloemen van een struik bloeien op oud hout of juist op nieuw hout. In het eerste geval wil je genoeg oud hout laten zitten, terwijl je in het tweede geval juist rigoureus moet snoeien. Een vlinderstruik is een voorbeeld van een struik met bloei op nieuw hout. Die kun je dus gerust flink terugsnoeien.

Aan heesters waar je geen last van hebt zou ik later beginnen. Begin vooral bij wat in de weg zit, bijvoorbeeld doordat het zonlicht wegneemt van plekken waar anders het een en ander zou kunnen groeien, En begin bij de heesters die een drastische snoei nodig hebben omdat die tijd nodig hebben om weer fraai te worden. Je kunt ook bewust niet alles tegelijk snoeien zodat een deel van de heesters bijvoorbeeld nog bloeien. Ik had daar zelf geen geduld voor.

Stap 4: wieden en planten
Je tuin knapt op van onkruid weghalen, maar besef wel dat dat onkruid terug groeit (klinkt logisch, maar ik zeg het toch maar :+). Het is dus beter er meteen iets voor in de plaats terug te zetten als er nog niet iets staat. Daarom kan het helpen om je steeds op één specifieke plek te concentreren. Wied onkruid in een hoek, zorg dat bestaande planten meer ruimte krijgen of zet meteen iets nieuws neer.

Je kunt dit vrijwel het hele jaar blijven doen tot en met de herfst (de herfst schijnt juist de beste tijd te zijn voor aanplanten!). Ik zou alleen op de heel warme dagen met veel zon geen nieuwe planten in de tuin zetten. Die krijgen het dan moeilijk. Al is het mij wel gelukt door er bijvoorbeeld tijdens het warmste deel van de dag een emmer overheen te zetten en veel water bij te geven.

Stap 5: bijhouden wat je al hebt gedaan
Niet onbelangrijk: houd de delen die je al hebt aangepakt bij. Geef daar voorrang aan boven een nieuw deel aanpakken. Ik heb me hier zelf niet altijd aan gehouden en heb hier flink spijt van gekregen. Zo had ik de kas volledig onkruidvrij en kon ik later in het jaar opnieuw beginnen. Dat was niet zo motiverend.

Een laatste tip: houd een plek in de tuin vrij voor groenafval. Dat verteert vanzelf en kun je later weer als voeding gebruiken voor de tuin. Ik gooi zelf alleen geen nare onkruiden op de hoop. Gebruik de spaarzame ruimte die je hebt in de container vooral voor onkruid. En takken zou ik er niet opgooien omdat die er veel langer blijven liggen. Zelf heb ik een hakselaar gekocht voor takken. Misschien kun je die van iemand lenen? Het gehakselde hout kun je weer in de tuin gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 26-02-2021 09:43:48 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198212843
Jemig, da's een lange post geworden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198213041
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 09:17 schreef Claudia_x het volgende:
Jemig, da's een lange post geworden.
👍🏼 ( ik rekende ook op jou met je ervaring van de afgelopen twee? al weer jaren.)

P.S. de stapstenen onder een tuinbankje die in grint staat, liggen ordinaire stoeptegels.
pi_198213042
Goed stappenplan, hier zijn we ook op die manier begonnen alleen dan zonder grasveld. Ipv het grasveld hebben wij na het grote snoeiwerk de bestrating aangepakt maar dat is hier zo te lezen niet het probleem. Grasveld is nu het goede moment voor. Hou er wel rekening mee dat je na het inzaaien een tijd niet over mag lopen wat je mogelijk beperkt in de vervolgacties.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 08:18 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ga juist niet uitgraven in de kas, want het grondniveau is er zo laag dat het er grote delen van het jaar een modderpoel is.
Dan heb je al zo ver mogelijk afgegraven. Ik had me verkeken op de dikte van de laag waardoor het totaal eigenlijk net te hoog was geworden (Of de borderrand te laag het is maar hoe je het bekijkt). Extra aanvullen is makkelijker dan achteraf verlagen vandaar.
pi_198213047
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 07:12 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Het klinkt nogal heel veel in een tuin van 60 M2. Dat is 10x6 meter. Klopt dat wel?
Verder een goede snoeischaar, goede boomzaag en blaren pleisters. Sorry, verder niet echt goede tips.
Dat vind ik best goede tips. Ik zie dat ook als noodzakelijke gereedschappen: snoeischaar, takkenschaar, zaag. En een grasmaaier met mulchfunctie (die strooit het gemaaide gras weer over het gras uit, in kleinere stukjes). Verder: een spade.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198213155
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 09:32 schreef Elleska het volgende:

Dan heb je al zo ver mogelijk afgegraven. Ik had me verkeken op de dikte van de laag waardoor het totaal eigenlijk net te hoog was geworden (Of de borderrand te laag het is maar hoe je het bekijkt). Extra aanvullen is makkelijker dan achteraf verlagen vandaar.
Ja, snap ik! Ik heb de borders best hoog gemaakt en heb vrij veel speling. Al heb ik bij de buurman gezien dat je borders ook te hoog kunt maken. Dan heb je in de zomer ineens te maken met planten die niet meer genoeg vocht uit de grond kunnen halen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198213282
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 09:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, snap ik! Ik heb de borders best hoog gemaakt en heb vrij veel speling. Al heb ik bij de buurman gezien dat je borders ook te hoog kunt maken. Dan heb je in de zomer ineens te maken met planten die niet meer genoeg vocht uit de grond kunnen halen.
Dat is bij ons het lastige, in het najaar en winter staat het grondwater flink hoog en in de zomer veel lager. In de winter gaan sommige dingen kapot doordat te vochtig is en in de zomer mag ik bij droogte alsnog watergeven.
pi_198213751
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 09:47 schreef Elleska het volgende:

[..]

Dat is bij ons het lastige, in het najaar en winter staat het grondwater flink hoog en in de zomer veel lager. In de winter gaan sommige dingen kapot doordat te vochtig is en in de zomer mag ik bij droogte alsnog watergeven.
Ellendig! Geldt dat voor alle planten of alleen sommige? De planten zijn hier de zomer goed doorgekomen en ik heb niet vaak water bij hoeven geven. Het deel naast de vijver heb ik opgehoogd en bovenop heb ik zon- en droogteminnende planten neergezet. Dat lijkt goed te werken. In de toekomst zal ik alleen wel weer eens op moeten hogen en dat wordt dan een flinke klus.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198213763
@loveli goeie tips en adviezen komen ook maandelijks in de mail via een uitgebreide tuinensite https://www.mijntuin.org/ en dat was weer een tip van @Blues
Als je meer weet over wat er staat in de tuin, kun je een account aanmaken en dan krijg je maandelijks een mailtje met tuintaken als snoeien enzo.
Verder: in het topic zijn struik- en boomkenners als @kaasplankje of je volgt deze tip ( ook van tuin.org):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_198214641
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 10:22 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ellendig! Geldt dat voor alle planten of alleen sommige? De planten zijn hier de zomer goed doorgekomen en ik heb niet vaak water bij hoeven geven. Het deel naast de vijver heb ik opgehoogd en bovenop heb ik zon- en droogteminnende planten neergezet. Dat lijkt goed te werken. In de toekomst zal ik alleen wel weer eens op moeten hogen en dat wordt dan een flinke klus.
Ik ben van de sterkste overleeft en dat is een beetje uitproberen. De hortensia's doen het prima en als het lang niet regent laten ze duidelijk zien dat ze water nodig hebben dus dat is mijn droogtemelder.
Lavendel heeft het bijvoorbeeld jaren goed gedaan maar kwam er vorige week achter dat de wortels compleet zijn weggerot.

Alleen het gras blijft kwakkelen, dat gaat in de zomer prima maar is in de winter zelfs met drainage eigenlijk te nat waardoor er inmiddels meer gaten dan gras is. Maargoed komende maand weer bijzaaien en dan is het ook zo weer een prima grasveldje.
  Vis een optie? vrijdag 26 februari 2021 @ 11:23:35 #154
70532 loveli
N
pi_198214828
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 09:17 schreef Claudia_x het volgende:
Jemig, da's een lange post geworden.
Dank _O_ Helpt met het maken van een soort structuur.
crap in = crap out
  Vis een optie? vrijdag 26 februari 2021 @ 11:25:25 #155
70532 loveli
N
pi_198214850
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 10:22 schreef AnneX het volgende:
@:loveli goeie tips en adviezen komen ook maandelijks in de mail via een uitgebreide tuinensite https://www.mijntuin.org/ en dat was weer een tip van @:Blues
Als je meer weet over wat er staat in de tuin, kun je een account aanmaken en dan krijg je maandelijks een mailtje met tuintaken als snoeien enzo.
Verder: in het topic zijn struik- en boomkenners als @:kaasplankje of je volgt deze tip ( ook van tuin.org):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goede tip, ga ik ook mee aan de slag. Youtube kanaal van tuinmanieren staat ook in de bookmarks. Er zijn hier wel genoeg boeken waar alles in staat, maar dat gaat lang niet zo snel.
crap in = crap out
pi_198214969
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 11:13 schreef Elleska het volgende:

Alleen het gras blijft kwakkelen, dat gaat in de zomer prima maar is in de winter zelfs met drainage eigenlijk te nat waardoor er inmiddels meer gaten dan gras is. Maargoed komende maand weer bijzaaien en dan is het ook zo weer een prima grasveldje.
Herstelt het gras niet vanzelf? Misschien zijn mijn standaarden erg laag, maar ik vind dat ons gras (dat ook erg drassig is in het najaar) er prima uitziet. Ik hoef nu alleen regelmatig te maaien en dan wordt het mooier. Het enige waar ik (ook in het najaar) op let is dat ik molshopen weghaal. Daar houd ik anders lang kale plekken van. Inzaaien doe ik helemaal niet meer.

Ik zit nog te dubben over ons drainagebeleid. We hebben drainage, maar de vijver zit dat proces in de weg. Dus ik twijfel tussen helemaal niet draineren of alleen in de winter draineren en dan steeds een klein beetje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198215254
Jullie grasveld is heel wat groter en heeft een meer natuurlijke uitstraling, dan vallen gaten denk ik minder op. Ik heb een strak postzegeltje en het is een speelveldje waardoor de plekken eerder groter worden dan kleiner. Begin maart zaaien, afzetten met een net en dan hebben we in april ofzo weer een goede grasmat waar we de hele zomer plezier van hebben.
pi_198245481
Ons muurkasje doet het al prima, vangt overdag warmte van de zon in de muur, en blijft dan 's nachts warmer dan de buitentemperatuur. Afgelopen maanden hadden we er wel een kacheltje in, want tegen echte vorst helpt geen muurtje. En toen het echt koud was hebben we de planten maar even een weekje naar binnen gehaald.


Het vrolijke rijtje narcisjes en krokusjes stond daar altijd op dat randje, maar lijkt er nu wel speciaal voor dat kasje gezet te zijn :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 28 februari 2021 @ 10:30:40 #159
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198245977
Het is me gelukt om varens te kweken. In ieder geval het voorstadium prothallia. Dat is echt een heel gedoe. De bak waarin het moest gebeuren liet geen tekenen van leven zien, en het was eigenlijk zo dat ik er niet aan toe kwam hem op te ruimen waardoor hij er nog stond.
Toen ik vandaag eens goed keek zag ik heel klein maar onmiskenbaar de prothallia. Met een beetje geluk kan ik ze dan voorjaar 2021 uitplanten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198246816
quote:
7s.gif Op zondag 28 februari 2021 09:48 schreef sigme het volgende:
Ons muurkasje doet het al prima, vangt overdag warmte van de zon in de muur, en blijft dan 's nachts warmer dan de buitentemperatuur. Afgelopen maanden hadden we er wel een kacheltje in, want tegen echte vorst helpt geen muurtje. En toen het echt koud was hebben we de planten maar even een weekje naar binnen gehaald.

[ afbeelding ]
Het vrolijke rijtje narcisjes en krokusjes stond daar altijd op dat randje, maar lijkt er nu wel speciaal voor dat kasje gezet te zijn :D
Ja die krokusjes, zo schattig op het randje O+ :D
pi_198246923
De camelia heeft hele bruine blaadjes van de sneeuw/vorst (denk ik?). Zitten wel knoppen in.. hopen dat het goed gaat.
En Tinus bloeit zijn eerste jaar uitbundig *G* Straks even fotootje schieten.

Fotospam.
Camelia:



Tinus doet het zo goed O+
Toen g dit plantje uitkoos vond ik het maar een ouderwetsig saai ding. :@





En wat is er aan de hand met het stammetje van de Hibiscus? :{





[ Bericht 82% gewijzigd door Blues op 28-02-2021 11:55:38 ]
  zondag 28 februari 2021 @ 11:56:53 #162
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198247291
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 11:32 schreef Blues het volgende:
De camelia heeft hele bruine blaadjes van de sneeuw/vorst (denk ik?). Zitten wel knoppen in.. hopen dat het goed gaat.
En Tinus bloeit zijn eerste jaar uitbundig *G* Straks even fotootje schieten.

Fotospam.
Camelia:

[ afbeelding ]

Tinus doet het zo goed O+
Toen g dit plantje uitkoos vond ik het maar een ouderwetsig saai ding. :@

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En wat is er aan de hand met het stammetje van de Hibiscus? :{

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja, is de vorst. Heb ik ook last van. Schijnt niet zoveel uitte maken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 28 februari 2021 @ 12:12:03 #163
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_198247562
Mijn buren gaan de tuin verbouwen (o.a. een overkapping, het gaat er allemaal niet groener op worden volgens mij). Daarbij gaan ze ook het tuinhuisje verplaatsen naar de plek waar ze varens hadden staan. Deze varens zijn jaren geleden al onder de schutting door gekropen en inmiddels hadden wij er al meer in de tuin dan hun. :+ Maar goed, even gevraagd of wij de varens die ze weg haalden mochten hebben, heb ze (eer)gister geplant, hopen dat ze aan willen slaan. *O*

Verder is het blad van de Amerikaanse sering in de voortuin behoorlijk bruin geworden na de vorst. Is wel vaker gebeurd, even afwachten wat ie gaat doen. In het verleden wel eens heel wat dood hout weg moeten snoeien.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_198259234
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 11:56 schreef LXIV het volgende:

Ja, is de vorst. Heb ik ook last van. Schijnt niet zoveel uitte maken.
Ook het stammetje van de Hibiscus?
  zondag 28 februari 2021 @ 22:42:40 #165
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198259925
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 22:20 schreef Blues het volgende:

[..]

Ook het stammetje van de Hibiscus?
Nee, niet gezien
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Vis een optie? maandag 1 maart 2021 @ 12:56:52 #166
70532 loveli
N
pi_198267097
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 09:16 schreef Claudia_x het volgende:
Zelf heb ik een hakselaar gekocht voor takken.
Welke is dat en waar moet ik op letten als ik zo'n ding koop? Als ik de prijzen van Bosch, Makita en Hyundai vergelijk (takdikte 45mm), zit daar best veel verschil in.
crap in = crap out
pi_198268547
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 12:56 schreef loveli het volgende:

[..]

Welke is dat en waar moet ik op letten als ik zo'n ding koop? Als ik de prijzen van Bosch, Makita en Hyundai vergelijk (takdikte 45mm), zit daar best veel verschil in.
Ik heb deze van Bosch. Ik heb getwijfeld over goedkopere exemplaren, al weet ik niet meer wat de precieze overwegingen waren. De conclusie van mijn zoektocht was indertijd dat ik beter een goede, dure kon kopen. Deze is relatief stil, heeft nooit verstoppingen, kan best dikke takken aan en levert mooi gehakseld materiaal aan om in de tuin uit te strooien. Heel fijn ding, nooit problemen mee.

Ik hoef niet veel moeite te doen om een goedkoper alternatief te vinden dat ook goed gereviewd wordt. Ik sluit niet uit dat die prima is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198268687
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 11:32 schreef Blues het volgende:
De camelia heeft hele bruine blaadjes van de sneeuw/vorst (denk ik?). Zitten wel knoppen in.. hopen dat het goed gaat.
En Tinus bloeit zijn eerste jaar uitbundig *G* Straks even fotootje schieten.

Fotospam.
Camelia:

[ afbeelding ]

Tinus doet het zo goed O+
Toen g dit plantje uitkoos vond ik het maar een ouderwetsig saai ding. :@

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En wat is er aan de hand met het stammetje van de Hibiscus? :{

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat is je Tinus leuk!

Het lijkt of je camellia nog niet zoveel bloemknoppen heeft. Klopt dat? Mijn gouden tip is om één keer per jaar wat grond of mest voor zuurminnende planten (tuinturf!) aan de voet van de camellia door de grond te vermengen.

Je camellia ziet er verder (op het bruine blad na) goed uit. Er komen veel nieuwe blaadjes bij en het blad is mooi donkergroen van kleur! Toen mijn oude camellia kwakkelde, werd het blad lichter van kleur en kwamen er op den duur geen bloemknoppen meer in.

Mijn huidige camellia heeft trouwens ook wat bruin blad, ontstaan voor de vorst. Ik ben er nog niet zeker van dat-ie op de juiste plek staat, maar er zitten wel veel knoppen in.

- Edit - Googelen leert me dat de aantasting van de bast van je hibiscus waarschijnlijk door de vorst komt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 01-03-2021 15:37:56 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198269301
Hier bloeit er nog niet zoveel, zelfs de bollen niet. Er staat wel veel aan te komen:



En ik vind nog steeds bollen op nieuwe plekken, zoals hier:



En dit is een nog niet aangepakt stukje tuin waar ik gehakseld hout gooi als ik er geen bestemming voor heb. Geen enkel probleem voor de onverwachte bollen!



Wat wel bloeit, behalve de krokusjes, zijn anemomen:



En kruiprozemarijn! Leuke plant: is in de winter groen gebleven en verrast me nu al met bloei (al is die wel erg subtiel).



En dit vond ik een fraai gezicht, opkomende hemelsleutel.



De laatste foto's komen uit mijn eigen topic. Nogmaals dank voor houtsnippertips! Het begint wat te worden in de kas.



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198272444
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 14:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat is je Tinus leuk!

Het lijkt of je camellia nog niet zoveel bloemknoppen heeft. Klopt dat? Mijn gouden tip is om één keer per jaar wat grond of mest voor zuurminnende planten (tuinturf!) aan de voet van de camellia door de grond te vermengen.

Je camellia ziet er verder (op het bruine blad na) goed uit. Er komen veel nieuwe blaadjes bij en het blad is mooi donkergroen van kleur! Toen mijn oude camellia kwakkelde, werd het blad lichter van kleur en kwamen er op den duur geen bloemknoppen meer in.

Mijn huidige camellia heeft trouwens ook wat bruin blad, ontstaan voor de vorst. Ik ben er nog niet zeker van dat-ie op de juiste plek staat, maar er zitten wel veel knoppen in.

- Edit - Googelen leert me dat de aantasting van de bast van je hibiscus waarschijnlijk door de vorst komt.
Camelia kreeg ik vorig jaar van zus. Dus eerste jaar in de volle grond, ben idd niet ontevreden. Dank voor tips.
  maandag 1 maart 2021 @ 19:51:19 #171
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_198274125
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2021 17:48 schreef littledrummergirl het volgende:
Vooral veel compost dus ^O^ beetje mengen, ga er ook wat tuinaarde doorheen mengen want ik die kleikluiten kan je amper wat planten :D
Update, 400l compost gekocht *O* de helft ligt er al in
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  maandag 1 maart 2021 @ 20:23:07 #172
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_198275026
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 15:32 schreef Claudia_x het volgende:
hemelsleutel.
Die hebben wij ook, heet bij ons gewoon "de sedum" :P Komt hier nog niet op trouwens. De oude steeltjes staan er nog wel mooi bij.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_198275161
Speciaal voor Blues even naar de stam van hibiscus gekeken, 18 jaar oud.
Hij/zij staat er beschermd bij, achter een heg, naast de kliko en langs de schuur.
Geen vorst stamschade gezien.
De hortensia kan gesnoeid worden...de buurman heeft zijn Annabellen al geknipt zag ik.
Twee soorten tulpen wringen zich de grond uit. w/
pi_198275401
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 20:31 schreef AnneX het volgende:
Speciaal voor Blues even naar de stam van hibiscus gekeken, 18 jaar oud.
Hij/zij staat er beschermd bij, achter een heg, naast de kliko en langs de schuur.
Geen vorst stamschade gezien.
De hortensia kan gesnoeid worden...de buurman heeft zijn Annabellen al geknipt zag ik.
Twee soorten tulpen wringen zich de grond uit. w/
Ja, het is een mooie tijd om hortensia's te snoeien! Bevredigend klusje vind ik dat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198275467
quote:
1s.gif Op maandag 1 maart 2021 18:44 schreef Blues het volgende:

[..]

Camelia kreeg ik vorig jaar van zus. Dus eerste jaar in de volle grond, ben idd niet ontevreden. Dank voor tips.
Ze doet het beter dan de mijne die even oud is. Het leek me altijd een moeilijke, kieskeurige plant. Maar als ze goed staat, heb je er eigenlijk geen werk aan. Ik heb mijn oude nooit hoeven snoeien bijvoorbeeld (trage groeier). En als je tuinbodem van nature wat zuurder is, zou je ook daar niks aan hoeven doen.

Tinus & Camellia - klinkt als een gelukkig echtpaar. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198276252
:D

Hortensjes hier ook geknipt *G*
pi_198276340
Camelia van zus zelf, foto van gister, megagroot en altijd vol met knoppen/bloemen.

  maandag 1 maart 2021 @ 21:58:50 #178
73386 Fazz
onderweg
pi_198277093
Camelia's O+ In onze vorige tuin hadden we een hele mooie op stam. Dit weekend heb ik er 1 gekocht voor in de nieuwe tuin, maar ik ben er nog niet helemaal uit waar ze moet komen.

Het stuk tuin langs ons huis heeft veel schaduw. Er staat een zuurbes, anemonen, wat varens, een hortensia en een hibiscus. Die laatste 2 bloeiden afgelopen jaar niet heel uitbundig omdat ze toch te weinig zon krijgen denk ik. Heeft iemand nog tips voor leuke, kleurige bloemen/planten die het goed doen in de schaduw?
pi_198277241
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:26 schreef Blues het volgende:
Camelia van zus zelf, foto van gister, megagroot en altijd vol met knoppen/bloemen.

[ afbeelding ]
Prachtig! Hoe oud is de camellia?

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 01-03-2021 22:14:59 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198277485
quote:
7s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:58 schreef Fazz het volgende:
Camelia's O+ In onze vorige tuin hadden we een hele mooie op stam. Dit weekend heb ik er 1 gekocht voor in de nieuwe tuin, maar ik ben er nog niet helemaal uit waar ze moet komen.
In ieder geval niet in de ochtendzon. En een beschutte plek is fijn. Daar gaat het bij mij mis: de wind staat er vol op.

quote:
Het stuk tuin langs ons huis heeft veel schaduw. Er staat een zuurbes, anemonen, wat varens, een hortensia en een hibiscus. Die laatste 2 bloeiden afgelopen jaar niet heel uitbundig omdat ze toch te weinig zon krijgen denk ik. Heeft iemand nog tips voor leuke, kleurige bloemen/planten die het goed doen in de schaduw?
Helleborus en hemelsleutel.




En op hun eigen manier zijn vrouwenmantel, heuchera en hosta mooi. Ze bloeien allemaal, alleen subtieler. Wel hebben ze een fraai blad. Vrouwenmantel is prachtig met regendruppels erop, heuchera is mooi rood, hostabladeren zijn groot en fraai van vorm.





Ik vind zelf het kaukasisch vergeet-mij-nietje mooi (het blad doet wat aan hosta's denken):

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 1 maart 2021 @ 22:17:02 #181
73386 Fazz
onderweg
pi_198277548
Leuke tips! Fijn :)

Echt heerlijke dagen nu om in de tuin te werken O+
  maandag 1 maart 2021 @ 22:50:34 #182
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_198278279
De hosta bij ons was voornamelijk slakkenvoer _O- Dat hebben we na een paar jaar opgegeven.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_198278331
quote:
6s.gif Op maandag 1 maart 2021 22:50 schreef Dagoduck het volgende:
De hosta bij ons was voornamelijk slakkenvoer _O- Dat hebben we na een paar jaar opgegeven.
Degene die ik liet zien zou slakresistent moeten zijn. In de praktijk moest ik alsnog korrels strooien (waarmee ik een slakkengenocide veroorzaakte). Dat ging redelijk, maar als ik even verslapte gingen de bladeren er rap aan. Ik had er in deze tuin geen zin meer in.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198279127
Oh ja @loveli ...denk je ook nog aan voor/na foto’s van je tuinklus. 😉
pi_198282890
quote:
7s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:58 schreef Fazz het volgende:
Camelia's O+ In onze vorige tuin hadden we een hele mooie op stam. Dit weekend heb ik er 1 gekocht voor in de nieuwe tuin, maar ik ben er nog niet helemaal uit waar ze moet komen.

Het stuk tuin langs ons huis heeft veel schaduw. Er staat een zuurbes, anemonen, wat varens, een hortensia en een hibiscus. Die laatste 2 bloeiden afgelopen jaar niet heel uitbundig omdat ze toch te weinig zon krijgen denk ik. Heeft iemand nog tips voor leuke, kleurige bloemen/planten die het goed doen in de schaduw?
Zuurbes ruimen, die stiekels blijven ontstekingen veroorzaken.
Rododendron?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 3 maart 2021 @ 11:57:16 #186
73386 Fazz
onderweg
pi_198300183
Rodondendron zou ook kunnen ja! Er staat er eentje verderop in de tuin, klem tussen een magnolia en ginkgo. Zijn ze een beetje goed te verplanten?
  woensdag 3 maart 2021 @ 12:07:00 #187
73386 Fazz
onderweg
pi_198300310
quote:
7s.gif Op woensdag 3 maart 2021 11:57 schreef Fazz het volgende:
Rodondendron zou ook kunnen ja! Er staat er eentje verderop in de tuin, klem tussen een magnolia en ginkgo. Zijn ze een beetje goed te verplanten?
Eerst dacht ik de magnolia hier te verplanten zodat de rodondendron meer ruimte krijgt maar ik ben bang dat de magnolia het verplaatsen niet overleeft :{

  Vis een optie? woensdag 3 maart 2021 @ 12:50:05 #188
70532 loveli
N
pi_198300822
Blijft 'ie klein? Hier in de wijk staan aardig wat magnolia's die in de jaren '70 zijn neergezet, dat kunnen flinke jongens worden als je ze de kans geeft O+

Verder geen verstand van, wel fan. Een van de nieuwe buren heeft de zijne bruut geslacht ;( , een vorige eigenaar van dat huis kwam soms zelfs nog even kijken hoe 'haar' magnolia bloeide.
crap in = crap out
  Vis een optie? woensdag 3 maart 2021 @ 13:55:25 #189
70532 loveli
N
pi_198301612
Fotoloze update. Hakselaar is besteld. We kijken per 2 weken wat we kunnen doen. Als de biobak vol zit, zit het werk er voor die 2 weken op. Als eerste de stekelheg/erfscheiding in de voortuin gedaan en alles weggehaald waar anderen (postbode enzo) last van kunnen hebben.
Kramp in m'n hand van de snoeischaar, dus even rustig aan.
crap in = crap out
pi_198307832
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 22:14 schreef Claudia_x het volgende:
kaukasisch vergeet-mij-nietje
Oh wow die MOET ik hebben! :o O+ O+
pi_198308341
quote:
0s.gif Op woensdag 3 maart 2021 20:27 schreef Blues het volgende:

[..]

Oh wow die MOET ik hebben! :o O+ O+
Ik heb 'em vorig jaar gekocht en geplant, maar alles in die border ging moeizaam. Zal mij benieuwen of-ie nog opkomt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198308429
Hier nog niet echt veel te zien, maar op je knieën is er toch wel wat subtiels te bewonderen.

Krokusjes tussen de ooievaarsbek, en op de achtergrond de witte helleborus.


Schoenlapper en de paarse helleborus.


1 mininarcisje, krokusjes, mooi tulpblad, rode zuring


Ooit uit een pakket rare bolletjes gekomen: mini-iris, Wel 10cm hoog.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 03-03-2021 21:22:49 (Dat was geen narcis domoor) ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198308610
Leuk, @sigme!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 3 maart 2021 @ 21:06:05 #194
5428 crew  miss_sly
pi_198308666
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 22:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Degene die ik liet zien zou slakresistent moeten zijn. In de praktijk moest ik alsnog korrels strooien (waarmee ik een slakkengenocide veroorzaakte). Dat ging redelijk, maar als ik even verslapte gingen de bladeren er rap aan. Ik had er in deze tuin geen zin meer in.
O, ik heb toch ook een mooie, grote hosta gepland in een schaduw-hoek. Dat van die slakken wist ik eigenlijk wel, maar had ik verdrongen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 3 maart 2021 @ 21:07:59 #195
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198308729
quote:
7s.gif Op woensdag 3 maart 2021 20:57 schreef sigme het volgende:
Hier nog niet echt veel te zien, maar op je knieën is er toch wel wat subtiels te bewonderen.
[ afbeelding ]
Narcisjes tussen de ooievaarsbek, en op de achtergrond de witte helleborus.

[ afbeelding ]
Schoenlapper en de paarse helleborus.

[ afbeelding ]
1 mininarcisje, krokusjes, mooi tulpblad, rode zuring

[ afbeelding ]
Ooit uit een pakket rare bolletjes gekomen: mini-iris, Wel 10cm hoog.
Mooi Sigme. In het zuiden was dit meer dan 2 weken geleden al zo ver. Bizar dat dit zo veel scheelt in een klein land
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator zaterdag 6 maart 2021 @ 10:56:49 #196
5428 crew  miss_sly
pi_198352740
Ik heb me nog even verdiept in mogelijkheden om slakkenproblemen op te lossen, en kwam deze link tegen:

https://online-tuinman.nl/beste-slakkenkorrels/

Ik ga me er nog wat meer in verdiepen, maar als dit echt biologisch en diervriendelijk werkt, vind ik die Eco-slyte optie wel een goede oplossing.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 6 maart 2021 @ 12:21:57 #197
242690 IJsdraakje
Feliz Navidad
pi_198353751
Die Escar-go dingen werken prima. Al vinden kauwen ze blijkbaar een goeie snack. :')
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  Moderator zaterdag 6 maart 2021 @ 12:49:51 #198
5428 crew  miss_sly
pi_198354157
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 12:21 schreef IJsdraakje het volgende:
Die Escar-go dingen werken prima. Al vinden kauwen ze blijkbaar een goeie snack. :')
Dat ze werkten, had ik al ervaren, maar ik wilde wat meer bewust en duurzaam gaan tuinieren, en ik wist niet of het gif was. Dat is het kennelijk niet, dat vind ik dan wel prettig. Kan ik toch een hosta olaatsen :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198356904
Duurzaam tuinieren w/
Nieuwe knuffelbijen besteld https://knuffelbijen.nl/#top *O*
Huisje was leeggegeten. 8)7
pi_198361093
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 12:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat ze werkten, had ik al ervaren, maar ik wilde wat meer bewust en duurzaam gaan tuinieren, en ik wist niet of het gif was. Dat is het kennelijk niet, dat vind ik dan wel prettig. Kan ik toch een hosta olaatsen :)
Je moet wel heel trouw bijvullen elke keer en je voorbereiden op een massagraf in het voorjaar bij het opruimen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 20:04:50 #201
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198361445
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 21:26 schreef Blues het volgende:
Camelia van zus zelf, foto van gister, megagroot en altijd vol met knoppen/bloemen.

[ afbeelding ]
Herinner ik mij goed dat jouw zus niet meer onder is? Prachtig exemplaar O+.
Resistance is futile.
pi_198361490
Ik ben zelf vandaag begonnen met m'n cacaodoppenexperiment. Ik heb een clematis tegen een noordmuur die niet aanslaat en al vroeg wordt opgegeten door slakken. Het strooien van eierschalen leek goed te werken maar zag er niet zo fraai uit. Die heb ik vervangen door cacaodoppen en ik heb wat bijgeplant.

Bijgeplant: klimroos, kerstroos, herfstanemoon.



En toen heb ik de doppen ook maar in de andere gevelborders gegooid. Deze fluweelhortensia stond al tegen de noordmuur (makkelijke plant!):



Bijgeplant naast de voordeur (oostmuur): helleborus en kweeappel.



M'n zelf gestekte sterjasmijn heeft vorstschade. Hopelijk gaat-ie het redden.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 20:12:15 #203
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198361678
Mooie updates weer hier.

Ik heb m'n 80 ranonkels, 80 begonia's, berg lelies en 100 schaduwkruidplantjes binnen. Morgen beginnen we met het ophogen van de bakken, denk dat we er wel een paar daagjes mee bezig zijn :+ .
Resistance is futile.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 20:12:46 #204
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198361697
Oh ja, onze vogelvijver is lek :(
Resistance is futile.
pi_198361706
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 20:12 schreef Seven. het volgende:
Mooie updates weer hier.

Ik heb m'n 80 ranonkels, 80 begonia's, berg lelies en 100 schaduwkruidplantjes binnen. Morgen beginnen we met het ophogen van de bakken, denk dat we er wel een paar daagjes mee bezig zijn :+ .
Leuk! Waarom ophogen? (Had je misschien al verteld mar ben ik vergeten.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 20:21:43 #206
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198361909
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 20:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Leuk! Waarom ophogen? (Had je misschien al verteld mar ben ik vergeten.)
Heg zand in de bakken is na 3 jaar nogal ingeklinkt. Bovendien is de toplaag in de bakken zo'n 20cm van bemeste tuinaarde en wat compost, maar daaronder zit echt gortdroog zand. Dus een extra laagje van nog 5 tot 10cm kan geen kwaad. We hebben nu 21 zakken tuinaarde en 6 zakken compost of zoiets.

1 bak per dag dus zijn we wel 3 weekenden druk mee.
Resistance is futile.
  Moderator zaterdag 6 maart 2021 @ 20:21:59 #207
5428 crew  miss_sly
pi_198361914
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 19:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je moet wel heel trouw bijvullen elke keer en je voorbereiden op een massagraf in het voorjaar bij het opruimen.
In mijn vorige tuin nooit last gehad van een massagraf. Waarom zou dat er can komen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 6 maart 2021 @ 20:28:51 #208
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198362084
Vandaag 2 ladingen kantkeien opgehaald om een kruidenslak te bouwen. De fundering heb ik ook al gelegd.

Die van mij wordt wel veel grover, met grote stenen van 25 kg per stuk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198362126
Hier schiet het langzaam ook op. Terras en schuur zijn zo goed als klaar. Hopelijk de rest binnen een maand ook, zodat er weer flink wat groen in kan :-) en de kinderen weer zonder helemaal zwart te worden in de tuin kunnen spelen :-)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Vis een optie? zaterdag 6 maart 2021 @ 20:30:48 #210
70532 loveli
N
pi_198362134
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:47 schreef AnneX het volgende:
Duurzaam tuinieren w/
Nieuwe knuffelbijen besteld https://knuffelbijen.nl/#top *O*
Huisje was leeggegeten. 8)7
Leuk!
crap in = crap out
  zaterdag 6 maart 2021 @ 20:31:02 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198362138
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:47 schreef AnneX het volgende:
Duurzaam tuinieren w/
Nieuwe knuffelbijen besteld https://knuffelbijen.nl/#top *O*
Huisje was leeggegeten. 8)7
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 15:47 schreef AnneX het volgende:
Duurzaam tuinieren w/
Nieuwe knuffelbijen besteld https://knuffelbijen.nl/#top *O*
Huisje was leeggegeten. 8)7
Leuk. Nooit van gehoord ook!
Ik maak mijn tuin ook super-bijvriendelijk dit jaar. Ik ga 300m2 bijenmix inzaaien.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 22:28:16 #212
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198365577
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 20:28 schreef LXIV het volgende:
Vandaag 2 ladingen kantkeien opgehaald om een kruidenslak te bouwen. De fundering heb ik ook al gelegd.
[ afbeelding ]
Die van mij wordt wel veel grover, met grote stenen van 25 kg per stuk.
Wat een leuk idee! Ik wil ook wel een kruidentuintje op het balkon maar ik ben bang dat alleen Italiaanse kruiden de felle zon overleven.
Resistance is futile.
  zaterdag 6 maart 2021 @ 22:32:36 #213
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198365705
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 22:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat een leuk idee! Ik wil ook wel een kruidentuintje op het balkon maar ik ben bang dat alleen Italiaanse kruiden de felle zon overleven.
Het idee van zo’n slak is juist het creëren van verschillende ‘klimaatzones ‘ van arm, droog, zonnig tot rijk, nat, schaduw zodat je op een beperkt oppervlak veel verschillende kruiden de juiste habitat kunt bieden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198369938
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 20:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

In mijn vorige tuin nooit last gehad van een massagraf. Waarom zou dat er can komen?
Omdat hosta's eerst slakken trekken en de slakken vervolgens doodgaan door de korrels (die ik erg effectief vond). Ik vond elk voorjaar vele tientallen dode slakken. Ik heb weinig mededogen voor die beesten, maar ik had er wel wat moeite mee.

Ik probeer er nu anders mee om te gaan. Bestrijden zou me te veel moeite kosten in deze tuin (te groot). Bovendien zijn slakken voer voor o.a. egels en vogels die ik graag in mjin tuin wil hebben. Het enige waar ik energie in wil steken is het lokaal weren van slakken om specifieke planten te beschermen. Die borderranden van cortenstaal zouden bijvoorbeeld slakwerend moeten zijn, net als cacaodoppen. Daar zou je dus ook nog aan kunnen denken.

Ik snap wel dat je wat extra moeite wil doen voor hosta's. Het blad is erg fraai. In mijn vorige tuin vond ik het een kleine moeite om korrels te strooien. Ik moest alleen goed opletten dat ik er op tijd mee begon en het braaf volhield. Met gaten erin zien die fraaie bladeren er ineens veel minder fraai uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198369943
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 maart 2021 22:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het idee van zo’n slak is juist het creëren van verschillende ‘klimaatzones ‘ van arm, droog, zonnig tot rijk, nat, schaduw zodat je op een beperkt oppervlak veel verschillende kruiden de juiste habitat kunt bieden.
Precies. Je creëert schaduw in lagere delen waar weer andere planten in kunnen staan. Dat is ook de strategie die ik bij het heuveltje achter mijn vijver hanteer. Bovenop staan zonminnende planten. Onderaan bij het water staan planten grote delen van de dag in de schaduw van die zonminnende planten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198376078
Vraagje: hoe snoeien jullie rozenstruiken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198377143




Mijn rozensnoeier zegt: struikrozen terugknippen op zo'n 25cm.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198377313
quote:
2s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:13 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Mijn rozensnoeier zegt: struikrozen terugknippen op zo'n 25cm.
Heftig. Ik dacht dat het wat waard was dat ik een heel oude rozenstruik had gekregen, maar daar blijft dus niks van over na de snoei!

In een van de bronnen over snoeien kwam ik ook jouw advies tegen trouwens. Dat ga ik dan maar doen. Volgens m'n kalender is dit de tijd om rozen te snoeien.

Ik las iets over scheuten die uit de grond opkomen tot de grond terugsnoeien. Doe jij dat ook?

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 07-03-2021 16:26:38 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198377671
Op deze foto is de basis goed te zien. De lange tak omhoog is flink verhout en er groeien veel scheuten uit de grond. Als ik dat allemaal weg zou snoeien, zou er weinig overblijven. ik overweeg om de lange, verhoute tak intact te laten, de jonge zijscheuten terug te snoeien tot circa 25 cm boven de grond en de grondscheuten helemaal weg te halen.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198377937
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heftig. Ik dacht dat het wat waard was dat ik een heel oude rozenstruik had gekregen, maar daar blijft dus niks van over na de snoei!

In een van de bronnen over snoeien kwam ik ook jouw advies tegen trouwens. Dat ga ik dan maar doen. Volgens m'n kalender is dit de tijd om rozen te snoeien.

Ik las iets over scheuten die uit de grond opkomen tot de grond terugsnoeien. Doe jij dat ook?
Dat laatste past bij geënte planten, er worden ook rozen geënt op onderstam. Dan wil je niet dat de onderstam takken gaat maken, want die zijn van 'het verkeerde ras'. Volgens mij doet mijn lief dat niet, en wij hebben denk ik geen geënte rozen. Zo wel dan hebben we nu de onderstamrozen ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198378102
quote:
7s.gif Op zondag 7 maart 2021 16:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat laatste past bij geënte planten, er worden ook rozen geënt op onderstam. Dan wil je niet dat de onderstam takken gaat maken, want die zijn van 'het verkeerde ras'. Volgens mij doet mijn lief dat niet, en wij hebben denk ik geen geënte rozen. Zo wel dan hebben we nu de onderstamrozen ;).
Interessant, nooit bij stilgestaan. Dit is een duidelijk filmpje:


Ik laat de mogelijke wilde scheuten bij nader inzien zitten en zie wel of ze anders uitlopen dan de rest van de struik.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 7 maart 2021 @ 21:46:17 #222
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198384039
Ik heb vandaag eerst alle sneeuwklokjes verzameld en bij elkaar gezet, want zo her en der verspreid door de tuin vonden ze het niet erg gezellig. En ze staan nu op de plek waar ik wel elk jaar bloeiers heb. Hopelijk gaat de rest het hier ook gezellig hebben. Deze hele bak gaan we beetje ophogen met aarde en dan schaduwkruid als bodembedekking met lelies. Ik heb 80 bollen :@ . Die kunnen qua hoogte de strijd wel aan met de buren (helleborussen) en kunnen mooi naast de Annabelle hortensia's.



Ze zijn nu buren met de helleborussen (argutifolia of zoiets). Die zijn wél blij in onze tuin, na 2,5 jaar zijn dit wel flinke jongens geworden:



Ze willen zich ook vermeerderen:





Het zand in deze bak hogen we in juni op. Nu gaan de tulpen echt lekker, daslook komt er weer door. Als die weer klaar zijn in juni/juli, graven we de bollen op. Ik heb wel die zielige hortensia (Annabelle strong) verplaatst, die is nu buren met de helleborussen én een Annabelle die op die plek wel gedijt. Verder wil ik hier ook nog lelies in kwijt, die komen dan mooi boven het schaduwkruid uit als de tulpen klaar zijn.



Zand in deze bak hebben we opgehoogd met tuinaarde en compost, afscheid genomen van de maagdenpalm die het hier maar 1 seizoen fijn vond. Schaduwkruid ingeploft, hopelijk gaan die snel vermeerderen. De rest van de bak wordt 1 groot hosta festijn, die vinden het hier fantastisch en weinig overlast van slakken.

Alleen nog bollen bijplanten, keuze uit ranonkels of begonia's. Ik denk dat ik hier ranonkels tussen zet. Qua hoogte past dat goed bij de hosta's.



Zand opgehoogd dus die metalen bal komt wat dieper te liggen, verder is de lamp weer netjes ingegraven. Schaduwkruid aangeplant. Nu nog begonia's erbij. Verder staat hier het nodige aan varens in!



Productief dagje ^O^ .
Resistance is futile.
  zondag 7 maart 2021 @ 21:52:34 #223
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198384244
Wij hopen trouwens dat de Vlaamse gaaien het dit jaar goed doen want dat betekent minder duiven:



:(
Resistance is futile.
pi_198384785
quote:
7s.gif Op zondag 7 maart 2021 21:46 schreef Seven. het volgende:
helleborussen (argutifolia
Leuk zijn die! En bloeien vroeg lees ik.
  zondag 7 maart 2021 @ 22:21:20 #225
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198384983
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 22:13 schreef Blues het volgende:

[..]

Leuk zijn die! En bloeien vroeg lees ik.
Vorig jaar al voor de kerst, dit jaar pas in januari. Ze bloeien ook echt knetterlang!
Resistance is futile.
pi_198386894
Goed bezig geweest Seven! 👍🏼 met al die bollen.

Iedere keer als ik langs de voortuin loop, kijk ik hoe de nieuwe tulpen en plantjes het doen, die het najaar de grond ingingen.
Helaasch doet zevenblad ook flink mee. 8)7
  dinsdag 9 maart 2021 @ 13:24:34 #227
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198409440
Ik zoek een boom. Het moet zo'n beetje de eye catcher van de tuin worden. Eisen: 8-12 meter hoog, bladverliezend, bij voorkeur een bijzonder blad, niet rozebloeiend, meerstammig.

In de nabije omgeving: amelanchier, forsythia, perzisch ijzerhout, valse christusdoorn en eucalyptus.

Ik neig nu naar een himalayaberk. Maar die krijg ik elders in de tuin ook al.
Spoilers!
  Vis een optie? dinsdag 9 maart 2021 @ 14:22:12 #228
70532 loveli
N
pi_198410454
Hier hebben achterburen een treurwilg in de tuin. Niet zo exotisch als wat je beschrijft, wel een majestueuze boom.
crap in = crap out
pi_198411056
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 13:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zoek een boom. Het moet zo'n beetje de eye catcher van de tuin worden. Eisen: 8-12 meter hoog, bladverliezend, bij voorkeur een bijzonder blad, niet rozebloeiend, meerstammig.
Begrijp ik goed dat je juist een meerstammige boom wil? Ik denk dan meteen aan een magnolia kobus:



Bij fraai blad denk ik aan acers, bijvoorbeeld de acer rubrum:



Deze prunus serrulata is ook meerstammig en heeft een mooie herfstkleur:




Ik vind zelf een prunus een eyecatcher.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198411273
Als ik Prunus lees, hoor ik dit gedicht van Stuiveling, dat wij leerden voordragen op de middelbare.
Vooral de uithaal bij “ ei-ein-eindeloze pracht” 😂
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sorry, verder geen boom adviezen.Claudia is beter met plaatjes.😉
pi_198411351
Prachtig, @AnneX!

Binnenkort is het weer zover met het onstuimige festijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 15:54:01 #232
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198411677
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 15:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Begrijp ik goed dat je juist een meerstammige boom wil? Ik denk dan meteen aan een magnolia kobus:

[ afbeelding ]

Bij fraai blad denk ik aan acers, bijvoorbeeld de acer rubrum:

[ afbeelding ]

Deze prunus serrulata is ook meerstammig en heeft een mooie herfstkleur:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik vind zelf een prunus een eyecatcher.
Dank je! Ik ga er straks even naar kijken. De onderste drie zijn wel goede opties. Ik durf een magnolia niet aan op een centrale plaats in de tuin vanwege de geur.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 14:22 schreef loveli het volgende:
Hier hebben achterburen een treurwilg in de tuin. Niet zo exotisch als wat je beschrijft, wel een majestueuze boom.
Die zijn prachtig inderdaad. Maar ik heb vlakbij deze plaats al twee wilgen Helaas geen treur maar ze zijn wel enorm hoog.
Spoilers!
pi_198411874
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 13:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zoek een boom. Het moet zo'n beetje de eye catcher van de tuin worden. Eisen: 8-12 meter hoog, bladverliezend, bij voorkeur een bijzonder blad, niet rozebloeiend, meerstammig.

In de nabije omgeving: amelanchier, forsythia, perzisch ijzerhout, valse christusdoorn en eucalyptus.

Ik neig nu naar een himalayaberk. Maar die krijg ik elders in de tuin ook al.
Misschien een Gingkgo Biloba? Prachtig blad, vooral in het najaar.
  Vis een optie? dinsdag 9 maart 2021 @ 16:16:42 #234
70532 loveli
N
pi_198411984
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 15:54 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dank je! Ik ga er straks even naar kijken. De onderste drie zijn wel goede opties. Ik durf een magnolia niet aan op een centrale plaats in de tuin vanwege de geur.
Hier staat een grote van een jaar of 40, prachtige boom. De geur is me nooit opgevallen (hij staat ook een eindje uit het looppad). Wel dat er in de herfst heel veel bladeren vanaf komen ;) De eerste knoppen zijn al aan het openen, als ik iets ruik zal ik het melden.
crap in = crap out
  dinsdag 9 maart 2021 @ 16:43:25 #235
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198412356
Magnolia geurt amper toch? Is mij in ieder geval verteld. Itt. Een vrouwelijke Gingko :X .
  dinsdag 9 maart 2021 @ 16:51:23 #236
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198412468
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 16:16 schreef loveli het volgende:

[..]

Hier staat een grote van een jaar of 40, prachtige boom. De geur is me nooit opgevallen (hij staat ook een eindje uit het looppad). Wel dat er in de herfst heel veel bladeren vanaf komen ;) De eerste knoppen zijn al aan het openen, als ik iets ruik zal ik het melden.
Dat is inherent aan loofbomen :X . Al valt het met een krentenboompje nog relatief mee. Nadeel vond ik wel de dikke duiven die elke keer op de ielige takjes gingen zitten om de krenten eruit te plukken waardoor de boompjes altijd vol hingen met geknakte takjes :P .

Prunus Serrulata is tof, maar daar krijg je niet alleen veel blad van, maar als ie op gang is ook giga hoeveelheden bloesem in april/mei :P . We hebben hier een Prunus Serrula geplant (Tibetaanse Sierkers) en die bloeit minder uitbundig dan de Japanse sierkers, maar heeft wel een super mooie bast :Y . Helaas staat die bij ons er pas een half jaar, dus stelt nog niet veel voor -O- .
  dinsdag 9 maart 2021 @ 18:44:14 #237
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198413939
Die Tibetaanse is precies wat ik zoek! Meerstammig, witbloeiend, goede hoogte, toffe bast, acceptabele prijs. Dit gaat zo mooi staan O+

Nu nog een plekje creëren waar hij en alle andere nieuwe bomen kunnen staan. In theorie komt over een maand de grondwerker en dan kunnen we eindelijk opbouwen.
Spoilers!
  Moderator dinsdag 9 maart 2021 @ 18:54:13 #238
5428 crew  miss_sly
pi_198414088
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 18:44 schreef Lucky_Strike het volgende:

Die Tibetaanse is precies wat ik zoek! Meerstammig, witbloeiend, goede hoogte, toffe bast, acceptabele prijs. Dit gaat zo mooi staan O+

Nu nog een plekje creëren waar hij en alle andere nieuwe bomen kunnen staan. In theorie komt over een maand de grondwerker en dan kunnen we eindelijk opbouwen.
Ik begrijp je helemaal!

Ik zoek ook nog een boom, en mijn twee belangrijkste eisen waren mooie vast en meerstemmig, en ik wilde graag bloei. Maar een echt mooie vast vind ik zeldzaam en dus kwam ik telkens op een witte berk. Maar deze prunus heeft echt alles O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 9 maart 2021 @ 19:22:11 #239
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198414503
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 18:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik begrijp je helemaal!

Ik zoek ook nog een boom, en mijn twee belangrijkste eisen waren mooie vast en meerstemmig, en ik wilde graag bloei. Maar een echt mooie vast vind ik zeldzaam en dus kwam ik telkens op een witte berk. Maar deze prunus heeft echt alles O+
Wat een perfectie he? Ik ben een beetje verliefd. Ik ben al maanden bezig met bomen en planten uitzoeken en na het hier te posten heb ik gewoon binnen een paar uur de perfecte boom O+

Die witte berken komen er ook trouwens maar langs de oprit. Met een lamp er onder O+
Spoilers!
  dinsdag 9 maart 2021 @ 19:43:20 #240
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198414912
Maareh, vergeet niet de ingetogen bloei. Dat is echt niet te vergelijken met de wolken bloesem bij een Japanse sierkers :) . De foto's van bomen in bloei als je op Google zoekt naar prunus serrula of op tibetaanse sierkers zijn of niet goed te zien wat het is, of een Japanse sierkers (want niet de karakteristieke rode bast). Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe dat er bij ons uit gaat zien maar ben wel door de kweker én tuindame van te voren gewaarschuwd :P .

[ Bericht 28% gewijzigd door bleiblei op 09-03-2021 19:53:29 ]
pi_198415681
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 16:43 schreef bleiblei het volgende:
Magnolia geurt amper toch? Is mij in ieder geval verteld. Itt. Een vrouwelijke Gingko :X .
Dan zal ik wel een Man Gingkgo in mijn tuin hebben, ik had geen idee, nooit iets geroken
  dinsdag 9 maart 2021 @ 20:26:36 #242
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198415753
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 19:43 schreef bleiblei het volgende:
Maareh, vergeet niet de ingetogen bloei. Dat is echt niet te vergelijken met de wolken bloesem bij een Japanse sierkers :) . De foto's van bomen in bloei als je op Google zoekt naar prunus serrula of op tibetaanse sierkers zijn of niet goed te zien wat het is, of een Japanse sierkers (want niet de karakteristieke rode bast). Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe dat er bij ons uit gaat zien maar ben wel door de kweker én tuindame van te voren gewaarschuwd :P .
Ik ben niet per se op zoek naar bloei. Er gaat genoeg anders bloeien.

Bijvoorbeeld de forsythia. Daar heb ik nu al zin in. Toen ik nog zo klein was dat ik in een stuurstoeltje bij mijn ouders op de fiets zat, had ik het woord "forsythia" geleerd. Dat heb ik een tijd steeds bij elke opvallende boom of struik geroepen O+
Spoilers!
pi_198415757
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 15:26 schreef AnneX het volgende:
Als ik Prunus lees, hoor ik dit gedicht van Stuiveling, dat wij leerden voordragen op de middelbare.
Vooral de uithaal bij “ ei-ein-eindeloze pracht” 😂
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sorry, verder geen boom adviezen.Claudia is beter met plaatjes.😉
Prachtig ja.
En ik ben ook zo blij dat we juist die seizoenen hebben O+
pi_198415767
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 20:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik ben niet per se op zoek naar bloei. Er gaat genoeg anders bloeien.

Bijvoorbeeld de forsythia. Daar heb ik nu al zin in. Toen ik nog zo klein was dat ik in een stuurstoeltje bij mijn ouders op de fiets zat, had ik het woord "forsythia" geleerd. Dat heb ik een tijd steeds bij elke opvallende boom of struik geroepen O+
:D O+
pi_198415786
Oh en het buxushaagje aan de voorkant heeft het definitief niet overleefd. Er komen geen uitlopertjes of maar iets van groens aan, dus die gaan er gewoon uit >:)
pi_198416268
bloes heeft een andere ui en ik mis haar blauwe bankje ;(
...
  dinsdag 9 maart 2021 @ 21:00:29 #247
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198416402
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 20:21 schreef Kanaroe het volgende:

[..]

:X .
Dan zal ik wel een Man Gingkgo in mijn tuin hebben, ik had geen idee, nooit iets geroken
Dan heb je geluk zo te lezen in dat artikel :D .
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 20:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik ben niet per se op zoek naar bloei. Er gaat genoeg anders bloeien.

Bijvoorbeeld de forsythia. Daar heb ik nu al zin in. Toen ik nog zo klein was dat ik in een stuurstoeltje bij mijn ouders op de fiets zat, had ik het woord "forsythia" geleerd. Dat heb ik een tijd steeds bij elke opvallende boom of struik geroepen O+
Ah top, ik wil niet op mijn geweten hebben dat jullie dadelijk allemaal zo een ding in de tuin hebben staan en dan ineens blijkt dat ie maar een beetje bloeit :+ .
pi_198427923
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 13:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zoek een boom. Het moet zo'n beetje de eye catcher van de tuin worden. Eisen: 8-12 meter hoog, bladverliezend, bij voorkeur een bijzonder blad, niet rozebloeiend, meerstammig.

In de nabije omgeving: amelanchier, forsythia, perzisch ijzerhout, valse christusdoorn en eucalyptus.

Ik neig nu naar een himalayaberk. Maar die krijg ik elders in de tuin ook al.
Heb je al een Valse Christusdoorn staan of ga je die aanplanten? Het zijn mooie bomen hoor daar niet van maar ze doen hun naam eer aan. :X
pi_198428316
Wij hebben een tulpenboom in de tuin, dat vind ik ook een erg mooie boom.

Edit: ow wacht, die is echt veel te groot. Ik was afgeleid door het 'eyecatcher'.
pi_198428747
quote:
12s.gif Op dinsdag 9 maart 2021 20:53 schreef sacha het volgende:
bloes heeft een andere ui en ik mis haar blauwe bankje ;(
:* :D
pi_198430335
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Ik vind de rode bast verschrikkelijk - doet me denken aan een sierkers uit het schaduwkoninkrijk. :+ En juist die uitbundige bloei is in mijn optiek het fantastische aan een sierkers. Het is jammer dat-ie kort duurt, maar ja, dat geldt voor wel meer hoogtepunten. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 10 maart 2021 @ 17:44:36 #252
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198430793
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 15:06 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Heb je al een Valse Christusdoorn staan of ga je die aanplanten? Het zijn mooie bomen hoor daar niet van maar ze doen hun naam eer aan. :X
Die moet nog aangeplant worden. Ik wilde voor een doornloze soort gaan.
Spoilers!
pi_198434984
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 17:44 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Die moet nog aangeplant worden. Ik wilde voor een doornloze soort gaan.
Ook cultivars die als doornloos worden verkocht gaan soms op latere leeftijd alsnog doornen vormen.
Dat zou ik wel even in de gaten houden eerlijk gezegd.
Maar nogmaals het zijn wel mooie bomen. :)
  woensdag 10 maart 2021 @ 21:27:45 #254
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_198435158
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:21 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Ook cultivars die als doornloos worden verkocht gaan soms op latere leeftijd alsnog doornen vormen.
Dat zou ik wel even in de gaten houden eerlijk gezegd.
Maar nogmaals het zijn wel mooie bomen. :)
Bedankt voor de tip. Ik ga het morgen toch even beter uitzoeken. Ik probeer niets met doorns te planten.
Spoilers!
pi_198442579
quote:
1s.gif Op woensdag 10 maart 2021 21:21 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Ook cultivars die als doornloos worden verkocht gaan soms op latere leeftijd alsnog doornen vormen.
Dat zou ik wel even in de gaten houden eerlijk gezegd.
Maar nogmaals het zijn wel mooie bomen. :)
Bedankt voor je opmerkingen. Doornloos of niet, die Valse Christusdoorn past absoluut niet op de plaats waar ik hem wilde zetten. Ik heb iets verkeerd gedaan met mijn excelsheet.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe boom: enkelstammig, bladeren beginnend op zo'n 2.5 meter, maximale hoogte 6-8 meter, bladverliezend. Ik kan nog wel iets in geel-oranje-rood gebruiken.

Ik heb zelf de roodbladige kerspruim op de shortlist staan.
Spoilers!
  donderdag 11 maart 2021 @ 11:38:43 #256
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198442822
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 11:16 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Bedankt voor je opmerkingen. Doornloos of niet, die Valse Christusdoorn past absoluut niet op de plaats waar ik hem wilde zetten. Ik heb iets verkeerd gedaan met mijn excelsheet.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe boom: enkelstammig, bladeren beginnend op zo'n 2.5 meter, maximale hoogte 6-8 meter, bladverliezend. Ik kan nog wel iets in geel-oranje-rood gebruiken.

Ik heb zelf de roodbladige kerspruim op de shortlist staan.
Ik vind die kerspruimen lekker. Ook praktisch geen onderhoud vergeleken met gewone pruimen. Groeien hier ook vaak spontaan. Ik heb nu een aantal takjes in de grond staan als winterstek. Hopelijk schieten ze uit. Dat is trouwens geen roodbladige variant.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 11:43:59 #257
5428 crew  miss_sly
pi_198442884
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 11:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind die kerspruimen lekker. Ook praktisch geen onderhoud vergeleken met gewone pruimen. Groeien hier ook vaak spontaan. Ik heb nu een aantal takjes in de grond staan als winterstek. Hopelijk schieten ze uit. Dat is trouwens geen roodbladige variant.
Ik las dat er maar zelden vruchten aan komen na de bloei?

Ik zoek eigenlijk ook nog drie fruitbomen. Een die niet al te groot wordt, en bij voorkeur een die een mooie grillige groei heeft en twee die iets groter mogen worden. Ik zou graag een pruim willen, en een appel. De derde maakt me niet zoveel uit.

Iemand goede tips hiervoor?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 11 maart 2021 @ 11:47:09 #258
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198442928
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 11:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik las dat er maar zelden vruchten aan komen na de bloei?

Ik zoek eigenlijk ook nog drie fruitbomen. Een die niet al te groot wordt, en bij voorkeur een die een mooie grillige groei heeft en twee die iets groter mogen worden. Ik zou graag een pruim willen, en een appel. De derde maakt me niet zoveel uit.

Iemand goede tips hiervoor?
Die kerspruimen hangen juist helemaal vol, zonder dat je er veel werk aan hebt. Ze zijn niet echt super-zoet, maar ik vind ze dus lekkerer dan gewone pruim.
Ieder jaar hebben ze bij de Aldi allerlei fruitbomen van prima kwaliteit voor een habbekrats. Ik heb nu perzik, nectarine, vijg, abrikoos, appel, peer, pruim, kers, kerspruim. Dat zijn we zo'n beetje de fruitbomen die het in Nederland goed doen. Met perzik moet je al geluk hebben met een niet te nat voorjaar.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198443209
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 11:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik las dat er maar zelden vruchten aan komen na de bloei?

Ik zoek eigenlijk ook nog drie fruitbomen. Een die niet al te groot wordt, en bij voorkeur een die een mooie grillige groei heeft en twee die iets groter mogen worden. Ik zou graag een pruim willen, en een appel. De derde maakt me niet zoveel uit.

Iemand goede tips hiervoor?
Ik ging ook uit van geen fruit aan de kerspruim. Ik kan ook niet echt een fruitboom gebruiken op die plaats.

Hier komen op andere plaatsen wel fruitbomen maar ik heb me daar ook nog niet serieus in verdiept. Ik ga in elk geval rekening houden met de oogstperiodes, bewaarbaarheid van het fruit en kruisbestuiving. Als jij maar 3 bomen wilt, is kruisbestuiving heel belangrijk. Sommige cultivars zijn zelfbestuivers maar meestal doen ze het alsnog beter met een kruisbestuiver in de buurt.
Spoilers!
pi_198443281
Ik heb ook nog een andere vraag. Ik wil zaden van de lampionboom en canna zaaien. Ik heb begrepen dat je die zaden het beste kunt vijlen en dan 24 uur in lauw water kunt weken. Klinkt simpel, is het niet.
Ik hou een zaadje vast met een punttang of een combinatietang. Steeds als ik vijl schiet het zaadje uit de tang. Ik probeer te vijlen met een rasp, een vijl, schuurpapier. Heeft iemand een leuk idee hoe dit op te lossen?
Spoilers!
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 12:21:02 #261
5428 crew  miss_sly
pi_198443353
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik ging ook uit van geen fruit aan de kerspruim. Ik kan ook niet echt een fruitboom gebruiken op die plaats.

Hier komen op andere plaatsen wel fruitbomen maar ik heb me daar ook nog niet serieus in verdiept. Ik ga in elk geval rekening houden met de oogstperiodes, bewaarbaarheid van het fruit en kruisbestuiving. Als jij maar 3 bomen wilt, is kruisbestuiving heel belangrijk. Sommige cultivars zijn zelfbestuivers maar meestal doen ze het alsnog beter met een kruisbestuiver in de buurt.
Inderdaad, de kruisbestuiving is ook nog van belang. Op zich staan er hier in de buurt best wel meer fruitbomen in tuinen, dus dat helpt ook, maar ik zal er wel rekening mee houden.

En oogstperiodes en mogelijkheden om iets met het fruit te doen of te bewaren ook.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 11 maart 2021 @ 12:56:03 #262
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198443788
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb ook nog een andere vraag. Ik wil zaden van de lampionboom en canna zaaien. Ik heb begrepen dat je die zaden het beste kunt vijlen en dan 24 uur in lauw water kunt weken. Klinkt simpel, is het niet.
Ik hou een zaadje vast met een punttang of een combinatietang. Steeds als ik vijl schiet het zaadje uit de tang. Ik probeer te vijlen met een rasp, een vijl, schuurpapier. Heeft iemand een leuk idee hoe dit op te lossen?
Gewoon met wat scherp zand in een plastic zakje en dan kneden? Hoe gaat dat in de natuur?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198444065
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gewoon met wat scherp zand in een plastic zakje en dan kneden? Hoe gaat dat in de natuur?
Er moet echt een kant van de harde schil af zodat je het binnenste van het zaad ziet. In de natuur kauwen beesten het op en poepen het uit denk ik.

Maar als dit niet lukt zo, ga ik ze wel gewoon in de grond stoppen. Dat vijlen is op papier in elk geval makkelijker dan in de praktijk :D
Spoilers!
  donderdag 11 maart 2021 @ 13:16:26 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198444122
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:13 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Er moet echt een kant van de harde schil af zodat je het binnenste van het zaad ziet. In de natuur kauwen beesten het op en poepen het uit denk ik.

Maar als dit niet lukt zo, ga ik ze wel gewoon in de grond stoppen. Dat vijlen is op papier in elk geval makkelijker dan in de praktijk :D
Kun je die zaden dan zelf niet gewoon opeten en op geheel natuurlijke wijze bijdragen aan de verspreiding?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198444178
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kun je die zaden dan zelf niet gewoon opeten en op geheel natuurlijke wijze bijdragen aan de verspreiding?
_O-

Ik denk dat ik ze niet kapot kan kauwen en ik weet ook niet of mijn maagdarmstelsel het juiste is voor zo'n zaadje.
Spoilers!
pi_198444285
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik ging ook uit van geen fruit aan de kerspruim. Ik kan ook niet echt een fruitboom gebruiken op die plaats.

Hier komen op andere plaatsen wel fruitbomen maar ik heb me daar ook nog niet serieus in verdiept. Ik ga in elk geval rekening houden met de oogstperiodes, bewaarbaarheid van het fruit en kruisbestuiving. Als jij maar 3 bomen wilt, is kruisbestuiving heel belangrijk. Sommige cultivars zijn zelfbestuivers maar meestal doen ze het alsnog beter met een kruisbestuiver in de buurt.
Je kan ook een rode sleedoorn nemen: Prunus spinosa Purpurea
Stukken goedkoper ;). Sleedoorn heeft wel doorns, zoals meidoorn.
Of en wat voor vruchten er aan een sleedoorn komen is altijd maar afwachten. Vrij kleine pruimen, kleur van knalgeel tot rood tot bauwpaars, en smaak varieert ook erg.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198444318
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:19 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

_O-

Ik denk dat ik ze niet kapot kan kauwen en ik weet ook niet of mijn maagdarmstelsel het juiste is voor zo'n zaadje.
Is het advies bij zulke zaden niet om ze in heet water te stoppen en een tijd te laten weken? Ik heb dat bij zaden van Gouden Regen gedaan. De helft is toen uitgekomen. Ik vond het geen heel goede maar ook geen heel slechte score.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198444357
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 11:43 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik las dat er maar zelden vruchten aan komen na de bloei?

Ik zoek eigenlijk ook nog drie fruitbomen. Een die niet al te groot wordt, en bij voorkeur een die een mooie grillige groei heeft en twee die iets groter mogen worden. Ik zou graag een pruim willen, en een appel. De derde maakt me niet zoveel uit.

Iemand goede tips hiervoor?
Een pruimeboom snoei je niet veel aan, maar appelbomen maak je grillige door ze te snoeien. Perenbomen en grillige snoei hangt -meer dan bij appel- af van de vorm van de boom als je 'm koopt (en dat heeft weer samenhang met het ras): spilvorm of niet.

Hoe groot een fruitboom wordt hangt dan weer voor het allergrootste deel af van de onderstam. Fruit wordt geënt. Als het geënt wordt op een laagstam dan wordt het een zwakke groeier. Blijft laag en klein en wordt niet heel oud, maar is wel snel productief. Hoogstam wordt hoog en groot en je moet rekenen op oogst vanaf het 10e jaar.
Halfstam - je raadt het nooit - zit er wat tussenin.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198444386
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 12:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb ook nog een andere vraag. Ik wil zaden van de lampionboom en canna zaaien. Ik heb begrepen dat je die zaden het beste kunt vijlen en dan 24 uur in lauw water kunt weken. Klinkt simpel, is het niet.
Ik hou een zaadje vast met een punttang of een combinatietang. Steeds als ik vijl schiet het zaadje uit de tang. Ik probeer te vijlen met een rasp, een vijl, schuurpapier. Heeft iemand een leuk idee hoe dit op te lossen?
In een tang(etje) klemmen en óver een rasp halen. Lukt dat?
In een bankschroef klemmen en vijl erover? Als ik het goed begrijp moet het ‘beschadigd’ worden.
Noten enzo kleiner maken alvorens roosteren: doe ik tussen 2 pannenlappen en sla erop met het handvat van een zware schaar. Succes!
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 13:38:54 #270
5428 crew  miss_sly
pi_198444436
quote:
7s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Een pruimeboom snoei je niet veel aan, maar appelbomen maak je grillige door ze te snoeien. Perenbomen en grillige snoei hangt -meer dan bij appel- af van de vorm van de boom als je 'm koopt (en dat heeft weer samenhang met het ras): spilvorm of niet.

Hoe groot een fruitboom wordt hangt dan weer voor het allergrootste deel af van de onderstam. Fruit wordt geënt. Als het geënt wordt op een laagstam dan wordt het een zwakke groeier. Blijft laag en klein en wordt niet heel oud, maar is wel snel productief. Hoogstam wordt hoog en groot en je moet rekenen op oogst vanaf het 10e jaar.
Halfstam - je raadt het nooit - zit er wat tussenin.
Dank je!

Ik had inderdaad al bedacht dat ik op de plaats waar ik een niet te hoge fruitboom wil hooguit een halfstam ga zetten. Misschien zelfs wel een laagstam. Dit is ook de boom die ik graag wat grillig zou willen, gezien de plaats waar hij komt. Ik heb er wel naar gekeken, maar ik kwam eigenlijk vooral oude, dure fruitbomen in een enorme pot tegen, en ik wil hem wel in de volle grond. Dus ik moet echt nog even zoeken.

De andere twee komen in de voortuin. Ik vind de vorm van de kerspruim wel erg mooi en ik hou van pruimen. Maar ja, als die kerspruim nauwelijks vruchten geeft, vind ik dat jammer.

Als het dadelijk weer kan, zal ik eens bij de kweker langsgaan die ook onze papiermoerbei heeft geleverd. Daar was ik erg over te spreken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198444481
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:38 schreef miss_sly het volgende:
oude, dure fruitbomen in een enorme pot
Bedoel je zulke?
https://www.tuincentrum.n(...)-boom-zelfbestuivend

Die zijn wel bedoeld om weer in de volle grond te zetten (daar komen ze ook uit).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 13:58:13 #272
5428 crew  miss_sly
pi_198444787
quote:
5s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Bedoel je zulke?
https://www.tuincentrum.n(...)-boom-zelfbestuivend

Die zijn wel bedoeld om weer in de volle grond te zetten (daar komen ze ook uit).
Zoiets bedoelde ik inderdaad, maar nu met een beetje zoeken, kom ik inderdaad best wel wat tegen dat duideiljk bedoeld is om in de volle grond te gaan.

Ik vond deze:



En dat is nou echt wat ik zoek.

Op die site overigens ook een aantal oudere bomen die echt honderden euro's kosten. Zijn ze vast waard, hoor, maar dat past momenteel helaas niet in het budget.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 11 maart 2021 @ 14:43:00 #273
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198445440
quote:
7s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Een pruimeboom snoei je niet veel aan, maar appelbomen maak je grillige door ze te snoeien. Perenbomen en grillige snoei hangt -meer dan bij appel- af van de vorm van de boom als je 'm koopt (en dat heeft weer samenhang met het ras): spilvorm of niet.

Hoe groot een fruitboom wordt hangt dan weer voor het allergrootste deel af van de onderstam. Fruit wordt geënt. Als het geënt wordt op een laagstam dan wordt het een zwakke groeier. Blijft laag en klein en wordt niet heel oud, maar is wel snel productief. Hoogstam wordt hoog en groot en je moet rekenen op oogst vanaf het 10e jaar.
Halfstam - je raadt het nooit - zit er wat tussenin.
Oh! Dat wist ik niet van de leeftijd van laagstam bomen. Betekent dat ook dat je hier dus eigenlijk geen reet aan hebt dan?
https://www.oudefruitbomen.nl/boomsoorten/

Dat je een oude fruitboom koopt die binnen een paar jaar gewoon kapot gaat?
  Vis een optie? donderdag 11 maart 2021 @ 15:00:59 #274
70532 loveli
N
pi_198445658
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 13:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zoiets bedoelde ik inderdaad, maar nu met een beetje zoeken, kom ik inderdaad best wel wat tegen dat duideiljk bedoeld is om in de volle grond te gaan.

Ik vond deze:

[ afbeelding ]

En dat is nou echt wat ik zoek.

Op die site overigens ook een aantal oudere bomen die echt honderden euro's kosten. Zijn ze vast waard, hoor, maar dat past momenteel helaas niet in het budget.
Weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, mijn pa had indertijd z'n appelbomen van een appelboer die zijn boomgaard vernieuwde.
Zoiets:
https://www.zelfplukboomgaard.nl/verplantbare-bomen/
crap in = crap out
pi_198446058
quote:
11s.gif Op donderdag 11 maart 2021 14:43 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Oh! Dat wist ik niet van de leeftijd van laagstam bomen. Betekent dat ook dat je hier dus eigenlijk geen reet aan hebt dan?
https://www.oudefruitbomen.nl/boomsoorten/

Dat je een oude fruitboom koopt die binnen een paar jaar gewoon kapot gaat?
Nou, een hoogstam wordt makkelijk 80 tot 100 jaar oud - en soms nog veel ouder. Laagstam is ziektegevoeliger, maar een gezonde boom kan ook best 40 jaar oud worden. Bij particulieren en halfslachtige verzorging/standplaats is het vaak na 20 jaar echt wel op (kanker).

Sowieso is fruitboomgezondheid (dus leeftijd) nogal een samenspel tussen onderstamsoort, het ras dat erop geënt is en de ziektegevoeligheid daarvan, en de omgeving (grondsoort+licht&lucht).

Een gezonde laagstamboom die al 25 jaar oud is, heeft dus in elk geval goede papieren - op z'n eigen standplaats had 'ie vast oud kunnen worden. Of 'ie zich ergens anders ook goed thuisvoelt is afwachten - maar dat is het bij een jong boompje ook.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 11 maart 2021 @ 16:39:53 #276
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198447184
Oh, dat klinkt best okee, fruitboom hoeft geen 100 jaar mee te gaan. Dan leef ik toch niet meer en zo een klein boompje is toch niet beeldbepalend in een tuin. Dank je!
  donderdag 11 maart 2021 @ 16:42:40 #277
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198447226
Ik plan altijd op een eeuwig leven. Voor mezelf of het nageslacht.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198447853
quote:
7s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:29 schreef sigme het volgende:

Een gezonde laagstamboom die al 25 jaar oud is, heeft dus in elk geval goede papieren - op z'n eigen standplaats had 'ie vast oud kunnen worden. Of 'ie zich ergens anders ook goed thuisvoelt is afwachten - maar dat is het bij een jong boompje ook.
Maar als je dus zo'n boom koopt, gaat-ie met wat geluk nog een jaar of 15 mee?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 17:35:29 #279
5428 crew  miss_sly
pi_198448057
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:00 schreef loveli het volgende:

[..]

Weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, mijn pa had indertijd z'n appelbomen van een appelboer die zijn boomgaard vernieuwde.
Zoiets:
https://www.zelfplukboomgaard.nl/verplantbare-bomen/
Zo'n actie zag ik hier inderdaad onlangs in de buurt ook langskomen. Zou ik op zich ook best willen doen, mits het het moment is waarop ik ga planten. Deze kwam wat te vroeg, helaas.

quote:
7s.gif Op donderdag 11 maart 2021 15:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, een hoogstam wordt makkelijk 80 tot 100 jaar oud - en soms nog veel ouder. Laagstam is ziektegevoeliger, maar een gezonde boom kan ook best 40 jaar oud worden. Bij particulieren en halfslachtige verzorging/standplaats is het vaak na 20 jaar echt wel op (kanker).

Sowieso is fruitboomgezondheid (dus leeftijd) nogal een samenspel tussen onderstamsoort, het ras dat erop geënt is en de ziektegevoeligheid daarvan, en de omgeving (grondsoort+licht&lucht).

Een gezonde laagstamboom die al 25 jaar oud is, heeft dus in elk geval goede papieren - op z'n eigen standplaats had 'ie vast oud kunnen worden. Of 'ie zich ergens anders ook goed thuisvoelt is afwachten - maar dat is het bij een jong boompje ook.
Een andere optie is om een jongere boom te kopen en die dus zelf richting grillig op te laten groeien? Die kweker waar ik dat ene mooie pruimenboompje zag, heeft ook jongere. Die zijn nog wat minder ruig gevormd, maar dat komt dan nog in de loop van de jaren. Is ook een optie.

Als het zo nauw komt, vraag ik me bijvoorbeeld wel af of ik dan zo'n oudere boom zou kunnen verplaatsen van bijvoorbeeld de Betuwe naar mijn ligging aan zee, met bijbehorende wind en grondsoort. Of zou ik dan ook beter een kweker hier in de buurt kunnen zoeken omdat de boom in kwestie dan al aan deze omgeving gewend is?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Vis een optie? donderdag 11 maart 2021 @ 17:49:49 #280
70532 loveli
N
pi_198448226
Vogels, bomen en wind: de duiven zitten zij aan zij in de magnolia en laten zich een beetje meewiegen relatief in de luwte. De kauwen zitten massaal hoog in een kersenboom en een esdoorn, vol in de wind.

De magnolia begint al uit te komen O+
crap in = crap out
pi_198448973
quote:
0s.gif Op donderdag 11 maart 2021 17:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo'n actie zag ik hier inderdaad onlangs in de buurt ook langskomen. Zou ik op zich ook best willen doen, mits het het moment is waarop ik ga planten. Deze kwam wat te vroeg, helaas.
[..]

Een andere optie is om een jongere boom te kopen en die dus zelf richting grillig op te laten groeien? Die kweker waar ik dat ene mooie pruimenboompje zag, heeft ook jongere. Die zijn nog wat minder ruig gevormd, maar dat komt dan nog in de loop van de jaren. Is ook een optie.

Als het zo nauw komt, vraag ik me bijvoorbeeld wel af of ik dan zo'n oudere boom zou kunnen verplaatsen van bijvoorbeeld de Betuwe naar mijn ligging aan zee, met bijbehorende wind en grondsoort. Of zou ik dan ook beter een kweker hier in de buurt kunnen zoeken omdat de boom in kwestie dan al aan deze omgeving gewend is?
Ik zou idd een kweker in de buurt proberen te vinden. En fruitbomen (met name appel & peer) hoor je te snoeien om ze te beperken in hun groei, waardoor ze dus hoekig en raar worden. Overleg het vooral met een kweker, zodat je niet met een vormsnoei komt te zitten die niet past bij je wensen.

Beetje suf plaatje dat wat vormpjes weergeeft:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 12 maart 2021 @ 08:06:44 #282
5428 crew  miss_sly
pi_198456999
quote:
7s.gif Op donderdag 11 maart 2021 18:39 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik zou idd een kweker in de buurt proberen te vinden. En fruitbomen (met name appel & peer) hoor je te snoeien om ze te beperken in hun groei, waardoor ze dus hoekig en raar worden. Overleg het vooral met een kweker, zodat je niet met een vormsnoei komt te zitten die niet past bij je wensen.

Beetje suf plaatje dat wat vormpjes weergeeft:
[ afbeelding ]
Die derde, zo vind ik het leuk!

Ik ga inderdaad maar gewoon naar mijn kweker om de hoek. Hij kan me vast prima adviseren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198457047
Wij hebben hier in de buurt een weilandje met fruitbomen staan. Dat noemen we in het najaar het spookbos. Ik snap de aantrekkingskracht wel! Ik heb zelf één oude fruitboom en verder heb ik er jonge bij gezet. Laagstam, omdat ik het plukken en snoeien anders zo irritant vind. Ik neem maar voor lief dat ik rond mijn 80e nieuwe bomen moet plaatsen. Het houdt me ongetwijfeld jong.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198459286
Het stormt buiten nog behoorlijk, maar ik kan in de kas rustig verder werken aan projectjes.



Ik heb wat gezaaid en ben bezig een en ander te stekken uit mijn eigen tuin en de tuin van de buren:



Ik vind vooral de struikkamperfoelie van de buren in deze tijd van het jaar spectaculair, dus die wil ik graag in mijn eigen tuin hebben:



Verder heb ik voor het eerst van m'n leven wat dahliaknollen geplant, als voorbereiding op een nieuwe border die ik ga aanleggen voor snijbloemen.



Dit is het voorlopige plan - alleen de grassen heb ik nog niet:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198478081
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
Het stormt buiten nog behoorlijk, maar ik kan in de kas rustig verder werken aan projectjes.

[ afbeelding ]

Ik heb wat gezaaid en ben bezig een en ander te stekken uit mijn eigen tuin en de tuin van de buren:

[ afbeelding ]

Ik vind vooral de struikkamperfoelie van de buren in deze tijd van het jaar spectaculair, dus die wil ik graag in mijn eigen tuin hebben:

[ afbeelding ]

Verder heb ik voor het eerst van m'n leven wat dahliaknollen geplant, als voorbereiding op een nieuwe border die ik ga aanleggen voor snijbloemen.

[ afbeelding ]

Dit is het voorlopige plan - alleen de grassen heb ik nog niet:

[ afbeelding ]
Dat ziet er goed uit!

Ik hou zo van struikkamperfoelie! Moeilijk te krijgen, nieuw, dus stekken is een goede optie. Ik wil er ook nog wel eentje dus als je meer stekt houd ik me aanbevolen ;)


ETA: je herinnert me eraan dat ik nog heel veel bloemenzaden heb die ik nu vast kan voorzaaien voor mijn pluktuintje! o.a. lathyrus en lobelia en andere dingen die ik even niet meer weet. Dat kan vandaag inderdaad wel. Verder waait alles hier uit mijn handen, ik wilde net even wat doodgevroren takken van de onbekende klimjasmijnachtige en passiebloem snoeien maar dat kan denk ik beter morgen qua wind.
pi_198478346
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 15:23 schreef yinu het volgende:

[..]

Dat ziet er goed uit!

Ik hou zo van struikkamperfoelie! Moeilijk te krijgen, nieuw, dus stekken is een goede optie. Ik wil er ook nog wel eentje dus als je meer stekt houd ik me aanbevolen ;)
Ik ben zeker meer aan het stekken! Als het lukt mag je gerust een stek hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198481757
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
alleen de grassen heb ik nog niet
Ik heb net een en ander rondgezocht, en leuk siergras kon ik als zaad alleen vinden bij vreeken en cruydthoeck. Voorlopig neigen wij naar een bloemrijk mengsel van cruydthoeck.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198488124
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 maart 2021 15:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben zeker meer aan het stekken! Als het lukt mag je gerust een stek hebben.
Dat zou echt super zijn. *O*
  zondag 14 maart 2021 @ 15:56:18 #289
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198496853
Voorste bak bevrijdt van maagdenpalm, opgehoogd met 5cm aarde en pachysandra in de plaats geplant. Verder de verlichting even goed ingegraven (lampje verlicht een bolboompje van onderen).

En deze tulpen krijgen wel nog een kans dus opnieuw ingegraven, maar de Daytona's in de andere bak doen het veel beter (en die vind ik ook mooier). Van deze tulp is ook niet alles opnieuw opgekomen. Kan zijn dat ik ze volgend jaar vervang door Daytona's (bazentulpen zijn dat).

Resistance is futile.
  zondag 14 maart 2021 @ 15:58:26 #290
277627 Seven.
We are Borg.
pi_198496903
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
Het stormt buiten nog behoorlijk, maar ik kan in de kas rustig verder werken aan projectjes.

[ afbeelding ]

Ik heb wat gezaaid en ben bezig een en ander te stekken uit mijn eigen tuin en de tuin van de buren:

[ afbeelding ]

Ik vind vooral de struikkamperfoelie van de buren in deze tijd van het jaar spectaculair, dus die wil ik graag in mijn eigen tuin hebben:

[ afbeelding ]

Verder heb ik voor het eerst van m'n leven wat dahliaknollen geplant, als voorbereiding op een nieuwe border die ik ga aanleggen voor snijbloemen.

[ afbeelding ]

Dit is het voorlopige plan - alleen de grassen heb ik nog niet:

[ afbeelding ]
Wordt prachtig Claudia O+
Resistance is futile.
pi_198552369
Mijn schoonmoeder heeft 3 jasmijn boompjes gescoord bij de Lidl, waarvan ik er 2 krijg. Ze heeft ook al bedacht waar ik ze moet planten, dus dat ga ik doen.
Maar ik weet helemaal niks van jasmijn boompjes. Ik zag dat er meerdere soorten bestaan, iemand enig idee welke ze hebben bij de Lidl deze week?
  woensdag 17 maart 2021 @ 19:37:58 #292
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198553298
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 18:52 schreef Angelfrouk het volgende:
Mijn schoonmoeder heeft 3 jasmijn boompjes gescoord bij de Lidl, waarvan ik er 2 krijg. Ze heeft ook al bedacht waar ik ze moet planten, dus dat ga ik doen.
Maar ik weet helemaal niks van jasmijn boompjes. Ik zag dat er meerdere soorten bestaan, iemand enig idee welke ze hebben bij de Lidl deze week?
Daar steekt gewoon een kaartje in wat het precies is.
Ik heb vandaag een cumquat bij de Lidl gescoord. Die had ik nog niet. Schijnt wat ouder ook redelijk winterhard te zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198555329
Ik heb een border waar alle planten kwakkelen, zelfs sterke planten als glansmispel. Ik vermoed dat ik er een schimmel heb die bladvlekkenziekte veroorzaakt. Wat zou ik daartegen kunnen doen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_198571294
Hoi
Ik heb een vraag mbt tot het verwijderen van een frambozenstruik, vorig jaar heeft mijn buurvrouw een frambozenstruik tegen de schuttig aangeplant en al gauw kroop hij er onder door met als gevolg dat ook onze tuin ermee vol kwam te staan, op mijn verzoek heeft de buurvrouw de struik verplaatst maar dat loste het probleem niet op, overal in mijn tuin bleef die plant maar opkomen. Nu heb ik mijn overbuurman die hovenier is gevraagd hoe ik ervan af kan komen. Hij raadde mij aan om niet te proberen om de struik uit te graven want daar zou het alleen erger van worden, hij zei dat ik de stengels kort moest afknippen en dan meteen als de snijwond nog vers was al die stukjes in moest kwasten met roundup, dan zou de roundup het wortelstelsel van de struik doden en zou ik er na enige tijd geen last meer van hebben.
Maar ja, roundup is natuurlijk wel gewoon gif dus ik hoopte eigenlijk dat iemand hier ervaring heeft met deze methode of dat er misschien nog een andere methode is. Volgens de buurman is de wortel doorsteken uit den boze want dat zorgt voor een explosie aan nieuwe planten.
Iemand een tip of een werkend idee?
pi_198571819
Framboos maakt worteluitlopers maar het is geen woekeraar zoals bamboe. Bij bamboe klopt het advies van de overbuurman wel maar framboos kan je gewoon zo veel mogelijk met wortel en al weghalen en alles wat daarna nog de kop opsteekt verwijderen. Dan ben je er zo vanaf.
Ik had 2 frambozenplanten in de tuin staan en na verwijderen niets meer terug gezien.
pi_198582044
Nou, de ene framboos is de andere niet en de meeste zijn gruwelijke woekeraars. Gezien de beschrijving van @Smelfie staat daar dus zo'n woekerding. Ik ben geen gifgebruiker, maar de hovenier zal vast gelijk hebben. Als je er af wil: gif op de kop.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198582654
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 04:49 schreef sigme het volgende:
Nou, de ene framboos is de andere niet en de meeste zijn gruwelijke woekeraars. Gezien de beschrijving van @:Smelfie staat daar dus zo'n woekerding. Ik ben geen gifgebruiker, maar de hovenier zal vast gelijk hebben. Als je er af wil: gif op de kop.
Ik vind hem ook erg woekeren, overal in mn hele tuin schieten planten omhoog en ze groeien 3 keer zo snel als andere planten, helaas is het ook nog een soort met heel veel stekels op de takken, volgens de hovenier was het net zoiets als braam. Is er misschien nog een ander middel dan roundup om deze plant mee te doden?
Het kwasten moest volgens de hovenier zodat je de grond en de planten erom heen veilig houdt.
  vrijdag 19 maart 2021 @ 08:35:06 #298
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_198582763
Geen last van woekeren. Wel een paar uitlopers maar het geheel blijft prima op zijn plaats. Nu zitten ze wel een beetje ingeklemd tussen grind, een sloot en bos. Dat bos mogen ze gerust inschieten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_198583061
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 maart 2021 08:22 schreef Smelfie het volgende:

[..]

Ik vind hem ook erg woekeren, overal in mn hele tuin schieten planten omhoog en ze groeien 3 keer zo snel als andere planten, helaas is het ook nog een soort met heel veel stekels op de takken, volgens de hovenier was het net zoiets als braam. Is er misschien nog een ander middel dan roundup om deze plant mee te doden?
Het kwasten moest volgens de hovenier zodat je de grond en de planten erom heen veilig houdt.
Uitgraven, alle wortels verwijderen, en dat dan een paar jaar achter elkaar (want er zat heus nog wat stukjes wortel). Maaien maaien maaien helpt ook tegen het bovengronds komen, maar ondergronds houdt de framboos dat langer vol dan jij.

*Als* je gif gaat gebruiken laat je dan heel goed instrueren! Roundup bijvoorbeeld is meen ik heel gevoelig voor het aanbrengen van teveel/verkeerd moment/verkeerde plaats, wat allemaal een grote oorzaak is voor veel te veel gif zonder dat het de gehate plant vermoord. Nooit voor de zekerheid maar wat extra veel/ extra vaak gebruiken, dat werkt averechts.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198583847
Framboos groeit inderdaad overal naar toe met worteluitlopers en wortelstokken kunnen opnieuw uitlopen maar framboos wortelt in tegenstelling tot bamboe oppervlakkig en het is ook niet zo dat elk mini stukje wortel weer uitloopt.

Maargoed als je niet wil graven en met gif bezig wil dan is roundup kwasten wel de veiligste optie.
pi_198587753
quote:
5s.gif Op woensdag 17 maart 2021 20:57 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een border waar alle planten kwakkelen, zelfs sterke planten als glansmispel. Ik vermoed dat ik er een schimmel heb die bladvlekkenziekte veroorzaakt. Wat zou ik daartegen kunnen doen?
Ik heb maar alle planten uitgegraven en de border opgehoogd met het oog op het verbeteren van de bodemkwaliteit en zorgen dat de boel iets beter draineert.

Voor (ik was hier bezig contouren in de borders aan te brengen):



Na (planten teruggezet en een aantal nieuwe planten en steks erbij geplaatst):



Wat dikke takken die ik nog had liggen, heb ik gebruikt voor het ophogen:



Nu maar hopen dat de oude planten herstellen en de nieuwe planten beter aanslaan. Ik heb er vooral heesters bijgeplaatst zoals verschillende soorten rhododendrons, een blaasspirea, een gouden liguster en kardinaalsmuts. En de struikkamperfoelie staat nu voor het eetkamerraam.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')