 
		 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			Geen goed plan, wel een leuk plan.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 20:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Even een stukje uit het FD:
Het is tijd om te krimpen. Al in 2018 pleitte het kabinet én de ceo’s van KLM en NS ervoor dat we binnen Europa vaker met de trein gaan reizen. Beter voor het klimaat, en voor de drukte op Schiphol. Over dat laatste hoeven we ons nu misschien geen zorgen te maken, over het eerste des te meer. De kans op nieuwe virussen neemt toe door klimaatverandering en door wereldwijd reizen.
Voor ¤78 mrd kunnen we een Europees hogesnelheidslijn aanleggen, berekenden ingenieurs van Royal HaskoningDHV. Als we die rekening netjes verdelen onder de EU-lidstaten kost dat slechts ¤2,8 mrd per land. Een schijntje vergeleken bij het ‘redden’ van KLM. Een treinnetwerk is bovendien een solide investering, die werkgelegenheid kan creëren in crisistijd, en waar we nog generaties lang profijt van hebben. gelukkig mogen we binnenkort stemmen
https://fd.nl/opinie/1375(...)betalen-u0b1ca7irWBK
Goed plan maar Wopke gaat dit niet doen
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Alleen de Koning betaald niet mee, want hij is zelf steuntrekker en krijgt er gewoon 5% bij in deze tijdenquote:Op zaterdag 27 februari 2021 21:36 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Milieuvervuiling, CO2-uitstoot, enorme geluidsoverlast, kapitaalvernietiging, enzovoorts.
Het dondert allemaal niet als het om de "Koninklijke" LM gaat.
 
											 
			 
			
			
			Dat voorgestelde netwerk loopt bovendien alleen door Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Tsjechië en Zweden. Plus Zwitserland en het VK buiten de EU. En zo'n Zweden krijgt dan alleen Göteborg, geen idee of ze daar vrolijk van worden. Het plaatje is in zijn algemeenheid echt vanuit Amsterdam bedacht; Milaan-Parijs zou dan over Amsterdam heen gaan en dat werkt natuurlijk niet. Bovendien is het een investering bovenop allerlei andere investeringen en maatregelen.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 21:21 schreef The_stranger het volgende:
Maar je bent giga naïef als je denkt dat door 2,8 miljard netjes door elk land betaald gaat worden, als ze überhaupt al meedoen met de aanleg, onderhoud en planning van zo'n pan-Europees netwerk.
 
			 
			
			
			Staat ie nog steeds op de loonlijst van KLM? Of vliegt ie niet meer voor ze?quote:Op zaterdag 27 februari 2021 21:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Alleen de Koning betaald niet mee, want hij is zelf steuntrekker en krijgt er gewoon 5% bij in deze tijden
En Hoekstra zal het ook aan zijn reet roesten, hij is carrière en machtsgeil en betaald ook niks mee
Wij met zijn allen betalen het wel en zij profiteren ervan
 
											 
			 
			
			
			Hij vliegt er nog wel maar staat er niet op de loonlijstquote:Op zaterdag 27 februari 2021 22:19 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Staat ie nog steeds op de loonlijst van KLM? Of vliegt ie niet meer voor ze?
Anders krijgt KLM nog NOW voor hem ook
 
											 
			 
			
			
			Uurtjes draaien voor het brevet ofzo?quote:Op zaterdag 27 februari 2021 22:19 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hij vliegt er nog wel maar staat er niet op de loonlijst
 
			 
			
			
			En met hoeveel uren KLM op z'n kisten zet vallen de aanschafkosten alleszins mee. Helemaal als je de brandstof besparing meeneemt. Ik las ergens dat de 195-e2 tov de 195 -25% brandstof per stoel verbruikt. Dat is enerzijds door meer stoelen en anderzijds door gewoon zuinigere motoren. Over de gehele levensduur van een kist is dat gigantisch.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 13:07 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Die laatste zin slaat meer op jou dan op KLM.
Het is prima dat het kritiek hebt, maar je laat wel zien dat je totaal geen kaas gegeten hebt van een (luchtvaart) bedrijf.
Ten eerste, in de huidige situatie, waarbij veel luchtvaartmaatschappijen niet op zoek zijn naar extra vliegtuigen, laat staan oudere, minder zuinige, verkoop je niet zo makkelijk je oude voorraad. Daarnaast is een groot gedeelte, zeker de embraers, geleased. Dat zit een afgesproken termijn aan vast, eerder terug geven kost bergen geld.
Plus deze toestellen zijn geleased, dus het is niet zo dat de gehelr aankoopsom meteen op tafel moet komen.
Ten tweede, een van de eisen was dat KLM minder CO2 gaat uitstoten. De nieuwe toestellen zijn, uiteindelijk, een vervanging voor enkele 737's en de oudere e190's. Hierdoor zal zowel het totale als per passagier uitgestoten hoeveelheid CO2 afnemen. Met de opkomende CO2 kosten structuur (hoe meer CO2, hoe duurder bv. het gebruik van Schiphol), wordt daar ook geld op bespaard.
Ten derde, gebruiken deze nieuwe toestellen niet alleen minder brandstof, ook op andere vlakken zijn ze goedkoper in gebruik. Ook zijn oudere toestellen (sneller) toe aan uitgebreid onderhoud, wat flink in de kosten kan lopen. Al met al zal deze aankoop in de toekomst flink geld besparen, iets wat ook een eis van de overheid was.
Dit is de grootste reden waarom tenten zoals ryanair met relatief jonge vliegtuigen vliegen.
Daarnaast zijn ze per passagier ook goedkoper dan de b737's die ze vervangen. Met andere woorden, straks vervoert KLM hetzelfde aantal passagiers voor minder kosten.
Als laatste moet je in de luchtvaart nu eenmaal blijven investeren. Ook om de kosten lager te houden, maar ook vanwege het imago. Nieuwe, moderne vliegtuigen trekken nu eenmaal extra passagiers of leveren een positief beeld op.
Nogmaals, kritiek geven is prima, maar denk eens wat verder na voordat je je gal spuwt. Al past het niveau van de inhoud van de posts natuurlijk prima bij het uitbundige smiley gebruik, misschien is dat ook wel je doel.
 
			 
			
			
			Ook, al is daar het jaarlijkse examen genoeg voor, maar volgens mij vooral omdat hij het leuk vindtquote:Op zaterdag 27 februari 2021 22:22 schreef nostra het volgende:
[..]
Uurtjes draaien voor het brevet ofzo?
 
											 
			 
			
			
			Zeker weten? Want hij fungeert gewoon als medewerker van KLM, dan zit je toch ook gewoon met CAO's e.d.?quote:Op zaterdag 27 februari 2021 22:19 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hij vliegt er nog wel maar staat er niet op de loonlijst
 
											 
			 
			
			
			Hij is een “gastvlieger”, daar zijn speciale regelingen voor inderdaad.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 22:25 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zeker weten? Want hij fungeert gewoon als medewerker van KLM, dan zit je toch ook gewoon met CAO's e.d.?
Of is het een veredelde stagiair
 
			 
			
			
			Ah, duidelijk. Wist niet dat er zo'n speciale regeling wasquote:Op zaterdag 27 februari 2021 22:43 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hij is een “gastvlieger”, daar zijn speciale regelingen voor inderdaad.
Onder andere dat hij geen reguliere overeenkomst heeft, maar ook dat hij geen productie mag draaien bijvoorbeeld. Dus de dagen dat hij vliegt wordt er een andere piloot met extra verlof thuis gezet zegmaar.
Hij is niet de enige trouwens, ook defensiepiloten hebben er bijvoorbeeld hun eerste uren op de Airbus A330 gemaakt toen die werd geïntroduceerd bij defensie.
 
			 
			
			
			Er is ALTIJD een speciale regeling als het de Oranjes betreftquote:Op zaterdag 27 februari 2021 22:44 schreef tjoptjop het volgende:
Ah, duidelijk. Wist niet dat er zo'n speciale regeling was
 
  
   
											 
			 
			
			
			Eens. Laat weer een keer zien hoezeer we referenda nodig hebben.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 21:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Alleen de Koning betaald niet mee, want hij is zelf steuntrekker en krijgt er gewoon 5% bij in deze tijden
En Hoekstra zal het ook aan zijn reet roesten, hij is carrière en machtsgeil en betaald ook niks mee
Wij met zijn allen betalen het wel en zij profiteren ervan
 
			 
			
			
			En daar hebben ze nou weer Kasja Ollengreng voor in de regeringquote:Op zaterdag 27 februari 2021 23:12 schreef tfors het volgende:
Eens. Laat weer een keer zien hoezeer we referenda nodig hebben.
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Jaarlijks is niet genoeg. Tenzij hij daadwerkelijk maar 1x per jaar vliegt en dat is niet zo.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 22:23 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ook, al is daar het jaarlijkse examen genoeg voor, maar volgens mij vooral omdat hij het leuk vindt
 
			 
			
			
			Of even met regeringsvliegtuig op en neer naar Griekenlandquote:Op zondag 28 februari 2021 15:34 schreef The_stranger het volgende:
Dat mag in een gecertificeerde simulator.
 
											 
			 
			
			
			Dat is een optie, goed voor de ervaring als je bijvoorbeeld eerder terug moet dan gepland..quote:Op zondag 28 februari 2021 15:39 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Of even met regeringsvliegtuig op en neer naar Griekenland
 
			 
			
			
			En daarna nog even terug om de kinderen op te halen die wat langer blevenquote:Op zondag 28 februari 2021 19:12 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat is een optie, goed voor de ervaring als je bijvoorbeeld eerder terug moet dan gepland..
 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  
 
			 
			
			
			Dat is een contradictio in terminis. Je 'steekt' een lening nergens in. Die wordt namelijk terugbetaald. De enige partij die daar beter van wordt zijn de banken, die bijna 8% rente pakken. Waarom heb je daar, in een tijd dat banken en de Staat geld bijna gratis krijgen, geen probleem mee eigenlijk?quote:Op dinsdag 2 maart 2021 17:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Iemand nog wat extra geld over voor KLM?
Vorig jaar staken de Franse en Nederlandse overheden al 10,4 miljard euro aan garanties en leningen in het concern.
Net als elk ander bedrijf krijgt de KLM geld vanwege de NOW-regeling (in tegenstelling tot de bovengenoemde bedragen; die krijgen ze namelijk niet). Waarom is dat bij KLM 'oneerlijk' en bij andere bedrijven niet?quote:Vervolgens kregen Air France en KLM net als andere zwaar getroffen bedrijven loonkostensubsidies.
 
			 
			
			
			Air France moet de leningen terug betalen en van dat geld openen we de NLMquote:Op dinsdag 6 april 2021 07:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is een contradictio in terminis. Je 'steekt' een lening nergens in. Die wordt namelijk terugbetaald. De enige partij die daar beter van wordt zijn de banken, die bijna 8% rente pakken. Waarom heb je daar, in een tijd dat banken en de Staat geld bijna gratis krijgen, geen probleem mee eigenlijk?
[..]
Net als elk ander bedrijf krijgt de KLM geld vanwege de NOW-regeling (in tegenstelling tot de bovengenoemde bedragen; die krijgen ze namelijk niet). Waarom is dat bij KLM 'oneerlijk' en bij andere bedrijven niet?
De combinatie KLM/Schiphol was voor de crisis goed voor 10 miljard per jaar aan staatsinkomsten. Dus wat is er op termijn aantrekkelijker? Die 2 miljard aan NOW-regeling nu 'besparen' en twee succesvolle Nederlandse bedrijven de nek omdraaien of ze overeind houden en straks na de crisis er weer dik aan verdienen?
Voor een normaal denkend mens is dat een open deur.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |