abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197546192


Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over.
In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !



Een zonnepaneel of fotovoltaïsch paneel, kortweg PV-paneel is een paneel dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Hiertoe wordt een groot aantal fotovoltaïsche cellen op een paneel gemonteerd. De zonne-energie die zo wordt opgevangen is een vorm van duurzame energie, met andere voor- en nadelen dan energieopwekking met fossiele brandstoffen.

Een zonnepaneel moet niet worden verward met een zonnecollector. Deze is op een ander principe gebaseerd, namelijk opwarming van een stromend medium, meestal water.

In de praktijk werkt men meestal met standaard panelen van bijvoorbeeld 60 vierkante zonnecellen van elk 156 mm zijde, wat overeenkomt met een afmeting van het paneel van ongeveer 1,6 m².

Deze panelen zijn opgebouwd uit 3 busbars, elk met 2 rijen cellen. Een standaard paneel is 100 cm bij 165 cm +/-.

Tegenwoordig zien we steeds vaker andere modellen verschijnen. Zo heeft Dunne Film een aparte afmeting. TSMC gebruikt 67cm bij 165cm en Solar Frontier gebruikt 100cm bij 125cm.



Fotovoltaïsche zonnepanelen benutten zonlicht of daglicht, waarbij door de absorptie van fotonen in de zonnecellen een spanning ontstaat die wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken.

De wijze waarop silicium is verwerkt bepaalt de kwaliteit van het paneel. Er zijn drie soorten, te weten: monokristallijn, polykristallijn en amorf (ook wel Dunne Film genoemd).

o Monokristallijn: De zonnecellen in een monokristallijn zonnepaneel bestaan uit één kristal. Het oppervlak van monokristallijne zonnecellen heeft geordende elektroden en is egaal zwart. Deze zonnepanelen hebben het hoogste rendement. Monokristallijne zonnepanelen hebben enkele procenten meer opbrengst dan polykristallijne. Deze panelen zijn duurder, maar hebben een hoger rendement per oppervlakte. De beste keuze voor het behalen van een maximale rendement en bij een beperkte ruimte.

o Polykristallijn: In een polykristallijn zonnepaneel bevinden zich zonnecellen die bestaan uit meerdere grove kristallen. Een polykristallijne zonnecel vertoont een soort gebroken schervenpatroon. De polykristallijne zonnepanelen zijn gunstig geprijsd en bieden een redelijk hoog rendement, hoewel minder rendement dan monokristallijne zonnepanelen. Wanneer er genoeg ruimte op een dak aanwezig is, is dit de beste keuze.

o Amorf: In een dunne-filmzonnepaneel wordt amorf silicium gebruikt. Amorfe zonnepanelen bevatten geen kristallen maar poeder. Hierdoor zijn ze zeer buigzaam. Deze panelen zijn beter geschikt in minder-licht situaties zoals Oost of West, lage helling of hoge helling.



Omvormers

De meeste zonnepanelen worden via een omvormer (inverter) aan het elektriciteitsnet gekoppeld. Systemen die aan het elektriciteitsnet zijn gekoppeld sluizen de energie die niet wordt gebruikt, door naar het energiebedrijf, dit heet salderen. In dat geval loopt de verbruiksmeter achteruit (bij Slimme Meters is er een extra telwerk voor saldering) zolang in huis minder elektriciteit wordt gebruikt dan het zonnepaneel levert. Systemen die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden, zijn netgekoppelde decentrale opwekkers.

De omvormer converteert de gelijkspanning van de zonnepanelen naar de wisselspanning van het lichtnet. Daarbij moet de fase gelijk zijn. Is het lichtnet uitgevallen, dan kan de omvormer niet werken. Netgekoppelde opwekkers kunnen dus niet dienen om een stroomstoring te overbruggen.

Door naast zonnepanelen ook een warmtepomp aan te schaffen bespaart je niet alleen op je energie, maar op uw gasrekening.

Micro-omvormers
Dit product wordt eigenlijk maar door 1 producent gemaakt, Enphase. Er zijn anderen, maar Enphase is de absolute koploper met dit product.
Het voordeel van Enphase is dat ze 20 jaar garantie hebben en er geen (grote) string omvormer meer in huis hangt. Om te kunnen monitoren is er wel een zogenaamde Envoy nodig. Het management systeem van Enphase.
In normale situaties is deze oplossing echter duurder dan optimizers, daarom zie je dit (in Nederland) dan ook niet vaak. Bij kleine systemen (tot een paneel of 8) is de prijs gelijk of iets lager dan een stringomvormer met optimizers.

Parallel of Serie geschakeld
Afhankelijk van de situatie kies je voor parallel of serie geschakeld.
Een normale string omvormer is altijd serie geschakeld, er worden strings gemaakt waarin elk paneel gekoppeld is, of meerdere strings afhankelijk van het aantal panelen.

Parallel geschakeld betekend niets meer dan dat elk paneel zelfstandig en alleen kan werken. De panelen worden nog steeds in strings opgebouwd maar zijn nu niet meer afhankelijk van elkaar. Als 1 paneel schaduw krijgt, of om welke reden dan ook minder opwekt, dan werken de andere panelen gewoon door.
Parallel schakelen kan op 2 manieren, optimizers (op een normale string omvormer) of Micro-omvormers.

Optimizers
In de optimizer wereld zijn 2 grote jongens. De meest bekende is SolarEdge.
Hier koop je een omvormer én optimizers van SolarEdge, deze kunnen niet gemixt worden met andere merken, SolarEdge omvormers werken ook niet zonder optimizers.
De andere is Tigo Energy. Deze optimizers zijn inzetbaar op elke omvormer (behalve SolarEdge).

Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen Tigo en SolarEdge.
SolarEdge werkt in de regel iets mooier, en dankzij hun nieuwe HD Wave lijn zijn ze ook een stuk meer concurrerend qua prijs. Voorheen was het goedkoper om met Tigo te werken doordat de omvormer keuze vrij was, en er dus gekozen kon worden voor een goedkope omvormer.
De prijs van de optimizers is nagenoeg gelijk.

Bij Tigo energy is er echter ook een management unit nodig en een gateway per dakvlak.
Deze kosten (bij 1 dak) al snel 225 euro ex. BTW.



Een aantal basis begrippen
o Vermogen (W, watt)
Het vermogen van een zonnepanelen wordt uitgedrukt in watt. 1 watt is de hoeveelheid stroom die geproduceerd of verbruikt wordt per seconde. Het wattage van een zonnepanelen geeft het vermogen weer dat een zonnepaneel in 1 uur kan opwekken.
o Piek vermogen (Wp, wattpiek)
Wattpiek, ook wel Wp, is het maximale vermogen van het zonnepaneel. Dit vermogen geeft aan hoeveel watt een zonepaneel onder ideale omstandigheden per seconde kan produceren. Gemiddeld is het vermogen van een zonnepaneel tussen de 260-300Wp.
o Kilowattuur (kWh)
Kilowattuur is eenheid in stroom die gebruikt wordt bij zowel verbruik als productie. Een gemiddeld gezin in een rijtjeswoning gebruikt zo'n 3.500kWh.
1kWh staat gelijk aan 1000W gedurende 1 uur.
o Poly (Multi)
Meerdere kristallen van silicium in 1 cel
o Mono
1 enkel kristal in 1 cel
o CIS (CIGS) (ook wel Dunne Film genoemd)
Copper Indium Selenide (Copper Indium Galliumselenide)
o Salderen
The terug leveren van stroom tegen vergoeding aan de energiemaatschappij (op dit moment in Nederland onbeperkt en onbelast toegestaan)
o Prijs per Wp
Een vergelijkingsmiddel voor het vermogen ten opzichte van de investering. De prijs per Wp wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het vermogen van de totale installatie in Wp. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500WP heeft een prijs per Wp van ¤ 1,43
o Prijs per kWh
Een vergelijkingsmiddel voor de opbrengst ten optzichte van de investering. De prijs per kWh wordt berekend door de totale investering (incl. of excl. BTW) te delen door het de geschatte opbrengst van de totale installatie in kWh. Bijvoorbeeld: een investering van ¤ 5.000 excl. BTW voor een installatie van 3500kWh heeft een prijs per kWh van ¤ 1,43
Door de prijs per kWh te delen met uw huidige energietarief, berekend u ook gelijk de terugverdientijd. Bijvoorbeeld: Prijs per kWh die u betaalt: ¤ 0,20. ¤ 1,43 gedeeld door ¤ 0,20 = 7.15 jaar.



Zonnepanelen kunnen op vrijwel elk dak gemonteerd worden, op elke situatie is wel een oplossing te verzinnen.

De meest voorkomende zijn:
Schuin dak
Dakpannen (met dakhaken of geschroefd)
Bitumen (geschroefd)
Staal (bijvoorbeeld van der Valk)
Golfplaat (stokschroefen)
Riet (in riet gedekt)
In-dak systeem (in plaat van dakpannen)
In-pan systeem (komt bijna niet voor)

Plat dak
Losse rijen (landscape of portrait), bijvoorbeeld Solar Construct, Esdec Flatfix Fusion, Ubbink bakken.
Maatwerkframe, hierbij worden de rijen doorgebouwd de hoogte in, om geen ruimte te verliezen op het dak. De helling is lager en het frame wordt op maat gebouwd (de kosten zijn wat hoger). Wordt veel gebruikt wanneer de ruimte beperkt is en er zo veel mogelijk stroom nodig is
Oost-West, bij een (voornamelijk) schaduw vrij dak kan er ook gekozen worden voor oost-west opstellingen. Hierbij gaat het rendement per paneel omlaag, maar kan het dak maximaal benut worden omdat de rijen tegen elkaar aanstaan. Oost-west wordt meestal landscape gemonteerd, maar kan ook portrait.

Veld opstellingen
In principe hetzelfde als plat, maar de grond dient enigszins afgewerkt te zijn. Dit kan door middel van grind (een soort perkje) waarop de frames (of bakken) komen te staan.
Ook kunnen er palen de grond in geslagen worden, waarop de rails en later de panelen gemonteerd worden. Deze zijn ook weer in tientallen opties te verkrijgen, de meest luxe is met meedraaiende panelen (zon-volgend).



Garanties
Een van de meest gestelde vragen is de garantie, en dit is ook zeker belangrijk. Maar staar je niet blind op iemand die 20 jaar garantie biedt op iets wat niet stuk gaat (normaal).
De markt-standaard garanties zijn als volgt:
Zonnepanelen 10-12 jaar product garantie, 25-30 jaar opbrengst garantie
Omvormers 5-12 jaar (SMA en ABB gebruiken 5, de rest voornamelijk 10, SolarEdge 12)
Optimizers 10-12 jaar (Tigo 10, SolarEdge 12)
Bekabeling 25 jaar
Montage systeem 20-25 jaar
Micro-Omvormers 20 jaar
Installatie zelf (door installateur) 1-5 jaar, deze wordt voornamelijk gebruikt voor lekkage bij dak/gevel doorvoer. Hier kom je al snel achter, dus langere garantie zegt hier vrij weinig.
Het verzakken van het systeem komt eerder door het dak (of storm) dan door de manier van monteren. Dus deze garantie claimen is meestal niet zo maar gedaan.

Garantie verlengen gebeurd nog wel eens op omvormers. Dit is ook het enige product wat gegarandeerd kapot gaat naar verloop van tijd. In de regel gaan omvormers 10-12 jaar mee. Langer kan altijd, maar net als bij een CV vervang je deze liever voordat hij kapot gaat. Dan zit je namelijk tijdelijk zonder.
Afhankelijk van het merk is verlengen goedkoop of prijzig. Voor SMA is het best duur (beginnen bij 5 jaar, verlengen naar 15-20 is dan 75% van de prijs van een nieuwe omvormer ongeveer).
SolarEdge begint bij 12, dus verlengen naar 15 is niet bijzonder duur. Reken op 200 euro.


Herkomst producten
Het nummer 1 land, je raad het al, is China. De meeste producten komen hier vandaan en zij hebben met stip de nummer 1 positie als fabrikant.
Ook Duitse merken laten hun panelen voornamelijk in China maken en zetten het laatste deel in Duitsland in elkaar om de sticker "Fabricated in Germany" te kunnen gebruiken. Dit maakt het geen Duits paneel.

Er zijn maar een handje vol grote merken die volledig in Duitsland worden gemaakt. En die panelen zijn niet (omdat ze Duits zijn) beter dan die uit China komen.
De grootste/beste merken komen voornamelijk uit China, dus Chinees is helemaal geen probleem.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197546196
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:25 schreef bambino het volgende:

[..]

Het was even lezen maar volgens mij heb ik het meeste nu wel in beeld.

Wat betreft saldering. Hoe het er exact uit gaat zien weet niemand, en waarom. Omdat energiemaatschappijen zelf mogen betalen voor stroom wat ze willen.

De saldering gaat er af. Maar dat zijn (zover bij mij duidelijk is) de belastingen.
Je betaald nu (pakweg) 6 cent plus 16-17 cent aan belastingen.
Die (laten we ff zeggen 16 cent) wordt in 2023 -9%, dan weer en weer en weer -9% tot er nog 28% over is (8 jaar later). Dat jaar gaat de laatste 28% er in 1 keer van af.
Dan zou je dus, in theorie, nog 6 cent krijgen voor elke kWh die je terug stuurt naar het net en (voor het gemak) 22 cent betalen voor elke die je koopt.

Het wordt dus een leermoment voor iedereen om zoveel mogelijk overdag te doen. Vaatwasser, droger, wasmachine, auto lader, boiler verwarmen etc. etc.

Wat ik verwacht is dat er partijen op gaan staan die meer gaan bieden. Zoals nu Powerpeers, Greenchoice en nog een legio al doen. Die bieden nu namelijk 10-11-12 cent voor elke kWh die je over hebt aan het einde van het jaar.
En er zijn zelfs partijen die voor de 1e 1000 die je extra hebt de volle pond geven dacht ik.

Ik verwacht dus dat uiteindelijk partijen dat weer gaan doen. Hoe dat precies in zijn werk gaat en wat daar wettelijk gezien in toegestaan is weet ik niet.

Voor de warmtepomp moet ik nu even uitgaan van het advies van je huidige offerte. Dus 8 á 9 kW.
Je kan dit zelf "berekenen". Pak je m2 woon oppervlakte maar 45W en je zit aardig in de richting.
Dus is je hele woning (begane grond plus verdieping) 165m2 dan heb je 7,425kW aan warmte nodig.

Zit je net boven een heel getal, dan gaat dat getal afgerond dus prima werken. Zoals hierboven een 7kW.
Een 6kW zou krap zijn, maar in 95% van de tijd (denk nog meer) gewoon werken.
Bij 7,4 zou ik een 8 aanbieden. Ook omdat 6 en 8 nog geen 200 euro verschil heeft.

Dan het verbruik.
6kW = 1100m3 = 2350kWh
8kW = 1400m3 = 3000kWh
10kW = 1800m3 = 3850kWh

Dit zijn kort door de bocht getallen. Maar dan heb je zelf een inschatting.

Wat wij neer zouden leggen qua panelen is je normale verbruik (voor een gezin is 3000 redelijk normaal, maar je kan kijken naar je huidige woning, verschil is nooit heel groot).

Dan moet je kijken naar ligging van je dak. Pal zuid is 95%, pal oost is 75% (west ook). Er tussen in kan je dan uitrekenen.
Dus als je meerdere daken hebt kan je dat bij elkaar op tellen met elk zijn eigen %. Bij schaduw iets er af halen, delen door aantal panelen, is totaal rendement systeem.

Met de laatste jaren zul je daar altijd boven zitten. Maar er komen ook wel weer zomers die minder goed zijn. Dus wij houden nog steeds deze percentages aan.

370wp is wel meestal wat duurder en die zijn vaak wat groter.
Wij gebruiken nu 330 all-black of 370 met witte backplate.
385 all-black komt er ook aan, maar die zijn nog groter.

330 is per m2 en wp nog steeds het meest aantrekkelijk.

We werken door heel Nederland als het om een redelijke klus gaat. Voor 4 panelen rij ik niet naar Amsterdam. Maar warmtepomp en 20 panelen, zeker wel.

Als je offerte wil kan je altijd ff DM sturen.
Of je huidige offerte hier neer knallen en dan kan ik openbaar er op reageren met onze prijzen. Wat jij wenst.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197546350
Onze panelen liggen nu sinds vorige maandag (15 x 330 op ZW). Ik moet zeggen dat we, op basis van de info in dit topic, dus nu de vaatwasser, wasmachine en opladers overdag aanzetten ipv ‘s nachts, om zoveel mogelijk opbrengst eerst zelf te kunnen gebruiken.

Dank allen voor dit zeer informatieve topic!
Een complimentje mag ook wel eens toch 😉
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_197551414
https://photos.app.goo.gl/GvmQW3HguDUSMTL68

https://photos.app.goo.gl/TV6S5XRvac1oBwtN8

https://photos.app.goo.gl/4CvBJ4MRPvtGXroC9

@bambino, hierbij nogmaals de foto's, via Imgur lukte het niet.

Een dakpan is 18cm breed en 45cm lang. De voorkant (met 2 panelen) is zuid, de zijkant is op het oosten en de achterkant is op het noorden. De lengte van de woning (buitenmuur zonder aanbouw is 10,80 meter).

Er zit al een warmtepomp in (nieuwbouw) en 2 schaampanelen. Ik wil het dak volleggen.

Is serieel mogelijk (voorkant en zijkant een pijpje).

De buurman heeft aangegeven dat hij in de zomer van 2021 een dakkapel wilt over de gehele breedte van de achterkant (noordkant). Heb ik hier last van qua schaduw denk jij?

[ Bericht 20% gewijzigd door ShoNuf op 21-01-2021 20:33:58 (Extra info toegevoegd) ]
pi_197567698
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 14:50 schreef ShoNuf het volgende:
https://photos.app.goo.gl/GvmQW3HguDUSMTL68

https://photos.app.goo.gl/TV6S5XRvac1oBwtN8

https://photos.app.goo.gl/4CvBJ4MRPvtGXroC9

@:bambino, hierbij nogmaals de foto's, via Imgur lukte het niet.

Een dakpan is 18cm breed en 45cm lang. De voorkant (met 2 panelen) is zuid, de zijkant is op het oosten en de achterkant is op het noorden. De lengte van de woning (buitenmuur zonder aanbouw is 10,80 meter).

Er zit al een warmtepomp in (nieuwbouw) en 2 schaampanelen. Ik wil het dak volleggen.

Is serieel mogelijk (voorkant en zijkant een pijpje).

De buurman heeft aangegeven dat hij in de zomer van 2021 een dakkapel wilt over de gehele breedte van de achterkant (noordkant). Heb ik hier last van qua schaduw denk jij?
Het is heel lastig om exact te zeggen wat er past.
Als ik moet gokken zou ik zeggen 6 onder in de rij op oost en 3 er boven.
Als het mee zit zou dat 7 en 4 worden.

Aan de voorkant de huidige 2 weghalen en dan 10 terug plaatsen.
Achterkant is noord. Zijn dakkapel is dus ten west. Krijg je daar schaduw van, ja. Maar dat zal bar weinig zijn. Einde van de dag, laatste uurtjes.

Achter passen er 11 denk ik.

Totaal zou je dan op 30 zitten (of misschien 32).
Ongeveer 7450kWh per jaar (gok ik 75%).


Zuid en Oost alleen, kan serie geschakeld.
Noord erbij moet parallel.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197567797
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 09:57 schreef bambino het volgende:

[..]

Het is heel lastig om exact te zeggen wat er past.
Als ik moet gokken zou ik zeggen 6 onder in de rij op oost en 3 er boven.
Als het mee zit zou dat 7 en 4 worden.

Aan de voorkant de huidige 2 weghalen en dan 10 terug plaatsen.
Achterkant is noord. Zijn dakkapel is dus ten west. Krijg je daar schaduw van, ja. Maar dat zal bar weinig zijn. Einde van de dag, laatste uurtjes.

Achter passen er 11 denk ik.

Totaal zou je dan op 30 zitten (of misschien 32).
Ongeveer 7450kWh per jaar (gok ik 75%).


Zuid en Oost alleen, kan serie geschakeld.
Noord erbij moet parallel.
@bambino, bedankt voor je reactie. Op noord moet parallel, vanwege dat dakkapel of een andere reden?

Wat adviseer jij dan, Tigo, Solaredge of iets anders?

Welke omvormer adviseer jij erbij?

Als ik volgende week vrijdag de beste man gesproken heb en in het bezit ben van een offerte dan gooi ik deze ook op het forum.
pi_197587508
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 10:03 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

@:bambino, bedankt voor je reactie. Op noord moet parallel, vanwege dat dakkapel of een andere reden?

Wat adviseer jij dan, Tigo, Solaredge of iets anders?

Welke omvormer adviseer jij erbij?

Als ik volgende week vrijdag de beste man gesproken heb en in het bezit ben van een offerte dan gooi ik deze ook op het forum.
Niet op noord moet parallel, maar dankzij noord moet parallel.
Er zijn weinig omvormers die 3 MPP's hebben, en dus 3 richtingen aankunnen (elk eigen string).
Ze zijn er overigens wel hoor.

Maar je krijgt hier een veel mooier systeem van als je die met optimizers doet.
Ben zelf fan van SolarEdge. Tigo voelt toch net een tandje minder (had ik op vorige woning).
Is net ff wat minder afgewerkt.

En indien SolarEdge moet je ook SolarEdge omvormer.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197587801
Wat mensen vergeten zonnepanelen werken ook echt nog in de winter bij regen weer, hier komt dan wel een whoopie 60 watt uit maar dat is dus nog steeds "gratis" stroom voor de koelkast en mechanische afzuiging.
Helaas niet alle panelen doen dat zo kan het bijvoorbeeld voorkomen als je Solaredge hebt dat ze niet aanslaan omdat de spanning te laag is.

Even wat tips.
- Schoonmaken van panelen niet doen met kraanwater ivm kalk maar met demi water en dat hoeft maar zeer weinig ivm de coating wat erop zit, woon je in bosrijk gebied zul je vaker moeten schoonmaken, beetje vuil op de panelen doet overigens niet zoveel kwa redement dus maak je niet druk.
- Heb je een 1 fase omvormer maar een 3 fase huisaansluiting bedenk dan goed op welke fase je hem aansluit, de andere fases gaat alsnog door de meter, voorlopig niet erg ivm salderen maar dat kan in de toekomst anders worden.
- Hier heb ik een PV verdeler en is oorspronkelijk de wasmachinegroep opgeofferd dat mag bij kleine installaties, de wasmachinegroep wordt dan weer aangesloten bij de pv verdeler.
- Ook een slimme meter kan "terugdraaien" dan staat er vrolijk -800 watt op de meter.
- Slimme of ferrarismeter maakt niks uit, een ferraris geeft je geen voordeel zolang salderen er is, en na de afschaffing ben je verplicht een meter met 4 telwerken te nemen oftewel minimaal een digitale, die ferraris mag je niet houden of je wordt gekenmerkt als fraude als je toch gaat terugleveren.
- Met zonnepanelen wordt je dak iets koeler in de zomer, je zou dit ietsjes kunnen merken op boven dat het koeler is.

Ik heb 7x 325wp op zuid liggen met een Goodwe omvormer.
pi_197592103
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:46 schreef mrevil1337 het volgende:
- Heb je een 1 fase omvormer maar een 3 fase huisaansluiting bedenk dan goed op welke fase je hem aansluit, de andere fases gaat alsnog door de meter, voorlopig niet erg ivm salderen maar dat kan in de toekomst anders worden.
Ik heb 11 x 300 wp liggen ook op de wasmachine + droger groep, klopt het dat dan alleen de wasmachine en droger de zonne energie gebruiken? Of gaat dit toch het hele huis door, als ik op de meter kijk gebruik ik ruim 30% van de opgewekte energie zelf, voelt als veel als alleen de wasmachine en droger die energie gebruiken.
pi_197593375
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 16:25 schreef namliam het volgende:

[..]

Ik heb 11 x 300 wp liggen ook op de wasmachine + droger groep, klopt het dat dan alleen de wasmachine en droger de zonne energie gebruiken? Of gaat dit toch het hele huis door, als ik op de meter kijk gebruik ik ruim 30% van de opgewekte energie zelf, voelt als veel als alleen de wasmachine en droger die energie gebruiken.
Gaat door het hele huis heen.
Wij wilden niet boren om de installatie rechtstreeks in de meterkast aan te sluiten, want mooie ornamenten plafonds en zo. Dus we hebben nu onze droger-groep nu hiervoor geofferd. Deze zit in dezelfde ruimte als waar de draden het huis binnenkomen. (Wat niet erg is, want we gebruikten deze toch niet, omdat we een combi apparaat hebben (op andere wasmachine groep dus))
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_197603381
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:46 schreef mrevil1337 het volgende:
- Heb je een 1 fase omvormer maar een 3 fase huisaansluiting bedenk dan goed op welke fase je hem aansluit, de andere fases gaat alsnog door de meter, voorlopig niet erg ivm salderen maar dat kan in de toekomst anders worden.
- Hier heb ik een PV verdeler en is oorspronkelijk de wasmachinegroep opgeofferd dat mag bij kleine installaties, de wasmachinegroep wordt dan weer aangesloten bij de pv verdeler.
- Ook een slimme meter kan "terugdraaien" dan staat er vrolijk -800 watt op de meter.
- Slimme of ferrarismeter maakt niks uit, een ferraris geeft je geen voordeel zolang salderen er is, en na de afschaffing ben je verplicht een meter met 4 telwerken te nemen oftewel minimaal een digitale, die ferraris mag je niet houden of je wordt gekenmerkt als fraude als je toch gaat terugleveren.
- Met zonnepanelen wordt je dak iets koeler in de zomer, je zou dit ietsjes kunnen merken op boven dat het koeler is.

Ik heb 7x 325wp op zuid liggen met een Goodwe omvormer.
Een meter registreert toch geen stroom per fase? Dus zie nog geen problemen met een 1-fase omvormers op een 3-fase aansluiting, zoals ik die heb. ;)

Als je per fase zou afrekenen, zou ik een nieuwe meter moeten hebben.
  zondag 24 januari 2021 @ 09:52:21 #12
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_197603985
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 08:18 schreef skrn het volgende:

[..]

Een meter registreert toch geen stroom per fase? Dus zie nog geen problemen met een 1-fase omvormers op een 3-fase aansluiting, zoals ik die heb. ;)

Als je per fase zou afrekenen, zou ik een nieuwe meter moeten hebben.
Nu kan je nog salderen. Ofwel de opbrengst wordt verrekend met totaal verbruik. Straks is dat niet meer. Ofwel staan je zonnepanelen op een fase met weinig verbruik dan heb je er niet zoveel aan.
pi_197604636
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 08:18 schreef skrn het volgende:

[..]

Een meter registreert toch geen stroom per fase? Dus zie nog geen problemen met een 1-fase omvormers op een 3-fase aansluiting, zoals ik die heb. ;)

Als je per fase zou afrekenen, zou ik een nieuwe meter moeten hebben.
Meeste meters registreren per fase, maar ik heb nog even rondgekeken het zou wel zo moeten zijn dat netbeheerders per tijdblok het op 1 bult gooien en verrekenen en daaruit bepalen of er teruggeleverd wordt of niet.

Maar ik zou de PV installatie dus achter de fase zetten met het meeste stroomverbruik overdag.
pi_197605025
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 08:18 schreef skrn het volgende:

[..]

Een meter registreert toch geen stroom per fase? Dus zie nog geen problemen met een 1-fase omvormers op een 3-fase aansluiting, zoals ik die heb. ;)

Als je per fase zou afrekenen, zou ik een nieuwe meter moeten hebben.
Het gaat niet om het registreren, het gaat om waar de spanning over heen loopt.

Jip en Janneke uitleg:

Zonnepanelen op fase 1
Broodrooster op fase 1
Wasmachine op fase 2
Droger op fase 3
Kookplaat op krachtstroom

Zonnepanelen wekken 4200watt op (op "dit" moment)
Broodrooster verbruikt 1200watt
Wasmachine 800watt
Droger 1300watt
Kookplaat 900watt

Wat veel mensen dan denken is: verbruik 4200watt en opwek 4200watt. Ik "koop" niks.

Wat er gebeurd is:
De hoofdzekering krijgt 4200watt binnen van de aardlekautomaat van de omvormer op poort 1.
Echter wordt er op poort 1 ook 1200w plus 900/3W gevraagd = 1500W
De rest gaat dus door de hoofdzekering en door de meter op kabel 1 naar buiten en naar de verdeelkast in de straat.
Kabel 2 vraagt 800w
Kabel 3 vraagt 1300w
Die komen dus uit de verdeelkast aanstraat en gaan door de meter.

Je koopt dus op dat moment 2100W en je levert terug met 2100W.

Nu maakt dat nog 0 verschil. Salderen is toegestaan en levert hetzelfde op.
Zodra salderen afgebouwd wordt, zal het dus minder opleveren terwijl je er wel volledig voor betaald.

Met een 3-fase omvormer had je dus iets minder gesaldeerd.

Uiteindelijk is het verschil niet heel groot.
Want als je 3 fase in huis hebt, en je koopt zonnepanelen, dan zal de verkoper dit ook zien.
Als het om 8 paneeltjes gaat, krijg je gewoon een 1 fase omvormer (want goedkoper).
Dat prijs verschil voor een 3 fase omvormer is net te groot, dat dat kleine beetje terugleveren niet terugverdiend wordt in 10 jaar.

Over 10 jaar koop je een nieuwe omvormer en kan je alsnog naar 3 fase omdat je dan ook weet wat salderen kost. Dan kan je de berekening opnieuw maken.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197611799
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 10:59 schreef bambino het volgende:

[..]

Het gaat niet om het registreren, het gaat om waar de spanning over heen loopt.

Jip en Janneke uitleg:

Zonnepanelen op fase 1
Broodrooster op fase 1
Wasmachine op fase 2
Droger op fase 3
Kookplaat op krachtstroom

Zonnepanelen wekken 4200watt op (op "dit" moment)
Broodrooster verbruikt 1200watt
Wasmachine 800watt
Droger 1300watt
Kookplaat 900watt

Wat veel mensen dan denken is: verbruik 4200watt en opwek 4200watt. Ik "koop" niks.

Wat er gebeurd is:
De hoofdzekering krijgt 4200watt binnen van de aardlekautomaat van de omvormer op poort 1.
Echter wordt er op poort 1 ook 1200w plus 900/3W gevraagd = 1500W
De rest gaat dus door de hoofdzekering en door de meter op kabel 1 naar buiten en naar de verdeelkast in de straat.
Kabel 2 vraagt 800w
Kabel 3 vraagt 1300w
Die komen dus uit de verdeelkast aanstraat en gaan door de meter.

Je koopt dus op dat moment 2100W en je levert terug met 2100W.

Nu maakt dat nog 0 verschil. Salderen is toegestaan en levert hetzelfde op.
Zodra salderen afgebouwd wordt, zal het dus minder opleveren terwijl je er wel volledig voor betaald.

Met een 3-fase omvormer had je dus iets minder gesaldeerd.

Uiteindelijk is het verschil niet heel groot.
Want als je 3 fase in huis hebt, en je koopt zonnepanelen, dan zal de verkoper dit ook zien.
Als het om 8 paneeltjes gaat, krijg je gewoon een 1 fase omvormer (want goedkoper).
Dat prijs verschil voor een 3 fase omvormer is net te groot, dat dat kleine beetje terugleveren niet terugverdiend wordt in 10 jaar.

Over 10 jaar koop je een nieuwe omvormer en kan je alsnog naar 3 fase omdat je dan ook weet wat salderen kost. Dan kan je de berekening opnieuw maken.
In theorie klopt dit. In de praktijk niet, want de meter saldeert intern. Altijd, ongeacht wat de regels gaan doen. Als je dus op fase 1 1kw terug levert en op fase 2 1 kw verbruikt zal de meter niets registreren, niet als teruglevering en niet als verbruik.
pi_197613776
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 16:31 schreef Makrolon het volgende:

[..]

In theorie klopt dit. In de praktijk niet, want de meter saldeert intern. Altijd, ongeacht wat de regels gaan doen. Als je dus op fase 1 1kw terug levert en op fase 2 1 kw verbruikt zal de meter niets registreren, niet als teruglevering en niet als verbruik.
Soms is het lastig om het in je hoofd helder te krijgen maar het klopt wat bambino zegt.

Het gaat juist om direct verbruik. Direct verbruik (op dezelfde fase!) komt sowieso niet door je (slimme) meter en dat saldeer je altijd 100%.

Als je 3kW opwekt op 1 fase en je verbruikt 3kW op een andere fase, dan loopt het wel via je (slimme) meter en is het afhankelijk van de regels / tarieven / salderingsregeling hoe dat verrekend wordt. Bij direct verbruik heb je niets te maken met je (slimme) meter en daar kan in de toekomst ook niet aan gerommeld worden door je netbeheerder / overheid.

Effectief wil je dus op 3-fasen opwekken als je 3-fasen in je meterkast hebt én dat evenwichtig verdeeld verbruiken als dat kan. Dat is ook de beste oplossing als je zelf echt CO2 wil besparen.

Niet voor niets heb ik 2x 3-fase omvormers maar ook een 3-fase warmtepomp om er optimaal gebruik van te maken, in 2018 al rekening houdende met het aankomende einde van salderen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-01-2021 17:43:53 ]
  zondag 24 januari 2021 @ 17:34:15 #17
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197613869
Heeft iemand ervaring met deze :?

Prijzen lijken nogal goed

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/
pi_197613988
quote:
6s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Heeft iemand ervaring met deze :?

Prijzen lijken nogal goed

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/
Is net zoiets als solar-bouwmarkt.nl
Zie ze wel eens op Tweakers voorbij komen.
pi_197614163
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 16:31 schreef Makrolon het volgende:

[..]

In theorie klopt dit. In de praktijk niet, want de meter saldeert intern. Altijd, ongeacht wat de regels gaan doen. Als je dus op fase 1 1kw terug levert en op fase 2 1 kw verbruikt zal de meter niets registreren, niet als teruglevering en niet als verbruik.
De meter laat niet zien welke fase verbruikt of opwekt. Maar telt wel apart.
Als fase 1 teruglevert en fase 3 stroom vraagt, lopen beide tellers tegelijk op.

Er is een scherm op je slimme meter die je totaal verbruik/opwek op dat moment laat zien. Die zal op dat moment op 0 staan.
Maar teller 1 en teller 3 lopen allebei.

Heb het even snel op google gezocht. Misschien heb je toch gelijk, maar dat zou technisch gek zijn.
Er staat online dat de meter intern saldeert. Maar mij is altijd geleerd dat 3 -fase omvormer op 3 fases kan terugleveren en dat voordeel oplevert.

Ik zal dit van de week eens met een collega bespreken en onze hoofdmonteur/elektricien vragen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197614520
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:43 schreef bambino het volgende:

[..]

De meter laat niet zien welke fase verbruikt of opwekt. Maar telt wel apart.
Als fase 1 teruglevert en fase 3 stroom vraagt, lopen beide tellers tegelijk op.

Er is een scherm op je slimme meter die je totaal verbruik/opwek op dat moment laat zien. Die zal op dat moment op 0 staan.
Maar teller 1 en teller 3 lopen allebei.

Heb het even snel op google gezocht. Misschien heb je toch gelijk, maar dat zou technisch gek zijn.
Er staat online dat de meter intern saldeert. Maar mij is altijd geleerd dat 3 -fase omvormer op 3 fases kan terugleveren en dat voordeel oplevert.

Ik zal dit van de week eens met een collega bespreken en onze hoofdmonteur/elektricien vragen.
Er loopt op Tweakers al 5 jaar een topic over.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1650683

De theorie is dat ze in Nederland eerst over de fasen moeten salderen maar dat in de praktijk niet altijd doen, afhankelijk van netbeheerder en merk/type meter.

Daarom laat ik het er niet op aankomen en adviseer ik altijd om goed te verdelen zodat je optimaal direct verbruik hebt, buiten je meter om. Dan ben je in de toekomst nooit afhankelijk van veranderende opvattingen of technisch falen.

Daarnaast: als je panelen legt "voor een beter milieu" dan is het ook gewoon handig om je zelf opgewekte stroom optimaal te gebruiken ;)
  zondag 24 januari 2021 @ 17:55:13 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197614534
als netto teruglevert
-staat je verbruiksteller op 0
-staat er teruglever teller op xxxxxx

maakt niet uit als je verbruikt op een andere fase dan dat je teruglevert. Dit is bij alle merken hetzelfde. (heb al een vijftiental modellen bestudeerd)

Bij latere modellen (DSMR 4 en hoger meen ik) kan je via de p1 poort het actuele verbruik per fase uitlezen (1-0:21.7.0.255,1-0:41.7.0.255,1-0:61.7.0.255). Dit is alleen de aktuele waarde, totalen worden niet (uitleesbaar) per fase opgeslagen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 24-01-2021 18:12:35 ]
Tot nooit .......
pi_197620358
quote:
6s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Heeft iemand ervaring met deze :?

Prijzen lijken nogal goed

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/
Ik heb daar wel eens spullen opgehaald. Is allemaal keurig verlopen!
pi_197620428
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:43 schreef bambino het volgende:

[..]

De meter laat niet zien welke fase verbruikt of opwekt. Maar telt wel apart.
Als fase 1 teruglevert en fase 3 stroom vraagt, lopen beide tellers tegelijk op.

Er is een scherm op je slimme meter die je totaal verbruik/opwek op dat moment laat zien. Die zal op dat moment op 0 staan.
Maar teller 1 en teller 3 lopen allebei.

Heb het even snel op google gezocht. Misschien heb je toch gelijk, maar dat zou technisch gek zijn.
Er staat online dat de meter intern saldeert. Maar mij is altijd geleerd dat 3 -fase omvormer op 3 fases kan terugleveren en dat voordeel oplevert.

Ik zal dit van de week eens met een collega bespreken en onze hoofdmonteur/elektricien vragen.
Ja ik weet ook niet beter dan dat het zo is...

aan de andere kant, als jouw theorie klopt, en je hebt een 3 fase omvormer, dan gebruik je maar 1/3e van je opwek weer op die ene fase. Kan je beter een 1fase omvormer hangen op dezelfde fase als zware apparaten die je vaak overdag gebruikt. :P
pi_197620871
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 21:27 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja ik weet ook niet beter dan dat het zo is...

aan de andere kant, als jouw theorie klopt, en je hebt een 3 fase omvormer, dan gebruik je maar 1/3e van je opwek weer op die ene fase. Kan je beter een 1fase omvormer hangen op dezelfde fase als zware apparaten die je vaak overdag gebruikt. :P
Naja, als je een elektrische kookplaat, warmtepomp of EV hebt (uitgaande van 3-fase) dan is het al snel handiger om toch een 3-fase omvormer te hebben :P
pi_197620945
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 21:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Naja, als je een elektrische kookplaat, warmtepomp of EV hebt (uitgaande van 3-fase) dan is het al snel handiger om toch een 3-fase omvormer te hebben :P
Yes, dan wel inderdaad. :P

Maar als je bv een eenfase EV hebt kan je weer beter een een fase omvormer nemen. ;)
pi_197621280
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 21:46 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Yes, dan wel inderdaad. :P

Maar als je bv een eenfase EV hebt kan je weer beter een een fase omvormer nemen. ;)
Maar die 1-fase opladers, dat is toch maar een fase... daarna gaan ze ook wel over op 3-fase...
pi_197621983
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 21:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar die 1-fase opladers, dat is toch maar een fase... daarna gaan ze ook wel over op 3-fase...
Haha ja das zeker waar maar je weet niet hoelang iemand een auto rijd he
pi_197622254
quote:
6s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Heeft iemand ervaring met deze :?

Prijzen lijken nogal goed

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/
Heb geen idee wat de prijzen zijn. Zou zeggen post de offerte dan kan ik vergelijkbaar spul bij ons in de offertesoftware knallen en kan ik er wat over zeggen.

Weet wel dat het een grote jongen is die aardig geld verdient. Ze krijgen dit jaar een spliksplinter nieuw pand (of ze zitten er net).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197624182
quote:
6s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Heeft iemand ervaring met deze :?

Prijzen lijken nogal goed

https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/
Vorig jaar panelen en montage set gekocht. Keurig op tijd geleverd en reageerden snel op vragen. Niks mis mee.


Vandaag scheen eindelijk de zon weer eens een paar uur. Nog twee dagen van dit en we zijn december voorbij. Wat een grijze maanden zeg.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_197627586
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 21:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar die 1-fase opladers, dat is toch maar een fase... daarna gaan ze ook wel over op 3-fase...
Maar wie bedenkt dat nou, stroom in 3 fasen, wat een ingewikkelde toestand?!
  maandag 25 januari 2021 @ 13:09:54 #31
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197630258
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 10:18 schreef skrn het volgende:

[..]

Maar wie bedenkt dat nou, stroom in 3 fasen, wat een ingewikkelde toestand?!
Dat is een jaar of honderd geleden uitgevonden. Zo ongeveer gelijk met het stroom....
Tot nooit .......
pi_197630322
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 17:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er loopt op Tweakers al 5 jaar een topic over.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1650683

De theorie is dat ze in Nederland eerst over de fasen moeten salderen maar dat in de praktijk niet altijd doen, afhankelijk van netbeheerder en merk/type meter.

Daarom laat ik het er niet op aankomen en adviseer ik altijd om goed te verdelen zodat je optimaal direct verbruik hebt, buiten je meter om. Dan ben je in de toekomst nooit afhankelijk van veranderende opvattingen of technisch falen.

Daarnaast: als je panelen legt "voor een beter milieu" dan is het ook gewoon handig om je zelf opgewekte stroom optimaal te gebruiken ;)
Maar ook met 3-fase omvormer is het toch niet per se waar dat je alle stroom zelf verbruikt?

Als je bijvoorbeeld 1 - 1 - 2 kW over je drie fasen verbruikt, en je zonnepanelen leveren 4 kW gelijkmatig over je fasen terug, dan heb je toch ook een verstoring? Of kan een 3-fasen omvormer verdelen naar rato energie-verbruik?
pi_197630471
quote:
2s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:13 schreef skrn het volgende:

[..]

Maar ook met 3-fase omvormer is het toch niet per se waar dat je alle stroom zelf verbruikt?

Als je bijvoorbeeld 1 - 1 - 2 kW over je drie fasen verbruikt, en je zonnepanelen leveren 4 kW gelijkmatig over je fasen terug, dan heb je toch ook een verstoring? Of kan een 3-fasen omvormer verdelen naar rato energie-verbruik?
Nee, die verdeelt gelijkmatig over de fasen.

Daarom is het ook de sport om je verbruik zo goed mogelijk over de fasen te verdelen.
Dat lukt natuurlijk nooit helemaal maar bij een 3-fase kookplaat (al hangt dat af van de gebruikte kookzones), warmtepomp, autolader, etc. zeker wel.

Mijn situatie met 68 panelen is sowieso wat bijzonder want m'n warmtepomp draait op dit moment en ondanks dat lever ik nog 3,5kW terug :P

Wil je perfectie dan zou je een thuisaccu moeten plaatsen, dan kan je iedere dag 10, 15 of 20kWh overschot bufferen en 's avonds / 's nachts opgebruiken.

Maar daar heb je zo'n 4 maanden per jaar vrijwel geen rendement van omdat je dat overschot dan amper tot niet hebt. Evenwel kan het dan nog nuttig zijn om die accu in de winter toch (via het lichtnet) te laden op dalmomenten zodat het stroomnet ontzien wordt tijdens piekmomenten (omdat je stroom uit de accu trekt ipv uit het stroomnet). Mogelijk is het voor netbeheerders heel interessant om dat te stimuleren met een kleine korting. Maar

Desalniettemin zie ik wel een grote toekomst voor accu-oplossingen.
- grootschalig van honderden MWh's om pieken en dalen op te vangen
- kleinschalig als wijkaccu's, thuisaccu's maar ook "vehicle to grid"; je EV die op piekmomenten wat stroom terug levert en zo het netwerk buffert.

Voordeel van die accu's zal deels zijn dat grote investeringen in verbetering van het netwerk deels niet meer nodig zullen zijn.

Natuurlijk zit er een hoop speculatie bij maar ik zie er wel toekomst in. Het probleem met "toekomst" is altijd dat je pas over 10 of 15 jaar weet of het waarheid wordt. Stuur me dan nog eens een berichtje ;)
pi_197630728
Je hoeft niet per huishouden quite te draaien. Het kan later misschien ook per wijk. Per verdeelstation. In mijn wijk hier heeft nog geen 10pct zonnepanelen. Ook veel verhuur en appartementen. Waarom alles op alles zetten om dit per huis te willen regelen en niet per wijk/buurt?
  maandag 25 januari 2021 @ 17:39:43 #35
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197634973
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:35 schreef skrn het volgende:
Je hoeft niet per huishouden quite te draaien. Het kan later misschien ook per wijk. Per verdeelstation. In mijn wijk hier heeft nog geen 10pct zonnepanelen. Ook veel verhuur en appartementen. Waarom alles op alles zetten om dit per huis te willen regelen en niet per wijk/buurt?
per huis gaat je nooit niet lukken. of je zou altijd drie zware apparateb gelijk moeten aanzetten. gelijk jet thee zetten ook je haar fohnen en de warmtelamp even aan.
Tot nooit .......
pi_197652163
ik ben ook in de markt voor panelen..heb van alles al doorgelezen maar snap niet zoveel van dat met die fasen.
Offerte aangevraagd bij Greenchoice, die hebben het hoogste teruglever tarief momenteel (Voor zolang als dat duurt).

Huis ligt op zuid-oosten Mijn verbruik ligt rond de 4000 kwh , heb nu nog hoog en laag tarief , heb wel een slimme meter.

Van zon atlas

]

Dit is wat green choice aanbiedt

14 panelen Zwart (full black)
Growatt (serie geschakeld) 4550 WP
¤ 5.060,00
btw ¤ 778,18
¤ 4.181,82
leveren op
4345 kWh

Afhankelijk van de hoogte van jouw stroomverbruik kan het advies voor het aantal panelen afwijken van bovenstaande aantal. Er is geen rekening gehouden met schaduw op de panelen gedurende de dag.
Indien er gedurende de dag schaduw valt op enkele panelen, adviseren wij je om te kiezen voor een ander type omvormer (meerprijs). Daarmee blijven de panelen, die wel in de zon liggen, energie opwekken.
Er zijn geen kosten opgenomen voor eventueel meerwerk. BTW gebeuren handelen zij af.

Is dit een goede offerte ? Hoe kies ik juiste omvormer ?
pi_197652563
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 15:46 schreef MevrouwKees het volgende:
ik ben ook in de markt voor panelen..heb van alles al doorgelezen maar snap niet zoveel van dat met die fasen.
Offerte aangevraagd bij Greenchoice, die hebben het hoogste teruglever tarief momenteel (Voor zolang als dat duurt).

Huis ligt op zuid-oosten Mijn verbruik ligt rond de 4000 kwh , heb nu nog hoog en laag tarief , heb wel een slimme meter.

Van zon atlas

][ afbeelding ]

Dit is wat green choice aanbiedt

14 panelen Zwart (full black)
Growatt (serie geschakeld) 4550 WP
¤ 5.060,00
btw ¤ 778,18
¤ 4.181,82
leveren op
4345 kWh

Afhankelijk van de hoogte van jouw stroomverbruik kan het advies voor het aantal panelen afwijken van bovenstaande aantal. Er is geen rekening gehouden met schaduw op de panelen gedurende de dag.
Indien er gedurende de dag schaduw valt op enkele panelen, adviseren wij je om te kiezen voor een ander type omvormer (meerprijs). Daarmee blijven de panelen, die wel in de zon liggen, energie opwekken.
Er zijn geen kosten opgenomen voor eventueel meerwerk. BTW gebeuren handelen zij af.

Is dit een goede offerte ? Hoe kies ik juiste omvormer ?
Is verder wel een OK offerte, maar dit soort partijen zijn vaak duurder omdat ze de naam mee hebben.
Ze gebruiken vaak simpeler spul, minder bekend en budget.

Omvormer Growatt gebruiken wij ook, is het in-stap model met verder weinig poespas, doet wat hij moet doen, 10 jaar garantie en een app.

Panelen geen idee welke zij gebruiken.

Als ik 14 panelen in de offerte zet met growatt omvormer kom ik op 3750 ex btw. 4530 incl. btw.
Btw teruggave regelen wij ook.

Dus ruim 400 euro goedkoper.

Het schaduw verhaal speelt een rol als er direct schaduw komt op een deel van het dak.
Dus als er geregeld door het jaar heen panelen zijn die schaduw krijgen terwijl er ook panelen zijn die geen schaduw krijgen, dan zijn optimizers absoluut aan te raden (parallel geschakeld).

Meerprijs is pakweg 40 euro ex. per paneel + 250 voor de omvormer.
Dus x14 is dat 810 euro ex. btw meerprijs.

Als die schaduw bijna niet voorkomt, of alleen in de winter, is het de meerprijs niet waard.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  dinsdag 26 januari 2021 @ 16:29:26 #38
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_197652986
Interessant topic! Wij gaan in april een huis betrekken waar we op de voorzijde (zuid zijde) ook graag panelen op leggen, heb nu een offerte opgevraagd die uit het volgende bestaat:
12x 320 Wp Qcells Q.Peak DUO BLK - G5 - 320
1x Omvormer Growatt 3000TL-XE Wifi 1 Fase
1x Solarstell montagesysteem

Volledige all-inclusief installatie en BTW teruggave service (waarbij ik betwijfel of dat kan, mijn vriend is geregistreerd bij KvK).

¤3512,40 excl. BTW, ¤4250,- incl. BTW

Er zitten nu (nog) geen dakramen in het dak, die willen we er wellicht nog wel in waardoor er 2 panelen minder passen waarschijnlijk.

Verwachte opbrengst is 3556 kWh.

Ben benieuwd of dit een nette prijs is!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_197654211
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 16:06 schreef bambino het volgende:

[..]

Is verder wel een OK offerte, maar dit soort partijen zijn vaak duurder omdat ze de naam mee hebben.
Ze gebruiken vaak simpeler spul, minder bekend en budget.

Stel ik koop extern panelen en ik word klant bij hen, dan kan ik gebruik maken van dat teruglever tarief ?

Ik begrijp dat jij een bedrijf hebt?
pi_197656102
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 17:33 schreef MevrouwKees het volgende:

[..]

Stel ik koop extern panelen en ik word klant bij hen, dan kan ik gebruik maken van dat teruglever tarief ?
Je kan overal panelen kopen en overal terug energie afnemen en terug leveren.
Wordt een grappig verhaal als je iemand aan de lijn hebt en zoals ik nu voor een 30 euro in de maand klaar bent.
Dan een "nieuwe klant" premie binnen harken van 150 euro heb je dus voor 15 euro in de maand G&L.
Wordt je dan gebeld door zo een verkopert dan is het gesprek grappig, "Joh doe me een aanbieding onder de 10 euro per maand en je hebt een nieuwe klant" Schrikken ze zich rot !
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 19:27:44 #41
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197656175
Kreeg vandaag een nieuwsbrief onder ogen; daar stond in dat de bedoeling was dat gemeenten eigenaren konden verplichten om zonnepanelen te nemen. Ik weet niet hoor maar dan gaan ze in mijn ogen toch wat te ver !

Los daarvan heb ik een dak wat zich er niet voor leent .. maar toch.. :X

  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 19:53:43 #42
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197656849
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Kreeg vandaag een nieuwsbrief onder ogen; daar stond in dat de bedoeling was dat gemeenten eigenaren konden verplichten om zonnepanelen te nemen. Ik weet niet hoor maar dan gaan ze in mijn ogen toch wat te ver !

Los daarvan heb ik een dak wat zich er niet voor leent .. maar toch.. :X

[ afbeelding ]

Als ze ze gratis weggeven, dan wil ik er nog over denken.
pi_197656995
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 19:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Kreeg vandaag een nieuwsbrief onder ogen; daar stond in dat de bedoeling was dat gemeenten eigenaren konden verplichten om zonnepanelen te nemen. Ik weet niet hoor maar dan gaan ze in mijn ogen toch wat te ver !

Los daarvan heb ik een dak wat zich er niet voor leent .. maar toch.. :X

[ afbeelding ]
Volgens mij ging het om een verplichting voor nieuwe woningen en bedrijfspanden.
Voor bestaande bouw was sprake van maatwerkvoorschriften en eventueel subsidies omdat het niet altijd economisch haalbaar is.

Overigens voel ik niets voor verplichtingen, dat geeft alleen maar weerstand.

Ze hadden beter de salderingsregeling (deels) kunnen behouden als ze mensen willen motiveren, dan blijven mensen wel uit zichzelf panelen leggen. Stel dat je de eerste 2000kWh sowieso kan blijven salderen, dan kan je prima een betaalbare regeling houden en geef je mensen een stip aan de horizon.
  Moderator dinsdag 26 januari 2021 @ 22:04:16 #44
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197660165
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 19:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor bestaande bouw was sprake van maatwerkvoorschriften en eventueel subsidies omdat het niet altijd economisch haalbaar is.
Even gegoogled; dat leek wel de insteek te zijn.. financieel is het hier gewoon niet haalbaar.
De installatie is te klein en te beperkt. Of panelen enkel en alleen op het oosten moeten ook wat rendement ophalen. Maar dat betwijfel ik.

quote:
Elk dak als zonnedak
Ook voor bestaande gebouwen worden volgens Wiebes de mogelijkheden voor gemeenten in het Bbl verruimd om zon op daken te stimuleren. ‘Bij bestaande daken bestaat grotere noodzaak voor individueel maatwerk. Soms zal duurzaam gebruik van een bestaand dak alleen haalbaar zijn als hier financiële mogelijkheden, zoals een subsidie, tegenover staan of wordt aangesloten bij een natuurlijk vervangingsmoment, zoals renovatie. Daarom is er voor de bestaande bouw gekozen voor zogenoemde maatwerkvoorschriften. Een dergelijk voorschrift landt in een maatwerkbesluit en moet altijd in het individuele geval door het bevoegd gezag gemotiveerd worden.
Zeker ook weer zo'n subsidiepot die in enkele weken leeg is met tig extra eisen waar bijna niet aan te voldoen is..

Bron : https://solarmagazine.nl/(...)rijven-af-te-dwingen

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 19:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens voel ik niets voor verplichtingen, dat geeft alleen maar weerstand.
Daar voel ik ook totaal niets voor.
pi_197660924
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 22:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Even gegoogled; dat leek wel de insteek te zijn.. financieel is het hier gewoon niet haalbaar.
De installatie is te klein en te beperkt. Of panelen enkel en alleen op het oosten moeten ook wat rendement ophalen. Maar dat betwijfel ik.
[..]

Zeker ook weer zo'n subsidiepot die in enkele weken leeg is met tig extra eisen waar bijna niet aan te voldoen is..

Bron : https://solarmagazine.nl/(...)rijven-af-te-dwingen
[..]

Daar voel ik ook totaal niets voor.
Panelen op het oosten doen het ook prima, alleen het moment van optimale opwek ligt een stuk vroeger op de dag.
In principe is ieder dak geschikt als er panelen op passen. Ik heb ze hier zelfs op noord liggen.

Hieronder zie je de helling in graden en de richting en aan de hand van de legenda rechts kan je dan zien wat ze opbrengen t.o.v. optimaal op het zuiden.

pi_197664943
quote:
17s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 16:29 schreef Debsterr het volgende:
Interessant topic! Wij gaan in april een huis betrekken waar we op de voorzijde (zuid zijde) ook graag panelen op leggen, heb nu een offerte opgevraagd die uit het volgende bestaat:
12x 320 Wp Qcells Q.Peak DUO BLK - G5 - 320
1x Omvormer Growatt 3000TL-XE Wifi 1 Fase
1x Solarstell montagesysteem

Volledige all-inclusief installatie en BTW teruggave service (waarbij ik betwijfel of dat kan, mijn vriend is geregistreerd bij KvK).

¤3512,40 excl. BTW, ¤4250,- incl. BTW

Er zitten nu (nog) geen dakramen in het dak, die willen we er wellicht nog wel in waardoor er 2 panelen minder passen waarschijnlijk.

Verwachte opbrengst is 3556 kWh.

Ben benieuwd of dit een nette prijs is!
Prijs is prima, niet gek in ieder geval.

Qcell is een prima merk voor zonnepanelen, maar zoals ik vaker hier heb gezegd is het risico in panelen nihil.
Dus een budget merk zal in principe ook gewoon zijn werk doen.

Ik kom er qua prijs wel iets onder, maar dat zal mede te maken hebben met de meerprijs voor Qcell.

Wij gebruiken Trina 330wp. Trina is de grootste fabrikant ter wereld, maakt hetzelfde paneel wat tig andere fabrieken maken qua technologie.
Qcell is Duits maar is in de basis hetzelfde.

Ik zit op 3375 ex btw 4080 inc btw.
Ook volledige installatie en btw teruggave.

Mocht je ver weg wonen van Twente dan zou er wellicht nog 50 of 100 ex bij komen dus dan is het qua prijs bijna identiek behalve dat onze panelen dus 10wp meer hebben.

Qua btw teruggave.
Kvk inschrijving zegt niks. Het gaat om de rechtsvorm.
Heeft hij een eenmanszaak?
Zo ja, heeft hij meer dan 20.000 euro omzet per jaar óf verwacht hij dat te gaan halen in de komende jaren.
Dan is btw teruggave op zijn naam nog steeds mogelijk máár moet je elk jaar btw gaan afdragen over de zonnepanelen (zo'n 80 euro per jaar).

Maakt hij minder dan 20.000 euro omzet en blijft dat ook zo (verwachting).
Dan kan je de btw teruggave normaal doen en per 2021 instappen in de Kleine Ondernemers Regeling (KOR).
Dan stoppen de aangiftes (krijg je dus ook geen btw meer terug bij investeringen).

Woon jij op hetzelfde adres? En heb jij geen eenmanszaak. Dan kan je ook alles op jou naam zetten. Energiecontract ook op jou naam.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 17:33 schreef MevrouwKees het volgende:

[..]

Stel ik koop extern panelen en ik word klant bij hen, dan kan ik gebruik maken van dat teruglever tarief ?

Ik begrijp dat jij een bedrijf hebt?
Waar je koopt maakt niets uit :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 27 januari 2021 @ 10:38:17 #47
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_197665286
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 10:11 schreef bambino het volgende:

[..]

Prijs is prima, niet gek in ieder geval.

Qcell is een prima merk voor zonnepanelen, maar zoals ik vaker hier heb gezegd is het risico in panelen nihil.
Dus een budget merk zal in principe ook gewoon zijn werk doen.

Ik kom er qua prijs wel iets onder, maar dat zal mede te maken hebben met de meerprijs voor Qcell.

Wij gebruiken Trina 330wp. Trina is de grootste fabrikant ter wereld, maakt hetzelfde paneel wat tig andere fabrieken maken qua technologie.
Qcell is Duits maar is in de basis hetzelfde.

Ik zit op 3375 ex btw 4080 inc btw.
Ook volledige installatie en btw teruggave.

Mocht je ver weg wonen van Twente dan zou er wellicht nog 50 of 100 ex bij komen dus dan is het qua prijs bijna identiek behalve dat onze panelen dus 10wp meer hebben.

Qua btw teruggave.
Kvk inschrijving zegt niks. Het gaat om de rechtsvorm.
Heeft hij een eenmanszaak?
Zo ja, heeft hij meer dan 20.000 euro omzet per jaar óf verwacht hij dat te gaan halen in de komende jaren.
Dan is btw teruggave op zijn naam nog steeds mogelijk máár moet je elk jaar btw gaan afdragen over de zonnepanelen (zo'n 80 euro per jaar).

Maakt hij minder dan 20.000 euro omzet en blijft dat ook zo (verwachting).
Dan kan je de btw teruggave normaal doen en per 2021 instappen in de Kleine Ondernemers Regeling (KOR).
Dan stoppen de aangiftes (krijg je dus ook geen btw meer terug bij investeringen).

Woon jij op hetzelfde adres? En heb jij geen eenmanszaak. Dan kan je ook alles op jou naam zetten. Energiecontract ook op jou naam.
[..]

Waar je koopt maakt niets uit :)
Thanks, die omzet ligt sowieso lager i.v.m. combinatie vaste werkgever en zzp activiteiten ernaast. Plus de branche ligt nogal stil momenteel (fotografie met focus op evenementen).

Slim qua contract e.d., dat gaan we dan sowieso aanhouden zodat we hier ook in de toekomst geen hinder van ondervinden!
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_197667340
quote:
17s.gif Op woensdag 27 januari 2021 10:38 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Thanks, die omzet ligt sowieso lager i.v.m. combinatie vaste werkgever en zzp activiteiten ernaast. Plus de branche ligt nogal stil momenteel (fotografie met focus op evenementen).

Slim qua contract e.d., dat gaan we dan sowieso aanhouden zodat we hier ook in de toekomst geen hinder van ondervinden!
Herkenbaar, mijn D810 en D5 liggen ook al bijna een jaar stof te vangen...

Je kan natuurlijk de sensor in je camera inzetten als zonnecel, levert het toch nog wat op :+
  woensdag 27 januari 2021 @ 13:23:39 #49
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_197667817
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 12:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Herkenbaar, mijn D810 en D5 liggen ook al bijna een jaar stof te vangen...

Je kan natuurlijk de sensor in je camera inzetten als zonnecel, levert het toch nog wat op :+
Haha ja wie weet :D _O-
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  Moderator woensdag 27 januari 2021 @ 14:35:07 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197668812
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2021 22:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Panelen op het oosten doen het ook prima, alleen het moment van optimale opwek ligt een stuk vroeger op de dag.
In principe is ieder dak geschikt als er panelen op passen. Ik heb ze hier zelfs op noord liggen.

Hieronder zie je de helling in graden en de richting en aan de hand van de legenda rechts kan je dan zien wat ze opbrengen t.o.v. optimaal op het zuiden.

[ afbeelding ]
Als ik het goed begrijp dan moet je ze op oost dus zo plat mogelijk leggen om 90% van het vermogen op te halen in vergelijking met panelen op pal zuid ?
pi_197669858
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 14:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp dan moet je ze op oost dus zo plat mogelijk leggen om 90% van het vermogen op te halen in vergelijking met panelen op pal zuid ?
Ja, op zich is een kleine hoek wel logisch omdat je dan langer de zon pakt als deze zuidelijker gaat.

Maar het beste dak is het dak dat je hebt. Mijn dakvlakken zijn allemaal zo'n 56 graden dus daar heb ik het mee te doen. Oost, west, noord, zuid, overal liggen panelen (68 in totaal).

Hieronder de totale opbrengst van ieder paneel sinds ~ oktober 2018, dat geeft wel een aardig vergelijk wat het doet onder die hoek.

En mijn oost is nogal "noord-oost" wat niet heel gunstig is, daarentegen is mijn west weer heel erg "zuid-west" wat weer gunstig is. Aan de andere kant pak ik in de zomer wel de eerste ochtendzon mee met m'n oost en dat is naarmate salderen wordt afgebouwd wel steeds gunstiger voor de spreiding over de hele dag.

Als je de dakhoek en richting erbij pakt zie je dat die tabel hierboven best aardig klopt.

Er is trouwens nog een reden om panelen in oost-west of zuid-noord te leggen: je benut je omvormer veel beter en in verhouding zijn panelen niet zo duur, dus als ze toch bezig zijn met leggen dan liggen die 10 of 20 extra er ook vlot op.



[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-01-2021 16:41:36 ]
pi_197670664
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 14:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp dan moet je ze op oost dus zo plat mogelijk leggen om 90% van het vermogen op te halen in vergelijking met panelen op pal zuid ?
90% is in theorie niet haalbaar. Volgens die chart is tussen de 0 en 10 graden identiek, zo'n 87.5%
In de praktijk haal ik dat nooit tho.

Daarbij moet je ook kijken naar het paneel zelf. Wat doet het bij 0 graden. Dan wordt het paneel zo smerig als de pest.

10 graden is echt minimum.
Een je kan goed zien dat 5-10-15 en zelf 20 graden bijna geen verschil maakt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator woensdag 27 januari 2021 @ 19:28:00 #53
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_197672945
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 15:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

Maar het beste dak is het dak dat je hebt
Dat is natuurlijk vanzelfsprekend; ik heb wel veel dak maar niet veel ruimte voor panelen.
Misschien op het dak van de carport gericht op het oosten vier stuks ofzo.

Heb al eens gekeken of er wat op het platte dak van mijn huis past; vol op het zuiden maar mijn dakconstructie is daar geloof ik ongeschikt voor bevonden in allerlei offertes die ik ooit lang geleden ontvangen heb.
Of de installatie is te klein en daar hebben de heren installateurs geen oren na.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 15:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Oost, west, noord, zuid, overal liggen panelen (68 in totaal).
:o jemig !, allemaal zelf gelegd ? Dan heb je wel behoorlijk gunstige en grote dakvlakken.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 15:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

Als je de dakhoek en richting erbij pakt zie je dat die tabel hierboven best aardig klopt.

Er is trouwens nog een reden om panelen in oost-west of zuid-noord te leggen: je benut je omvormer veel beter en in verhouding zijn panelen niet zo duur, dus als ze toch bezig zijn met leggen dan liggen die 10 of 20 extra er ook vlot op.
^O^

Al zou ik het willen; dan nog passen er geen tien in ze totaal op mijn dak :+

quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 16:30 schreef bambino het volgende:
90% is in theorie niet haalbaar. Volgens die chart is tussen de 0 en 10 graden identiek, zo'n 87.5%
In de praktijk haal ik dat nooit tho.
Dus een paneel wat dan 395 wp doet haalt dan maar 87% van dat aantal ? Dus zeg maar 343 ? :?

quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 16:30 schreef bambino het volgende:
Daarbij moet je ook kijken naar het paneel zelf. Wat doet het bij 0 graden. Dan wordt het paneel zo smerig als de pest.

10 graden is echt minimum.
Een je kan goed zien dat 5-10-15 en zelf 20 graden bijna geen verschil maakt.
Dat is vast per paneel weer verschillend; tussen merk x en merk y daardoor vind ik de wereld van de zonnepanelen nog altijd erg ondoorzichtig en onduidelijk en zijn er nog steeds teveel cowboys in de branche actief die alles doen behalve luisteren naar de klant.

Ik beweer niet dat dit bij jullie ook het geval is hoor ! :)
pi_197680309
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2021 19:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk vanzelfsprekend; ik heb wel veel dak maar niet veel ruimte voor panelen.
Misschien op het dak van de carport gericht op het oosten vier stuks ofzo.

Heb al eens gekeken of er wat op het platte dak van mijn huis past; vol op het zuiden maar mijn dakconstructie is daar geloof ik ongeschikt voor bevonden in allerlei offertes die ik ooit lang geleden ontvangen heb.
Of de installatie is te klein en daar hebben de heren installateurs geen oren na.
[..]

:o jemig !, allemaal zelf gelegd ? Dan heb je wel behoorlijk gunstige en grote dakvlakken.
[..]

^O^

Al zou ik het willen; dan nog passen er geen tien in ze totaal op mijn dak :+
[..]

Dus een paneel wat dan 395 wp doet haalt dan maar 87% van dat aantal ? Dus zeg maar 343 ? :?
[..]

Dat is vast per paneel weer verschillend; tussen merk x en merk y daardoor vind ik de wereld van de zonnepanelen nog altijd erg ondoorzichtig en onduidelijk en zijn er nog steeds teveel cowboys in de branche actief die alles doen behalve luisteren naar de klant.

Ik beweer niet dat dit bij jullie ook het geval is hoor ! :)
Klopt, bij 395 zou je per paneel ongeveer 343kWh eruit halen op jaarbasis.

Tussen merk a b c d e f allemaal 395 zit echt wel verschil, maar niet de een op 390 en de ander 300.
De een zit op 330 terwijl de ander 355 haalt.
Dan heb je het over een budget paneel of Sunpower.
Dus inkoop 75 euro of 300 euro per paneel.
Dus wat is de meerwaarde van Sunpower, eigenlijk nihl.
Pak een paneel wat er tussenin zit qua rendement (de merken die je het meeste ziet, Canadian, Trina, JA, en nog 50) en je zit over het algemeen gewoon goed.
Risico in panelen is bijna nul.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197682001
https://solarmagazine.nl/(...)roversieel-verklaren

En we salderen nog even vrolijk verder ;)
pi_197682160
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 10:54 schreef tux87 het volgende:
https://solarmagazine.nl/(...)roversieel-verklaren

En we salderen nog even vrolijk verder ;)
Zou mooi zijn. Eind februari komt Liander de aansluiting verzwaren van m'n 2e woning (in de verhuur) en daar komen dan in maart 20 panelen op (10 op zuid, 10 op noord). Meer past helaas niet.

Ik verhuur het dus ik heb er zelf niets aan, huur gaat ook niet omhoog.
Maar voor de huurder (m'n moeder) wel fijn aangezien ze alleen AOW krijgt over 2 jaar.
pi_197703828
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 11:27 schreef bambino het volgende:

[..]

Niet op noord moet parallel, maar dankzij noord moet parallel.
Er zijn weinig omvormers die 3 MPP's hebben, en dus 3 richtingen aankunnen (elk eigen string).
Ze zijn er overigens wel hoor.

Maar je krijgt hier een veel mooier systeem van als je die met optimizers doet.
Ben zelf fan van SolarEdge. Tigo voelt toch net een tandje minder (had ik op vorige woning).
Is net ff wat minder afgewerkt.

En indien SolarEdge moet je ook SolarEdge omvormer.
De zonnepanelen meneer heb ik gesproken. Noord is absoluut niet nodig. Gewoon oost en Zuid en ze werken alleen maar met Solaredge. Noord levert maar 50% op en is nu en in de toekomst niet aantrekkelijk. Ook mijn verhaal vertelt, maar goed.


Volgende week krijg ik een offerte.
Ik wil gewoon alles volgooien, is voor mijn gevoel en jullie argumenten gewoon het voordeligste.
pi_197703855
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 10:54 schreef tux87 het volgende:
https://solarmagazine.nl/(...)roversieel-verklaren

En we salderen nog even vrolijk verder ;)
*O*
pi_197704066
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 14:25 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

De zonnepanelen meneer heb ik gesproken. Noord is absoluut niet nodig. Gewoon oost en Zuid en ze werken alleen maar met Solaredge. Noord levert maar 50% op en is nu en in de toekomst niet aantrekkelijk. Ook mijn verhaal vertelt, maar goed.

Volgende week krijg ik een offerte.
Ik wil gewoon alles volgooien, is voor mijn gevoel en jullie argumenten gewoon het voordeligste.
Hij heeft wel een punt, maar het ligt aan je energiebehoefte.
Ik ga er even van uit dat je alle stroom nodig hebt. Dan is dit de berekening:

19 panelen = 5330kWh (zuid en oost) = 5500 na btw teruggave
5330kWh kost 1225.9 euro
Terugverdientijd is 4.48 jaar

30 panelen (dit met solaredge) = 7425kWh = 9000 na btw teruggave
7425 = 1707 euro = 5.3 jaar

11 panelen meerprijs = 3500 euro
2095kWh meer = 482 euro = 7.26 jaar voor die 11 panelen meer.

Nu is het wel appels en peren. Want die 1e is zonder optimizers.
Beide zijn overigens incl. 2 panelen verwijderen (en die 1e is met 2 terugplaatsen op noord).

Uiteindelijk gaat het om totalen. 5.3 jaar voor 30 panelen is relatief zelfs wat hoog. Dat komt door noord.
Maar vergelijk dit met 3 jaar terug, toen was het waarschijnlijk 6-7 jaar.

Als het budget er is én die stroom ook verbruikt gaat worden, is dat het in alle opzichten waard.

Offerte komt straks jou kant op trouwens, maar dan heb je de prijzen nu vast :P
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197704090
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 10:54 schreef tux87 het volgende:
https://solarmagazine.nl/(...)roversieel-verklaren

En we salderen nog even vrolijk verder ;)
Zou leuk zijn voor de markt :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197704315
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 14:44 schreef bambino het volgende:

[..]

Hij heeft wel een punt, maar het ligt aan je energiebehoefte.
Ik ga er even van uit dat je alle stroom nodig hebt. Dan is dit de berekening:

19 panelen = 5330kWh (zuid en oost) = 5500 na btw teruggave
5330kWh kost 1225.9 euro
Terugverdientijd is 4.48 jaar

30 panelen (dit met solaredge) = 7425kWh = 9000 na btw teruggave
7425 = 1707 euro = 5.3 jaar

11 panelen meerprijs = 3500 euro
2095kWh meer = 482 euro = 7.26 jaar voor die 11 panelen meer.

Nu is het wel appels en peren. Want die 1e is zonder optimizers.
Beide zijn overigens incl. 2 panelen verwijderen (en die 1e is met 2 terugplaatsen op noord).

Uiteindelijk gaat het om totalen. 5.3 jaar voor 30 panelen is relatief zelfs wat hoog. Dat komt door noord.
Maar vergelijk dit met 3 jaar terug, toen was het waarschijnlijk 6-7 jaar.

Als het budget er is én die stroom ook verbruikt gaat worden, is dat het in alle opzichten waard.

Offerte komt straks jou kant op trouwens, maar dan heb je de prijzen nu vast :P
Top, bedankt. De gebouwgebonden installaties verbruiken ±3.500 kWh. Zelf verbruiken wij ook ±3.500 kWh.

Zoals ik het zie heb ik 30 panelen nodig.

Update;
@bambino, heb nog geen mail binnen, helaas.

[ Bericht 5% gewijzigd door ShoNuf op 29-01-2021 23:32:34 ]
pi_197720424
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 15:02 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

Top, bedankt. De gebouwgebonden installaties verbruiken ±3.500 kWh. Zelf verbruiken wij ook ±3.500 kWh.

Zoals ik het zie heb ik 30 panelen nodig.

Update;
@:bambino, heb nog geen mail binnen, helaas.
Nu wel :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197720515
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 14:25 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

De zonnepanelen meneer heb ik gesproken. Noord is absoluut niet nodig. Gewoon oost en Zuid en ze werken alleen maar met Solaredge. Noord levert maar 50% op en is nu en in de toekomst niet aantrekkelijk. Ook mijn verhaal vertelt, maar goed.

Volgende week krijg ik een offerte.
Ik wil gewoon alles volgooien, is voor mijn gevoel en jullie argumenten gewoon het voordeligste.
Het ligt ook wat aan je budget. Als je spaargeld tegen de plinten klotst en je ziet niet veel in beleggen op de beurs of crypto, dan is solar een prima manier om VRH uit te sparen en een leuk groen rendement op je geld te maken.

Ik ben altijd voor het volleggen van een dak, ook op noord.

En als je over 5 of 10 jaar elektrisch rijdt, zal je er helemaal blij mee zijn, zeker als je een eigen oprit hebt en naast je huis kan laden.
pi_197721390
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het ligt ook wat aan je budget. Als je spaargeld tegen de plinten klotst en je ziet niet veel in beleggen op de beurs of crypto, dan is solar een prima manier om VRH uit te sparen en een leuk groen rendement op je geld te maken.

Ik ben altijd voor het volleggen van een dak, ook op noord.

En als je over 5 of 10 jaar elektrisch rijdt, zal je er helemaal blij mee zijn, zeker als je een eigen oprit hebt en naast je huis kan laden.
Er kunnen 30 panelen liggen en dat wil ik ook gewoon. Er wordt met 330wp panelen ongeveer 7.500 kWh opgewekt. De woninggebonden apparaten (warmtepomp enzo) verbruiken ±3.500 kWh, zelf verbruiken wij dat ook ongeveer. Ons totale verbruik is dan ±7.000 kWh. Ik wek ±7.500 kWh op dus dat lijkt mij prima.

@bambino, de panelen hoger dan 330 wp (denk aan 350wp of hoger), zijn die ook veel duurder?
pi_197730995
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 13:03 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

Er kunnen 30 panelen liggen en dat wil ik ook gewoon. Er wordt met 330wp panelen ongeveer 7.500 kWh opgewekt. De woninggebonden apparaten (warmtepomp enzo) verbruiken ±3.500 kWh, zelf verbruiken wij dat ook ongeveer. Ons totale verbruik is dan ±7.000 kWh. Ik wek ±7.500 kWh op dus dat lijkt mij prima.

@:bambino, de panelen hoger dan 330 wp (denk aan 350wp of hoger), zijn die ook veel duurder?
Niet "veel" duurder, maar ja, wel duurder per wattpiek.
Maar het grotere nadeel is dat ze ook groter zijn.
Er komen volgende maand 385 all blacks uit van Trina. Die zijn ruim 10cm langer en 5-6cm breder. Dus per m2 doet dat niks/weinig. Dus bij een dak wat al mooi vol kan met 330, zul je er niks mee opschieten.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197733735
@bambino, bedankt voor je goeie info, hier heb ik echt veel aan.
pi_197742797
*O* mijn hobby projectje werkt *O*

Eindelijk vermogen van mijn gekregen setje 4x Aleo 185w en Sunnyboy omvormer. 300-350w
.
pi_197743882
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 13:38 schreef Fer het volgende:
*O* mijn hobby projectje werkt *O*

Eindelijk vermogen van mijn gekregen setje 4x Aleo 185w en Sunnyboy omvormer. 300-350w
Haha mooi hè! Ik heb hier ook allemaal tweedehands spul op t dak liggen, blijft mooi
  zondag 31 januari 2021 @ 20:25:40 #69
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197751967
50 kWh opgewekt, 2 door de meter gegaan :o
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197775706
M'n beste dag van januari was de 31e met 32kWh opgewekt.
Kou en zon zijn optimaal voor panelen, jammer dat dat in de zomer nooit samen gaat :+
pi_197817132
Ik heb de offerte binnen.
Het zijn 22 rec Alpha panelen full black 355 Wp, plaatsing op Zuid (12 stuks) en oost (10 stuks), noordkant is overgeslagen. Totaal moet dit 7.600 WP opwekken.

De totaal prijs is inclusief optimizers ¤9.990 (ex BTW)

12.759
100 korting reclamebord in tuin
95 korting regelen BTW
12.564. Bruto
2.181. BTW
10.383 netto ex BTW
393.aanwezige leiding
9.990 netto ex btw

Ik vind het raar dat er geen panelen op noord komen, is dat raar? Ook vind ik de prijs redelijk hoog. Ik heb even gegoogeld en vind het een duur paneel.


@bambino en andere wat vinden jullie hiervan?
Ik heb Bambino de offerte gestuurd.

[ Bericht 20% gewijzigd door ShoNuf op 04-02-2021 18:41:13 ]
pi_197817302
Gisteren had ik precies 1 jaar mijn zonnepanelen (6 stuks, 310 Wp).
Verwachte jaaropbrengst 1712kWh.
Mijn daadwerkelijke jaaropbrengst was echter 2095kWh *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_197825842
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 17:09 schreef ShoNuf het volgende:
Ik heb de offerte binnen.
Het zijn 22 rec Alpha panelen full black 355 Wp, plaatsing op Zuid (12 stuks) en oost (10 stuks), noordkant is overgeslagen. Totaal moet dit 7.600 WP opwekken.

De totaal prijs is inclusief optimizers ¤9.990 (ex BTW)

12.759
100 korting reclamebord in tuin
95 korting regelen BTW
12.564. Bruto
2.181. BTW
10.383 netto ex BTW
393.aanwezige leiding
9.990 netto ex btw

Ik vind het raar dat er geen panelen op noord komen, is dat raar? Ook vind ik de prijs redelijk hoog. Ik heb even gegoogeld en vind het een duur paneel.

@:bambino en andere wat vinden jullie hiervan?
Ik heb Bambino de offerte gestuurd.
Ik vind het ook duur.
De prijs moet wel wat dichter naar ¤1 per Wp (excl. BTW) kunnen lijkt me.

En geen panelen op noord? Luisteren ze niet naar de klant? :P

Ik krijg op m'n 2e woning (verhuur) in maart ook 20 panelen waarvan 10 op zuid en 10 op noord geïnstalleerd op een 5kW omvormer. Dak is ook gelijk vol dan.

Geen enkel probleem...

Je blljft in jouw geval met 30x 335Wp panelen ook keurig binnen de limieten van het DC-vermogen van optimizers in een string op 3-fase SolarEdge omvormers, dus technisch zie ik ook geen probleem. Je omvormer hoeft ook niet heel zwaar te zijn, de zon staat toch niet op alle dakvlakken tegelijk.

Het is toch wel 3-fase? Met jouw aantal panelen per dakvlak zou ik dan trouwens wel naar P404 optimizers kijken.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 05-02-2021 01:10:06 ]
pi_197827182
@TheFreshPrince, bedankt voor je reactie. Ik neig nu naar het volgende (gisteravond een uurtje gebeld).

Op Zuid passen 12 panelen (string) en op Oost (string) passen 14 panelen (noord laat ik achterwege).

Diegene gaf aan als je 2 kleine omvormers (Growat) gebruikt (goedkoper dan 1 grote op 3-fase), dan ben je economisch het beste uit (ik verbruik ongeveer ±7.200 kWh inclusief warmtepomp).

Vandaag krijg ik van hem een offerte, maar is zijn verhaal juist?
pi_197829205
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 07:53 schreef ShoNuf het volgende:
@:TheFreshPrince, bedankt voor je reactie. Ik neig nu naar het volgende (gisteravond een uurtje gebeld).

Op Zuid passen 12 panelen (string) en op Oost (string) passen 14 panelen (noord laat ik achterwege).

Diegene gaf aan als je 2 kleine omvormers (Growat) gebruikt (goedkoper dan 1 grote op 3-fase), dan ben je economisch het beste uit (ik verbruik ongeveer ±7.200 kWh inclusief warmtepomp).

Vandaag krijg ik van hem een offerte, maar is zijn verhaal juist?
Maar de keuze voor 2 omvormers zou ik persoonlijk alleen maken als het niet anders kan.
Ik heb liever 1 omvormer in huis, wat iets minder risico met zich mee brengt. Meer apparaten betekent ook iets grotere kans dat er iets kapot gaat.

Het verschil:
26 panelen op 7000w 3 fase: 6575 ex btw
26 panelen op een 3600 en een 4200 (wat overigens eigenlijk niet mag op 3x25, mag 3680): 6719 ex btw

2x een 1fase omvormer qua inkoop, is in dit geval 15 euro duurder.
Daarbij komt nog 2x aansluiting in meterkast.

Als je 3x25A hebt, zou ik gewoon de 7000 nemen. 1 apparaat, verdeling over 3 fases.

Die 14 op oost zouden eventueel ook op een 3600 kunnen om aan het limiet te voldoen. Scheelt 27 euro ex. Dan nog is 3 fase mooier, beter en zelfs iets goedkoper.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 5 februari 2021 @ 11:04:04 #76
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_197829678
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 10:35 schreef bambino het volgende:

[..]

Maar de keuze voor 2 omvormers zou ik persoonlijk alleen maken als het niet anders kan.
Ik heb liever 1 omvormer in huis, wat iets minder risico met zich mee brengt. Meer apparaten betekent ook iets grotere kans dat er iets kapot gaat.
Twee omvormers betekent ook dat als er 1 uitvalt je bij vervanging goedkoper uit bent.

Verder wek je bij uitval van 1 omvormer nog 50% op. Het risico op volledige uitval is dus kleiner.
Tot nooit .......
pi_197831532
Ik zou me ook niet te druk maken om het aantal omvormers.
Met relatief korte strings en een 3-fase aansluiting kan het best handig zijn.

Ik heb hier 2x 8kW 3-fase omvormers hangen en inderdaad, als er 1 stuk gaat werkt de andere nog :P
(of ze moeten besluiten tegelijk stuk te gaan)
pi_197831994
Ik heb nu het volgende:

26x trina 335 wp
1x growatt omvormer (3 fase)

Inclusief installatie en 2 panelen er af halen voor ¤6.403 ex BTW.

Hier ben ik mee akkoord gegaan.

@bambino en @TheFreshPrince, bedankt voor het meedenken.
pi_197836934
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 12:53 schreef ShoNuf het volgende:
Ik heb nu het volgende:

26x trina 335 wp
1x growatt omvormer (3 fase)

Inclusief installatie en 2 panelen er af halen voor ¤6.403 ex BTW.

Hier ben ik mee akkoord gegaan.

@:bambino en @:TheFreshPrince, bedankt voor het meedenken.
Top!

Daar had ik het overigens niet voor kunnen doen :)
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197836958
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 11:04 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Twee omvormers betekent ook dat als er 1 uitvalt je bij vervanging goedkoper uit bent.

Verder wek je bij uitval van 1 omvormer nog 50% op. Het risico op volledige uitval is dus kleiner.
Binnen 10 jaar is het garantie. Die paar dagen dat je dan wat misloopt omdat de 2e omvormer nog had kunnen werken is verwaarloosbaar.

En na 10-15 jaar 2 nieuwe kopen is wederom duurder dan 1 nieuwe 3-fase.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197838472
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 17:25 schreef bambino het volgende:

[..]

Binnen 10 jaar is het garantie. Die paar dagen dat je dan wat misloopt omdat de 2e omvormer nog had kunnen werken is verwaarloosbaar.

En na 10-15 jaar 2 nieuwe kopen is wederom duurder dan 1 nieuwe 3-fase.
Mee eens, dat ding staat niet op de maan of midden op zee. :D
pi_197840484
Het is trouwens een Growatt 7000 TL3-S omvormer.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 11:40:54 #83
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197848805
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 11:58 schreef leolinedance het volgende:
https://solarmagazine.nl/(...)en-verlengd-tot-2023
[..]

Dus nog 2,5 jaar om de wetgeving te maken en door te voeren, alle meters te vervangen, dit te handhaven en eventuele (collectieve) procedures af te wikkelen. En natuurlijk de nieuwe 'salderings'regeling te lanceren.

Ik zie het nog niet gebeuren.
Het stuitte nogal op wat weerstand hier, maar mijn voorspelling lijkt toch uit te komen:

Tweede Kamer verklaart afbouw salderingsregeling zonnepanelen definitief controversieel
https://solarmagazine.nl/(...)itief-controversieel

Zo zie je maar dat het toch wel zin heeft om de draaischijfmeter nog even te houden :)
pi_197848844
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 11:40 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Het stuitte nogal op wat weerstand hier, maar mijn voorspelling lijkt toch uit te komen:

Tweede Kamer verklaart afbouw salderingsregeling zonnepanelen definitief controversieel
https://solarmagazine.nl/(...)itief-controversieel

Zo zie je maar dat het toch wel zin heeft om de draaischijfmeter nog even te houden :)
Juist omdat salderen nog wat langer blijft heeft een draaischijfmeter helemaal geen extra voordeel ;)
En als salderen alsnog wordt afgebouwd, moet je draaischijfmeter alsnog vervangen worden.

Ofwel: het maakt geen donder uit :+
  zaterdag 6 februari 2021 @ 11:51:04 #85
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197848947
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 11:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Juist omdat salderen nog wat langer blijft heeft een draaischijfmeter helemaal geen extra voordeel ;)
En als salderen alsnog wordt afgebouwd, moet je draaischijfmeter alsnog vervangen worden.

Ofwel: het maakt geen donder uit :+
Dat het uitgesteld wordt komt o.a. doordat het vervangen van de meters langer duurt dan gedacht. Goh, wie had dat nu verwacht :')

Een bedankje was beter op zijn plaats geweest ;)
pi_197849516
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 17:24 schreef bambino het volgende:

[..]

Top!

Daar had ik het overigens niet voor kunnen doen :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 17:24 schreef bambino het volgende:

[..]

Top!

Daar had ik het overigens niet voor kunnen doen :)
Hmm, kreeg net een mailtje dat diegene het voor ¤6.023 (ex BTW) wilde doen. Heb mijn woord al gegeven aan die andere partij, maar is toch nog ¤400 goedkoper.
pi_197849639
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:29 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

[..]

Hmm, kreeg net een mailtje dat diegene het voor ¤6.023 (ex BTW) wilde doen. Heb mijn woord al gegeven aan die andere partij, maar is toch nog ¤400 goedkoper.
Dat heb je soms :P

Ik heb voor mijn panelen op m'n 2e woning niet eens een offerte gevraagd.
Gewoon m'n vaste installateur een appje gestuurd en gezegd wat ik wil :P
En hij levert altijd vakwerk.
pi_197851027
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 11:40 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Het stuitte nogal op wat weerstand hier, maar mijn voorspelling lijkt toch uit te komen:

Tweede Kamer verklaart afbouw salderingsregeling zonnepanelen definitief controversieel
https://solarmagazine.nl/(...)itief-controversieel

Zo zie je maar dat het toch wel zin heeft om de draaischijfmeter nog even te houden :)
Maakt geen donder uit om de Ferraris te houden, zodra salderen afgebouwd gaat worden ben je al verplicht een meter met 4 telwerken te nemen doe je dat niet dan is het belastingfraude en daar komen forse straffen op te staan.

Bij een analoge meter komt eens in de zoveel tijd een meteropname langs en die constateert dus fraude en dan gaan ze met terugwerkende kracht kijken hoeveel jaar je "voordeel" van had en dat komt nog even bovenop de boete, en dat is heel makkelijk want je zal vast wel btw teruggave hebben gedaan de belastingdienst weet dus wanneer de set is aangeschaft(je moet specificaties opgeven).

Je hebt er 0 voordeel van tegenover een slimme meter, een slimme meter heeft nog het voordeel dat je makkelijk kan zien wanneer je begint terug te leveren en je huis minder energie gebruikt.

En als je met privacy geneuzel zit neem je een digitale meter zonder communicatie die zijn er ook voor de alu hoedjes mensen, dat kan je dan gewoon aangeven bij de netbeheerder en zonder probleem krijg je dan die meter.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 17:19:22 #89
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197855202
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 13:57 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Maakt geen donder uit om de Ferraris te houden, zodra salderen afgebouwd gaat worden ben je al verplicht een meter met 4 telwerken te nemen doe je dat niet dan is het belastingfraude en daar komen forse straffen op te staan.

Bij een analoge meter komt eens in de zoveel tijd een meteropname langs en die constateert dus fraude en dan gaan ze met terugwerkende kracht kijken hoeveel jaar je "voordeel" van had en dat komt nog even bovenop de boete, en dat is heel makkelijk want je zal vast wel btw teruggave hebben gedaan de belastingdienst weet dus wanneer de set is aangeschaft(je moet specificaties opgeven).

Je hebt er 0 voordeel van tegenover een slimme meter, een slimme meter heeft nog het voordeel dat je makkelijk kan zien wanneer je begint terug te leveren en je huis minder energie gebruikt.

En als je met privacy geneuzel zit neem je een digitale meter zonder communicatie die zijn er ook voor de alu hoedjes mensen, dat kan je dan gewoon aangeven bij de netbeheerder en zonder probleem krijg je dan die meter.
Zo! Belastingfraude, alu hoedjes, privacy geneuzel...echt geen idee waar dit allemaal op slaat :D

Sorry, ik denk dat je het niet helemaal begrijpt ;)
pi_197855362
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 17:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Zo! Belastingfraude, alu hoedjes, privacy geneuzel...echt geen idee waar dit allemaal op slaat :D

Sorry, ik denk dat je het niet helemaal begrijpt ;)
Als salderen minder wordt heb je voordeel met een ferraris, dat ziet de belastingdienst als fraude/belasting ontduiking, ga je dus niet mee wegkomen.
  zaterdag 6 februari 2021 @ 21:39:41 #91
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197860980
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 17:28 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Als salderen minder wordt heb je voordeel met een ferraris, dat ziet de belastingdienst als fraude/belasting ontduiking, ga je dus niet mee wegkomen.
Dat is het doel ook niet. Het doel is afbouw van de salderingsregeling zo lang mogelijk uitstellen.
pi_197872479
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2021 12:29 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

[..]

Hmm, kreeg net een mailtje dat diegene het voor ¤6.023 (ex BTW) wilde doen. Heb mijn woord al gegeven aan die andere partij, maar is toch nog ¤400 goedkoper.
Sorry maar voor zo'n bedrag moet je je ook afvragen wat zo'n partij doet.
Ik weet wat de inkoop is van het spul. En ik wil op een klus gewoon een redelijke boterham verdienen (en dan zijn wij niet eens duur).

Jij woont niet in de buurt. Dus dat iemand (die van 6400) 300-400 goedkoper is. Zou best kunnen.
Maar nu iemand die het voor nog 400 minder doet. Dat kan gewoon bijna niet.

Ik verdien echt geen 1500 euro op die offerte die je van ons hebt. Dus 800 euro minder voor hetzelfde materiaal is werken zonder winst.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_197876111
@bambino, check je fokmail.
pi_197889274
Ik heb mezelf in de war gedacht. We moeten een nieuwe energieleverancier en ik weet niet wat wijsheid is. We hebben zonnepanelen maar wekken niet genoeg op om in onze stroombehoefte te voorzien. We verbruiken vooral 's nachts veel vanwege de elektrische auto maar wekken dan natuurlijk nauwelijks op.

Ik geloof dat ik dat salderen niet goed snap. Salderen ze nou per dag, per maand, per jaar? Maakt dat iets uit eigenlijk? Is het wel handig om een dubbeltariefmeter te hebben?

Voorbeeld voor een willekeurige maand:
Verbruik normaal: 180
Verbruik dal: 320
Teruglevering normaal: 520
Teruglevering dal: 120

Maakt het in dit geval uit wat de saldeerafspraken van mijn Energieleverancier zijn? Ik heb er een op het oog met deze voorwaarden:
quote:
Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik
We zitten nu bij Greenchoice omdat die goede saldeervoorwaarden hebben maar verder zijn ze wel duurder. Naast de zonnepanelen nemen we nog minimaal 5000kwh per jaar af die prijzen lijken me van groter belang.
Spoilers!
  maandag 8 februari 2021 @ 15:55:55 #95
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_197890813
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 10:54 schreef tux87 het volgende:
https://solarmagazine.nl/(...)roversieel-verklaren

En we salderen nog even vrolijk verder ;)
Komt na de verkiezingen terug. Maar zal vast wel doorgaan.
De mensen zijn gek geworden
pi_197891283
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 14:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb mezelf in de war gedacht. We moeten een nieuwe energieleverancier en ik weet niet wat wijsheid is. We hebben zonnepanelen maar wekken niet genoeg op om in onze stroombehoefte te voorzien. We verbruiken vooral 's nachts veel vanwege de elektrische auto maar wekken dan natuurlijk nauwelijks op.

Ik geloof dat ik dat salderen niet goed snap. Salderen ze nou per dag, per maand, per jaar? Maakt dat iets uit eigenlijk? Is het wel handig om een dubbeltariefmeter te hebben?

Voorbeeld voor een willekeurige maand:
Verbruik normaal: 180
Verbruik dal: 320
Teruglevering normaal: 520
Teruglevering dal: 120

Maakt het in dit geval uit wat de saldeerafspraken van mijn Energieleverancier zijn? Ik heb er een op het oog met deze voorwaarden:
[..]

We zitten nu bij Greenchoice omdat die goede saldeervoorwaarden hebben maar verder zijn ze wel duurder. Naast de zonnepanelen nemen we nog minimaal 5000kwh per jaar af die prijzen lijken me van groter belang.
Nee, maakt niet zoveel uit.
Als je meer verbruikt dan dat je opwekt is vooral de prijs die je betaalt per kWh belangrijk (en eventuele de overstapbonus).

Bij salderen wordt van afrekening tot afrekening verbruik met opwekken verrekend.
Normaal is dat dus 1x per jaar, tenzij je tussentijds overstapt.
pi_197891338
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 14:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb mezelf in de war gedacht. We moeten een nieuwe energieleverancier en ik weet niet wat wijsheid is. We hebben zonnepanelen maar wekken niet genoeg op om in onze stroombehoefte te voorzien. We verbruiken vooral 's nachts veel vanwege de elektrische auto maar wekken dan natuurlijk nauwelijks op.

Ik geloof dat ik dat salderen niet goed snap. Salderen ze nou per dag, per maand, per jaar? Maakt dat iets uit eigenlijk? Is het wel handig om een dubbeltariefmeter te hebben?

Voorbeeld voor een willekeurige maand:
Verbruik normaal: 180
Verbruik dal: 320
Teruglevering normaal: 520
Teruglevering dal: 120

Maakt het in dit geval uit wat de saldeerafspraken van mijn Energieleverancier zijn? Ik heb er een op het oog met deze voorwaarden:
[..]

We zitten nu bij Greenchoice omdat die goede saldeervoorwaarden hebben maar verder zijn ze wel duurder. Naast de zonnepanelen nemen we nog minimaal 5000kwh per jaar af die prijzen lijken me van groter belang.
Je saldeert per jaar(rekening), hierbij moet je dus oppassen dat je niet op een "raar" moment overstapt.
v.b. je had een contract van maart-maart en stapt eind augustus pas weer over... dan kan je over opbrengst voor dat jaar "verloren" gaan en niet (meer) gesaldeerd worden met het najaar/winter

Verder kan het verschil maken in de voorwaarden normaal vs dal tarief.
Het beste voor een consument is natuurlijk eerst normaal tarief, daarna pas dal tarief

Of een dubbel tarief meter gunstig is hangt met name af hoeveel van je verbruik in dal uren vallen, gezien het opladen van de auto veel in dal uren valt zal het waarschijnlijk wel gunstig zijn... al zitten dal en normaal tarief dicht(er) bij elkaar tegenwoordig. Je betaald iets meer aan de ene kant en iets minder aan de andere kant.
Of het voor jou ECHT gunstig is, is een vrij simpele rekensom, maar wel een die je zelf zal moeten maken.
pi_197891352
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 16:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, maakt niet zoveel uit.
Als je meer verbruikt dan dat je opwekt is vooral de prijs die je betaalt per kWh belangrijk (en eventuele de overstapbonus).

Bij salderen wordt van afrekening tot afrekening verbruik met opwekken verrekend.
Normaal is dat dus 1x per jaar, tenzij je tussentijds overstapt.
Onwijs bedankt. Ik ga overstappen.

Ik zal blij zijn als ik over een jaar appels met appels kan vergelijken. Dan zijn zowel de zonnepanelen als de elektrische auto er langer dan een jaar.
Spoilers!
pi_197891415
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 16:22 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Onwijs bedankt. Ik ga overstappen.

Ik zal blij zijn als ik over een jaar appels met appels kan vergelijken. Dan zijn zowel de zonnepanelen als de elektrische auto er langer dan een jaar.
Let bij overstappen wel op je energie jaar (rekening).
Zoals ook in mijn eerdere post vertel kan het van belang zijn je overstap gunstig te timen.
pi_197891463
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 16:25 schreef namliam het volgende:

[..]

Let bij overstappen wel op je energie jaar (rekening).
Zoals ook in mijn eerdere post vertel kan het van belang zijn je overstap gunstig te timen.
Ik snap het. Mijn jaarcontract loopt in april af en dan stap ik over :)
Spoilers!
pi_197891865
Ik heb een jaartje geen dal tarief gehad (Powerpeers, want ik ging er vanuit flink wat over te houden) maar we zijn terug bij een organisatie die ook dal heeft want ik kan daar heel bewust op sturen. Dus wassen in het weekend als de zon niet door de week schijnt en de auto laden in de dal uren.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_197903052
Wel lekker die februarizon en dan ook nog de kou erbij, dat vinden de panelen fijn :)
En de sneeuw reflecteert licht, wat ook nog wat helpt.
pi_197903550
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wel lekker die februarizon en dan ook nog de kou erbij, dat vinden de panelen fijn :)
En de sneeuw reflecteert licht, wat ook nog wat helpt.
Eerst moet de sneeuw van mijn panelen af
  dinsdag 9 februari 2021 @ 11:11:59 #104
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_197903567
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 11:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Eerst moet de sneeuw van mijn panelen af
Hier ook ja... Mijn oostkant is wel sneeuwvrij, maar mijn westkant voorlopig nog niet. En ik kan er zelf ook niet bij, helaas
F means you're fucked
pi_197903595
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 10:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wel lekker die februarizon en dan ook nog de kou erbij, dat vinden de panelen fijn :)
En de sneeuw reflecteert licht, wat ook nog wat helpt.
Het was vanochtend steeds rond de 50-100w. Maar net was het 1500 bij een lekker zonnetje. (uit 3640)
De achterburen hebben de panelen nog vol liggen, maar bij ons waaide het er mooi vanaf. Lekker op zuid ook.
pi_197903744
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 11:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Eerst moet de sneeuw van mijn panelen af
Door de harde wind, dakhoek en stuifsneeuw ligt er gelukkig niets meer op de panelen :9
pi_197903946
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 11:11 schreef YUR het volgende:

[..]

Hier ook ja... Mijn oostkant is wel sneeuwvrij, maar mijn westkant voorlopig nog niet. En ik kan er zelf ook niet bij, helaas
Hier liggen ze op zuidoost en het was sneeuwvrij tot gisterenmiddag. Alleen in de loop van de middag, nadat de wind is gaan liggen, is er toch nog een dun laagje gevallen wat op de panelen is blijven liggen.

Gelukkig is het droge sneeuw en ligt het dus niet vast.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:35:03 #108
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_197905803
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 11:36 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Hier liggen ze op zuidoost en het was sneeuwvrij tot gisterenmiddag. Alleen in de loop van de middag, nadat de wind is gaan liggen, is er toch nog een dun laagje gevallen wat op de panelen is blijven liggen.

Gelukkig is het droge sneeuw en ligt het dus niet vast.
De eerste sneeuw begint er nu langzaam van af te glijden ^O^
F means you're fucked
  dinsdag 9 februari 2021 @ 13:51:42 #109
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_197906056
Bijna 3kwh opgewekt vandaag met een aanwezige sneeuwlaag (volgens mij).
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_197906821
Yes, zon op de panelen, ongeveer alle panelen op zuid weer sneeuwvrij, ijskoud en vol de zon erop. Dat wil wel. Nu pas later op de dag, maar morgen hopelijk al vroeger. De panelen op noordwest/west krijgen alleen in de ochtend wat zon nu (liggen schuin achter het huis op de garage) en daar ligt veel meer sneeuw op door de rare wind. Dus die doen het voorlopig niet. Het risico van lopen op het dak is gewoon te groot, dus daar gaan we ook niets aan doen. Er ligt een centimeter of 30 aan sneeuw op het platte dak :D
Opbrengst nu 3,2 versus 0,3 en 0,6 de afgelopen dagen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_197908503
-

[ Bericht 100% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-02-2021 14:10:48 ]
pi_197912072
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
23,5kWh vandaag tot nu toe. Niet gek ;)
0,0 vandaag. Ligt nog een dikke laag sneeuw op
pi_197943045
Donderdagmiddag en nog steeds 0,0 vanwege sneeuw :D
pi_197943605
Wil kijken maar mijn connectie met de zonnepalen ligt eruit. :(

Ik lever wel terug, aan de meterkast te zien.
  donderdag 11 februari 2021 @ 14:20:59 #115
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_197944330
Jeuj! Net even buiten gekeken en de panelen (op het oosten) zijn sneeuwvrij en hebben vandaag al 9kwh opgewekt *O*
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_197944405
Gisteren 13 opgewekt, vandaag al 10,8. (Gemiddeld is 9,5 per dag over een heel jaar bekeken)
pi_197946373
Hey jongens, ik kreeg vandaag een brief binnen van de woningbouw met het aanbod om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen.
Ze geven aan dat er uiteraard wel een kleine bijdrage per maand betaald moet worden. Dit bedrag blijft hetzelfde zolang ik hier blijf huren. Dit is een bedrag van 11.33, 13.75 en 16.13 euro voor respectievelijk 6, 8 of 10 panelen.

Het lijkt zo best een interessant asnbod6 maar waar is het addertje? Want ze zullen dat echt niet aanbieden uit het goede van hun hart.

Waar moet ik op letten? Welke vragen moet ik stellen of zeggen jullie nu al van nope, niet doen het is nooit interessant.

Een ding dat ik me nu al afvraag is dat zonnepanelen waarschijnlijk niet levenslang dezelfde opbrengst blijven geven of zelfs kapot kunnen gaan. Dus stel over 10 jaar is het kapot dan moet ik wel die bijdrage blijven betalen.

Ik heb helaas geen kaas gegeten van zonnepanelen dus ik hoop dat mensen hier wat kunnen helpen.
pi_197946899
Lijkt mij interessant genoeg, zo'n corporatie kan natuurlijk groot inkopen, dus je hebt voor a) een laag bedrag per maand zonnestroom, en b) je hoeft er geen geld voor opzij te zetten en/of te lenen. En corporaties worden geacht te verduurzamen, dus ze moeten wel.

Natuurlijk, alles valt en staat met de voorwaarden natuurlijk. Misschien gewoon navragen?

Maar hoe dan ook, 16 euro per maand voor 10 panelen lijkt mij gewoon een goed idee als je natuurlijk de stroom van jou is.
pi_197947081
Ik ga er vanuit dat de stroom van mij is aangezien ik mijn eigen energie abonnement heb afgenomen. Maar het is een goede om na te vragen
pi_197947134
-

[ Bericht 37% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-02-2021 14:10:38 ]
pi_197947747
Mijn dak ligt idd voornamelijk op het zuiden, vanaf een uur of 12 tot ie ondergaat heb ik zon in de achtertuin.
Fijn dat ze toch zo lang meegaan en ja ik neem aan dat ik ze niet mee mag nemen.

Deze reacties geven me al meer gerustheid dat ik het gewoon kan doen. Dank je wel.
pi_197948130
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 16:21 schreef tetsuo-shima het volgende:
Hey jongens, ik kreeg vandaag een brief binnen van de woningbouw met het aanbod om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen.
Ze geven aan dat er uiteraard wel een kleine bijdrage per maand betaald moet worden. Dit bedrag blijft hetzelfde zolang ik hier blijf huren. Dit is een bedrag van 11.33, 13.75 en 16.13 euro voor respectievelijk 6, 8 of 10 panelen.

Het lijkt zo best een interessant asnbod6 maar waar is het addertje? Want ze zullen dat echt niet aanbieden uit het goede van hun hart.

Waar moet ik op letten? Welke vragen moet ik stellen of zeggen jullie nu al van nope, niet doen het is nooit interessant.

Een ding dat ik me nu al afvraag is dat zonnepanelen waarschijnlijk niet levenslang dezelfde opbrengst blijven geven of zelfs kapot kunnen gaan. Dus stel over 10 jaar is het kapot dan moet ik wel die bijdrage blijven betalen.

Ik heb helaas geen kaas gegeten van zonnepanelen dus ik hoop dat mensen hier wat kunnen helpen.
Ik zou willen weten:
Welke kosten zijn voor jou en welke voor hen?
Is de opbrengst volledig voor jou?
Tot wanneer loopt de eigen bijdrage door? Kun je de eigen bijdrage afkopen met 1 betaling?

Ik vermoed dat de opbrengst inderdaad voor jou zal zijn en dat via de maandbijdrage zij een stukje van hun investering terug willen zien.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_197950065
Ik zou ook willen weten wat er gebeurd met je bijdrage als/wanneer de overheid aan de salderings regels gaat lopen knutselen.

Als we ooit helemaal niet meer mogen salderen, al dan niet met teruglever subsidie komt de rekensom er anders uit te zien.
Even een hele simpele rekensom, 10 panelen a 250wp = 2500 kwh a 20ct = 500 euro op jaar basis jou voordeel (41 euro per maand).
Zonder salderen en 7ct vergoeding 2500 kwh = 175 euro op jaarbasis jou voordeel (14,60 per maand)

even direct gebruik buiten beschouwing gelaten en 7ct is maar een aanname ter berekening

Die 16 euro per maand kan er dus in principe wel uit, ook na het afschaffen van salderen... maar zou het er zeker over hebben.

Ook wel fijn om te weten wat de watt piek (wp) zijn van die panelen en het te verwachten jaar rendement..
10 panelen van 100 wp is net iets minder dan 10 van 375 wp, al betwijfel ik dat een woningbouw het nieuwste van het nieuwste zou aanschaffen.

Ook nog navragen als er schaduw op de panelen gaat vallen, of ze optimizers gaan gebruiken
  vrijdag 12 februari 2021 @ 07:55:36 #124
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197959275
Hoe kun je je zonnepanel veilig schoonmaken?
Die van mn buurman zijn al schoon, waarschijnlijk door de grotere hellingshoek. De mijne liggen slechts 30 en 15 graden, door de sneeuw die erop zit warmen ze ook niet echt op en daardoor smelt de sneeuw er ook niet af.
Zou ik deze met een veger voorzichtig kunnen vegen?

Of gewoon koud water erop :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197959414
Wij hebben de losse dikke laag sneeuw er voorzichtig afgeduwd met een bezem. Er zit nu nog een aangevroren laag op, maar dat moet vanzelf gaan smelten.
De buren heb ik het zien doen met een sneeuwschep voor het eerste stuk en daarna een dweilstok. Zorg vooral ook dat je veilig staat op het besneeuwde dak!
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  vrijdag 12 februari 2021 @ 08:17:37 #126
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197959439
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:13 schreef d.k. het volgende:
Wij hebben de losse dikke laag sneeuw er voorzichtig afgeduwd met een bezem. Er zit nu nog een aangevroren laag op, maar dat moet vanzelf gaan smelten.
De buren heb ik het zien doen met een sneeuwschep voor het eerste stuk en daarna een dweilstok. Zorg vooral ook dat je veilig staat op het besneeuwde dak!
Ik doe het vanaf de trap, ga het dak niet op. Denk dat ik maar 4 panelen aankan, de andere 6 liggen nog hoger op de dakkapel.
Met een sneeuwschep lijkt me ook niet echt wat, lekker krassen maken?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197959526
Er lag op het dak van de buren door de wind zo'n 30 cm op sommige panelen, dus dan kan je de bovenste 15 er echt afscheppen en van het dak gooien. Die laatste centimeters deed hij met dweilstok en de zon deed de rest.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_197959756
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:30 schreef d.k. het volgende:
Er lag op het dak van de buren door de wind zo'n 30 cm op sommige panelen, dus dan kan je de bovenste 15 er echt afscheppen en van het dak gooien. Die laatste centimeters deed hij met dweilstok en de zon deed de rest.
Ik woon in een rij van 3 woningen, allemaal met zonnepanelen, en uitgerekend alleen mijn zonnepanelen waren de afgelopen dagen bedekt door de sneeuw }:|
Gisteren zag ik opeens een flinke lading sneeuw van mijn dak glijden en toen ben ik even buiten wezen kijken en toen bleek dat nu ook mijn panelen sneeuwvrij waren *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 12 februari 2021 @ 08:50:33 #129
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_197959757
Gaat wel lekker met deze temperaturen! Gisteren al 20 kWh en vandaag lijkt weer een mooie dag te worden. Met 5.1 kWp geïnstalleerd.
pi_197959881
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:50 schreef leolinedance het volgende:
Gaat wel lekker met deze temperaturen! Gisteren al 20 kWh en vandaag lijkt weer een mooie dag te worden. Met 5.1 kWp geïnstalleerd.
Vandaag weer zo'n dagje!
Hier 16 gisteren uit 3,6. En dan ook een hele mooie grafiek in de app, zonder dipjes.

Al moet de zon nog wel even omhoog kruipen. Ik kan er nu alleen een flinke gloeilamp op laten branden (87w) :P
pi_197959922
Mijn zonnepanelen zijn inmiddels goed gekoeld en bevroren _O- Hoop dat de sneeuw er vandaag eindelijk af gaat :9
pi_197960186
-

[ Bericht 100% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-02-2021 14:10:29 ]
pi_197960366
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 16:21 schreef tetsuo-shima het volgende:
Hey jongens, ik kreeg vandaag een brief binnen van de woningbouw met het aanbod om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen.
Ze geven aan dat er uiteraard wel een kleine bijdrage per maand betaald moet worden. Dit bedrag blijft hetzelfde zolang ik hier blijf huren. Dit is een bedrag van 11.33, 13.75 en 16.13 euro voor respectievelijk 6, 8 of 10 panelen.

Het lijkt zo best een interessant asnbod6 maar waar is het addertje? Want ze zullen dat echt niet aanbieden uit het goede van hun hart.

Waar moet ik op letten? Welke vragen moet ik stellen of zeggen jullie nu al van nope, niet doen het is nooit interessant.

Een ding dat ik me nu al afvraag is dat zonnepanelen waarschijnlijk niet levenslang dezelfde opbrengst blijven geven of zelfs kapot kunnen gaan. Dus stel over 10 jaar is het kapot dan moet ik wel die bijdrage blijven betalen.

Ik heb helaas geen kaas gegeten van zonnepanelen dus ik hoop dat mensen hier wat kunnen helpen.
Laten we uitgaan van een slechte situatie:

11 jaar, 10 panelen op oost of west.
300wp panelen.

3000wp = 2250kWh per jaar.
Dit levert dit jaar en volgend jaar nog 23 cent op. Daarna bouwt het af.

Hoe de saldering precies gaat werken is nog steeds niet 100% bekend. Maar uitgaande van 2030 = 6 cent.
Daarnaast 2% vermindering opbrengst per jaar.
1 2250 0,23 517,5
2 2205 0,23 507,15
3 2161 0,2147 463,94523
4 2118 0,1994 422,2657908
5 2075 0,1841 382,0679511
6 2034 0,1688 343,3091186
7 1993 0,1535 305,9478123
8 1953 0,1688 329,7140775
9 1914 0,1229 235,2572448
10 1876 0,1076 201,8503332
11 1838 0,06 110,3048289

Totaal na 11 jaar: 3819 euro
Totaal huur betaald: 1935 euro

Dus simpel antwoord. Ja. Doen.

Even hetzelfde staartje in iets idealere omstandigheden:
Vermindering opwek 0,5%
Pal zuid
330wp

1 3300 0,23 759
2 3284 0,23 755,205
3 3267 0,2147 701,4426128
4 3251 0,1994 648,1989692
5 3234 0,1841 595,4702261
6 3218 0,1688 543,2525654
7 3202 0,1535 491,5421946
8 3186 0,1688 537,8336211
9 3170 0,1229 389,6282777
10 3154 0,1076 339,4172715
11 3139 0,06 188,3198058

Zelfs met 6 cent per jaar levert dat 188 euro op. Je betaald per jaar 193.
En ik denkt dat het niet zo ernstig zal zijn dat het maar 6 cent oplevert. Plus ik reken nu niet eigen verbruik mee, volle bak saldering.
Dus in werkelijkheid is het nog een stuk aantrekkelijker.

Dit is totaal 5950 euro opbrengst voor 1935 euro huur.

Dus, niet twijfelen. Doen. Zo snel mogelijk.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  vrijdag 12 februari 2021 @ 09:45:40 #134
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197960452
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 08:30 schreef d.k. het volgende:
Er lag op het dak van de buren door de wind zo'n 30 cm op sommige panelen, dus dan kan je de bovenste 15 er echt afscheppen en van het dak gooien. Die laatste centimeters deed hij met dweilstok en de zon deed de rest.
Ik heb een bultje eraf gehaald, maar met de bezem krijg ik het vastgevroren ijs niet los, helaas. De zon maakt een te kleine hoek om de panelen voldoende te verwarmen. De auto was afgelopen dinsdag snel sneeuw en ijs vrij (ook zwart), maar die stond beter in de zon.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197963609
Ik heb gister al 14 kWh geleverd aan het net, met 4.4kWp. Maar in werkelijkheid iets meer opgewekt want thuisverbruik. Maar hoeveel dat is, weet ik dus niet meer, want mijn connectie ligt eruit.

Zal vandaag ook weer een goede dag worden.
pi_197964965
Hey jongens dank je wel voor de reacties, het lijkt idd heel interessant om het te doen dus ik ga vanfeweek eens bellen voor een afspraak en kijken wat mogelijk is!
  vrijdag 12 februari 2021 @ 15:01:31 #137
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_197965625
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 16:21 schreef tetsuo-shima het volgende:
Hey jongens, ik kreeg vandaag een brief binnen van de woningbouw met het aanbod om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen.
Ze geven aan dat er uiteraard wel een kleine bijdrage per maand betaald moet worden. Dit bedrag blijft hetzelfde zolang ik hier blijf huren. Dit is een bedrag van 11.33, 13.75 en 16.13 euro voor respectievelijk 6, 8 of 10 panelen.

Het lijkt zo best een interessant asnbod6 maar waar is het addertje? Want ze zullen dat echt niet aanbieden uit het goede van hun hart.

Waar moet ik op letten? Welke vragen moet ik stellen of zeggen jullie nu al van nope, niet doen het is nooit interessant.

Een ding dat ik me nu al afvraag is dat zonnepanelen waarschijnlijk niet levenslang dezelfde opbrengst blijven geven of zelfs kapot kunnen gaan. Dus stel over 10 jaar is het kapot dan moet ik wel die bijdrage blijven betalen.

Ik heb helaas geen kaas gegeten van zonnepanelen dus ik hoop dat mensen hier wat kunnen helpen.
Wat een eventueel addertje kan zijn is dat je met zo'n constructie gelocked wordt aan een bepaalde energieleverancier. Wellicht. Geen idee. Dat zou dan een honderdje of 2 per jaar negatief uitpakken omdat je niet elk jaar kunt wisselen.

Verder is alles hierboven al berekend: gewoon doen. :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_197965678
Vanochtend is de sneeuw dan ook hier van de panelen gegleden. Vanaf dat moment 10kWh opgewerkt vandaag.
  vrijdag 12 februari 2021 @ 15:42:24 #139
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_197966601
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 15:04 schreef Faraday01 het volgende:
Vanochtend is de sneeuw dan ook hier van de panelen gegleden. Vanaf dat moment 10kWh opgewerkt vandaag.
jaaaa hier ook! Lekker dagje weer!
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_197966671
Gisteren een mooie parabool:



En vandaag wordt ook een mooie dag:



4080 Wp pal op zuid zonder schaduw, heb de panelen nu een jaar en 10 dagen op het dak liggen.
Totaal 4550 kWh opgewekt, best netjes :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_198001017
Jammer een beetje schaduw en gelijk vermogen van 400w naar 69w gezakt.

.
  woensdag 17 februari 2021 @ 23:04:33 #142
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_198067034
Heb een kapotte optimizer. De installateur had het online al gezien en een nieuwe besteld voordat ik hem mailde. Ze komen hem binnenkort vervangen.
Goede service zeg ^O^
  Moderator donderdag 18 februari 2021 @ 13:45:19 #143
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198073825
Zo, even het zinloze deel van de discussie over optimizers weggehaald. Dat voegde echt niets toe aan dit topic. :)
pi_198073983
iemand tips voor stekkerklare panelensets? ik ga een ombouw maken voor mijn warmtepomp (gericht op zuiden), waarboven 2 panelen kan passen. die wil ik dan direct in een stekker steken (op m'n huidige omvormer is al max aantal panelen aangesloten) en aangezien er een stopcontact in de buurt is met eigen groep. lijkt me wel handig om die te gebruiken.
pi_198075650
quote:
0s.gif Op woensdag 17 februari 2021 23:04 schreef leolinedance het volgende:
Heb een kapotte optimizer. De installateur had het online al gezien en een nieuwe besteld voordat ik hem mailde. Ze komen hem binnenkort vervangen.
Goede service zeg ^O^
Jij hebt solaredge toch?
Dan heeft het bedrijf of geluk gehad dat ze net toevallig wat systemen na hebben gekeken. Of ze hebben tijd over.
Wij hebben een paar honderd systemen draaien. Is voor ons onbegonnen werk om dat voor klanten te checken :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 18 februari 2021 @ 16:48:30 #146
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_198076909
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:31 schreef bambino het volgende:

[..]

Jij hebt solaredge toch?
Dan heeft het bedrijf of geluk gehad dat ze net toevallig wat systemen na hebben gekeken. Of ze hebben tijd over.
Wij hebben een paar honderd systemen draaien. Is voor ons onbegonnen werk om dat voor klanten te checken :D
Ja, SolarEdge. Ze schijnen het geautomatiseerd te hebben, krijgen een melding als er iets met een systeem aan de hand is. Hij had het ook over een paar honderd systemen. Het kwam wel professioneel over in ieder geval.
pi_198079314
Zolang de gegevens via internet gedeeld worden is het niet zo een probleem om iets te bouwen dat e.a. automatisch vergelijkt en eventuele afwijkingen laat zien
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 18 februari 2021 @ 19:13:19 #148
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_198079782
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 16:21 schreef tetsuo-shima het volgende:
Hey jongens, ik kreeg vandaag een brief binnen van de woningbouw met het aanbod om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen.
Ze geven aan dat er uiteraard wel een kleine bijdrage per maand betaald moet worden. Dit bedrag blijft hetzelfde zolang ik hier blijf huren. Dit is een bedrag van 11.33, 13.75 en 16.13 euro voor respectievelijk 6, 8 of 10 panelen.

Het lijkt zo best een interessant asnbod6 maar waar is het addertje? Want ze zullen dat echt niet aanbieden uit het goede van hun hart.

Waar moet ik op letten? Welke vragen moet ik stellen of zeggen jullie nu al van nope, niet doen het is nooit interessant.

Een ding dat ik me nu al afvraag is dat zonnepanelen waarschijnlijk niet levenslang dezelfde opbrengst blijven geven of zelfs kapot kunnen gaan. Dus stel over 10 jaar is het kapot dan moet ik wel die bijdrage blijven betalen.

Ik heb helaas geen kaas gegeten van zonnepanelen dus ik hoop dat mensen hier wat kunnen helpen.
Ik hoef niets extra's te betalen voor 5 panelen. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ze hun duurzaamheidsdoel moeten halen en het energielabel van mijn complex willen opkrikken :T

Al zal het wel op de een of andere manier in een huursverhoging verwerkt worden gok ik.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_198091035
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 16:48 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja, SolarEdge. Ze schijnen het geautomatiseerd te hebben, krijgen een melding als er iets met een systeem aan de hand is. Hij had het ook over een paar honderd systemen. Het kwam wel professioneel over in ieder geval.
Hmm ok. Wij hebben die vraag meerdere malen bij SE neergelegd of er een melding kan komen bij raar gedrag van optimizer.
Maar die optie was er niet.
Alleen wanneer er lange tijd een vreemde spanning ergens is, dan komt er een algemeen alert in SolarEdge.

Maar goed.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_198092123
Zo, gisteren ging de opbrengst al boven die van januari uit en die van december was al eerder gehaald. Een paar zonnige dagen en je ziet dat de dagen langer worden. Er komen een aantal zonnige dagen aan, benieuwd waar we gaan eindigen, zou mooi zijn als we november vorig jaar inhalen.
Gisteren zijn ook de daken op de nieuwe huizen tegenover ons gelegd, dat gaat echt invloed hebben, vooral in de winter, de zon komt gewoon pas later op ons dak.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  Moderator vrijdag 19 februari 2021 @ 13:26:59 #151
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198093947
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 13:55 schreef athlonkmf het volgende:
iemand tips voor stekkerklare panelensets? ik ga een ombouw maken voor mijn warmtepomp (gericht op zuiden), waarboven 2 panelen kan passen. die wil ik dan direct in een stekker steken (op m'n huidige omvormer is al max aantal panelen aangesloten) en aangezien er een stopcontact in de buurt is met eigen groep. lijkt me wel handig om die te gebruiken.
Alles is toch stekkerbaar ?
pi_198107878
Gisteren dankzij de panelen en zonnewarmte netto slechts 1,99 kWh nodig gehad. Zou vandaag de eerste dag met netto teruglevering worden?

Zou niet verkeerd zijn voor een all-electric huis met slechts 9 panelen.
pi_198108683
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 13:26 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Alles is toch stekkerbaar ?
een typische omvormer kan je niet zo stekker in stopcontact steken en klaar. een setje met microomvormers lijkt me toch minimaal voor predikaat "stekkerklaar"
pi_198109136
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2021 15:31 schreef bambino het volgende:

[..]

Jij hebt solaredge toch?
Dan heeft het bedrijf of geluk gehad dat ze net toevallig wat systemen na hebben gekeken. Of ze hebben tijd over.
Wij hebben een paar honderd systemen draaien. Is voor ons onbegonnen werk om dat voor klanten te checken :D
Bij ons op kantoor krijgt de beheerder dan gewoon een bericht van SE ;) wij bellen geregeld klanten voor die service :)
Brutal. Fucking. Metal.
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 11:22:57 #155
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198109251
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 10:44 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

een typische omvormer kan je niet zo stekker in stopcontact steken en klaar. een setje met microomvormers lijkt me toch minimaal voor predikaat "stekkerklaar"
Die micro omvormers zitten die dan in een loop aan elkaar ? Waardoor je met een enkele 230v voeding uit de meterkast het geheel aan kunt sluiten ?

Zit er nog steeds aan te denken om het dak van mijn garage een paar panelen te plaatsen. Maar dat is dan maar een beperkt oppervlak en op het oosten gericht met een wisselend zonnig oppervlak.
pi_198109556
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:15 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Bij ons op kantoor krijgt de beheerder dan gewoon een bericht van SE ;) wij bellen geregeld klanten voor die service :)
Hmm. Toch eens navragen dan.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_198182900
Vandaag zijn dan eindelijk de panelen op mijn nieuw huis geplaatst.

Plat was eerst 36, maar dat bleek niet te passen. Kwamen uit op 33.
Tijdens montage kwamen we er achter dat het wel erg krap zou worden en dat we dan de gevelpan moesten gaan slijpen (in-dak systeem). Dat risico wilde ik niet nemen dus gekozen om voor 30 te gaan.

Later als de tuin klaar is dan leg ik nog een mantelbuis naar de technische ruimte zodat daar stringbekabeling door kan en nog 12 panelen op de schuur kunnen.




Meterkast kon nu ook eindelijk dicht. 2 kWh meters geplaatst, 1 voor warmtepomp en 1 voor de zonnepanelen.

Vanmiddag de laatste uurtjes nog snel ff 14kWh opgewekt, en dat zal waarschijnlijk op 15 komen als de zon onder is. Het begin is er.

Verwachting is rond de 7500kWh per jaar van deze 30.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_198185659
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 16:46 schreef bambino het volgende:
Vandaag zijn dan eindelijk de panelen op mijn nieuw huis geplaatst.

Plat was eerst 36, maar dat bleek niet te passen. Kwamen uit op 33.
Tijdens montage kwamen we er achter dat het wel erg krap zou worden en dat we dan de gevelpan moesten gaan slijpen (in-dak systeem). Dat risico wilde ik niet nemen dus gekozen om voor 30 te gaan.

Later als de tuin klaar is dan leg ik nog een mantelbuis naar de technische ruimte zodat daar stringbekabeling door kan en nog 12 panelen op de schuur kunnen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Meterkast kon nu ook eindelijk dicht. 2 kWh meters geplaatst, 1 voor warmtepomp en 1 voor de zonnepanelen.

Vanmiddag de laatste uurtjes nog snel ff 14kWh opgewekt, en dat zal waarschijnlijk op 15 komen als de zon onder is. Het begin is er.

Verwachting is rond de 7500kWh per jaar van deze 30.
Nice! Wat voor panelen/omvormer ben je zelf voor gegaan als specialist?
pi_198196226
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2021 19:42 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Nice! Wat voor panelen/omvormer ben je zelf voor gegaan als specialist?
Eerlijk gezegd had ik weinig keuze.
Wij gebruiken op dit moment maar een paar panelen, in dit geval allemaal Trina Solar.
330, 375 en 385.
330 en 385 zijn full black, 375 heeft witte randen rondom de cellen.

De hoogte van mijn dak is ongeveer 5,4m. Dus met de nokvorst erop etc blijft er niet genoeg ruimte over voor 3x375 of 380 boven elkaar.
330 bleef over.

Omdat ik ook een schuur heb waar er 12 op passen, was het even zoeken naar de correct opstelling.
Ik was eerst uitgegaan van 36 op mijn woning en 12 daar. 48 is echter precies een kut getal voor duo optimizers.
Dus na wat zoek werk en contact met SolarEdge kwamen we uit op P850, die kunnen langere strings maken, dus dat kon.

Uiteindelijk bleef mijn dak maar 12m te zijn, dus 12 naast elkaar kon sowieso niet.
Omdat mijn pannen oud zijn en ik ze eigenlijk wil vernieuwen heb ik besloten om voor een in-dak systeem te gaan. Die frames zijn echter net wat groter dan het paneel (voor afwatering) dus 11 naast elkaar betekende in dit geval dat ik gevel pannen moest gaan slijpen. Ook dat was niet de mooiste oplossing.
Daarom zijn het er 30 geworden.
30 en 12 is 42 is 21 optimizers. Dat had waarschijnlijk nog gekund met de normale P700-750, maar goed het was al besteld :D

En omdat ik met duo's werkte, moest het minimaal een SE15K worden, maar die ondersteunt de P850 niet, dus is het een SE16K geworden.

Dus zoals je ziet, zelfs bij mij is het niet zo maar even simpel. Ik heb het geluk dat ik en mijn collega de kennis hebben en daardoor stapsgewijs op de mooist mogelijke oplossing komen.

Als we dit hadden moeten intekenen bij een klant dan hadden we nooit zo'n moeilijke oplossing gepakt.
Zijn dak is zijn verantwoordelijkheid, als de pannen oud zijn moet je die eerst vervangen of direct kiezen voor in-dak natuurlijk.
Ook dan hadden we gezegd dat uitbreiden achteraf een relatief dure optie is.
Dus waarschijnlijk hadden we daar gewoon een SE10K gepakt met 30 optimizers (of 33 als het gepast had).

En SolarEdge is hier echt nodig vanwege de grote boom ten zuid oosten van het huis.
Dit was om 10:45 uur


In de zomer als de zon hoger staat zal hij al veel sneller boven de boom uit komen.

De hele middag is het dan schaduw vrij, en aangezien het huis op zuid-west staat is dat ook precies de richting die volle bak zon krijgt.

De schuur bijvoorbeeld staat haaks hier op. Dus op zuid-oost.
Die zal in de ochtend schaduw krijgen van mijn eigen huis, maar hoe meer richting het hoogseizoen hoe sneller de zon boven het huis uit komt.

Nu dus 9900wp liggen. En ik verwacht 80% makkelijk te halen dus zo'n 8000kWh.

Dat moet redelijk in de buurt komen van mijn verbruik, denk ik.
Ik zit op dit moment (tot en met januari) op net geen 4000kWh verbruik, en woon hier vanaf december. Warmtepomp draait sinds november.

Dus de duurste 3 maanden heb ik al gehad, februari komt daar natuurlijk nog bij.
Daarna zal het verbruik drastisch gaan zakken.
Februari was nog een dure, dankzij die koude week. Maar de rest van de maand was bijna nihil, dus ben benieuwd.
Slimmemeterportal zegt 1100 dus ik zit nu al boven de 5000kWh :P
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 25 februari 2021 @ 22:06:53 #160
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_198207505
Even een belastingtechnisch vraagje:

afgelopen jaar hebben wij een lening afgesloten voor de aanschaf van zonnepanelen. Bij dit leningbedrag heb ik de BTW niet meegeleend omdat ik deze ging terugvorderen van de belastingdienst via de kleine ondernemers regeling.
Kan ik nu wel via de belastingaangifte van het gezin de lening als kostenpost indienen of vervalt deze omdat ik gebruik heb gemaakt van de kleine ondernemersregeling.

Ik vermoed van wel, maar voor de zekerheid toch maar even checken dacht ik te denken.
De mensen zijn gek geworden
pi_198208813
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:06 schreef Da hopman het volgende:
Even een belastingtechnisch vraagje:

afgelopen jaar hebben wij een lening afgesloten voor de aanschaf van zonnepanelen. Bij dit leningbedrag heb ik de BTW niet meegeleend omdat ik deze ging terugvorderen van de belastingdienst via de kleine ondernemers regeling.
Kan ik nu wel via de belastingaangifte van het gezin de lening als kostenpost indienen of vervalt deze omdat ik gebruik heb gemaakt van de kleine ondernemersregeling.

Ik vermoed van wel, maar voor de zekerheid toch maar even checken dacht ik te denken.
Het is gewoon lening voor je woning net als je hypotheek. Rente mag je aftrekken. Box 1 lening noemen ze dit. Ik mag de lening ook voor het eerst aangeven. Ik had overigens wel de BTW mee gefinancierd. Bij teruggave meteen extra afgelost.
  vrijdag 26 februari 2021 @ 07:11:58 #162
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198211750
quote:
0s.gif Op donderdag 25 februari 2021 22:49 schreef Dr88 het volgende:

[..]

Het is gewoon lening voor je woning net als je hypotheek. Rente mag je aftrekken. Box 1 lening noemen ze dit. Ik mag de lening ook voor het eerst aangeven. Ik had overigens wel de BTW mee gefinancierd. Bij teruggave meteen extra afgelost.
Je gaat even voorbij aan de vraag hoe dat zit in combinatie met de btw aftrek. Door de btw-constructie heeft hij de panelen als bedrijfsartikel gekocht, niet particulier maar als bedrijf. (kleine ondernemer)

Je mag de zakelijk lening niet als particulier aftrekken. Als je een echt bedrijf hebt kan je de rente+afschrijving-forfait mogelijk weer wel aftrekken.

Dat het bij Dr88 gelukt is niet ze raar, de controle hier op zal minimaal zijn. Een lening woningverbetering kunnen ook gewoon nieuwe badkamertegeltjes zijn geweest. Niemand zal dat komen controleren.....

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 26-02-2021 08:08:30 ]
Tot nooit .......
pi_198217554
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 07:11 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Je gaat even voorbij aan de vraag hoe dat zit in combinatie met de btw aftrek. Door de btw-constructie heeft hij de panelen als bedrijfsartikel gekocht, niet particulier maar als bedrijf. (kleine ondernemer)

Je mag de zakelijk lening niet als particulier aftrekken. Als je een echt bedrijf hebt kan je de rente+afschrijving-forfait mogelijk weer wel aftrekken.

Dat het bij Dr88 gelukt is niet ze raar, de controle hier op zal minimaal zijn. Een lening woningverbetering kunnen ook gewoon nieuwe badkamertegeltjes zijn geweest. Niemand zal dat komen controleren.....
hmmm.. De lening heb ik natuurlijk als particulier genomen en dat geld is mijn geld net zoals iemand die dat op zijn spaarrekening had staan. De lening of spaargeld ansich heeft dus niks te maken met de BTW aftrek.

Dat de zonnepanelen ansich zakelijk zijn geworden ja leuk.. maar de lening blijft particulier. De BTW teruggave is ook een andere belastingstroom en heeft niks van doen met je particulier aangifte.

Gelukt is nog niks want de eerste aangifte met deze lening moet ik ook nog doen. Heb van het warmtefonds wel al de Jaaropgave gekregen..

Maar goed ik denk dat mijn eerste 2 zinnen het belangrijkst zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Dr88 op 26-02-2021 14:56:09 ]
pi_198217744
[b]Kon toch ook weleens box 3 zijn. Meer info: [/b]

Renteaftrek voor lening Zonnepanelen?
Inkomstenbelasting
Wanneer iemand met een eigen woning leent om zonnepanelen te kopen kan de vraag
opkomen of de rente op de lening in (box 1 in) aftrek gebracht kan worden. De
Belastingdienst is tegenstrijdig in haar berichtgeving.
Volgens een besluit van de Staatssecretaris van Financiën (10 juni 2010, nr.
DGB2010/921) kan de rente in het algemeen gesproken niet in aftrek gebracht worden.
Dat komt omdat zonnepanelen niet ‘onroerend’ zijn geworden wanneer ze op een dak
worden bevestigd. Alleen wanneer er sprake is van geïntegreerde zonnepanelen kan de
rente op de lening in aftrek worden gebracht. Tekst uit het besluit:

3.8.1. Zonnepaneleninstallaties
Als een belastingplichtige een lening afsluit voor de aanschaf van een
zonnepaneleninstallatie kan hij deze schuld als eigenwoningschuld aanmerken mits de
zonnepaneleninstallatie onroerend is geworden. Er bestaan verschillende
zonnepaneleninstallaties. Zo zijn er bijvoorbeeld zonnepanelen die als het ware "los op
de daken gelegd worden" en panelen die slechts met een viertal schroeven worden
bevestigd. Deze installaties zijn niet onroerend geworden. Een installatie is onroerend
geworden als deze duurzaam met de woning is verenigd in de zin van artikel 3:3 juncto
3:4 van het BW doordat de installatie naar aard en inrichting bestemd is om duurzaam
ter plaatse te blijven. Hierbij is het niet meer van belang dat technisch de mogelijkheid
bestaat om het bouwsel te verwijderen. Uitgaven voor een onroerende
zonnepaneleninstallatie kunnen worden aangemerkt als eigenaarslasten. De
beoordeling of de zonnepaneleninstallatie onroerend is, is civielrechtelijk van aard en
afhankelijk van de feiten en omstandigheden.
De Belastingdienst dient de besluiten van de Staatssecretaris te volgen. Op de site van
de Belastingdienst staat echter dat het wel kan, zie de screenshot hierna.
Het is dus onduidelijk of de rente op een financiering voor de aanschaf van zonnepanelen
in box 1 in aftrek gebracht kan worden. Wanneer de website van de Belastingdienst
wordt gevolgd kan het wel, maar dat kan wellicht ooit veranderen.
pi_198219868
Welke box het is weet ik niet. Maar je moet het niet zien als zakelijk.
Het is een particuliere investering die je dankzij een wet kan opvoeren voor de btw.
Je bent alleen in theorie ondernemer. Je voert geen administratie, doet geen aangifte als ondernemer, hebt geen winst en je hebt geen KvK.

Dus een SVN lening waar ook zonnepanelen in zitten, mag gewoon als "hypotheek" gezien worden is dus rente aftrekbaar.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_198224124
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 16:49 schreef bambino het volgende:
Welke box het is weet ik niet. Maar je moet het niet zien als zakelijk.
Het is een particuliere investering die je dankzij een wet kan opvoeren voor de btw.
Je bent alleen in theorie ondernemer. Je voert geen administratie, doet geen aangifte als ondernemer, hebt geen winst en je hebt geen KvK.

Dus een SVN lening waar ook zonnepanelen in zitten, mag gewoon als "hypotheek" gezien worden is dus rente aftrekbaar.
Juist eensch!
  vrijdag 26 februari 2021 @ 21:31:34 #167
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_198224633
Beste dag van 2021 *O*
8kwh met 14 panelen @265watt op zuid
pi_198226809
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 21:31 schreef ikweethetookniet het volgende:
Beste dag van 2021 *O*
8kwh met 14 panelen @:265watt op zuid
Kan je zien wat een andere regio doet :P

Ik had gister 23 en vandaag 17.7
Oosten van het land.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_198228948
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 21:31 schreef ikweethetookniet het volgende:
Beste dag van 2021 *O*
8kwh met 14 panelen @:265watt op zuid
Is wel heel erg weinig, voor 14 panelen.
Ik heb er maar 6 (ook op het zuiden) en ik heb deze maand al 4 dagen gehad met 9,5-9,8kWh.
Recordopbrengst vorig jaar was iets van 13.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 27 februari 2021 @ 08:26:40 #170
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198228994
Oeh, mijn man komt net vertellen dat ze op dit moment op ons huis in aanbouw geplaatst worden, zometeen maar weer even koffie naar de bouw brengen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198229399
Ik had hier gisteren bijna 20 kWh. Heb 17 panelen van 300. Kan de auto mooi van opladen.
Whatever...
  Moderator zaterdag 27 februari 2021 @ 09:58:38 #172
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198229796
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 08:26 schreef Leandra het volgende:
Oeh, mijn man komt net vertellen dat ze op dit moment op ons huis in aanbouw geplaatst worden, zometeen maar weer even koffie naar de bouw brengen.
Wat voor panelen laat je plaatsen ? Hoeveel wp en in welke opstelling ?
pi_198249803
Inmiddels zitten er 23 panelen op het dak. De BTW ga ik terugvragen maar nu het volgende:

Bij onze nieuwbouw woning zaten 2 (schaam)panelen. Nu heb ik afgelopen week van de bouwer een factuur gekregen zodat ik hiervan ook de BTW kan terugvragen.

De 2 panelen zijn inmiddels verkocht maar mag ik hier ook nog de BTW van terugvragen?
  zondag 28 februari 2021 @ 16:08:39 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198251687
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 februari 2021 09:58 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat voor panelen laat je plaatsen ? Hoeveel wp en in welke opstelling ?
21, ik wist niet wat voor panelen het zouden worden, de offerte van de aannemer vorig jaar had het over 21 stuks van 300 of 305 wp (ik moet de offerte erbij pakken om het zeker te weten, wist alleen dat het genoeg zou zijn).

Het zijn de TSM-330DD06M.05(II) geworden, van TrinaSolar.
330 wp dus, portrait, rij van 9 stuks, daarboven 7 en daarboven 5.

Vol zuid, misschien iets ZZW, hellingshoek van het dak is 45 graden, de goot zit op 6 meter dus daarvandaan naar boven, het buurhuis aan de zuidzijde heeft een goot van 3 meter en een nok die net wat hoger is dan onze goot, maar behalve hun schoorsteentjes rond de middag op een zonnige dag in januari is er geen schaduw, en dat is ook alleen nog maar op de onderste panelen, want genoeg afstand.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 28 februari 2021 @ 16:23:28 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198252068
Helaas nog niet aangesloten trouwens, want nog geen vaste aansluiting en Liander vindt t vast niet leuk als ze aan de bouwstroom gekoppeld worden :')

We hebben thuis al een weddenschapje lopen over de opbrengst van 01-06-2021 tot 01-06-2022, want dat zal ik op zeker kunnen monitoren met een opleverdatum eind april.

Hij denkt 6.900 kWh ik denk 7.533 kWh.
Verliezer trakteert.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198252929
Vandaag wordt het ondanks een late start door de mist en een dip van een uur, toch nog een kleine 32. Laatst hadden we al 39.

Komende maanden wordt weer leuk. Deze maand vooralsnog 486. Vorig jaar februari was het 267!

Komende 2 maanden vorig jaar 800 een 1050. Aansluiten die hap!

Edit: 27x275wp zuid.
Laat die handjes wapperen!
  zondag 28 februari 2021 @ 17:17:00 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198253235
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 17:00 schreef Gieliovd het volgende:
Vandaag wordt het ondanks een late start door de mist en een dip van een uur, toch nog een kleine 32. Laatst hadden we al 39.

Komende maanden wordt weer leuk. Deze maand vooralsnog 486. Vorig jaar februari was het 267!

Komende 2 maanden vorig jaar 800 een 1050. Aansluiten die hap!

Edit: 27x275wp zuid.
Hoeveel hadden jullie over de afgelopen 365 dagen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198253283
Dat kan mijn app niet tonen :')

Maar over 365 dagen van 18-05-19 en 2020 was het >7500 kWh. Ik kwam op 102 procent rendement geloof ik.
Laat die handjes wapperen!
  zondag 28 februari 2021 @ 17:22:28 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198253292
Ik meen me van mij oude huis te herinneren dat mei en juni de maanden met de hoogste opbrengst waren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 28 februari 2021 @ 17:22:51 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198253297
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 17:21 schreef Gieliovd het volgende:
Dat kan mijn app niet tonen :')

Maar over 365 dagen van 18-05-19 en 2020 was het >7500 kWh. Ik kwam op 102 procent rendement geloof ik.
Netjes!
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 28 februari 2021 @ 17:28:57 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198253401
Trouwens hebben we meer zon gehad deze maand dan vorig jaar februari of zijn er minder chemtrails? :D

Het valt me echt op hoe blauw de lucht is het afgelopen jaar, zonder al die vliegtuigsporen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198253510
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 17:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Netjes!
Ik kom ook op 1,02 KWh per KWp per jaar uit. En afhankelijk van je oriëntatie en schaduw kun je nog wel wat hoger uitkomen. Laat ik het zo zeggen, de meeste installateurs rekenen je opbrengst nogal conservatief dus daar kom je meestal ruim boven.
  zondag 28 februari 2021 @ 17:36:18 #183
319308 Tink89
To live is to dance
pi_198253517
Hoera, ons jaarverbruik opgewekt van oktober tot nu. De rest is winst *O*

Deze maand 243 kwh met 16 panelen, best prima geloof ik.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 28 februari 2021 @ 17:45:49 #184
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198253647
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 17:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik kom ook op 1,02 KWh per KWp per jaar uit. En afhankelijk van je oriëntatie en schaduw kun je nog wel wat hoger uitkomen. Laat ik het zo zeggen, de meeste installateurs rekenen je opbrengst nogal conservatief dus daar kom je meestal ruim boven.
De installateur in deze is de lokale elektricien die de hele elektrische installatie van ons huis aanlegt, er is niets voorgerekend, ik heb zelf bepaald hoeveel panelen er op welk dakvlak zouden komen, zelfs het huis nog wat gunstiger op de kavel laten plaatsen dan de gemeente op alle tekeningen van de wijk had gedaan.
En heb de aannemer duidelijk gemaakt dat er in het zuiddakvlak geen enkel buisje, afvoerpijpje of wat dan ook mocht komen (nu zitten ze west, dat is ook niet ideaal, maar kennelijk was noord of oost te lastig).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198253735
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 17:28 schreef Leandra het volgende:
Trouwens hebben we meer zon gehad deze maand dan vorig jaar februari of zijn er minder chemtrails? :D

Het valt me echt op hoe blauw de lucht is het afgelopen jaar, zonder al die vliegtuigsporen.
Vorig jaar waren maart, april en mei uitzonderlijk zonnig terwijl februari, juni, oktober en december hier relatief slechte maanden waren. Al met al kwam ik in 2020 bijna gelijk uit ten opzichte van 2019. Maar dat is ook wel locatiegebonden want er waren hier ook mensen die wat hoger uitkwamen dan in 2019.
  zondag 28 februari 2021 @ 20:44:50 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198256922
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 17:51 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Vorig jaar waren maart, april en mei uitzonderlijk zonnig terwijl februari, juni, oktober en december hier relatief slechte maanden waren. Al met al kwam ik in 2020 bijna gelijk uit ten opzichte van 2019. Maar dat is ook wel locatiegebonden want er waren hier ook mensen die wat hoger uitkwamen dan in 2019.
Ik heb geen data meer vanaf eind april 2020, dus ik weet het niet meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198257015
quote:
1s.gif Op zondag 28 februari 2021 16:23 schreef Leandra het volgende:
Hij denkt 6.900 kWh ik denk 7.533 kWh.
Verliezer trakteert.
Jij wint :)
pi_198260351
Deze maand 173 kw met 9 panelen die er al een paar jaar opliggen. Hiervoor had ik ook zonnepanelen, die waren meer dan 15 jaar oud en wekten nog ongeveer 5kw per jaar op

Maken jullie de zonnepanelen wel eens schoon? Ik keek er vandaag even naar maar er ligt toch wel een aardig laagje stof op ondertussen. Ik hoop dat het van de week met de regen weer wat er af spoelt.
pi_198262830
quote:
0s.gif Op zondag 28 februari 2021 22:55 schreef Ed1234 het volgende:

Maken jullie de zonnepanelen wel eens schoon? Ik keek er vandaag even naar maar er ligt toch wel een aardig laagje stof op ondertussen. Ik hoop dat het van de week met de regen weer wat er af spoelt.
Ha, ik lees graag mee naar wat de anderen doen.
Onze panelen liggen pas sinds 11 januari, maar we hebben we wel met de sneeuw schoongemaakt. Ben benieuwd hoe regelmatig anderen de panelen schoonmaken ;)

Het laagje stof van afgelopen week is ws Sahara zand, zou dus met een beetje regen er weer af moeten spoelen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  maandag 1 maart 2021 @ 07:58:33 #190
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_198262847
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 07:56 schreef Essebes het volgende:

[..]

Ha, ik lees graag mee naar wat de anderen doen.
Onze panelen liggen pas sinds 11 januari, maar we hebben we wel met de sneeuw schoongemaakt. Ben benieuwd hoe regelmatig anderen de panelen schoonmaken ;)
Ik heb ze sinds september, maar schoonmaken heb ik nog niet gedaan. Het is ook niet zo dat ik er makkelijk bij kan, en ik weiger zelf het dak op te gaan :@
F means you're fucked
pi_198262852
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 07:58 schreef YUR het volgende:

[..]

Ik heb ze sinds september, maar schoonmaken heb ik nog niet gedaan. Het is ook niet zo dat ik er makkelijk bij kan, en ik weiger zelf het dak op te gaan :@
Ik heb mijn man het dak op gestuurd :X
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_198262979
Opbrengst februari 2020: 76 kWh
Opbrengst februari 2021: 124 kWh

6x 310Wp op het zuiden.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 1 maart 2021 @ 08:25:29 #193
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198263009
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 08:20 schreef StateOfMind het volgende:
Opbrengst februari 2020: 76 kWh
Opbrengst februari 2021: 124 kWh
Opbrengst februari 2020: 99.9 kWh
Opbrengst februari 2021: 98.7 kWh

:D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198263130
Feb 20 - 152kWh
Feb 21 - 262kWh

14x 320Wp op bijna zuid met her en der wat schaduwmomenten

Nice!

Al waren vorig jaar maart tot en met mei wel topmaanden qua zon
pi_198263214
Topmaanden aren vorig jaar april en mei met 299 en 297kWh.
De zomer (juni, juli, augustus) kwam niet verder dan 250, 228 en 247 gek genoeg.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 1 maart 2021 @ 08:55:37 #196
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_198263352
Ik doe lekker mee met opsommen :D

Feb 2021 - 220 kwh (8x 320wp Oost, 9x 320wp West)
F means you're fucked
  maandag 1 maart 2021 @ 08:56:21 #197
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_198263362
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 07:59 schreef Essebes het volgende:

[..]

Ik heb mijn man het dak op gestuurd :X
Dat is dus iets wat mijn vrouw nooit gaat kunnen zeggen :D
F means you're fucked
pi_198263491
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 07:59 schreef Essebes het volgende:

[..]

Ik heb mijn man het dak op gestuurd :X
Eerst een goede levensverzekering afgesloten zeker :)
pi_198266991
quote:
0s.gif Op maandag 1 maart 2021 08:56 schreef YUR het volgende:

[..]

Dat is dus iets wat mijn vrouw nooit gaat kunnen zeggen :D
Haha.

Toegang tot het dak is niet eenvoudig, maar lukt net, via onze hoge ladder.
Hij is er gelukkig vaker op geweest, dus ik durfde het hem wel te vragen.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_198267226
Ze zijn hier nog nooit schoongemaakt in de bijna 5 jaar dat we hier wonen. Ik gok dat de vorige eigenaar ze in de jaren ervoor ook nooit heeft schoongemaakt. Ze liggen op een schuin dak, ik vertrouw op de regen (en sneeuw)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')