abonnement Unibet Coolblue
pi_197535488
Iets wat ik me al een tijdje afvraag:

Hoe besluit je waar je wil wonen?

Wij wonen nu in Utrecht, maar willen wat vrijer gaan wonen (meer ruimte, minder drukte etc.). Ook vanwege budget (Utrecht e.o. is onbetaalbaar). Maar al onze vrienden wonen in de buurt nu, en dat heeft toch ook wel voordelen (als zie je dat wel veranderen nu er steeds meer kinderen komen). Werk is ook redelijk in de buurt, dus reistijd is beperkt

Idealiter zou mijn lijstje bijvoorbeeld zoiets zijn:
- Vrijstaand / twee-onder-eenkap
- Oppervlakte van min. 120 m²
- Leuk tuin (500m²+)
- Goeie garage of schuur
- In de buurt van Utrecht
- Minimaal 4 slaap-/werkkamers
- Geen bouwval
- Niet te ver van vrienden/familie
- Niet te ver van werk
- En zo kan ik nog wel wat eisen opnoemen

Bovenstaande is best haalbaar, als je een paar miljoen hebt :') Dus moet er water bij de wijn. Maar hoe kies je dan waarop je wil inleveren? Ga je voor een gulden middenweg of besluit je om bepaalde eisen volledig te schrappen? Hoe doen jullie dat (of hebben jullie dat gedaan)? Want ik kan me niet voorstellen dat iedereen hier z'n perfecte huis heeft gevonden, die aan alle eisen voldeed :P

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten ;)
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:41:55 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197535538
Wat is het budget?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:44:26 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197535571
tuin sowieso laten vallen.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197535593
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:41 schreef Leandra het volgende:
Wat is het budget?
Het is niet persé een concrete vraag om iets te vinden, maar de vraag hóe / waarop je keuzes maakt ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_197535618
Als je niet bereid bent consessies te doen dan moet je sparen, dus elke euro omdraaien en focussen op dat doel.
Wil je dat niet dan zul je moeten kijken waar je heen kan werken in de toekomst. Is er een kinderwens, dus wil je een kindvriendelijke buurt waar ook de huizen staan waar je uiteindelijk heen zou willen? Of wil je vooral nu gaan voor het huis en is de plaats minder geschikt? Hoe vast zijn de banen, hoe groot is de kans dat je gaat wisselen?

Denk dat het een hele persoonlijke keuze is. Toen ik voor mijn eerste huis ging kijken heb ik een ovaal getrokken rondom de A2 van zo'n beetje Utrecht tot Zaltbommel. Een paar plaatsen weggestreept en vooral gezocht naar het huis waar ik mezelf in zag wonen en de plaats naar nr 2 gezet. Bewuste keuze, want ik had het budget voor een appartement maar ik wilde een rijtjeshuis.
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:48:01 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197535654
Even ter referentie: wij laten nu een huis bouwen dat aan je eisen qua huis voldoet, en dat kost al >750K incl. de grond. Maar wij zitten al voorbij Amersfoort.

Met de auto van hier naar Utrecht Centraal is 41 minuten, met de trein vanaf het station dat op zo'n 10 minuten fietsen ligt is het 36 minuten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:50:50 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197535710
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:45 schreef Piles het volgende:

[..]

Het is niet persé een concrete vraag om iets te vinden, maar de vraag hóe / waarop je keuzes maakt ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan kun je vrijstaand al vergeten, en een tweekapper wordt ook al een uitdaging en ga je zeker niet met 500m² grond vinden in een staat waarin je er vrijwel niets aan hoeft te doen.

Dan moet je al op de Zwolle/Apeldoorn lijn gaan zitten qua afstand.
Nou ja, misschien lukt Almere nog.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197535724
Eisen of (onhaalbare) wensdromen, daar zit nogal een verschil tussen
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:54:17 #9
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_197535769
Elektrische auto kopen en ergens in het oosten gaan wonen. Dan kun je goedkoop naar vrienden en familie rijden. Huizen zijn daar echt stukken goedkoper.

Ik ken voorbeelden van mensen die van Haarlem naar Arnhem zijn verhuisd. Nieuwer en groter huis, meer tuin, lagere aanschaf.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_197536111
Maar goed, wij gaan dus nog verder van de bewoonde wereld en vrienden en familie wonen, een nieuw huis met voorlopig weinig onderhoud en een beetje ruimte om ons heen vinden wij uiteindelijk belangrijker. En mijn echtgenoot neemt de langere reistijd op de koop toe
Een vriendin in Amsterdam maakte heel andere keuzes, al ging die in haar ogen ook al een beetje buiten de bewoonde wereld wonen, namelijk aan de andere kant van het IJ, maar ze bleef dus wel dicht in de buurt van vrienden enzo. Maar daarvoor woont ze wel in een gehorig oud benedenhuis dat grondig verbouwd moest worden en heeft ze een mini tuin met tig aangrenzende tuintjes en balkons erboven. Haar afweging was dat ze wel eigen buitenruimte wilde en in Amsterdam wilde blijven (en Buitenveldert vond ze al geen Amsterdam meer).
  woensdag 20 januari 2021 @ 19:38:15 #11
319308 Tink89
To live is to dance
pi_197536869
Wij hebben een maximale reistijd van belangrijke plaatsen aangehouden, zoals ouders van man, mijn moeder, mans werk (je kunt die plaatsen op funda invullen, heel handig) en zijn van daaruit gaan kijken naar wat er mogelijk was. Onze eisen waren:
Meer ruimte beneden
Lekker op straat kunnen spelen (we wonen nu in een doodlopende straat, heerlijk)
Vijf slaapkamers (of 4 en een werkruimte/schuur)
Een garage
Makkelijk parkeren
Veel dichter bij buiten (het bos begint twee huizen verder)
Alle basisvoorzieningen op loopafstand
In de buurt van een goede basisschool

En toen kwamen we in een dorp uit waar we nog nooit geweest waren, in een huis dat flink verbouwd moest worden. Maar dat vonden we geen probleem. We hebben het dorp flink verkend, zijn een paar keer gaan wandelen en fietsen en hebben geen spijt gekregen.

Mijn tip: stap in de auto met een lijst van dorpen en plaatsen die qua reistijd goed zijn. En ga dan sfeer proeven, check verenigingen en scholen en ga dan kijken wat financieel haalbaar is. Met jouw budget vrijstaand iig niet, denk ik.

Succes!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_197537684
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:39 schreef Piles het volgende:

Hoe besluit je waar je wil wonen?

Wij wonen nu in Utrecht, maar willen wat vrijer gaan wonen (meer ruimte, minder drukte etc.). Ook vanwege budget (Utrecht e.o. is onbetaalbaar). Maar al onze vrienden wonen in de buurt nu, en dat heeft toch ook wel voordelen (als zie je dat wel veranderen nu er steeds meer kinderen komen). Werk is ook redelijk in de buurt, dus reistijd is beperkt

Idealiter zou mijn lijstje bijvoorbeeld zoiets zijn:
- Vrijstaand / twee-onder-eenkap
- Oppervlakte van min. 120 m²
- Leuk tuin (500m²+)
- Goeie garage of schuur
- In de buurt van Utrecht
- Minimaal 4 slaap-/werkkamers
- Geen bouwval
- Niet te ver van vrienden/familie
- Niet te ver van werk
- En zo kan ik nog wel wat eisen opnoemen
Hangt van je leeftijd en levensfase af. Ik ben als afgestudeerde ergens gaan wonen, wat geen goede keuze was. Nu ik bijna 60 ben, zou het prima zijn.

Relaties zijn i.m.o. onvervangbaar (maar iemand anders kan daar makkelijker over zijn), dus die zou ik hoog zetten. Rust en ontspanning idem. Vrijstaand huis met grote tuin lijkt ideaal, maar heeft vanaf 40 toch ook wel nadelen. Hoe ga je naar je werk: OV of met de auto? Kan je veel thuiswerken, dan is woonwerkverkeer van ondergeschikt belang. Al wil ik geen OV meer in.

Huis verbouwen kan altijd, dus als het 3 slaapkamers heeft, zou dat voor ons geen issue zijn.

Dus ja, wij hebben zo ons lijstje (door schade en schnde) ook omdat wij verhuisplannen hebben, maar hangt van je eigen leven af en je -fase
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197537714
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:51 schreef Doedezemaar het volgende:
Eisen of (onhaalbare) wensdromen, daar zit nogal een verschil tussen
De Engelsen zeggen: "life is all about priorities".

Overigens… ergens van dromen, maakt het bereikbaarder...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197537810
quote:
19s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:54 schreef Notorious_Roy het volgende:
Elektrische auto kopen en ergens in het oosten gaan wonen. Dan kun je goedkoop naar vrienden en familie rijden. Huizen zijn daar echt stukken goedkoper.

Ik ken voorbeelden van mensen die van Haarlem naar Arnhem zijn verhuisd. Nieuwer en groter huis, meer tuin, lagere aanschaf.
Arnhem Zuid waarschijnlijk? Want A-Noord is schreeuwend duur, zal weinig voor Haarlem onderdoen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197538092
Het zal een mix zijn van een lange lijst met factoren en wensen.

- Reistijd/afstand tot werk
- Afstand tot vrienden/familie
- Afstand tot voorzieningen die je geregeld gebruikt zoals sportclubs, horeca, cultuur etc
- Directe woonomgeving, groenvoorzieningen etc.
- Indien er kinderen of een kinderwens zijn de afstand tot scholen
- Natuur in de omgeving


En vervolgens wordt bovenstaande naast het lijstje met eisen aan de woning zelf gelegd, en gekeken in hoeverre een en ander haalbaar is binnen het beschikbare budget.

Indien het budget niet toereikend is, worden bepaalde eisen verruimd of zelfs helemaal geschrapt. De één kiest daarbij eerder voor een compromis wat betreft locatie/woonomgeving zolang de woning zelf maar aan het wensenlijstje voldoet. De ander neemt genoegen met een kleinere of minder luxe woning, zolang de plaats/wijk maar voldoen aan de eisen met betrekking tot de woonomgeving en afstand tot "dagelijks en sociaal leven".
pi_197538377
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 19:38 schreef Tink89 het volgende:
Wij hebben een maximale reistijd van belangrijke plaatsen aangehouden, zoals ouders van man, mijn moeder, mans werk (je kunt die plaatsen op funda invullen, heel handig) en zijn van daaruit gaan kijken naar wat er mogelijk was. Onze eisen waren:
Meer ruimte beneden
Lekker op straat kunnen spelen (we wonen nu in een doodlopende straat, heerlijk)
Vijf slaapkamers (of 4 en een werkruimte/schuur)
Een garage
Makkelijk parkeren
Veel dichter bij buiten (het bos begint twee huizen verder)
Alle basisvoorzieningen op loopafstand
In de buurt van een goede basisschool

En toen kwamen we in een dorp uit waar we nog nooit geweest waren, in een huis dat flink verbouwd moest worden. Maar dat vonden we geen probleem. We hebben het dorp flink verkend, zijn een paar keer gaan wandelen en fietsen en hebben geen spijt gekregen.

Mijn tip: stap in de auto met een lijst van dorpen en plaatsen die qua reistijd goed zijn. En ga dan sfeer proeven, check verenigingen en scholen en ga dan kijken wat financieel haalbaar is. Met jouw budget vrijstaand iig niet, denk ik.

Succes!
En zo fijn dat je nu lekker de ruimte in je huis hebt, in tegenstelling tot dat nieuwbouwhuis wat je op het oog had.
pi_197538554
Dank voor de reacties! Ik weet ook dat het huidige eisenlijstje volkomen onrealistisch is voor het budget, ik dacht dat dat wel duidelijk was in de OP :D
Ik probeer juist een beetje te ontdekken hoe we dan wél naar een realistisch lijstje komen. Maar als ik zo lees zitten we op de goede weg :)
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:06 schreef blomke het volgende:
De Engelsen zeggen: "life is all about priorities".
De vraag is dan ook (vooral): hoe stel je prioriteiten :+
quote:
Overigens… ergens van dromen, maakt het bereikbaarder...
Dan komt het wel goed *O*
pi_197538861
En dan moet je ook nog het geluk hebben dat er iets te koop komt (en in deze tijd niet voor je neus wordt weggekaapt), dan kun je nog zo fijn bedacht hebben wat je wilt, maar als het niet beschikbaar is/komt...
Dat zal met een rijtjeshuis waar er nogal veel van zijn nog wel lukken, maar soms is het dramatisch. Toen wij een paar jaar geleden het huis van mijn overleden schoonmoeder verkochten wist de makelaar een koper die ontzettend graag een huis in die buurt wilde kopen. Koper had het eigen huis al een tijd geleden verkocht, had in een tijdelijk huurhuis gezeten waar hij ook al weer uit moest en zat nu met het gezin op zolder bij familie, dus het begon een beetje nijpend te worden. Er kwam gewoon niks geschikts in die buurt te koop.

Wij waren ook al een paar keer uitgeloot en te laat bij diverse nieuwbouwprojecten in de regio en hebben veel geluk gehad dat we er nu wel bij zaten
pi_197538907
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:39 schreef Piles het volgende:
Iets wat ik me al een tijdje afvraag:

Hoe besluit je waar je wil wonen?

Wij wonen nu in Utrecht, maar willen wat vrijer gaan wonen (meer ruimte, minder drukte etc.). Ook vanwege budget (Utrecht e.o. is onbetaalbaar). Maar al onze vrienden wonen in de buurt nu, en dat heeft toch ook wel voordelen (als zie je dat wel veranderen nu er steeds meer kinderen komen). Werk is ook redelijk in de buurt, dus reistijd is beperkt

Idealiter zou mijn lijstje bijvoorbeeld zoiets zijn:
- Vrijstaand / twee-onder-eenkap
- Oppervlakte van min. 120 m²
- Leuk tuin (500m²+)
- Goeie garage of schuur
- In de buurt van Utrecht
- Minimaal 4 slaap-/werkkamers
- Geen bouwval
- Niet te ver van vrienden/familie
- Niet te ver van werk
- En zo kan ik nog wel wat eisen opnoemen

Bovenstaande is best haalbaar, als je een paar miljoen hebt :') Dus moet er water bij de wijn. Maar hoe kies je dan waarop je wil inleveren? Ga je voor een gulden middenweg of besluit je om bepaalde eisen volledig te schrappen? Hoe doen jullie dat (of hebben jullie dat gedaan)? Want ik kan me niet voorstellen dat iedereen hier z'n perfecte huis heeft gevonden, die aan alle eisen voldeed :P

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten ;)
In Friesland red je vrijstaand, 150m2 woonoppervlak, bouwjaar 2003, vrijstaande stenen garage op 600m2 grond wel voor 4 ton in een middelgroot dorp met redelijke voorzieningen (3 of 4 supermarkten, autodealer, apotheek, etc).

Ik kan het weten :P
  woensdag 20 januari 2021 @ 20:53:33 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197538952
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:34 schreef Piles het volgende:
Dank voor de reacties! Ik weet ook dat het huidige eisenlijstje volkomen onrealistisch is voor het budget, ik dacht dat dat wel duidelijk was in de OP :D
Ik probeer juist een beetje te ontdekken hoe we dan wél naar een realistisch lijstje komen. Maar als ik zo lees zitten we op de goede weg :)
[..]

De vraag is dan ook (vooral): hoe stel je prioriteiten :+
[..]

Dan komt het wel goed *O*
Nou ja, dat rijtje kan wel voor het huis, maar dan voldoet het niet voor de afstand tot Utrecht, dus je zult eerst moeten besluiten wat je belangrijker vindt: met een kwartier in Utrecht of een huis op 500m² grond.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197538986
Volgend seizoen meedoen aan kopen zonder kijken? Dan stellen Alex en Bob de prioriteiten.
  woensdag 20 januari 2021 @ 20:57:08 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197539021
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:55 schreef Ivo1985 het volgende:
Volgend seizoen meedoen aan kopen zonder kijken? Dan stellen Alex en Bob de prioriteiten.
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197539289
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:55 schreef Ivo1985 het volgende:
Volgend seizoen meedoen aan kopen zonder kijken? Dan stellen Alex en Bob de prioriteiten.
En dan een wildcard voor de plaats :P

"Bob, ik heb een fantastisch woning gezien in Sexbierum, heb je even tijd om te kijken?"
pi_197539452
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:53 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou ja, dat rijtje kan wel voor het huis, maar dan voldoet het niet voor de afstand tot Utrecht, dus je zult eerst moeten besluiten wat je belangrijker vindt: met een kwartier in Utrecht of een huis op 500m² grond.
Ja, daar loop ik (soms) dus een beetje op vast :D
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:55 schreef Ivo1985 het volgende:
Volgend seizoen meedoen aan kopen zonder kijken? Dan stellen Alex en Bob de prioriteiten.
Ik zap er wel eens langs, maar dat zou ik toch echt niet durven :X
pi_197539613
Een goede vriendin van me (uit het westen des lands) ontmoette een jongen uit het oosten van Drenthe.
Kochten voor ruim 2 ton een 2-onder-1-kap woning, diepe tuin naar achteren, garage, oprit, alles.

Tsja, uiteindelijk; waar je woont wordt je nieuwe middelpunt.
En vrienden en familie zijn uiteindelijk ook in 2 uurtjes bij je.
En als ze dan bij je in de tuin zitten bij de BBQ denken ze "waar doen ze het van?"...
  woensdag 20 januari 2021 @ 21:38:25 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197540151
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 21:14 schreef Piles het volgende:

[..]

Ja, daar loop ik (soms) dus een beetje op vast :D
[..]

Ik zap er wel eens langs, maar dat zou ik toch echt niet durven :X
Het vervelende is dat je met een gulden middenweg waarschijnlijk op alle eisen/wensen moet inleveren.
Persoonlijk ben ik daar niet heel goed in, dus dan zou ik liever op een van beide punten inleveren (afstand of huis).
Voor mij zou het of een huis worden dat niet aan de wensen voldoet maar wel op de juiste plek staat, of het zou een huis worden dat perfect is maar niet op de juiste plek staat.
Overigens zou ik in dat laatste geval wel zorgen dat ik in de buurt van een station en/of snelweg zou komen te zitten waarvandaan de verbinding naar Utrecht goed is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 20 januari 2021 @ 21:47:22 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197540371
De kaart biedt niet heel veel mogelijkheden.....

https://www.funda.nl/kaar(...)6,5.0745783713161075
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197540593
Mijn verhuizing uit Utrecht kwam als volgt tot stand: ik had een sociale huurwoning in Overvecht-Zuid en die buurt begon ik een beetje zat te raken, dus ik ging maar eens kijken wat woningnet in de rest van de provincie te bieden had, want ik had wel door dat mijn toenmalige huis het hoogst haalbare in Utrecht zelf was. Aangezien ik door de hele provincie werkte maakte het me niet zo veel uit in welke plaats ik uiteindelijk terecht zou komen en vrienden bleven ook niet allemaal in Utrecht wonen. Ik reageerde op vanalles, ben een paar keer gaan kijken bij woningen in diverse plaatsen zoals Driebergen, Doorn en Woerden, maar daar beviel de wijk me elke keer niet, dan zat ik eigenlijk in Overvecht eigenlijk wel prima. En toen kwam er een nieuwbouwproject in Woerden voorbij, op een prima locatie op loopafstand van het centrum en station en van daaruit kon ik de meeste werklocaties met de auto ook prima bereiken. Ik was zo blij toen ik uiteindelijk toch nog na een paar weken bericht kreeg dat ik alsnog was ingeloot, het voelde als een lot uit de loterij. Ik zat nog steeds vlakbij Utrecht, en kreeg er een mooi nieuw huis in een leuk stadje en mooie omgeving. Soms heeft een mens geluk.
(Daarna ontmoette ik iemand die in Noord-Holland woonde en toen ben ik daarheen verhuisd, maar ik mis Utrecht en ook Woerden nog steeds. En nu gaan we straks zowat in de Waddenzee wonen...het kan verkeren)
pi_197540678
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 21:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn verhuizing uit Utrecht kwam als volgt tot stand: ik had een sociale huurwoning in Overvecht-Zuid en die buurt begon ik een beetje zat te raken, dus ik ging maar eens kijken wat woningnet in de rest van de provincie te bieden had, want ik had wel door dat mijn toenmalige huis het hoogst haalbare in Utrecht zelf was. Aangezien ik door de hele provincie werkte maakte het me niet zo veel uit in welke plaats ik uiteindelijk terecht zou komen en vrienden bleven ook niet allemaal in Utrecht wonen. Ik reageerde op vanalles, ben een paar keer gaan kijken bij woningen in diverse plaatsen zoals Driebergen, Doorn en Woerden, maar daar beviel de wijk me elke keer niet, dan zat ik eigenlijk in Overvecht eigenlijk wel prima. En toen kwam er een nieuwbouwproject in Woerden voorbij, op een prima locatie op loopafstand van het centrum en station en van daaruit kon ik de meeste werklocaties met de auto ook prima bereiken. Ik was zo blij toen ik uiteindelijk toch nog na een paar weken bericht kreeg dat ik alsnog was ingeloot, het voelde als een lot uit de loterij. Ik zat nog steeds vlakbij Utrecht, en kreeg er een mooi nieuw huis in een leuk stadje en mooie omgeving. Soms heeft een mens geluk.
(Daarna ontmoette ik iemand die in Noord-Holland woonde en toen ben ik daarheen verhuisd, maar ik mis Utrecht en ook Woerden nog steeds. En nu gaan we straks zowat in de Waddenzee wonen...het kan verkeren)
Ik heb ook enkele jaren niet ver van de Waddenzee gewoond, is nu Gemeente Waadhoeke.
Altijd tegen de wind in fietsen :P
pi_197540716
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 22:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik heb ook enkele jaren niet ver van de Waddenzee gewoond, is nu Gemeente Waadhoeke.
Altijd tegen de wind in fietsen :P
Ik fiets niet, dat scheelt. En wij blijven aan de beschaafde kant van de Afsluitdijk
pi_197541990
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 22:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik fiets niet, dat scheelt. En wij blijven aan de beschaafde kant van de Afsluitdijk
O.M.G. West-Friesland…..??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197542000
Ik denk dat je je prioriteitenlijstje even moet uitwerken. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je het Utrecht verhaal even helemaal loslaat? Mijn ervaring is dat vrienden veranderen in je leven. Je hebt vrienden die in de buurt wonen en die je hebt omdat ze in de buurt wonen. Daar krijg je altijd wel weer nieuwe van: buren, sportclub, kinderdingen, etc. En je hebt vrienden waarvan het niet uitmaakt hoe ver ze wonen. Dat gaat zich allemaal nog uitkristalliseren. Je moet in de stad blijven wonen omdat je de stad leuk vindt, niet omdat er toevallig een paar mensen wonen. En blijkbaar vinden jullie de stad niet meer leuk en willen jullie wat anders. Ook al ga je in Drenthe wonen, je kunt vrienden die je wilt zien altijd nog zien. Als je band met familie zodanig is dat je in de buurt wilt wonen, zou ik dat zwaarder laten wegen. Maar daarvoor geldt ook dat je in Nederland eigenlijk altijd wel op redelijke afstand bent. Ik zou eerder kijken naar wat je wilt: Randstad of daarbuiten?

Ik heb zelf altijd wel romantische ideeën over 'buiten wonen' maar realistisch gezien wil ik toch liever in de Randstad zijn. Ik heb nu nauwelijks reistijd naar werk, en kan al mijn familieleden binnen 45 minuten zien als ik dat wil. Dus doe ik het met wat ik hier kan krijgen, en heb ik dus geen grote tuin en wel stadsgeraas... en de vrienden die hier in de buurt zijn gebleven zie ik soms nauwelijks meer terwijl ik wel nauwer contact heb met 'nieuwe' mensen en ook met vrienden die verder weg zijn gaan wonen.

Wat de afstand tot werk: hangt er vanaf hoe 'vast' je baan is en hoe vaak je daar moet zijn. Als je elke dag 3 uur reistijd hebt en je hebt een baan waar je lang wilt blijven is dat wel een heel groot gedeelte van je leven, maar je kunt natuurlijk ook ander werk vinden of sowieso van baan veranderen. En nu kun je misschien makkelijker thuiswerken.
  woensdag 20 januari 2021 @ 23:40:50 #34
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_197542587
Op dezelfde manier hoe je een auto, computer, telefoon of gerecht bij de sushi&grill uitzoekt:

Je kiest het gene wat het meeste voldoet aan je eisen.


Bij ons wisten we niet eens dat we wilden verhuizen en is de woonplaats gekozen op het moment dat we de Facebook advertentie voor een nieuwbouwproject zagen :+
So we just called him Fred
  donderdag 21 januari 2021 @ 09:41:16 #35
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_197545465
Ik ben 60 km verderop gaan wonen richting Zeeland.
Hierdoor zie ik heel veel vrienden nooit meer.

De vraag blijft, hoe goed zijn die vrienden dan?

En daarbij, kinderen veranderen de hele dynamiek. Zelfde geldt voor corona. Hoe belangrijk is het nog om dicht bij je werk te wonen?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_197545814
Vaak denken mensen dat ze graag iets moeten hebben zoals een grote tuin, veel oppervlakte en veel kamers. Maar je moet je afvragen waarom, is dit een status dingetje of heb je het echt nodig. Hoeveel huizen met grote tuinen zijn er wel niet waar je vervolgens ziet dat het langzaam in een oerwoud veranderd. Of mensen die klagen dat het schoonhouden van een groot huis zoveel tijd kost.

Zelf heb ik al vanalles gehad, ik heb jaren samengewoont in een studio van nog geen 25 m2 zonder tuin. Bed, keuken en woonkamer was 1 kamer van 20m2 en nog een badkamer/washok van 4m2. Ging prima.
Daarna hebben we in een groot huis gewoond, 240m2 woonoppervlakte, 2000m2 tuin, 100m2 garage enz. Uiteindelijk verkocht, tuin koste teveel tijd, huis schoonhouden kost veel tijd, 3 kamers waar we nooit in zijn geweest in de 5 jaar dat we er gewoond hebben (behalve met de verhuizing een hoop rommel opgestappeld te hebben) enz.

Dus je kan je het beste afvragen, wat wil je graag en accepteer je ook de lasten die erbij komen. Het grotere huis was ook ver weg van vrienden (minimaal 1 uur rijden). Dat heeft uiteindelijk de doorbraak gegeven om toch weer dichterbij onze vrienden te gaan wonen in een kleiner huis.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_197545978
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:00 schreef boegschroef het volgende:
Vaak denken mensen dat ze graag iets moeten hebben zoals een grote tuin, veel oppervlakte en veel kamers. Maar je moet je afvragen waarom, is dit een status dingetje of heb je het echt nodig. Hoeveel huizen met grote tuinen zijn er wel niet waar je vervolgens ziet dat het langzaam in een oerwoud veranderd. Of mensen die klagen dat het schoonhouden van een groot huis zoveel tijd kost.

Zelf heb ik al vanalles gehad, ik heb jaren samengewoont in een studio van nog geen 25 m2 zonder tuin. Bed, keuken en woonkamer was 1 kamer van 20m2 en nog een badkamer/washok van 4m2. Ging prima.
Daarna hebben we in een groot huis gewoond, 240m2 woonoppervlakte, 2000m2 tuin, 100m2 garage enz. Uiteindelijk verkocht, tuin koste teveel tijd, huis schoonhouden kost veel tijd, 3 kamers waar we nooit in zijn geweest in de 5 jaar dat we er gewoond hebben (behalve met de verhuizing een hoop rommel opgestappeld te hebben) enz.
Dat dus. Een groot huis plus tuin kost idem tijd, energie en een hoop poen, de vraag is wat het je waard is.

Nou ben ik zelf gek op tuinieren, maar een enorme lap grond hoeft van ons echt niet meer. Op een flat zou ik gillend gek worden, dus een beetje tuin waar ik met m'n handen in de grond kan werken wil ik wel hebben. Al is het maar 100m2
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197545979
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:41 schreef avotar het volgende:
Ik ben 60 km verderop gaan wonen richting Zeeland.
Hierdoor zie ik heel veel vrienden nooit meer.

De vraag blijft, hoe goed zijn die vrienden dan?

En daarbij, kinderen veranderen de hele dynamiek. Zelfde geldt voor corona. Hoe belangrijk is het nog om dicht bij je werk te wonen?
Door dat thuiswerken door Corona gingen wij ook nadenken of we niet in een heel andere regio zouden gaan wonen, maar er kwam geen toestemming om permanent de helft van de werkdagen thuis te werken. Absurd, want mijn echtgenoot is sinds maart 2 keer op zijn werkplek geweest en al het werk wordt gewoon uitgevoerd.
pi_197546082
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:41 schreef avotar het volgende:
Ik ben 60 km verderop gaan wonen richting Zeeland.
Hierdoor zie ik heel veel vrienden nooit meer.

De vraag blijft, hoe goed zijn die vrienden dan?
Mijn beste vrienden bleef ik ook nog zien toen ik op 1200km verderop woonde. Goede manier om een beetje uit te sorteren in je vriendenboekje.
quote:
En daarbij, kinderen veranderen de hele dynamiek. Zelfde geldt voor corona. Hoe belangrijk is het nog om dicht bij je werk te wonen?
Dicht bij je werk wonen heeft inderdaad voor veel mensen het dicht bij het werk wonen minder belangrijk gemaakt. Maar daardoor is het thuiskantoor wel ineens een stuk belangrijker geworden! Zeker met kleine kinderen is de laptop in de woonkamer geen optie. Dan moet je een eigen afgesloten ruimte hebben om te werken.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_197546156
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:34 schreef Piles het volgende:
Dank voor de reacties! Ik weet ook dat het huidige eisenlijstje volkomen onrealistisch is voor het budget, ik dacht dat dat wel duidelijk was in de OP :D
Ik probeer juist een beetje te ontdekken hoe we dan wél naar een realistisch lijstje komen. Maar als ik zo lees zitten we op de goede weg :)
[..]

De vraag is dan ook (vooral): hoe stel je prioriteiten :+
[..]

Dan komt het wel goed *O*
Leuk! Wij hebben vorig jaar onze hut in Utrecht verkocht en zijn buiten de stad in het prachtige Soest gaan wonen. Heb je iets te verkopen in Utrecht want dan is je budget altijd nog iets hoger dan je denkt ;)?

Hier drie kleine kinderen dus we waren echt opzoek naar wat meer leefruimte en tuin. We gingen van 100m2 naar 180m2 en van een tuin van 5 bij 5 naar een tuin van 25 meter diep. Soest ligt heerlijk in de bossen dus fantastisch voor de kinderen nu!

Hier was het thuis ook een discussie; ik wou niet zo graag weg, mijn vriendin wel. Ik was nogal gehecht aan de stad; binnenstad op loopafstand. Maar hoe vaak gingen we nu eigenlijk nog de stad in sinds er kinderen zijn? We konden ook een soort gelijk huis in Utrecht kopen, maar dan moesten we wel consessies doen; nu hebben we alles kunnen verbouwen naar onze smaak en is het echt ons huis geworden. In Utrecht had dat toch een stuk gefaseerde plaats moeten vinden ( als we had er überhaupt al tussen kwamen)

Al met al is de extra ruimte echt heerlijk. Nu met Corona is de eigen werkkamer ook wel prettig en is de keuze meer dan prima. Ook Soest is gewoon fijn wonen omdat het toch flink wat eigen voorzieningen heeft en daardoor Utrecht nog niet echt mis (behoudens de hornbach :)).

Overigens zie ik om mij heen dat veel collega’s of vrienden met kinderen de stad uit trekken mede door de wens voor extra ruimte. Dus dat sociale leven in de stad werd bij ons toch wat minder.. los daarvan is het niet tof als je om 4 uur s nachts thuis komt en de jongste om half 7 er al weer uit wil :-)
pi_197549313
Thanks voor alle inzichten ^O^
Herken er veel in, en m.n. bij de gezinsuitbreidingen om me heen vraag ik me af hoe dichtbij ik nog moet wonen. Nu fietsen we veel (want feestjes), maar dat wordt steeds minder. Dus ipv een half uur fietsen, een half uur auto vergroot de mogelijkheden al behoorlijk O-)

De grote tuin kan ik prima schrappen, hoe leuk het me ook lijkt (maar idd heel veel werk). We zochten daar ook vooral op om een beetje de huizen met ruimte er om heen te vinden. Maar dat hoeft natuurlijk geen eigen grond te zijn ;)
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:24 schreef koentjuh18 het volgende:
Heb je iets te verkopen in Utrecht want dan is je budget altijd nog iets hoger dan je denkt ;)?
Helaas helaas (boot gemist wat dat betreft), we komen uit een huurhuis -O-
Verder herkenbaar verhaal :Y Vooral dat 'hoe vaak kom je nou eigenlijk in de stad...'. Zeker als er ooit kinderen komen... :)
pi_197549831
Ik ben in Tilburg gaan wonen, kom uit de randstad. Vanwege mijn vrouw gingen we naar Brabant, maar waar precies maakte niet zoveel uit, als het maar redelijk centraal ligt.

Vind het ideaal. Rotterdam is 37 minuten met de trein, dus zover buiten de Randstad ligt Tilburg niet. Maar voor 4 ton kun je echt wel een fatsoenlijk huis vinden. Ik wilde vooral heel veel binnenruimte. Een tuin ja: maar hoeft van mij niet te groot. Vind een grote tuin toch niet praktisch.

Uiteindelijk een woning van 200m2 voor 3.5 ton gevonden. Met een kleine tuin, maar wel speelvoorzieningen in de buurt. Zoveel ruimte, dat is gewoon heerlijk, zeker nu, zeker met kleine kinderen, zeker ook in de winter.

Ja, het enige wat ik moet horen is: woon jij in Tilburg?!!! Mijn vriendenkring zijn mensen die een smak geld willen neertellen voor een hippe woning in wijken als Blijdorp, Delft-Centrum, Hillegersberg/Schiebroek of Voordorp of Den Haag Bezuidenhout.
pi_197550590
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:39 schreef Piles het volgende:
Iets wat ik me al een tijdje afvraag:

Hoe besluit je waar je wil wonen?

Wij wonen nu in Utrecht, maar willen wat vrijer gaan wonen (meer ruimte, minder drukte etc.). Ook vanwege budget (Utrecht e.o. is onbetaalbaar). Maar al onze vrienden wonen in de buurt nu, en dat heeft toch ook wel voordelen (als zie je dat wel veranderen nu er steeds meer kinderen komen). Werk is ook redelijk in de buurt, dus reistijd is beperkt

Idealiter zou mijn lijstje bijvoorbeeld zoiets zijn:
- Vrijstaand / twee-onder-eenkap
- Oppervlakte van min. 120 m²
- Leuk tuin (500m²+)
- Goeie garage of schuur
- In de buurt van Utrecht
- Minimaal 4 slaap-/werkkamers
- Geen bouwval
- Niet te ver van vrienden/familie
- Niet te ver van werk
- En zo kan ik nog wel wat eisen opnoemen

Bovenstaande is best haalbaar, als je een paar miljoen hebt :') Dus moet er water bij de wijn. Maar hoe kies je dan waarop je wil inleveren? Ga je voor een gulden middenweg of besluit je om bepaalde eisen volledig te schrappen? Hoe doen jullie dat (of hebben jullie dat gedaan)? Want ik kan me niet voorstellen dat iedereen hier z'n perfecte huis heeft gevonden, die aan alle eisen voldeed :P

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten ;)
Wij zitten in hetzelfde schuitje als jij, want na 11 jaar met plezier in Vreeswijk willen we eigenlijk nu wel eens wat dichter naar de heuvelrug verhuizen. Ons huis is leuk, maar feit blijft dat Vreeswijk in dat lelijke Nieuwegein ligt. En de tuin is ook niet heel groot.

Maar ja, Zeist, Driebergen, De Bilt.... trek je portemonnee maar. Zeker met jouw wens van ook nog een grote tuin.

We fietsen nu allebei naar ons werk in de stad, en willen dat ook zoveel mogelijk blijven doen. Ook voor eet&uitgaansvertier (Utrecht danwel Amersfoort) willen we de stad op fietsafstand houden.

We zijn nu vooral aan het overwegen of we in 1 van de kleinere dorpen rondom Utrecht zouden kunnen aarden, en of dat niet te dorps en stil voor ons is. Zaken als scholen en sport voor de kinderen kunnen ons gestolen worden want die hebben we niet. Maar wij zouden bijvoorbeeld doodongelukkig worden in reli-bolwerken als Renswoude of Scherpenzeel waar het alleen maar ons kent ons is.
En langer dan een half uur fietsen naar de stad als je uitgaat (en vooral als je terug moet met een stuk in je kraag) is ook niet aantrekkelijk. Dan speelt voor mijn vriendin ook nog eens dat ze liever niet in het donker over achterafweggetjes wil fietsen, dus het wel enigszins langs een verlichte weg moet zijn.

En als we niks vinden wat leuk is, dan verhuizen we gewoon voorlopig niet :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Gripper op 21-01-2021 14:20:28 ]
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_197550629
Ede is nog niet genoemd? Ik zie dat daar uiteindelijk veel mensen met vergelijkbare wensen neerstrijken. En volgens mij is de OV-verbinding goed genoeg om nog feestjes in Utrecht af te kunnen lopen.

edit: wel vaak pas als er al kinderen zijn. Dacht dat in de OP te lezen, maar niet dus.

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2021 14:15:02 ]
pi_197550668
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 14:10 schreef Gripper het volgende:
Ons huis is leuk, maar feit blijft dat Vreeswijk in dat lelijke Nieuwegein ligt.
Al onze vrienden verhuizen juist naar Nieuwegein, want dat is betaalbaar (met een reden...). Maar dat verdom ik :')

Ik heb zelf (denk ik) niet zo'n probleem met een kleiner dorpje. Ben zelf opgegroeid in een gehucht met 800 inwoners :P Dat is wel heel klein, maar 2000-5000 is voor mij geen enkel probleem. M'n vriendin komt uit de stad, die ziet daar nog beetje tegenop :D
  donderdag 21 januari 2021 @ 14:21:31 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197550777
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 14:12 schreef Chia het volgende:
Ede is nog niet genoemd? Ik zie dat daar uiteindelijk veel mensen met vergelijkbare wensen neerstrijken. En volgens mij is de OV-verbinding goed genoeg om nog feestjes in Utrecht af te kunnen lopen.

edit: wel vaak pas als er al kinderen zijn. Dacht dat in de OP te lezen, maar niet dus.
OV-verbinding Ede-Utrecht is idd prima, maar ja.... Ede :X

Overigens kun je vanuit Lunteren, Barneveld, Voorthuizen, Hoevelaken (hoewel die laatste wat duur is, want naast Amersfoort) ook prima in Utrecht komen, want de Valleilijn biedt een uitstekende verbinding met Amersfoort en Ede, en Lunteren is weer zoveel leuker dan Ede ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197551195
Nieuwegein stond destijds ook op mijn vetolijstje, brrrr. Vrienden met kinderen zijn destijds met name in Lunetten beland, maar als je wat meer ruimte zoekt is dat geen optie, 1 stel heeft dat opgelost met een volkstuin bijna tegenover het huis en een ander stel is uiteindelijk opgeschoven naar Houten
pi_197552462
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 14:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Nieuwegein stond destijds ook op mijn vetolijstje, brrrr. Vrienden met kinderen zijn destijds met name in Lunetten beland, maar als je wat meer ruimte zoekt is dat geen optie, 1 stel heeft dat opgelost met een volkstuin bijna tegenover het huis en een ander stel is uiteindelijk opgeschoven naar Houten
Jemig.. daar noem even drie trieste opties op een rij zeg :-) wel grappig om te zien dat no go areas langzamerhand ook gewoon reële opties zijn geworden ;)
pi_197552626
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 14:12 schreef Chia het volgende:
Ede is nog niet genoemd? Ik zie dat daar uiteindelijk veel mensen met vergelijkbare wensen neerstrijken. En volgens mij is de OV-verbinding goed genoeg om nog feestjes in Utrecht af te kunnen lopen.

edit: wel vaak pas als er al kinderen zijn. Dacht dat in de OP te lezen, maar niet dus.
Enorme nieuwbouwprojecten daar, veel mogelijkheden, me dunkt. Omgeving is fraai, uiterst fraai!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197553287
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 15:41 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Jemig.. daar noem even drie trieste opties op een rij zeg :-) wel grappig om te zien dat no go areas langzamerhand ook gewoon reële opties zijn geworden ;)
Houten is toch niet zo erg? Lunetten, Nieuwegein en IJsselstein zijn no-go's wmb. En sommige delen van Leidsche Rijn ook (ik zit nu in het leuke deel O-) :P
pi_197554234
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 16:28 schreef Piles het volgende:

[..]

Houten is toch niet zo erg? Lunetten, Nieuwegein en IJsselstein zijn no-go's wmb. En sommige delen van Leidsche Rijn ook (ik zit nu in het leuke deel O-) :P
Ik vind houten maar duur en weinig uitstralen. Stond bij mij op de veto lijst. Ijsselstein was bespreekbaar mits bepaalde wijken.

Maar je kan ook nog iets verder kijken toch? Vianen, Leerdam, Culemborg? Evt Geldermalsen, Beesd.
Afhankelijk van waar je exact moet zijn sta je dan ook in een half uur in Utrecht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')