Ik zet hem ook op een workmate, daar valt ie niet zomaar vanaf.quote:Op zondag 7 maart 2021 17:58 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Mijn vader had er zelf een plank onder gemaakt en daaronder een strook zodat hij in een workmate past. Zo heb je niet nog n extra onderstel maar kun je n wel op hoogte zetten wanneer je wil.
Ik heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd, maar ik heb wel laatst zo'n boor voor in de bovenfrees gekocht. Dan kan je hem met de parralelaanslag ook precies op de juiste plek en diepte krijgen lijkt me en heb je geen mal nodig.quote:Op dinsdag 9 maart 2021 19:10 schreef BEFEM het volgende:
Ik zoek een freesmal voor deze scharnieren:
https://www.meubelbeslagonline.nl/scharnier/voorliggend
Er staat als suggestie ook een forstnerboor, is dat makkelijker dan een freesmal?
En anders zie ik de bekende Kreg:
https://www.baptist.nl/ho(...)iEAQYAiABEgK0mfD_BwE
Dat werkt ook voor deze scharnieren neem ik aan? Maar ik vraag me wel af of er goede, goedkopere varianten zijn?Ik zie ze van 10 euro tot 50 euro gaan...
Deze is dan een optie:
https://www.amazon.nl/ver(...)a-980307296142&psc=1
Maar ik haat Amazon
https://nl.pepper.com/aan(...)-710w-6mm-8mm-188734quote:Op dinsdag 9 maart 2021 10:39 schreef Lucifur het volgende:
Ik zit te kijken naar een nieuwe boven/kantenfrees. Mijn oog is vooralsnog gevallen op de Makita RT0700, heeft iemand hier ervaring mee of alternatieven?
In eerste opzet zal ik hem gebruiken om sponningen te vrezen in vurenhout voor een simpel raamkozijn binnen. Daarnaast vooral ronde kanten frezen aan multiplex en vuren voor meubeltjes.
Dit is een andere, alleen een kantenfrees. Die uit de makitalink van 300 euro is een boven en kantenfrees. Die overigens bij de bekende dealers wel goedkoper te vinden is.quote:Op woensdag 10 maart 2021 07:09 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
https://nl.pepper.com/aan(...)-710w-6mm-8mm-188734
¤112 lijkt me een goede deal.
Die ben ik ook tegen gekomen inderdaad. Voordeel van de Makita is wel dat het makkelijk uit te breiden is met geleiderailaanslag en de koffers passen ook bij mijn systainers. Thanks voor de tip, is zeker niet veel geld!quote:Op dinsdag 9 maart 2021 11:59 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik stond voor dezelfde aanschaf..
Uiteindelijk op aanraden van meerdere woodworkers ben ik gegaan voor een imitatie Makita, de Katsu.
Als je em via Amazon App koopt krijg je nu nog es 10 euro korting..
https://www.amazon.nl/KAT(...)a-488381646681&psc=1
Ik heb em al een aantal keer gebruikt om eiken af te ronden met 4,5mm, en dat ging prima.
Leuk apparaat voor echt belachelijk weinig geld..
quote:Op woensdag 10 maart 2021 07:09 schreef Gieliovd het volgende:
[..]
https://nl.pepper.com/aan(...)-710w-6mm-8mm-188734
¤112 lijkt me een goede deal.
Het zou dan inderdaad om de uitgebreide versie gaan die ook als bovenfrees fungeert. Prijs zit nu rond de 230¤ wat ik zo tegenkwam.quote:Op woensdag 10 maart 2021 07:46 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dit is een andere, alleen een kantenfrees. Die uit de makitalink van 300 euro is een boven en kantenfrees. Die overigens bij de bekende dealers wel goedkoper te vinden is.
Heb je wat linkjes oid? Nu ik die sponningen ga frezen heb ik er voor het eerst pas echt een usecase voor.quote:Op woensdag 10 maart 2021 11:21 schreef Pensioengenieter het volgende:
Een bovenfrees is een pracht apparaat je kunt erveel meer mee dan je zou denken. Verdiep je er in google en kijk op pinterest.
Die Stihl laten leveren met 40 cm.quote:Op zondag 7 maart 2021 17:23 schreef Miniem het volgende:
Twijfel voor welke kettingzaag ik zal gaan.
Een stihl ms170 (30cm zwaard) voor ¤180
Of een Mcculloch cs42s (40cm zwaardlengte voor ¤125 (elders goedkoopste ¤200, maar is ergens in de uitverkoop voor ¤125 met fabrieksgarantie)
Het is om af en toe een wintervoorraad hout te zagen.
Nou daar is die niet zo geschikt voor... Niet zo'n krachtige zaag dit. Dan liever de McCulloch, dochtermerk van Husqvarna.quote:
Is ook 2 maal zo duurquote:Op donderdag 11 maart 2021 21:02 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Ik zou 1 maatje groter/zwaarder gaan. MS 211 ga je echt veel plezier van hebben.
Ik heb t laatst gedaan met een excenter, dat gaat ook echt super snel.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 09:42 schreef Barry1986 het volgende:
Ik heb straks meerdere kamers afgewerkt met AK gipsplaten en deze moet glad geschuurd worden.
Dit deed ik altijd met mijn Fein multitool en ronde schuurpad van 125mm met stofafzuiging. Werkt best goed.
Maar snel gaat het niet en het is toch erg "lokaal" afschuren.
Nu kwam ik de telescoopschuur machines tegen. Erg interessant en zie zeker voordelen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar is het nou echt het extra geld waard?
Ik kijk dan weer naar een budget merk als de parkside omdat ik niet dagelijks er mee werk.
Ik hoor graag ervaringen! Of aanbevelingen (in het budget segment)
is het waard als je het vaak moet doen ja, maar doe je af en toe eens een kamer/huis dan kan het ook perfect met een excenter. Is beter voor je rug/schoudersquote:Op vrijdag 12 maart 2021 09:42 schreef Barry1986 het volgende:
Ik heb straks meerdere kamers afgewerkt met AK gipsplaten en deze moet glad geschuurd worden.
Dit deed ik altijd met mijn Fein multitool en ronde schuurpad van 125mm met stofafzuiging. Werkt best goed.
Maar snel gaat het niet en het is toch erg "lokaal" afschuren.
Nu kwam ik de telescoopschuur machines tegen. Erg interessant en zie zeker voordelen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar is het nou echt het extra geld waard?
Ik kijk dan weer naar een budget merk als de parkside omdat ik niet dagelijks er mee werk.
Ik hoor graag ervaringen! Of aanbevelingen (in het budget segment)
Welkom bij de Makita familiequote:Op zondag 14 maart 2021 19:42 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
Beste klussers ik zit met het volgende dilemma: mijn accu boormachine is aan vervanging toe.
Ik heb nu een Powerplus met een maximaal aandraaimoment van 30 Nm.
Alle waar naar zijn geld, maar soms kom ik kracht te kort en de slipkoppeling functioneerde helaas al vrij snel niet goed meer.
Ik ben geen hardcore klusser maar sinds wij een nieuwe woning hebben met vrijstaande garage klus wel veel vaker en ik heb een grondige hekel aan gereedschap wat niet (goed) functioneert dus hoog tijd voor wat nieuws.![]()
Ik kies heel bewust voor het Makita 18v platvorm vanwege de 18v (of 36v) lijn tuingereedschappen waar ik een aantal dingen van wil aanschaffen.
Maar nu twijfel ik nog tussen 4 modellen accuboormachines, 2 met en 2 zonder klopboor functie en verschillend in maximaal aandraaimoment.
De klopboor functie is geen must maar misschien wel handig? Ons huis is gemaakt van baksteen en ik heb de bekende blauwe Bosch klopboormachine al.![]()
Mijn grootste rede tot twijfel is, is een groter maximaal aandraaimoment handig als in meer is beter ook al heb je het meestal niet nodig, of juist niet omdat dan de kans groter is dat (kleinere) schroeven bijvoorbeeld breken ondanks de slipkoppeling?
Mogelijk komt er in de toekomst een slagschroevendraaier bij maar dat weet ik nog niet zeker.
De een is: 30 tot 54 Nm de ander 60 tot 115 Nm.
Linkjes naar de betreffende machines:
Makita DDF481RTJ
Makita DDF484RTJ
Of met klopboor functie:
Makita DHP484RTJ
MAKITA DHP481RTJ
Alvast bedankt voor je/jullie input!
Na tig van reviews te hebben gelezen en theoretisch veel inzicht te hebben gekregen over kwaliteit/comfort/Noise canceling, kwam ik er in de praktijk bij de mediamarkt er achter dat ik zelf niet zo audiofiel ben en al die verschillen niet eens opmerk.quote:Op zondag 14 maart 2021 21:24 schreef BEFEM het volgende:
Weet niet of dit het juiste topic is maar het is klusgerelateerd. Ik ga een koptelefoon voor m'n vriendin kopen ivm mijn zaaggeluiden
Draadloos en bluetooth moet die hebben en noise cancelling zijn. Sennheiser, Bose, JBL? Budget rond de 150, moet wel lukken toch?
Deze JBL bijvoorbeeld? Of deze Sennheiser?
Ik heb de Makita DDF485Z, maar heb je haast? Ik heb deze gevonden door veel te googelen, Makita haalt soms machines uit de productie en die worden dan links en rechts veel goedkoper aangeboden. Vaak zonder accu maar die kun je ook overal los in aanbiedingen kopen is nu ook nog in aanbieding fijne machinequote:Op zondag 14 maart 2021 19:42 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:
Beste klussers ik zit met het volgende dilemma: mijn accu boormachine is aan vervanging toe.
Ik heb nu een Powerplus met een maximaal aandraaimoment van 30 Nm.
Alle waar naar zijn geld, maar soms kom ik kracht te kort en de slipkoppeling functioneerde helaas al vrij snel niet goed meer.
Ik ben geen hardcore klusser maar sinds wij een nieuwe woning hebben met vrijstaande garage klus wel veel vaker en ik heb een grondige hekel aan gereedschap wat niet (goed) functioneert dus hoog tijd voor wat nieuws.![]()
Ik kies heel bewust voor het Makita 18v platvorm vanwege de 18v (of 36v) lijn tuingereedschappen waar ik een aantal dingen van wil aanschaffen.
Maar nu twijfel ik nog tussen 4 modellen accuboormachines, 2 met en 2 zonder klopboor functie en verschillend in maximaal aandraaimoment.
De klopboor functie is geen must maar misschien wel handig? Ons huis is gemaakt van baksteen en ik heb de bekende blauwe Bosch klopboormachine al.![]()
Mijn grootste rede tot twijfel is, is een groter maximaal aandraaimoment handig als in meer is beter ook al heb je het meestal niet nodig, of juist niet omdat dan de kans groter is dat (kleinere) schroeven bijvoorbeeld breken ondanks de slipkoppeling?
Mogelijk komt er in de toekomst een slagschroevendraaier bij maar dat weet ik nog niet zeker.
De een is: 30 tot 54 Nm de ander 60 tot 115 Nm.
Linkjes naar de betreffende machines:
Makita DDF481RTJ
Makita DDF484RTJ
Of met klopboor functie:
Makita DHP484RTJ
MAKITA DHP481RTJ
Alvast bedankt voor je/jullie input!
1 ding: verwar een noise cancelling koptelefoon niet met gehoorbescherming. Want dat is t echt niet.quote:Op zondag 14 maart 2021 21:24 schreef BEFEM het volgende:
Weet niet of dit het juiste topic is maar het is klusgerelateerd. Ik ga een koptelefoon voor m'n vriendin kopen ivm mijn zaaggeluiden
Draadloos en bluetooth moet die hebben en noise cancelling zijn. Sennheiser, Bose, JBL? Budget rond de 150, moet wel lukken toch?
Deze JBL bijvoorbeeld? Of deze Sennheiser?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |