Is bekend hoe die samples geselecteerd zijn? Zijn die random geselecteerd of geselecteerd omdat er een vermoeden van de Engelse variant is?quote:Op zondag 17 januari 2021 19:42 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit is de grafiek van Yorick, meteen daar onder (met weeknummer):
[ afbeelding ]
Komt inderdaad af en toe wat schreeuwerig over, en je wordt er niet blij van. Zeker niet omdat die vent ook nog eens behoorlijk slim is, en een epidemiologische expert is.quote:Op maandag 18 januari 2021 22:54 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Die Eric Ding heeft nou nooit eens iets positiefs te melden. Altijd van die all hope is lost posts.
Niet dat het niet belangrijk is maar het komt zo doemdenkerig over.
Ze hebben ook een aantal mensen getest voor de Britse variant voor een vermoeden. Ze hebben ook random samples getest. Gezien het OMT het ook heeft over ongeveer 10 procent van de bevolking met de Britse variant heeft, neem ik aan dat dit uit de random groep komt. Ben wel benieuwd of ze dan een goede steekproef hebben gepakt (verdeeld over regio's etc.).quote:Op woensdag 20 januari 2021 11:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Is bekend hoe die samples geselecteerd zijn? Zijn die random geselecteerd of geselecteerd omdat er een vermoeden van de Engelse variant is?
[..]
Inderdaad, landelijk random of regionaal en dan random binnen elke regio. Maar het aantal samples zou wel iets omhoog kunnen lijkt me, zeker als ze zich er echt zo zorgen over maken. Nog geen 200 samples uit 40.000+ positieve tests in een week is nu niet echt een intensieve survey.quote:Op woensdag 20 januari 2021 11:48 schreef Momo het volgende:
[..]
Ze hebben ook een aantal mensen getest voor de Britse variant voor een vermoeden. Ze hebben ook random samples getest. Gezien het OMT het ook heeft over ongeveer 10 procent van de bevolking met de Britse variant heeft, neem ik aan dat dit uit de random groep komt. Ben wel benieuwd of ze dan een goede steekproef hebben gepakt (verdeeld over regio's etc.).
Ik dacht dat de mutant niet gevaarlijker was ? Staat die man niet gewoon iets uit zijn duim te zuigen ?quote:"De Engelse variant is letterlijk levensgevaarlijk", zegt premier Rutte in reactie op een vraag over de avondklok. "We moeten daar beter op voorbereid zijn. De Britse variant brengt een veel hoger risico met zich mee op besmetting en een veel hoger risico op ziekenhuis- en IC-opname."
We worden gewoon belogen en bedrogen. Het bevalt me niks.quote:"Die variant krijgt dus steeds sneller steeds meer voet op Hollandse bodem. Het OMT denkt dat die variant het in maart of april volledig van de klassieke variant heeft overgenomen. We weten dat we er niet zieker van worden, maar wel dat er veel meer mensen ziek van gaan worden. De huidige maatregelen zijn niet genoeg om ook die variant eronder te krijgen", zei De Jonge op de persconferentie.
Klopt, 40% minder ziekenhuisopnames bij de mutatie besmette vs de gewone variant volgens de UK.quote:Op woensdag 20 januari 2021 15:05 schreef deedeetee het volgende:
NOS
Ik dacht dat de mutant niet gevaarlijker was ? Staat die man niet gewoon iets uit zijn duim te zuigen?
Er zijn zeker in november en december wel veel meer jonge mensen besmet geraakt omdat de scholen nog open waren in de november lockdown. Er liggen wel degelijk veel meer mensen nu in het ziekenhuis dan in april/mei.quote:Op woensdag 20 januari 2021 16:58 schreef Za het volgende:
[..]
Klopt, 40% minder ziekenhuisopnames bij de mutatie besmette vs de gewone variant volgens de UK.
Ook de ziekenhuisopnames vertonen geen stijging die synchroon is met het aantal besmettingen van de b117 variant, verre van:
https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare
Maar :quote:"Limburg-Noord en Twente zijn regio’s waar de cijfers minder hard dalen", constateert Jaap van Dissel woensdagmiddag tijdens een technische briefing aan Tweede Kamerleden, over de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Van Dissel is de directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM. Een duiding geeft hij verder niet.
Dus hoe zit het nu eigenlijk met de zogenaamde levensgevaarlijke besmettelijkheid van de Britse mutatie ?quote:GGD Limburg-Noord heeft van het RIVM geen signalen gekregen dat de Britse variant van het coronavirus mogelijk zorgt dat de besmettingscijfers in Noord- en Midden-Limburg minder snel dalen dan in de rest van het land.
Dat zegt Jac Rooijmans, directeur van GGD Limburg-Noord, donderdagochtend in de L1
Maar die twee uitspraken zijn toch niet in conflict met elkaar? Het daalt minder hard in NB en LIM. Van Dissel geeft daar geen reden bij, GGD zegt dat ze geen signalen hebben gekregen dat door de Britse variant komt.quote:Op donderdag 21 januari 2021 11:47 schreef deedeetee het volgende:
L1
[..]
Maar :
[..]
Dus hoe zit het nu eigenlijk met de zogenaamde levensgevaarlijke besmettelijkheid van de Britse mutatie ?
Mijn vertrouwen in de RIVM begint het nulpunt te raken.
Je laat je vertrouwen afhangen van 2 niet tegenstrijdige berichten?quote:Op donderdag 21 januari 2021 11:47 schreef deedeetee het volgende:
L1
[..]
Maar :
[..]
Dus hoe zit het nu eigenlijk met de zogenaamde levensgevaarlijke besmettelijkheid van de Britse mutatie ?
Mijn vertrouwen in de RIVM begint het nulpunt te raken.
De Britse mutatie wl in allang in Limburg opgedoken, dus dan zou je toch mogen verwachten dat dit wat te maken heeft met de langzamere daling van de besmettingen. Vandaar mijn conclusie dat het gewoon bangmakerij is.quote:Op donderdag 21 januari 2021 12:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar die twee uitspraken zijn toch niet in conflict met elkaar? Het daalt minder hard in NB en LIM. Van Dissel geeft daar geen reden bij, GGD zegt dat ze geen signalen hebben gekregen dat door de Britse variant komt.
Dat lijkt mij meer een journalist die dat gevraagd heeft aan de GGD waarop de GGD heeft geantwoord dat het RIVM dat niet heeft gezegd. Precies zo als Van Dissel dat niet heeft gezegd tijdens de technische briefing.
Dat is inderdaad geen handige uitspraak van Rutte, en weer een van de vele dingen die beter kunnen in de communicatie. De mutatie is niet gevaarlijker voor een indvidu, alleen besmettelijker, waardoor meer mensen besmet worden. Dat zal zorgen voor een hogere druk op de zorg, en dat is erg, maar vanuit een individu gezien is het niet erger.quote:Op donderdag 21 januari 2021 12:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De Britse mutatie wl in allang in Limburg opgedoken, dus dan zou je toch mogen verwachten dat dit wat te maken heeft met de langzamere daling van de besmettingen. Vandaar mijn conclusie dat het gewoon bangmakerij is.
Maar ik moet eerlijk toegeven dat de uitspraak van Mark Rutte over de * levensgevaarlijke mutatie * mij nogal flink in het verkeerde keelgat is geschoten. Ben nu echt gebeten op de RIVM.
In de UK zijn de besmettingen in een maand tijd verzesvoudigd, volgens experts vanwege de b117 variant.quote:Op woensdag 20 januari 2021 17:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Er zijn zeker in november en december wel veel meer jonge mensen besmet geraakt omdat de scholen nog open waren in de november lockdown. Er liggen wel degelijk veel meer mensen nu in het ziekenhuis dan in april/mei.
De CFR steeg ook van ~1.7 naar bijna 3 in begin januari (en lijkt sindsdien ook weer afgenomen tot onder 2.5), en de ziekenhuisopnames van begin eerste helft januari tov half november waren het dubbele, maar tov begin december het drievoudige.quote:Op donderdag 21 januari 2021 17:35 schreef Za het volgende:
[..]
In de UK zijn de besmettingen in een maand tijd verzesvoudigd, volgens experts vanwege de b117 variant.
De ziekenhuisopnames echter zijn vertweevoudigd, niet verzesvoudigd, dat zegt genoeg.
Zowel de besmettingen in de UK als de opnames zijn weer aan het afnemen.
Ik heb nooit beweerd dat er minder mensen in het ziekenhuis liggen dan in mei/juni, dus ik weet niet waarom je met "wel degelijk" komt.
Heeft de man een punt ?quote:Rogier Sanders, viroloog bij het Amsterdam UMC, maakt zich grote zorgen over het uitstellen van de tweede prik. Hij maakt zich geen zorgen over de ontwikkeling van de immuniteit of de werkzaamheid van het vaccin, maar wel over de vergrote kans dat mensen die de eerste vaccinatieprik hebben gekregen tussen de eerste en tweede prik alsnog besmet raken.
"Een deel van deze mensen zal maar een gedeeltelijke immuniteit hebben. Deze mensen kunnen dus tussentijds besmet raken", vertelt de viroloog. "In dat geval kan het virus muteren naar een nieuwe variant die resistent is tegen de vaccins."
Het is beter dat een kleine groep helemaal beschermd is, aldus Sanders
Moeilijk te zeggen. Mogelijk wel, de ervaring in Israel is momenteel dat de eerste vaccin dosis minder beschermd dan verwacht en door Pfizer toegezegd, als dat klopt dan is uitstel van de tweede vaccinatie een enorm slecht idee.quote:
Ik begin ook te denken dat het beter is om een kleinere groep gewoon helemaal te beschermen dat grotere groep mss maar voor de helft.quote:Op donderdag 21 januari 2021 21:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Moeilijk te zeggen. Mogelijk wel, de ervaring in Israel is momenteel dat de eerste vaccin dosis minder beschermd dan verwacht en door Pfizer toegezegd, als dat klopt dan is uitstel van de tweede vaccinatie een enorm slecht idee.
Als je het mij persoonlijk vraagt, als geinteresseerde leek, zeg ik dat we absoluut niet moeten gaan experimenteren met dit soort zaken en ons gewoon aan die 3 weken moeten houden, dit is niet het moment om risico's te gaan nemen met vaccinaties.quote:Op donderdag 21 januari 2021 21:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik begin ook te denken dat het beter is om een kleinere groep gewoon helemaal te beschermen dat grotere groep mss maar voor de helft.
Niet zo mooi, maar er komen steeds meer nieuw mutanten de laatste weken, wat het ook voor vaccinatie zal betekenen. Als ik goed begrepen heb zal crisis wel heel 2021 duren met allerlei nieuwe mutaties, wat het ook voor grotere schade zal zorgen. Vooral werken de vaccinaties voorlopig goed tegen bepaalde mutaties, is de voorspelling, maar zowel bewijs is hier nog niet van gekomen dat het zo is. We moeten goed oppassen voor alle mutaties. Er zijn nog steeds vluchten van de KLM die vanaf Amsterdam naar Los Angeles vliegt.quote:Op donderdag 21 januari 2021 21:17 schreef jcdragon het volgende:
Nieuwe California variant, CAL.20C.
https://www.cedars-sinai.(...)os-angeles-patients/
In het tempo waar ze nu in bezig zijn lijkt het me dat ze gewoon iedereen na 3 weken de 2e prik kunnen geven. Het vaccin ligt toch maar opgeslagen. Als het op is zien we verder maar dan hebben we iig al een groep die cht beschermt is. Afwachten hoeveel AstraZeneca gaat leveren. Dat zou een flinke lading moeten zijn. Dus dan kunnen ze als/zodra Hugo t geregeld krijgt... flink aan de slag.quote:Op donderdag 21 januari 2021 21:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je het mij persoonlijk vraagt, als geinteresseerde leek, zeg ik dat we absoluut niet moeten gaan experimenteren met dit soort zaken en ons gewoon aan die 3 weken moeten houden, dit is niet het moment om risico's te gaan nemen met vaccinaties.
Dan maar een trager tempo en minder, politiek leuke, aantallen.
Ja 100%, het is bekend dat het te laat geven van boostershots kan leiden tot mutaties van het virus.quote:Op donderdag 21 januari 2021 21:08 schreef deedeetee het volgende:
RTL
"In dat geval kan het virus muteren naar een nieuwe variant die resistent is tegen de vaccins."
Heeft de man een punt ?
Mutaties lijken vooral te voort te komen bij mensen die lang besmettelijk zijn, en dus lang replicerend virus bij zich dragen. Maar iemand die lang (>10 dagen) replicerend virus bij zich heeft zou ook al eigen antistoffen aan moeten maken, wat dan ook de kans op mutaties die die antistoffen ontwijken verhoogd. Lijkt me inderdaad dat dat ook zou kunnen gebeuren als je geinfecteerd wordt kort nadat je gevaccineerd bent.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 04:34 schreef Za het volgende:
[..]
Ja 100%, het is bekend dat het te laat geven van boostershots kan leiden tot mutaties van het virus.
quote:Op vrijdag 22 januari 2021 14:55 schreef Japepk het volgende:
Wat mij zorgen baart is die Zuid-Amerikaanse variant. Die schijnt bestand te zijn tegen het vaccin. Iemand die daar meer van weet (of meer info over weet te vinden?) Misschien is het zo dat je nog besmet kunt raken, maar met vaccin niet (dodelijk) ziek wordt? Prima de maatregelen enzo, maar het vaccin gaf ten minste hoop. Straks beginnen we weer van voor af aan...
quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:47 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Maar eerder bleek toch juist dat je eventueel minder ziek wordt bij deze Britse variant?
Goede wetenschap zeg. Nauwelijks informatie en toch maar wat gaan roepen.quote:Volgens zijn wetenschappelijk adviseur, Patrick Vallance, kan het mogelijk 30 procent dodelijker zijn, maar hij erkende dat er nog nauwelijks informatie beschikbaar is.
Sinds ik van de verschillende varianten gehoord heb, ben ik gekapt met deze corona onzin. Ik volg de regels enkel nog om anderen niet in de weg te zitten.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 18:15 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)utm_campaign=stdc_vk
Braziliaanse variant aangetroffen in Duitsland.
En intussen kopt nu.nl hier meequote:Op vrijdag 22 januari 2021 20:09 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
[..]
Goede wetenschap zeg. Nauwelijks informatie en toch maar wat gaan roepen.
En je leuter groeit tot minimaal 30 cm, uitschieters naar boven 35+ zijn niet ongewoonquote:Op vrijdag 22 januari 2021 20:19 schreef hjansen82 het volgende:
De Fokse variant. Ongenuanceerd en direct, maar infecties blijven beperkt tot zolderkamers.
Ja hoor... Het James Bond virus gaat dat heten.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 10:00 schreef tesssssssss het volgende:
Als er een te grote interval wordt gelaten tussen de eerste inenting en de tweede ( dus meer dan zes weken) Kan er een "escape variant" van het virus ontstaan.
Dus het SARS-CoV.JB007 virus is er eerder dan die filmquote:Op zaterdag 23 januari 2021 11:20 schreef Mondkapje het volgende:
[..]
Ja hoor... Het James Bond virus gaat dat heten.
Beetje onzin joh, wat te denken van de vaccins die maar een 50% of 60% beschermingsgraad bieden zoals de sommige Chinese vaccins en het Oxford vaccin ligt ook niet bepaald hoog.. Dan zou dat ook al zorgen voor resistentie. Beetje kul hoor, de protene spikes kunnen veranderen hier en daar maar voor de rest zal het wel loslopen.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 10:00 schreef tesssssssss het volgende:
Als er een te grote interval wordt gelaten tussen de eerste inenting en de tweede ( dus meer dan zes weken) Kan er een "escape variant" van het virus ontstaan.
Staat hier tenminste
. https://www.parool.nl/ned(...)en-wel-aan~bcd495c8/
""Een escape-variant heet dat in de virologie," aldus De Jong. "Hoe meer mensen met die 'halve immuniteit' genfecteerd raken, hoe groter de kans op een escape-variant. En hoe langer het interval tussen twee vaccinaties, hoe groter de kans dat zulke infecties plaatsvinden. Het werkt in principe hetzelfde als de antibioticaresistentie die ontstaat als een kuur niet afgemaakt wordt.""
(Als je jezelf op incognito zet, kan je het artikel gewoon lezen)
Jij bent expert?quote:Op zaterdag 23 januari 2021 14:05 schreef Xenorium het volgende:
[..]
Beetje onzin joh, wat te denken van de vaccins die maar een 50% of 60% beschermingsgraad bieden zoals de sommige Chinese vaccins en het Oxford vaccin ligt ook niet bepaald hoog.. Dan zou dat ook al zorgen voor resistentie. Beetje kul hoor, de protene spikes kunnen veranderen hier en daar maar voor de rest zal het wel loslopen.
Het is niet alsof het virus ineens een onzichtbare cloak kunnen inschakelen en dan niet meer te tracken zijn..
Dit vind ik wel zwak van Eric Feigl. Boris zei dat het mogelijk iets dodelijker was, maar de wetenschappers die de data leverden waarop Boris die uitspraak deed zijn veel voorzichtiger, er is gewoon niet genoeg data om zo'n stellige uitspraak te doen. Ik had verwacht dat Eric Feigl dan wel de lijn van de wetenschappers zou volgen, en niet die van de politicus.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 19:47 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Maar eerder bleek toch juist dat je eventueel minder ziek wordt bij deze Britse variant?
Oxford zou dat in 48 uur kunnen doen, maar de vraag is hoe dat dan getest moet worden. Het zal nog wel een poos duren voordat de protocollen voor het toelaten van een aangepast vaccin zijn aangepast zodat zo'n vaccin ook binnen weken na aanpassen (het moet ook nog in voldoende hoeveelheden geproduceerd worden) ook daadwerkelijk gebruikt kan worden.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 10:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
Is het niet dat de vaccins heel makkelijk aanpasbaar zijn nu?
Moest er een nieuw variant opduiken dan kunnen ze dat aanpassen
Uit 13 uit 31 samples ware de Braziliaanse variant. Hoe zijn die samples geselecteerd? En is dat genoeg om een redelijk beeld te krijgen? In de laatste week van december had Amazonas ongeveer 7000 besmettingen, 31 samples daaruit is niet echt veel. Als dan de confidence intervallen zou berekenen kom je waarschijnlijk uit op iets van 5% tot 80%.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |