abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197550082
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:45 schreef deedeetee het volgende:

[..]

De Britse mutatie wél in allang in Limburg opgedoken, dus dan zou je toch mogen verwachten dat dit wat te maken heeft met de langzamere daling van de besmettingen. Vandaar mijn conclusie dat het gewoon bangmakerij is.
Maar ik moet eerlijk toegeven dat de uitspraak van Mark Rutte over de * levensgevaarlijke mutatie * mij nogal flink in het verkeerde keelgat is geschoten. Ben nu echt gebeten op de RIVM. :@
Dat is inderdaad geen handige uitspraak van Rutte, en weer een van de vele dingen die beter kunnen in de communicatie. De mutatie is niet gevaarlijker voor een indvidu, alleen besmettelijker, waardoor meer mensen besmet worden. Dat zal zorgen voor een hogere druk op de zorg, en dat is erg, maar vanuit een individu gezien is het niet erger.
De huidige R wordt geschat op 0.98, en dat is dan een mix van de 'gewone' corona en Britse corona, waarbij men denkt dat de R van de Britse variant ~0.3 hoger is, maar maar 10% van het totaal. Dan zou de R van de 'gewone' corona nu 0.95 en die van de Britse variant 1.25 zijn.

As de Britse variant ~20% van het totaal is zou de R ~1 zijn, gezien de toename van het percentage van de Britse variant zou dat binnen 2 weken bereikt worden als er niks zou veranderen.

Wordt de R 0.1 omlaag gebracht (voor beide varianten) dan komt de R pas weer boven 1 als de Britse variant dominant wordt (>50%), en dat zal nog wel een week of 4-5 duren.
Wordt de R met 0.2 omlaag gebracht dan komt de R pas weer boven 1 als de Britse variant 80% van de besmettingen veroorzaakt.

Dit zijn wel heel simplistische berekeningen, omdat de R van de gewone variant lager is, nemen de gevallen daarvan ook sterker af, en alleen al daarom wordt het aandeel van de Britse variant groter.
pi_197554457
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Er zijn zeker in november en december wel veel meer jonge mensen besmet geraakt omdat de scholen nog open waren in de november lockdown. Er liggen wel degelijk veel meer mensen nu in het ziekenhuis dan in april/mei.
In de UK zijn de besmettingen in een maand tijd verzesvoudigd, volgens experts vanwege de b117 variant.
De ziekenhuisopnames echter zijn vertweevoudigd, niet verzesvoudigd, dat zegt genoeg.
Zowel de besmettingen in de UK als de opnames zijn weer aan het afnemen.

Ik heb nooit beweerd dat er minder mensen in het ziekenhuis liggen dan in mei/juni, dus ik weet niet waarom je met "wel degelijk" komt.
pi_197555227
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:35 schreef Za het volgende:

[..]

In de UK zijn de besmettingen in een maand tijd verzesvoudigd, volgens experts vanwege de b117 variant.
De ziekenhuisopnames echter zijn vertweevoudigd, niet verzesvoudigd, dat zegt genoeg.
Zowel de besmettingen in de UK als de opnames zijn weer aan het afnemen.

Ik heb nooit beweerd dat er minder mensen in het ziekenhuis liggen dan in mei/juni, dus ik weet niet waarom je met "wel degelijk" komt.
De CFR steeg ook van ~1.7 naar bijna 3 in begin januari (en lijkt sindsdien ook weer afgenomen tot onder 2.5), en de ziekenhuisopnames van begin eerste helft januari tov half november waren het dubbele, maar tov begin december het drievoudige.
Maar dan nog blijft je punt aardig staan, en ik hoop ook echt dat dat blijft staan. En inderdaad in veel landen/gebieden met besmettelijkere varianten nemen de cases ook bijna net zo snel weer af als ze stegen. En volgens mij zijn niet overal echt stricte maatregelen genomen (Zuid Afrika, Manaus).
  donderdag 21 januari 2021 @ 21:08:42 #64
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_197558870
RTL

quote:
Rogier Sanders, viroloog bij het Amsterdam UMC, maakt zich grote zorgen over het uitstellen van de tweede prik. Hij maakt zich geen zorgen over de ontwikkeling van de immuniteit of de werkzaamheid van het vaccin, maar wel over de vergrote kans dat mensen die de eerste vaccinatieprik hebben gekregen tussen de eerste en tweede prik alsnog besmet raken.

"Een deel van deze mensen zal maar een gedeeltelijke immuniteit hebben. Deze mensen kunnen dus tussentijds besmet raken", vertelt de viroloog. "In dat geval kan het virus muteren naar een nieuwe variant die resistent is tegen de vaccins."

Het is beter dat een kleine groep helemaal beschermd is, aldus Sanders
Heeft de man een punt ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_197558931
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 21:08 schreef deedeetee het volgende:
RTL
[..]

Heeft de man een punt ?
Moeilijk te zeggen. Mogelijk wel, de ervaring in Israel is momenteel dat de eerste vaccin dosis minder beschermd dan verwacht en door Pfizer toegezegd, als dat klopt dan is uitstel van de tweede vaccinatie een enorm slecht idee.
  donderdag 21 januari 2021 @ 21:12:27 #66
78780 deedeetee
pi_197559000
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 21:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Moeilijk te zeggen. Mogelijk wel, de ervaring in Israel is momenteel dat de eerste vaccin dosis minder beschermd dan verwacht en door Pfizer toegezegd, als dat klopt dan is uitstel van de tweede vaccinatie een enorm slecht idee.
Ik begin ook te denken dat het beter is om een kleinere groep gewoon helemaal te beschermen dat grotere groep mss maar voor de helft.
pi_197559039
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 21:12 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik begin ook te denken dat het beter is om een kleinere groep gewoon helemaal te beschermen dat grotere groep mss maar voor de helft.
Als je het mij persoonlijk vraagt, als geinteresseerde leek, zeg ik dat we absoluut niet moeten gaan experimenteren met dit soort zaken en ons gewoon aan die 3 weken moeten houden, dit is niet het moment om risico's te gaan nemen met vaccinaties.
Dan maar een trager tempo en minder, politiek leuke, aantallen.
pi_197559064
https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F

"Virologen slaan alarm: coronamutanten kunnen opnieuw infecteren"
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 21 januari 2021 @ 21:17:53 #69
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_197559191
Nieuwe California variant, CAL.20C.

https://www.cedars-sinai.(...)os-angeles-patients/
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  donderdag 21 januari 2021 @ 21:23:17 #70
432997 Ven1972
Man met humor
pi_197559366
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 21:17 schreef jcdragon het volgende:
Nieuwe California variant, CAL.20C.

https://www.cedars-sinai.(...)os-angeles-patients/
Niet zo mooi, maar er komen steeds meer nieuw mutanten de laatste weken, wat het ook voor vaccinatie zal betekenen. Als ik goed begrepen heb zal crisis wel heel 2021 duren met allerlei nieuwe mutaties, wat het ook voor grotere schade zal zorgen. Vooral werken de vaccinaties voorlopig goed tegen bepaalde mutaties, is de voorspelling, maar zowel bewijs is hier nog niet van gekomen dat het zo is. We moeten goed oppassen voor alle mutaties. Er zijn nog steeds vluchten van de KLM die vanaf Amsterdam naar Los Angeles vliegt.
Humor, serieus en vrolijk!
  donderdag 21 januari 2021 @ 21:25:31 #71
78780 deedeetee
pi_197559430
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 21:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Als je het mij persoonlijk vraagt, als geinteresseerde leek, zeg ik dat we absoluut niet moeten gaan experimenteren met dit soort zaken en ons gewoon aan die 3 weken moeten houden, dit is niet het moment om risico's te gaan nemen met vaccinaties.
Dan maar een trager tempo en minder, politiek leuke, aantallen.
In het tempo waar ze nu in bezig zijn lijkt het me dat ze gewoon iedereen na 3 weken de 2e prik kunnen geven. Het vaccin ligt toch maar opgeslagen. Als het op is zien we verder maar dan hebben we iig al een groep die écht beschermt is. Afwachten hoeveel AstraZeneca gaat leveren. Dat zou een flinke lading moeten zijn. Dus dan kunnen ze als/zodra Hugo t geregeld krijgt... flink aan de slag.
Ik zie dit idee weer als een manier om het trage gebeuren van de vaccinaties te verdoezelen. Ben er ook niet blij mee.
  donderdag 21 januari 2021 @ 23:30:14 #72
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197562588
twitter

6% volgens dit artikel
pi_197563389
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 23:30 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
6% volgens dit artikel
Die 6% is per dag, dus 1.06^5=1.34
R gaat dus met 34% omhoog volgens dit onderzoek.
pi_197565499
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 21:08 schreef deedeetee het volgende:
RTL

"In dat geval kan het virus muteren naar een nieuwe variant die resistent is tegen de vaccins."

Heeft de man een punt ?
Ja 100%, het is bekend dat het te laat geven van boostershots kan leiden tot mutaties van het virus.
pi_197566307
Grootste Britse uitbraak lijkt in Purmerend te zijn. Al 91 besmettingen in een ouderencentrum. Acht doden tot nu toe.

Kijken of ze ook heel Purmerend gaan testen.
- verwijderd door admin -
pi_197572277
Engelse R wordt vandaag 22 jan ingeschat tussen de 0.8 en de 1.

In Regio London (waar het Variant B117 dominant zou zijn) zelfs tussen de 0.7 en 0.9.

https://www.gov.uk/guidan(...)mber-and-growth-rate

Allemaal dankzij de lock down.
pi_197572394
Wat mij zorgen baart is die Zuid-Amerikaanse variant. Die schijnt bestand te zijn tegen het vaccin. Iemand die daar meer van weet (of meer info over weet te vinden?) Misschien is het zo dat je nog besmet kunt raken, maar met vaccin niet (dodelijk) ziek wordt? Prima de maatregelen enzo, maar het vaccin gaf ten minste hoop. Straks beginnen we weer van voor af aan...
't Echte en 't ware!
pi_197575495
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 04:34 schreef Za het volgende:

[..]

Ja 100%, het is bekend dat het te laat geven van boostershots kan leiden tot mutaties van het virus.
Mutaties lijken vooral te voort te komen bij mensen die lang besmettelijk zijn, en dus lang replicerend virus bij zich dragen. Maar iemand die lang (>10 dagen) replicerend virus bij zich heeft zou ook al eigen antistoffen aan moeten maken, wat dan ook de kans op mutaties die die antistoffen ontwijken verhoogd. Lijkt me inderdaad dat dat ook zou kunnen gebeuren als je geinfecteerd wordt kort nadat je gevaccineerd bent.
En nu er honderden miljoenen mens gevaccineerd en geinfecteerd worden neemt die kans erg toe.
pi_197575521
https://www.volkskrant.nl(...)utm_campaign=stdc_vk

Braziliaanse variant aangetroffen in Duitsland.
pi_197575622
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 14:55 schreef Japepk het volgende:
Wat mij zorgen baart is die Zuid-Amerikaanse variant. Die schijnt bestand te zijn tegen het vaccin. Iemand die daar meer van weet (of meer info over weet te vinden?) Misschien is het zo dat je nog besmet kunt raken, maar met vaccin niet (dodelijk) ziek wordt? Prima de maatregelen enzo, maar het vaccin gaf ten minste hoop. Straks beginnen we weer van voor af aan...

https://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2021/01/04/variants-and-vaccines

En deze, die is vrij positief, over memory B-cellen, het lange termijn geheugen van je immuunsysteem. Schijnbaar anticipeert dat op eventuele mutaties, en in een studie vond men dat deze na 6 maanden een betere afweer reactie hadden tegen de nieuwe varianten (die nog niet eens bestonden toen de mensen in de studie corona hadden):
https://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2021/01/19/memory-b-cells-infection-and-vaccination
  vrijdag 22 januari 2021 @ 19:47:20 #81
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197577340
twitter

Maar eerder bleek toch juist dat je eventueel minder ziek wordt bij deze Britse variant?
  Moderator vrijdag 22 januari 2021 @ 19:50:57 #82
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_197577463
Nou, nu dus blijkbaar weer niet...

Het is wel de laatste tijd nogal een
pi_197578069
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 19:47 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Maar eerder bleek toch juist dat je eventueel minder ziek wordt bij deze Britse variant?
quote:
Volgens zijn wetenschappelijk adviseur, Patrick Vallance, kan het mogelijk 30 procent dodelijker zijn, maar hij erkende dat er nog nauwelijks informatie beschikbaar is.
Goede wetenschap zeg. Nauwelijks informatie en toch maar wat gaan roepen.
pi_197578377
De Fokse variant. Ongenuanceerd en direct, maar infecties blijven beperkt tot zolderkamers.

[ Bericht 0% gewijzigd door hjansen82 op 22-01-2021 20:24:44 (fout) ]
Check it out
pi_197578428
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 18:15 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)utm_campaign=stdc_vk

Braziliaanse variant aangetroffen in Duitsland.
Sinds ik van de verschillende varianten gehoord heb, ben ik gekapt met deze corona onzin. Ik volg de regels enkel nog om anderen niet in de weg te zitten.
Check it out
  vrijdag 22 januari 2021 @ 23:12:52 #86
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_197582494
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 20:09 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

[..]

Goede wetenschap zeg. Nauwelijks informatie en toch maar wat gaan roepen.
En intussen kopt nu.nl hier mee :')
pi_197582941
Uitzichtloze k*tsituatie!!!!
pi_197586467
Als er een te grote interval wordt gelaten tussen de eerste inenting en de tweede ( dus meer dan zes weken) Kan er een "escape variant" van het virus ontstaan.

Staat hier tenminste

. https://www.parool.nl/ned(...)en-wel-aan~bcd495c8/

""Een escape-variant heet dat in de virologie," aldus De Jong. "Hoe meer mensen met die 'halve immuniteit' geïnfecteerd raken, hoe groter de kans op een escape-variant. En hoe langer het interval tussen twee vaccinaties, hoe groter de kans dat zulke infecties plaatsvinden. Het werkt in principe hetzelfde als de antibiotica­resistentie die ontstaat als een kuur niet afgemaakt wordt.""

(Als je jezelf op incognito zet, kan je het artikel gewoon lezen)
pi_197586938
Is het niet dat de vaccins heel makkelijk aanpasbaar zijn nu?

Moest er een nieuw variant opduiken dan kunnen ze dat aanpassen
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  zaterdag 23 januari 2021 @ 11:17:41 #90
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_197587375
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2021 20:19 schreef hjansen82 het volgende:
De Fokse variant. Ongenuanceerd en direct, maar infecties blijven beperkt tot zolderkamers.
En je leuter groeit tot minimaal 30 cm, uitschieters naar boven 35+ zijn niet ongewoon :Y)

@tessss daarom ook gewoon de drie weken, 2e prik aanhouden.

Wordt er momenteel überhaupt nog wel gevaccineerd? Hoor er weinig o er....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')