Goed bezig!quote:
Lijstje van gisteren geupdatequote:Op maandag 25 januari 2021 07:21 schreef Tuindier het volgende:
Planning:
O: havermout, frambozen, lijnzaad, amandelmelk
T: banaan, mandarijn
L: restje lasagne met bladen van linzen
B: half uurtje lunchwandelen
T: cracker en roggebroodje met houmous, hand vol kerstomaatjes
D: boerenkoolstampot met veganrookworst linzenburger
T: handje cashewnoten
Een leefstijlprogramma speciaal voor nierpatienten om af te vallen. Is een 2 jarig traject met gesprekken met een dietiste en fysio oa.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 09:09 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Lijstje van gisteren geupdate
Plan voor vandaag (kantoordagje)
T: 2 mandarijnen, kiwi
L: 3 volkorenboterhammen pompoenhoumous
T: 1 rode paprika, kerstomaatjes
D: Geroosterde wortels met kikkererwten (en straks even in het kookboek kijken wat er nog meer bij zat)
En hmpf. Ik weet dat verandering langzaam gaat. Ik weet dat mijn gewicht sterk wordt beinvloed door vocht/zout. Maar dat er nog steeds niks af is, vind ik gewoon irritant.
@:LPFAN wat voor programma ga je doen?
Dat is ook frustrerend. Hoe lang sta je nu stil?quote:Op dinsdag 26 januari 2021 09:09 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Lijstje van gisteren geupdate
Plan voor vandaag (kantoordagje)
T: 2 mandarijnen, kiwi
L: 3 volkorenboterhammen pompoenhoumous
T: 1 rode paprika, kerstomaatjes
D: Geroosterde wortels met kikkererwten (en straks even in het kookboek kijken wat er nog meer bij zat)
En hmpf. Ik weet dat verandering langzaam gaat. Ik weet dat mijn gewicht sterk wordt beinvloed door vocht/zout. Maar dat er nog steeds niks af is, vind ik gewoon irritant.
@:LPFAN wat voor programma ga je doen?
Wil even zeggen dat ik het zo leuk vind om te lezen over je hardloop avonturen en dat het zo goed gaat allemaal. En je chocolademousse klinkt aantrekkelijk.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 16:56 schreef minilot het volgende:
T: Banaan
B: Iets meer de dan een uur hardgelopen, te voet boodschappen gedaan
O: Gekookt ei, paar happen bosbessen-skyr
T: Koffie, paar likjes van nog niet opgesteven zelfgemaakte karamel-melkchocolademousse voor morgen
D: Spaghetti met tomatensaus en gehaktballen, ernaast geroosterde broccoli. Gedroogde abrikozen en gedroogde ananas toe.
Gewicht staat tamelijk stil maar mijn kleren zitten wel weer net zo comfortabel als pre-december dus ik verdenk spieropbouw met al dat gehardloopIk heb hiervoor nog nooit in mijn leven enige vorm van stevige spieren of acceptabele conditie gehad, dus het idee is nog wel even wennen
Ineens spieren zien en voelen is zo fijn he?quote:Op dinsdag 26 januari 2021 16:56 schreef minilot het volgende:
T: Banaan
B: Iets meer de dan een uur hardgelopen, te voet boodschappen gedaan
O: Gekookt ei, paar happen bosbessen-skyr
T: Koffie, paar likjes van nog niet opgesteven zelfgemaakte karamel-melkchocolademousse voor morgen
D: Spaghetti met tomatensaus en gehaktballen, ernaast geroosterde broccoli. Gedroogde abrikozen en gedroogde ananas toe.
Gewicht staat tamelijk stil maar mijn kleren zitten wel weer net zo comfortabel als pre-december dus ik verdenk spieropbouw met al dat gehardloopIk heb hiervoor nog nooit in mijn leven enige vorm van stevige spieren of acceptabele conditie gehad, dus het idee is nog wel even wennen
Eigenlijk sinds begin van het jaar toen ik terug ging naar gezond eten na de kerst.quote:Op dinsdag 26 januari 2021 15:24 schreef VitaBella het volgende:
[..]
Dat is ook frustrerend. Hoe lang sta je nu stil?
Wat is hier niet gezond aan?quote:Op woensdag 27 januari 2021 09:10 schreef Myraela het volgende:
Pff, het lukt mij echt helemaal niet om controle te houden. Ik blijf maar eten, constant eten. Ik ga nu eerst maar eens proberen het constant eten te doorbreken. Dus weer terug naar 3 maaltijden en geen tussendoortjes. Misschien is dat een goede eerste stap, want ik weet het even niet meer.
Dit zou m'n planning vandaag dan zijn. Niet de gezondste/slankste opties, maar eerst dus maar die focus op geen tussendoortjes meer.
O: Havermout met rozijnen, kaneel en appeltjes die ik gisteren heb gestoofd met wat kaneel, steranijs en kardemom.
L: Twee volkoren boterhammen, eentje met sla, tomaat, sinaasappel/kaneel prutje en brie en eentje met hummus, komkommer en wat olijven/paprika jam.
D: Even wat dingen uit m'n nieuwe kookboek proberen: Iraanse kruidenbeignets, zoete aardappelpuree met limoensalsa, geroosterde tomaten en geplette courgette met wat Libanees brood
Dat het doel is, ipv de huidige situatie.quote:
Ja, gezond was misschien niet de juiste term. Ik ben normaal van het veel beperktere eten als ik goed aan het afvallen ben. Dit is allemaal nog steeds lekker en royaal. Niet nadenken over dat er wat suiker bij de gestoofde appels zit, geen alternatief zoeken voor brie en ook bij het avondeten ga ik nog even niet nadenken over hoe ik misschien het brood weg kan laten, minder olie kan gebruiken of whatever.quote:
Succes en ook hier heel herkenbaar. Stom hoe soms ineens die knop weer de verkeerde kant om is en hoe lastig het is om het weer op de rit te krijgen.quote:Op woensdag 27 januari 2021 09:10 schreef Myraela het volgende:
Pff, het lukt mij echt helemaal niet om controle te houden. Ik blijf maar eten, constant eten. Ik ga nu eerst maar eens proberen het constant eten te doorbreken. Dus weer terug naar 3 maaltijden en geen tussendoortjes. Misschien is dat een goede eerste stap, want ik weet het even niet meer.
Dit zou m'n planning vandaag dan zijn. Niet de gezondste/slankste opties, maar eerst dus maar die focus op geen tussendoortjes meer.
O: Havermout met rozijnen, kaneel en appeltjes die ik gisteren heb gestoofd met wat kaneel, steranijs en kardemom.
L: Twee volkoren boterhammen, eentje met sla, tomaat, sinaasappel/kaneel prutje en brie en eentje met hummus, komkommer en wat olijven/paprika jam.
D: Even wat dingen uit m'n nieuwe kookboek proberen: Iraanse kruidenbeignets, zoete aardappelpuree met limoensalsa, geroosterde tomaten en geplette courgette met wat Libanees brood
Ik begrijp deze zin niet helemaal. Lukt het je nu niet om aan de/rond de 1500 kcal te komen, of zit je daar gewoon altijd overheen?quote:Op donderdag 28 januari 2021 11:42 schreef Meridiaan het volgende:
Ik ben erg aan het worstelen met koolhydraatarm, het lukt mij maar moeilijk om aan voldoende kcal te komen (als in <1500).
Zit er meestal juist onder.quote:Op donderdag 28 januari 2021 11:51 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik begrijp deze zin niet helemaal. Lukt het je nu niet om aan de/rond de 1500 kcal te komen, of zit je daar gewoon altijd overheen?
Dan is het een >quote:
Het is maar net hoe je het leest, ik vond < wel goed passen daarquote:
quote:Op vrijdag 29 januari 2021 08:15 schreef Declan-Harp het volgende:
Hier een pre-weekend feestje![]()
L: Kwark met jam, verse blauwe bessen en banaan + 2 wraps kaas/houmous
T: 2 zelfgebakken muffins
D: Zelfgemaakte broodjes hamburger met sla, komkommer, cheddar en hamburgersaus
(Lang leve de Amerikaanse weken bij de Lidl!)
B: Hometrainer en misschien wandelen mits droog
Oh en -300gr tov afgelopen weken, it's a start
Hier ook de hele dag regenquote:Op vrijdag 29 januari 2021 08:57 schreef LPFAN het volgende:
L: maiswafels met eiersalade en snackpaprika
T: Appel met cottage cheese pindakaas dip
D: rijstloempias met paprika, komkommer, wortel, sesamzaadjes, pindas en een mayo sojasaus dip
B: ik wou een rondje fietsen vandaag maar denk niet dat dat hem gaat worden als ik naar buiten kijk. Dus dan stoelfiets.
Goed bezig ondanks de regen! Hopelijk wordt het nog even een uurtje droog vandaag dat ik gauw even kan. Bevalt me prima even een rondje fietsen. Zie zo ook eens weer wat meer van mijn omgevingquote:Op vrijdag 29 januari 2021 09:01 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Hier ook de hele dag regenGa straks wel een stukje alleen wandelen, maak kind er niet blij mee.
Dit weekend weer droog en koud
Mijn kind vindt dat heerlijk, laarzen en paraplu en stampen door de plassen. Gisteren kwam hij thuis met 2 cm water ín zijn laarzenquote:Op vrijdag 29 januari 2021 09:01 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Hier ook de hele dag regenGa straks wel een stukje alleen wandelen, maak kind er niet blij mee.
Dit weekend weer droog en koud
Oh nee die van mij houdt enkel van sneeuw en ijsquote:Op vrijdag 29 januari 2021 10:02 schreef Hupje het volgende:
[..]
Mijn kind vindt dat heerlijk, laarzen en paraplu en stampen door de plassen. Gisteren kwam hij thuis met 2 cm water ín zijn laarzen
Hahaha wou je het uitproberen? ;pquote:Op zaterdag 30 januari 2021 11:54 schreef Declan-Harp het volgende:
Alsof we massaal die kg's er aanvreten in dure restaurants Pinuts![]()
O: Plak rozijnenkruidkoek
B: 5km wandelen
L: Kwark/fruit/lijnzaad en slawraps met augurk en kaas (daar issie weer @:LPFAN !)
T: 2 overgebleven muffins
B: Hometrainer
D: Volkoren rijst met wokgroente en vega saté
Ik had nog een halve krop sla over van gisteren, dus het is meer een soort kliekjesdagquote:
Haha okequote:Op zaterdag 30 januari 2021 12:21 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Ik had nog een halve krop sla over van gisteren, dus het is meer een soort kliekjesdag
Was wel lekker, ter afwisselingquote:
Mooi! ik doe er altijd een beetje roomkaas onder, is ook wel lekker.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 12:37 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Was wel lekker, ter afwisseling
Aardbeienquote:Op zondag 31 januari 2021 18:59 schreef Meridiaan het volgende:
O - Skyr met pitten en zaden
T - Aardbeien
L - Groenteomelet met paprika, prei, ui en velderwten
T - Peer, hand cashewnote
D - Macaroni met groenten, kaas en tomatenpuree
B - Half uur krachtoefeningen
Potver. Zostraks bij Lidl geweest en niet gezien in de app.quote:Op zondag 31 januari 2021 19:03 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
AardbeienMorgen bij de Lidl even meenemen, staan in de Plusapp.
Hij is ook pas vanaf morgen geldigquote:Op zondag 31 januari 2021 19:10 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Potver. Zostraks bij Lidl geweest en niet gezien in de app.
Haha ik zag het ja nadat ik gepost hadquote:Op zondag 31 januari 2021 19:37 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Hij is ook pas vanaf morgen geldigGoed excuus om nog een keer te gaan!
Hoe kom jij aan 2 euro korting?quote:Op zondag 31 januari 2021 19:39 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Haha ik zag het ja nadat ik gepost hadIk zag ook dat ik 2 euro korting heb op mijn bon. Moet toch vaker kijken op dat ding. Vergeet het steeds. En ja morgen gelijk even heen als ik wakker ben
Staat er tussen:quote:Op zondag 31 januari 2021 19:39 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan 2 euro korting?
Die heb ik nietquote:
Stom!quote:
Goed bezig!quote:Op zondag 31 januari 2021 23:08 schreef Medusa666 het volgende:
Ik ben trouwens wel ongeveer 5 kilo afgevallen ten opzichte van vorig jaar. In de quarantaine aangekomen en was 64,7 kilo. Inmiddels 59 kilo/ 60 kilo.
is 8 sneetjes stokbrood niet wat veel? Of dun gesneden?quote:Op zondag 31 januari 2021 22:54 schreef Medusa666 het volgende:
O: kommetje fruitsalade
M: 2 koppen groentensoep met vermicelli en 8 sneetjes/ plakjes bruine stokbrood met kruidenkaas
T: 3 manderijnen
A: ik denk 350 gram spagghetti met zelfgemaakte vegetarische pastasaus (van tomatenpuree en verse tomaten en veel groenten (wortel, bleekselderij en ui) Met veel oude kaas.
En extra: halve mozzarella.
Samen ongeveer 1900 kcal
Drinken: 2,5 liter water
Beweging: 12080 stappen
Het voelt wel alsof ik te veel heb gegeten. Ik hoor feedback graag op mijn eetschema..
Is zeg maar net als wat je bij het voorgerecht in een restaurant krijgt. Maar ik kom er nu pas achter dat die kruidencreme voor 1 zo’n kuipje maar liefst 647 kcal isquote:Op zondag 31 januari 2021 23:15 schreef LPFAN het volgende:
[..]
is 8 sneetjes stokbrood niet wat veel? Of dun gesneden?
Haha wel lekkerquote:Op zondag 31 januari 2021 23:22 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Is zeg maar net als wat je bij het voorgerecht in een restaurant krijgt. Maar ik kom er nu pas achter dat die kruidencreme voor 1 zo’n kuipje maar liefst 647 kcal is![]()
Ik heb dat kuipje dan wel niet opgemaakt maar ik heb denk ik 1/4 daarvan gebruikt.
Je zou het kunnen vervangen door philadelphia light, dat scheelt best veel.quote:Op zondag 31 januari 2021 23:22 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Is zeg maar net als wat je bij het voorgerecht in een restaurant krijgt. Maar ik kom er nu pas achter dat die kruidencreme voor 1 zo’n kuipje maar liefst 647 kcal is![]()
Ik heb dat kuipje dan wel niet opgemaakt maar ik heb denk ik 1/4 daarvan gebruikt.
Hmm thanks voor die tip!quote:Op maandag 1 februari 2021 07:23 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Je zou het kunnen vervangen door philadelphia light, dat scheelt best veel.
Verder lijkt het best veel kaas (en dus vet). Je zou voor dezelfde calorieen ook voedzamer kunnen eten door wat rauwkost met houmous als dipje te nemen.
Hoeveel kilo ben je afgevallen tot nu toe? En wat is je lengte en gewicht nu?quote:Op maandag 1 februari 2021 07:41 schreef senesta het volgende:
Ik sta al een half jaar of zo zo goed als stil, best frustrerend. Ik wil er eigenlijk nog wel een kilootje of 5 af![]()
Op gewicht blijven heb ik inmiddels wel door dus![]()
Ik weet alleen even niet zo goed hoe ik die laatste kg’s er op een gezonde manier af kan krijgen.
Ik eet nu ongeveer 1450 kcal op een dag en rond de 40 gr koolhydraten op een dag. Ik heb in het begin (oktober 2018 ben ik begonnen) rond de 1250 kcal gezeten maar daar wil ik eigenlijk niet meer naar terug. Dat is prima voor even maar niet voor langere tijd en mijn diëtiste was al niet zo blij dat ik zo laag zat en wilde me minimaal boven de 1500 kcal.
Iemand opperde al om een weekend weer eens normaal te eten, meer koolhydraten en kcal maar dat durf ik niet zo goed
Ik ben ruim 42 kg afgevallen. Ik ben 1.68 en weeg nu 73 kgquote:Op maandag 1 februari 2021 10:08 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Hoeveel kilo ben je afgevallen tot nu toe? En wat is je lengte en gewicht nu?
Ah oké want ik dacht misschien als je heel dun was dat je ook een lagere energiebehoefte hebt. Maar je bent niet super dub orzoquote:Op maandag 1 februari 2021 10:25 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik ben ruim 42 kg afgevallen. Ik ben 1.68 en weeg nu 73 kg
Sporten zit er voorlopig even niet in helaas, morgen operatie en dan mag ik zeker 3 maanden niet sporten. Maar wellicht goed idee om over te gaan naar koolhydraatbeperkt, schijnt ook voor herstel best goed te zijn en dan is er meer ruimte voor complexe koolhydraten.quote:Op maandag 1 februari 2021 10:30 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Ah oké want ik dacht misschien als je heel dun was dat je ook een lagere energiebehoefte hebt. Maar je bent niet super dub orzo
Maar om je metabolisme te stimuleren zou ik echt wel één of twee dagen in de week normaal eten (dus wat ongezonds eten, niet meteen 3000 kcal lol). Mij heeft dat namelijk ook geholpen op momenten dat ik stilstondEn het is echt geen probleem. Want van 1 of 2 dagen normaal eten kom je niet meteen super veel aan. Pas als je dat een langere tijd aanhoudt.
En ik ken iemand anders die veel was afgevallen. Diegene bleef ook stil en zijn dietiste had aangeraden om wat meer complexe koolhydraten op te nemen en meer te trainen. Dat is met resultaat gebleken
Dank je welquote:Op maandag 1 februari 2021 10:44 schreef minilot het volgende:
@:Senesta Woah, 42 kilo! Puike prestatieLaatste paar kilo's vanzelfsprekend een stuk hardnekkiger natuurlijk..
Lijstjeeeeeeh!
B: Uur hardgelopen met random sprint-intervalletjes. Straks lopend boodschappen doen.
T: Koffie
D: Pitabrood, vegan shoarma, zelfgemaakte toum (Libanese knoflookdip), tomaten, komkommer, babyspinazie, rode ui. Toe druiven, mandarijntjes en vanillekwark.
Goed bezig jij trouwens! Wat is slankelijntje?quote:Op maandag 1 februari 2021 12:17 schreef senesta het volgende:
[..]
Sporten zit er voorlopig even niet in helaas, morgen operatie en dan mag ik zeker 3 maanden niet sporten. Maar wellicht goed idee om over te gaan naar koolhydraatbeperkt, schijnt ook voor herstel best goed te zijn en dan is er meer ruimte voor complexe koolhydraten.
[..]
Dank je wel![]()
lijstje vandaag is niet zo mooi als van jullie![]()
O: slankelijntje met rookkaas,
T: koffie
L: Slankelijntje met ei
D: spinazie met eitje en gehaktbal
T: Ik heb nog veel koolhydraten over vandaag dus wellicht wat kwark met rood fruit en handje nootjes.
Dat zijn volkoren bolletjes van de bakker op de markt, ‘t Stoepje. Ze zijn laag in koolhydraten en hoger in eiwitten en vezels.quote:Op maandag 1 februari 2021 12:28 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Goed bezig jij trouwens! Wat is slankelijntje?
Ah oke!quote:Op maandag 1 februari 2021 12:39 schreef senesta het volgende:
[..]
Dat zijn volkoren bolletjes van de bakker op de markt, ‘t Stoepje. Ze zijn laag in koolhydraten en hoger in eiwitten en vezels.
https://stoepje.nl/nieuws/NIEUW-Het-Slankelijntje
Burrrrp. Toum is zó lekker, maar tevens zelfsabotage.quote:Op maandag 1 februari 2021 10:44 schreef minilot het volgende:
@:Senesta Woah, 42 kilo! Puike prestatieLaatste paar kilo's vanzelfsprekend een stuk hardnekkiger natuurlijk..
Lijstjeeeeeeh!
B: Uur hardgelopen met random sprint-intervalletjes. Straks lopend boodschappen doen.
T: Koffie
D: Pitabrood, vegan shoarma, zelfgemaakte toum (Libanese knoflookdip), tomaten, komkommer, babyspinazie, rode ui. Toe druiven, mandarijntjes en vanillekwark.
Zo'n 800kcal aan oliequote:Op maandag 1 februari 2021 19:06 schreef minilot het volgende:
[..]
Burrrrp. Toum is zó lekker, maar tevens zelfsabotage.![]()
Voor een flink bakje vol is al.. *tromgeroffel* 180 ml zonnebloemolie nodig, en ik en mijn lief eten dat dus ongemerkt he-le-maal op bij het avondeten. Niet handig.
Zorg dat je goed je vezels binnenkrijgt! Dat was mijn valkuilquote:Op maandag 1 februari 2021 14:10 schreef emmyemmy2 het volgende:
Nu ik toch niet mijn krachtsport kan beoefenen ga ik eens keto proberen, iemand ervaring?
Da's waar, maar de laarzen van kleuter zijn voor mijn gevoel pas net droog na de regen wandeling van vorige week. Toen kwam hij thuis met twee voetenbadenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 10:38 schreef minilot het volgende:
Gewoon door de regen heen wandelen Hup, het is maar water!
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen: waarom juist keto?quote:Op maandag 1 februari 2021 14:10 schreef emmyemmy2 het volgende:
Nu ik toch niet mijn krachtsport kan beoefenen ga ik eens keto proberen, iemand ervaring?
Eerlijk gezegd wilde ik het gewoon eens proberen, kijken hoe mn lichaam er op reageert. Kan normaal niet want heb de koolhydraten nodig voor mn sport. Zit nu in dag 2 en het bevalt me eerlijk gezegd wel, helpt wel met discipline. Ik ken de basis van CICO en IIFYM hoor, ik begrijp voeding en vetverlies juist heel goed. Ben alleen slecht in streng zijn op mezelf, en hoop hiermee even een soort van te ontladen, en het daarna weer 'normaal' op te pakkenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 16:09 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen: waarom juist keto?
Denk je dat dit bij je past? Het laten staan van koolhydraten. Is dit iets wat je tijdelijk wil doen, of voor langere termijn? Denk je dan ook dat dit voor langere termijn bij je past?
Houd je van aardappels, rijst, pasta, brood, etc. Kun je het missen? Wil je het missen? Voor altijd?
Waarom wil je keto doen? Voor het afvallen? Waarom dan juist keto, elk dieet kun je mee afvallen. Het gaat erom dat je het dieet pakt wat het beste bij je past en die je het beste vol kunt houden. En dan niet alleen op kortere termijn, maar ook op langere termijn.
En als je het dan hebt over langere termijn zijn diëten die restrictief zijn met bepaalde voedingsstoffen in de verreweg de meeste gevallen niet houdbaar.
Met keto ga je echt wel afvallen hoor. Zeker de eerste weken als je het goed doet zul je het effect wel werken. Maar niet vanwege het gebrek aan koolhydraten. Het gaat allemaal om calorie in vs calorie uit. Doordat je minder koolhydraten eet, ga je meer eiwitrijk en vetrijk voedsel eten waardoor je ws sneller verzadigd bent en minder calorieën eet dan dan at je verbrandt.
En dan val je af, maar dat werkt dus zo bij elk dieet.
Als je het mij vraagt kun je beter je heil zoeken in een levensstijl die je voor altijd kunt volhouden, ook als je 'klaar' bent met afvallen. Want zo blijf je ook op gewicht. Mensen die dat toch al moelijk vinden, hebben al een verstoorde relatie met eten. Gezond vs ongezond. Waarom het nog gecompliceerder maken door bepaalde voedingsstoffen uit te sluiten?
Je kunt nog steeds alles eten als je het maar met mate doet.
Ik heb zelf 'flexible dieting' gedaan en doe dit nog steeds. Ook wel 'if it fits your macros' genoemd. Je mag in principe alles zolang je het maar binnen een calorietekort doet. Dus ja, het is natuurlijk wel calorieën tellen maar je kunt zo wel alles eten zolang je binnen je macros blijft (in de praktijk betekent het vooral dat je erg let op dat je je eiwitten binnenkrijgt, hoe je de rest verdeelt over vetten en koolhydraten is niet zo belangrijk. Wel goed om genoeg vezels/vitamines binnen te krijgen).
Als keto wel bij je past moet je het vooral doen hoor. Maar ik lees eigenlijk vrij weinig successtories over de langere termijn. Vaker dan niet zijn personen die keto doen of hebben gedaan vroeg of laat weer terug bij af omdat ze hun koolhydraten toch weer missen en terug bij hun oude levensstijl zijn.
Om vervolgens weer de volgende trend in dieetland te proberen. Waarbij ze weer met een restrictieve manier in relatie tot voedsel te werk gaan.
Veel succes en wijsheid
Dat is een mooi lijstje vind ik hoor! Ik heb trouwens zelf ook een tijdje heel lang geleefd op maar 1400/1500 kcal per dag en ik viel niet af. Volgens mij omdat mijn lichaam aan die hoeveelheid begon te wennen. Ik ben een keer 12 kilo zomaar afgevallen omdat ik juist wisselend per dag eet. En daarbij 12 kilometer naar mijn werkte fietste. Die kilo’s vlogen er als nooit van tevoren af. Had begrepen dat dat ook het metabolisme zou helpen. En nu helpt het mij inderdaad ook.quote:Op maandag 1 februari 2021 12:17 schreef senesta het volgende:
[..]
Sporten zit er voorlopig even niet in helaas, morgen operatie en dan mag ik zeker 3 maanden niet sporten. Maar wellicht goed idee om over te gaan naar koolhydraatbeperkt, schijnt ook voor herstel best goed te zijn en dan is er meer ruimte voor complexe koolhydraten.
[..]
Dank je wel![]()
lijstje vandaag is niet zo mooi als van jullie![]()
O: slankelijntje met rookkaas,
T: koffie
L: Slankelijntje met ei
D: spinazie met eitje en gehaktbal
T: Ik heb nog veel koolhydraten over vandaag dus wellicht wat kwark met rood fruit en handje nootjes.
Dit zegt zonder sexe, lengte, gewicht en dagelijkse hoeveelheid lichaamsbeweging niet zo heel veel natuurlijk. Een man van 2 meter lang, 120 kg zwaar en met veel lichaamsbeweging is 1400/1500 kcal een crashdieet.quote:Op woensdag 3 februari 2021 01:29 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Dat is een mooi lijstje vind ik hoor! Ik heb trouwens zelf ook een tijdje heel lang geleefd op maar 1400/1500 kcal per dag en ik viel niet af.
Dit kan wel als je heel lang in een te groot calorietekort hebt gegeten en dan een plateau bereikt. Als je niet meer afvalt dan betekent het dus dat je minder moet eten en/of meer moet bewegen. Weer afhankelijk van je statistieken kan het betekenen dat je aantal calorieën op dat moment al zó laag is (en/of dat je al zóveel sport), dat je eigenlijk niet nog meer kan bewegen of minder dan eten. Dan moet je eerst je metabolisme repareren:quote:Volgens mij omdat mijn lichaam aan die hoeveelheid begon te wennen.
Dit jaquote:Op woensdag 3 februari 2021 01:34 schreef Medusa666 het volgende:
Het nadeel van afvallen/ dunner worden is dat ik wel ervaar dat ik het sneller koud heb. Vooral in de winter
Dat zag er vast snoezig uit!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 20:31 schreef LPFAN het volgende:
Even een half uurtje zittend ´gedanst´Was wel pittig maar wel een leuke manier van bewegen
![]()
Hm misschien dat ik dan toch meer kcal heb verbrand toen ik iedere dag 12 km fietste maar wel patat en andere troep at. Dan toen ik veel zittend werkte en iedere dag gezond en weinig at.quote:Op woensdag 3 februari 2021 08:45 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Dit zegt zonder sexe, lengte, gewicht en dagelijkse hoeveelheid lichaamsbeweging niet zo heel veel natuurlijk. Een man van 2 meter lang, 120 kg zwaar en met veel lichaamsbeweging is 1400/1500 kcal een crashdieet.
Ben je vrouw, 1.60m en 55 kg met lichte lichaamsbeweging is dit best normaal als je wil afvallen. (zou je zelfs nog iets onder kunnen zitten)
[..]
Dit kan wel als je heel lang in een te groot calorietekort hebt gegeten en dan een plateau bereikt. Als je niet meer afvalt dan betekent het dus dat je minder moet eten en/of meer moet bewegen. Weer afhankelijk van je statistieken kan het betekenen dat je aantal calorieën op dat moment al zó laag is (en/of dat je al zóveel sport), dat je eigenlijk niet nog meer kan bewegen of minder dan eten. Dan moet je eerst je metabolisme repareren:
Als je gewoon op een gezonde manier afvalt (dus uitrekenen wat je onderhoud is en daar in een klein calorietekort daaronder gaat zitten, dan kun je heel geleidelijk over langere tijd gezond afvallen zonder dat dit optreedt.
Over het algemeen is het overigens aannemelijker en veelvoorkomender dat mensen hun calorieën die ze binnenkrijgen onderschatten en de calorieën die ze verbranden overschatten, en dat daar meestal de winst ligt.
Dit is dan ook de reden dat ik voorheen met de winter altijd aankwamquote:Op woensdag 3 februari 2021 09:04 schreef minilot het volgende:
[..]
Dit jaHet voornaamste voordeel van danig obees wezen een paar jaar geleden is dat dat de enige periode ooit in mijn leven was dat ik géén koukleum meer was
Over het algemeen is voeding 80-90% van belang als je goed wil afvallen, een energietekort is nu eenmaal makkelijker te creëren door dingen te eten, dan ze extra eraf te verbranden. (dagelijkse beweging is natuurlijk ook belangrijk, en sporten helpt ook, sporten wel echt meer om je fitter te voelen, niet primair voor het afvallen).quote:Op woensdag 3 februari 2021 09:21 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Hm misschien dat ik dan toch meer kcal heb verbrand toen ik iedere dag 12 km fietste maar wel patat en andere troep at. Dan toen ik veel zittend werkte en iedere dag gezond en weinig at.
Denk ik nietquote:
Herkenbaar!quote:Op woensdag 3 februari 2021 01:34 schreef Medusa666 het volgende:
Het nadeel van afvallen/ dunner worden is dat ik wel ervaar dat ik het sneller koud heb. Vooral in de winter
Ik ben anders vorig jaar juist zonder het doel om af te vallen juist afgevallen. In totaal 12 kilo was ik afgevallen, toen ik gewoon begon te fietsen naar werk. Ik at best ongezond (meerdere keren per week friet met een americano). Maar ik at wel niet super veel op een dag. Eetlust was wel minder. De rest van de dag at ik rauwe groenten, zoals komkommer en wortel. En boterhammen met kaas soms. En het avondeten (rijst of pasta met groenten of hutspot of gebakken aardappeltjes.quote:Op woensdag 3 februari 2021 10:12 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Over het algemeen is voeding 80-90% van belang als je goed wil afvallen, een energietekort is nu eenmaal makkelijker te creëren door dingen te eten, dan ze extra eraf te verbranden. (dagelijkse beweging is natuurlijk ook belangrijk, en sporten helpt ook, sporten wel echt meer om je fitter te voelen, niet primair voor het afvallen).
Maar ook hier weer is er weinig van te zeggen, want het is te algemeen als je praat over 'elke dag patat en andere patat' net zoveel als dat het zegt dat je elke dag 12 km fiets.
Die 12 km fietsen helpt echt wel met meer calorieën verbranden maar weegt nou ook weer niet tegenop als je friet elke dag laat staan. Dat laatste bespaart je ws echt wel wat meer. Maar ook hier weet je ook niet wat je de rest allemaal nog eet en drink, en ook niet wat je allemaal verder nog qua beweging doet.
Is denk ik ook waarom de meeste mensen het lastig vinden om af te vallen, er is vaak niet echt een heel goed duidelijk en concreet plan aanwezig. In het ergste geval 'doet men maar wat' en dat brengt ze dan niet echt verder.
Ik ben zelf heel erg van meten = weten en ik weet ook wel dat mensen mij soms door vinden schieten. Ik zeg ook niet dat je dat je hele leven lang wil doen maar als je echt op een goede manier wilt afvallen geeft dat echt heel veel houvast.
Ja dit en tot overmaat van ramp, zoals ik al eerder zei, calorieën die worden gegeten en calorieën die je verbrandt, worden overschat.quote:Op woensdag 3 februari 2021 10:29 schreef minilot het volgende:
Sport en eten, het is zo verrekte simpel als je gewoon realistisch kijkt wat erin en eruit gaat.. Als ik om 05:30 buiten met tegenwind een uur hardloop voelt dat als hele stevige en verrekte langdurige inspanning, maar wel eentje die qua verbrande kcals in een paar seconden teniet gedaan kan worden door, bijvoorbeeld, een paar schamele lepels mayonaise. Ik heb het idee dat mensen die voornamelijk maar vaak tevergeefs vertrouwen op lichaamsbeweging om af te vallen zich dat gewoonlijk niet al te best realiseren..
Wel recept gebruik je voor de bananenbrood?quote:Op woensdag 3 februari 2021 10:09 schreef MeisPluis het volgende:
Vandaag:
O: stuk zelfgemaakte bananenbrood
T: 2 dadels
L: zelfgemaakte salade blauwkaas met sla, komkommer, paprika, tomaat, 1/4 avocado, beetje dressing en stukjes peer
T: blauwe bessen, appel
D: zelfgemaakte pompoensoep & broodje/cracker
B: minimaal 6k stappen lopen & fitchannel (boksen & yoga denk ik)
Dan noem je ook wat, mayonaisequote:Op woensdag 3 februari 2021 10:29 schreef minilot het volgende:
Sport en eten, het is zo verrekte simpel als je gewoon realistisch kijkt wat erin en eruit gaat.. Als ik om 05:30 buiten met tegenwind een uur hardloop voelt dat als hele stevige en verrekte langdurige inspanning, maar wel eentje die qua verbrande kcals in een paar seconden teniet gedaan kan worden door, bijvoorbeeld, een paar schamele lepels mayonaise. Ik heb het idee dat mensen die voornamelijk maar vaak tevergeefs vertrouwen op lichaamsbeweging om af te vallen zich dat gewoonlijk niet al te best realiseren..
Uiteraard kun je afvallen als je niet op je kcal inname let. Als ik zo lees wat je dan op een dag eet, dan kun je concluderen dat je met een ongezond eetpatroon best af kan vallen. Sla en groenten zijn wel 'gezond' maar qua voedingsstoffen mis ik bijv zo al een hoop eiwitten in dat eetpatroon. En een vette hap compenseren met weinig eten van de rest van de dag zou ik ook niet per se gezond noemen.quote:Op woensdag 3 februari 2021 10:38 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Ik ben anders vorig jaar juist zonder het doel om af te vallen juist afgevallen. In totaal 12 kilo was ik afgevallen, toen ik gewoon begon te fietsen naar werk. Ik at best ongezond (meerdere keren per week friet met een americano). Maar ik at wel niet super veel op een dag. Eetlust was wel minder. De rest van de dag at ik rauwe groenten, zoals komkommer en wortel. En boterhammen met kaas soms. En het avondeten (rijst of pasta met groenten of hutspot of gebakken aardappeltjes.
En ik lette toen totaal niet op mijn calorie inname zoals ik het voorheen wel deed. En toen juist veel afgevallen in ongeveer 5 maanden tijd. Dus wat jij zegt klopt niet altijd..
Daarvoor heb ik altijd jarenlang geprobeerd om af te vallen en weinig gegeten. Maar echt toen ik begon met fietsen 4 keer per week naar mijn werk, toen pas vlogen de kilo’s ervanaf.
Aha op die manier. Nee ik heb niet echt gewichtproblemen denk ik. Vorig jaar wel 2 kilo te zwaar en nu op een gezond gewicht die ik verder wil uitbreiden.quote:Op woensdag 3 februari 2021 10:43 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
Uiteraard kun je afvallen als je niet op je kcal inname let. Als ik zo lees wat je dan op een dag eet, dan kun je concluderen dat je met een ongezond eetpatroon best af kan vallen. Sla en groenten zijn wel 'gezond' maar qua voedingsstoffen mis ik bijv zo al een hoop eiwitten in dat eetpatroon. En een vette hap compenseren met weinig eten van de rest van de dag zou ik ook niet per se gezond noemen.
Met calorie tracking bedoel ik eigenlijk ook meer het tracken van je macro's. Naast het halen van je caloriedoel, krijg je ook wel voldoende en in de juiste verhouding je eiwtten, koolhdraten en vetten binnen, aangevuld door vezels/mineralen/vitamites. Dan doe je het pas echt op een gezonde manier.
Je hoeft dit niet religieus te tracken maar de meeste mensen die gewichtsproblemen hebben vinden dit wel moeilijk om dit inutïtief goed te doen (ze hebben niet voor niets die problemen...).
Ik kan het ook niet zo goed intuïtief maar het zou nu wel een stuk beter zijn nu ik dit zo lang aan het doen ben.
Ik had deze:quote:Op woensdag 3 februari 2021 10:39 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Wel recept gebruik je voor de bananenbrood?
Lekker toch ;pquote:Op woensdag 3 februari 2021 18:24 schreef Declan-Harp het volgende:
Even een balans/relax dag tussendoor. Goed voor het metabllisme toch??![]()
L: Kwark/fruit/lijnzaad en 3 maiswafels met eiersalade
T: Paar snoepjes, reepje Balisto en een doosje Smarties
D: Patat oorlog, 2 kaaskroketten en een kleine choco milkshake
B: Weinig. Straks nog op de hometrainer om de 5k stappen te halen
Daar zeggen we geen nee tegen!quote:Op woensdag 3 februari 2021 19:09 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Lekker toch ;p
Hier ook patat (en een eierbal) kreeg het aangeboden van bazin
Free food!quote:Op woensdag 3 februari 2021 19:32 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Daar zeggen we geen nee tegen!
Nu wel weer vet buikpijn omdat ik die vette troep niet meer gewend ben
Hahahaha inderdaad. Zolang het maar max 1 dagje in de week blijft heeft het niet zoveel effectquote:Op woensdag 3 februari 2021 18:24 schreef Declan-Harp het volgende:
Even een balans/relax dag tussendoor. Goed voor het metabllisme toch??![]()
L: Kwark/fruit/lijnzaad en 3 maiswafels met eiersalade
T: Paar snoepjes, reepje Balisto en een doosje Smarties
D: Patat oorlog, 2 kaaskroketten en een kleine choco milkshake
B: Weinig. Straks nog op de hometrainer om de 5k stappen te halen
Goed bezig!quote:
Mag dat wel open zijn? Omdat er geen geld transacties zijn?quote:Op donderdag 4 februari 2021 12:03 schreef LPFAN het volgende:
Morgen shoppen bij een weggeefwinkel hier in de buurt ( wist niet eens dat dat die hier zat_O- ) om te kijken of ze broeken hebben een maatje kleinerwel lekker gevoel.
Ja hebben toestemming om de minima te helpen. Alleen op afspraak. Kledingbank is bijvoorbeeld ook open.quote:Op donderdag 4 februari 2021 12:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mag dat wel open zijn? Omdat er geen geld transacties zijn?
Ik ga morgen heen. Ben benieuwd!quote:Op donderdag 4 februari 2021 15:01 schreef Declan-Harp het volgende:
Goed bezig LP!Nog geslaagd met de broeken?
Ik heb een nieuwe ovenen bakblik
dus heb er nu een gezonde havermout-banaan-kaneel cake in staan bakken.
Oh ja, anders lees je even Declanquote:Op donderdag 4 februari 2021 15:24 schreef LPFAN het volgende:
[..]
Ik ga morgen heen. Ben benieuwd!
![]()
is ie goed gelukt?
quote:Op donderdag 4 februari 2021 15:29 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Oh ja, anders lees je even Declan![]()
Het ruikt goed, staat nu af te koelen.
Net een stukje gehad, dikke prima!quote:
Nice!quote:Op donderdag 4 februari 2021 15:51 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Net een stukje gehad, dikke prima!