SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Laten we dat moment groots vieren hier op Fok! Ik weet nog die die geopend werd, twijfel of het wel nodig was.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:47 schreef Tijger_m het volgende: [..] Graag zelfs. COR dichtgooien omdat het hele covid verhaal voorbij is zou mij een eer zijn.
Ja, maar dan om te bespreken hoe we de politici en ambtenaren die verantwoordelijk zijn geweest voor dit desastreuze beleid te berechten.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Zou COR over een jaar vanaf nu nog open zijn?
quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:53 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ja, maar dan om te bespreken hoe we de politici en ambtenaren die verantwoordelijk zijn geweest voor dit desastreuze beleid te berechten.
Ik zou iedere 2 weken een persmoment wel fijn vinden, waarin ze aangeven waar we staan, hoe het gaat, maar waar ook de vaccinaties in aangestippeld worden.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:51 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Als ze zouden zeggen BAM 8 weken dicht, geen gezeik, mond houden en gaan dan zou iedereen op hun teentjes getrapt zijn.
Ze kijken gewoon netjes iederen 2-3 weken of het minder kan of dat het nog strenger moet. Echt helemaal niks mee wat mij betreft.
Ze moeten wel. De verschillende branches buitelen nu al bij iedere datum over elkaar heen dat het allemaal niet kan. Het is helaas ook een beetje pappen en nat houden.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik hoor liever slecht nieuws met potentieel uitzicht op goed nieuws dan iedere week slecht nieuws. Het voelt nu alsof ze de pleister er iedere keer een beetje af trekken.
Kap nou eens met woorden in mijn mond te leggen. Ik vergeet helemaal niks.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:50 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het gaat mij erom dat men nu alleen corona meetelt als volksgezondheid, terwijl er zoveel meer aspecten meespelen. Je vergeet voor het gemak even dat 113 en de eerste hulp het een stuk drukker heeft dan normaal, meermaals in het nieuws geweest. Maar is niet belangrijk, want geen corona. Wat we nu doen is echt niet goed. De nevenschade is immens.
Eigenlijk is het gewoon de Dutch-variant. Die Engelsen denken dan wel dat ze met iets origineels zijn gekomen, wij weten wel beterquote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:50 schreef chratnox het volgende: [..] Ik ook. Ik ben totaal geen expert, maar gevoelsmatig zou B117 hier al meer voeten aan de grond hebben dan gedacht en de cijfers wellicht zo hebben laten stijgen (en nu weer dalen). Begin december ging het ineens veel harder dan verwacht, dus wellicht?
Maar in principe kun je toch (minimale) dingen doen met vrienden? Wel saai natuurlijk, maar je kunt wel eea doen.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:50 schreef popje het volgende:
Ik haat Corona Rutte en de Jonge. Ik wil gewoon weer een normaal leven en naar de kapper, kantoor en dingen doen met vrienden.
It ain't much if it ain't Dutch.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Eigenlijk is het gewoon de Dutch-variant. Die Engelsen denken dan wel dat ze met iets origineels zijn gekomen, wij weten wel beter.
Dat zeggen ze toch?quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:54 schreef chratnox het volgende:
We waren met zn allen door het slotje aan 't posten
[..]
Ik zou iedere 2 weken een persmoment wel fijn vinden, waarin ze aangeven waar we staan, hoe het gaat, maar waar ook de vaccinaties in aangestippeld worden.
Voor mij persoonlijk zou ik liever nu horen: "Hou rekening met deze situatie tot maart, we laten het je weten als het beter wordt", maar dat is gewoon hoe ik in elkaar zit
Ja, een aantal figuren lijken te denken dat de samenleving zonder maatregelen beter zou zijn. Meer besmettingen, geen zorg meer, lijken op straat, dat heeft een veel grotere impact op een samenleving.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:55 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Kap nou eens met woorden in mijn mond te leggen. Ik vergeet helemaal niks.
Ik denk echter dat het veel en veel slechter zou zijn om COVID-19 te negeren. Dat zal nog veel meer effect hebben op ons economie en volksgezondheid. Misschien vergeet jij dat even, voor het gemak? Gewoon een vraag je he ....
Dat zouden ze dan na dagelijks actief opsporen echt wel weten denk je niet?quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Mij ook.
Wellicht is de variant hier al wijder verspreid dan we denken.
Ja oké, dat is waar. Ik bedoelde meer met de huidige 'zware' maatregelen. Ze zullen het nooit goed doen, dat realiseer ik me echt.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:56 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Dat zeggen ze toch?
Ze zeiden de vorige keer al dat je niet moest reizen tot en met maart of Rutte zegt al maanden lang dat je <10 IC-opnamen per dag nodig hebt om echt te kunnen versoepelen (liefst <3 ). Ook zij weten niet hoe het gaat lopen. Ik kan ze veel kwalijk nemen, maar dit echt niet. Ieder weldenkend mens kon weten dat het niet opeens begin januari al opgelost zou zijn.
(heb het niet over jou trouwens, maar gewoon mensen die nu verbaasd lopen te doen)
Even mijn vraag uit vorige topic quoten.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:37 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
De Jonge had het erover dat het nu in 2% tot 5% vd gevallen om de Britse variant gaat in NL.
Is er ook ergens info te vinden over hoe snel die verspreiding van de nieuwe variant is gegaan in Engeland?
Wanneer zaten zij op 2 ŕ 5%? En hoeveel vd gevallen daar zijn nu van de nieuwe variant?
Dit wordt heel vaak gezegd he. Het gaat om de ziekenhuizen. Maar ik vind het wel grappig dan dat de basismaatregelen dan pas van tafel kunnen als onze hele bevolking is gevaccineerd, terwijl de druk op de zorg eigenlijk compleet weg zou moeten zijn als de 6 miljoen personen in de risicogroepen waar Rutte het ook over had gevaccineerd zijn. Ik kan hier echt geen chocola van maken. Je kan wel zeggen dat de gezonde mensen ook druk op de zorg kunnen leggen, maar lang niet zo massaal als nu. Jongeren hebben ook best wel wat immuniteit opgebouwd denk ik zo de afgelopen periode.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Na, wat, 10 maanden nog niet weten dat het in Nederland nog nooit om het covid dodental is gegaan qua maatregelen is wel knap, eigenlijk.
En rond die tijd vlogen de besmettingen hier ook omhoog.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:00 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Even mijn vraag uit vorige topic quoten.
Kom dit tegen in een artikel van 30 dec:
It was first detected Sept. 21 in Kent County in England, then took off and spread in November, according to the World Health Organization.
Since then, it has become the most common variant in England, representing more than 50% of new cases diagnosed between October and Dec. 13 in the U.K., according to the WHO.
https://www.livescience.com/uk-variant-coronavirus-faq.html
Holy moly....quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:01 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Dit wordt heel vaak gezegd he. Het gaat om de ziekenhuizen. Maar ik vind het wel grappig dan dat de basismaatregelen dan pas van tafel kunnen als onze hele bevolking is gevaccineerd, terwijl de druk op de zorg eigenlijk compleet weg zou moeten zijn als de 6 miljoen personen in de risicogroepen waar Rutte het ook over had gevaccineerd zijn. Ik kan hier echt geen chocola van maken. Je kan wel zeggen dat de gezonde mensen ook druk op de zorg kunnen leggen, maar lang niet zo massaal als nu. Jongeren hebben ook best wel wat immuniteit opgebouwd denk ik zo de afgelopen periode.
September voor het eerst en pas 2 maanden later ging het los, dat zou verklaren waarom het hier nog relatief rustig is nu.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:00 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
It was first detected Sept. 21 in Kent County in England, then took off and spread in November, according to the World Health Organization.
Since then, it has become the most common variant in England, representing more than 50% of new cases diagnosed between October and Dec. 13 in the U.K., according to the WHO.
Ben bang van niet. Daarom nu die onderzoeken in die woonoorden.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zouden ze dan na dagelijks actief opsporen echt wel weten denk je niet?
Toevallig had ik het hier met @Viv over laatst.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:59 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja oké, dat is waar. Ik bedoelde meer met de huidige 'zware' maatregelen. Ze zullen het nooit goed doen, dat realiseer ik me echt.
Heb 't al 's eerder gezegd, voor mijn gevoel is deze lockdown zwaarder dan die in maart. Ik heb er in elk geval meer moeite mee, wellicht ook doordat het bijna de hele dag donker is
Nog wel.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:02 schreef Elan het volgende:
[..]
September voor het eerst en pas 2 maanden later ging het los, dat zou verklaren waarom het hier nog relatief rustig is nu.
Qua vaccinaties. Ja.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:59 schreef quirina het volgende:
Ik zou liever een wekelijkse persco zien met de vorderingen die gemaakt worden.
Ik eigenlijk ook wel, het was iets te toevallig dat we 1 dec meer gingen testen, meer vonden en ongeveer tegelijk londen in paniek ging.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 23:51 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Yes hier geloof ik - zonder enige vorm van onderbouwing - ook in.
Dat hadden ze dan wel geweten. In Londen is het inmiddels de dominante variant, wij zitten volgens Hugo op 2-5 % die die extra besmettelijke variant draagt.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:02 schreef quirina het volgende:
[..]
En rond die tijd vlogen de besmettingen hier ook omhoog.
Conclusie: die mutatie was er al langer.
Ga maar flink door met ridiculiseren, knappe jongen dat je bent. Ik stel toch niet zo'n gekke vraag? Maar kennelijk heb je er geen antwoord op.quote:
Ik denk dat de vraag is hoe snel die variant in het VK kritische massa bereikte en zich zo snel ging verspreiden. Het probleem met het VK is dat er daar tal van regionale maatregelen waren die van elkaar verschilden, Kent zat heel lang onder een mild lockdown regime maar andere delen zaten al langere tijd in Tier 4 lockdowns die vrijwel alles stilleggen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:00 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Minder besmette personen, dus minder kans om besmet te raken.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:00 schreef mir1986 het volgende:
Alsof de besmettingen niet weer omhoog vliegen met minder dan tien ic opnames per dag.
Maar goed, straks hebben we een werkloze samenleving waarin iedereen een stuk armer geworden is. Dat is geen probleem. Lekker vrijwilligerswerk doen met zijn allen tegen een loontje waar je net (niet) van kan leven.
Ja, dus de angst ervoor is wel terecht m.i.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:02 schreef Elan het volgende:
[..]
September voor het eerst en pas 2 maanden later ging het los, dat zou verklaren waarom het hier nog relatief rustig is nu.
Ja zoals ik met collega's doe, beetje challengen, anders komt er niet altijd de gewenste voortgang.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Qua vaccinaties. Ja.
Beetje druk op de ketel houden.
In het VK werd heel veel gesequenced, dat deden ze hier bijna niet. Volgens mij nog steeds vrij weinig.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat hadden ze dan wel geweten. In Londen is het inmiddels de dominante variant, wij zitten volgens Hugo op 2-5 % die die extra besmettelijke variant draagt.
Klopt. omdat het ook een vrij kostbare acquisitie is, en niet altijd evenveel nut heeft.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
In het VK werd heel veel gesequenced, dat deden ze hier bijna niet. Volgens mij nog steeds vrij weinig.
Het komt denk ik ook omdat we er al 10 maanden in zitten.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:03 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Toevallig had ik het hier met @:viv over laatst.
Vanaf de eerste ldag van de eerste lockdown was het echt belachelijk mooi weer. Bijna dagelijks een zonnetje, blauwe hemel, heerlijke temperaturen. Hebben toen de hele tijd buiten kunnen zitten, ook met bezoek. BBQ aan, biertje er bij, beetje klussen in de tuin ....
Nu is het inderdaad donker, koud, nat ... en het duurt ook nog eens langer zonder dat wij echt een heel goed effect zien. Dat zal zeker wel bij een flink deel van de bevolking negatief effect hebben.
Heb het zelf ook wel iets zwaarder, maar van de andere kant ook weer niet. Ergste vond ik om mijn vakantie af te zeggen .... maar goed als dat het enige is qua "schade" voor mij en mijn gezin dan mag ik iemand wel op mijn blote knietjes bedanken denk ik, dus ik klaag maar niet
Klopt, niet op grote schaal.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
In het VK werd heel veel gesequenced, dat deden ze hier bijna niet. Volgens mij nog steeds vrij weinig.
Hij heeft ergens wel een punt. Als we deze maatregelen enkel hebben vanwege de zorg (en zo hebben ze het wel gebracht maandenlang) dan is het raar dat ze maatregelen willen gaan rekken - ook als de risico groepen en ouderen gevaccineerd zijn. En dan zou je ergens ook verwachten dat ze het echt heel goed regelen dat die risico groepen als eerste aan de beurt zijn. Des te eerder kan je versoepelen.quote:
Het zijn niet alleen de kwetsbare groepen die ziek worden en in het ziekenhuis belanden. Dat zijn degenen die de ernstigste gevolgen ondervinden maar dat beperkt de impact van covid op de maatschappij an sich niet.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:10 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hij heeft ergens wel een punt. Als we deze maatregelen enkel hebben vanwege de zorg (en zo hebben ze het wel gebracht maandenlang) dan is het raar dat ze maatregelen willen gaan rekken - ook als de risico groepen en ouderen gevaccineerd zijn. En dan zou je ergens ook verwachten dat ze het echt heel goed regelen dat die risico groepen als eerste aan de beurt zijn. Des te eerder kan je versoepelen.
Ja klopt, het was altijd "De zorg" wordt overladen, die druk moet omlaag tot xx gevallen per dag.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:10 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Hij heeft ergens wel een punt. Als we deze maatregelen enkel hebben vanwege de zorg (en zo hebben ze het wel gebracht maandenlang) dan is het raar dat ze maatregelen willen gaan rekken - ook als de risico groepen en ouderen gevaccineerd zijn. En dan zou je ergens ook verwachten dat ze het echt heel goed regelen dat die risico groepen als eerste aan de beurt zijn. Des te eerder kan je versoepelen.
Het komt denk ik ook omdat we er al 10 maanden in zitten.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:03 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Toevallig had ik het hier met @:viv over laatst.
Vanaf de eerste ldag van de eerste lockdown was het echt belachelijk mooi weer. Bijna dagelijks een zonnetje, blauwe hemel, heerlijke temperaturen. Hebben toen de hele tijd buiten kunnen zitten, ook met bezoek. BBQ aan, biertje er bij, beetje klussen in de tuin ....
Nu is het inderdaad donker, koud, nat ... en het duurt ook nog eens langer zonder dat wij echt een heel goed effect zien. Dat zal zeker wel bij een flink deel van de bevolking negatief effect hebben.
Heb het zelf ook wel iets zwaarder, maar van de andere kant ook weer niet. Ergste vond ik om mijn vakantie af te zeggen .... maar goed als dat het enige is qua "schade" voor mij en mijn gezin dan mag ik iemand wel op mijn blote knietjes bedanken denk ik, dus ik klaag maar niet
Toch vallen de cijfers tot dusver wel mee daar. Je zou denken dat je dat ook zou zien stijgen anders.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Klopt, niet op grote schaal.
Ben heel benieuwd wat er uit dat onderzoek komt in Lansingerland.
Kom op man. Als alle jonge gezonde mensen besmet raken dan heb je hoogstens een paar 100 opnames in totaal, corona is onschuldig voor ze. De jongeren hebben ook al behoorlijk wat immuniteit opgebouwd wat het zou moeten afremmen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het zijn niet alleen de kwetsbare groepen die ziek worden en in het ziekenhuis belanden. Dat zijn degenen die de ernstigste gevolgen ondervinden maar dat beperkt de impact van covid op de maatschappij an sich niet.
Op zich zou dat vrij snel merkbaar moeten zijn zodra je die groepen gevaccineerd hebt en daar kun je dan beleid op maken, lijkt mij. En ik hoop dat het zo werkt.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:13 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ja klopt, het was altijd "De zorg" wordt overladen, die druk moet omlaag tot xx gevallen per dag.
Maar als je dan straks de zorgmedewerkers, mantelzorgers, bewoners van woonzorgcentra, kwetsbaren, en 60+ hebt gevaccineerd, dan vraag ik mij echt af wat er nog overblijft van de zorgdruk.
Dat het dan nog 3-6 maanden duurt om de rest te vaccineren zou geen reden mogen zijn alle beperkingen er volle bak in te houden en alles te blijven verbieden.
Immuniteit is maar tijdelijk he.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:16 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Kom op man. Als alle jonge gezonde mensen besmet raken dan heb je hoogstens een paar 100 opnames in totaal, corona is onschuldig voor ze. De jongeren hebben ook al behoorlijk wat immuniteit opgebouwd wat het zou moeten afremmen.
En toen kwam er opeens een nieuwe variant op de proppen waartegen het vaccin niet werkt. En dan gooien ze de boel weer dicht. Of ben ik nu te pessimistisch?quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:13 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ja klopt, het was altijd "De zorg" wordt overladen, die druk moet omlaag tot xx gevallen per dag.
Maar als je dan straks de zorgmedewerkers, mantelzorgers, bewoners van woonzorgcentra, kwetsbaren, en 60+ hebt gevaccineerd, dan vraag ik mij echt af wat er nog overblijft van de zorgdruk.
Dat het dan nog 3-6 maanden duurt om de rest te vaccineren zou geen reden mogen zijn alle beperkingen er volle bak in te houden en alles te blijven verbieden.
Leg de gedachtengang daarachter eens uit, waarom zouden "ze" dat doen? Wat is het belang van "ze" daarmee?quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:18 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
En toen kwam er opeens een nieuwe variant op de proppen waartegen het vaccin niet werkt. En dan gooien ze de boel weer dicht. Of ben ik nu te pessimistisch?
Bron? Antistoffen en T-cellen houden langdurig aan. Anders zou vaccinatie ook volkomen zinloos zijn.quote:
die voordringers hebben zoveel effect niet al is het wel vervelend, het gaat om de leveringen en dan vooral van de nog niet goedgekeurde vaccins om het vlot te laten verlopen.quote:Op woensdag 13 januari 2021 00:15 schreef quirina het volgende:
Ik denk dat het niet vlot genoeg zal gaan met de vaccins. Ook nu met die vacinatievoordringers gaat het langer duren dat groepen die het nodig hebben later aan de beurt zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |