abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 januari 2021 @ 21:58:07 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197373192

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197373207
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:53 schreef galantis het volgende: [..] Ja apart man. Voor iets wat één keer in de 100 jaar gebeurt. En werkelijk alle andere landen doen het zoveel beter. Dat gegeil op hoe het zoveel beter had gekund alsof dit een game is ofzo komt me echt de strot uit.
:D Zit te trollen sorry, Nederland had uiteindelijk niet veel meer kunnen doen. Of nouja, wel kunnen doen, denk aan verplichte PCR-test, zwaarder straffen, of eerder ingrijpen... Maar het had uiteindelijk geen flikker uitgemaakt. Praktisch heel Europa zit in hetzelfde schuitje.
blablablabla
  dinsdag 12 januari 2021 @ 21:58:48 #3
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197373208
quote:
16s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:53 schreef Gretzl het volgende:
NL heeft al bijna een jaar de mogelijkheid om vliegreizigers afkomstig uit risicogebieden voldoende te controleren en in het geval van te grote risico's in verplichte quarantaine te stoppen. Had gewoon gekund. Net alsof er zoveel vliegreizen essentieel zijn..
Ah ja, dat zal het zijn ja. Vliegreizen. Er is geen enkele andere manier om in Nederland te komen gelukkig.
Antifa
pi_197373223
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in de brief die de bewoners van Lansingerland krijgen van de GGD / Erasmus MC je kunt hem hier vinden.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 21:59:43 #5
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_197373225
TT :D

Ik droom nog weleens hoeveel beter Nederland er voor had kunnen staan als de experts Red Team al vanaf juli even serieus waren genomen door het kabinet Rutte III. O.a. als het gaat om de rol van kinderen en scholen bij de verspreiding (zeg niet dat men de regering niet al in juli/augustus gewaarschuwd heeft).
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
  dinsdag 12 januari 2021 @ 21:59:56 #6
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_197373235
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:52 schreef Elan het volgende:

[..]

:D
Dacht misschien wil je echt naar Australië. Lijkt me prima vertoeven, Adelaide staat ook te boek als een van de meest plezierige plekken om te wonen in de wereld. En als over een paar decennia Covid-20 uitbreekt zit je daar ook een stuk beter dan hier :P
Haha, vooralsnog nooit echt serieus overwogen hoor :) Ooit wel eens gedacht dat het vet zou zijn om daar langere tijd te werken + reizen, maar nog niet van gekomen. Ik ben waarschijnlijk veel te gehecht om mijn roots om aan de andere kant van de wereld te willen wonen.

Er zullen ongetwijfeld dingen in Australië zijn die fijner zijn dan in Nederland/Europa. Maar omgekeerd ook. En een hele hoop is ook gewoon aardig hetzelfde. Pas wanneer je er daadwerkelijk voor een langere tijd gaat wonen kun je goed vergelijken.

Maar het geeft inderdaad wel te denken wat er gaat gebeuren bij een volgende pandemie van deze omvang. Ik zou het echt bizar vinden als ontwikkelde westerse landen dan weer zo slecht zijn voorbereid en weer alle beginnersfouten maken.
Bloodbuzz Ohio: Gretzl wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_197373250
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:58 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ah ja, dat zal het zijn ja. Vliegreizen. Er is geen enkele andere manier om in Nederland te komen gelukkig.
[ afbeelding ]
We hebben het nu over het specifieke geval van de UK, waarbij het dus wel opmerkelijk is dat iig het luchtverkeer tussen onze landen nog dagelijks op gang blijft..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:01:05 #8
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197373276
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:59 schreef Gretzl het volgende:

Ik droom nog weleens hoeveel beter Nederland er voor had kunnen staan als de experts Red Team al vanaf juli even serieus waren genomen door het kabinet Rutte III. O.a. als het gaat om de rol van kinderen en scholen bij de verspreiding (zeg niet dat men de regering niet al in juli/augustus gewaarschuwd heeft).
Er zitten experts in het Red Team?
pi_197373279
quote:

Ik droom maar van één ding. Een leven zonder maatregelen. Vaccinaties afwerken en vergeten deze handel.
I'll give you something to do
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:02:03 #10
346939 Janneke141
pi_197373299
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:01 schreef galantis het volgende:

[..]

Ik droom maar van één ding. Een leven zonder maatregelen. Vaccinaties afwerken en vergeten deze handel.
Ik heb slecht nieuws voor je: de afbetalingsregeling gaat een stuk langer duren dan de lockdown.
pi_197373306
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:56 schreef chratnox het volgende:

[..]

Misschien een heel domme vraag hè...

Als heel Europa (en het VK) het nu niet dusdanig onder controle heeft dat de mitigatie op het niveau is dat het Red Team zou willen. Zou het meest aannemelijke antwoord dan niet zijn dat het Red Team het fout heeft?

Dat lijkt mij in elk geval logischer dan dat alle beleidsmakers van 30+ landen het fout hebben.
Ik zou het anders formuleren. Ik denk dat het RedTeam zich alleen op bepaalde aspecten van het beleid richt maar dat de beleidsmakers cq regeringen van de Europese landen ook rekening moeten houden met andere aspecten zoals economie, voedselvoorziening, werkgelegenheid, politieke en culturele gevoeligheden en internationale betrekkingen.
pi_197373309
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Laten we het hier nog maar een keer over hebben als de steunregelingen eindigen. Niemand bestrijdt dat de steunregelingen ervoor zorgen dat bedrijven die normaalgesproken al failliet waren geweest nu blijven drijven, maar als je denkt dat een maandenlange sluiting prima te overleven is voor ondernemers dan ben je ook wel een beetje de weg kwijt.
Ben daar toch minder pessimistisch over dan jij, horeca en reizen zijn als het een beetje mee zit komende zomer een gouden handel. Als jij als zogenaamd bijna failliete uitbater straks doodleuk 4 euro vraagt om een pilsje zullen mensen dat met liefde aftikken en krijg je nog een duit in de fooienpot op de kop toe.
blablablabla
pi_197373320
quote:

De rol van scholen en kinderen zijn de daadwerkelijke experts (je weet wel, virologen, epidemiologen etc) in verschillende landen het eens met het RIVM. Nogmaals, is het niet aannemelijker dat het Red Team (en ContainmentNu) ernaast zit en dat niet toe wil geven om gezichtsverlies te voorkomen?

De ironie zit 'm erin, het Red Team baseert zich op dezelfde onderzoeken als (bijvoorbeeld) Koopmans. Het grootste verschil zit 'm erin dat Koopmans meegeschreven heeft aan die onderzoeken, en het Red Team ze leest als (onder andere) Koopmans ze gepubliceerd heeft.

Dan lijkt het me toch aannemelijker dat degene die het onderzoek schrijft snapt wat er in het onderzoek wat ze schrijft staat?
pi_197373325
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

We hebben het nu over het specifieke geval van de UK, waarbij het dus wel opmerkelijk is dat iig het luchtverkeer tussen onze landen nog dagelijks op gang blijft..
Dat heb ik al uitgelegd, dacht ik. Daar is gewoon noodzaak toe, de wereld en de economie draait grosso modo door.
pi_197373335
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:02 schreef Elan het volgende:

[..]

Ben daar toch minder pessimistisch over dan jij, horeca en reizen zijn als het een beetje mee zit komende zomer een gouden handel. Als jij als zogenaamd bijna failliete uitbater straks doodleuk 4 euro vraagt om een pilsje zullen mensen dat met liefde aftikken en krijg je nog een duit in de fooienpot op de kop toe.
Ja want elke euro die we nu op de rekening hebben kunnne we twee keer uitgeven in de kroeg na deze pandemie?
pi_197373359
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb slecht nieuws voor je: de afbetalingsregeling gaat een stuk langer duren dan de lockdown.
Het zij zo, denk ik. Vrijheid is mij waardevoller dan geld dus daar kan ik minder mee zitten.
I'll give you something to do
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:04:26 #17
346939 Janneke141
pi_197373367
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:02 schreef Elan het volgende:

[..]

We gaan het zien. In dit geval hoop ik dat jij gelijk hebt.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:04:30 #18
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_197373369
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 21:42 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Het is hier al en waarschijnlijk al een stuk verder verspreid dan de eerste onderzoeken nu aantonen. Het kan in een paar weken de boel volledig op z’n kop zetten als je overgaat tot versoepelen.
quote:
Volgens ruwe schattingen hebben tussen de 500 en 2800 Nederlanders de Britse variant, terwijl die slechts bij 50 officieel is vastgesteld. Volgens Murk is deze niet meer in te dammen.
https://www.omroepbrabant(...)slag-in-ziekenhuizen

Artikel van afgelopen vrijdag.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_197373382
Heb wel lang lopen geilen op de Duitsers, omdat het daar daadwerkelijk beter geregeld was qua testen, capaciteit van de zorg en controles. Denk aan de hoge boetes en controles op reizigers. Maar uiteindelijk heeft dat ze niks opgeleverd en zitten ze nu ook tot maart in lockdown @Gretzl
blablablabla
pi_197373400
Ik heb niet gekeken, maar zeker weer one size fits all maatregelen en geen woord gewijd aan de ouwe fluiten die lekker gezellig samen rondscharrelen en op zaterdag het Kruidvat bezoeken?
pi_197373402
quote:
Moet je wel in deze context zien:
https://coronadashboard.r(...)besmettelijke-mensen

Waarbij op 31 december het aantal besmettingen geschat werd op +-141.000 mensen
pi_197373407
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Daar zitten we inderdaad nog wel tientallen jaren aan vast.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_197373424
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:05 schreef Wirelessmouse het volgende:
Ik heb niet gekeken, maar zeker weer one size fits all maatregelen en geen woord gewijd aan de ouwe fluiten die lekker gezellig samen rondscharrelen en op zaterdag het Kruidvat bezoeken?
Zou raar zijn als dat wel zo was geweest.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 12 januari 2021 @ 22:06:31 #24
14505 OProg
A Life in Music
pi_197373426
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:02 schreef chratnox het volgende:

[..]

De ironie zit 'm erin, het Red Team baseert zich op dezelfde onderzoeken als (bijvoorbeeld) Koopmans. Het grootste verschil zit 'm erin dat Koopmans meegeschreven heeft aan die onderzoeken, en het Red Team ze leest als (onder andere) Koopmans ze gepubliceerd heeft.

Dan lijkt het me toch aannemelijker dat degene die het onderzoek schrijft snapt wat er in het onderzoek wat ze schrijft staat?
Dat is net zoiets dat dat hele Red Team het steeds heeft over hun enorme ervaring met de Ebola epidemie terwijl Koopmans een eredoctoraat heeft gekregen voor haar rol in diezelfde epidemie .
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_197373433
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 22:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik zou het anders formuleren. Ik denk dat het RedTeam zich alleen op bepaalde aspecten van het beleid richt maar dat de beleidsmakers cq regeringen van de Europese landen ook rekening moeten houden met andere aspecten zoals economie, voedselvoorziening, werkgelegenheid, politieke en culturele gevoeligheden en internationale betrekkingen.
Dat is zeker een goed punt, maar ook over de inhoudelijke punten zijn ze het niet eens met het RIVM en anderen. Dat betekent effectief dat vooraanstaande virologen en epidemiologen zich moeten verantwoorden tegen een Bert en Peter Slagter.

Indien je een goed inhoudelijk debat wil hebben, zet Amrish Baidjoe tegenover een epidemioloog van het RIVM, en zet Wim Schellekens tegenover iemand als Kuipers. Ik vind het beschamend dat Ginny Mooy/Bert Slagter/Peter Slagter (en tegenwoordig ook Marino) ongefundeerd kunnen roeptoeteren zonder dat er experts tegenover gezet worden die kunnen zeggen: "Je weet zelf ook wel dat dit niet is hoe het werkt he?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')