abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197355151
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 17:42 schreef Freudie het volgende:

Ah ja, en dan gaan we verder:

Since 1987/88, the largest percentage reductions in bed numbers have occurred in mental illness and learning disability beds as a result of long-term policies to move these patients out of hospital and provide care in the community.

Laten we doorgaan:

Dus meer IC bedden.

Je vergelijkt zaken die niet kunnen, je kan niet alle bedden met elkaar vergelijken. Een hoop bedden zijn verplaatst en worden niet meer meegeteld. Ja het worden er minder, maar hier vergelijken we 2019 met 2020, en die zijn nagenoeg gelijk. Even de cijfers voor General en Acute: van 2018 t/m 2020: een daling van...900 bedden. Er vergeleken met toen: 7000 bedden minder beschikbaar.

Oh ja, ziektepercentage december: rond de 85k mensen minder beschikbaar.
Nee we gaan niet verder.

Mijn post betrof de constante afname van het aantal ziekenhuisbedden in de UK sinds 2000, van 245.000 naar 165.000.
En dan begin jij over de afname van het aantal bedden voor psychiatrische patiënten sinds 1987. Misschien moet je de bedden in 1954 er ook bijhalen.

Anyway, in totaal elk jaar fors minder bedden, en heden toch meer beschikbare bedden dan alle voorgaande jaren ondanks de pandemie en bovenmatig besmettelijke covid variant. Overzicht heb ik reeds geplaatst.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 07:06:11 #227
80382 manny
30 is best veel
pi_197355649
Hehe.

De Speld:

Vrouw die het nieuws niet leest snapt niet waarom ze geen antwoorden krijgt op haar vragen over het coronavaccin

Kim (35) heeft ‘een hele hoop vragen’ over het coronavaccin. Zolang de vrouw die het nieuws niet volgt geen antwoorden krijgt op die vragen is ze niet van plan zich te laten vaccineren.

“Hoe kan het dat het vaccin zo snel is goedgekeurd? Wat weten we over de langetermijneffecten? Gaan ze het vaccin verplichten?”, vraagt Kim zich af. “Ik zou daar wel eens antwoorden op willen krijgen. Ik lees namelijk de krant nooit en kijk ook geen journaal, dus ik weet niet dat die vragen daar al tientallen keren uitvoerig zijn beantwoord.”

Kim benadrukt dat ze geen complotdenker is en alleen maar vragen stelt. “Ik snap niet waarom mensen die dit soort twijfels uiten door het nieuws, dat ik dus niet volg, worden weggezet als wappies. Dat vind ik veel te makkelijk. Als je mensen zo makkelijk wegzet laat je alleen maar merken dat je niet echt nieuwsgierig bent.”
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_197355731
Experts pleiten voor hard ingrijpen: Avondklok, visiteverbod en strenger handhaven

Met het oog op de Britse variant - die nu nog smeult, maar mogelijk ontaardt in een grote brand - is verlenging van de lockdown niet voldoende, stellen critici. Het moet nog véél strenger: langer afwachten kan volgens hen resulteren in een grote derde golf. Maar wat kunnen we nog doen?

‘Een complete, on-Nederlands strenge lockdown', is het enige wat ons land kan behoeden voor de ellende die de Britten nu over zich heen krijgen, schreef microbioloog Rosanne Hertzberger zaterdag in NRC. ,,We moeten de huidige regels stringenter naleven en handhaven, en serieus nadenken over extra maatregelen”, zegt Wim Schellekens, oud-hoofdinspecteur van de Inspectie Gezondheidszorg en lid van het Red Team, dat vanaf de zijlijn het kabinetsbeleid van advies en commentaar voorziet.

De zorgen van de twee worden gevoed door de dreiging van ‘de Britse variant’, en de harde wiskundige logica die die virusmutatie met zich meesleept. Het gaat allemaal om het reproductiegetal, de inmiddels beroemde R. Dat geeft aan hoeveel mensen het virus krijgen van elke besmette persoon. Als de R op 1 ligt, besmetten honderd patiënten honderd anderen. Bij een R van 1,1, besmetten honderd patiënten honderdtien anderen. En als de R op 1,5 ligt, zijn dat er honderdvijftig.

De Britse variant van het coronavirus zou een bonus van 0,4 tot 0,7 geven aan de R, blijkt uit voorlopige schattingen aan de overkant van de Noordzee. Volgens de meest recente schatting van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ligt het reproductiegetal in Nederland rond de 0,9. Als we even aannemen dat daar 0,5 bijkomt wanneer de Britse variant de boel overneemt, zou dat dus 1,4 worden.

Terug naar de honderd patiënten van net. Bij een R van 0,9 zorgen die een dag of vijf later - de tijd die het virus gemiddeld nodig heeft voor een nieuwe besmetting - voor 90 gevallen. Weer een cyclus later komen er 81 nieuwe patiënten bij (90 keer 0,9), en de volgende cyclus later 73 (81 keer 0,9). Bij elkaar zijn er na een dag of 15 dus 344 coronagevallen: 100 plus 90 plus 81 plus 73.

Nu een situatie waarin de Britse variant regeert, met een R van 1,4 dus. Honderd gevallen maken na één cyclus 140, daarna 196 (140 keer 1,4), vervolgens 274. Het resultaat in dezelfde periode als hierboven: 710 positieve gevallen, ruim twee keer zoveel als bij het eerste voorbeeld.

Weer een cyclus later is het verschil nog véél groter: 1100 tegenover 410. Het is de keiharde wet van exponentiële groei, waarbij een op het oog niet eens zo heel groot verschil in het reproductiegetal enorme gevolgen heeft.

In de praktijk kan dat betekenen dat de huidige lockdown die in elk geval enigszins effectief lijkt, met een dominante Britse variant plots volstrekt onvoldoende is. Áls bovenstaand rekenvoorbeeld praktijk wordt - of en vooral wanneer dat zou gebeuren is moeilijk te voorspellen - wordt de druk op de ziekenhuizen al snel enorm. Het aantal mensen met complicaties zal verhoudingsgewijs net zo hard groeien als het aantal besmettingen. Dus, zeggen Hertzberger en Schellekens: grijp nu al hard in.

De vraag is wel wat we nog kunnen doen - we zitten al in de strengste lockdown tot nu toe. Hertzberger pleit onder meer voor een visiteverbod. Dat is een van de weinige punten waarop de huidige lockdown nog strenger kan. Je mag met twee mensen ergens op bezoek. Dat zou kunnen worden omgezet in een dringend ‘Blijf Thuis’, zoals in het Verenigd Koninkrijk.

Schellekens noemt daarnaast nog reisbeperkingen (alleen reizen binnen de regio), verplicht thuiswerken tenzij, en de avondklok als mogelijke extra opties. Maar hij vindt vooral dat er winst geboekt kan worden door bestaande maatregelen veel strenger te handhaven. Als voorbeeld noemt hij het afstand houden, het samenscholen en de quarantaineregel. ,,Zolang maar 20 procent die naleeft, is bron- en contactonderzoek ook zinloos. Je zou kunnen overgaan tot sancties.”

,,De Tweede Kamer heeft via een motie gevraagd om een ‘quarantainepakket’: je moet mensen motiveren, ondersteunen en faciliteren, maar ook controleren, waarschuwen en zo nodig ook sancties uitdelen. Quarantaine doe je niet voor jezelf, maar om anderen niet te besmetten. Sancties zijn vervelend en on-Nederlands, maar niet ingrijpen werkt ontmoedigend voor de goedwillenden.”

Hertzberger is ervan overtuigd dat een nog strengere lockdown onvermijdelijk is. Als we het nu niet doen, schrijft ze, dan is het over een paar weken alsnog zo ver. Schellekens is het met haar eens: ,,Als we het aantal besmettingen nu niet serieus omlaag brengen, gaat het allemaal nog veel langer duren en kom je nóóit uit de lockdown.”
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_197355799
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 07:21 schreef RipCity het volgende:
Experts pleiten voor hard ingrijpen: Avondklok, visiteverbod en strenger handhaven

Met het oog op de Britse variant - die nu nog smeult, maar mogelijk ontaardt in een grote brand - is verlenging van de lockdown niet voldoende, stellen critici. Het moet nog véél strenger: langer afwachten kan volgens hen resulteren in een grote derde golf. Maar wat kunnen we nog doen?

‘Een complete, on-Nederlands strenge lockdown', is het enige wat ons land kan behoeden voor de ellende die de Britten nu over zich heen krijgen, schreef microbioloog Rosanne Hertzberger zaterdag in NRC. ,,We moeten de huidige regels stringenter naleven en handhaven, en serieus nadenken over extra maatregelen”, zegt Wim Schellekens, oud-hoofdinspecteur van de Inspectie Gezondheidszorg en lid van het Red Team, dat vanaf de zijlijn het kabinetsbeleid van advies en commentaar voorziet.

De zorgen van de twee worden gevoed door de dreiging van ‘de Britse variant’, en de harde wiskundige logica die die virusmutatie met zich meesleept. Het gaat allemaal om het reproductiegetal, de inmiddels beroemde R. Dat geeft aan hoeveel mensen het virus krijgen van elke besmette persoon. Als de R op 1 ligt, besmetten honderd patiënten honderd anderen. Bij een R van 1,1, besmetten honderd patiënten honderdtien anderen. En als de R op 1,5 ligt, zijn dat er honderdvijftig.

De Britse variant van het coronavirus zou een bonus van 0,4 tot 0,7 geven aan de R, blijkt uit voorlopige schattingen aan de overkant van de Noordzee. Volgens de meest recente schatting van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ligt het reproductiegetal in Nederland rond de 0,9. Als we even aannemen dat daar 0,5 bijkomt wanneer de Britse variant de boel overneemt, zou dat dus 1,4 worden.

Terug naar de honderd patiënten van net. Bij een R van 0,9 zorgen die een dag of vijf later - de tijd die het virus gemiddeld nodig heeft voor een nieuwe besmetting - voor 90 gevallen. Weer een cyclus later komen er 81 nieuwe patiënten bij (90 keer 0,9), en de volgende cyclus later 73 (81 keer 0,9). Bij elkaar zijn er na een dag of 15 dus 344 coronagevallen: 100 plus 90 plus 81 plus 73.

Nu een situatie waarin de Britse variant regeert, met een R van 1,4 dus. Honderd gevallen maken na één cyclus 140, daarna 196 (140 keer 1,4), vervolgens 274. Het resultaat in dezelfde periode als hierboven: 710 positieve gevallen, ruim twee keer zoveel als bij het eerste voorbeeld.

Weer een cyclus later is het verschil nog véél groter: 1100 tegenover 410. Het is de keiharde wet van exponentiële groei, waarbij een op het oog niet eens zo heel groot verschil in het reproductiegetal enorme gevolgen heeft.

In de praktijk kan dat betekenen dat de huidige lockdown die in elk geval enigszins effectief lijkt, met een dominante Britse variant plots volstrekt onvoldoende is. Áls bovenstaand rekenvoorbeeld praktijk wordt - of en vooral wanneer dat zou gebeuren is moeilijk te voorspellen - wordt de druk op de ziekenhuizen al snel enorm. Het aantal mensen met complicaties zal verhoudingsgewijs net zo hard groeien als het aantal besmettingen. Dus, zeggen Hertzberger en Schellekens: grijp nu al hard in.

De vraag is wel wat we nog kunnen doen - we zitten al in de strengste lockdown tot nu toe. Hertzberger pleit onder meer voor een visiteverbod. Dat is een van de weinige punten waarop de huidige lockdown nog strenger kan. Je mag met twee mensen ergens op bezoek. Dat zou kunnen worden omgezet in een dringend ‘Blijf Thuis’, zoals in het Verenigd Koninkrijk.

Schellekens noemt daarnaast nog reisbeperkingen (alleen reizen binnen de regio), verplicht thuiswerken tenzij, en de avondklok als mogelijke extra opties. Maar hij vindt vooral dat er winst geboekt kan worden door bestaande maatregelen veel strenger te handhaven. Als voorbeeld noemt hij het afstand houden, het samenscholen en de quarantaineregel. ,,Zolang maar 20 procent die naleeft, is bron- en contactonderzoek ook zinloos. Je zou kunnen overgaan tot sancties.”

,,De Tweede Kamer heeft via een motie gevraagd om een ‘quarantainepakket’: je moet mensen motiveren, ondersteunen en faciliteren, maar ook controleren, waarschuwen en zo nodig ook sancties uitdelen. Quarantaine doe je niet voor jezelf, maar om anderen niet te besmetten. Sancties zijn vervelend en on-Nederlands, maar niet ingrijpen werkt ontmoedigend voor de goedwillenden.”

Hertzberger is ervan overtuigd dat een nog strengere lockdown onvermijdelijk is. Als we het nu niet doen, schrijft ze, dan is het over een paar weken alsnog zo ver. Schellekens is het met haar eens: ,,Als we het aantal besmettingen nu niet serieus omlaag brengen, gaat het allemaal nog veel langer duren en kom je nóóit uit de lockdown.”
Ja maar hey dat kan niet.
De scholen moeten open de 25e.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 07:33:43 #230
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197355803
En hoe lang zouden we dat dan moeten doen, mevrouw Hertzberger?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 januari 2021 @ 07:34:56 #231
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_197355811
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 07:21 schreef RipCity het volgende:

quote:
Ik beken onmiddellijk schuld, ik doe zelf volop mee en zoek de grenzen op in deze lockdown. Naar het lab voor stagebegeleiding, naar mijn werkplek voor deze column, met de kinderen langs bij vriendinnen met hun kinderen. Koffie drinken bij ouders en schoonouders. Ik houd me niet aan de strengere regels waarvan ik overtuigd ben dat we die nodig hebben. Heimelijk hoop ik dat de ander zegt: „Ik spreek liever toch niet af. Ik doe even voorzichtig”. Maar dat gebeurt bijna nooit.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-afkondigen-a4026839

Het blijft een vreemde gewaarwording dat mensen die zelf constant de grenzen van het huidige beleid opzoeken voorstander zijn van strengere maatregelen.

Maar dat zien we in dit topic ook regelmatig voorbij komen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_197355815
Laat ze gewoon hun muil houden en thuis avondklok op hun partner zetten.
quote:
Wat zijn dit voor wereldvreemden? Mensen motiveren door nog strengere maatregelen te nemen?
Go hard or go home
pi_197355832
Als je in de avond niet buitenkomt uit jezelf is dat prima.
Wil je avondklok, maak je zelf je eigen avondklok.
  dinsdag 12 januari 2021 @ 07:54:28 #234
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_197355959
Nog strenger.. nog strenger!

Asjeblieft zeg.. mijn leven bestaat momenteel uit werken en in de avond een wandeling.

Mijn uitje is 10 minuten naar de supermarkt.
Zuiger van het FOK!-OMT
  dinsdag 12 januari 2021 @ 07:58:58 #235
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197355991
twitter

*O*
pi_197356013
Gewoon een lockdown over de lockdown heen en online shoppen verbieden. Dit zorgt toch voor mobilitieit en contact. Thuisbezorgd uit de lucht. Ga maar gras eten.

Wat een debielen. Dalen de cijfers eindelijk wat, beginnen ze over het motiveren van mensen door nog meer maatregelen te nemen. Dat volk verdient helemaal geen ruimte om hun enge gedachtes te uiten.
Go hard or go home
pi_197356017
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 07:54 schreef DonDruiper het volgende:
Nog strenger.. nog strenger!

Asjeblieft zeg.. mijn leven bestaat momenteel uit werken en in de avond een wandeling.

Mijn uitje is 10 minuten naar de supermarkt.
Dat, min het werken. In plaats daarvan praat ik nu tegen de planten en geef ik mijn kat yogales :r Echt wat mankeert die mensen!
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_197356020
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:01 schreef josja het volgende:

[..]

Dat, min het werken. In plaats daarvan praat ik nu tegen de planten en geef ik mijn kat yogales :r Echt wat mankeert die mensen!
Mijn honden zijn inmiddels erg bedreven in the up- and down dog.
Go hard or go home
pi_197356036
En nog iets. Zulk volk moet je naar BNW sturen. Zij zijn nog gevaarlijker, zij pleiten nl om je vrijheid te beperken. Zij willen voor de gehele bevolking uitmaken hoe zij moeten leven. De wappies worden hier altijd doorverwezen en weggezet als staatsmongolen maar daar horen aanhangers van The Red Team ontzettend bij. Alleen noemen we de ene groep Wappies en de andere Experts.
Go hard or go home
  dinsdag 12 januari 2021 @ 08:05:01 #240
445514 DonDruiper
pi_197356048
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:02 schreef Noek het volgende:

[..]

Mijn honden zijn inmiddels erg bedreven in the up- and down dog.
Als ik de riem pak van mijn hond, kijkt hij mij weer aan zo van.. wil ie nou godverdomme alweer een blokje om :')
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_197356058
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:05 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Als ik de riem pak van mijn hond, kijkt hij mij weer aan zo van.. wil ie nou godverdomme alweer een blokje om :')
Die beesten zijn straks ook gewoon aan het eind van hun latijn.
Go hard or go home
  dinsdag 12 januari 2021 @ 08:06:59 #242
445514 DonDruiper
pi_197356064
quote:
9s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:06 schreef Noek het volgende:

[..]

Die beesten zijn straks ook gewoon aan het eind van hun latijn.
Z'n voetkussentjes zijn al haast weg :'(
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_197356083
https://www.parool.nl/ned(...)schadelijk~be4881c1/

Gelukkig worden dit soort geluiden steeds luider.

Hulde hoogleraar!
  dinsdag 12 januari 2021 @ 08:20:50 #244
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197356193
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:09 schreef JosMert het volgende:

Hulde hoogleraar!
Nou moeten er ook nog mensen naar gaan luisteren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 januari 2021 @ 08:21:33 #245
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_197356201
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 08:09 schreef JosMert het volgende:

Hulde hoogleraar!
Hear hear
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_197356240
Nieuw scrabblewoord: vaccinatievoordringer

https://www.hartvannederl(...)ccinatie-wachtlijst/
pi_197356259
Maar door die voordringers zijn de vaccins opperdepop.
pi_197356260
Maar een eventueel strengere lockdown zou zijn vanwege die Engelse mutatie?
pi_197356285
Ja een strengere lockdown. Het is een idee om de britse variant in toom te houden. Maar wat ook een idee is is om dat moderna vaccin straks weer niet weken op de plank te hebben liggen, maar om het meteen te gaan gebruiken.

En ben het helemaal eens met die gezondheidsraad. De acute zorg heeft zijn vaccin gehad en nu is het de beurt aan de 60 plussers (als eerste die met een onderliggende kwaal). En niet pas vanaf morgen, nee vanaf nu. Zet verdorie het leger in om te assisteren en ga alle verpleeghuizen af. De administratie volgt later wel.

Als dat ook niet afdoende is kan die strengere lockdown altijd nog. Maar als je wekenlang die vaccins op de plank laat liggen zal er weinig draagvlak zijn voor een strengere lockdownd.
pi_197356286
En ondertussen komen er dagelijks vluchten binnen in Nederland vanuit de 🇬🇧.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')