abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197261104

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
  donderdag 7 januari 2021 @ 08:43:58 #2
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_197261132
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 08:34 schreef capricia het volgende:

Ik zet mijn hoop op de vaccins en het voorjaar.
Maar ik begin het heel erg zat te worden, dat thuis hangen. En dat gaat nog wel even duren.
Snap ik helemaal. in de dagelijkse sleur heb ik er niet zoveel last van, maar onlangs met oud en nieuw.. pff. Oudjaarsdag was ik gewoon heel verdrietig ofzo. Heel raar. Zeker aangezien ik verder ook niet mag klagen etc. Maar toen merkte ik blijkbaar wel even goed hoe zo'n jaar (onbewust) invloed op je kan hebben
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 08:50:43 #3
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_197261176
quote:
2s.gif Op donderdag 7 januari 2021 08:43 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Snap ik helemaal. in de dagelijkse sleur heb ik er niet zoveel last van, maar onlangs met oud en nieuw.. pff. Oudjaarsdag was ik gewoon heel verdrietig ofzo. Heel raar. Zeker aangezien ik verder ook niet mag klagen etc. Maar toen merkte ik blijkbaar wel even goed hoe zo'n jaar (onbewust) invloed op je kan hebben
Ik vond het vooral heel raar. Beetje van 2 meter afstand gelukkig nieuwjaar roepen naar één van je beste vrienden, zonder een knuffel of wat dan ook _O- Was alsnog een gezellig dagje en niet heel anders dan anders, maar 00:00 was wel een tikje awkward :P

Verder ben ik wel klaar met geen concerten, geen festivals, één van mijn droomreizen die in het water valt en vooral NUL spontaniteit in wat je doet en laat.
  donderdag 7 januari 2021 @ 08:53:00 #4
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_197261187
Ik geloof het allemaal wel maar het leven is hier dan ook relatief weinig veranderd. Wat minder cafe's bezoeken, daar blijft het wel bij.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 7 januari 2021 @ 08:56:28 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_197261208
En anders kan je elkaar zo nog vermaken tijdens de lockdown _O_

https://www.ad.nl/branded(...)e-lockdown~a619c6d0/
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_197261324
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 08:56 schreef Dven het volgende:

Dan wordt de burgemeester weer verdrietig als we met zijn allen naar het strand of bos gaan...
pi_197261335
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 08:56 schreef Dven het volgende:

Dat soort dingen waren de eerste twee maanden nog wel aardig.

Nu gaan we richting een jaar. Ik heb echt contact nodig.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 09:15:42 #8
416575 crew  Evenstar
pi_197261352
Hmm, om 12:00 een webinar vanuit werk met informatie over vaccineren. Ben nog lang niet an de beurt, maar toch even kijken wat voor info wordt gegeven :D
pi_197261416
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:15 schreef Evenstar het volgende:
Hmm, om 12:00 een webinar vanuit werk met informatie over vaccineren. Ben nog lang niet an de beurt, maar toch even kijken wat voor info wordt gegeven :D
Zou je het dan met ons willen delen?
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 09:21:33 #10
416575 crew  Evenstar
pi_197261427
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:20 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]

Zou je het dan met ons willen delen?
Tuurlijk (als er iets nuttigs tussen zit)
pi_197261510
quote:
2s.gif Op donderdag 7 januari 2021 08:43 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Heel herkenbaar dit, na oud&nieuw dacht ik, yes, eindelijk dat kutjaar achter de rug, om met nieuwjaar te realiseren dat we er nog lang niet zijn, ik bereid mij voor op nog een jaar ellende en maatregelen, dan kan het alleen maar meevallen. Gelukkig worden de dagen in elk geval weer wat langer, dat is het enige lichtpuntje tot nu.

Ik hoop echt oprecht dat de Astra/Oxford vaccin snel goedgekeurd worden, en ze flink gas gaan geven op vaccinaties.

Ik mis ongedwongen/ ongepland leuke dingen doen met vrienden, drankje in de kroeg, evenement, mijn waterpoloteam, en nog vele andere dingen.

Mijn eigen m2 begin ik wel goed zat te worden na bijna 10 maanden 24/7 in die omgeving.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197261523
Ik heb zelf al een tijdje geaccepteerd dat de maanden januari, februari en maart nog drama zouden zijn. Moet wel zeggen dat ik echt de behoefte heb aan een enigszins normale lente/zomer. Gewoon lekker met een groep vrienden in de kroeg Oranje het EK zien winnen :9~
pi_197261556
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 22:59 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Wij hebben dat in het begin ook gedaan met o.a Oxford vaccin.
Maar deze deal hebben we toen de EU ging inkopen overgedragen.

Ik vind ook dat deze deals naar de EU moeten gaan, want dit riekt naar eigen voordeeltje halen of afgedwongen garanties voor de verkregen subsidies.
Wat op zich geen probleem is, maar als je op een gegeven moment afspreekt het Europees te gaan doen, moet je niet vervolgens achterlangs alsnog zelf gaan bestellen. Wees daar op z'n minst transparant over.
pi_197261602
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:29 schreef Simmertje het volgende:
Ik heb zelf al een tijdje geaccepteerd dat de maanden januari, februari en maart nog drama zouden zijn.
Ik heb nog een (verplaatst) concert staan begin maart in Carré. Ik heb er een hard hoofd in. ;(
  donderdag 7 januari 2021 @ 09:35:12 #15
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_197261604
quote:
Ik heb zelf al een tijdje geaccepteerd dat de maanden januari, februari en maart nog drama zouden zijn. Moet wel zeggen dat ik echt de behoefte heb aan een enigszins normale lente/zomer. Gewoon lekker met een groep vrienden in de kroeg Oranje het EK zien winnen :9~
Dat hoeft niet per se in de kroeg toch? Het EK van 88 kan je ook bij iemand thuis terugkijken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_197261613
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:34 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik heb nog een (verplaatst) concert staan begin maart in Carré. Ik heb er een hard hoofd in. ;(
Ik denk ook niet dat doorgaat in deze periode. 2e helft van het jaar is misschien realistischer.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 09:37:57 #17
416575 crew  Evenstar
pi_197261647
Heb concerten staan in mei en september. Ben benieuwd. Die van september zou nog kunnen, maar denk dat mei nog steeds te vroeg is. Al zou als alles goed gaat toch al een flink deel gevaccineerd moeten zijn.
  donderdag 7 januari 2021 @ 09:37:58 #18
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_197261648
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:28 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Heel herkenbaar dit, na oud&nieuw dacht ik, yes, eindelijk dat kutjaar achter de rug, om met nieuwjaar te realiseren dat we er nog lang niet zijn, ik bereid mij voor op nog een jaar ellende en maatregelen, dan kan het alleen maar meevallen. Gelukkig worden de dagen in elk geval weer wat langer, dat is het enige lichtpuntje tot nu.

Ik hoop echt oprecht dat de Astra/Oxford vaccin snel goedgekeurd worden, en ze flink gas gaan geven op vaccinaties.

Ik mis ongedwongen/ ongepland leuke dingen doen met vrienden, drankje in de kroeg, evenement, mijn waterpoloteam, en nog vele andere dingen.

Mijn eigen m2 begin ik wel goed zat te worden na bijna 10 maanden 24/7 in die omgeving.
Dat idd ja. Ergens mis ik het niet eens, maar blijkbaar onbewust wel.
Nu in de winter vind ik het minder opvallen ofzo, meesten blijven dan toch vaker thuis.

Maar als aankomende zomer niet minimaal hetzelfde kan zijn als vorige zomer, dan zou ik wel echt balen :X
Beetje terrassen zou dan zeker wel moeten mogen.

Lets hoop op die vaccins!! en de invloed ervan dat die snel merkbaar mogen zijn.
pi_197261666
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:35 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat doorgaat in deze periode. 2e helft van het jaar is misschien realistischer.
Je ik heb ook nog een verplaatst concert staan die van februari naar november is verplaatst. Die gaat sowieso door lijkt me. Anders wordt het alsnog een kutjaar.
  donderdag 7 januari 2021 @ 09:39:25 #20
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_197261679
quote:
Ik kan me niet voorstellen dat maart nog zo'n ramp zal zijn in het westen van Europa maar misschien wil Nederland op het laatst toch weer het strengste jongetje van de klas zijn (prachtige contaminatie _O_ )
pi_197261680
https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/

Ik heb overigens weinig vertrouwen in die ziekenhuiscijfers. Ondanks dat er inderdaad een soort piek bereikt lijkt te zijn gaat het ook nauwelijks naar beneden. Zelfs al zou het naar beneden gaan, gaat dat alsnog maanden duren.

Laten we hopen dat het vertekent, omdat kerst en oud & nieuw toch voor een verhoging gezorgd hebben.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 09:42:28 #22
416575 crew  Evenstar
pi_197261729
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:39 schreef DireStraits7 het volgende:

Ik heb overigens weinig vertrouwen in die ziekenhuiscijfers. Ondanks dat er inderdaad een soort piek bereikt lijkt te zijn gaat het ook nauwelijks naar beneden. Zelfs al zou het naar beneden gaan, gaat dat als alsnog maanden duren.
Yup, helaas zie ik het ook nog behoorlijk negatief in. Precies wat jij zegt. Het lijkt in ieder geval niet meer verder te stijgen, maar het gaat ook ellendig lang duren voordat het weer op een niveau is waarbij je "risico" kan gaan lopen door maatregelen te versoepelen.

Er is nu gewoon geen ruimte voor een misstap.
pi_197261752
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:39 schreef DireStraits7 het volgende:

Ik heb overigens weinig vertrouwen in die ziekenhuiscijfers. Ondanks dat er inderdaad een soort piek bereikt lijkt te zijn gaat het ook nauwelijks naar beneden. Zelfs al zou het naar beneden gaan, gaat dat als alsnog maanden duren.
Het is natuurlijk nu ook een hele lange golf vergeleken met maart :(
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 09:45:33 #24
416575 crew  Evenstar
pi_197261785
Wat is de kans volgens jullie dat er toch wel een feestdagen piek is, maar dat die gewoon "wegvalt" in de huidige cijfers?

Dus, dat er wel een daling is, maar die nog niet zichtbaar is omdat het wordt gemaskeerd door een feestdagen piek?

Gewoon even een hersenspinsel :D Stel dat het wel zo is, dan zouden wij binnen nu en een week een scherpe daling moeten zien toch? Zou mooi zijn.
pi_197261793
Natuurlijk gaat dit t/m maart duren, nog tot wel ruim na de zomer, kan niet anders. Anders heb je wel goed onder een steen gelegen hoor.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_197261827
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:45 schreef Evenstar het volgende:
Wat is de kans volgens jullie dat er toch wel een feestdagen piek is, maar dat die gewoon "wegvalt" in de huidige cijfers?

Dus, dat er wel een daling is, maar die nog niet zichtbaar is omdat het wordt gemaskeerd door een feestdagen piek?

Gewoon even een hersenspinsel :D Stel dat het wel zo is, dan zouden wij binnen nu en een week een scherpe daling moeten zien toch? Zou mooi zijn.
Dat is wel waar ik nu mijn hoop op gevestigd heb. De cijfers van de afgelopen twee weken zijn simpelweg zeer vertekend door de feestdagen. Zeker de besmettingscijfers, daar hecht ik vrij weinig waarde aan.

De ziekenhuiscijfers zijn in ieder geval niet gestegen, en zelfs licht gedaald. We zien nu ongeveer het gevolg van kerst op de ziekenhuizen.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 09:50:47 #27
416575 crew  Evenstar
pi_197261872
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:47 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat is wel waar ik nu mijn hoop op gevestigd heb. De cijfers van de afgelopen twee weken zijn simpelweg zeer vertekend door de feestdagen. Zeker de besmettingscijfers, daar hecht ik vrij weinig waarde aan.

De ziekenhuiscijfers zijn in ieder geval niet gestegen, en zelfs licht gedaald. We zien nu ongeveer het gevolg van kerst op de ziekenhuizen.
Kunnen wij dan zeggen dat als het zo geleidelijk blijft dalen er geen feestdagen effect is geweest, maar als het straks opeens heel steil gaat aflopen er misschien toch wel een feestdagen piek was dat werd gemaskeerd?

Echt met zekerheid zeggen gaat niet lukken, maar toch wel interessant.
pi_197261893
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:45 schreef Evenstar het volgende:

Denk het niet want inmiddels zijn er ook weer sectoren wel weer aan het werk (na de kerstvakantie) en zijn scholen wel deels geopend voor examenklassen bijv.

De daling gaat tergend langzaam.
Go hard or go home
pi_197261930
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:50 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Kunnen wij dan zeggen dat als het zo geleidelijk blijft dalen er geen feestdagen effect is geweest, maar als het straks opeens heel steil gaat aflopen er misschien toch wel een feestdagen piek was dat werd gemaskeerd?

Dat zou wel mijn lezing zijn. Voor de rest zie ik geen andere logische variabelen (het maatregelenpakket is al bijna een maand hetzelfde) die dat redelijkerwijs zouden kunnen verklaren.

Het enige wat nog belangrijk kan zijn is die Britse variant, maar naar ik begrijp is die nog niet zo wijdverspreid om de ziekenhuiscijfers substantieel te beïnvloeden.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 09:54:57 #30
416575 crew  Evenstar
pi_197261933
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:52 schreef Noek het volgende:

[..]

Denk het niet want inmiddels zijn er ook weer sectoren wel weer aan het werk (na de kerstvakantie) en zijn scholen wel deels geopend voor examenklassen bijv.

De daling gaat tergend langzaam.
Maar effect daarvan op de opnames zien wij pas weer over twee weken, dus dan zou volgende week wel een soort van indicatie kunnen geven.

Nou ja, hoe dan ook, het gaat inderdad te langzaam en er zijn geen middelen meer om het sneller te laten gaan b behalve China style alles dichtlassen.
pi_197261983
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:54 schreef Evenstar het volgende:
Nou ja, hoe dan ook, het gaat inderdad te langzaam en er zijn geen middelen meer om het sneller te laten gaan b behalve China style alles dichtlassen.
Dat thuiswerken is wel een ding. Ik snap dat het juridisch lastig ligt, maar ze hebben ook nooit echt (zichtbaar) pogingen ondernomen om daar wat aan te doen.

Tegelijkertijd ben ik daar eerlijkheidshalve wel blij mee, want daardoor kan ik in ieder geval nog naar kantoor mochten thuis de muren echt op me af komen. Als ik dan met 3 man op 200 m² vloer zit lijkt me dat prima. Ik hou wel van die zelfverantwoordelijkheid, alleen jammer dat niet ieder bedrijf daar zo goed mee omgaat. Maar goed, zo gaat dat in iedere sector natuurlijk...
pi_197261987
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:54 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat zou wel mijn lezing zijn. Voor de rest zie ik geen andere logische variabelen (het maatregelenpakket is al bijna een maand hetzelfde) die dat redelijkerwijs zouden kunnen verklaren.

Het enige wat nog belangrijk kan zijn is die Britse variant, maar naar ik begrijp is die nog niet zo wijdverspreid om de ziekenhuiscijfers substantieel te beïnvloeden.
Het winter effect? Luchtvochtigheid?

Denk aan februari/maart/april. Lombardije, de alpen en Madrid. Alle drie regio's met een zeer lage luchtvochtigheid.
pi_197261999
Nog een eigen verzonnen theorie:

De sinterklaaspiek was veel groter dan de kerstpiek vanwege de scholen die nog open waren. Ook de "zomervakantiepiek" begon nadat de scholen weer allemaal opengingen in heel Europa.
  donderdag 7 januari 2021 @ 09:59:29 #34
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_197262015
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:57 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Denk aan februari/maart/april. Lombardije, de alpen en Madrid. Alle drie regio's met een zeer lage luchtvochtigheid.
DE EENS ZO ZALIGE EN HEILZAME WARME ZEEWIND IS NU EEN KOUDE BRENGER DES DOODS

gr gr Thierry
pi_197262022
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:50 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Heel scherp dalen gaat het sowieso niet als er sprake is van een feestdagenpiek. Al die besmette mensen, besmetten immers ook weer 0.9-1 anderen. De cijfers van vandaag en morgen omvatten wellicht nog wat van oud en nieuw ook.

Sowieso denk ik dat je pas vanaf 10 januari weer redelijk normale cijfers gaat krijgen, in de zin dat dan de effecten van feestdagen (zowel testen als achterstanden) wel zijn weggewerkt.

En ik schat vandaag weer zo'n 7k, 7.134 om precies te zijn. Morgen weer zoiets, en daarna gaan we weer rustig dalen. Een einde aan de lockdown kun je vooralsnog vergeten en de scholen blijven dicht.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 09:59:55 #36
416575 crew  Evenstar
pi_197262027
quote:

[..]

Teveel andere factoren om het zo makkelijk op luchtvochtigheid af te schuiven.

Après-ski, volgestampte skiliften, barmannen die met klachten aan het werk waren, volle stadions tijdens CL wedstrijden.....
pi_197262034
Als je wil dat het sneller daalt moet je meer doen tegen het mixen van huishouden.
Aandringen op geen visite of alleen buiten afspreken.
Plus werkgevers harder aanpakken op thuiswerken.

Dan gaat het ineens snel en kan er eerder versoepeld worden in sommige aspecten.
pi_197262035
quote:
Volgens mij is het weer vrijwel gelijk gebleven tussen de laatste week van 2020 en de eerste week van 2021.

Maar temperatuur speelt zeker een rol, denk ik. Vooral in de mate waarin men naar buiten gaat. Zo was het, ik meen, in oktober mooi weer en zag je ook dat de besmettingsaantallen (kortstondig) niet verder opliepen.
pi_197262060
quote:

[..]

Ik vermoed dat dat alleen indirect invloed heeft, in de zin dat de meeste mensen nu niet gezellig buiten in een parkje gaan zitten picknicken maar in plaats daarvan binnen op de bank plaatsnemen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_197262062
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:59 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Teveel andere factoren om het zo makkelijk op luchtvochtigheid af te schuiven.

Après-ski, volgestampte skiliften, barmannen die met klachten aan het werk waren, volle stadions tijdens CL wedstrijden.....
Klopt. 1 van de factoren. Daarom is het ook zo moelijk oordelen of maatregelen werken. Je weet nooit wat er zou gebeuren als je de maatregelen niet had genomen omdat er zoveel factoren zijn.
pi_197262065
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:59 schreef BlackLining het volgende:
Heel scherp dalen gaat het sowieso niet als er sprake is van een feestdagenpiek. Al die besmette mensen, besmetten immers ook weer 0.9-1 anderen.
Dit is geen wetmatigheid. Dat zou ook zomaar 0.8 worden. Dat betekent, gemiddeld genomen, dat men maar 10% minder mensen hoeft te zien. Wat dat betreft is het een beetje hetzelfde als met files. Er hoeven maar weinig mensen de auto te laten staan om heel veel filedruk te voorkomen.
  donderdag 7 januari 2021 @ 10:02:13 #42
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_197262067
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 09:58 schreef Simmertje het volgende:
Nog een eigen verzonnen theorie:

De sinterklaaspiek was veel groter dan de kerstpiek vanwege de scholen die nog open waren. Ook de "zomervakantiepiek" begon nadat de scholen weer allemaal opengingen in heel Europa.
Middelbare scholen deden in ieder geval prima mee, dat was ook de reden van alle uitbraken in landen waar ze gewoon met de schoolgalaatjes doorgingen want die arme kindertjes moesten dat toch wel gewoon kunnen vieren _O-
pi_197262086
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 10:01 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dit is geen wetmatigheid. Dat zou ook zomaar 0.8 worden. Dat betekent, gemiddeld genomen, dat men maar 10% minder mensen hoeft te zien. Wat dat betreft is het een beetje hetzelfde als met files. Er hoeven maar weinig mensen de auto te laten staan om heel veel filedruk te voorkomen.
Vergelijking van niks.
pi_197262149
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 10:03 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Vergelijking van niks.
Zelfde principe. Kleine daling kan een groot effect heeft.

Volgen allemaal de Law Of Diminishing Marginal Utility
pi_197262190
Basisscholen dicht blijft wel kut. Vooral met kleine kinderen. Los van dat het voor de kinderen triest is wordt het ook voor de ouders zwaar.

Ik ben nu net als in maart gewoon ook meester/ouder de gehele dag alswel werknemer met targets en deadlines.

Het is niet anders en we doen het, maar leuk is anders.

Ik snap ook niet goed wat de meesters en juffen de hele dag doen. Wij krijgen een berg werk toegestuurd om 09:00 wat dezelfde dag af moet en opgestuurd anders word je kind absent gemeld.

Vervolgens krijg je er nooit feedback op en is er ook geen tekefonisch/video contact met de kinderen want daar is geen tijd voor.
pi_197262253
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 10:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Zelfde principe. Kleine daling kan een groot effect heeft.

Volgen allemaal de Law Of Diminishing Marginal Utility
Je hebt mijn post niet goed gelezen denk ik.

Stel dat er door de kerst 1000 mensen extra besmet zijn, dan zorgt dat nu voor een lichte stijging. Dat kun je een piek noemen, maar volgende week zijn dat er weer 900. En de week erop (als de lockdown op zijn einde zou lopen) weer 810. De week erna 729.je hebt het steeds over een kleine daling, maar dat is niet aan de hand tijdens een eventuele feestdagenpiek. Een neer waarschijnlijke kleine stijging heeft evengoed een groot effect.
pi_197262326
quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 10:13 schreef BlackLining het volgende:
Je hebt mijn post niet goed gelezen denk ik.

Of jij hebt mijn post niet goed gelezen? ;)

quote:
1s.gif Op donderdag 7 januari 2021 10:13 schreef BlackLining het volgende:
je hebt het steeds over een kleine daling, maar dat is niet aan de hand tijdens een eventuele feestdagenpiek.
Dat hangt er maar vanaf wat het reproductiegetal is. Het maakt nogal uit of een eventuele feestdagenpiek de R van 0,9 naar 1 brengt, of van 0,8 naar 0,9 (of zelfs van 0,7—zoals in maart—naar 0,8).

Vooralsnog is de R, inclusief eventuele feestdagenpiek, zo rond de 0,9. Dus als die er al is, en laten we zeggen dat die 0,1 is, dan zou je vanaf nu dalingen in de besmettingscijfers moeten zien die passen bij een R van 0,8. Dan kan het opeens hard gaan. Als het rond 0,9 blijft hangen (of zelfs weer richting de 1 convergeert) gaat het veel en veel langer duren. Kortom: een ogenschijnlijke daling heeft (door exponentiële groei/daling) een groot effect.
pi_197262365
Wellicht moeten we het effect van de Britse variant ook niet onderschatten.
  donderdag 7 januari 2021 @ 10:24:56 #49
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197262406
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 10:09 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Basisscholen dicht blijft wel kut. Vooral met kleine kinderen. Los van dat het voor de kinderen triest is wordt het ook voor de ouders zwaar.

Ik ben nu net als in maart gewoon ook meester/ouder de gehele dag alswel werknemer met targets en deadlines.

Het is niet anders en we doen het, maar leuk is anders.

Ik snap ook niet goed wat de meesters en juffen de hele dag doen. Wij krijgen een berg werk toegestuurd om 09:00 wat dezelfde dag af moet en opgestuurd anders word je kind absent gemeld.

Vervolgens krijg je er nooit feedback op en is er ook geen tekefonisch/video contact met de kinderen want daar is geen tijd voor.
Die zijn gewoon Netflix-series aan het bingewatchen :P
  donderdag 7 januari 2021 @ 10:25:45 #50
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_197262421
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 10:22 schreef _serial_ het volgende:
Wellicht moeten we het effect van de Britse variant ook niet onderschatten.
Ik meen dat er laatst gezegd is (door RIVM?) dat de schatting is dan nu zo'n 1-5% van de besmettingen de Britse variant is, en dat ergens in februari dit rond de 60% zóu kunnen komen te liggen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')