SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Snap ik helemaal. in de dagelijkse sleur heb ik er niet zoveel last van, maar onlangs met oud en nieuw.. pff. Oudjaarsdag was ik gewoon heel verdrietig ofzo. Heel raar. Zeker aangezien ik verder ook niet mag klagen etc. Maar toen merkte ik blijkbaar wel even goed hoe zo'n jaar (onbewust) invloed op je kan hebbenquote:Op donderdag 7 januari 2021 08:34 schreef capricia het volgende:
Ik zet mijn hoop op de vaccins en het voorjaar.
Maar ik begin het heel erg zat te worden, dat thuis hangen. En dat gaat nog wel even duren.
Ik vond het vooral heel raar. Beetje van 2 meter afstand gelukkig nieuwjaar roepen naar één van je beste vrienden, zonder een knuffel of wat dan ookquote:Op donderdag 7 januari 2021 08:43 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Snap ik helemaal. in de dagelijkse sleur heb ik er niet zoveel last van, maar onlangs met oud en nieuw.. pff. Oudjaarsdag was ik gewoon heel verdrietig ofzo. Heel raar. Zeker aangezien ik verder ook niet mag klagen etc. Maar toen merkte ik blijkbaar wel even goed hoe zo'n jaar (onbewust) invloed op je kan hebben
Dan wordt de burgemeester weer verdrietig als we met zijn allen naar het strand of bos gaan...quote:Op donderdag 7 januari 2021 08:56 schreef Dven het volgende:
En anders kan je elkaar zo nog vermaken tijdens de lockdown
https://www.ad.nl/branded(...)e-lockdown~a619c6d0/
Dat soort dingen waren de eerste twee maanden nog wel aardig.quote:Op donderdag 7 januari 2021 08:56 schreef Dven het volgende:
En anders kan je elkaar zo nog vermaken tijdens de lockdown
https://www.ad.nl/branded(...)e-lockdown~a619c6d0/
Zou je het dan met ons willen delen?quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:15 schreef Evenstar het volgende:
Hmm, om 12:00 een webinar vanuit werk met informatie over vaccineren. Ben nog lang niet an de beurt, maar toch even kijken wat voor info wordt gegeven
Tuurlijk (als er iets nuttigs tussen zit)quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:20 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Zou je het dan met ons willen delen?
Heel herkenbaar dit, na oud&nieuw dacht ik, yes, eindelijk dat kutjaar achter de rug, om met nieuwjaar te realiseren dat we er nog lang niet zijn, ik bereid mij voor op nog een jaar ellende en maatregelen, dan kan het alleen maar meevallen. Gelukkig worden de dagen in elk geval weer wat langer, dat is het enige lichtpuntje tot nu.quote:Op donderdag 7 januari 2021 08:43 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Snap ik helemaal. in de dagelijkse sleur heb ik er niet zoveel last van, maar onlangs met oud en nieuw.. pff. Oudjaarsdag was ik gewoon heel verdrietig ofzo. Heel raar. Zeker aangezien ik verder ook niet mag klagen etc. Maar toen merkte ik blijkbaar wel even goed hoe zo'n jaar (onbewust) invloed op je kan hebben
Wat op zich geen probleem is, maar als je op een gegeven moment afspreekt het Europees te gaan doen, moet je niet vervolgens achterlangs alsnog zelf gaan bestellen. Wees daar op z'n minst transparant over.quote:Op woensdag 6 januari 2021 22:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Wij hebben dat in het begin ook gedaan met o.a Oxford vaccin.
Maar deze deal hebben we toen de EU ging inkopen overgedragen.
Ik vind ook dat deze deals naar de EU moeten gaan, want dit riekt naar eigen voordeeltje halen of afgedwongen garanties voor de verkregen subsidies.
Ik heb nog een (verplaatst) concert staan begin maart in Carré. Ik heb er een hard hoofd in.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:29 schreef Simmertje het volgende:
Ik heb zelf al een tijdje geaccepteerd dat de maanden januari, februari en maart nog drama zouden zijn.
Dat hoeft niet per se in de kroeg toch? Het EK van 88 kan je ook bij iemand thuis terugkijken.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:29 schreef Simmertje het volgende:
Ik heb zelf al een tijdje geaccepteerd dat de maanden januari, februari en maart nog drama zouden zijn. Moet wel zeggen dat ik echt de behoefte heb aan een enigszins normale lente/zomer. Gewoon lekker met een groep vrienden in de kroeg Oranje het EK zien winnen
Ik denk ook niet dat doorgaat in deze periode. 2e helft van het jaar is misschien realistischer.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik heb nog een (verplaatst) concert staan begin maart in Carré. Ik heb er een hard hoofd in.
Dat idd ja. Ergens mis ik het niet eens, maar blijkbaar onbewust wel.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:28 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Heel herkenbaar dit, na oud&nieuw dacht ik, yes, eindelijk dat kutjaar achter de rug, om met nieuwjaar te realiseren dat we er nog lang niet zijn, ik bereid mij voor op nog een jaar ellende en maatregelen, dan kan het alleen maar meevallen. Gelukkig worden de dagen in elk geval weer wat langer, dat is het enige lichtpuntje tot nu.
Ik hoop echt oprecht dat de Astra/Oxford vaccin snel goedgekeurd worden, en ze flink gas gaan geven op vaccinaties.
Ik mis ongedwongen/ ongepland leuke dingen doen met vrienden, drankje in de kroeg, evenement, mijn waterpoloteam, en nog vele andere dingen.
Mijn eigen m2 begin ik wel goed zat te worden na bijna 10 maanden 24/7 in die omgeving.
Je ik heb ook nog een verplaatst concert staan die van februari naar november is verplaatst. Die gaat sowieso door lijkt me. Anders wordt het alsnog een kutjaar.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:35 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat doorgaat in deze periode. 2e helft van het jaar is misschien realistischer.
Ik kan me niet voorstellen dat maart nog zo'n ramp zal zijn in het westen van Europa maar misschien wil Nederland op het laatst toch weer het strengste jongetje van de klas zijn (prachtige contaminatiequote:Op donderdag 7 januari 2021 09:29 schreef Simmertje het volgende:
Ik heb zelf al een tijdje geaccepteerd dat de maanden januari, februari en maart nog drama zouden zijn. Moet wel zeggen dat ik echt de behoefte heb aan een enigszins normale lente/zomer. Gewoon lekker met een groep vrienden in de kroeg Oranje het EK zien winnen
Yup, helaas zie ik het ook nog behoorlijk negatief in. Precies wat jij zegt. Het lijkt in ieder geval niet meer verder te stijgen, maar het gaat ook ellendig lang duren voordat het weer op een niveau is waarbij je "risico" kan gaan lopen door maatregelen te versoepelen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:39 schreef DireStraits7 het volgende:
https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/
Ik heb overigens weinig vertrouwen in die ziekenhuiscijfers. Ondanks dat er inderdaad een soort piek bereikt lijkt te zijn gaat het ook nauwelijks naar beneden. Zelfs al zou het naar beneden gaan, gaat dat als alsnog maanden duren.
Het is natuurlijk nu ook een hele lange golf vergeleken met maartquote:Op donderdag 7 januari 2021 09:39 schreef DireStraits7 het volgende:
https://medischinfo.nl/corona/nice/ziekenhuis/
Ik heb overigens weinig vertrouwen in die ziekenhuiscijfers. Ondanks dat er inderdaad een soort piek bereikt lijkt te zijn gaat het ook nauwelijks naar beneden. Zelfs al zou het naar beneden gaan, gaat dat als alsnog maanden duren.
Dat is wel waar ik nu mijn hoop op gevestigd heb. De cijfers van de afgelopen twee weken zijn simpelweg zeer vertekend door de feestdagen. Zeker de besmettingscijfers, daar hecht ik vrij weinig waarde aan.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:45 schreef Evenstar het volgende:
Wat is de kans volgens jullie dat er toch wel een feestdagen piek is, maar dat die gewoon "wegvalt" in de huidige cijfers?
Dus, dat er wel een daling is, maar die nog niet zichtbaar is omdat het wordt gemaskeerd door een feestdagen piek?
Gewoon even een hersenspinselStel dat het wel zo is, dan zouden wij binnen nu en een week een scherpe daling moeten zien toch? Zou mooi zijn.
Kunnen wij dan zeggen dat als het zo geleidelijk blijft dalen er geen feestdagen effect is geweest, maar als het straks opeens heel steil gaat aflopen er misschien toch wel een feestdagen piek was dat werd gemaskeerd?quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat is wel waar ik nu mijn hoop op gevestigd heb. De cijfers van de afgelopen twee weken zijn simpelweg zeer vertekend door de feestdagen. Zeker de besmettingscijfers, daar hecht ik vrij weinig waarde aan.
De ziekenhuiscijfers zijn in ieder geval niet gestegen, en zelfs licht gedaald. We zien nu ongeveer het gevolg van kerst op de ziekenhuizen.
Denk het niet want inmiddels zijn er ook weer sectoren wel weer aan het werk (na de kerstvakantie) en zijn scholen wel deels geopend voor examenklassen bijv.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:45 schreef Evenstar het volgende:
Wat is de kans volgens jullie dat er toch wel een feestdagen piek is, maar dat die gewoon "wegvalt" in de huidige cijfers?
Dus, dat er wel een daling is, maar die nog niet zichtbaar is omdat het wordt gemaskeerd door een feestdagen piek?
Gewoon even een hersenspinselStel dat het wel zo is, dan zouden wij binnen nu en een week een scherpe daling moeten zien toch? Zou mooi zijn.
Dat zou wel mijn lezing zijn. Voor de rest zie ik geen andere logische variabelen (het maatregelenpakket is al bijna een maand hetzelfde) die dat redelijkerwijs zouden kunnen verklaren.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:50 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Kunnen wij dan zeggen dat als het zo geleidelijk blijft dalen er geen feestdagen effect is geweest, maar als het straks opeens heel steil gaat aflopen er misschien toch wel een feestdagen piek was dat werd gemaskeerd?
Echt met zekerheid zeggen gaat niet lukken, maar toch wel interessant.
Maar effect daarvan op de opnames zien wij pas weer over twee weken, dus dan zou volgende week wel een soort van indicatie kunnen geven.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:52 schreef Noek het volgende:
[..]
Denk het niet want inmiddels zijn er ook weer sectoren wel weer aan het werk (na de kerstvakantie) en zijn scholen wel deels geopend voor examenklassen bijv.
De daling gaat tergend langzaam.
Dat thuiswerken is wel een ding. Ik snap dat het juridisch lastig ligt, maar ze hebben ook nooit echt (zichtbaar) pogingen ondernomen om daar wat aan te doen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:54 schreef Evenstar het volgende:
Nou ja, hoe dan ook, het gaat inderdad te langzaam en er zijn geen middelen meer om het sneller te laten gaan b behalve China style alles dichtlassen.
Het winter effect? Luchtvochtigheid?quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat zou wel mijn lezing zijn. Voor de rest zie ik geen andere logische variabelen (het maatregelenpakket is al bijna een maand hetzelfde) die dat redelijkerwijs zouden kunnen verklaren.
Het enige wat nog belangrijk kan zijn is die Britse variant, maar naar ik begrijp is die nog niet zo wijdverspreid om de ziekenhuiscijfers substantieel te beïnvloeden.
DE EENS ZO ZALIGE EN HEILZAME WARME ZEEWIND IS NU EEN KOUDE BRENGER DES DOODSquote:Op donderdag 7 januari 2021 09:57 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Het winter effect? Luchtvochtigheid?
Denk aan februari/maart/april. Lombardije, de alpen en Madrid. Alle drie regio's met een zeer lage luchtvochtigheid.
Heel scherp dalen gaat het sowieso niet als er sprake is van een feestdagenpiek. Al die besmette mensen, besmetten immers ook weer 0.9-1 anderen. De cijfers van vandaag en morgen omvatten wellicht nog wat van oud en nieuw ook.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:50 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Kunnen wij dan zeggen dat als het zo geleidelijk blijft dalen er geen feestdagen effect is geweest, maar als het straks opeens heel steil gaat aflopen er misschien toch wel een feestdagen piek was dat werd gemaskeerd?
Echt met zekerheid zeggen gaat niet lukken, maar toch wel interessant.
Teveel andere factoren om het zo makkelijk op luchtvochtigheid af te schuiven.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:57 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Denk aan februari/maart/april. Lombardije, de alpen en Madrid. Alle drie regio's met een zeer lage luchtvochtigheid.
Volgens mij is het weer vrijwel gelijk gebleven tussen de laatste week van 2020 en de eerste week van 2021.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:57 schreef aartstyle het volgende:
Ik vermoed dat dat alleen indirect invloed heeft, in de zin dat de meeste mensen nu niet gezellig buiten in een parkje gaan zitten picknicken maar in plaats daarvan binnen op de bank plaatsnemen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:57 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Klopt. 1 van de factoren. Daarom is het ook zo moelijk oordelen of maatregelen werken. Je weet nooit wat er zou gebeuren als je de maatregelen niet had genomen omdat er zoveel factoren zijn.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:59 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Teveel andere factoren om het zo makkelijk op luchtvochtigheid af te schuiven.
Après-ski, volgestampte skiliften, barmannen die met klachten aan het werk waren, volle stadions tijdens CL wedstrijden.....
Dit is geen wetmatigheid. Dat zou ook zomaar 0.8 worden. Dat betekent, gemiddeld genomen, dat men maar 10% minder mensen hoeft te zien. Wat dat betreft is het een beetje hetzelfde als met files. Er hoeven maar weinig mensen de auto te laten staan om heel veel filedruk te voorkomen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 09:59 schreef BlackLining het volgende:
Heel scherp dalen gaat het sowieso niet als er sprake is van een feestdagenpiek. Al die besmette mensen, besmetten immers ook weer 0.9-1 anderen.
Middelbare scholen deden in ieder geval prima mee, dat was ook de reden van alle uitbraken in landen waar ze gewoon met de schoolgalaatjes doorgingen want die arme kindertjes moesten dat toch wel gewoon kunnen vierenquote:Op donderdag 7 januari 2021 09:58 schreef Simmertje het volgende:
Nog een eigen verzonnen theorie:
De sinterklaaspiek was veel groter dan de kerstpiek vanwege de scholen die nog open waren. Ook de "zomervakantiepiek" begon nadat de scholen weer allemaal opengingen in heel Europa.
Vergelijking van niks.quote:Op donderdag 7 januari 2021 10:01 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dit is geen wetmatigheid. Dat zou ook zomaar 0.8 worden. Dat betekent, gemiddeld genomen, dat men maar 10% minder mensen hoeft te zien. Wat dat betreft is het een beetje hetzelfde als met files. Er hoeven maar weinig mensen de auto te laten staan om heel veel filedruk te voorkomen.
Zelfde principe. Kleine daling kan een groot effect heeft.quote:
Je hebt mijn post niet goed gelezen denk ik.quote:Op donderdag 7 januari 2021 10:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zelfde principe. Kleine daling kan een groot effect heeft.
Volgen allemaal de Law Of Diminishing Marginal Utility
Of jij hebt mijn post niet goed gelezen?quote:Op donderdag 7 januari 2021 10:13 schreef BlackLining het volgende:
Je hebt mijn post niet goed gelezen denk ik.
Dat hangt er maar vanaf wat het reproductiegetal is. Het maakt nogal uit of een eventuele feestdagenpiek de R van 0,9 naar 1 brengt, of van 0,8 naar 0,9 (of zelfs van 0,7—zoals in maart—naar 0,8).quote:Op donderdag 7 januari 2021 10:13 schreef BlackLining het volgende:
je hebt het steeds over een kleine daling, maar dat is niet aan de hand tijdens een eventuele feestdagenpiek.
Die zijn gewoon Netflix-series aan het bingewatchenquote:Op donderdag 7 januari 2021 10:09 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Basisscholen dicht blijft wel kut. Vooral met kleine kinderen. Los van dat het voor de kinderen triest is wordt het ook voor de ouders zwaar.
Ik ben nu net als in maart gewoon ook meester/ouder de gehele dag alswel werknemer met targets en deadlines.
Het is niet anders en we doen het, maar leuk is anders.
Ik snap ook niet goed wat de meesters en juffen de hele dag doen. Wij krijgen een berg werk toegestuurd om 09:00 wat dezelfde dag af moet en opgestuurd anders word je kind absent gemeld.
Vervolgens krijg je er nooit feedback op en is er ook geen tekefonisch/video contact met de kinderen want daar is geen tijd voor.
Ik meen dat er laatst gezegd is (door RIVM?) dat de schatting is dan nu zo'n 1-5% van de besmettingen de Britse variant is, en dat ergens in februari dit rond de 60% zóu kunnen komen te liggen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 10:22 schreef _serial_ het volgende:
Wellicht moeten we het effect van de Britse variant ook niet onderschatten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |