abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197235132

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197235150
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:39 schreef StateOfMind het volgende: Hoe zat dat nou met AstraZenica? Daar had je toch ook 2 injecties voor nodig? Ik sprak vanmiddag iemand en die was er van overtuigd dat dat één injectie was. Ik meende 2. En de effectiviteit, qua percentage?
Pfizer 95%, 2 prikken.
Moderna 94,1%, 2 prikken
AstraZenica 62%, 1 prik.
En rara welke krijgen we allemaal. Die laatste dus.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_197235157
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:42 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wat moet je nog achter de hand hebben dan? De reden dat je dingen achter de hand houdt is om ze in te zetten op nijpende momenten.
We hebben nog twee maatregelen achter de hand volgens mij. Dat is de avondklok (geen draagvlak voor, maar hij is er nog) en het Spaanse model met briefjes. De rest is symbolisch...

Oh en ondertussen krijgt Hugo hem weer eens op de neus.
twitter

Gezondheidsraad adviseert om niet de medewerkers in de langdurige zorg eerst te vaccineren maar thuiswonende ouderen... Eens kijken wat ie doet.
zie email 27 oktober
pi_197235166
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:43 schreef popje het volgende:

[..]

Die boodschap hebben we alweer lang genoeg gehad, het maakt niks uit voor het aantal besmettingen of je je producten bij een drogist of een drogist bij een supermarkt haalt. Je hebt ze toch nodig... dus de deur uit ga je toch.
Dat is zeker een mogelijkheid, ja. Maar dat argument kun je niet eindeloos herhalen om alles maar open te houden.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_197235199
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:45 schreef DX11 het volgende:

[..]

Pfizer 95%, 2 prikken.
Moderna 94,1%, 2 prikken
AstraZenica 62%, 1 prik.
AstraZenica is ook twee prikken. En wordt geclaimed ook meer dan 90% bescherming te bieden met de correcte doses (de 62% was met een niet optimale dosis)
pi_197235200
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:45 schreef DX11 het volgende:

[..]

Pfizer 95%, 2 prikken. Moderna 94,1%, 2 prikken AstraZenica 62%, 1 prik. En rara welke krijgen we allemaal. Die laatste dus.
Ik val dus in de groep onder de 60 met een medische indicatie (chronische auto-immuunziekte) en ben krijg volgens de vaccinatiekaart dus idd AstraZenica.
Ik ben daar als chronisch zieke niet heel blij mee als dat idd zo is -O-
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_197235204
quote:

[..]

Pfizer 95%, 2 prikken.
Moderna 94,1%, 2 prikken
AstraZenica 62%, 1 prik.
Ik vind het toch raar dat ik niet kan kiezen eigenlijk.
pi_197235213
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:48 schreef simonblue het volgende:

[..]

AstraZenica is ook twee prikken. En wordt geclaimed ook meer dan 90% bescherming te bieden met de correcte doses (de 62% was met een niet optimale dosis)
Kijk, dat geeft al weer wat meer hoop ^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_197235217
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:43 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Sterker nog, dan wordt het nog drukker in de supermarkten met mensen die paracetamol, vitaminepilletjes, pleisters en tandpasta gaan halen.

Je verplaatst gewoon het 'probleem' (zo er al een probleem is)
Sinds deze lockdown heb ik slechts één keer meegemaakt dat het rustig was in de supermarkt.

Wat mij betreft waren de winkels dan ook opengebleven, wel met een strengere handhaving, dat je dus niet meer samen shopt.
pi_197235232
Wat ik me trouwens nu bedenk ..

Meer winkels sluiten (voor zover ze nog niet dicht waren)

Ik denk serieus dat dit wederom hamsteren in de hand gaat werken. Omdat meer mensen hun product uit 1 winkel moeten halen, bang zijn om mis te grijpen of geen zin hebben in een lange rij in de kou en regen buitem te werken. En daarom maar extra inslaan.

Online tijdsloten zitten allemaal al weken van tevoren vol.

Gaat leuk worden de komende weken.
pi_197235239
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Sinds deze lockdown heb ik slechts één keer meegemaakt dat het rustig was in de supermarkt.

Wat mij betreft waren de winkels dan ook opengebleven, wel met een strengere handhaving, dat je dus niet meer samen shopt.
Daar zullen we naar toe moeten inderdaad, het oude verhaal van lockdown + wachten op cijfers die naar beneden gaan werkt niet meer.
pi_197235244
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:43 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Nou ja, als op een gegeven moment de ziekenhuizen vol liggen, is er simpelweg geen plek meer. Voor niemand.
Niet voor covid patienten, maar ook niet voor mensen met een hartaanval, mensen met een hersenbloeding, mensen die een ongeluk hebben gehad etcetera.

En dan gaat het heel hard met de doden. Niet alleen onder covid patienten, maar ook onder iedereen die hulp nodig heeft, maar waar geen plek meer voor is.
Dat gedeelte snap ik, maar hoe gaat dit de zorg in zijn geheel beinvloeden? Niet iedereen komt gelijk op de spoed terecht en het grootste gedeelte van de zorg staat hier los van. Toch lijkt het me sterk dat dat dan allemaal rustig doordraait?

Ik weet eigenlijk niet precies wat mijn vraag is, het is vooral dat ik niet goed kan voorstellen hoe dat zou zijn in de praktijk. 'Heel veel mensen dood' maar verder dan dat kom ik niet...
pi_197235246
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:48 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Misschien mogen we later wel kiezen en dat we dan zelf moeten betalen oid?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  dinsdag 5 januari 2021 @ 21:50:54 #14
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_197235251
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:39 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe zat dat nou met AstraZenica? Daar had je toch ook 2 injecties voor nodig?

Ik sprak vanmiddag iemand en die was er van overtuigd dat dat één injectie was. Ik meende 2.

En de effectiviteit, qua percentage?
Allebei gelijk en het is vooral met welke insteek de testen zijn uitgevoerd.

AZ biedt bij 1 dosis tot 70% effectiviteit en met 2 (de booster) kreeg 90% van vaccingroep geen besmetting, wat met een PCR test werd vastgesteld. Bij zeg Pfizer was het criterium vooral in nuance wie er tijdens de testfase dan "symptomen" had die ziekenhuis opname, vereisten en o.a. bleek dat ze covid19 hadden opgelopen.

Hierbij onthouden dat er ontzettend gegoocheld wordt met roeptoerende percentages. Zijn die percentages versterkend(als booster) of (in aantal) vermeerderend van welk tot ten opzichte een eerder aantal dan ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_197235273
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:49 schreef Twinkle20 het volgende:
Wat ik me trouwens nu bedenk ..

Meer winkels sluiten (voor zover ze nog niet dicht waren)

Ik denk serieus dat dit wederom hamsteren in de hand gaat werken. Omdat meer mensen hun product uit 1 winkel moeten halen, bang zijn om mis te grijpen of geen zin hebben in een lange rij in de kou en regen buitem te werken. En daarom maar extra inslaan.

Online tijdsloten zitten allemaal al weken van tevoren vol.

Gaat leuk worden de komende weken.
Wie stelt voor om nog meer winkels te sluiten?

Hoe wil je meer sluiten dan alle niet-essentiële winkels?
pi_197235276
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:50 schreef DX11 het volgende:

[..]

Misschien mogen we later wel kiezen en dat we dan zelf moeten betalen oid?
Dat vind ik prima. Deze Corona kost toch al geld genoeg haha.
pi_197235285
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

We hebben nog twee maatregelen achter de hand volgens mij. Dat is de avondklok (geen draagvlak voor, maar hij is er nog) en het Spaanse model met briefjes. De rest is symbolisch...

Oh en ondertussen krijgt Hugo hem weer eens op de neus. [ twitter ]
Gezondheidsraad adviseert om niet de medewerkers in de langdurige zorg eerst te vaccineren maar thuiswonende ouderen... Eens kijken wat ie doet.
Wat we nog kunnen doen:

- Alle winkels dicht behalve supermarkten. Dus geen groenteboer, slager, kaaswinkel, openluchtmarkt. Allemaal niet-essentieel, dus goede reden voor een directe transfer van kapitaal van de middenstanders naar Ahold om de door de VVD gewenste samenleving te versnellen.
- Mondkapjesplicht in buitenruimtes waar geen 1,5m afstand kan worden gehouden. Er is geen bewijs dat dit werkt, maar zo beëindig je de discussie en herinner je mensen aan de maatregelen. En je gaat toch ook niet zonder gordel achter het stuur kruipen?
- Verbod om je binnen [x] km van je woning te begeven, want in Duitsland doen ze het ook en als Angela in de sloot springt doen wij het ook.
pi_197235291
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:48 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je kan kiezen om niet gevaccineerd te worden.
Go hard or go home
  dinsdag 5 januari 2021 @ 21:52:14 #19
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_197235292
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Oh en ondertussen krijgt Hugo hem weer eens op de neus. [ twitter ]
Wat willen ze nu doen dan, alle gemaakte afspraken cancelen? De zorg loopt ook vast op dit moment, en al die oudjes naar de GGD slepen geeft ook uitdagingen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_197235293
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:25 schreef capricia het volgende:

[..]

Op weg Bergamo 2.0 te worden:
COR / Corona COVID-19 SARS-CoV-2 #1252 Wanneer lockdownvrij?!

En mensen hier die denken dat we wel kunnen versoepelen.. :')
Ontzettend naar, echter is dit (ik zou bijna willen zeggen ironisch genoeg) juist het moment om als maatschappij eindelijk eens open en eerlijk over de moreel-ethische afwegingen te gaan praten. Kunnen, of beter gezegd, durven we in te gaan zien dat we moeten nadenken over het grotere verhaal in plaats van in paniekreacties schieten en kortstondige lockdowns verkondigen die beperkt effect hebben? Ik heb nog steeds de hoop dat dit gaat gebeuren, maar ik heb er een hard hoofd in.
pi_197235294
quote:

[..]

Pfizer 95%, 2 prikken.
Moderna 94,1%, 2 prikken
AstraZenica 62%, 1 prik.
Inkoopfout van de EU. Al dan niet onder politieke druk.
zie email 27 oktober
pi_197235311
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:52 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Wat we nog kunnen doen:

- Alle winkels dicht behalve supermarkten. Dus geen groenteboer, slager, kaaswinkel, openluchtmarkt. Allemaal niet-essentieel, dus goede reden voor een directe transfer van kapitaal van de middenstanders naar Ahold om de door de VVD gewenste samenleving te versnellen.
- Mondkapjesplicht in buitenruimtes waar geen 1,5m afstand kan worden gehouden. Er is geen bewijs dat dit werkt, maar zo beëindig je de discussie en herinner je mensen aan de maatregelen. En je gaat toch ook niet zonder gordel achter het stuur kruipen?
- Verbod om je binnen [x] km van je woning te begeven, want in Duitsland doen ze het ook en als Angela in de sloot springt doen wij het ook.
Symbolisch burgertje pesten dus ;)
zie email 27 oktober
pi_197235329
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wie stelt voor om nog meer winkels te sluiten?

Hoe wil je meer sluiten dan alle niet-essentiële winkels dicht?
Kruidvat, slijterijen.
Bloemisten?

Daar ga je de oorlog niet mee winnen hoor, maar goed.

Ik vind het ook een beetje een farce. Ik moet heel spastisch doen om bestelde bouwmaterialen volledig coronaproof met 1 klant in een enorme bouwmarkt af te halen, maar zat een uur daarvoor nog met 30 man in 1 kantoortuin, en dat mag wel.
  dinsdag 5 januari 2021 @ 21:53:44 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197235330
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:52 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Wat we nog kunnen doen:

En een algeheel bezoekverbod uiteraard, want dat doen ze in Engeland ook. Mensen die alleen wonen die skypen maar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197235335
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 21:52 schreef zalkc het volgende:

[..]

Wat willen ze nu doen dan, alle gemaakte afspraken cancelen? De zorg loopt ook vast op dit moment, en al die oudjes naar de GGD slepen geeft ook uitdagingen.
Ze roepen dit al de hele tijd. Alleen Hugo negeert het. Ze geven wel aan 10% voor de echte knelpunten (lees IC)...
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')