quote:
Op woensdag 6 januari 2021 18:17 schreef TigerXtrm het volgende:[..]
Wat ik daar over kan vinden lijkt dat vooral een hele dure en omslachtige manier van 'supply and demand' omschrijven. Ik snap dat crypto schaars is. Ik vraag me af waarom juist nu, de afgelopen 2 dagen, er ineens een gigantische rush is. Daar zit meer achter dan puur toeval.
Niet echt. Stock to flow is de uitkomst van een zoektocht naar een manier om schaarste te kwantificeren. Door de block halvings zit die schaarste ingebakken in het Bitcoin protocol. Deze maat voor schaarste is gedefinieerd als de ratio van de "stock", de voorraad Bitcoins die voorhanden is en de "flow", de productie/mining, van nieuwe Bitcoins. Het idee is dat schaarste is te zien als een getal dat aangeeft hoe lang het bij de huidige productie duurt om de huidige voorraad te produceren (in het geval van Bitcoin: minen). Hoe langer het duurt, hoe groter de schaarste.
Wat PlanB vervolgens heeft gedaan, is deze maat voor schaarste in de tijd heeft afgezet tegen de historische waarde/koers van Bitcoin. En daar kwam (op logaritmische schaal) een puntenwolk uit die rond een rechte lijn gegroepeerd is. En dat is voor statistici iets dat heel interessant is: het laat zien dat die twee gecorreleerd zijn: S2F als model voor schaarste blijkt enorm goed te correleren met de waarde. Je kan ook door de spreiding van de puntenwolk rondom deze rechte lijn te bekijken, uitrekenen hoe goed die correlatie is, en (ik heb de exacte cijfers niet paraat), die correlatie is buitengewoon hoog. Voor de historische data.
Tot hier zegt S2F alleen iets over de historische data, en niets over de toekomst, en daarom heeft het ook geen voorspellende waarde. Daarbij komt dat correlatie op zich niets zegt: correlatie bewijst immers geen causaal verband.
Daarom is het model verder uitgewerkt en is de covariantie tussen S2F en koers ook uitgerekend. Niet alleen door PlanB, maar ook door anderen. Covariantie is een statistische maat die aangeeft in welke mate twee grootheden samen varieren. Dat kan je opvatten als een maat voor in hoeverre ze met elkaar samenhangen. Naarmate de covariantie hoger is, is het waarschijnlijker dat correlatie gevonden wordt omdat de variabelen echt met elkaar samenhangen. En dat blijkt nu juist het geval bij het S2F model. Alweer met deze disclaimer: voor historische data. En meteen nog maar een disclaimer: er zijn verschillende aannames te doen bij het berekenen van de covariantie, en er is discussie over wanneer een aanname wel of niet geldig is. Over de covariantie in S2F, en hoeveel dat nou echt zegt zit ook niet iedereen op dezelfde lijn.
Kortom: het is een interessant model, maar geen voorspellend model. Daarvoor is het nog onvoldoende gevalideerd. En dat is een beetje de valkuil voor een discussie: als het S2F model consistent blijkt met een prijs van Bitcoin van $288k in oktober van dit jaar, dan wordt dat door veel mensen gehoord als: "S2F voorspelt een koers van $288k in oktober". En dat is niet correct.
Omgekeerd is het wel waar: als de koers van Bitcoin in oktober rond de $288k blijkt te zijn, dan is dat een validatie van het S2F model. Een validatie, dus niet een bewijs dat het klopt. Het is alleen een stukje waarschijnlijker geworden dat S2F aardig overeenkomt met de werkelijkheid.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2021 18:51:06 ]