abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197212874
quote:
Het kabinet werkt met spoed aan een wet die het zorgverleners verbiedt om op basis van leeftijd te kiezen wie bij schaarste een plek krijgt op de intensive care. Dat schrijft minister Van Ark (Medische Zorg) aan de Tweede Kamer.

Artsenorganisaties hebben een draaiboek gemaakt voor het geval de toestroom van coronapatiënten zo hoog is dat er te weinig IC-bedden beschikbaar zijn. In dat geval wordt eerst gekozen voor patiënten die naar verwachting kort op de IC zullen liggen, bijvoorbeeld vanwege een hersenaandoening of bloedvergiftiging. Daarna krijgen onmisbare zorgmedewerkers voorrang.

Als er dan nog steeds schaarste is, wordt gekeken naar leeftijd. Jongeren zijn dan eerder aan de beurt dan ouderen. Van Ark spreekt van leeftijdsdiscriminatie. "Ieder mensenleven is evenveel waard." Wat het kabinet betreft wordt de keuze op basis van leeftijd overgeslagen en wordt in zo'n geval gekozen voor het uiterste selectiecriterium: loten.

"Als een oudere patiënt op medische gronden even veel herstelkansen heeft als een jongere patiënt, mag volgens het kabinet hem of haar geen aanspraak op levensreddende zorg worden ontzegd", schrijft Van Ark. Toepassing van het draaiboek is "nu niet en hopelijk nooit aan de orde".
https://nos.nl/liveblog/2(...)-vanaf-februari.html

Dus een 90 jarige heeft evenveel recht op een IC bed als een 20 jarige?
  maandag 4 januari 2021 @ 20:01:02 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_197212899
Wat is dit voor onzin? Het kabinet heeft hierin niks te zoeken. De arts triageert, niet het kabinet
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_197213059
Kan dit kabinet ajb vertrekken? Stelletje incapabele imbecielen dat het daar zijn!
  maandag 4 januari 2021 @ 20:10:39 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_197213106
Laat de artsen dat alsjeblieft zelf regelen zeg.
pi_197213112
De personen die deze wet steunen zijn echt debielen. Ik zou mij kapotschamen als oudere als jij het overleeft op de IC, maar daardoor wel een jonge moeder/vader komt te overlijden.
pi_197213126
Als een oudere patiënt op medische gronden even veel herstelkansen heeft als een jongere patiënt...

Die zin zegt toch al genoeg? En 20 jarig gezond persoon heeft al snel meer kansen dan een 90+er. Kortom, wat wijzigt er?
pi_197213239
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:11 schreef smizy het volgende:
Als een oudere patiënt op medische gronden even veel herstelkansen heeft als een jongere patiënt...

Die zin zegt toch al genoeg? En 20 jarig gezond persoon heeft al snel meer kansen dan een 90+er. Kortom, wat wijzigt er?
Dat scheelt, maar stel dat de hypothetische situatie zich voordoet dat zowel de 20-jarige als de 90-jarige 50% kans op overleven hebben, dan is de logische keuze toch duidelijk?
  maandag 4 januari 2021 @ 20:19:21 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_197213354
Wat zit hier eigenlijk achter, vanwaar moet deze wet er komen?
pi_197213388
Laat de politiek alsjeblieft niet op de stoel van arts gaan zitten.
Een arts triageert.

Lijkt me ook funest voor het moraal van de toch al overbelaste zorgmedewerkers, als zij straks een jonge moeder moeten laten sterven om een bejaarde een spot op de IC te gunnen.

Laten we hopen dat we geen code zwart krijgen, dat hebben we een beetje in eigen hand, laten we ons zelf daar goed bewust van zijn!
pi_197213392
Dit is puur voor de beeldvorming

Dan selecteert men op aantal levensjaren wat gewonnen wordt op dus krijgen jongere mensen de facto alsnog voorrang
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_197213428
Schande. :{
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_197213574
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:08 schreef VEM2012 het volgende:
Kan dit kabinet ajb vertrekken? Stelletje incapabele imbecielen dat het daar zijn!
Ga stemmen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_197213580
Die van Ark snapt er ook niets van he?

Laatst ook al dit: https://nos.nl/artikel/23(...)meer-vrijhouden.html
pi_197213755
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:20 schreef Hamzoef het volgende:
Laat de politiek alsjeblieft niet op de stoel van arts gaan zitten.
Een arts triageert.

Lijkt me ook funest voor het moraal van de toch al overbelaste zorgmedewerkers, als zij straks een jonge moeder moeten laten sterven om een bejaarde een spot op de IC te gunnen.

Laten we hopen dat we geen code zwart krijgen, dat hebben we een beetje in eigen hand, laten we ons zelf daar goed bewust van zijn!
Ik denk dat dit vooral een toneelstukje om de boomer te lokken is. Linksom of rechtsom: ze gaan echt geen 18-jarige laten sterven zodat een 84-jarige nog wat maanden aan de beademing kan "leven".
pi_197213820
Wederom een staaltje symboliek. Betere herstelkansen heb je als jongere al snel ten opzichte van een hoogbejaarde, dus veplichten tot loting als uiterste selectiemiddel zal vooral een theorie blijven.

Dat gezegd hebbende, op deze manier inhoudsloze politiek bedrijven over onderwerpen als een dilemma van leven en dood vind ik vrij onkies. Laat die beslissingen maar over aan hen die aan de bedden staan en er zicht op hebben.

quote:
Het kabinet werkt met spoed
Als ze dat net zo voortvarend doen als de aanpak van de rest van de crisis, komt die wet er als corona reeds de actualiteit voor de geschiedenisboeken heeft verruild. :P
pi_197214561
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:08 schreef VEM2012 het volgende:
Vertel eens, wat moet het kabinet dan doen?
pi_197214564
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:33 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ik denk dat dit vooral een toneelstukje om de boomer te lokken is. Linksom of rechtsom: ze gaan echt geen 18-jarige laten sterven zodat een 84-jarige nog wat maanden aan de beademing kan "leven".
Maar die 84jarige gaan nu toch eigenlijk al nauwelijks meer naar de IC?
pi_197214899
Klinkt best wel heftig, vanwege je leeftijd i.c.m. herstelkansen wordt je links of rechts gelaten. Zo mag dat wel. Volgens Darwin overleven alleen de sterksten.

Dit is een extra roep om zo veel mogelijk gezond te blijven. Van collega's hoorde ik dat ze voor sommige klachten niet meer bij de huisarts mogen komen tenzij het Corona gerelateerd is.
pi_197214976
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 19:59 schreef osodevo het volgende:

[..]

https://nos.nl/liveblog/2(...)-vanaf-februari.html

Dus een 90 jarige heeft evenveel recht op een IC bed als een 20 jarige?
Dat willen ze op papier hebben, kunnen ze hun faalbeleid later afschuiven op een ander.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197215019
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:55 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Maar die 84jarige gaan nu toch eigenlijk al nauwelijks meer naar de IC?
Nee. Nog niet zo lang stond mijn schoonfamilie voor de keuze vanwege wat anders dan Corona, maar oma had allang aangegeven en opgeschreven dat niet te willen. Bejaarden komen doorgaans niet fijn van de ic af.
pi_197215058
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:10 schreef BasEnAad het volgende:
Laat de artsen dat alsjeblieft zelf regelen zeg.
Best wel eng toch? Er komt een 35 jarige binnen maar de Ic ligt vol, trekken ze dan een ouwe het bed uit?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_197215077
quote:
1s.gif Op maandag 4 januari 2021 21:06 schreef halfway het volgende:

[..]

Dat willen ze op papier hebben, kunnen ze hun faalbeleid later afschuiven op een ander.
Kabinet Rutte 1-3 kort samengevat in een zin. Een onwerkbare papieren werkelijkheid maken en als het fout gaan is het de schuld van iedereen behalve het kabinet.
pi_197215142
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 20:55 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

Vertel eens, wat moet het kabinet dan doen?
Niet op de stoel van de arts gaan zitten.
pi_197215579
quote:
1s.gif Op maandag 4 januari 2021 21:08 schreef halfway het volgende:

[..]

Best wel eng toch? Er komt een 35 jarige binnen maar de Ic ligt vol, trekken ze dan een ouwe het bed uit?
Ja? Jij laat liever de 35-jarige doodgaan zodat Ria van 93 nog 2 jaar achter de geraniums kan wegkwijnen?
  FOK!fotograaf maandag 4 januari 2021 @ 21:28:42 #25
842 Zorro
Z
pi_197215722
Wat mij betreft is leeftijd op zichzelf is een onderdeel van de keuze, maar niet alles.
Ik zou liever zien dat een voorbeeldige 70-jarige voorrang krijgt boven een crimineel 20-jarig stuk tuig.
Maar dat zal praktisch wel niet handig zijn.

Edit: Er stond 90-jarige, maar gewijzigd in 70 om het geval wat realistischer te laten zijn.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')