abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_197182618
Post hier alle vragen over het boek, spoilers, rotte tomaten en reviews.

Het boek van de maand januari: Tim Voors - Alleen

Het boek is hier te bestellen: paperback | e-book | luisterboek



quote:
Waarom verlaat een vader zijn gezin om zes maanden lang alleen 4.286 kilometer dwars door Noord-Amerika te lopen? Tim Voors beschrijft zijn voettocht over een van de mooiste en langste paden van de wereld, de Pacific Crest Trail van Mexico naar Canada.

Tijdens zijn tocht door de adembenemende landschappen ondergaat Tim intense angst, ervaart hij dat pijn ook voldoening kan geven, leert hij te genieten van het alleen-zijn en wordt het eindelijk leeg in zijn hoofd. Hij ontwikkelt een hartstochtelijke verhouding met de wildernis, sluit opmerkelijke nieuwe vriendschappen en moet zich constant aanpassen aan de onvoorspelbaarheid van het weer en de natuur.

Laat je inspireren en ontdek het genot van alleen zijn. Tim Voors neemt je mee door de fysieke, mentale en spirituele fases van deze lange tocht door de wildernis. Klim in zijn rugzak en leer dat alleen-zijn je heel veel kan opleveren en een burn-out kan voorkomen.
Met dank aan @Adrian4 hebben we een lijstje vragen over het boek. Mag gebruikt worden, hoeft niet.

1. Welke van de hoofdpersonages spreekt je het meeste aan en waarom?
2. Kun je de titel van het boek verklaren? Dekt de titel de inhoud van het verhaal?
3. Wat vind je van de schrijfstijl? Is deze anders dan je (van deze auteur) gewend bent?
4. Wat vind je van de opbouw van het verhaal? Hoe ontwikkelt de plot zich?
5. Wat is volgens jou het mooiste gedeelte in dit verhaal en waarom?
6. Heeft de auteur je kunnen raken? En op welke manier? In positieve of in negatieve zin?
7. Denk je dat de auteur de lezer met het verhaal een boodschap heeft willen meegeven? Zo ja, welke is dat dan?
8. Welke verwachtingen had je vooraf en over dit boek en zijn die wel of niet uitgekomen?

Het algemene topic van de Boekenclub waar we elke maand stemmen vind je hier.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2021 23:16:17 ]
pi_197182939
Volgens mij kan @SeLang over deze route ook een boek schrijven
  Moderator zondag 3 januari 2021 @ 01:12:28 #3
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_197184037
^O^ Ik ga meelezen
  zondag 3 januari 2021 @ 08:19:59 #4
403253 Meke
after all this time? always.
pi_197184792
Ik ben gisteravond begonnen, maar je gaat er inderdaad met een @noodgang (hi ha ho) doorheen :) Leest lekker weg, terwijl ik me echt nul komma nul in kan leven in dat je zin hebt om dit te doen :P Zitten ook wel wat foto's bij wat leuk is :D
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 5 januari 2021 @ 21:53:57 #5
319979 Fok-it
All is well
pi_197235338
quote:
10s.gif Op zondag 3 januari 2021 08:19 schreef Meke het volgende:
Ik ben gisteravond begonnen, maar je gaat er inderdaad met een @:noodgang (hi ha ho) doorheen :) Leest lekker weg, terwijl ik me echt nul komma nul in kan leven in dat je zin hebt om dit te doen :P Zitten ook wel wat foto's bij wat leuk is :D
Echt niet? Zou me echt zo gaaf lijken om te doen _O_ Al zou ik het kamperen wat minder vinden denk ik.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_197298046
Leuk boek, leuk hoe verschillend mensen kunnen zijn en op deze manier geluk en inspiratie vinden.

Zelf inspireert het me niet om ooit zoiets te doen, ik lees vooral veel over pijn, angsten, honger en extreme temperatuurervaring. Misschien denk ik daar over 15 jaar kantoor wel anders over.
  Moderator zaterdag 9 januari 2021 @ 17:17:43 #7
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_197309017
Ik heb het boek inmiddels ook gelezen. Het leest lekker makkelijk weg. Mijn reislust is wel weer aangewakkerd hierdoor. Hoewel ik me niet altijd in keuzes en de gedachtegang van de schrijver kan vinden heb ik wel respect voor hoe hij het heeft aangepakt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondanks de pijn en moeilijkheden die beschreven zijn lijkt het me toch erg tof zoiets te gaan doen. Al ben ik zelf wat minder van vele lange wandelingen, dus of ik zelf ooit zo'n trail ga lopen betwijfel ik. Maar een toffe roadtrip, of lange fietstocht heb ik wel echt zin in gekregen.

Wat ik ook opvallend vond is dat hij gedurende de toch steeds dezelfde mensen weer tegenkomt. Dus terwijl je eigenlijk bezig bent je leefwereld te vergroten tijdens zo'n avontuur is het wereldje waarin je je begeeft ook opvallend klein.
pi_197321413
Ik was er binnen 2 dagen doorheen. Niet alleen omdat het boek lekker wegleest maar ik moet zeggen dat de tocht ook niet erg uitgebreid is beschreven. Om de 3/4 pagina's begon er al een nieuw hoofdstuk. Dat vond ik eigenlijk wel jammer ook. De auteur had wmb iets meer de diepgang mogen zoeken. Ik had het interessant gevonden iets meer over zijn voorbereidingen te lezen, de reden dat hij er een boek over heeft geschreven, wat de reis uiteindelijk met hem heeft gedaan etc.
Misschien ligt dat ook een beetje aan mijn eigen verwachtingen want ik had net Bill Bryson gelezen en dat is natuurlijk niet te vergelijken.
En zoals iemand hierboven al zei, leuk dat je een paar dagen in stilte wilt doorbrengen maar waarom trek je dan toch op met een groep die meer voor de lol loopt.

De bijgevoegde foto's vond ik wel prachtig, net als de bijgevoegde tekeningen die hij tijdens zijn tocht heeft gemaakt. Al met al een prima boek maar het heeft geen blijvende indruk gemaakt.
pi_197344057
Lijkt mij een leuk boekie, alleen beetje duur ;(
pi_197344074
quote:
4s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:21 schreef Leonos het volgende:
Lijkt mij een leuk boekie, alleen beetje duur ;(
Misschien is er hier iemand van wie je hem mag overnemen :)
  Moderator maandag 11 januari 2021 @ 16:25:54 #11
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_197345376
quote:
0s.gif Op zondag 10 januari 2021 12:14 schreef Fugue het volgende:
De auteur had wmb iets meer de diepgang mogen zoeken. Ik had het interessant gevonden iets meer over zijn voorbereidingen te lezen, de reden dat hij er een boek over heeft geschreven
Ik kreeg echt de indruk dat hij het boek vooral heeft geschreven om geld te verdienen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
4s.gif Op maandag 11 januari 2021 15:21 schreef Leonos het volgende:
Lijkt mij een leuk boekie, alleen beetje duur ;(
Ik heb hem als ebook gekocht (was ¤6,99 op Bookspot, nu weer ¤9,99) Heb dus wat minder kunnen genieten van de foto's op m'n ereader :P
pi_197354541
Biebboek is binnen
  Beste/leukste mod 2022 maandag 11 januari 2021 @ 23:56:34 #13
319979 Fok-it
All is well
pi_197354607
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 16:25 schreef noodgang het volgende:

[..]

Ik kreeg echt de indruk dat hij het boek vooral heeft geschreven om geld te verdienen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

Ik heb hem als ebook gekocht (was ¤6,99 op Bookspot, nu weer ¤9,99) Heb dus wat minder kunnen genieten van de foto's op m'n ereader :P
Vreemd. Kreeg die indruk totaal niet. Is gewoon artistiek iemand die dankzij zijn trail juist de behoefte kreeg om te schrijven.

Ik heb Wild ook gelezen, wel de bekendste over de PCT. Die leek meer geschreven om winstgevende redenen.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_197356456
Ik wil het boek wel van iemand overnemen wanneer iemand het kwijt wil 😊
  dinsdag 12 januari 2021 @ 20:06:40 #15
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_197369648
Tim, een 40 plusser met een goedlopende baan die hem de nodige middelen geeft om deze avonturen aan te gaan, was als als kind al geïntrigeerd door de Pacific Crest Trail dankzij een artikel in National Geographic. En na 20 jaar hard te werken in de stad was het wel eens tijd voor meer natuur en avontuur. Kuch *midlife* kuch

Op zo’n tocht ben je natuurlijk nooit heel de tijd alleen, maar vooraf vond ie het wel spannend om te zien of ie het alleen zijn voor een langere tijd goed kon verwerken. In zijn dagelijkse doen en laten zoekt ie al snel gezelschap op.

Er zijn wel genoeg mede hikers op de trail die je ter tijd en stond tegenkomt in allerhande situaties. Allemaal verschillend op de een of andere manier maar met hetzelfde doel: vertrekken in Mexico om via de PCT de natuur en jezelf te overwinnen en Canada bereiken.

Deze route (alleen of in gezelschap) afleggen is een training voor je mentale gesteldheid. Wandel je een tijdje alleen, zullen er waarschijnlijk, zoals bij Tim, zelfreflectieve vragen opduiken in je geest.
Hij dacht veel na over zijn rol als vader, Was hij een goede man voor zijn vrouw, een goede collega op de werkvloer, …

In het gezelschap van anderen werd de flexibiliteit van zijn persoonlijkheid op de proef gesteld met al die verschillende levensvisies, verschillen in leeftijd, cultuur, nationaliteiten, de persoonlijkheden van de anderen tout court terwijl je het uiterste vraagt van je lichaam en wilskracht. Stuk,voor stuk leken het allemaal wel kleurrijke figuren die ervoor zorgden dat Tim sommige aspecten van zijn leven in vraag ging stellen.

Het avontuur in de wildernis scherpt ook de zintuigen aan. Geuren, smaken, geluiden, … werden zo leek het wel anders verwerkt, dingen die anders niet zouden opvallen werden snel opgemerkt. Bijvoorbeeld zoals iemand die zich met zeep had gewassen en hierdoor een ‘onnatuurlijke’ geur had voor iemand de in weken geen zeep had gezien.

Als mensje optornen tegen de natuurfenomenen kan je soms heel klein maken. Na een hachelijk nachtje op Mt. Whitney sloop de angst voor onweer in de bergen er bij Tim al gauw in bij en andere berg pass, een soort van panische angst zelfs. Maar al de indrukken die hij tijdens de tocht verzamelde, levenswijsheden of het gewoon lange tijd in de natuur in beweging zijn, … leerden hem dat je zulke angst kan overwinnen. Soms lijkt het vanzelf te komen, je lichaam dat je vol pompt met geluksstofjes of soms kon een woord, ervaring, de hulp/steun van een mede hiker je zelfvertrouwen een nieuw elan geven.

Door de verscheidenheid aan hikers is er ook niet één in steen gebeitelde manier om de trail te hiken. Sommigen deden het allemaal te voet, sommigen light weight, anderen dan weer met gitaar of skateboard op de rug, andere durfden wel eens een stukje te liften en nog anderen begonnen enkel en alleen nog maar te liften. Op de PCT geldt dat het allemaal wel kon.
Dit gaf Tim brandstof om na de trail er voor te zorgen dat ie wat losser zou zijn in zijn dagelijkse leven. Als de deadline verslindende meester-planner dacht hij er serieus over na of het niet anders kon. Ja, hij zou meer aandacht gaan schenken aan anderen, meer geduld gaan oefenen, meer luisteren naar anderen.
Eerlijk gezegd hij leek me inderdaad een beetje een resultaatgerichte go getter dus goed dat de pct hem hierover deed nadenken.

Op zich las het wel makkelijk en ik wandelde de tocht een beetje mee in mijn hoofd. Leuke foto’s en mooie schilderijtjes waren een welkome aanvulling. Niet het beste boek van de leesclub maar het is niet dat ik het met tegenzin heb gelezen. Was best leuk om een beetje in deze hikerwereld te verzeilen, lijkt wat op een festival waar je dan erg veel wandelt.
Er zullen best betere boeken over zulke avonturen bestaan, maar het was al bij al toch een tof boekje (misschien omdat het zo kort was :p ).
pi_197457324
Een zeer prettig lezend boek. Wat kl1172 ook al schrijft: het is fijn dat de auteur heel mooie foto's heeft gemaakt en kan schilderen, wat een mooie afbeeldingen staan er in zeg. Het zijn korte hoofdstukken en leest vlot weg, ik had het in twee dagen uit.

Het gevolg van zo'n vlot lezend boek waarin je als een wervelwind door heen gaat, is dat je niet uitgenodigd wordt om stil te staan. Want hoewel de plaatjes schitterend waren en ik daardoor zelf ook dacht 'goh, dat lijkt mij echt geweldig om te doen', ging het boek niet dieper. Aan elk veranderd inzicht van de auteur werden maar een paar regels gewijd en daar moet je het als lezer dan maar mee doen.
Voor mij werd hierdoor ook niet duidelijk waarom bepaalde wandelaars die de auteur is tegengekomen zo belangrijk waren geweest. De trailnamen maakten het voor mij daardoor ook niet makkelijker.

Evengoed: tof boek om te hebben gelezen, leuk! Had het anders zelf nooit uit de bieb gehaald. Leuk om zo een klein inzicht te hebben in hoe het is om deel uit te maken van zo'n hikecommunity en welke (ongeschreven) regels daar gelden.
  maandag 25 januari 2021 @ 13:47:44 #18
403253 Meke
after all this time? always.
pi_197630964
Supergaaf _O_
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 29 januari 2021 @ 17:01:01 #19
269689 crew  Viv
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')