abonnement Unibet Coolblue
pi_199121211
Deepfreeze, wat heftig, je spoiler. Maar inderdaad wel een heel duidelijke grens waar je zelf niet meer uitkomt.

Ik heb van huis uit heel erg meegekregen dat je je problemen zelf moet/kan oplossen. Hulp zoeken bij een psycholoog oid was geen optie, een zwaktebod. Dat gevoel raak je ook niet zomaar kwijt.

Mijn oudste is ook heel gevoelig. Als hij ergens mee zit, uit hij dat in vervelend gedrag. Broertje pesten/kleineren, overal tegenin gaan en grenzen opzoeken. Als wij dan boos worden, vat hij dat ook heel persoonlijk op. Alsof we niet zijn gedrag afwijzen, maar hem als persoon. Dat is echt een heel nare spiraal waar je dan in zit.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_199121274
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 10:01 schreef Phaidra het volgende:

Ik heb van huis uit heel erg meegekregen dat je je problemen zelf moet/kan oplossen. Hulp zoeken bij een psycholoog oid was geen optie, een zwaktebod. Dat gevoel raak je ook niet zomaar kwijt.

Herkenbaar. Je deed gewoon je ding. De huisarts werd ook pas gebeld als er echt iets mis was. Gewoon doorlopen, hup.
Ik heb het lang volgehouden, tot ik zelf eruit knalde met een postnatale depressie. Dan leer je jezelf wel kennen.
Mijn oudste lijkt best op mij, dus ik kan hem echt goed lezen.

Probleem bij D is dat hij bij aandacht ook opbloeit. Dus de gesprekken met de plusklasjuf zijn altijd prima, hij vindt dat wel gezellig. Sociaal gaat het ook echt goed in de klas. Dus hij komt vrolijk kletsend binnen. Dan is het voor juf lastiger zien dat het niet goed gaat. Die spoiler hielp wel om eindelijk serieus genomen te worden, want juf zag toch grotendeels een blij kind. Voor ons was het niet de eerste keer dat we het hoorden, en passend bij zijn extreme emoties. Waarschijnlijk evenveel waard als de oudste die een kleine huilbui heeft om iets. Allebei een reden om er serieus naar te kijken.

Waarom worden die kinderen niet met een handleiding geleverd.. :?
pi_199727492
Even een vraagje: Heeft er iemand ervaring met emotieregulatie en PMT? D krijgt steeds meer hinder van zijn emoties, dus daar moeten we iets mee. We hebben de optie om hem naar een HB-groep te doen, omdat hij dan de cognitieve uitdaging krijgt en ze daar zijn emoties kunnen begeleiden. Alleen krijgt hij dat ook al van de plusklas, en een ambulant begeleider op school. Nu zat ik te denken aan PMT, maar heeft iemand daar ervaring mee in combi met HB?
pi_199730363
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:55 schreef Deepfreeze het volgende:
Even een vraagje: Heeft er iemand ervaring met emotieregulatie en PMT? D krijgt steeds meer hinder van zijn emoties, dus daar moeten we iets mee. We hebben de optie om hem naar een HB-groep te doen, omdat hij dan de cognitieve uitdaging krijgt en ze daar zijn emoties kunnen begeleiden. Alleen krijgt hij dat ook al van de plusklas, en een ambulant begeleider op school. Nu zat ik te denken aan PMT, maar heeft iemand daar ervaring mee in combi met HB?
Ik ben PMT-er. Volgens mij heb je een goed beeld van PMT en kan dat zeker helpen, ik zou het echt aanraden (maar het klinkt vast een beetje als Wij van wc-eend). Het enige waar je goed naar moet kijken, is dat je een therapeut vindt die verstand heeft van hb, en het liefst zelf hb is. Hb-ers hebben namelijk echt een andere aanpak nodig dan andere kinderen/mensen, ook in therapie.
pi_199730878
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 14:17 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Ik ben PMT-er. Volgens mij heb je een goed beeld van PMT en kan dat zeker helpen, ik zou het echt aanraden (maar het klinkt vast een beetje als Wij van wc-eend). Het enige waar je goed naar moet kijken, is dat je een therapeut vindt die verstand heeft van hb, en het liefst zelf hb is. Hb-ers hebben namelijk echt een andere aanpak nodig dan andere kinderen/mensen, ook in therapie.
Dat was ook waarom ze die hb-groep adviseerden, maar daar is het HB deel de basis. Terwijl zijn emotie zijn leren in de weg zit (en andere dingen), niet zijn leren de emoties. Maar ik ga eens rondkijken/vragen of ik iemand in de regio kan vinden..

Hij is sowieso een meester in smoesjes en schattig kijken. Dus het moet iemand zijn die wat ervaring heeft idd..
pi_199730919
Mijn ervaring met PMT is wisselend. Maar toen ik een klik had met de PMT-er heb ik er echt veel aan gehad.
Ze maakte dingen heel inzichtelijk en weliswaar andere situatie, maar het riep wel het gevoel op en daar dan iets mee doen kon ik wel oefenen.
Wat mevrouwCactus zegt hierboven, liefst iemand die hb is.
Intussen redelijk wat ervaring qua hulpverlening en het scheelt zoveel als iemand op hetzelfde niveau zit.
Klinkt misschien lulliger dan het bedoeld is... want het één is niet per definitie beter dan het ander, maar die klik is enorm van belang.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_199730949
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 15:14 schreef Nijna het volgende:
Mijn ervaring met PMT is wisselend. Maar toen ik een klik had met de PMT-er heb ik er echt veel aan gehad.
Ze maakte dingen heel inzichtelijk en weliswaar andere situatie, maar het riep wel het gevoel op en daar dan iets mee doen kon ik wel oefenen.
Wat mevrouwCactus zegt hierboven, liefst iemand die hb is.
Intussen redelijk wat ervaring qua hulpverlening en het scheelt zoveel als iemand op hetzelfde niveau zit.
Klinkt misschien lulliger dan het bedoeld is... want het één is niet per definitie beter dan het ander, maar die klik is enorm van belang.
Die klik ken ik wel.. Had pas bij de 3e psych een klik..
De ambulant van de plusklas kan hem ook goed met hem overweg. Precies streng genoeg om gewoontes te doorbreken, maar lief genoeg om het leuk te houden. Dat werkt gewoon..

Zal misschien ook een kwestie van proberen zijn..
pi_199730965
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 15:16 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Die klik ken ik wel.. Had pas bij de 3e psych een klik..
De ambulant van de plusklas kan hem ook goed met hem overweg. Precies streng genoeg om gewoontes te doorbreken, maar lief genoeg om het leuk te houden. Dat werkt gewoon..

Zal misschien ook een kwestie van proberen zijn..
Je moet het treffen denk ik, wellicht kan je al wel wat schiften door te vragen of ze ervaring hebben met HB...
Je hoeft er maar 1 te hebben natuurlijk, succes met zoeken.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_199731100
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 15:17 schreef Nijna het volgende:

[..]

Je moet het treffen denk ik, wellicht kan je al wel wat schiften door te vragen of ze ervaring hebben met HB...
Je hoeft er maar 1 te hebben natuurlijk, succes met zoeken.
En dan het liefst via school/de gemeente, zodat die het willen betalen :@

Maar dat gaat niet de doorslag geven. Zonder klik heb je er ook niks aan..
pi_199732224
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 15:11 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dat was ook waarom ze die hb-groep adviseerden, maar daar is het HB deel de basis. Terwijl zijn emotie zijn leren in de weg zit (en andere dingen), niet zijn leren de emoties. Maar ik ga eens rondkijken/vragen of ik iemand in de regio kan vinden..

Hij is sowieso een meester in smoesjes en schattig kijken. Dus het moet iemand zijn die wat ervaring heeft idd..
In welke regio zit je? Misschien kan ik meedenken.
pi_199732240
Gewoon buiten spelen, laten knikkeren enzo. Is goed voor de contacten met leeftijdsgenootjes. Dus niet hele dag in een boek laten zitten ofzo
pi_199732243
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:16 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

In welke regio zit je? Misschien kan ik meedenken.
lief!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb de juf van de plusklas ook al gemaild. Die ziet genoeg kinderen dus misschien kent ze via die weg wel een adres..
pi_199732786
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:17 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

lief!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb de juf van de plusklas ook al gemaild. Die ziet genoeg kinderen dus misschien kent ze via die weg wel een adres..
Daar zit de opleiding tot PMT en blijven veel PMT-ers hangen. Kans is dus groot dat er wel iemand daar te vinden is. Zal ik een lijntje uitgooien?
pi_199733893
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 18:16 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Daar zit de opleiding tot PMT en blijven veel PMT-ers hangen. Kans is dus groot dat er wel iemand daar te vinden is. Zal ik een lijntje uitgooien?
Dat zou erg helpen! Maar wacht nog maar eventjes.

Ik ga even kijken waar de gemeente/school en zijn plusklas juf mee terug komt. Als dat niks wordt, mag ik je dan een bericht sturen? Anders heb ik 3 lijntjes tegelijk lopen, dat is misschien wat teveel ;)
pi_199734242
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 15:30 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

En dan het liefst via school/de gemeente, zodat die het willen betalen :@

Maar dat gaat niet de doorslag geven. Zonder klik heb je er ook niks aan..

Niet geschoten is altijd mis. Denk ik sowieso goed om zelf al eens rond te kijken waar je terecht zou willen.
Succes!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_199735420
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:22 schreef Nijna het volgende:

[..]

Niet geschoten is altijd mis. Denk ik sowieso goed om zelf al eens rond te kijken waar je terecht zou willen.
Succes!
Mijn hoofd trekt het niet als ik teveel lijntjes tegelijk uitgooi :@

Ik hoop dat de plusklasjuf iets weet, en anders ga ik @MevrouwCactus zeker vragen..
pi_199736101
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 19:49 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dat zou erg helpen! Maar wacht nog maar eventjes.

Ik ga even kijken waar de gemeente/school en zijn plusklas juf mee terug komt. Als dat niks wordt, mag ik je dan een bericht sturen? Anders heb ik 3 lijntjes tegelijk lopen, dat is misschien wat teveel ;)
Tuurlijk! Dat mag altijd.
pi_199739983
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 09:55 schreef Deepfreeze het volgende:
Even een vraagje: Heeft er iemand ervaring met emotieregulatie en PMT? D krijgt steeds meer hinder van zijn emoties, dus daar moeten we iets mee. We hebben de optie om hem naar een HB-groep te doen, omdat hij dan de cognitieve uitdaging krijgt en ze daar zijn emoties kunnen begeleiden. Alleen krijgt hij dat ook al van de plusklas, en een ambulant begeleider op school. Nu zat ik te denken aan PMT, maar heeft iemand daar ervaring mee in combi met HB?
Ik werk bij dezelfde stichting als waar jouw zoon op school zit Deepfeeze. Misschien heb ik nog wat tips voor je. Ik moet alleen even uitzoeken hoe een DM of PM ook al weer werkt :')
  donderdag 24 juni 2021 @ 09:15:43 #219
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200038335
Lukt het jullie kinderen om vriendschap te sluiten?

Sticker dus niet echt, hij heeft wel een hele waslijst aan kinderen waarvan hij denkt dat het zijn vrienden zijn maar ze willen nooit afspreken en ook op feestjes wordt hij niet uitgenodigd. Iedereen vindt hem wel aardig hoor, dat is merkbaar, maar echte aansluiting vinden lukt niet. Herkenbaar?
pi_200038668
T/m groep 3 had de oudste wel veel vrienden en werd hij geregeld gevraagd voor feestjes. Maar daar is wel iets in veranderd de afgelopen 2 jaar. Deels door corona, deels doordat hij 3 middagen in de week naar training gaat, maar toch ook wel omdat de vriendschappen veranderd zijn. Andere interesses, andere besties... hij valt vaker buiten de boot.

Maar daar staat tegenover dat de buurtkinderen nu wel veel vaker samen spelen, en dat gaat heel gemoedelijk in wisselende samenstellingen. Dat is wel een soort pleister op de wond als het weer eens niet lukt om na school met een vriendje af te spreken.

De jongste is een verhaal apart. Veel kinderen willen met hem spelen, maar hij heeft daar lang niet altijd zin in. Zeker nadat ze zo lang in lockdown hadden gezeten, trok hij heel erg naar zijn grote broer toe en het leek of hij zijn klasgenootjes een beetje 'minderwaardig' vond. Beetje moeilijk uit te leggen. Toen ze eenmaal weer een tijdje op school zaten, ging het wel beter en heeft hij nu 3 'vaste' vrienden.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_200038767
Dat is hier eigenlijk iets dat nou geen probleem is.. Maar D heeft het geluk dat er in zijn klas meerdere HB-ers zit.. Van de 3 kinderen die hier regelmatig over de vloer komen zijn er 2HB-minecrafters. Nr3 is ook een minecrafter en pittig genoeg. Maar ze spelen ook allemaal wel buiten. Op school zijn ze in de pauzes ook vaak samen.

Maar het klikt niet met alle HB-ers. En hij speelt ook met kinderen van een klas lager.

Ik ben nu met D bezig in het boek Hoogbegaafd, nou en (Kliksel).. Daar staat ook een stukje in over vriendschappen. Dat ze vaak toch andere interesses hebben. Dan is het zoeken naar kinderen die ook die interesse hebben, of je aanpassen. En dat laatste is toch niet leuk op lange termijn..
  donderdag 24 juni 2021 @ 10:15:58 #222
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_200038947
Bij N zijn juist haar sociale vaardigheden haar sterkste kant - ze heeft een enorm inlevingsvermogen, is altijd betrokken en behulpzaam, en kan heel goed analyseren wat er gebeurt in relaties tussen kinderen en volwassenen. Anderzijds is ze soms ook wel wat 'vreemd', bijv. zomaar naar mensen toe lopen en van alles vragen, gekke liedjes zingen, zomaar in een plas water duiken enz. Dus ze matcht het beste met de iets meer nerdy en rustigere kindjes in de klas, en ze kan goed met volwassenen omgaan.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_200039873
Wel wat herkenbaar van HB vriendje van L (niet HB). Vriendje klikte eigenlijk alleen met L in de klas redelijk. Met als gevolg dat hij L te pas, en vooral te onpas ging knuffelen. Hij is sociaal niet zo n ster, gaat te dichtbij staan en tettert heel hard. Nu is hij 2 mnd geleden naar een andere school waar ze beter met HB om kunnen gaan. Dat heeft enorm geholpen. Niet persé de school zelf, maar mijn jongste heeft nu geen "last" meer van hem en doordat er nu meer ruimte is voor even niet, spreken ze vaker af en zijn het nu wel écht vrienden..
(al kan mijn zoon echt helemaal niets met 60 tot de 3e is 216.000, toch? ze delen wel hun interesse voor dino's en dieren in het algemeen)
Maar ze zitten nu in groep 3. Ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen.
pi_200040646
Een paar vaste vriendjes in de klas (de meesten dus een jaar ouder) en nog 2 contacten met vriendjes uit zijn vorige jaar (dat zijn leeftijdsgenootjes). Al vraag ik me af hoe lang dat contact blijft, volgens mij is hij vooral heel 'trouw' aan ze, want ze groeien wel wat uit elkaar. Misschien dat dat weer bijtrekt als die kinderen ook meer naar het schoolse leren gaan in groep 3, geen idee.
De juf vertelde laatst dat hij maar 1 vriendje heeft in de klas, maar dat zie ik buiten school toch anders, hij speelt met een vast clubje en dat matcht ook prima tijdens het spelen. Al merkt J wel dat hij zich aan moet passen op sommige vlakken.
  donderdag 24 juni 2021 @ 13:48:38 #225
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_200042212
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 10:15 schreef SaskiaR het volgende:
Bij N zijn juist haar sociale vaardigheden haar sterkste kant - ze heeft een enorm inlevingsvermogen, is altijd betrokken en behulpzaam, en kan heel goed analyseren wat er gebeurt in relaties tussen kinderen en volwassenen. Anderzijds is ze soms ook wel wat 'vreemd', bijv. zomaar naar mensen toe lopen en van alles vragen, gekke liedjes zingen, zomaar in een plas water duiken enz. Dus ze matcht het beste met de iets meer nerdy en rustigere kindjes in de klas, en ze kan goed met volwassenen omgaan.
Ik denk dat sociale vaardigheden niet per se te maken hebben met de vraag van @nanukerst.
Mijn jongste is heel sociaal vaardig, legt gemakkelijk contact, speelt met iedereen, maar werd vrijwel nooit op verjaardagsfeestjes gevraagd. Daarvoor had ze niet genoeg 'klik' met haar klasgenoten.
Nu ze in de brugklas (gymnasium) zit, heeft ze veel meer aansluiting en een paar vaste vrienden.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  donderdag 24 juni 2021 @ 14:36:20 #226
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_200042818
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 13:48 schreef Grijs het volgende:

[..]

Ik denk dat sociale vaardigheden niet per se te maken hebben met de vraag van @:nanukerst.
Mijn jongste is heel sociaal vaardig, legt gemakkelijk contact, speelt met iedereen, maar werd vrijwel nooit op verjaardagsfeestjes gevraagd. Daarvoor had ze niet genoeg 'klik' met haar klasgenoten.
Nu ze in de brugklas (gymnasium) zit, heeft ze veel meer aansluiting en een paar vaste vrienden.
Dat is waar! Vaak hebben hb’ers ook betere sociale vaardigheden dan hun leeftijdsgenoten, maar als hun leeftijdsgenoten hen niet begrijpen, ontstaat er alsnog ruzie. En omdat dat dan vaak voorkomt bij de hb’er, wordt van hem/haar gezegd dat ze onvoldoende sociale vaardigheden hebben :{

Maar wbt de vraag van Nanu, een peer group of idd onderwijs op het juiste niveau lijkt me dan de meest logische route. En daarbinnen moet je dan net mensen vinden met wie het klikt, want niet alle hb’ers kunnen het automatisch met elkaar vinden natuurlijk.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_200042840
-onnodig-

[ Bericht 94% gewijzigd door MaJo op 24-06-2021 22:52:18 ]
Vakman pur sang
pi_200046005
Sjaak heeft geen aansluiting in de klas, bij zwemles of waar dan ook. De kinderen snappen hem niet en hij snapt de kinderen niet. Hij lijkt er nu nog niet echt last van te hebben, maar ik vind er vooral van alles van. Hij wordt nog wel uitgenodigd voor kinderfeestjes, maar omdat de klas zo klein is, wordt de hele klas uitgenodigd en zit hij er dus automatisch bij.
Buiten school heeft Sjaak 1 uhb-vriendje en dat matcht echt zo ontzettend goed! Zij kunnen uren samen spelen zonder dat ik iets bij hoef te sturen O+
  vrijdag 25 juni 2021 @ 15:53:31 #229
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200058197
Dank voor de reacties. Ik zal later inhoudelijk reageren, vandaag hebben we gehoord dat Sticker 145+ heeft gescoord op de WISC.. moet ik even laten bezinken.
pi_200058967
@Nanukerst, dan heeft hij de WISC III gehad? (de nieuwste WISC V gaat tot 155/160). Kan me voorstellen dat het even moet inzinken. Wij schrokken ook best destijds.. Maar het cijfertje veranderd natuurlijk niks aan je kind. Je krijgt er alleen extra handvaten mee :*

Het hoeft geen drama te zijn, D scoorde 145, maar gaat in grote lijnen best lekker. Heb met hem niet meer zorgen dan mijn doorsnee slimme kind. Heb je ook een idee van de verschillende onderdelen?

We hadden bij D eigenlijk verwacht dat hij qua taal hoog zou zitten en dat hij net boven de 130 zou uitkomen. Nu bleek bij hem taal juist de laagste. Maar een te groot hiaat tussen de onderdelen is ook wel reden om het extra in de gaten te houden.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 17:41:38 #232
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_200059702
@Nanukerst, ik kan me voorstellen dat dit even moet bezinken :*
Ik heb nog steeds dat bepaalde dingen die tijdens de bespreken van het onderzoek gezegd worden in mijn hoofd nadreunen… waaronder “dit kind zal op de basisschool waarschijnlijk geen aansluiting vinden”. Gelukkig zit onze oudste in een klas met meerdere hb kinderen en heeft hij in de klas een vriendin én een vriend. Maar met de meeste kinderen kan hij niks. Hij wordt geaccepteerd en zelf gerespecteerd om wie hij is, maar hij hoort er tegelijkertijd ook niet echt bij. Zijn belevingswereld sta zo ver van die van zijn klasgenoten… :{

Bij nummer 2 zien we nu hetzelfde gebeuren. Hij ligt lekker in de groep, maar de meeste kinderen interesseren hem niet. Met de (hb) vrienden van z’n broer heeft hij meer aansluiting en kan hij ook volwaardig meedoen. En met die ene klasgenoot die hb blijkt te zijn :+
Oude (on)bekende.
  vrijdag 25 juni 2021 @ 19:36:47 #233
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200061295
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 16:55 schreef Deepfreeze het volgende:
@:Nanukerst, dan heeft hij de WISC III gehad? (de nieuwste WISC V gaat tot 155/160). Kan me voorstellen dat het even moet inzinken. Wij schrokken ook best destijds.. Maar het cijfertje veranderd natuurlijk niks aan je kind. Je krijgt er alleen extra handvaten mee :*

Het hoeft geen drama te zijn, D scoorde 145, maar gaat in grote lijnen best lekker. Heb met hem niet meer zorgen dan mijn doorsnee slimme kind. Heb je ook een idee van de verschillende onderdelen?

We hadden bij D eigenlijk verwacht dat hij qua taal hoog zou zitten en dat hij net boven de 130 zou uitkomen. Nu bleek bij hem taal juist de laagste. Maar een te groot hiaat tussen de onderdelen is ook wel reden om het extra in de gaten te houden.
Oh, welke WISC weet ik niet! We hebben komende week een gesprek waarin het geheel wordt besproken, nu heb ik nog geen details. En het hoeft geen drama te zijn nee, maar aangezien het tot nu toe niet bepaald van een leien dakje is gegaan is de verwachting niet dat deze uitslag het zal vergemakkelijken. Maar misschien ben ik te pessimistisch vanwege de ervaringen rondom de oudste.
pi_200062584
@Nanukerst, het getal gaf ons toegang tot extra mogelijkheden. Een externe plusklas, en ook ambulante zorg daarvan op school.

Maar snap dat een hoog iq extra last kan geven. Hoop dat het ook voor jullie deuren opent naar goede hulp. :*
pi_200062765
@Nanukerst, best een schok lijkt me :*. UHB is toch een beetje anders weer dan HB. Ik hoop ook dat het voor jullie deuren opent!
Venus in pocketformaat
© loveli
  zaterdag 26 juni 2021 @ 21:48:03 #236
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200080593
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 20:55 schreef Deepfreeze het volgende:
@:Nanukerst, het getal gaf ons toegang tot extra mogelijkheden. Een externe plusklas, en ook ambulante zorg daarvan op school.
Wat hield die externe plusklas bij jullie in?

O. is via school uitgenodigd om mee te doen aan class for the gifted. Een extern programma met leerlingen van wel 40 scholen in de regio.
Één dagdeel, drie lesuren bezig zijn met de vakken wiskunde, robotica en onderzoeken&ontwerpen. Voor groep 7&8.
Het is in een andere stad dus brengen en halen is wel een dingetje om te regelen en O. wil wel maar vindt het ook enorm spannend, bijna te. Hij staat sociaal-emotioneel niet zo heel stevig in zijn schoenen dus ik twijfel zelf ook een beetje.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_200081387
@Nanukerst kan me voorstellen dat zo'n uitslag wel even binnenkomt ja :*

@laziness klinkt inderdaad als een lastige afweging ja. Is er een optie om wat meer informatie / indrukken te verzamelen vooraf?

Hier nog steeds een beetje afwachten. Er loopt een traject met school en een externe expert, waarvoor zowel wij als de leerkrachten vragenlijsten hebben ingevuld. De volgende stap was bepalen waar onze Minion ongeveer zit, dus ze heeft vorige week wat extra toetsen gedaan (ik vermoed de CITO van groep 3 en een spellingstoets). Binnenkort weer een gesprek op school, dus we hopen vooral dat er dan een goed plan voor volgend jaar ligt. Die expert had school al gewaarschuwd om haar goed in de gaten te houden bij de start van groep 3, om te voorkomen dat ze afhaakt en vervolgens niet meer te motiveren is.

Gisteren is er aangekondigd dat er een groep 3 en een groep 2/3 komt, dus we zijn erg benieuwd waar ze ingedeeld wordt. Ik zie van beide opties voor- en nadelen geloof ik...

Maar dat zal ergens in de komende 1-2 weken hopelijk wel duidelijk worden.
Wordt vervolgd dus :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  zondag 27 juni 2021 @ 09:22:30 #238
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_200086673
@laziness

Er is hier vanuit de stichting achter de openbare scholen een programma opgezet. Kinderen komen van allerlei scholen en zitten daar in klassen van max 15 leerlingen. Ik denk dat er een stuk op 10 groepen zijn. Ze mogen erheen vanaf groep 5

Ze gaan dan 1 ochtend per week. En krijgen voor alle andere schooldagen 30 minuten werk, zodat op school de rest gecompact kan worden.

Ze bespreken bij de plusklas het schoolwerk van de week ervoor, krijgen nieuw schoolwerk, doen 'slimme lessen' (deze week blind suikerklontjes stapelen met instructies van een ander kind), ze krijgen Russisch of Chinees EN ze spelen buiten/binnen met elkaar.

Het doorgaande idee zit in een goede mindset. De kinderen denken dat ze eindelijk iets op niveau leren, maar eigenlijk leren ze eindelijk hoe ze iets moeten leren, doorzetten, samenwerken etc.

Ze komen vanuit de plusklas ook ambulant op school voor individuele leerlingen en proberen alle kinderen op hun reguliere school te houden.

En als je vastloopt op de reguliere school helpen ze daar ook mee, zo had ik laatst een gesprek met de juf van school, de ib-er van school, de plusklasjuf en de orthopedagoog van de plusklas over D. Echt alles om kinderen gelukkig op hun eigen school te houden
pi_200086763
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 21:48 schreef laziness het volgende:

[..]

Wat hield die externe plusklas bij jullie in?

O. is via school uitgenodigd om mee te doen aan class for the gifted. Een extern programma met leerlingen van wel 40 scholen in de regio.
Één dagdeel, drie lesuren bezig zijn met de vakken wiskunde, robotica en onderzoeken&ontwerpen. Voor groep 7&8.
Het is in een andere stad dus brengen en halen is wel een dingetje om te regelen en O. wil wel maar vindt het ook enorm spannend, bijna te. Hij staat sociaal-emotioneel niet zo heel stevig in zijn schoenen dus ik twijfel zelf ook een beetje.
Mijn zoon gaat ook naar een externe plusklas, voor groep 4-6. Bij ons het voor de drie locaties van zijn school, op een andere locatie dan waar hij normaal zit. Hij ging in groep 4 voor het eerst, als enige van zijn klas, wel met een paar kinderen die hij van gezicht kende van andere klassen. Hij vond het eerst ook spannend maar hij wende er heel snel aan. Ze doen aan verzwaard rekenen en taal, hogere-orde-denkopdrachten maar ook opdrachten over leren leren, faalangst, de leerkuil etc. Het mes snijdt aan twee kanten, want ze worden ten eerste daar extra uitgedaagd maar moeten ook de rest van het schoolwerk in een dag minder afkrijgen, dus de rest van de week staat er ook wat extra druk op. ik hoop ontzettend dat hij in september weer mag, ze doen nu alles digitaal omdat ze klassen niet gemengd mogen worden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 27 juni 2021 @ 10:04:36 #240
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_200086977
Mijn jongste heeft geluk dat zijn school een groot-leverancier is van hb-ers :')

We hadden het fietsend geregeld, heb je 7 hb-ers op sleeptouw. In D zijn eigen klas zitten er 6 of 7 die verdeeld zijn over 4 plusklasgroepen.( Hij zit in groep 6/7/8 met 25 kids).

Ze zijn nog net niet zover dat de plusklas bij hem op school komt :D
pi_200087044
Inmiddels zijn ze met z'n drieën, uit de klas. Overigens is er bij ons ook nog een topklas, fulltimr hb-onderwijs (met een iq-ingangseis). Plusklas is het zwaarste arrangement binnen het reguliere aanbod (na verzwaren binnen het werken in de klas en daarna groepsoverstijgend pluswerk).
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 27 juni 2021 @ 10:20:47 #242
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_200087164
Hier hadden ze interne plusklas. Die is gestopt en nu willen ze een externe plusklas opzetten. Ik ben wel benieuwd want door corona heeft veel stil gelegen.

Tegelijkertijd wordt zijn klas volgend jaar opgesplitst in 2 kleine klasjes van 14 leerlingen. Hij zit bij de uitersten (aan beide kanten zeg maar). Ik hoop dat dat meer uitdaging en verdieping zal brengen. Klasgenootje heeft ongeveer zelfde niveau, dus die zijn wel aan elkaar gewaagd. Heel fijn.
  zondag 27 juni 2021 @ 13:08:04 #243
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200088944
De interne plusklas voor 5 tot 8 doet O ook aan mee. En ze doen standaard klasoverstijgend bepaalde vakken aanbieden, beide kanten op. Dit is wel maximaal 1 klas hoger dus O. zit dan bij groep 7.

Deze externe klas is 10km weg, diep de drukke stad in. Dat wordt ‘m niet op de fiets voor O op dit moment.
Er zijn er nog 2 uitgenodigd maar er hangt een flink prijskaartje aan en ik begreep van de ib-er dat dit wel een obstakel was. Maar met thuiswerken moet het brengen en halen wel lukken.

Er is een online infoavond die we bij gaan wonen maar dat is alleen voor ouders.
O. heeft wel gesproken met een meisje uit 8 die in groep 7 mee gedaan had. Zij vond het moeilijk en veel wiskunde. O. is wel van het type dat ie graag heeft dat het allemaal aan komt waaien dus waar het ons perfect lijkt daarom, ziet hij dat anders ;)

Het programma van deze externe klas staat compleet los van school. Ze zeggen dat het een dagdeel kost maar aangezien ze bij ons een continue rooster hebben kost het bijna een hele dag. Maar het klopt wel dat de druk de overige dagen er dan wel op komt te staan. Goed dat je dat aanstipt Clubsoda.

Ik denk ook dat het juist wel goed is sociaal-emotioneel en dat het snel went maar wil ‘m ook niet teveel buiten zijn comfortzone pushen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 27 juni 2021 @ 13:23:21 #244
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_200089128
Ik kan me voorstellen dat dat wel een dingetje is Laziness. Bij ons zou de externe plusklas waarschijnlijk in de wijk zijn (er zitten hier 4 scholen in de wijk dus dat is goed te lopen of te fietsen, ook voor M alleen). Dat is wel wat anders dan de drukke stad in moeten.

M vond het wel heel jammer dat de interne plusklas gestopt is. Ik weet ook nog steeds niet zo goed waarom. Niet alleen vanwege de klassenbubbels in elk geval. Volgend jaar een nieuwe IB-er dus denk dat ik daar ook maar een afspraak mee probeer te maken begin volgend jaar.
pi_200089527
Bij ons staat het plusklasprogramma ook helemaal los van school inderdaad. Dat werkt dus prima, ze moeten de rest van de week compacten en zijn daar met iets heel anders bezig. Bij ons is het aan de andere kant van het dorp, een kilometer of 5 gok ik. Daar kan hij ook niet alleen heen maar mijn vriendin is gelukkig vrij op de plusklasdagen. Voor ouders met meerdere kinderen die allemaal om dezelfde tijd moeten beginnen en eindigen op verschillende scholen is dit best een ding.

Zou je kunnen afspreken dat hij het een x aantal maanden probeert en het mag zeggen als het écht niet leuk is? Bij mijn zoon is dat vaak genoeg om hem over de drempel te helpen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 27 juni 2021 @ 16:59:03 #246
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_200092526
quote:
1s.gif Op zondag 27 juni 2021 10:11 schreef Clubsoda het volgende:
Inmiddels zijn ze met z'n drieën, uit de klas. Overigens is er bij ons ook nog een topklas, fulltimr hb-onderwijs (met een iq-ingangseis). Plusklas is het zwaarste arrangement binnen het reguliere aanbod (na verzwaren binnen het werken in de klas en daarna groepsoverstijgend pluswerk).
Die topklassen proberen ze hier te vermijden. In het echte leven heb je ook allerlei types mensen om je heen. Als het kan, moet je de kinderen niet gaan isoleren van de maatschappij, is het idee. Maar tsja, als je anders vastloopt, dan moet dan moet het maar. Al geloof ik dat je hier dan wel erg moet zoeken..
  zondag 27 juni 2021 @ 18:35:49 #247
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200094483
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 13:54 schreef Clubsoda het volgende:
Bij ons staat het plusklasprogramma ook helemaal los van school inderdaad. Dat werkt dus prima, ze moeten de rest van de week compacten en zijn daar met iets heel anders bezig. Bij ons is het aan de andere kant van het dorp, een kilometer of 5 gok ik. Daar kan hij ook niet alleen heen maar mijn vriendin is gelukkig vrij op de plusklasdagen. Voor ouders met meerdere kinderen die allemaal om dezelfde tijd moeten beginnen en eindigen op verschillende scholen is dit best een ding.

Zou je kunnen afspreken dat hij het een x aantal maanden probeert en het mag zeggen als het écht niet leuk is? Bij mijn zoon is dat vaak genoeg om hem over de drempel te helpen.
Ik dacht begrepen te hebben dat dit geen optie was maar vond ergens diep in het aanmeldingsformulier toch dat er een proefperiode is tot de herfstvakantie. Ik denk dat dit inderdaad precies is wat de spanning weg gaat nemen :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_200097969
Hier kregen we in maart een informatie-avond voor een bovenschoolse plusklas, die zou starten zodra de BSO’s open mochten. We wachten nu nog... Vind ik wel wat van, want er komt ook geen communicatie over verder. Ik heb er al een paar keer naar gevraagd, maar blijf vage antwoorden krijgen. Misschien volgend schooljaar, dan...
  zondag 27 juni 2021 @ 20:50:00 #249
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_200098454
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 20:32 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hier kregen we in maart een informatie-avond voor een bovenschoolse plusklas, die zou starten zodra de BSO’s open mochten. We wachten nu nog... Vind ik wel wat van, want er komt ook geen communicatie over verder. Ik heb er al een paar keer naar gevraagd, maar blijf vage antwoorden krijgen. Misschien volgend schooljaar, dan...
Hier mochten die ook niet open ivm cohortering. Ze hadden verwacht dat die PO-regels eind mei al zouden veranderen, maar dat gaat pas per morgen. We zijn 2 weken geleden, tegen het advies van school in, wel overgegaan op fysiek les ipv digitaal.. Maar vanaf komende week mogen ze echt weer helemaal open. Dus kan me voorstellen dat dat na de zomer wordt overgeheveld.

Hier is er standaard 6 weken proeftijd voor die plusklas. Ze willen echt even kijken of de aanpak bij het kind past. Sommige hebben bijv toch teveel moeite met het samenwerken.
pi_200098736
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 20:50 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hier mochten die ook niet open ivm cohortering. Ze hadden verwacht dat die PO-regels eind mei al zouden veranderen, maar dat gaat pas per morgen. We zijn 2 weken geleden, tegen het advies van school in, wel overgegaan op fysiek les ipv digitaal.. Maar vanaf komende week mogen ze echt weer helemaal open. Dus kan me voorstellen dat dat na de zomer wordt overgeheveld.

Hier is er standaard 6 weken proeftijd voor die plusklas. Ze willen echt even kijken of de aanpak bij het kind past. Sommige hebben bijv toch teveel moeite met het samenwerken.
Ik vind het ook prima dat het niet gestart is hoor, maar ik mis de communicatie. Dat vind ik vervelend.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')