quote:Op maandag 28 december 2020 12:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
als je iedere maand 35% van wat je overhoudt inlegt is het risico ook gespreid
Omdat je dan 65% van wat je overhoudt gewoon in Euro's spaart en dus het risico spreidt. Ik zou nooit meer dan 35% in bitcoin stoppen (maar ook niet in een woning voor de verhuur op aflossing).quote:
Ik schetste niks, ik geef alleen aan dat ik het wel aan zou durven.... is natuurlijk iets heel anders.quote:Op maandag 28 december 2020 10:43 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar nu heb je het over een deposito. Die producten bestaan gewoon, net als spaarverzekeringen. Is trouwens wel iets anders dan wat je eerst schetste
Klopt, het vermogen verschuift van de bankrekening naar het huis. Dat laatste is toch minder liquide??quote:Op maandag 28 december 2020 12:13 schreef jameshond7 het volgende:
Ze steekt haar geld niet in brand he?
Maar het gaat om TSquote:
Nee, maar sec banksaldo verplaatsen naar aflossing vastgoed maakt niet dat het vermogen toeneemt.quote:Op maandag 28 december 2020 12:13 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Ze steekt haar geld niet in brand he?
Maar je koopt dan geen beleggingsproduct. En je had het over een beleggingsproduct. Dat is wat ik bedoelde.quote:Op maandag 28 december 2020 12:58 schreef namliam het volgende:
[..]
Ik schetste niks, ik geef alleen aan dat ik het wel aan zou durven.... is natuurlijk iets heel anders.
En de post die ik aanhaalde suggereerde "waarom bieden de banken niet gewoon 2% rente als ze aan de andere kant 6% rendement kunnen maken" Dat ging wel uit van een rente, ik ga ook uit van rente....quote:Op maandag 28 december 2020 13:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar je koopt dan geen beleggingsproduct. En je had het over een beleggingsproduct. Dat is wat ik bedoelde.
Onder andere door overkoepelende regels etc. Een bank heeft niet de luxe een beursval af te wachten, er is dan immers geen hele grote bankrun nodig.quote:Op maandag 28 december 2020 14:02 schreef namliam het volgende:
[..]
En de post die ik aanhaalde suggereerde "waarom bieden de banken niet gewoon 2% rente als ze aan de andere kant 6% rendement kunnen maken" Dat ging wel uit van een rente, ik ga ook uit van rente....
Dat is eigenlijk een verkeerde aanname omdat het virtueel is. Het wordt pas contant al je de hut verkoopt. En niets terugkoopt. Dus je hebt helemaal geen vermogen in principe.quote:Op maandag 28 december 2020 09:04 schreef Seven. het volgende:
Op dit moment is de overwaarde mijn vermogen
Bij die redenatie heeft een kwart van NL vermogenquote:Op maandag 28 december 2020 14:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk een verkeerde aanname omdat het virtueel is. Het wordt pas contant al je de hut verkoopt. En niets terugkoopt. Dus je hebt helemaal geen vermogen in principe.
Dan kun je over aandelen hetzelfde zeggen.quote:Op maandag 28 december 2020 14:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk een verkeerde aanname omdat het virtueel is. Het wordt pas contant al je de hut verkoopt. En niets terugkoopt. Dus je hebt helemaal geen vermogen in principe.
LTV max 80%. Ik denk een woning van 200-250k, misschien minder. In ieder geval een woning in mijn eigen woonplaats, zodat je af en toe op de koffie kunt voor overleg. Huur vind ik lastiger te bepalen, zal minimaal 1000 euro per maand op moeten brengen.quote:Op maandag 28 december 2020 09:21 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ja dat is reeel. Met wat voor aankoopprijs (incl kosten koper) en verhuurde waarde houdt je rekening?
En welke LTV van de woning in verhuurde staat?
Klopt, maar nu heb ik natuurlijk alleen m'n eigen woning om te verkopen.quote:Op maandag 28 december 2020 14:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee dat is heel anders. Geen goede vergelijking. Als je je aandelen nu verkoopt dan hoef je geen nieuwe aandelen te kopen. Het is geen primaire levensbehoefte. Maar als je je huis verkoopt moet je toch iets. En aangezien alle andere huizen ook meegestegen zijn in "waarde"..quote:Op maandag 28 december 2020 15:43 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Dan kun je over aandelen hetzelfde zeggen.
Het rekensommetje is best makkelijk. Je vermogen is je bezit minus je schulden. Iemand met een huis van 500k en 100k hypotheek heeft dus een hoger vermogen dan iemand met een huis van 500k en 300k hypotheek.quote:Op maandag 28 december 2020 16:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee dat is heel anders. Geen goede vergelijking. Als je je aandelen nu verkoopt dan hoef je geen nieuwe aandelen te kopen. Het is geen primaire levensbehoefte. Maar als je je huis verkoopt moet je toch iets. En aangezien alle andere huizen ook meegestegen zijn in "waarde"..
Enige punt is dat het niet liquide is of zonder al te veel gedoe liquide te maken.quote:Op maandag 28 december 2020 16:41 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Het rekensommetje is best makkelijk. Je vermogen is je bezit minus je schulden. Iemand met een huis van 500k en 100k hypotheek heeft dus een hoger vermogen dan iemand met een huis van 500k en 300k hypotheek.
Waar die "waarde" dus geen absolute betekenis heeft. Dat lijk jij te denken. Dat hebben aandelen wel als je ze nu verkoopt. En je hoeft dan niet perse nieuwe aandelen te kopen terwijl je wel een ander onderkomen moet hebben. Dus evengoed zwakke vergelijking. Maar dat gaat een beetje off-topic allemaal..quote:Op maandag 28 december 2020 16:41 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Het rekensommetje is best makkelijk. Je vermogen is je bezit minus je schulden. Iemand met een huis van 500k en 100k hypotheek heeft dus een hoger vermogen dan iemand met een huis van 500k en 300k hypotheek.
Ok stel dat je dan een woning wil kopen van 200.000.quote:Op maandag 28 december 2020 15:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
LTV max 80%. Ik denk een woning van 200-250k, misschien minder. In ieder geval een woning in mijn eigen woonplaats, zodat je af en toe op de koffie kunt voor overleg. Huur vind ik lastiger te bepalen, zal minimaal 1000 euro per maand op moeten brengen.
Kijk iemand heeft wat geleerdquote:
Aankoop prijs en huur prijs zijn natuurlijk sterk gecorreleerd. Houd wat huurprijs wel rekening met het punten stelsel.... als je niet boven een bepaald aantal punten uitkomt land de huur onder de 700 euro (af te dwingen door de huurder via de huurcommissie of hoe die toko nu ook heet).quote:Ik denk een woning van 200-250k, misschien minder. In ieder geval een woning in mijn eigen woonplaats, zodat je af en toe op de koffie kunt voor overleg. Huur vind ik lastiger te bepalen, zal minimaal 1000 euro per maand op moeten brengen.
Er zijn heel wat "vastgoed guru's" die je het tegendeel zullen proberen te vertellen.quote:Op maandag 28 december 2020 16:59 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Met dit bedrag wed je maar op 1 paard. Zakt de woningmarkt in of krijg je wanbetalers dan ben je mooi klaar. Als je financieel onafhankelijk wil worden is het kopen van vastgoed relatief risicovol omdat je zo weinig kun spreiden.
Je moet met dit plan zowel je baan verliezen én een huurder hebben die niet over de brug komt.quote:Op maandag 28 december 2020 09:43 schreef HMS het volgende:
Dus, in plaats van jezelf en je gezin te laten genieten van wat je nu verdient en gewoon te doen wat fijn is (verbouwen, trouwen, groter gaan wonen), ga je belegen in vastgoed om meer vermogen in stenen te hebben, want anders voel je je een dief van je portemonnee. Ik blijf mij toch altijd verbazen over hoe mensen zich blind staren op dingen bezitten en slimme manieren om nog meer te vergaren en dan keuzes maken die ze later bezuren.
Want wat je nu denkt te gaan doen is ondernemen met geld wat je eigenlijk nog niet hebt. En dat brengt risico’s met zich mee. En dat alles is gebaseerd op de optimistische scenario’s, met als belangrijkste - ik heb die goede baan tot mijn pensioen. Maar wat als die wegvalt? Nu eerder aflossen van je eigen hypotheek levert nu of in de nabije toekomst veel lagere lasten op en daardoor meer flexibiliteit.
En waarom geniet je niet nu van je geld door jezelf wel wat meer te gunnen en die dingen te doen die je eigenlijk wil? Want je neemt er dus een object bij om werk en zorgen aan te hebben en je ontzegt jezelf de dingen die je eigenlijk wil (maar ja, het kan ook later) omdat je je een dief van jezelf vindt?
Ga lekker genieten, verbouw die keuken of verhuis naar een mooier huis, waarom wachten tot later met genieten van het feit dat je het goed hebt? Geniet er nu en later van, niet alleen maar later. En los met extra vermogen eerst je eigen huis versneld af. Ik heb ook die vette baan, maar die kan ook zo afgelopen zijn. En wie garandeert mij dat ik dan weer zo goed terecht kom? Dus ik heb een dikke buffer in liquide middelen en los versneld af. Zo weet ik dat als de carrière tegen zit ik niet gelijk hoef te verhuizen etc. Met een beleggingspand loop je meer risico en zit je geld vast. En moet je dan verkopen, zal je zien valt de opbrengst toch tegen. En heb je al die tijd je jezelf een beter leven ontzegt voor die paar extra centen.
Leer genieten en wat minder geld verzamelen
Ja, en ik kan ook kanker krijgen of onder een bus komen. De kans dat ik zowel mijn baan verlies als een huurder tref die niet over de brug komt, is wel aanwezig maar niet dusdanig groot dat ik er ontzettend bang voor ben. Evengoed, door een buffer op te bouwen, kun je dat ook proberen af te dekken.quote:Op maandag 28 december 2020 10:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat dacht je van een stijging van de hypotheekrente en daling van de huizenprijzen?? Met twee woningen met hypotheekschulden, zet je veel in op één paard. Kan goed gaan, maar als het omvalt…..
Ik kijk ook niet naar het optimale rendement, dan ging ik wel beleggen. Buffertje opbouwen voor de aanschaf, maar dat is al deel van dit plan.quote:Op maandag 28 december 2020 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zou niet alleen kijken naar "het optimale rendement" dat je uit je geld kan halen.
Denk ook aan een situatie waarin jij of je partner (langdurig) ziek of werkloos wordt.
Kan je 3 jaar overbruggen met spaargeld?
Wat als de huurders niet betalen? Kan je dat opvangen?
Wat als je werkloos wordt en de huurders niet betalen? Kan je dat opvangen?
Misschien denk je "heb je weer iemand met een rampen scenario" maar optimistisch rekenen is nu net wat heel veel mensen al aan de rand afgrond heeft gebracht.
De situatie van een huurder kan ook veranderen, ook die kan werkloos raken, scheiden of andere ellende. En hoewel dat niet jouw zaken zijn, kan dat wel problemen veroorzaken met het betalen van de huur.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |