abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197012394
quote:
7s.gif Op maandag 28 december 2020 04:41 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat zit er dan in de pijplijn? En waarom willen ze dit eigenlijk ontmoedigen?
Eigenlijk zit er na de overdrachtsbelasting niets meer in de pijpleiding. Er zijn wel veel ideeën in de verkiezingsprogramma's. Voor een aantal partijen is het een doorn in het oog dat de huuropbrengsten belastingvrij zijn. Ze vinden dat huizen tegen een normale prijs gekocht of gehuurd moet kunnen worden. Nu zijn er veel huizenkopers bezig om zoveel mogelijk huizen uit de koopmarkt te halen en deze tegen hoge huren te verhuren. Dit is het effect van politieke keuzes om te weinig huizen te bouwen in de afgelopen 20 jaar. Een aantal partijen wil het in bezit hebben van koopwoningen voor de verhuur verder beperken door bv. extra belastingmaatregelen te treffen.
pi_197012427
Het is sowieso verstandig om alleen te investeren met geld dat je niet zou missen als je het verliest. Je gaat niet geld lenen om in aandelen te stoppen. Waarom zou je dat dan wel doen om in een huis te steken en het huis te verhuren?
pi_197012959
quote:
7s.gif Op maandag 28 december 2020 04:41 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat zit er dan in de pijplijn? En waarom willen ze dit eigenlijk ontmoedigen?
Omdat er een hele industrie ontstaat voor het beleggen in onroerend goed, waar de consument zich benadeeld voelt omdat er huurders in koopwoningen komen en 1 gezinswoningen worden gesplitst in 2 of meer appartementen ook weer voor de verhuur en dat vinden consumenten ook niet fijn, woon ik in mijn nette wijk komen er yuppen tussen.

Dus de consument is ergens ontevreden over en de overheid ziet een mogelijkheid extra geld te scoren, waarbij ook nog de gemiddelde consument dat alleen maar als positief ziet. Win-win-win dus voor de overheid en haar politici.

Als je dat nog niet gedaan hebt google maar eens op "investeren in vastgoed".
pi_197013183
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 02:02 schreef Niz het volgende:
Toch even een vraagje over dat beleggen: wanneer beleggen op lange termijn altijd zo'n goed rendement oplevert, waarom doen professionals bij financiële instellingen/banken dat dan niet voor hun klanten tegen een afgesproken minimum rendement (alsof het vergelijkbaar is met bijv. 1,5 of 2 % 'rente').
Omdat de banken (en verzekeraars en pensioenfondsen) "experts" zijn die het beter kunnen doen dan de markt (NOT DUS) en veel handelen. Bovendien waarom zou een bank je 2% rente betalen als de consument er geen probleem mee heeft om 0% te krijgen (en straks zelfs negatief).

Google eens op beleggingsfondsen en bekijk hun rendement 5 tot 10% max, het lijkt fantastisch mooi....
https://www.macrotrends.n(...)ear-historical-chart
Dow jones,
1980: 3000 punten
2020: 30000 punten
Dat is 6% per jaar, gemiddeld

Het vervelende waar je bang voor bent zit in de periode 2000 - 2013 waar je rendement ongeveer 0 is geweest, maar door de dips in die tussentijd maak je toch rendement met je maandelijkse inleg en ga je uiteindelijk met de trein mee naar boven 2014 en verder.

Pak je de laatste 10 jaar ga je van 15000 naar 30000 = 100% over 10 jaar (=8% rendement over rendement)

Neem je de Nasdaq, dan gaat die in 10 jaar van 2500 naar 12500 over diezelfde 10 jaar.... 400% = 20% per jaar
https://www.macrotrends.n(...)-10-year-daily-chart

Maargoed... theorie en zo... in de praktijk blijven we mensen en moet je doen wat je goed voelt.
pi_197013209
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 december 2020 01:37 schreef Seven. het volgende:
Drie jaar geleden heb ik onze woning gekocht. We zijn helemaal happy in dit huis dus we willen nergens naartoe, maar ondertussen is mijn salaris zo'n beetje verdubbeld. Beetje zonde om daar niets mee te doen!

Huidige situatie:
Ons huis staat op mijn naam, we zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Hypotheek voor 200k, overwaarde is zo'n 40-50k momenteel. Nu gaat al m'n spaargeld nog naar de verbouwing van ons huis. En eigenlijk willen we hier nog eens 30-40k aan besteden, maar dan verdampt de overwaarde te hard naar mijn zin, dus we gaan nog een paar jaar door met onze huidige keuken. Ik heb bij m'n huidige hypotheek m'n studieschuld niet meegenomen, in het huidige tempo ben ik daar over 4 jaar vanaf (maar kan sneller).

Waarom zou je je druk maken over de hoogye van de overwaarde op de huidige woning, wanneer je er voor de (middel)lange termijn wilt blijven wonen? Is het dan niet veel verstandiger om te denken aan je woongenot. Je hebt nog 30-40k aan verbouwplannen. Hoe eerder je die uitvoert, hoe langer je van het resultaat van die verbouwingen kunt genieten.
  maandag 28 december 2020 @ 08:54:27 #156
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197013386
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 06:28 schreef jameshond7 het volgende:
Het is sowieso verstandig om alleen te investeren met geld dat je niet zou missen als je het verliest. Je gaat niet geld lenen om in aandelen te stoppen. Waarom zou je dat dan wel doen om in een huis te steken en het huis te verhuren?
Omdat mijn lasten gelijk blijven via de verhuurconstructie, terwijl mijn vermogen groeit. Dus ik zou eigenlijk ook een dief van m'n eigen portemonnee zijn als ik dit niet zou doen.
Resistance is futile.
pi_197013426
quote:
7s.gif Op maandag 28 december 2020 08:54 schreef Seven. het volgende:

[..]

Omdat mijn lasten gelijk blijven via de verhuurconstructie, terwijl mijn vermogen groeit. Dus ik zou eigenlijk ook een dief van m'n eigen portemonnee zijn als ik dit niet zou doen.
Met wat voor rente en looptijd houd je rekening voor de tweede woning als ik vragen mag?
Je hebt zo te horen al een doorrekening gemaakt omdat je zo zeker stelt dat je vermogen groeit.
  maandag 28 december 2020 @ 09:04:36 #158
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197013513
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 08:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Waarom zou je je druk maken over de hoogye van de overwaarde op de huidige woning, wanneer je er voor de (middel)lange termijn wilt blijven wonen? Is het dan niet veel verstandiger om te denken aan je woongenot. Je hebt nog 30-40k aan verbouwplannen. Hoe eerder je die uitvoert, hoe langer je van het resultaat van die verbouwingen kunt genieten.
Op dit moment is de overwaarde mijn vermogen, die zou krimpen. Ik zou moeten lenen om nu te verbouwen, of een jaartje of 2 sparen. En er is al sprake van woongenot, waarom denk je dat ik hier wil blijven? ;)

We weten ook niet wanneer we weg willen. Op zijn vroegst pas over 12 jaar, als onze zoon naar de middelbare school gaat. En dat is als mijn schoonouders er niet meer zijn, ik wil bij hun in de buurt wonen.
Resistance is futile.
  maandag 28 december 2020 @ 09:05:43 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197013521
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2020 08:56 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Met wat voor rente en looptijd houd je rekening voor de tweede woning als ik vragen mag?
Je hebt zo te horen al een doorrekening gemaakt omdat je zo zeker stelt dat je vermogen groeit.
Het vermogen groeit door de tweede woning af te lossen, meer niet. 4% en 20 jaar looptijd heb ik in m'n hoofd.
Resistance is futile.
pi_197013746
quote:
7s.gif Op maandag 28 december 2020 09:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het vermogen groeit door de tweede woning af te lossen, meer niet. 4% en 20 jaar looptijd heb ik in m'n hoofd.
Ja dat is reeel. Met wat voor aankoopprijs (incl kosten koper) en verhuurde waarde houdt je rekening?
En welke LTV van de woning in verhuurde staat?
  maandag 28 december 2020 @ 09:43:05 #161
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_197014119
Dus, in plaats van jezelf en je gezin te laten genieten van wat je nu verdient en gewoon te doen wat fijn is (verbouwen, trouwen, groter gaan wonen), ga je belegen in vastgoed om meer vermogen in stenen te hebben, want anders voel je je een dief van je portemonnee. Ik blijf mij toch altijd verbazen over hoe mensen zich blind staren op dingen bezitten en slimme manieren om nog meer te vergaren en dan keuzes maken die ze later bezuren.

Want wat je nu denkt te gaan doen is ondernemen met geld wat je eigenlijk nog niet hebt. En dat brengt risico’s met zich mee. En dat alles is gebaseerd op de optimistische scenario’s, met als belangrijkste - ik heb die goede baan tot mijn pensioen. Maar wat als die wegvalt? Nu eerder aflossen van je eigen hypotheek levert nu of in de nabije toekomst veel lagere lasten op en daardoor meer flexibiliteit.

En waarom geniet je niet nu van je geld door jezelf wel wat meer te gunnen en die dingen te doen die je eigenlijk wil? Want je neemt er dus een object bij om werk en zorgen aan te hebben en je ontzegt jezelf de dingen die je eigenlijk wil (maar ja, het kan ook later) omdat je je een dief van jezelf vindt?

Ga lekker genieten, verbouw die keuken of verhuis naar een mooier huis, waarom wachten tot later met genieten van het feit dat je het goed hebt? Geniet er nu en later van, niet alleen maar later. En los met extra vermogen eerst je eigen huis versneld af. Ik heb ook die vette baan, maar die kan ook zo afgelopen zijn. En wie garandeert mij dat ik dan weer zo goed terecht kom? Dus ik heb een dikke buffer in liquide middelen en los versneld af. Zo weet ik dat als de carrière tegen zit ik niet gelijk hoef te verhuizen etc. Met een beleggingspand loop je meer risico en zit je geld vast. En moet je dan verkopen, zal je zien valt de opbrengst toch tegen. En heb je al die tijd je jezelf een beter leven ontzegt voor die paar extra centen.

Leer genieten en wat minder geld verzamelen
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_197014868
quote:
7s.gif Op maandag 28 december 2020 08:54 schreef Seven. het volgende:
Wat dacht je van een stijging van de hypotheekrente en daling van de huizenprijzen?? Met twee woningen met hypotheekschulden, zet je veel in op één paard. Kan goed gaan, maar als het omvalt…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197014900
quote:
7s.gif Op maandag 28 december 2020 09:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het vermogen groeit door de tweede woning af te lossen, meer niet.
Je lost af met….. liquide vermogen. Dus er is geen sprake van vermogenstoename, alleen van liquiditeitsafname.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197014955
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 02:02 schreef Niz het volgende:
Toch even een vraagje over dat beleggen: wanneer beleggen op lange termijn altijd zo'n goed rendement oplevert, waarom doen professionals bij financiële instellingen/banken dat dan niet voor hun klanten tegen een afgesproken minimum rendement (alsof het vergelijkbaar is met bijv. 1,5 of 2 % 'rente').
De bank maakt immers 'zeker weten' op lange termijn een goed rendement.
En zij hebben experts die goed zijn in beleggen, of daar in elk geval dagelijks mee bezig zijn (in tegenstelling tot een consument die er helemaal geen verstand van heeft en die alleen maar wil 'sparen').

Die professionals/adviseurs adviseren hun klanten om te gaan beleggen met het argument dat je 'altijd' winst zou maken, maar zij durven het toch niet aan om het zelf even voor te doen en dan 'met gemak' 6 of 7 rendement te maken en daarvan 1,5 % aan de klant te garanderen?
De bank zou op die manier toch minimaal 4,5 % winst kunnen maken.
....en nog tevreden klanten hebben ook. Want die klant krijgt dan 1,5 % gegarandeerd.

Want ook al is er blijkbaar geld genoeg bij de banen en zittenzij niet te wachten op het spaargeld van hun klanten, met deze dienst zou men toch geld kunnen verdienen door -voor hun klanten- te beleggen?
Waarom durven zij geen 1,5 % of 2 % aan hun klant te garanderen, zodat die klant zijn eigen vak kan uitoefenen zonder zich in het vak van een financiële professional te verdiepen?
Allereerst willen ze dit niet omdat het moment van uitstappen bepaald of je winst of verlies maakt. Deze factor hebben banken niet in de hand. Als we kijken naar afgelopen maart, veel emotiemensen zouden dan uitstappen wat de bank klauwen en klauwen vol geld zou kosten.

Dat is dus de reden waarom je in essentie geen geld verliest, je verkoopt niet en zit de rit uit.

Daarnaast beleggen ze al voor klanten voor percentages. Het product wat je aangeeft is alleen niet heel aantrekkelijk om in de markt te zetten.
pi_197014974
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2020 21:48 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Och jeetje. Dank hiervoor, dit was een wijze les. Ik zal de volgende keer eerst naar de postgeschiedenis kijken van iemand die een vraag stelt, voordat ik moeite in een advies ga steken.

Succes, ik hoop dat het goed voor je uitpakt.
:D
pi_197015334
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het product wat je aangeeft is alleen niet heel aantrekkelijk om in de markt te zetten.
Ik zou het zo aandurven hoor, 2% rente voor zeg een 5 jaar deposito ? Ik geef het je wel, maar niemand die het durft (een enkeling daargelaten) want het is te mooi om waar te zijn denken veel mensen dan.
pi_197015486
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:37 schreef namliam het volgende:

[..]

Ik zou het zo aandurven hoor, 2% rente voor zeg een 5 jaar deposito ? Ik geef het je wel, maar niemand die het durft (een enkeling daargelaten) want het is te mooi om waar te zijn denken veel mensen dan.
Maar nu heb je het over een deposito. Die producten bestaan gewoon, net als spaarverzekeringen. Is trouwens wel iets anders dan wat je eerst schetste
  maandag 28 december 2020 @ 10:44:02 #168
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_197015494
Lekker naar een adviseur gaan en je goed laten inlichten. Ook met betrekking tot het fiscale gedeelte. Dan overwegen of het je je echt waard is. De verhuurde toko verkopen is een stuk lastiger dan aankopen. Wat nou als je er over 15 jaar vanaf wil?
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_197015891
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:44 schreef Fiorano het volgende:
Lekker naar een adviseur gaan en je goed laten inlichten. Ook met betrekking tot het fiscale gedeelte. Dan overwegen of het je je echt waard is. De verhuurde toko verkopen is een stuk lastiger dan aankopen. Wat nou als je er over 15 jaar vanaf wil?
Wat kan een adviseur meer vertellen dan wat hier op het forum is uitgelegd?
  maandag 28 december 2020 @ 11:39:33 #170
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_197016978
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat kan een adviseur meer vertellen dan wat hier op het forum is uitgelegd?
Vertellen/informatie geven niet veel meer waarschijnlijk.

Goed en passend, op de situatie van TS, advies is een heel ander verhaal.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_197017205
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Je lost af met….. liquide vermogen. Dus er is geen sprake van vermogenstoename, alleen van liquiditeitsafname.
Nou, als de keuze is tussen uitgeven aan enerzijds consumptie-goederen (huwelijksfeest) of leeftstijl-inflatie of anderzijds aflossen op vastgoed, dan zie ik de vermogenstoename in het laatste geval wel (en in het eerste niet).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197017506
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 december 2020 01:37 schreef Seven. het volgende:
Drie jaar geleden heb ik onze woning gekocht. We zijn helemaal happy in dit huis dus we willen nergens naartoe, maar ondertussen is mijn salaris zo'n beetje verdubbeld. Beetje zonde om daar niets mee te doen!

Ik overweeg om een tweede woning te kopen voor de verhuur, maar ik weet nog niet zo goed waar te beginnen en wat de impact zou zijn op mijn huidige hypotheek. Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee.

[...]

Qua lasten zou ik in principe gelijk blijven met dit plan maar wel mijn vermogen laten groeien, of is dat te simpel gedacht?
Ik zou niet alleen kijken naar "het optimale rendement" dat je uit je geld kan halen.

Denk ook aan een situatie waarin jij of je partner (langdurig) ziek of werkloos wordt.
Kan je 3 jaar overbruggen met spaargeld?
Wat als de huurders niet betalen? Kan je dat opvangen?
Wat als je werkloos wordt en de huurders niet betalen? Kan je dat opvangen?

Misschien denk je "heb je weer iemand met een rampen scenario" maar optimistisch rekenen is nu net wat heel veel mensen al aan de rand afgrond heeft gebracht.

De situatie van een huurder kan ook veranderen, ook die kan werkloos raken, scheiden of andere ellende. En hoewel dat niet jouw zaken zijn, kan dat wel problemen veroorzaken met het betalen van de huur.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2020 12:09:48 ]
pi_197017739
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 11:48 schreef baskick het volgende:
als de keuze is tussen uitgeven aan enerzijds consumptie-goederen (huwelijksfeest) of leeftstijl-inflatie .
Zou niet bij me opgekomen zijn…..
pi_197017825
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2020 10:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Ze steekt haar geld niet in brand he?
pi_197017845
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:50 schreef fathank het volgende:
Steek maandelijks een deel van je spaargeld in Bitcoin

Koop je over 10 jaar de hele straat.
Klopt.
De laatste keer dat ik dat advies gaf stond bitcoin op ¤3500.
Inmiddels op ¤21.900

Geen garanties natuurlijk maar als je iedere maand 35% van wat je overhoudt inlegt is het risico ook gespreid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')