abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196958162
Drie jaar geleden heb ik onze woning gekocht. We zijn helemaal happy in dit huis dus we willen nergens naartoe, maar ondertussen is mijn salaris zo'n beetje verdubbeld. Beetje zonde om daar niets mee te doen!

Ik overweeg om een tweede woning te kopen voor de verhuur, maar ik weet nog niet zo goed waar te beginnen en wat de impact zou zijn op mijn huidige hypotheek. Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee.

Het lijkt mij het makkelijkst om een (nette) verhuurde woning te kopen. Dan heb je direct zekerheid, en je profiteert van lagere marktwaarde. Uiteraard een goed onderhouden object uitzoeken dat niet verbouwd hoeft te worden. Onderhoud van de woning heb ik meegenomen in de overweging. Het gaat me niet om winst maken, maar om vermogen opbouwen. Ik wil dat mijn lasten niet omhoog gaan. De huur moet dus de hypotheek + rente opbrengen + minimaal 2000 euro per jaar voor onderhoud. En er moet een spaarpotje zijn om urgente zaken op te kunnen pakken. HRA is niet fiscaal aftrekbaar bij een tweede woning.

Huidige situatie:
Ons huis staat op mijn naam, we zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Hypotheek voor 200k, overwaarde is zo'n 40-50k momenteel. Nu gaat al m'n spaargeld nog naar de verbouwing van ons huis. En eigenlijk willen we hier nog eens 30-40k aan besteden, maar dan verdampt de overwaarde te hard naar mijn zin, dus we gaan nog een paar jaar door met onze huidige keuken. Ik heb bij m'n huidige hypotheek m'n studieschuld niet meegenomen, in het huidige tempo ben ik daar over 4 jaar vanaf (maar kan sneller).

Toekomstig:
Als ik m'n studieschuld uit de weg ruim in 2021, dan zou ik op mijn salaris zo'n 500k kunnen lenen volgens een snelle berekening op internet. In theorie zou ik dan een tweede woning van de overgebleven 300k kunnen kopen. Echter wordt er bij een verhuurhypotheek vaak 50-60% van de marktwaarde geleend, dus best wat eigen middelen nodig. Ik zou dus de overwaarde moeten aanboren, spaargeld zit in het opknappen van deze woning. Blijkbaar mag je vaak 50-65% aflossingsvrij lenen bij een tweede woning, maar zoals gezegd: ik hoef geen winst te maken, ik wil vermogen opbouwen dus waarom zou ik dat doen? Ik wil de hypotheek op mijn eigen woning niet in gevaar brengen, dus studieschuld moet weg zijn, desnoods wacht ik een paar jaar.

Qua lasten zou ik in principe gelijk blijven met dit plan maar wel mijn vermogen laten groeien, of is dat te simpel gedacht?

[ Bericht 2% gewijzigd door Seven. op 26-12-2020 05:29:38 ]
Resistance is futile.
pi_196958463
Mooi plan maar a jij weet niet hoe veel het huis waard zal zijn over 20 jaar en b bij verhuren komt veel wettelijke dingen bij kijken zoals huurdersrechten. Eenmaal de verkeerde tegenkomen en je hebt jarenlange hoofpijn.
pi_196958791
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 02:06 schreef Werkperd het volgende:
Mooi plan maar a jij weet niet hoe veel het huis waard zal zijn over 20 jaar en b bij verhuren komt veel wettelijke dingen bij kijken zoals huurdersrechten. Eenmaal de verkeerde tegenkomen en je hebt jarenlange hoofpijn.
Niemand weet wat de woningmarkt over 20 jaar doet maar in de laatste 100 jaar zien we toch wel dat het een stijgende lijn is met hier en daar wat dalingen tijdens economische crises. Dus het uitstapmoment is dan cruciaal. En als dit corona gedoe aanhoudt, dan zou de komende 5 jaar wel eens een mooi moment kunnen zijn om meer waar voor m'n geld te krijgen.

B.. ja, dat risico loop je inderdaad als verhuurder. Huurdersrechten is een kwestie van inlezen en ook goed advies inwinnen bij het opstellen van een huurcontract etc.
Resistance is futile.
pi_196959057
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 02:56 schreef Seven. het volgende:

[..]

Niemand weet wat de woningmarkt over 20 jaar doet maar in de laatste 100 jaar zien we toch wel dat het een stijgende lijn is met hier en daar wat dalingen tijdens economische crises. Dus het uitstapmoment is dan cruciaal. En als dit corona gedoe aanhoudt, dan zou de komende 5 jaar wel eens een mooi moment kunnen zijn om meer waar voor m'n geld te krijgen.

B.. ja, dat risico loop je inderdaad als verhuurder. Huurdersrechten is een kwestie van inlezen en ook goed advies inwinnen bij het opstellen van een huurcontract etc.
Je kan het via een makelaar ook verhuren. Dan heb je al wa meer zekerheid met de juiste huurders.
pi_196959119
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 04:40 schreef bitterbal het volgende:

[..]

Je kan het via een makelaar ook verhuren. Dan heb je al wa meer zekerheid met de juiste huurders.
Zolang de huur dat opbrengt, is dat zeker het overwegen waard.
Resistance is futile.
pi_196959197
Wat een hoop gedoe vergeleken met je overtollige geld gewoon passief in een beleggingsportefeuille knallen, ik zou er serieus tegenop zien, zeker als ik net dat Horrorhuurders programma heb gezien :')
pi_196959280
Als je nog geen beleggingen hebt, zeker doen! Vanuit daar kan je ook makkelijker vermogen bouwen voor een tweede woning omdat sparen zo weinig oplevert
pi_196959335
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 06:30 schreef Fleischmeister het volgende:
Wat een hoop gedoe vergeleken met je overtollige geld gewoon passief in een beleggingsportefeuille knallen, ik zou er serieus tegenop zien, zeker als ik net dat Horrorhuurders programma heb gezien :')
Ik heb hier ook eens een topic gelezen over de horror van een verkeerde huurder.

TS, waarom niet eerst je eigen hypotheek aflossen?
pi_196960346
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 06:57 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Ik heb hier ook eens een topic gelezen over de horror van een verkeerde huurder.

Sinds die reeks (want het waren nogal wat topics) denk ik: nooit van mn leven dat ik daar aan begin :N
pi_196960612
Koop 3 woningen en belast allen met 66% hypotheek. Bv. Via sameningeld

Zo heb je meer rendement en sneller vermogensopbouw.
pi_196960619
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:10 schreef Piles het volgende:

[..]

Sinds die reeks (want het waren nogal wat topics) denk ik: nooit van mn leven dat ik daar aan begin :N
Linkje?

Hoeveel geld moet je wel niet verdienen voor 500k hypotheek. En als je huis 200k waard is kom je niet over 500k heen tenzij hoge rente beleg hypotheek....

Wachten met dit idee tot huis 1 + 100% waarde aan hypo op huis 1 > koopprijs huis 2 en je dat rond kan krijgen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 26 december 2020 @ 09:32:01 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196960626
quote:
Ik zit eigenlijk ook te overwegen om in m'n eigen kring te verhuren.
Resistance is futile.
pi_196960677
Als ik het goed begrijp heb je op dit moment een studieschuld en geen spaargeld. Het vermogen dat je wel hebt is een bescheiden overwaarde op je huidige woning, in een overspannen woningmarkt. Die overwaarde wil je opnemen door je hypotheek te verhogen, zodat je met een hefboom aflossingsvrij een tweede woning kan kopen.

Ik ben misschien wat ouderwets, maar ik zie wel wat risico's in dit plan.
  zaterdag 26 december 2020 @ 09:36:06 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196960683
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Linkje?

Hoeveel geld moet je wel niet verdienen voor 500k hypotheek. En als je huis 200k waard is kom je niet over 500k heen tenzij hoge rente beleg hypotheek....

Wachten met dit idee tot huis 1 + 100% waarde aan hypo op huis 1 > koopprijs huis 2 en je dat rond kan krijgen.
Ergens tussen 6 en 7k bruto. Mijn huis is 240-250k waard maar daar rust een hypotheek van 200k op.

De rente voor bijvoorbeeld een verhuurhypotheek is ook aanzienlijk hoger, rond 4%.

En wachten met dit idee.. dan bouw ik dus niets op, buiten spaargeld. Maar dat kan ik ook gewoon doen als ik een woning verhuur want mijn lasten zouden als het goed is niet stijgen.
Resistance is futile.
  zaterdag 26 december 2020 @ 09:40:52 #15
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_196960747
Kun je versneld gaan aflossen op je woning? Gaan wij ook doen zodra we klaar zijn met verbouwen. Kun je misschien binnen een aantal jaar hypotheek-vrij zijn en over een aantal jaar je huidige woning verhuren en zelf een andere woning kopen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_196960840
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Linkje?
WGR / Huurder betaald niet?
  zaterdag 26 december 2020 @ 09:47:12 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196960862
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:35 schreef Heph844 het volgende:
Als ik het goed begrijp heb je op dit moment een studieschuld en geen spaargeld. Het vermogen dat je wel hebt is een bescheiden overwaarde op je huidige woning, in een overspannen woningmarkt. Die overwaarde wil je opnemen door je hypotheek te verhogen, zodat je met een hefboom aflossingsvrij een tweede woning kan kopen.

Ik ben misschien wat ouderwets, maar ik zie wel wat risico's in dit plan.
Klopt deels.

Ik ben niet van plan om aflossingsvrij te kopen. Dat zou je normaal met een tweede woning wel kunnen doen. Maar ik wil geen winst maken, ik wil gewoon gelijke lasten en vermogen opbouwen. Volgens mij kun je ook alleen maar winst maken door je lasten te verlagen.

Ik weet ook nog niet of ik de overwaarde op m'n huidige woning wel aan wil boren, dat vind ik wel een puntje. Het idee van de bescheiden overwaarde hebben staat me wel aan want het geeft wat zekerheid.

En de studieschuld wil ik weggepoetst hebben voor ik hier aan begin, al is het maar omdat ik geen gezeik wil omdat mijn huidige hypotheekverstrekker er per ongeluk achter zou kunnen komen dat ik dit verzwegen heb.

Ik durf wel een gokje te wagen, maar middels dit topic probeer ik ook de risico's in te schatten. Dus kom maar door ;) .
Resistance is futile.
pi_196960911
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:47 schreef Seven. het volgende:
Ik durf wel een gokje te wagen, maar middels dit topic probeer ik ook de risico's in te schatten. Dus kom maar door ;) .
@JDx O-)
  zaterdag 26 december 2020 @ 09:50:35 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196960921
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:40 schreef monsterd. het volgende:
Kun je versneld gaan aflossen op je woning? Gaan wij ook doen zodra we klaar zijn met verbouwen. Kun je misschien binnen een aantal jaar hypotheek-vrij zijn en over een aantal jaar je huidige woning verhuren en zelf een andere woning kopen.
Ik kan wel boetevrij aflossen, weet ik. Zou best een optie kunnen zijn maar duurt het niet alsnog 20 jaar voor je klaar bent met aflossen :P .
Resistance is futile.
pi_196960958
Lekker op tijd nu de overdrachtsbelasting van 2 naar 8 procent is gegaan voor een 2de woning of woning tbv verhuur
pi_196960979
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:47 schreef Seven. het volgende:

[..]

Klopt deels.

Ik ben niet van plan om aflossingsvrij te kopen. Dat zou je normaal met een tweede woning wel kunnen doen. Maar ik wil geen winst maken, ik wil gewoon gelijke lasten en vermogen opbouwen. Volgens mij kun je ook alleen maar winst maken door je lasten te verlagen.

Ik weet ook nog niet of ik de overwaarde op m'n huidige woning wel aan wil boren, dat vind ik wel een puntje. Het idee van de bescheiden overwaarde hebben staat me wel aan want het geeft wat zekerheid.

En de studieschuld wil ik weggepoetst hebben voor ik hier aan begin, al is het maar omdat ik geen gezeik wil omdat mijn huidige hypotheekverstrekker er per ongeluk achter zou kunnen komen dat ik dit verzwegen heb.

Ik denk persoonlijk dat je je vermogen het liefst zo divers mogelijk opbouwt. Dan ben je zoveel mogelijk gehedged tegen veranderende omstandigheden. Je volledige vermogen zit nu al in vastgoed, dan vind ik het niet de meest logische stap om je positie in vastgoed nog verder te vergroten.

Enige reden om dat wel te doen is als er gigantische rendementen tegenover staan. Maar wat ik van vrienden met een tweede huis begrijp valt dat nog best tegen. Als je huurbemiddeling, onderhoud, afschrijving, financieringskosten, leegstand etcetera meerekent, mag je uitgaan van iets van 4 procent rendement. Plus de waardevermeerdering van de woning, maar de vraag is hoeveel rek daar nog in zit.

Dus tja, ik zou zelf in jouw positie eerder kiezen voor het zo snel mogelijk aflossen van je schulden en je geld dan steken in een asset waar je nu nog niet in zit, zoals aandelen. Spreiden, spreiden, spreiden.
pi_196960998
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik kan wel boetevrij aflossen, weet ik. Zou best een optie kunnen zijn maar duurt het niet alsnog 20 jaar voor je klaar bent met aflossen :P .
Dan moet je ipv 5% 10% aflossen per jaar dan duurt het maar 10 jaar. :D
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:00:30 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196961061
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:53 schreef SOG het volgende:
Lekker op tijd nu de overdrachtsbelasting van 2 naar 8 procent is gegaan voor een 2de woning of woning tbv verhuur
Tja.. ik ben toch nog niet zo ver, op z'n vroegst 2022.
Resistance is futile.
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:06:18 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196961140
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 09:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ik denk persoonlijk dat je je vermogen het liefst zo divers mogelijk opbouwt. Dan ben je zoveel mogelijk gehedged tegen veranderende omstandigheden. Je volledige vermogen zit nu al in vastgoed, dan vind ik het niet de meest logische stap om je positie in vastgoed nog verder te vergroten.

Enige reden om dat wel te doen is als er gigantische rendementen tegenover staan. Maar wat ik van vrienden met een tweede huis begrijp valt dat nog best tegen. Als je huurbemiddeling, onderhoud, afschrijving, financieringskosten, leegstand etcetera meerekent, mag je uitgaan van iets van 4 procent rendement. Plus de waardevermeerdering van de woning, maar de vraag is hoeveel rek daar nog in zit.

Dus tja, ik zou zelf in jouw positie eerder kiezen voor het zo snel mogelijk aflossen van je schulden en je geld dan steken in een asset waar je nu nog niet in zit, zoals aandelen. Spreiden, spreiden, spreiden.
Het gaat me dus niet zozeer om het rendement. Voor aandelen wil ik m'n overwaarde in ieder geval niet aanboren. En ik vind aandelen een beetje eng :@ , ik weet daar al helemáál niets van.

Versneld aflossen ga ik wel meenemen. Maar als mijn lasten gelijk zouden blijven met een tweede woning, dan kan ik ook gewoon versneld aflossen :@
Resistance is futile.
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:09:52 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196961205
quote:
Wel een dingetje, ja..
Resistance is futile.
pi_196961222
De goedkoopste lening die je kan hebben is die van je eigen woning, dubbel waar bij HRA.

Als je overweegt in de toekomst een tweede woning voor verhuur aan te schaffen is nu aflossen op je huidige hypotheek het domste wat je kan doen... Sterker nog dan is het in de toekomst misschien wel verstandig om een tweede hypotheek op je woonhuis te nemen, zodoende tegen de 100% op je woonhuis te zitten en "maar"30% of i.i.g. lager dan 70% LTV op je verhuurde woning te zitten.
Op je woonhuis is de rente nu 1,x %, verhuurde woning is gauw 3+%.
pi_196961298
quote:
11s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:09 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wel een dingetje, ja..
Huurders die niet betalen is natuurlijk wel een risico, valt in te dammen door goed door te vragen en referenties te vragen. O.a. waar werkt men, ontvangt men ook gewoon salaris, borgstelling eisen van bijvoorbeeld ouders, een jaar contract starten en 2 of 3 maanden borg vragen.

Er zijn natuurlijk "professionele slechte huurders" die je er niet uit weet te pakken, maar dan is je risico beperkt tot 9 maanden niet betalen en verloopt het contract na een jaar een mogen ze verkassen... kost wel moeite natuurlijk.
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:16:06 #28
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_196961328
No offence, maar financieel heb je zo te zien de mogelijkheden om over een x periode een mooie vrijstaande vrijaf woning te kopen.

Dan ga je ook vermogen opbouwen en je woont vele malen mooier dan die jaren 70 drive in woning.
pi_196961347
quote:
Mijn oom verhuurt aan expats en via een verhuurmakelaar, maar alsnog paar keer een verkeerde gehad. Okay geen junks of dat soort volk, die kunnen het sowieso niet betalen. Maar wel paar keer mensen die er best een puinzooi van hebben gemaakt en veel schade hebben veroorzaakt. Wil je een nieuwe huurder, moet je dat eerst weer op zien te lossen.

Het lijkt mij persoonlijk ook teveel gedoe om naast je baan te doen en zou me veel stress geven. Helemaal omdat je ook nog moet gaan lenen en met een soort tweede hypotheek zit dan.

Aan de andere kant, wel slim om extra vermogen in vastgoed te steken. Aan familie/vrienden verhuren kan goed, maar kan misschien ook ten koste gaan van de relatie. Vrienden van me verhuren aan hun dochter, dat is wel een ander verhaal natuurlijk. Maar het kan altijd weer bepaalde spanningen meebrengen. Ook iets om misschien mee te nemen in de afweging.
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:18:50 #30
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196961377
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:11 schreef namliam het volgende:
De goedkoopste lening die je kan hebben is die van je eigen woning, dubbel waar bij HRA.

Als je overweegt in de toekomst een tweede woning voor verhuur aan te schaffen is nu aflossen op je huidige hypotheek het domste wat je kan doen... Sterker nog dan is het in de toekomst misschien wel verstandig om een tweede hypotheek op je woonhuis te nemen, zodoende tegen de 100% op je woonhuis te zitten en "maar"30% of i.i.g. lager dan 70% LTV op je verhuurde woning te zitten.
Op je woonhuis is de rente nu 1,x %, verhuurde woning is gauw 3+%.
Ik snap je post niet zo goed :@ .

Wat bedoel je met 'dubbel waar bij HRA'?

Ik lees dingen over een verhuurhypotheek. De rente is dan wel rond 4% geloof ik. En lang niet elke bank biedt zoiets aan. Ik denk niet dat je zomaar een tweede woning voor verhuur mag kopen onder dezelfde voorwaarden, of is dat niet wat je bedoelt?

En wat bedoel je met LTV? Of stel ik nou een hele domme vraag? :@
Resistance is futile.
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:21:32 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196961433
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:16 schreef RamboDirk het volgende:
No offence, maar financieel heb je zo te zien de mogelijkheden om over een x periode een mooie vrijstaande vrijaf woning te kopen.

Dan ga je ook vermogen opbouwen en je woont vele malen mooier dan die jaren 70 drive in woning.
Dat mag je vinden maar ik woon toevallig heel graag in deze jaren 60 drive in woning. Fijn huis, helemaal mijn eigen smaak op de keuken na, dichtbij m'n schoonouders maar niet te dichtbij, leuke wijk, fijne buren.

Vrijstaande woning vrijaf is ook fijn, zo ben ik opgegroeid. Maar daar gaan m'n lasten ook mee omhoog.
Resistance is futile.
pi_196961457
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik snap je post niet zo goed :@ .

Wat bedoel je met 'dubbel waar bij HRA'?

Ik lees dingen over een verhuurhypotheek. De rente is dan wel rond 4% geloof ik. En lang niet elke bank biedt zoiets aan. Ik denk niet dat je zomaar een tweede woning voor verhuur mag kopen onder dezelfde voorwaarden, of is dat niet wat je bedoelt?

En wat bedoel je met LTV? Of stel ik nou een hele domme vraag? :@
Er wordt bedoeld dat je dan ook meegeniet van HRA.
Dat verhaal gaat alleen niet op, want een evt. extra lening op je huidige woning voor een belegging is niet aftrekbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-12-2020 10:25:29 ]
pi_196961467
"dubbel waar bij HRA" bedoel ik mee dat door HRA je effectief betaalde rente NOG lager is...
Een eerste hypotheek op je woonhuis is de goedkoopste lening, zeker als je ook nog HRA geniet.

LTV is Loan To Value, ofwel je koopt een appartement van 400.000e leent 200.000e dan is de LTV 50%.
Hoe hoger je LTV hoe hoger de rente vergoeding is die je betaald.

RNHB: https://www.rnhb.nl/starter/rentetarieven-starter
Is een van de voordeligste momenteel, hou er bovendien rekening mee dat je 5k kwijt bent aan "advies" + taxaties + notaris en andere kosten.
pi_196961474
Ik heb meerdere woningen voor de verhuur. Ik betaal bij geen van de woningen 4%, dus dat valt nog wel mee. Rente is wat hoger dan voor je gewone woning maar rond de 3% is haalbaar voor zo'n 10 jaar vast.

LTV = Loan to value (hoeveel leen je t.o.v. de waarde van je woning), die is bij beleggingspanden vaak maximaal rond de 80% en op je eigen woning 100%, meer wil de bank je niet lenen t.o.v. van dus de waarde, het moet op inkomen ook passen. Dat je 500k kan lenen voor een eigen woning wil niet zeggen dat je dat ook kan voor een beleggingspand, dat wordt anders getoetst (maar gezien je dan ook huurinkomsten hebt is er met je inkomen best wel wat mogelijk).

Wij doen ook niet aan aflossingsvrij, onze gedachte is dat zolang de huurder rente en aflossing betaalt, we eigenlijk 0 euro per jaar overhouden dat het huis dan vanzelf van ons wordt (en daarmee is je koopmoment ook minder belangrijk, zolang de huurder hem voor je betaalt dan maakt t ook minder uit wat jij betaalt hebt, jij hebt aan het eind van de rit een woning vrij van geldleningen en een mooie aanvulling op je inkomen).

Of je de lening op je eigen huis of niet afsluit maakt voor de HRA niet af overigens hé. Je krijgt alleen HRA over het deel waarbij de besteding van de geldlening je eigen woning is geweest.

[ Bericht 4% gewijzigd door soepkoe op 26-12-2020 10:25:43 (x) ]
pi_196961481
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:23 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Er wordt bedoeld dat je dan ook meegeniet van HRA.
Dat verhaal gaat alleen niet op, want een evt. extra lening op je huidige woning is niet aftrekbaar.
Een extra lening niet nee, maar dat gaat op als je NU aflost ...
Als je dit soort plannen hebt kan je dus beter juist niet aflossen zodat je je HRA behoud.
pi_196961506
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:23 schreef namliam het volgende:
"dubbel waar bij HRA" bedoel ik mee dat door HRA je effectief betaalde rente NOG lager is...
Een eerste hypotheek op je woonhuis is de goedkoopste lening, zeker als je ook nog HRA geniet.

LTV is Loan To Value, ofwel je koopt een appartement van 400.000e leent 200.000e dan is de LTV 50%.

Is een van de voordeligste momenteel, hou er bovendien rekening mee dat je 5k kwijt bent aan "advies" + taxaties + notaris en andere kosten.
Ja alleen is het extra leningdeel niet aftrekbaar. Jammer de pammer
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:26:11 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196961507
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:14 schreef namliam het volgende:

[..]

Huurders die niet betalen is natuurlijk wel een risico, valt in te dammen door goed door te vragen en referenties te vragen. O.a. waar werkt men, ontvangt men ook gewoon salaris, borgstelling eisen van bijvoorbeeld ouders, een jaar contract starten en 2 of 3 maanden borg vragen.

Er zijn natuurlijk "professionele slechte huurders" die je er niet uit weet te pakken, maar dan is je risico beperkt tot 9 maanden niet betalen en verloopt het contract na een jaar een mogen ze verkassen... kost wel moeite natuurlijk.
En best via een bemiddelaar. Die hebben ervaring.

Of een bekende, maar ik ben daar toch ook een beetje huiverig voor.
Resistance is futile.
pi_196961532
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:24 schreef namliam het volgende:

[..]

Een extra lening niet nee, maar dat gaat op als je NU aflost ...
Als je dit soort plannen hebt kan je dus beter juist niet aflossen zodat je je HRA behoud.
Ah zo. Dat maakt het inderdaad anders. Dan los je niks af maar gebruik je je pot met geld voor een belegging. Dat is de meest voordelige weg idd. En ook de te adviseren route als je het mij vraagt.
pi_196961580
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

je moet t ook niet spannender maken dan dat het is hoor.., natuurlijk kan er wat fout gaan en dat kan veel geld kosten. maar je kan zelf ook al veel doen om dat te voorkomen: wie komt erin, snap ik dat hij/ zij erin wil, wat is zijn/haar verhaal, hoe denk ik dat de huurder toekomstig zijn/ haar huur kan betalen, zelf af en toe even langs rijden om een indruk te krijgen van de bewoning van de huurder etc.
pi_196961614
Nog afgezien van het feit dat 90+% van alle mensen gewoon "nette" mensen zijn die er niet op uit zijn om de boel op te lichten, te vernielen etc.
pi_196961685
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:23 schreef namliam het volgende:

zeker niet de goodkoopste momenteel.., nationale nederlanden en rabobank zijn meer dan een half procent goedkoper
pi_196961721
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:26 schreef Seven. het volgende:

[..]

Logisch blijven nadenken is het devies.

In dat horrortopic waar hier over wordt gesproken zijn ook wel een aantal :') keuzes gemaakt door de verhuurder. Zoals veel te ver uit de richting wonen, nauwelijks referenties, geen buffers om tegenvallers op te vangen. En de helft van het hurende koppel studeerde nog.
Toen de verhuurder eenmaal uit de shit was ging hij zijn woning verhuren aan cliënten beschermd wonen. _O- Tsja. Ook dat ging uiteraard mis. Niks tegen cliënten beschermd wonen maar ik zou als verhuurder (die net uit een wanbetalingssituatie komt) wel 2x nadenken voordat je je huis verhuurt aan mensen die net wel / net niet zelfstandig kunnen wonen.

Tot slot: staar je niet blind op een bemiddelaar. Die helpen je wel met selecteren maar als het daarna mis gaat zijn ze daar niet op aanspreekbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-12-2020 10:39:15 ]
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:36:53 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196961743
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:14 schreef namliam het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:16 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Mijn oom verhuurt aan expats en via een verhuurmakelaar, maar alsnog paar keer een verkeerde gehad. Okay geen junks of dat soort volk, die kunnen het sowieso niet betalen. Maar wel paar keer mensen die er best een puinzooi van hebben gemaakt en veel schade hebben veroorzaakt. Wil je een nieuwe huurder, moet je dat eerst weer op zien te lossen.

Het lijkt mij persoonlijk ook teveel gedoe om naast je baan te doen en zou me veel stress geven. Helemaal omdat je ook nog moet gaan lenen en met een soort tweede hypotheek zit dan.

Aan de andere kant, wel slim om extra vermogen in vastgoed te steken. Aan familie/vrienden verhuren kan goed, maar kan misschien ook ten koste gaan van de relatie. Vrienden van me verhuren aan hun dochter, dat is wel een ander verhaal natuurlijk. Maar het kan altijd weer bepaalde spanningen meebrengen. Ook iets om misschien mee te nemen in de afweging.
Mijn man kan het stukje management op zich nemen, en hij is ook nog eens superhandig. Hij heeft onze eigen woning zonder hulp van buitenaf verbouwd. En dan bedoel ik niet een verfje maar echt totaal strippen inclusief gevels vervangen, badkamers plaatsen, vloeren storten, muren opbouwen, vloerverwarming installeren, dakreparaties. _O_

Het grootste voordeel van deze constructie is dat de lasten verder gelijk blijven. Mijn inkomen uit werk gaat nog wel stijgen naar verwachting. Tenminste, ik ben nog niet van plan om zelf gas terug te nemen de komende 10 jaar en ik zie wel mogelijkheden bij m'n huidige werkgever.
Resistance is futile.
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:38:00 #44
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_196961770
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:29 schreef soepkoe het volgende:

[..]

je moet t ook niet spannender maken dan dat het is hoor.., natuurlijk kan er wat fout gaan en dat kan veel geld kosten. maar je kan zelf ook al veel doen om dat te voorkomen: wie komt erin, snap ik dat hij/ zij erin wil, wat is zijn/haar verhaal, hoe denk ik dat de huurder toekomstig zijn/ haar huur kan betalen, zelf af en toe even langs rijden om een indruk te krijgen van de bewoning van de huurder etc.
en vermijdt buitenlandse mensen. (no offence)
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:38:58 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196961788
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:27 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Ah zo. Dat maakt het inderdaad anders. Dan los je niks af maar gebruik je je pot met geld voor een belegging. Dat is de meest voordelige weg idd. En ook de te adviseren route als je het mij vraagt.
Ik heb alleen geen pot met geld :D
Resistance is futile.
pi_196961831
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:38 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ga dan eerst werken daaraan, zodat je een comfortabel bedrag hebt (4 maandsalarissen ofzo) en spaar/beleg naar een bedrag waarbij je een lage hypotheek voor tweede woning nodig hebt. Nu zou ik dat echt te onzeker vinden als je een partner en kind hebt!
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:45:31 #47
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196961907
OK, dan wordt mijn voornemen voor 2021 om de studieschuld weg te werken en advies in te winnen over financieringsmogelijkheden.

En ook goed nadenken over wat m'n man en ik hierover vastleggen bij de notaris, mochten we ooit uit elkaar gaan. We hebben wel heldere afspraken over onze woning nu, maar zoiets verandert de zaak weer en hij zal naar verwachting ook hier weer een forse bijdrage leveren, ook al is die bijdrage niet financieel. Zonder zijn bijdrage wordt het (onderhoud) op z'n minst een stuk duurder.
Resistance is futile.
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:46:38 #48
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196961934
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:41 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ga dan eerst werken daaraan, zodat je een comfortabel bedrag hebt (4 maandsalarissen ofzo) en spaar/beleg naar een bedrag waarbij je een lage hypotheek voor tweede woning nodig hebt. Nu zou ik dat echt te onzeker vinden als je een partner en kind hebt!
Neem ik mee. Binnenkort maar eens een plan smeden.
Resistance is futile.
pi_196961992
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 december 2020 10:38 schreef Seven. het volgende:

[..]

Je bent... erm nee laat ik dat niet doen.

Een pot met geld vind je niet zomaar natuurlijk, de "verhuur guru's" zeggen echter dat het niet nodig is.
Je stelt dat je 50k overwaarde hebt, neem die overwaarde op door een tweede hypotheek en je hebt 50k cash.
Een verhuur hypotheek kan je krijgen tot 80% in de meeste gevallen 50k / 20% = 250.000k.

Zo kan je dus zonder "eigen geld" al een woning kopen van 250.000 euro.
Op die 50k betaal je 1,5% = 750 euro per jaar
Op 200k betaal je 3% = 6.000 euro per jaar
Extra kosten 3250 euro per jaar aan onderhoud e.d. (vergeet niet eigenaars deel van de OZB e.d.)

Heb je totaal 10.000 euro kosten, verhuur het voor 1.000 euro per maand dan hou je er nog 2.000 euro extra aan over per jaar.

Zit nog wel een haakje en een oogje hier en daar, maar laten we die maar even voor wat het is.
En laten we niet verzanden in de vergelijking "maar 1,5% is te hoog, 1,47% kan ook"
  zaterdag 26 december 2020 @ 10:50:08 #50
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_196962010
Steek maandelijks een deel van je spaargeld in Bitcoin

Koop je over 10 jaar de hele straat.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: