Niemand weet wat de woningmarkt over 20 jaar doet maar in de laatste 100 jaar zien we toch wel dat het een stijgende lijn is met hier en daar wat dalingen tijdens economische crises. Dus het uitstapmoment is dan cruciaal. En als dit corona gedoe aanhoudt, dan zou de komende 5 jaar wel eens een mooi moment kunnen zijn om meer waar voor m'n geld te krijgen.quote:Op zaterdag 26 december 2020 02:06 schreef Werkperd het volgende:
Mooi plan maar a jij weet niet hoe veel het huis waard zal zijn over 20 jaar en b bij verhuren komt veel wettelijke dingen bij kijken zoals huurdersrechten. Eenmaal de verkeerde tegenkomen en je hebt jarenlange hoofpijn.
Je kan het via een makelaar ook verhuren. Dan heb je al wa meer zekerheid met de juiste huurders.quote:Op zaterdag 26 december 2020 02:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Niemand weet wat de woningmarkt over 20 jaar doet maar in de laatste 100 jaar zien we toch wel dat het een stijgende lijn is met hier en daar wat dalingen tijdens economische crises. Dus het uitstapmoment is dan cruciaal. En als dit corona gedoe aanhoudt, dan zou de komende 5 jaar wel eens een mooi moment kunnen zijn om meer waar voor m'n geld te krijgen.
B.. ja, dat risico loop je inderdaad als verhuurder. Huurdersrechten is een kwestie van inlezen en ook goed advies inwinnen bij het opstellen van een huurcontract etc.
Zolang de huur dat opbrengt, is dat zeker het overwegen waard.quote:Op zaterdag 26 december 2020 04:40 schreef bitterbal het volgende:
[..]
Je kan het via een makelaar ook verhuren. Dan heb je al wa meer zekerheid met de juiste huurders.
Ik heb hier ook eens een topic gelezen over de horror van een verkeerde huurder.quote:Op zaterdag 26 december 2020 06:30 schreef Fleischmeister het volgende:
Wat een hoop gedoe vergeleken met je overtollige geld gewoon passief in een beleggingsportefeuille knallen, ik zou er serieus tegenop zien, zeker als ik net dat Horrorhuurders programma heb gezien
Sinds die reeks (want het waren nogal wat topics) denk ik: nooit van mn leven dat ik daar aan beginquote:Op zaterdag 26 december 2020 06:57 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Ik heb hier ook eens een topic gelezen over de horror van een verkeerde huurder.
Linkje?quote:Op zaterdag 26 december 2020 09:10 schreef Piles het volgende:
[..]
Sinds die reeks (want het waren nogal wat topics) denk ik: nooit van mn leven dat ik daar aan begin
Ik zit eigenlijk ook te overwegen om in m'n eigen kring te verhuren.quote:Op zaterdag 26 december 2020 06:30 schreef Fleischmeister het volgende:
Wat een hoop gedoe vergeleken met je overtollige geld gewoon passief in een beleggingsportefeuille knallen, ik zou er serieus tegenop zien, zeker als ik net dat Horrorhuurders programma heb gezien
Ergens tussen 6 en 7k bruto. Mijn huis is 240-250k waard maar daar rust een hypotheek van 200k op.quote:Op zaterdag 26 december 2020 09:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Linkje?
Hoeveel geld moet je wel niet verdienen voor 500k hypotheek. En als je huis 200k waard is kom je niet over 500k heen tenzij hoge rente beleg hypotheek....
Wachten met dit idee tot huis 1 + 100% waarde aan hypo op huis 1 > koopprijs huis 2 en je dat rond kan krijgen.
Klopt deels.quote:Op zaterdag 26 december 2020 09:35 schreef Heph844 het volgende:
Als ik het goed begrijp heb je op dit moment een studieschuld en geen spaargeld. Het vermogen dat je wel hebt is een bescheiden overwaarde op je huidige woning, in een overspannen woningmarkt. Die overwaarde wil je opnemen door je hypotheek te verhogen, zodat je met een hefboom aflossingsvrij een tweede woning kan kopen.
Ik ben misschien wat ouderwets, maar ik zie wel wat risico's in dit plan.
@JDxquote:Op zaterdag 26 december 2020 09:47 schreef Seven. het volgende:
Ik durf wel een gokje te wagen, maar middels dit topic probeer ik ook de risico's in te schatten. Dus kom maar door.
Ik kan wel boetevrij aflossen, weet ik. Zou best een optie kunnen zijn maar duurt het niet alsnog 20 jaar voor je klaar bent met aflossenquote:Op zaterdag 26 december 2020 09:40 schreef monsterd. het volgende:
Kun je versneld gaan aflossen op je woning? Gaan wij ook doen zodra we klaar zijn met verbouwen. Kun je misschien binnen een aantal jaar hypotheek-vrij zijn en over een aantal jaar je huidige woning verhuren en zelf een andere woning kopen.
Ik denk persoonlijk dat je je vermogen het liefst zo divers mogelijk opbouwt. Dan ben je zoveel mogelijk gehedged tegen veranderende omstandigheden. Je volledige vermogen zit nu al in vastgoed, dan vind ik het niet de meest logische stap om je positie in vastgoed nog verder te vergroten.quote:Op zaterdag 26 december 2020 09:47 schreef Seven. het volgende:
[..]
Klopt deels.
Ik ben niet van plan om aflossingsvrij te kopen. Dat zou je normaal met een tweede woning wel kunnen doen. Maar ik wil geen winst maken, ik wil gewoon gelijke lasten en vermogen opbouwen. Volgens mij kun je ook alleen maar winst maken door je lasten te verlagen.
Ik weet ook nog niet of ik de overwaarde op m'n huidige woning wel aan wil boren, dat vind ik wel een puntje. Het idee van de bescheiden overwaarde hebben staat me wel aan want het geeft wat zekerheid.
En de studieschuld wil ik weggepoetst hebben voor ik hier aan begin, al is het maar omdat ik geen gezeik wil omdat mijn huidige hypotheekverstrekker er per ongeluk achter zou kunnen komen dat ik dit verzwegen heb.
Ik durf wel een gokje te wagen, maar middels dit topic probeer ik ook de risico's in te schatten. Dus kom maar door.
Dan moet je ipv 5% 10% aflossen per jaar dan duurt het maar 10 jaar.quote:Op zaterdag 26 december 2020 09:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik kan wel boetevrij aflossen, weet ik. Zou best een optie kunnen zijn maar duurt het niet alsnog 20 jaar voor je klaar bent met aflossen.
Tja.. ik ben toch nog niet zo ver, op z'n vroegst 2022.quote:Op zaterdag 26 december 2020 09:53 schreef SOG het volgende:
Lekker op tijd nu de overdrachtsbelasting van 2 naar 8 procent is gegaan voor een 2de woning of woning tbv verhuur
Het gaat me dus niet zozeer om het rendement. Voor aandelen wil ik m'n overwaarde in ieder geval niet aanboren. En ik vind aandelen een beetje engquote:Op zaterdag 26 december 2020 09:54 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat je je vermogen het liefst zo divers mogelijk opbouwt. Dan ben je zoveel mogelijk gehedged tegen veranderende omstandigheden. Je volledige vermogen zit nu al in vastgoed, dan vind ik het niet de meest logische stap om je positie in vastgoed nog verder te vergroten.
Enige reden om dat wel te doen is als er gigantische rendementen tegenover staan. Maar wat ik van vrienden met een tweede huis begrijp valt dat nog best tegen. Als je huurbemiddeling, onderhoud, afschrijving, financieringskosten, leegstand etcetera meerekent, mag je uitgaan van iets van 4 procent rendement. Plus de waardevermeerdering van de woning, maar de vraag is hoeveel rek daar nog in zit.
Dus tja, ik zou zelf in jouw positie eerder kiezen voor het zo snel mogelijk aflossen van je schulden en je geld dan steken in een asset waar je nu nog niet in zit, zoals aandelen. Spreiden, spreiden, spreiden.
Huurders die niet betalen is natuurlijk wel een risico, valt in te dammen door goed door te vragen en referenties te vragen. O.a. waar werkt men, ontvangt men ook gewoon salaris, borgstelling eisen van bijvoorbeeld ouders, een jaar contract starten en 2 of 3 maanden borg vragen.quote:
Mijn oom verhuurt aan expats en via een verhuurmakelaar, maar alsnog paar keer een verkeerde gehad. Okay geen junks of dat soort volk, die kunnen het sowieso niet betalen. Maar wel paar keer mensen die er best een puinzooi van hebben gemaakt en veel schade hebben veroorzaakt. Wil je een nieuwe huurder, moet je dat eerst weer op zien te lossen.quote:Op zaterdag 26 december 2020 06:30 schreef Fleischmeister het volgende:
Ik snap je post niet zo goedquote:Op zaterdag 26 december 2020 10:11 schreef namliam het volgende:
De goedkoopste lening die je kan hebben is die van je eigen woning, dubbel waar bij HRA.
Als je overweegt in de toekomst een tweede woning voor verhuur aan te schaffen is nu aflossen op je huidige hypotheek het domste wat je kan doen... Sterker nog dan is het in de toekomst misschien wel verstandig om een tweede hypotheek op je woonhuis te nemen, zodoende tegen de 100% op je woonhuis te zitten en "maar"30% of i.i.g. lager dan 70% LTV op je verhuurde woning te zitten.
Op je woonhuis is de rente nu 1,x %, verhuurde woning is gauw 3+%.
Dat mag je vinden maar ik woon toevallig heel graag in deze jaren 60 drive in woning. Fijn huis, helemaal mijn eigen smaak op de keuken na, dichtbij m'n schoonouders maar niet te dichtbij, leuke wijk, fijne buren.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:16 schreef RamboDirk het volgende:
No offence, maar financieel heb je zo te zien de mogelijkheden om over een x periode een mooie vrijstaande vrijaf woning te kopen.
Dan ga je ook vermogen opbouwen en je woont vele malen mooier dan die jaren 70 drive in woning.
Er wordt bedoeld dat je dan ook meegeniet van HRA.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik snap je post niet zo goed.
Wat bedoel je met 'dubbel waar bij HRA'?
Ik lees dingen over een verhuurhypotheek. De rente is dan wel rond 4% geloof ik. En lang niet elke bank biedt zoiets aan. Ik denk niet dat je zomaar een tweede woning voor verhuur mag kopen onder dezelfde voorwaarden, of is dat niet wat je bedoelt?
En wat bedoel je met LTV? Of stel ik nou een hele domme vraag?
Een extra lening niet nee, maar dat gaat op als je NU aflost ...quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:23 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Er wordt bedoeld dat je dan ook meegeniet van HRA.
Dat verhaal gaat alleen niet op, want een evt. extra lening op je huidige woning is niet aftrekbaar.
Ja alleen is het extra leningdeel niet aftrekbaar. Jammer de pammerquote:Op zaterdag 26 december 2020 10:23 schreef namliam het volgende:
De goedkoopste lening die je kan hebben is die van je eigen woning, dubbel waar bij HRA.
"dubbel waar bij HRA" bedoel ik mee dat door HRA je effectief betaalde rente NOG lager is...
Een eerste hypotheek op je woonhuis is de goedkoopste lening, zeker als je ook nog HRA geniet.
LTV is Loan To Value, ofwel je koopt een appartement van 400.000e leent 200.000e dan is de LTV 50%.
Hoe hoger je LTV hoe hoger de rente vergoeding is die je betaald.
RNHB: https://www.rnhb.nl/starter/rentetarieven-starter
Is een van de voordeligste momenteel, hou er bovendien rekening mee dat je 5k kwijt bent aan "advies" + taxaties + notaris en andere kosten.
En best via een bemiddelaar. Die hebben ervaring.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:14 schreef namliam het volgende:
[..]
Huurders die niet betalen is natuurlijk wel een risico, valt in te dammen door goed door te vragen en referenties te vragen. O.a. waar werkt men, ontvangt men ook gewoon salaris, borgstelling eisen van bijvoorbeeld ouders, een jaar contract starten en 2 of 3 maanden borg vragen.
Er zijn natuurlijk "professionele slechte huurders" die je er niet uit weet te pakken, maar dan is je risico beperkt tot 9 maanden niet betalen en verloopt het contract na een jaar een mogen ze verkassen... kost wel moeite natuurlijk.
Ah zo. Dat maakt het inderdaad anders. Dan los je niks af maar gebruik je je pot met geld voor een belegging. Dat is de meest voordelige weg idd. En ook de te adviseren route als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:24 schreef namliam het volgende:
[..]
Een extra lening niet nee, maar dat gaat op als je NU aflost ...
Als je dit soort plannen hebt kan je dus beter juist niet aflossen zodat je je HRA behoud.
je moet t ook niet spannender maken dan dat het is hoor.., natuurlijk kan er wat fout gaan en dat kan veel geld kosten. maar je kan zelf ook al veel doen om dat te voorkomen: wie komt erin, snap ik dat hij/ zij erin wil, wat is zijn/haar verhaal, hoe denk ik dat de huurder toekomstig zijn/ haar huur kan betalen, zelf af en toe even langs rijden om een indruk te krijgen van de bewoning van de huurder etc.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
En best via een bemiddelaar. Die hebben ervaring.
Of een bekende, maar ik ben daar toch ook een beetje huiverig voor.
zeker niet de goodkoopste momenteel.., nationale nederlanden en rabobank zijn meer dan een half procent goedkoperquote:Op zaterdag 26 december 2020 10:23 schreef namliam het volgende:
"dubbel waar bij HRA" bedoel ik mee dat door HRA je effectief betaalde rente NOG lager is...
Een eerste hypotheek op je woonhuis is de goedkoopste lening, zeker als je ook nog HRA geniet.
LTV is Loan To Value, ofwel je koopt een appartement van 400.000e leent 200.000e dan is de LTV 50%.
Hoe hoger je LTV hoe hoger de rente vergoeding is die je betaald.
RNHB: https://www.rnhb.nl/starter/rentetarieven-starter
Is een van de voordeligste momenteel, hou er bovendien rekening mee dat je 5k kwijt bent aan "advies" + taxaties + notaris en andere kosten.
Logisch blijven nadenken is het devies.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
En best via een bemiddelaar. Die hebben ervaring.
Of een bekende, maar ik ben daar toch ook een beetje huiverig voor.
En best via een bemiddelaar. Die hebben ervaring.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:14 schreef namliam het volgende:
[..]
Huurders die niet betalen is natuurlijk wel een risico, valt in te dammen door goed door te vragen en referenties te vragen. O.a. waar werkt men, ontvangt men ook gewoon salaris, borgstelling eisen van bijvoorbeeld ouders, een jaar contract starten en 2 of 3 maanden borg vragen.
Er zijn natuurlijk "professionele slechte huurders" die je er niet uit weet te pakken, maar dan is je risico beperkt tot 9 maanden niet betalen en verloopt het contract na een jaar een mogen ze verkassen... kost wel moeite natuurlijk.
Mijn man kan het stukje management op zich nemen, en hij is ook nog eens superhandig. Hij heeft onze eigen woning zonder hulp van buitenaf verbouwd. En dan bedoel ik niet een verfje maar echt totaal strippen inclusief gevels vervangen, badkamers plaatsen, vloeren storten, muren opbouwen, vloerverwarming installeren, dakreparaties.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:16 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Mijn oom verhuurt aan expats en via een verhuurmakelaar, maar alsnog paar keer een verkeerde gehad. Okay geen junks of dat soort volk, die kunnen het sowieso niet betalen. Maar wel paar keer mensen die er best een puinzooi van hebben gemaakt en veel schade hebben veroorzaakt. Wil je een nieuwe huurder, moet je dat eerst weer op zien te lossen.
Het lijkt mij persoonlijk ook teveel gedoe om naast je baan te doen en zou me veel stress geven. Helemaal omdat je ook nog moet gaan lenen en met een soort tweede hypotheek zit dan.
Aan de andere kant, wel slim om extra vermogen in vastgoed te steken. Aan familie/vrienden verhuren kan goed, maar kan misschien ook ten koste gaan van de relatie. Vrienden van me verhuren aan hun dochter, dat is wel een ander verhaal natuurlijk. Maar het kan altijd weer bepaalde spanningen meebrengen. Ook iets om misschien mee te nemen in de afweging.
en vermijdt buitenlandse mensen. (no offence)quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:29 schreef soepkoe het volgende:
[..]
je moet t ook niet spannender maken dan dat het is hoor.., natuurlijk kan er wat fout gaan en dat kan veel geld kosten. maar je kan zelf ook al veel doen om dat te voorkomen: wie komt erin, snap ik dat hij/ zij erin wil, wat is zijn/haar verhaal, hoe denk ik dat de huurder toekomstig zijn/ haar huur kan betalen, zelf af en toe even langs rijden om een indruk te krijgen van de bewoning van de huurder etc.
Ik heb alleen geen pot met geldquote:Op zaterdag 26 december 2020 10:27 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Ah zo. Dat maakt het inderdaad anders. Dan los je niks af maar gebruik je je pot met geld voor een belegging. Dat is de meest voordelige weg idd. En ook de te adviseren route als je het mij vraagt.
Ga dan eerst werken daaraan, zodat je een comfortabel bedrag hebt (4 maandsalarissen ofzo) en spaar/beleg naar een bedrag waarbij je een lage hypotheek voor tweede woning nodig hebt. Nu zou ik dat echt te onzeker vinden als je een partner en kind hebt!quote:
Neem ik mee. Binnenkort maar eens een plan smeden.quote:Op zaterdag 26 december 2020 10:41 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ga dan eerst werken daaraan, zodat je een comfortabel bedrag hebt (4 maandsalarissen ofzo) en spaar/beleg naar een bedrag waarbij je een lage hypotheek voor tweede woning nodig hebt. Nu zou ik dat echt te onzeker vinden als je een partner en kind hebt!
Je bent... erm nee laat ik dat niet doen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |