In België noemt men het ...selder in plaats van ...selderij.quote:Op dinsdag 22 december 2020 15:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoera voor Molo.
Ik heb geloof ik alle soorten selderij in huis:
Knolsederij
Bleekselderij
Selderijblad vers
Selderijblad gedroogd
Selderijzout
Selderijpoeder.
Met het daarop briljante antwoord van Nick Trachet:quote:In NL spreekt met van selderij, wanneer zou die ij in het vlaams weggevallen zijn? Want in frans en engels is het toch ook seleri/celery?
quote:Ik vermoed dat de '-erij' er afgeknipt is omdat het hier taalkundig niet gaat om een verzelfstandiging van een activiteit, zoals in slijterij, slagerij bakkerij, ... kloterij.
De selderij is geen 'plek waar men seldert', maar een groente.
De mensen vonden de uitgang op -ij hier dan ook onpassend en zo werd het selder. Dat is taalrijkdom.
Omdat er niet geknofd/t wordt natuurlijkquote:Op dinsdag 22 december 2020 17:00 schreef Candaasje het volgende:
Zeg sig, als je toch bezig bent...waarom noemen ze knoflook in België 'look' ? Ik heb me de eerste weken suf gezocht op die weegschalen in de supermarkt
Nou ja, als ze voor haar gevoel geen tijd had voor een betaalde baan omdat in haar ogen anders het huis zou versloffen, dan leed ze er dus wel onder, in mijn ogen in elk geval.quote:Op dinsdag 22 december 2020 11:31 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Zij kon niet tegen viezigheid, maar leed er niet onder. Ze hadden een hond, die verhaarde natuurlijk. Dus 4x per dag werd er gezogen, en 2x per dag gedweild. Ze had ook geen tijd voor een betaalde baan want dan zou het huis versloffen.
Maar ook iemand die wanneer ze met vakantie zou gaan, de koffer 4 weken van te voren gepakt had (al ging alles er nog wel een paar keer uit om te wassen).
Ik heb daar altijd met verbazing naar gekeken.
Ik kan het Trachet eens vragen, als 'ie een beetje in die hoek zit. Voor nu geef ik je maar wat van Norbert (van MergenMetz, laatst ook al eens aangehaald over chocola. Ik ken 'm van de varkensquote:Op dinsdag 22 december 2020 17:00 schreef Candaasje het volgende:
Zeg sig, als je toch bezig bent...waarom noemen ze knoflook in België 'look' ? Ik heb me de eerste weken suf gezocht op die weegschalen in de supermarkt
quote:Opvallend is dat de romaanse talen een ander basiswoord kennen dan de Germaanse. De knof van ons knoflook en de knob van het Duitse Knoblauch zijn vermoedelijk afkomstig van het oudhoogduitse woord klioban, dat iets als kolom of teen betekende. In de Middeleeuwen werd knoflook, eveneens naar klioban, chlobilou genoemd.
Het Engelse garlic komt van gar – duidend op de speervorminge bladeren, de lic komt van leek = look of prei.
https://mergenmetz.nl/tuin/groentesoorten/knoflook/
Oh, fijn dat dat nog kan! Er stond juist vandaag in de NOS app dat alle planbare zorg niet doorgaat vanaf nu. Maar dat klopt dus duidelijk nietquote:Op dinsdag 22 december 2020 17:24 schreef sigme het volgende:
Mijn vader is trouwens vanmiddag gebeld door het ziekenhuis (Emmen), dat de volgende week geplande operatie nog steeds gepland staat.
Dat kost ze minstens 1 dag een IC-bed, vorige keer was het 2 dagen, en ik neem aan dat een 2e ingreep met 4 uur narcose (zoveel tijd kostte de vorige in elk geval) op een 76-jarige eerder meer dan minder IC-risico oplevert.
Klinkt goedquote:Op dinsdag 22 december 2020 17:06 schreef vlindertje89 het volgende:
Een beetje laat, maar
[..]
Nou ja, als ze voor haar gevoel geen tijd had voor een betaalde baan omdat in haar ogen anders het huis zou versloffen, dan leed ze er dus wel onder, in mijn ogen in elk geval.
@:minilot en @:Molo gefeliciteerd!![]()
Verder zag ik nog allerlei creatieve dingen voorbij komen. Tof hoor! Ik heb daar echt de creativiteit en het geduld niet voor, maar vind t heel knap als mensen dat wel kunnen!
En ik las nog over de ouders van fiets die fiets en broer aan het schrikken maakten. Gelukkig was er niks aan de hand!
Ik maakte vanmorgen een wandelingetje, werkte even, en maakte vanmiddag met de buurvrouw en kindjes een wandeling en daarna daar geluncht en nog even gechilld. En toen de kindjes naar bed gingen, sliep ik thuis ook even anderhalf uur op de bank
Nou, ik hoop dat het ook echt doorgaat, dat is nog vers twee natuurlijk. Maar in elk geval is niet alle planbare zorg afgezegd.quote:Op dinsdag 22 december 2020 17:41 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Oh, fijn dat dat nog kan! Er stond juist vandaag in de NOS app dat alle planbare zorg niet doorgaat vanaf nu. Maar dat klopt dus duidelijk niet
Dat hebben ze later genuanceerd. Alle planbare niet urgente zorg gaat niet door.quote:Op dinsdag 22 december 2020 17:41 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Oh, fijn dat dat nog kan! Er stond juist vandaag in de NOS app dat alle planbare zorg niet doorgaat vanaf nu. Maar dat klopt dus duidelijk niet
Goed hoe je daar wat meer rust in hebt gevonden.quote:Op dinsdag 22 december 2020 17:46 schreef Tele6 het volgende:
Over 4x per dag stofzuigen gesproken; ik heb ook een tijd gehad dat ik veel te veel bezig was met de hoeveelheid dingetjes en stofjes op de vloer. Uiteindelijk heb ik met mezelf afgesproken dat één keer per week stofzuigen ruim genoeg is (ik woon hier alleen, en loop altijd op sokken) en soms moet ik dus stofzuigneigingen bedwingen en uitkijken naar de maandagochtend, mijn standaard stofzuigmoment. Ik heb mezelf toen geleidelijk naar die eens per week toe gewerkt door iedere keer iets langer tussen twee stofzuigbeurten te laten.
Het was geen 4x per dag hier. Eerder elke dag of om de dag. Alsnog totaal zinloos, want het had helemaal de tijd niet om echt vuil te worden. Ik had er vooral last van dat een stofzuigbeurt niet perfect is en je altijd nog ergens wel iets ziet liggen als je klaar bent. Hoppa, dan maar meteen weer erover.![]()
Ik heb m'n ex toen die nog mijn vriend was wel eens de kamer uitgezet omdat er te veel dingetjes aan zijn voeten zaten die dan op de vloer vielen en dan moest ik weer stofzuigen.
Als het je leven begint over te nemen, moet je er wat aan doen en je leven terugeisen.
Vervangen door deze worm?quote:Op dinsdag 22 december 2020 18:35 schreef Cat-astrophe het volgende:
Mijn moeder stuurt me net een ruim vijf minuten durende medley van André Rieu door![]()
Wat goed dat je dat zo hebt gedaan! Mooi hoe je het verwoordt ook, je leven terugeisen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 17:46 schreef Tele6 het volgende:
Over 4x per dag stofzuigen gesproken; ik heb ook een tijd gehad dat ik veel te veel bezig was met de hoeveelheid dingetjes en stofjes op de vloer. Uiteindelijk heb ik met mezelf afgesproken dat één keer per week stofzuigen ruim genoeg is (ik woon hier alleen, en loop altijd op sokken) en soms moet ik dus stofzuigneigingen bedwingen en uitkijken naar de maandagochtend, mijn standaard stofzuigmoment. Ik heb mezelf toen geleidelijk naar die eens per week toe gewerkt door iedere keer iets langer tussen twee stofzuigbeurten te laten.
Het was geen 4x per dag hier. Eerder elke dag of om de dag. Alsnog totaal zinloos, want het had helemaal de tijd niet om echt vuil te worden. Ik had er vooral last van dat een stofzuigbeurt niet perfect is en je altijd nog ergens wel iets ziet liggen als je klaar bent. Hoppa, dan maar meteen weer erover.![]()
Ik heb m'n ex toen die nog mijn vriend was wel eens de kamer uitgezet omdat er te veel dingetjes aan zijn voeten zaten die dan op de vloer vielen en dan moest ik weer stofzuigen.
Als het je leven begint over te nemen, moet je er wat aan doen en je leven terugeisen.
Oh zeker, ik heb de beste buren ooitquote:
Nadat de ziekenhuizen waren platgebeld. Arme collega's van @Bluesquote:Op dinsdag 22 december 2020 18:24 schreef Tele6 het volgende:
@:sigme dat NOS-bericht is inmiddels aangepast, het bleek niet te kloppen dat alle planbare zorg in ziekenhuizen gestaakt wordt. Het wordt afgeschaald.
Daar moest ik ook aan denken, @Blues zal ook wel de blaren op haar oren hebben las van de directeur van Rijnstate dat de staatssecretaris deze mededeling had gedaan zonder de ziekenhuizen op de hoogte te stellen over het momentquote:Op dinsdag 22 december 2020 18:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Nadat de ziekenhuizen waren platgebeld. Arme collega's van @:blues
Die hadden het nog niet druk genoeg zeker
Wat verschrikkelijk stom zeg.quote:Op dinsdag 22 december 2020 19:14 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Daar moest ik ook aan denken, @:Blues zal ook wel de blaren op haar oren hebben las van de directeur van Rijnstate dat de staatssecretaris deze mededeling had gedaan zonder de ziekenhuizen op de hoogte te stellen over het moment
Ja, de centrale dreigde overbelast te raken.quote:
Niet alleen dat , er waren ook grote ziekenhuizen die juist speciaal capaciteit hadden gecreeerd om -wel- door te behandelen met bv niet voor Covid inzetbaar personeel...quote:Op dinsdag 22 december 2020 19:14 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Daar moest ik ook aan denken, @:Blues zal ook wel de blaren op haar oren hebben las van de directeur van Rijnstate dat de staatssecretaris deze mededeling had gedaan zonder de ziekenhuizen op de hoogte te stellen over het moment
Ah.. die bestelde ik laatst bij picnicquote:Op dinsdag 22 december 2020 18:46 schreef borisz het volgende:
Heb pastinaaksoep vandaag. Best wel lekker. Voor het eerst dat ik deze soep maak. Met dank aan het TGTG pakket
.
Naast vooral pastinaak ging er ook een gele biet, groene appel en prei in. Op smaak met gember, ui en knoflook. Afgemaakt met peterselie.
Hyacinten zijn ook wel sterk spul. Eerder had ik ze wel eens, maar B wordt er ziek van dus nu komen die planten m'n huis niet meer inquote:Op dinsdag 22 december 2020 20:07 schreef Kaatje1 het volgende:
Net maar de hyacinten weggegooid. Normaal vind ik het heerlijk ruiken, maar het sloeg me enorm op de keel en kreeg er hoofdpijn van. Dat had ik alleen bij lelies, maar nu dit ook
Ik was vandaag vrij.. maar het zal ongetwijfeld een telefonieclusterbom geweest zijn vandaag... morgen weer werken.quote:Op dinsdag 22 december 2020 19:14 schreef Kaatje1 het volgende:
Vreselijke sterke geur, ik kan er ook niet tegen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 20:07 schreef Kaatje1 het volgende:
Net maar de hyacinten weggegooid. Normaal vind ik het heerlijk ruiken, maar het sloeg me enorm op de keel en kreeg er hoofdpijn van. Dat had ik alleen bij lelies, maar nu dit ook
Wat knap gedaan zegquote:Op dinsdag 22 december 2020 17:46 schreef Tele6 het volgende:
Bij hyacinten had ik het nooit maar heb ze nu zelfs buiten gelegd, ik de afvalbak bleven ze toch stinkenquote:Op dinsdag 22 december 2020 20:25 schreef Blues het volgende:
[..]
Vreselijke sterke geur, ik kan er ook niet tegen.
Tegen de meeste blommen in huis niet trouwens. Mijn ogen gaan tranen, steeds niezen etc jammer genoeg.
Ik krijg altijd last van hyacintenquote:Op dinsdag 22 december 2020 20:07 schreef Kaatje1 het volgende:
quote:Op dinsdag 22 december 2020 16:59 schreef sigme het volgende:
[..]
In België noemt men het ...selder in plaats van ...selderij.
Zie bijvoorbeeld: https://www.foodlog.nl/artikel/culinair-ontdekt-knolselder/
Waarop iemand vroeg:
[..]
Met het daarop briljante antwoord van Nick Trachet:
[..]
Mijn ouders vierden dit jaar hun 50-jarig huwelijk. Maar ja, covid = geen feest, dus iedereen stuurde bloemen. Het was net een bloemenwinkel bij mijn ouders thuis. Ik kon niet binnen zijnquote:Op dinsdag 22 december 2020 20:25 schreef Blues het volgende:
Vreselijke sterke geur, ik kan er ook niet tegen.
Tegen de meeste blommen in huis niet trouwens. Mijn ogen gaan tranen, steeds niezen etc jammer genoeg.
Dat doet maar en dat doet maarquote:Op dinsdag 22 december 2020 21:09 schreef Aure het volgende:
Ohh lees ik nou goed dat Molo ook jarig is? Gefeliciteerd @:Molo
Ja kon het niet laten mevrâhquote:Op dinsdag 22 december 2020 13:09 schreef minilot het volgende:
[..]
Verjaardagsboks! Jij vandaag ook alweer een jaar voorbij fris en fruitig vandaan! *likt aan je neus*
Ook friemelen?quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:22 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat doet maar en dat doet maar
[..]
Ja kon het niet laten mevrâh![]()
![]()
En voor de vragers, zondag 'gevierd/gebierd' in het klein. Gisteren en vandaag kerst gedaan in het klein.
Grote feest doe ik lekker in juni ofzo, inhalen van alles met véél contact en zoenen en zweet en jeweetz
Ik lees steeds sedeertquote:
Ik zie datquote:
Uiteraardquote:
Afschuwelijk he. En ook zo jammer.quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:13 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Mijn ouders vierden dit jaar hun 50-jarig huwelijk. Maar ja, covid = geen feest, dus iedereen stuurde bloemen. Het was net een bloemenwinkel bij mijn ouders thuis. Ik kon niet binnen zijn
Wát er ook maar mogelijk is, gaat gebeurenquote:
Ik heb bij mijn ICT collega's de term abstinerend beleid geïntroduceerd in het kantoorwerk. Vonden ze erg grappig en passend bij sommige gedateerde zutquote:
Juni is hier ook het plan om verjaardagen, kerst, bruiloften te vieren met een schuurfeest en eten en een band.quote:Op dinsdag 22 december 2020 21:22 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat doet maar en dat doet maar
[..]
Ja kon het niet laten mevrâh![]()
![]()
En voor de vragers, zondag 'gevierd/gebierd' in het klein. Gisteren en vandaag kerst gedaan in het klein.
Grote feest doe ik lekker in juni ofzo, inhalen van alles met véél contact en zoenen en zweet en jeweetz
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |