abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196884858
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_196884914
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 15:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoera voor Molo *O* .

Ik heb geloof ik alle soorten selderij in huis:
Knolsederij
Bleekselderij
Selderijblad vers
Selderijblad gedroogd
Selderijzout
Selderijpoeder.
In België noemt men het ...selder in plaats van ...selderij.
Zie bijvoorbeeld: https://www.foodlog.nl/artikel/culinair-ontdekt-knolselder/

Waarop iemand vroeg:
quote:
In NL spreekt met van selderij, wanneer zou die ij in het vlaams weggevallen zijn? Want in frans en engels is het toch ook seleri/celery?
Met het daarop briljante antwoord van Nick Trachet:
quote:
Ik vermoed dat de '-erij' er afgeknipt is omdat het hier taalkundig niet gaat om een verzelfstandiging van een activiteit, zoals in slijterij, slagerij bakkerij, ... kloterij.
De selderij is geen 'plek waar men seldert', maar een groente.
De mensen vonden de uitgang op -ij hier dan ook onpassend en zo werd het selder. Dat is taalrijkdom.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_196884924
Zeg sig, als je toch bezig bent...waarom noemen ze knoflook in België 'look' ? Ik heb me de eerste weken suf gezocht op die weegschalen in de supermarkt }:|
pi_196885004
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:00 schreef Candaasje het volgende:
Zeg sig, als je toch bezig bent...waarom noemen ze knoflook in België 'look' ? Ik heb me de eerste weken suf gezocht op die weegschalen in de supermarkt }:|
Omdat er niet geknofd/t wordt natuurlijk B-)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196885079
Een beetje laat, maar
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 11:31 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Zij kon niet tegen viezigheid, maar leed er niet onder. Ze hadden een hond, die verhaarde natuurlijk. Dus 4x per dag werd er gezogen, en 2x per dag gedweild. Ze had ook geen tijd voor een betaalde baan want dan zou het huis versloffen.
Maar ook iemand die wanneer ze met vakantie zou gaan, de koffer 4 weken van te voren gepakt had (al ging alles er nog wel een paar keer uit om te wassen).
Ik heb daar altijd met verbazing naar gekeken.
Nou ja, als ze voor haar gevoel geen tijd had voor een betaalde baan omdat in haar ogen anders het huis zou versloffen, dan leed ze er dus wel onder, in mijn ogen in elk geval.

@minilot en @Molo gefeliciteerd! *O*

Verder zag ik nog allerlei creatieve dingen voorbij komen. Tof hoor! Ik heb daar echt de creativiteit en het geduld niet voor, maar vind t heel knap als mensen dat wel kunnen!

En ik las nog over de ouders van fiets die fiets en broer aan het schrikken maakten. Gelukkig was er niks aan de hand!

Ik maakte vanmorgen een wandelingetje, werkte even, en maakte vanmiddag met de buurvrouw en kindjes een wandeling en daarna daar geluncht en nog even gechilld. En toen de kindjes naar bed gingen, sliep ik thuis ook even anderhalf uur op de bank :Z
pi_196885386
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:00 schreef Candaasje het volgende:
Ik kan het Trachet eens vragen, als 'ie een beetje in die hoek zit. Voor nu geef ik je maar wat van Norbert (van MergenMetz, laatst ook al eens aangehaald over chocola. Ik ken 'm van de varkens :'))
quote:
Opvallend is dat de romaanse talen een ander basiswoord kennen dan de Germaanse. De knof van ons knoflook en de knob van het Duitse Knoblauch zijn vermoedelijk afkomstig van het oudhoogduitse woord klioban, dat iets als kolom of teen betekende. In de Middeleeuwen werd knoflook, eveneens naar klioban, chlobilou genoemd.

Het Engelse garlic komt van gar – duidend op de speervorminge bladeren, de lic komt van leek = look of prei.
https://mergenmetz.nl/tuin/groentesoorten/knoflook/
pi_196885532
Mijn vader is trouwens vanmiddag gebeld door het ziekenhuis (Emmen), dat de volgende week geplande operatie nog steeds gepland staat.

Dat kost ze minstens 1 dag een IC-bed, vorige keer was het 2 dagen, en ik neem aan dat een 2e ingreep met 4 uur narcose (zoveel tijd kostte de vorige in elk geval) op een 76-jarige eerder meer dan minder IC-risico oplevert.
pi_196885719
Interessante taalweetjes! ^O^ Ik leer nog steeds regelmatig nieuwe Vlaamse woorden en uitdrukkingen
pi_196885820
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:24 schreef sigme het volgende:
Mijn vader is trouwens vanmiddag gebeld door het ziekenhuis (Emmen), dat de volgende week geplande operatie nog steeds gepland staat.

Dat kost ze minstens 1 dag een IC-bed, vorige keer was het 2 dagen, en ik neem aan dat een 2e ingreep met 4 uur narcose (zoveel tijd kostte de vorige in elk geval) op een 76-jarige eerder meer dan minder IC-risico oplevert.
Oh, fijn dat dat nog kan! Er stond juist vandaag in de NOS app dat alle planbare zorg niet doorgaat vanaf nu. Maar dat klopt dus duidelijk niet :D
pi_196885828
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:06 schreef vlindertje89 het volgende:
Een beetje laat, maar
[..]

Nou ja, als ze voor haar gevoel geen tijd had voor een betaalde baan omdat in haar ogen anders het huis zou versloffen, dan leed ze er dus wel onder, in mijn ogen in elk geval.

@:minilot en @:Molo gefeliciteerd! *O*

Verder zag ik nog allerlei creatieve dingen voorbij komen. Tof hoor! Ik heb daar echt de creativiteit en het geduld niet voor, maar vind t heel knap als mensen dat wel kunnen!

En ik las nog over de ouders van fiets die fiets en broer aan het schrikken maakten. Gelukkig was er niks aan de hand!

Ik maakte vanmorgen een wandelingetje, werkte even, en maakte vanmiddag met de buurvrouw en kindjes een wandeling en daarna daar geluncht en nog even gechilld. En toen de kindjes naar bed gingen, sliep ik thuis ook even anderhalf uur op de bank :Z
Klinkt goed :Y
Fijne buren heb je dan O+
pi_196885918
Over 4x per dag stofzuigen gesproken; ik heb ook een tijd gehad dat ik veel te veel bezig was met de hoeveelheid dingetjes en stofjes op de vloer. Uiteindelijk heb ik met mezelf afgesproken dat één keer per week stofzuigen ruim genoeg is (ik woon hier alleen, en loop altijd op sokken) en soms moet ik dus stofzuigneigingen bedwingen en uitkijken naar de maandagochtend, mijn standaard stofzuigmoment. Ik heb mezelf toen geleidelijk naar die eens per week toe gewerkt door iedere keer iets langer tussen twee stofzuigbeurten te laten.
Het was geen 4x per dag hier. Eerder elke dag of om de dag. Alsnog totaal zinloos, want het had helemaal de tijd niet om echt vuil te worden. Ik had er vooral last van dat een stofzuigbeurt niet perfect is en je altijd nog ergens wel iets ziet liggen als je klaar bent. Hoppa, dan maar meteen weer erover. :')
Ik heb m'n ex toen die nog mijn vriend was wel eens de kamer uitgezet omdat er te veel dingetjes aan zijn voeten zaten die dan op de vloer vielen en dan moest ik weer stofzuigen. :X

Als het je leven begint over te nemen, moet je er wat aan doen en je leven terugeisen.
pi_196885978
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:41 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Oh, fijn dat dat nog kan! Er stond juist vandaag in de NOS app dat alle planbare zorg niet doorgaat vanaf nu. Maar dat klopt dus duidelijk niet :D
Nou, ik hoop dat het ook echt doorgaat, dat is nog vers twee natuurlijk. Maar in elk geval is niet alle planbare zorg afgezegd.
  dinsdag 22 december 2020 @ 17:51:57 #13
63722 z80
I fink you freaky
pi_196886036
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_196886606
@sigme dat NOS-bericht is inmiddels aangepast, het bleek niet te kloppen dat alle planbare zorg in ziekenhuizen gestaakt wordt. Het wordt afgeschaald.
pi_196886692
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:41 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Dat hebben ze later genuanceerd. Alle planbare niet urgente zorg gaat niet door.

Al is dat voor sigmes vader vast een dubbel gevoel, blijkbaar is hij (redelijk) spoed.

Edit: spuit 11
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196886713
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:46 schreef Tele6 het volgende:
Over 4x per dag stofzuigen gesproken; ik heb ook een tijd gehad dat ik veel te veel bezig was met de hoeveelheid dingetjes en stofjes op de vloer. Uiteindelijk heb ik met mezelf afgesproken dat één keer per week stofzuigen ruim genoeg is (ik woon hier alleen, en loop altijd op sokken) en soms moet ik dus stofzuigneigingen bedwingen en uitkijken naar de maandagochtend, mijn standaard stofzuigmoment. Ik heb mezelf toen geleidelijk naar die eens per week toe gewerkt door iedere keer iets langer tussen twee stofzuigbeurten te laten.
Het was geen 4x per dag hier. Eerder elke dag of om de dag. Alsnog totaal zinloos, want het had helemaal de tijd niet om echt vuil te worden. Ik had er vooral last van dat een stofzuigbeurt niet perfect is en je altijd nog ergens wel iets ziet liggen als je klaar bent. Hoppa, dan maar meteen weer erover. :')
Ik heb m'n ex toen die nog mijn vriend was wel eens de kamer uitgezet omdat er te veel dingetjes aan zijn voeten zaten die dan op de vloer vielen en dan moest ik weer stofzuigen. :X

Als het je leven begint over te nemen, moet je er wat aan doen en je leven terugeisen.
Goed hoe je daar wat meer rust in hebt gevonden.
Ik heb teveel rust... Truus 2.0 nog steeds niet aangezet :')
  dinsdag 22 december 2020 @ 18:33:37 #17
63722 z80
I fink you freaky
pi_196886730
Die blauwe stofzuiger zou eigenlijk ook hier eens een rondje dor het huis moeten maken.
Morgen maar eens de Koreaan aantrappen.
pi_196886753
Mijn moeder stuurt me net een ruim vijf minuten durende medley van André Rieu door :X ;(
  dinsdag 22 december 2020 @ 18:41:39 #19
63722 z80
I fink you freaky
pi_196886821
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2020 18:35 schreef Cat-astrophe het volgende:
Mijn moeder stuurt me net een ruim vijf minuten durende medley van André Rieu door :X ;(
Vervangen door deze worm?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 22 december 2020 @ 18:46:46 #20
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_196886878
Heb pastinaaksoep vandaag. Best wel lekker :9. Voor het eerst dat ik deze soep maak. Met dank aan het TGTG pakket :P.
Naast vooral pastinaak ging er ook een gele biet, groene appel en prei in. Op smaak met gember, ui en knoflook. Afgemaakt met peterselie.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_196886933
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:46 schreef Tele6 het volgende:

Wat goed dat je dat zo hebt gedaan! Mooi hoe je het verwoordt ook, je leven terugeisen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 17:42 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Klinkt goed :Y
Fijne buren heb je dan O+
Oh zeker, ik heb de beste buren ooit O+. De beste straat ooit eigenlijk, want dit zijn niet eens m'n directe buren maar van drie huizen verderop. De fijne contacten met zoveel buren was ook een van de zwaarstwegende redenen om hier te blijven wonen ondanks best duur in je eentje.
pi_196887020
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 18:24 schreef Tele6 het volgende:
@:sigme dat NOS-bericht is inmiddels aangepast, het bleek niet te kloppen dat alle planbare zorg in ziekenhuizen gestaakt wordt. Het wordt afgeschaald.
Nadat de ziekenhuizen waren platgebeld. Arme collega's van @Blues
Die hadden het nog niet druk genoeg zeker :{w
pi_196887367
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 december 2020 18:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Nadat de ziekenhuizen waren platgebeld. Arme collega's van @:blues
Die hadden het nog niet druk genoeg zeker :{w
Daar moest ik ook aan denken, @Blues zal ook wel de blaren op haar oren hebben las van de directeur van Rijnstate dat de staatssecretaris deze mededeling had gedaan zonder de ziekenhuizen op de hoogte te stellen over het moment
We have far more in common than that which devides us..
pi_196887443
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 19:14 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Daar moest ik ook aan denken, @:Blues zal ook wel de blaren op haar oren hebben las van de directeur van Rijnstate dat de staatssecretaris deze mededeling had gedaan zonder de ziekenhuizen op de hoogte te stellen over het moment
Wat verschrikkelijk stom zeg. :X
pi_196888079
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 19:17 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Wat verschrikkelijk stom zeg. :X
Ja, de centrale dreigde overbelast te raken.

En wat goed van je dat je die stofzuigdwang zo kunt tackelen.

Er zat bij die vrouw natuurlijk meer achter, maar ze was niet hysterisch of zo, constant handen wassen, of anderen dwingen (ook man en zoon niet).
We have far more in common than that which devides us..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')