Waar we mee begonnen, Identiteitspolitiek is bij uitstek de laatste 20 jaar een rechts issue, geen links issue.quote:Op maandag 21 december 2020 15:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je etaleert nu wel heel duidelijk het probleem dat ik probeer aan te kaarten, en je geeft ook meteen nog een reden waarom mensen niet stemmen op linkse partijen: arrogantie.
Goed, als ik je punt niet goed representeer dan is dat mijn fout. Maar wat zeg je dan wél?
Dat is simpelweg niet waar en dat weet je best. Identiteitspolitiek is niet gebonden aan een kant van het spectrum.quote:Op maandag 21 december 2020 15:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waar we mee begonnen, Identiteitspolitiek is bij uitstek de laatste 20 jaar een rechts issue, geen links issue.
Dat zeg ik dus ook niet.quote:Op maandag 21 december 2020 15:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat is simpelweg niet waar en dat weet je best. Identiteitspolitiek is niet gebonden aan een kant van het spectrum.
omdat het telkens verweten wordt, niks doen tegen immigratie, of verwijten dat partijen de 'pure' nederlanders (ik zeg hier puur, omdat een mohammed, wie zijn familie hier al 4 generaties woont, niet als nl wordt gezin) niet voldoende 'beschermd' (voortrekt, en of de ander achter steld).quote:
In feite wel. De identiteitspolitiek van bijvoorbeeld Wilders is een reactie op die van de gevestigde orde en de linkerkant van het spectrum. Dus 'bij uitstek rechts' is niet waar.quote:
Dat is niet per se een nationalistisch standpunt. Daar kan het wel toe leiden.quote:Op maandag 21 december 2020 15:45 schreef Korenfok het volgende:
[..]
omdat het telkens verweten wordt, niks doen tegen immigratie,
Daar lijkt het wel op vind ik.quote:Op maandag 21 december 2020 15:34 schreef Korenfok het volgende:
Het lijkt of hebben of niet hebben nationalistische ideologie voor veel users de term rechts of links bepaald?
Lees het nog een keer, je komt al dichterbij maar je mist nog een essentieel punt.quote:Op maandag 21 december 2020 15:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
In feite wel. De identiteitspolitiek van bijvoorbeeld Wilders is een reactie op die van de gevestigde orde bijvoorbeeld. Dus 'bij uitstek rechts' is niet waar.
Je posts zijn zo moeilijk te lezen omdat je communicatie zo slecht is, maar ik doe m'n best.quote:Op maandag 21 december 2020 15:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lees het nog een keer, je komt al dichterbij maar je mist nog een essentieel punt.
Prima, dus nu je het goed gelezen hebt ben je het mij oneens. Dat mag.quote:Op maandag 21 december 2020 15:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je posts zijn zo moeilijk te lezen omdat je communicatie zo slecht is, maar ik doe m'n best.
Nee, ook na drie keer lezen verander ik niet van mening. Identiteitspolitiek komt de laatste 20 jaar aan beide kanten van het spectrum voor, in meerdere mate bij de linkse partijen.
Natuurlijk mag dat, denk je dat er iemand in de veronderstelling is dat dat niet zo is?quote:Op maandag 21 december 2020 15:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Prima, dus nu je het goed gelezen hebt ben je het mij oneens. Dat mag.
Ergens vinden we een term als kopvoddentaks prachtig, en ow ow oh wat hebben we gelachen, maar komt er meteen stoom uit de oren als we praten over gelijke kansen en presenteren we dat meteen als identiteitspolitiek.quote:Op maandag 21 december 2020 15:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je posts zijn zo moeilijk te lezen omdat je communicatie zo slecht is, maar ik doe m'n best.
Nee, ook na drie keer lezen verander ik niet van mening. Identiteitspolitiek komt de laatste 20 jaar aan beide kanten van het spectrum voor, in meerdere mate bij de linkse partijen.
Dit soort stropoppen kan ik helemaal niets mee.quote:Op maandag 21 december 2020 15:55 schreef skrn het volgende:
[..]
Ergens vinden we een term als kopvoddentaks prachtig, en ow ow oh wat hebben we gelachen, maar komt er meteen stoom uit de oren als we praten over gelijke kansen en presenteren we dat meteen als identiteitspolitiek.
Ja, ik ben wel met users eens dat er toch een rechtse frame hangt over de samenleving.
Doen ze dat dan? Welke immigranten mogen er uberhaupt stemmen in Nederland dan?quote:Op maandag 21 december 2020 15:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk mag dat, denk je dat er iemand in de veronderstelling is dat dat niet zo is?Vreemd dat je denkt dat je zoiets moet zeggen.
Verder is er een reden dat ik het met je oneens ben: je verkoopt namelijk onwaarheden. Net doen alsof identiteitspolitiek nauwelijks voorkomt aan de linkerkant is op z'n zachtst gezegd misleidend. Waarom denk je bijvoorbeeld dat immigranten in de overgrote meerderheid stemmen voor linkse partijen?
Nee, omdat het de waarheid is.quote:Op maandag 21 december 2020 15:56 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit soort stropoppen kan ik helemaal niets mee.
Ja, migranten die mogen stemmen doen dat overweldigend op linkse partijen en dan voornamelijk PvdA.quote:
Nu zijn het ineens migranten? Het lijkt alsof je niet echt begrijpt waar je het over hebt.quote:Op maandag 21 december 2020 15:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, migranten die mogen stemmen doen dat overweldigend op linkse partijen en dan voornamelijk PvdA.
Er is geen verschil. Ga in op de inhoud.quote:Op maandag 21 december 2020 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nu zijn het ineens migranten? Het lijkt alsof je niet echt begrijpt waar je het over hebt.
Er is geen inhoud. Jij roept iets over immigranten/migranten zonder daarvoor enige onderbouwing te geven. Of wie jij tot die groep rekent want ik heb het gevoel dat jij mensen met een Nederlands paspoort ook gewoon migranten noemt.quote:Op maandag 21 december 2020 16:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Er is geen verschil. Ga in op de inhoud.
Immigranten kunnen onder voorwaarden een Nederlands paspoort krijgen hoor.quote:Op maandag 21 december 2020 15:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Doen ze dat dan? Welke immigranten mogen er uberhaupt stemmen in Nederland dan?
Dan noemen we het 'mensen met een migratie-achtergrond', ook goed.quote:Op maandag 21 december 2020 16:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is geen inhoud. Jij roept iets over immigranten/migranten zonder daarvoor enige onderbouwing te geven. Of wie jij tot die groep rekent want ik heb het gevoel dat jij mensen met een Nederlands paspoort ook gewoon migranten noemt.
Nee dat is het niet.quote:
Ja, dat heet naturalisatie en Nederlander worden.quote:Op maandag 21 december 2020 16:04 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Immigranten kunnen onder voorwaarden een Nederlands paspoort krijgen hoor.
Nederlanders dus. Niks geen migranten of immigranten.quote:Op maandag 21 december 2020 16:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan noemen we het 'mensen met een migratie-achtergrond', ook goed.
[..]
Nee dat is het niet.
Maar het zijn wel immigranten.quote:Op maandag 21 december 2020 16:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat heet naturalisatie en Nederlander worden.
Nee, dan zijn het Nederlanders, mensen die een eed afgelegd hebben die JIJ nog nooit hebt hoeven afleggen, overigens. Nogal een essentieel punt wat je niet lijkt te snappen.quote:
Ook migranten zonder de Nederlandse nationaliteit stemmen overweldigend links. Evenals Nederlanders met een migratie-achtergrond.quote:Op maandag 21 december 2020 16:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nederlanders dus. Niks geen migranten of immigranten.
Jij weet helemaal niet of ik die eed heb afgelegd.quote:Op maandag 21 december 2020 16:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dan zijn het Nederlanders, mensen die een eed afgelegd hebben die JIJ nog nooit hebt hoeven afleggen, overigens. Nogal een essentieel punt wat je niet lijkt te snappen.
Het is geen semantisch spelletje maar een essentieel verschil tussen links en rechts, schijnbaar.quote:Op maandag 21 december 2020 16:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ook migranten zonder de Nederlandse nationaliteit stemmen overweldigend links. Evenals Nederlanders met een migratie-achtergrond.
Ik ga me niet laten afleiden door je semantische spelletjes
Nee dat is het niet.quote:Op maandag 21 december 2020 16:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is geen semantisch spelletje maar een essentieel verschil tussen links en rechts, schijnbaar.
Het lijkt er vooral op dat jijzelf niet weet waar het over gaat.quote:Op maandag 21 december 2020 16:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nu zijn het ineens migranten? Het lijkt alsof je niet echt begrijpt waar je het over hebt.
dan zijn het geen immigranten meer he.quote:Op maandag 21 december 2020 16:04 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Immigranten kunnen onder voorwaarden een Nederlands paspoort krijgen hoor.
Toch wel, dan ben je gewoon een immigrant die het Nederlanderschap verworven heeft.quote:Op maandag 21 december 2020 16:15 schreef Korenfok het volgende:
[..]
dan zijn het geen immigranten meer he.
Natuurlijk wel, die twee dingen sluiten elkaar niet uit.quote:Op maandag 21 december 2020 16:15 schreef Korenfok het volgende:
[..]
bedoel je dat die niet massaal op pvv en fvd stemmen? De christelijke syrieers die ik ken, stemmen redelijk vaak CDA, CU (of is dat ook links nu?)quote:Op maandag 21 december 2020 16:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee dat is het niet.
Ook migranten zonder de Nederlandse nationaliteit stemmen overweldigend links. Evenals Nederlanders met een migratie-achtergrond. Waarom is dat zo denk je?
Dan ben je een Nederlander. Waar je geboren bent lijkt mij dan niet relevant meer. Je hebt ervoor gekozen Nederlander te zijn, je hebt de taal geleerd en je hier gevestigd. Ik zie dan geen relevantie om die persoon een immigrant te noemen of anders te behandelen dan wel apart te zetten.quote:Op maandag 21 december 2020 16:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Toch wel, dan ben je gewoon een immigrant die het Nederlanderschap verworven heeft.
hoe dan en waar kunnen ze stemmen?quote:Op maandag 21 december 2020 16:11 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het lijkt er vooral op dat jijzelf niet weet waar het over gaat.
En zonder Nederlands paspoort mag je wel degelijk stemmen. Misschien niet op de Tweede kamerverkiezingen. Maar ze kunnen wel degelijk een linkse stem uitbrengen. En dat doen ze dan ook veelvuldig.
ja wel. je bent nederlander op basis van je nationaliteit. heb je een paspoort heb je de nederlandse nationaliteit. Simpel.quote:Op maandag 21 december 2020 16:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, die twee dingen sluiten elkaar niet uit.
Gemeenteraad, bijvoorbeeld. Daar gaat het om het inwonerschap.quote:Op maandag 21 december 2020 16:18 schreef Korenfok het volgende:
[..]
hoe dan en waar kunnen ze stemmen?
En tegelijkertijd kun je ook immigrant zijnquote:Op maandag 21 december 2020 16:19 schreef Korenfok het volgende:
[..]
ja wel. je bent nederlander op basis van je nationaliteit. heb je een paspoort heb je de nederlandse nationaliteit. Simpel.
De staat mag hierin geen onderscheid maken (en doet dit ook niet), maar bijvoorbeeld het CBS hanteert wel een definitie van immigranten die los staat van een eventueel verworven Nederlanderschap.quote:Op maandag 21 december 2020 16:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan ben je een Nederlander. Waar je geboren bent lijkt mij dan niet relevant meer. Je hebt ervoor gekozen Nederlander te zijn, je hebt de taal geleerd en je hier gevestigd. Ik zie dan geen relevantie om die persoon een immigrant te noemen of anders te behandelen dan wel apart te zetten.
Niet hoe ik het bedoelde. De formele regels ken ik maar ik doel op het (aan)duiden van immigranten in de disucssie als zijnde geen Nederlanders. Ditto voor mensen wiens ouders of grootouders uit een ander land komen en die niet betitelen als Nederlanders.quote:Op maandag 21 december 2020 16:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De staat mag hierin geen onderscheid maken (en doet dit ook niet), maar bijvoorbeeld het CBS hanteert wel een definitie van immigranten die los staat van een eventueel verworven Nederlanderschap.
Om even niet mee te gaan in die woordendiscussie, de reden waarom veel links stemmen zal waarschijnlijk te maken hebben met hun beroep of werk. Arbeidersmigranten zijn over het algemeen laagopgeleid en zullen qua inkomen niet verder tot modaal komen (al zijn er altijd uitzinderingen). Deze mensen hebben weinig te zoeken bij de VVD. Kinderen van deze migranten die zelf ook niet verder komen dan mbo niveau 2 zullen om dezelfde reden links stemmen.quote:Op maandag 21 december 2020 16:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee dat is het niet.
Ook migranten zonder de Nederlandse nationaliteit stemmen overweldigend links. Evenals Nederlanders met een migratie-achtergrond. Waarom is dat zo denk je?
O.a. omdat linkse partijen het Nederlanderschap van mensen met een migratieachtergrond niet steeds ter discussie stellen.quote:Op maandag 21 december 2020 16:10 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee dat is het niet.
misschien op het immigratie probleem op te lossen, maar eens stoppen met nederlanders niet nederlanders te noemen. iedereen die nederlanderer is geworden, voldoet aan de eisen. ieder kind van een nederlander voldoet aan de eisen.quote:Op maandag 21 december 2020 16:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
En tegelijkertijd kun je ook immigrant zijn
Dat is verder geen waardeoordeel, maar gewoon een gevolg van het feit dat men is gemigreerd naar Nederland.
Dit is je probleem, je kijkt niet goed naar context en gaat dan uit van verkeerde motieven waardoor de hele discussie ontspoort.quote:Op maandag 21 december 2020 16:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet hoe ik het bedoelde. De formele regels ken ik maar ik doel op het (aan)duiden van immigranten in de disucssie als zijnde geen Nederlanders.
Op zich zou je veronderstellen dat nieuwe Nederlanders van nietwesterse origine gecorrigeerd op inkomen rechtser stemmen omdat zij conservatiever zijn en postmaterialistische waarden minder hebben geinternaliseerd.quote:Op maandag 21 december 2020 16:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Om even niet mee te gaan in die woordendiscussie, de reden waarom veel links stemmen zal waarschijnlijk te maken hebben met hun beroep of werk. Arbeidersmigranten zijn over het algemeen laagopgeleid en zullen qua inkomen niet verder tot modaal komen (al zijn er altijd uitzinderingen). Deze mensen hebben weinig te zoeken bij de VVD. Kinderen van deze migranten die zelf ook niet verder komen dan mbo niveau 2 zullen om dezelfde reden links stemmen.
De migranten die rechts stemmen zijn over het algemeen diegene met een hoger salaris. Of ze komen uit een rijker gezin.
En je kunt natuurlijk niet alle migranten in één hokje plaatsen. Daar is die groep te divers voor.
Bedankt voor het inhoudelijk ingaan op de vraagquote:Op maandag 21 december 2020 16:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Om even niet mee te gaan in die woordendiscussie, de reden waarom veel links stemmen zal waarschijnlijk te maken hebben met hun beroep of werk. Arbeidersmigranten zijn over het algemeen laagopgeleid en zullen qua inkomen niet verder tot modaal komen (al zijn er altijd uitzinderingen). Deze mensen hebben weinig te zoeken bij de VVD. Kinderen van deze migranten die zelf ook niet verder komen dan mbo niveau 2 zullen om dezelfde reden links stemmen.
Dit is niet aan de orde. Jij schetst dat valse dilemma.quote:Op maandag 21 december 2020 16:31 schreef Korenfok het volgende:
[..]
misschien op het immigratie probleem op te lossen, maar eens stoppen met nederlanders niet nederlanders te noemen.
Het zijn mensen die geïmmigreerd zijn.quote:Op maandag 21 december 2020 16:15 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Omdat die zich deels laten opjutten door de identiteitspolitiek van rechts.quote:Op maandag 21 december 2020 16:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bedankt voor het inhoudelijk ingaan op de vraag
Ik denk dat je een goed punt hebt, maar de volgende vraag die dan bij me opkomt is waarom bovenstaande in mindere mate geldt voor de laagopgeleide Nederlander die geen migratieachtergrond heeft. Autochtonen zoals dat 'vroeger' heette.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |