SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Veiligheid:
Vaccins worden worden stricte protocollen en regels gemaakt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vaccinatie is voor niemand verplicht nooit.Volgorde vaccinatie in Nederland:quote:artikel 11 – Ontastbaarheid van het lichaam:
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op ontastbaarheid van zijn lichaam.
Laatste nieuws vaccins:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NB: niet mijn OP die gaan naar Credit @Momo
[ Bericht 1% gewijzigd door Momo op 20-12-2020 15:11:00 ]"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."![]()
En door: met te kijken waar de ontwikkelingen zullen gaan zijn.
NB: was niet mijn plan om lapo te doen
NB: OP een beetje geredigeerd (plaatjes op vaste afmeting gezet) en wat links toegevoegd w.o.
https://www.ema.europa.eu(...)-approval-monitoring
en
Bijlsluiter Pfizer zoals gebruikt in UK: https://www.gov.uk/govern(...)ech-covid-19-vaccine
en Wiki inzake mRNA/Pfizer: https://en.wikipedia.org/wiki/Tozinameran
[ Bericht 30% gewijzigd door Vallon op 19-12-2020 14:57:20 ]"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Heeft iemand dat plaatje nog van die leveraantallen per kwartaal.
Hugogod was wel spot on met zijn inschatting.- verwijderd door admin -![]()
quote:Op zaterdag 19 december 2020 14:14 schreef groenen het volgende:
Heeft iemand dat plaatje nog van die leveraantallen per kwartaal.
Hugogod was wel spot on met zijn inschatting.
Een van deze?![]()
Zijn er ook niet net nog 80 mln Moderna vaccins bijgekocht, zie
https://www.hln.be/buiten(...)%2Fwww.google.com%2F
waar Nederland ook gebruik van kan maken?Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!![]()
Doen ze ook. NL neemt in EU overal voor 5% (aan)deel en staat zo min of meer in de lijstjes.quote:Op zaterdag 19 december 2020 14:36 schreef popje het volgende:
Zijn er ook niet net nog 80 mln Moderna vaccins bijgekocht, zie
https://www.hln.be/buiten(...)%2Fwww.google.com%2F
waar Nederland ook gebruik van kan maken?"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Volgens mij gaat dat over in vitro transcriptie, maw: het proces dat normaal in de celkern of nucleoïde plaatsvindt (het "kopiëren" van een gen van DNA naar RNA) uitvoeren in een reageerbuis ipv in een levende cel. Je vertrekt dus van een DNA template, van bestaande "code".quote:Op zaterdag 19 december 2020 14:12 schreef Vallon het volgende:
[..]
Grondstoffen zijn natuurlijk nodig om te produceren. We komen al snel op boeiende verhalen die ingewikkeld simpel van aard zijn. Voor de "bacterie" referentie beroep ik mij o.a. op:
"bron: ncbi ... ...
To initiate the production process, template plasmid DNA produced in Escherichia coli is linearized using a restriction enzyme to allow synthesis of runoff transcripts with a poly(A) tract at the 3′ end. Next, the mRNA is synthesized from NTPs by a DNA-dependent RNA polymerase from bacteriophage (such as T7, SP6, or T3). The template DNA is then degraded by incubation with DNase.
Finally, the mRNA is enzymatically or chemically capped to enable efficient translation in vivo.
mRNA synthesis is highly productive, yielding in excess of 2 g l−1 of full-length mRNA in multi-gram scale reactions under optimized conditions."
Ik lees dit als dat (DNA gemuteerde) E.coli bacterie stammen worden gebruikt uit hun halffabricaten, veel gecodeerd mRNA te kunnen synthetiseren.
Bij oligonucleotide synthesis daarentegen kan je eender welke code naar het RNA schrijven. je kiest telkens welke base (A, C, G of T of bij RNA: A, C, G of U) je toevoegt aan de keten.
mRNA heeft naast die code nog andere segmenten (cap, tail, untranslated regions..), best mogelijk dat die uit "gekweekte" bronnen (bacteriën, schimmels, dierlijke cel lijnen) komen.
disclaimer: ik kan fout zijn, ben geen bioloog of (bio)chemicus.are we infinite or am I alone![]()
Ik denk dat "we"aardig in de buurt komen voor een acceptabel beeld hoe de dingen verlopen.quote:Op zaterdag 19 december 2020 15:24 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dat over in vitro transcriptie, maw: het proces dat normaal in de celkern of nucleoïde plaatsvindt (het "kopiëren" van een gen van DNA naar RNA) uitvoeren in een reageerbuis ipv in een levende cel. Je vertrekt dus van een DNA template, van bestaande "code".
Bij oligonucleotide synthesis daarentegen kan je eender welke code naar het RNA schrijven. je kiest telkens welke base (A, C, G of T of bij RNA: A, C, G of U) je toevoegt aan de keten.
mRNA heeft naast die code nog andere segmenten (cap, tail, untranslated regions..), best mogelijk dat die uit "gekweekte" bronnen (bacteriën, schimmels, dierlijke cel lijnen) komen.
disclaimer: ik kan fout zijn, ben geen bioloog of (bio)chemicus.
Kern is, voor mijn beeld, dat e.e.a. uiterst gecontroleerd en daarmee (in principe) als proces hoogwaardig veilig lijkt te zijn.
Dit los van veelbelovend mRNA dat erg (en mij veel te) snel is ingezet als de verlosser en zich - op termijn - nog moet bewijzen. Toepassing van "kennis" is niet perse een garantie dat het daarmee dus goed (uit)werkt.
Spelen met onomkeerbaar gegeven instructies die niet volledig duidelijk zijn wat die doen, kan bron zijn voor onvermoede (bij)effecten. Zowel voor de persoon zelf als ook in de breedte van de totale samenleving die ons onafwendbaar in de armen drijft van Farmaceutisch ingrijpen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Ik wel, al doe ik er sinds mijn afstuderen 15 jaar geleden niets meer mee. Beschouw dat maar als een disclaimer.quote:Op zaterdag 19 december 2020 15:24 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dat over in vitro transcriptie, maw: het proces dat normaal in de celkern of nucleoïde plaatsvindt (het "kopiëren" van een gen van DNA naar RNA) uitvoeren in een reageerbuis ipv in een levende cel. Je vertrekt dus van een DNA template, van bestaande "code".
disclaimer: ik kan fout zijn, ben geen bioloog of (bio)chemicus..
Vermoedelijk wordt oligonucleotide synthese niet gebruikt om de grote hoeveelheden mRNA te produceren die nodig zijn voor het vaccin. Die techniek is mooi om een kunstmatig stukje DNA te produceren dat bv als template kan dienen, maar je hebt voor elk extra nucleotide een reactiestap nodig. Dus 200 stappen voor 200 nucleotiden. Elke stap is niet 100% effectief, dus je totale opbrengst is veel te laag. Ik vraag me zelfs af of op deze manier dit soort vrij lange stukken DNA gemaakt kunnen worden. Enzymen hebben in elk geval de voorkeur. Die zijn veel specifieker, zijn sneller en leveren een compleet eindproduct. Maar ze hebben wel een template nodig.
Ik denk dat het productieproces ruwweg langs deze lijnen loopt:
Eerst moet je een template hebben:
1. Er is een stukje template-DNA gemaakt. Dit kan bijvoorbeeld via oligonucleotide synthese, of via een enzym (reverse transcriptase) op basis van virus-RNA. Dit is dus de DNA-tegenhanger van het mRNA in het vaccin.
2. Dat stukje DNA is in een zgn plasmide geplaatst. Dit is een relatief klein cirkelvormig stuk DNA dat eenvoudig in een E. coli-bacterie geplaatst kan worden. Het blijft dan een losstaand stuk DNA in de bacterie. Een standaardtechniek die al sinds de jaren '70 gebruikt wordt.
3. De E. coli-bacterie met het plasmide vermenigvuldigt zich snel en vaak. De bacteriën maken daarbij ook op grote schaal kopieën van de plasmide.
4. De bacteriën worden gedood, en het plasmide-DNA wordt daaruit gezuiverd. Dat kan eenvoudig, omdat het nog altijd een losstaand stuk DNA is. Eindresultaat: een DNA-template.
Nu de productie van mRNA
5. Het plasmide wordt opengeknipt met een restrictie-enzym, een DNA-knippend enzym. Op die manier kan makkelijk alleen het juiste stuk DNA uit het plasmide afgelezen worden (het template voor het mRNA voor in het vaccin). Aan het template-DNA worden de 4 verschillende nucleotiden toegevoegd en een ander enzym: RNA polymerase. Dit leest het template-DNA af, en produceert met behulp van die nucleotiden de RNA-tegenhanger ervan. Oligonucleotide synthese, maar dan via de biologische weg.. Het plasmide is zo ontworpen dat het template-DNA heel vaak afgelezen gaat worden. Het enzym herhaalt die stap dus heel vaak, waarbij elke keer weer het mRNA geproduceerd wordt.
6. Als er genoeg mRNA is gemaakt wordt het template-DNA afgebroken met een ander enzym dat alleen DNA afbreekt, maar mRNA ongemoeid laat, en de hele handel wordt gezuiverd. Resultaat: zuiver mRNA, dat vervolgens in iets geplaatst wordt (bv vetbolletjes) zodat het uiteindelijk ook veilig in een menselijke cel afgeleverd wordt.![]()
Ter aanvulling hierop: Tozinameram (het Pfizer-vaccin) bevat mRNA met een lengte van 4284 nucleotiden (dit codeert voor het complete spike-eiwit), het DNA-template moet dus ook ongeveer zo lang zijn. Lijkt veel (en is iets meer dan 200 nucleotiden), maar RNA-polymerase is best snel. Eén enzym produceert een mRNA-molecuul met zo'n lengte in 1 of hooguit enkele minuten. En volgens mij kunnen meerdere RNA-polymerase-enzymen achter elkaar hetzelfde DNA-template aflezen, als een treintje.
![]()
Tegenwoordig is 200 blijkbaar de gangbare limiet. Het DNA opbouwen en dan RNA "kopieën" maken lijkt inderdaad logischer (efficiënter), al valt de yield van oligonucleotides wel mee: Zo claimt Ultramer een yield van 35% tot 50% voor oligos van 100 nucleotides (tegenover 13% tot 23% bij de concurrentie).quote:Op zaterdag 19 december 2020 17:27 schreef freako het volgende:
[..]
Ik wel, al doe ik er sinds mijn afstuderen 15 jaar geleden niets meer mee. Beschouw dat maar als een disclaimer..
Vermoedelijk wordt oligonucleotide synthese niet gebruikt om de grote hoeveelheden mRNA te produceren die nodig zijn voor het vaccin. Die techniek is mooi om een kunstmatig stukje DNA te produceren dat bv als template kan dienen, maar je hebt voor elk extra nucleotide een reactiestap nodig. Dus 200 stappen voor 200 nucleotiden. Elke stap is niet 100% effectief, dus je totale opbrengst is veel te laag. Ik vraag me zelfs af of op deze manier dit soort vrij lange stukken DNA gemaakt kunnen worden.
Kostprijs: RNA Oligo, 80 nmol, 60 - 120 bases: 11,00 ¤ per base.Of ze nog steeds bacteriën gebruiken voor het vermenigvuldigen weet ik niet, ik zou verwachten dat men steeds meer in de richting van "puur chemische" processen gaat, omdat dat flexibeler en "cleaner" is, meer controle biedt, minder variatie, volledig geautomatiseerd kan worden. Je geeft de specificaties in, en het produkt rolt eruit. Dan mis je de exponentiële groei, maar je kan vanaf het begin heel wat tegelijk synthetiseren ( kan je DNA in miljarden bacteriën tegelijk plaatsen, of moet je met één beginnen en dan vermenigvuldigen?).quote:Enzymen hebben in elk geval de voorkeur. Die zijn veel specifieker, zijn sneller en leveren een compleet eindproduct. Maar ze hebben wel een template nodig.
Ik denk dat het productieproces ruwweg langs deze lijnen loopt:
Eerst moet je een template hebben:
1. Er is een stukje template-DNA gemaakt. Dit kan bijvoorbeeld via oligonucleotide synthese, of via een enzym (reverse transcriptase) op basis van virus-RNA. Dit is dus de DNA-tegenhanger van het mRNA in het vaccin.
2. Dat stukje DNA is in een zgn plasmide geplaatst. Dit is een relatief klein cirkelvormig stuk DNA dat eenvoudig in een E. coli-bacterie geplaatst kan worden. Het blijft dan een losstaand stuk DNA in de bacterie. Een standaardtechniek die al sinds de jaren '70 gebruikt wordt.
3. De E. coli-bacterie met het plasmide vermenigvuldigt zich snel en vaak. De bacteriën maken daarbij ook op grote schaal kopieën van de plasmide.
4. De bacteriën worden gedood, en het plasmide-DNA wordt daaruit gezuiverd. Dat kan eenvoudig, omdat het nog altijd een losstaand stuk DNA is. Eindresultaat: een DNA-template.
Nu de productie van mRNA
5. Het plasmide wordt opengeknipt met een restrictie-enzym, een DNA-knippend enzym. Op die manier kan makkelijk alleen het juiste stuk DNA uit het plasmide afgelezen worden (het template voor het mRNA voor in het vaccin). Aan het template-DNA worden de 4 verschillende nucleotiden toegevoegd en een ander enzym: RNA polymerase. Dit leest het template-DNA af, en produceert met behulp van die nucleotiden de RNA-tegenhanger ervan. Oligonucleotide synthese, maar dan via de biologische weg.. Het plasmide is zo ontworpen dat het template-DNA heel vaak afgelezen gaat worden. Het enzym herhaalt die stap dus heel vaak, waarbij elke keer weer het mRNA geproduceerd wordt.
6. Als er genoeg mRNA is gemaakt wordt het template-DNA afgebroken met een ander enzym dat alleen DNA afbreekt, maar mRNA ongemoeid laat, en de hele handel wordt gezuiverd. Resultaat: zuiver mRNA, dat vervolgens in iets geplaatst wordt (bv vetbolletjes) zodat het uiteindelijk ook veilig in een menselijke cel afgeleverd wordt.are we infinite or am I alone![]()
Zie ook mijn opmerking in de post eronder. Voor het spike-eiwit is een DNA-template met een lengte van >4k baseparen/nucleotiden nodig. Om dat elke keer synthetisch-chemisch opnieuw te gaan maken is lastig. Dan heb je 21 stukken van 200 nucleotiden nodig die je vervolgens aan elkaar moet gaan plakken. De benodigde schaal is ook een aantal ordes groter dan 80 nmol vermoed ik voor grootschalige productie.quote:Op zaterdag 19 december 2020 19:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Of ze nog steeds bacteriën gebruiken voor het vermenigvuldigen weet ik niet, ik zou verwachten dat men steeds meer in de richting van "puur chemische" processen gaat, omdat dat flexibeler en "cleaner" is, meer controle biedt, minder variatie, volledig geautomatiseerd kan worden. Je geeft de specificaties in, en het produkt rolt eruit
[..]
Het voordeel van het gebruik van bacteriën is dat die geen dure chemicaliën nodig hebben om te groeien en het complete plasmide leveren. Een groeimedium is voldoende. Isoleren van plasmide-DNA uit bacteriën is ook behoorlijk standaard, en levert een schoon resultaat.Dat plaatsen is niet een heel efficiënt proces. Gelukkig hoeft het maar een keer gedaan te worden, daarna gebruik je steeds afstammelingen van die bacteriën. Bacteriën kun je sowieso prima invriezen in glycerol bij -80 graden, na ontdooien delen die vrolijk verder. Ik meen dat E. coli zich elke 20 minuten deelt onder ideale omstandigheden, dus je kweekt ook snel weer nieuwe voorraad. Bijvoorbeeld via een serie van steeds grotere bioreactoren, of via een continue proces waarbij je steeds een deel van de bacteriën oogst.quote:( kan je DNA in miljarden bacteriën tegelijk plaatsen, of moet je met één beginnen en dan vermenigvuldigen?).![]()
![]()
Bron zal vast wel ergens in https://www.bloomberg.com(...)global-distribution/ staan, ik kan het zo snel niet vinden.Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.![]()
Dat is toch een stukje hoger. Alhoewel ze hier weer niet melden hoe lang die mensen problemen hadden.quote:
Als het iets vergelijkbaars is met allergisch voor wespen/bijen en daarna een prik met een Epi-Pen waarna ze na een dag geen klachten meer hebben noem ik het 'snel herstel'.Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.![]()
ourworldindata is ook het aantal vaccinaties gaan tracken:
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
@freako in hoeverre zou CRISPR technieken de productie hebben kunnen vergemakkelijken of efficienter kunnen maken?![]()
Eerlijk antwoord: geen idee. Toen ik afstudeerde bestond die hele techniek nog niet.quote:Op zondag 20 december 2020 15:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
ourworldindata is ook het aantal vaccinaties gaan tracken:
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
@:Freako in hoeverre zou CRISPR technieken de productie hebben kunnen vergemakkelijken of efficienter kunnen maken?. Áls het gebruikt is, is het in de tweede stap van het proces dat ik beschreven heb. Maar dat is speculeren, daar schiet mijn kennis te kort..
Ik denk overigens dat het lastigste van het hele productieproces veel later zit. De eerste paar stappen zijn redelijk standaard biotechnologische technieken. Dat hoeft ook maar 1 keer te lukken. Het op grote schaal produceren van zuiver DNA-template en mRNA en het plaatsen van het mRNA in een of ander medium, dat is where the magic happens.![]()
In de VS gaan ze deze week ook met Moderna aan de slag. Met Pfizer hebben ze nu ruim 500K vaccinaties gedaan.![]()
Het kan ook zijn dat iemand flinke hoofdpijn heeft, te moe om te werken, of spierpijn. Je lichaam wordt in verdedigingsmodes gekatapult, en gaat keihard aan de slag, wat veel energie kost.quote:Op zondag 20 december 2020 14:11 schreef Resistor het volgende:
[..]
Dat is toch een stukje hoger. Alhoewel ze hier weer niet melden hoe lang die mensen problemen hadden.
Als het iets vergelijkbaars is met allergisch voor wespen/bijen en daarna een prik met een Epi-Pen waarna ze na een dag geen klachten meer hebben noem ik het 'snel herstel'.
Ik heb waarschijnlijk het Oxford vaccin gehad, en heb in mijn hele leven heel veel vaccins gehad omdat ik jarenlang in de tropen heb gewerkt. Ik heb nooit last van bijwerkingen gehad, maar dit keer heb ik me wel een dagje ziek gemeld omdat ik vermoeid was en een nacht heel weinig geslapen had (rillingen, koortsig, spierpijn), dus over het algemeen een rotgevoel. Alsof ik een ironman had gedaan (en ik heb wel eens een ironman gedaan). Maar na een dag was dat wel ok, alleen nog vermoeid, wat wel een paar dagen heeft aangehouden.
Nu is het Oxford vaccin niet echt te vergelijken met het Pfizer vaccin, het Oxford vaccin had wat meer bijwerkingen over het algemeen.![]()
https://nos.nl/collectie/(...)-ontwikkelingslanden
Dit vroeg ik mij ook af. Als je ziet welke hoeveelheden NL gekocht hebt verwacht je dat we een inwoneraantal hebben van Duitsland.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
Omdat mogelijk niet alle vaccines zullen slagen. Sanofi is al teruggestuurd naar de tekentafel.quote:Op maandag 21 december 2020 12:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit vroeg ik mij ook af. Als je ziet welke hoeveelheden NL gekocht hebt verwacht je dat we een inwoneraantal hebben van Duitsland.- verwijderd door admin -![]()
Serum Institute India, de grootste vaccinmaker ter wereld, heeft een licentie om 1 miljard doses van het Oxford vaccin te maken. Er werd verwacht dat de helft daarvan geclaimd zou worden door India, en de andere helft is voor ontwikkelingslanden.quote:Op maandag 21 december 2020 12:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dit vroeg ik mij ook af. Als je ziet welke hoeveelheden NL gekocht hebt verwacht je dat we een inwoneraantal hebben van Duitsland.
https://www.nytimes.com/2020/08/01/world/asia/coronavirus-vaccine-india.html![]()
"He was there to do his duty, and he did it — he never let a buddy down in combat, in France, Holland, or Germany — but he never volunteered for anything and he spurned promotion."![]()
De virus wappies geloven tochbniet dat het echt het vaccin is.quote:
Maar wellicht kan het wat mensen on the fence overtuigen.![]()
Zeker, maar ik mis een beetje het alternatief. We kunnen ook moeilijk 5 jaar zo doorgaan bv. De zorg en de bevolking trekken het nu al niet meer.quote:Op maandag 21 december 2020 21:02 schreef Pvt.Webster het volgende:
Interessant stuk over Pfizer vaccin:
https://www.janbhommel.co(...)het-sars-cov-2-virus![]()
Ik hoop dat men over een week 4-6 iets formeels weet te gaan zeggen over geconstateerde (her)besmettingen in die vaccin-groep. Met 500.000 inentingen is dan mogelijk iets te zeggen of in die groep idd substantieel minder besmettingen/ziektegevallen voorkomen.quote:Op maandag 21 december 2020 09:27 schreef WheeledWarrior het volgende:
In de VS gaan ze deze week ook met Moderna aan de slag. Met Pfizer hebben ze nu ruim 500K vaccinaties gedaan.
Kortom bij testen voortaan ook gaan vragen, bent u gevaccineerd met wat en registreren maar.
Los van ellende die het individuen brengt is dit een interessant observatie terrein: 500K mensen inenten en dan kijken wat er gebeurd. En dan straks hetzelfde met al die andere versies/merken."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Gelezen, maar ik heb niet het idee dat deze meneer echt weet waar hij het over heeft. Ook gezien de andere posts op die blog.quote:Op maandag 21 december 2020 21:02 schreef Pvt.Webster het volgende:
https://www.janbhommel.co(...)het-sars-cov-2-virus![]()
Dat komt door de maatregelen, niet door het virus. Hef je de maatregelen op dan is alles weer normaal.quote:Op maandag 21 december 2020 21:36 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Zeker, maar ik mis een beetje het alternatief. We kunnen ook moeilijk 5 jaar zo doorgaan bv. De zorg en de bevolking trekken het nu al niet meer.![]()
Zodra het kan in EU verband andere armere landen helpen met vaccins, ervaring, logistiek en ondersteunend zorgpersoneel.![]()
Goed stuk dat de nodige nuance legt en ik (de link) crosspost naar het algemene Covid19 topic.quote:Op maandag 21 december 2020 21:02 schreef Pvt.Webster het volgende:
https://www.janbhommel.co(...)het-sars-cov-2-virus
Idd. ik pik er dit in mijn woorden samengevat uit aangaande het Pfizer/BioNtech vaccin:
>• onbekend is of het vaccin in staat is om een blijvende immuunrespons op te wekken
>• onderzoek van WC-eend door WC-eend (met spellingscontrole van toezichthouders)
>• inferieure testgroep van vooral fitte personen die sws weinig/geen risico lopen.
_• PCR test die "besmetting" vaststelt (wat zelf niets zegt over besmettelijkheid & gevolgen)
>• Zonder vaccin zou de huisarts bij Covid19 zeggen, blijf maar een dagje uitzieken.
>• Onbekend wat het vaccin aan ziekenhuis/IC opname zal voorkomen irt comorbiditeit.
>• Leeftijdsgroep 16-55 heeft bijzonder weinig te duchten hebben van het SARS-CoV-2 virus
_• Men heeft niet onderzocht hoeveel mensen tijdens de testfase (alsnog) antistoffen hebben ontwikkeld.
>• Pfizer/BioNTech heeft kinderen jonger dan 12 jaar in onderzoeksverband gevaccineerd
>• Groot reclame gehalte van uitspraken ("om veel vaccins te verkopen?")
>• Vervolg is in feite een massaal experiment waarvan onbekend is wat het gaat (op)leveren.
De met ">" gemerkte regels zijn - zeker door mij - wijdverspreid hier vaker aan de kaak geprobeerd te stellen. (dit voor mijn registratie)
Jammer is vaak dat het op specifieke onderdelen discussies doorgaans verzandde omdat men het ziet/zag als ongefundeerde "mening".
Verder bevat de link veel details die (mij) sws verder tot nadenken stemt of -en in hoeverre de test/acceptatie meer waarde heeft dan een producttest van een industrie die vooral graag begeesterd iets wil maken/verkopen/doen. De belangen zijn meer dan belangeloos en "filantropisch" van aard.
En dan de concluderende vragen van de link (die de tijd nu "ons" zal moeten leren of laten ondervinden):
1) Wat is het effect van het vaccin van Pfizer/BioNTech op het aantal ziekenhuisopnames/IC & sterfte, het aantal 2) Wat is de werkzaamheid van het vaccin op de langere termijn (> 2 maanden)
3) Wat is de veiligheid van het vaccin op de langere termijn (> 2 maanden)
4) Wat weten we over zeldzamere maar wellicht potentieel ernstige bijwerkingen
5) Is het vaccin in staat om de keten van transmissie te doorbreken
Last but not the least: er is/heeft er op geen enkele wijze ethische toetsing omtrent wenselijkheid plaatsgevonden, ook gelet de toegepaste genetische modificatie voor het vaccin dat nog niet eerder op/in mensen preventief is toegepast."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Iemand behoefte aan het Curevac vaccine? Je kan aan het klinische onderzoek meedoen in Utrecht.- verwijderd door admin -![]()
Niks te vinden online over een geregistreerd neuroloog die Jan B. Bommel heet.quote:Op maandag 21 december 2020 21:02 schreef Pvt.Webster het volgende:
https://www.janbhommel.co(...)het-sars-cov-2-virus
De enige Jan Bommel die ik kan vinden leidt naar een bijbelsite.Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?![]()
Volgens Hugo pure symboliek.quote:Op maandag 21 december 2020 09:27 schreef WheeledWarrior het volgende:
In de VS gaan ze deze week ook met Moderna aan de slag. Met Pfizer hebben ze nu ruim 500K vaccinaties gedaan.Man is de baas, vrouw kent haar plaats.![]()
Behoorlijke bagger.
De eerste twee punten van kritiek betreft beperkingen van de studies, die ook aangegeven zijn in de studie, of waaraan ze zich houden in de conclusies.Maar je kunt die groepen ook beschermen door iedereen rond hen te vaccineren, de groepsimmuniteit.quote:Het is dan ook van uitermate groot belang om in dit onderzoek te kijken naar de mensen die niet mochten deelnemen aan het onderzoek. De belangrijkste exclusiecriteria voor dit onderzoek waren een 'voorgeschiedenis met een doorgemaakte COVID-19', een 'behandeling met immuunsuppressiva', of een 'voorgeschiedenis met een immuuncompromitterende aandoening'.
Let wel! Dit zijn waarschijnlijk de mensen die het meest te vrezen hebben van een infectie met het SARS-CoV-2 virus.Nee, dit onderzoek is gepubliceerd in een peer-review wetenschappelijk tijdschrift, het is NIET door Pfzizer/BioNTech gepubliceerd, plus ook nogquote:Dan de onderzoekers die het onderzoek uitvoerden, analyseerden en publiceerden: wie heeft de studie ontworpen, wie heeft de studie uitgevoerd, wie heeft de studie geanalyseerd en wie is verantwoordelijk voor de publicatie van de resultaten. Het antwoord is simpel: de fabrikant zelf. Het is een onderzoek opgezet, uitgevoerd, geanalyseerd, gepubliceerd en betaald door Pfizer / BioNTech zelf.quote:an independent data and safety monitoring board reviewed efficacy and unblinded safety dataDat kan ja, maar heb je ook aanwijzingen dat dat is gebeurd? Hij citeert een artikel wat de zwakke punten aanduidt. Maar dat lijkt er voorbij aan te gaan dat de autoriteiten, in de vorm van de FDA, EMA etc ook alle data zelf analyseren voor goedkeuring plaatsvindt.quote:Ik hoef hier niet uit de doeken te doen hoe een dergelijke constructie kan leiden tot vertekende uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek, omdat daar is in de afgelopen twintig jaar uitvoerig over werd gepubliceerd.
Over het vaststellen van besmettingen verwijst hij naar zijn PCR blog, maar hij spreekt zichzelf tegen. In het PCR blog zegt hij dat als iemand een bepaalt aantal symptomen heeft hij tot een diagnose komt, ondanks (herhaaldelijke) negatieve testen. En nu zegt hij dat zelfs mensen met symptomen EN een positieve testuitslag, toch niet als zodanig gediagnosticeerd moeten worden.
Verschillende ziekteverwekkers kunnen nu eenmaal tot dezelfde symptomen lijken, zoals bijvoorbeeld rhinovirussen en andere (dan SARS, MERS, SARS-CoV-2) coronavirussen leiden allemaal tot wat wij verkoudheid noemen. Ook Covid kenmerkt zich door verschillende symptomen die op verkoudheid lijken, als je daar dan ook een positieve testuitslag bij hebt, wat wil je dan nog meer? Ook als er nog andere virussen aangetroffen zouden worden, dan verandert dat een corona test niet in een negatieve uitslag.Tsja, zo beginnen de meeste symptomen, ook bleek er erg veel statisch bewijs dat er minder van dit soort besmettingen in de gevaccineerde groep waren. Wat dus een effect van het vaccin was, en als je geen symptomen krijgt, dan ben je dus beschermd, toch? En als je geen symptomen ontwikkeld, kun je ook niet in het ziekenhuis komen te liggen, toch?quote:Waar het de definitie van COVID-19 in de studie betreft, het behoeft geen betoog dat het zonder uitzondering gaat om klachten en symptomen waarvoor de huisarts het advies zou geven om een paracetamol in te nemen en onder de wol te kruipen.
Vervolgens heeft hij het erover dat de mensen die wel bij de studie betrokken waren in de leeftijdsgroep zaten waar de IFR heel laag was. Dat klopt, en daarom is het ook goed om te kijken naar de symptomen en niet zozeer naar de ziekenhuisopnames.
Ook heeft hij het over comorbiditeiten, en dat er erg weinig mensen met comorbiditeiten bij de studie betrokken waren. Studies naar effecten van medicijnen worden gedaan op gezonde mensen, immers, die wil je beter maken, dan wel zorgen dat ze beter blijven. En ondanks dat veel mensen niet gezond zijn, zijn de meeste mensen wel gezond.Op zich is dat wel een punt, daarom gaf men in de Oxford studie geen placebo maar een controle vaccin, waar kortdurende, lokale en systemische bijwerkingen ook redelijk vaak bij voorkomen (MenACWY, een meningitis vaccin).quote:bijwerkingen kunnen worden onderverdeeld in lokale en systemische bijwerkingen. Vooral de lokale bijwerking pijn kwam in de groep die gevaccineerd werd veel vaker voor, zo'n 8x vaker in vergelijking met de groep die de placebo kreeg. De systemische bijwerkingen hoofdpijn en vermoeidheid kwamen 2x vaker voor bij de groep die gevaccineerd werd.
Hoewel het gaat om relatief milde en voorbijgaande bijwerkingen, brengen deze verschillen in de mate van bijwerkingen wel de blindering van het onderzoek in gevaar. Het is voorstelbaar, en zelfs aannemelijk, dat mensen die veel bijwerkingen van de injectie ervoeren er van uitgaan dat ze het vaccin kregen, en daarom minder snel geneigd waren eventuele aspecifieke klachten zoals hoofdpijn, spierpijn en hoesten toe te schrijven aan COVID-19 en deze dan ook niet rapporteerden. Dit wringt des te meer omdat niet beschreven wordt werd welke klachten in beide groepen precies leidden tot de verdenking COVID-19 en hoe frequent en ernstig deze klachten waren.
Maar zouden mensen dan minder vaak symptomen melden? Het is een studie, je wilt ook niet dat mensen een niet-werkend spul ingespoten gaan krijgen, toch? En als je ziek genoeg bent om opgenomen te worden kun je het niet meer faken lijkt me, en er werd niemand uit de gevaccineerde groep opgenomen.Dat kun je analyseren, alleen is het aantal mensen uit de gevaccineerde groep wat symptomen meldde wel heel klein.quote:Als blijkt dat de mensen die COVID-19 kregen en het vaccin hadden ontvangen, gemiddeld veel meer en ernstiger klachten rapporteerden dan de mensen die uit de placebogroep die de diagnose COVID-19 kregen, zou dat een aanwijzing zijn dat de gevaccineerde groep de mildere klachten niet als uiting van COVID-19 opvatten en niet gemeld hebben. Bovendien waren de onderzoekers weliswaar geblindeerd voor wie het vaccin kreeg en wie niet, maar niet voor de registratie van de bijwerkingen, en dit kan van invloed geweest zijn op het besluit om iemand wel of niet te testen.
En onderzoekers zijn wel geblindeerd voor de registratie van bijwerkingen. Ik zit in zo'n trial, zelfs als ik me laat testen en positief test blijf ik geblindeerd voor de studie. Je wordt pas bij de uiteindelijke analyse unblinded. Als ik nu een vaccin aangeboden krijg en ik accepteer dat, dan word ik unblinded. Als dan blijkt dat ik een controle vaccin heb gekregen dan word ik uit de studie genomen, immers ben ik dan niet meer valide als 'control'.Hier gaat hij de fout in. Bij het BMR vaccin kan 1 op de 5000 of 7000 gevaccineerde kinderen volgens mij een koortsstuip krijgen. Erg beangtigend, maar op zich niet erg.quote:Wat de bijwerkingen zelf betreft, het is volledig verdedigbaar dat mensen dergelijke milde klachten hebben van een vaccin, als het tenminste gaat om het voorkómen van een ernstige en potentieel dodelijke infectie. En dat kan men zich afvragen of dit het geval is. De sterfte onder de 21.728 mensen die de placebo kregen is precies... nul!
Je moet niet de sterfte vergelijken met 21.728 maar onder de mensen die Covid hadden gekregen. Maar zoals hij zelf al zei is dat de IFR onder de leeftijdsgroep in de studie sowieso laag is (overigens is er in de Oxford en in de Moderna studie wel iemand in de controle groep en placebo groep overleden aan covid). Hij gaat eraan voorbij dat er na de eerste vaccinatie in totaal 10 gevallen van ernstige Covid waren, waarvan er 9 in de placebo groep.Generlei waarde? Really? Als je niet een klein beetje ziek wordt, kun je ook niet heel erg ziek worden, toch? Dus veel minder mensen met symptomen = veel minder mensen ziek en dus ook veel minder mensen ook ernstig ziek.quote:Dit zijn de uitkomsten van het effect van het van het vaccin tegen het SARS-CoV-2 virus op de primaire uitkomstmaat zoals boven staat beschreven. Inderdaad is de kans op de milde en aspecifieke klachten in de gevaccineerde groep met 95% lager. Echter, mijns inziens gaat het hier om een niet-relevante uitkomstmaat, van nul en generlei waarde. In hoeverre een vaccin in staat is om relatief milde klachten - zoals ook worden gezien bij een milde griep, verkoudheid of gastro-enteritis - te voorkomen heeft mijns inziens geen waarde, terwijl het vaccin juist wel op basis van deze gegevens wordt goedgekeurd en toegelaten. Bovendien gaat het per saldo om 169 mensen met deze klachten in de placebogroep en 9 mensen in de gevaccineerde groep.Tsja, na het eerste vaccin was het 9/1. Het zijn lage nummers of echt harde uitspraken over te doen, maar zoals gezegd, als je niet een beetje ziek wordt, wordt je ook niet erg ziek.quote:Natuurlijk wil ik graag weten in hoeverre het vaccin in staat is om 'ernstig COVID-19' te voorkòmen. Dat staat helaas niet in het artikel en moet ik terugzoeken in het supplement bij het artikel. Als men kijkt vanaf 7 dagen vanaf de 2e dosis van het vaccin, blijkt dat er in de placebogroep vier gevallen van een ernstig COVID-19 zijn geweest, en in de gevaccineerde groep één.In de UK zijn inmiddels 500.000 mensen gevaccineerd, dat zijn 76 gevallen van ernstige Covid, lijkt me toch al mooi!quote:Nu is er in een getal dat het 'Number Needed to Vaccinate' heet, en hoewel men daar in de literatuur verschillende concepten onder verstaat, is het illustratief om hier te laten zien hoeveel mensen men moet vaccineren om één geval van 'ernstig COVID-19' te voorkòmen. Dat is 19.965/(4-1) = 6555 mensen. Natuurlijk zal dit Number Needed to Vaccinate dalen als er meer mensen ziek worden, en bovendien zijn deze getallen niet meer dan statistische ruis.Dat speelt in beide groepen, dus het maakt geen verschil in hoe je de bescherming van het vaccin berekent, je kijkt immers hoeveel minder mensen symptomen ontwikkelen (en positief testen). Niet hoeveel in beide groepen besmet zijn geraakt in totaal en hoeveel daarvan symptomen ontwikkelden. De mensen in de gevaccineerden groep hebben immers allemaal antistoffen, maar daar kun je niet onderscheiden of dat door het vaccin komt of door het virus zelf (dit is vaak de reden om geen vaccins te gebruiken bij landbouwhuisdieren).quote:Een belangrijk punt is echter dat we niet weten hoeveel mensen in de placebogroep in werkelijkheid een infectie met het SARS-CoV-2 virus hebben doorgemaakt. Wat men gemakkelijk als parallel onderzoek had kunnen uitvoeren is het in kaart brengen hoeveel mensen in de placebogroep antistoffen ontwikkelden om zo een schatting te kunnen doen hoeveel mensen in de periode van het onderzoek nu werkelijk een infectie met het SARS-CoV-2 virus doormaakten, om zo te bepalen welk deel van de mensen nog 'at risk' was om de infectie door te maken. Dat heeft men echter niet gedaan, en naar mijn mening is dit een grote tekortkoming van deze studie.Dat is hoe wetenschappers schrijven, en die 'conclusie' is ook gebaseerd op pre-clinical trial in dieren en phase I en II trials, niet alleen deze studie.quote:erder vind ik het uitermate opvallend dat de auteurs op basis van deze cijfers durven te stellen dat de 'theoretische' kans op 'vaccine-mediated disease enhancement' verwaarloosbaar is. Bij een dermate lage frequentie van de ziekte is dat een erg voorbarige conclusie, aangezien het om een weinig frequent fenomeen gaat.De editors EN de reviewers vonden dit OK.quote:Wat ik bijzonder verontrustend vind, en ik begrijp niet waarom de editors van de NEJM dit goedgekeurd hebben, is dat de auteurs van het artikel stellen dat het (ethisch) niet verantwoord zou zijn om de veiligheid en werkzaamheid van het vaccin te beoordelen in het kader van het continueren van het dubbelblinde onderzoek. Dit impliceert dat men voornemens is om ook de placebogroep te vaccineren. Als men dit doet, is daarmee definitief de kans verkeken om eventuele ernstige bijwerkingen definitief toe te schrijven aan het vaccin. Dit dient rechtstreeks het belang van de producent van het vaccin, in het kader van eventuele aansprakelijkheid, ook al heeft men deze aansprakelijkheid neergelegd bij de nationale overheden.
Dit schrijven ze:Dat is toch wel iets anders. De auteurs schrijven dat als het vaccin goedgekeurd wordt voor gebruik, dat het niet ethisch zou zijn om de komende 2 jaar mensen in de placebo groep het vaccin niet aan te bieden. Dan kun je de effecten in de gevaccineerde groep niet meer vergelijken met de placebo groep, maar dat doen ze toch al niet met zeldzame bijwerkingen, daarvoor is immers de placebo groep te klein. Voor dat soort onderzoeken wordt het voorkomen van bijwerkingen onder gevaccineerden vergeleken met hoe vaak een dergelijke aandoening voorkomt bij mensen die niet gevaccineerd zijn of hoe vaak een dergelijke aandoening voorkwam voordat het vaccin gebruikt werd.quote:Although the study was designed to follow participants for safety and efficacy for 2 years after the second dose, given the high vaccine efficacy, ethical and practical barriers prevent following placebo recipients for 2 years without offering active immunization, once the vaccine is approved by regulators and recommended by public health authorities. Assessment of long-term safety and efficacy for this vaccine will occur, but it cannot be in the context of maintaining a placebo group for the planned follow-up period of 2 years after the second dose.Wat is ethischer? Een onderzoek continueren om het onderzoek, of mensen laten doen wat ze willen en hun een vaccin laten accepteren als hen dat aangeboden wordt en ze dat willen? Zoals gezegd de placebo groep is toch te klein (enkele tienduizenden mensen) om vergelijkingen te maken met bijwerkingen die voorkomen minder dan 1 op 10.000.quote:Bovendien vraag ik me af waarom men de blindering moet verbreken, en waarom het niet ethisch zou zijn om het onderzoek in de oorspronkelijke opzet te continueren, aangezien de Infection Fatality Rate voor de deelnemers aan het onderzoek erg laag is, en het nog maar de vraag is of het vaccin deze gunstig zal beïnvloeden. Dat is nu juist de vraagstelling van het onderzoek op de langere termijn.Daar doet Pfizer helemaal geen uitspraak over, en die gaan daar ook niet over.quote:Wat ik me bovenal afvraag is waarom Pfizer/BioNTech het blijkbaar wel ethisch vindt om kinderen jonger dan 12 jaar in onderzoeksverband te vaccineren tegen het SARS-CoV-2 virus, een infectie waar kinderen niet of nauwelijks ziek van worden, en waarvan de kans dat ze er aan overlijden nagenoeg nihil is.1) Groot, en het begin van dat effect zal over 3-5 weken duidelijk beginnen te worden onder het aantal ziekenhuisopnames van ouderen (die nu gevaccineerd worden).quote:Wat is de eindconclusie:
Ik stel hier de relevante vragen die een goede studie naar de werkzaamheid en veiligheid van een vaccin zou moeten beantwoorden:
1) Wat is het effect van het vaccin van Pfizer/BioNTech op het aantal ziekenhuisopnames, het aantal opnames op de intensive care en op de sterfte?
2) Wat is de werkzaamheid van het vaccin op de langere termijn, in dit geval een termijn langer dan twee maanden?
3) Wat is de veiligheid van het vaccin op de langere termijn, in dit geval een termijn langer dan twee maanden?
4) Wat weten we over zeldzamere maar wellicht potentieel ernstige bijwerkingen, zoals bijvoorbeeld auto-immuunaandoeningen, die ook op de langere termijn nog kunnen optreden en waarvoor dit onderzoek niet de vereiste duur en niet de vereiste power had?
5) Is het vaccin in staat om de keten van transmissie te doorbreken, dat wil zeggen de transmissie van het virus van de ene op de andere persoon te voorkomen?
2) Het vaccin is langer dan 2 maanden werkzaam, maar hoe lang, dat is afwachten, en meer kun je ook niet doen. Verschillende experts hebben aangegeven vertrouwen te hebben dat het wel langer dan een jaar zal zijn.
3) Bijwerkingen die zich op de langere duur openbaren zijn altijd zeldzaam geweest (single digits per 100.000 of minder), en er is geen reden om aan te nemen dat dat nu ineens heel anders is.
4) Om een studie met de vereiste power te doen om dat aan te tonen moet je miljoenen mensen vaccineren, vandaar dat ook nu emergency toestemming wordt gegeven, en niet volledige toestemming (behalve dan in Zwitserland).
5) Er zijn verschillende studies die aantonen dat asymptomatische mensen minder besmettelijk zijn. Zie bijv: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32651-9/fulltextZo, en nu een biertje!quote:Our findings suggest that people with asymptomatic COVID-19 are infectious but might be less infectious than symptomatic cases.![]()
quote:Op maandag 21 december 2020 23:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Behoorlijke bagger.
Zo, en nu een biertje!
Proost ^^![]()
Die heb je wel verdiendquote:Op maandag 21 december 2020 23:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Behoorlijke bagger.
[..]
Zo, en nu een biertje!. Ook goed om nu de andere kant van het verhaal te lezen.
Bedankt voor de bijdrage
"He was there to do his duty, and he did it — he never let a buddy down in combat, in France, Holland, or Germany — but he never volunteered for anything and he spurned promotion."![]()
lijkt me interessantquote:Op maandag 21 december 2020 22:40 schreef groenen het volgende:
Iemand behoefte aan het Curevac vaccine? Je kan aan het klinische onderzoek meedoen in Utrecht.woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen![]()
Ik ga niet op alles in wat je met veel passie bekritiseerd omdat we dan al snel weer verzanden. Kern is dat de wereld van onderzoek feitelijk (iig mij) veraf staat van de wereld die daaruit meent iets te kunnen verwachten.quote:Op maandag 21 december 2020 23:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Wat ik me bovenal afvraag is waarom Pfizer/BioNTech het blijkbaar wel ethisch vindt om kinderen jonger dan 12 jaar in onderzoeksverband te vaccineren tegen het SARS-CoV-2 virus, een infectie waar kinderen niet of nauwelijks ziek van worden, en waarvan de kans dat ze er aan overlijden nagenoeg nihil is.
Daar doet Pfizer helemaal geen uitspraak over, en die gaan daar ook niet over.
Inzake die ethiek (ook aangaande GM en het mediaal doordrukken) vind ik naast een wij van WC-eend dat wel een dingetje dat mij schuurt.
Aangaande kinderen: Westerse landen accepteren een onderzoek waar kinderen in betrokken waren. Dan kun je wel 'slim' als EMA dat resultatenelement niet (willen) meenemen maar het zegt mij wel iets over de dubbele moraal die ik uiterst discutabel vind. Pfizer/BioNtech selecteert welbewust die kinderen omdat het (daar wettelijk) kan. Dit geeft mij weinig vertrouwen of zij dan een product maken dat voldoet aan de intenties die regelgeving kadert.
Ik onderschijf ook niet alles omdat ik het ook maar moet doen wat ons/mij wordt toegeschoven.
Vanuit het ratjetoe is mij wel duidelijk dat er tal van vraagtekens zijn (ook aangaande of de testen/proces überhaupt wel zo zinnig zijn) en het onwenselijk lijkt dat ter discussie te kunnen stellen."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Dat klopt ook omdat het een pseudoniem is en de man zijn ziekenhuis noch patiënten wil belasten met zijn opvattingen. En nee, ik ga het niet verklappen maar neem maar aan dat hij naast kritisch het vak naar behoren uitoefent. Ook in het academische wereldje zijn er onderlegde dwarsliggers.quote:Op maandag 21 december 2020 22:49 schreef Cara het volgende:
[..]
Niks te vinden online over een geregistreerd neuroloog die Jan B. Bommel heet.
De enige Jan Bommel die ik kan vinden leidt naar een bijbelsite."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
https://www.ad.nl/binnenl(...)oronavirus~acf1ca3e/Kleine hoeveelheid meer, maar toch mooi als ze dit kunnen waarmakenquote:Nederland kan in het eerste kwartaal van 2021 iets meer doses van het Pfizer-vaccin verwachten dan eerder bekend was. ,,Wat we hebben afgesproken is dat we tot het eind van het eerste kwartaal 2,49 miljoen doses vaccins kunnen leveren", zei Marc Kaptein, medisch directeur van Pfizer Nederland, bij Nieuwsuur. ,,Dat is ietsje meer dan dat we eerst hadden beloofd."
Pfizer staat in nauw contact met het RIVM en de Nederlandse overheid over de levering van het vaccin en het inentingsprogramma, zegt Kaptein. ,,We hebben zeer regelmatig overleg, bijvoorbeeld vanavond nog. We kijken wat de wensen zijn van de overheid en wat kunnen wij leveren."
Kaptein stelt dat Pfizer de gemuteerde versie van het coronavirus die onlangs in Groot-Brittannië is opgedoken "heel goed in de gaten houdt". De Britse mutatie lijkt een stuk besmettelijker te zijn. Het kabinet heeft daarom het reisverkeer vanuit het Verenigd Koninkrijk aan banden gelegd.
,,We weten dat dit Pfizer-vaccin ook werkt tegen negentien andere mutaties", zegt Kaptein. ,,Deze laatste mutatie wordt op dit moment getest in het laboratorium, maar we zijn er vrijwel zeker van dat het vaccin ook gaat werken tegen dit gemuteerde virus."
BioNTech-baas Uğur Şahin verklaarde vanmiddag ervan overtuigd te zijn dat het door zijn Duitse bedrijf en het Amerikaanse Pfizer ontwikkelde vaccin ook werkt bij de nieuwe coronavariant B117. ,,We zijn dat aan het onderzoeken'', verklaarde hij tegenover Bild Live. De Duits-Turkse arts en ondernemer gelooft ook dat groepsimmuniteit in de nazomer van 2021 mogelijk is.![]()
![]()
Weet iemand wat de huidige status van Astrazeneca/Oxford is?Maakt fantastische podcasts voor jouw bedrijf bij https://podcast-fabriek.nl![]()
Medio januari voor EU; in de UK wordt AstraZeneca waarschijnlijk nog dit kalenderjaar goedgekeurd.
[ Bericht 5% gewijzigd door Stephen1985 op 22-12-2020 09:39:27 (.) ]![]()
Hopelijk loopt het dan een beetje lekker door qua leveringen van de diverse vaccins, zodat de 'droge periodes' niet te lang duren.quote:Op dinsdag 22 december 2020 09:39 schreef Stephen1985 het volgende:
Medio januari voor EU; in de UK wordt AstraZeneca waarschijnlijk nog dit kalenderjaar goedgekeurd.![]()
Ik had ook even gezocht, kon ook al niks vinden. Noemt zichzelf een outcast in de geneeskunde. En als ik zo door zijn blog heenlees snap ik wel waarom, die zou de meeste propedeuse vakken tegenwoordig niet halen volgens mij.quote:Op maandag 21 december 2020 22:49 schreef Cara het volgende:
[..]
Niks te vinden online over een geregistreerd neuroloog die Jan B. Bommel heet.
De enige Jan Bommel die ik kan vinden leidt naar een bijbelsite.![]()
Maar Pfizer heeft helemaal geen uitspraak gedaan over vaccineren bij kinderen met dit vaccin, en ze hebben bij dit onderzoek ook geen kinderen gevaccineerd. En als ze dat wel van plan zouden zijn dan moet zoiets voorgelegd worden aan onderzoekscommissies, inclusief een ethische commissie, die vervolgens goedkeuring moeten geven, zoals bij alle onderzoeksvoorstellen gebeurd. Dus als ze het al hadden gedaan dan was het dus niet slechts de mening van Pfizer dat het noodzakelijk en nutiig was, maar ook van onafhankelijke onderzoekscommissie die toestemming verlenen. Dus hij legt Pfizer een mening/uitspraak in de mond en gaat daar vervolgens tegenin, zo werkt het niet. En wat hij Pfizer in de mond legt, zou dan niet alleen Pfizer te verwijten zijn geweest als het gebeurd zou zijn. Ik krijg heel sterk de indruk dat meneer Hommel niet goed ingevoerd is in hoe onderzoek tegenwoordig gedaan wordt.quote:Op maandag 21 december 2020 23:51 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik ga niet op alles in wat je met veel passie bekritiseerd omdat we dan al snel weer verzanden. Kern is dat de wereld van onderzoek feitelijk (iig mij) veraf staat van de wereld die daaruit meent iets te kunnen verwachten.
Inzake die ethiek (ook aangaande GM en het mediaal doordrukken) vind ik naast een wij van WC-eend dat wel een dingetje dat mij schuurt.
Aangaande kinderen: Westerse landen accepteren een onderzoek waar kinderen in betrokken waren. Dan kun je wel 'slim' als EMA dat resultatenelement niet (willen) meenemen maar het zegt mij wel iets over de dubbele moraal die ik uiterst discutabel vind. Pfizer/BioNtech selecteert welbewust die kinderen omdat het (daar wettelijk) kan. Dit geeft mij weinig vertrouwen of zij dan een product maken dat voldoet aan de intenties die regelgeving kadert.
Ik onderschijf ook niet alles omdat ik het ook maar moet doen wat ons/mij wordt toegeschoven.
Vanuit het ratjetoe is mij wel duidelijk dat er tal van vraagtekens zijn (ook aangaande of de testen/proces überhaupt wel zo zinnig zijn) en het onwenselijk lijkt dat ter discussie te kunnen stellen.![]()
In Haaglanden starten ze pas op 18 januari met inenten.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4186323/GGD-klaar-voor-start-toedienen-coronavaccin-Zorgvuldigheid-belangrijker-dan-snelheidWat een onzin toch. De bijwerkingen zijn peer-review gepubliceerd en bekend.quote:Er moet namelijk nog veel gebeuren tussen de goedkeuring van de vaccin en de start van de grootschalige vaccinatiecampagne. 'Pas als we de gegevens van de EMA (Europese gezondheidsorganisatie) en de Gezondheidsraad hebben, weten we wat de bijwerkingen van de verschillende vaccins zijn en wie er wel en niet ingeënt mogen worden. Dan weten we ook pas welke vragen we de mensen moeten stellen en hoe we het registratiesysteem zo in moeten richten dat alles goed gaat. Daar hebben we nog ongeveer tien werkdagen voor nodig', legt De Gouw uit.
Op de radio wordt ook gezegd dat ze eerst op kleine schaal willen kijken hoe het inenten gaat. Waarom niet een paar mensen naar Duitsland sturen om mee te kijken?
En 10 werkdagen tussen nu en 18 januari? Gister heeft de EMA het besluit bekend gemaakt. Vanaf vandaag to t 18 januari tel ik nog 16 werkdagen, 31 december niet meergerekend. En gezien de urgentie zou je verwachten dat er ook in de weekenden doorgewerkt zou worden, maar niet dus.![]()
Allemaal leuke woorden om te verhullen dat ze gewoon weer te laat met de voorbereidingen zijn begonnen.quote:Op dinsdag 22 december 2020 10:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4186323/GGD-klaar-voor-start-toedienen-coronavaccin-Zorgvuldigheid-belangrijker-dan-snelheid
[..]
Wat een onzin toch. De bijwerkingen zijn peer-review gepubliceerd en bekend.
Op de radio wordt ook gezegd dat ze eerst op kleine schaal willen kijken hoe het inenten gaat. Waarom niet een paar mensen naar Duitsland sturen om mee te kijken?
En 10 werkdagen tussen nu en 18 januari? Gister heeft de EMA het besluit bekend gemaakt. Vanaf vandaag to t 18 januari tel ik nog 16 werkdagen, 31 december niet meergerekend. En gezien de urgentie zou je verwachten dat er ook in de weekenden doorgewerkt zou worden, maar niet dus.![]()
2.5 miljoen, komt daar nog eens 20% bij omdat er meer uit 1 vial gehaald kan worden ?quote:Op dinsdag 22 december 2020 02:22 schreef Anton91 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)oronavirus~acf1ca3e/
[..]
Kleine hoeveelheid meer, maar toch mooi als ze dit kunnen waarmaken![]()
dat zou dan 3 miljoen betekenen.woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Eigenlijk zeggen ze dat in alle landen het niet zorgvuldig voorbereid wordt, tuurlijk.
Gister zei De Jonge ook weer dat Engeland bochten afgesneden had. Een journaliste zei nog dat dat niet waar was, dat de MHRA alle zelfde stappen had genomen als de EMA, maar daar werd verder niet echt op doorgegaan. Ze zijn gewoon overvallen door een gebrek aan vooruitkijken. Je zou verwachten dat in de zomer het beleid van reactief naar meer pro-actief zou zijn omgebogen, maar dat is heel snel weer achterhaald met deze golf, en nu ook weer met de nieuwe variant. Nu moet het RIVM ineens ook de hoeveelheid samples die gesequenced moeten worden opschroeven en het Track & Trace moet naar een behoorlijk hoger niveau getild worden.![]()
Verschrikkelijk, wat een lamgeslagen instituut is de GGD toch. Dit is overigens niet aan De Jonge te wijten, het is inmiddels een publiek geheim in Den Haag dat De Jonge zich ook groen en geel ergert aan de lamgeslagen actiemodus van de GGD.quote:Op dinsdag 22 december 2020 10:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4186323/GGD-klaar-voor-start-toedienen-coronavaccin-Zorgvuldigheid-belangrijker-dan-snelheid
[..]
Wat een onzin toch. De bijwerkingen zijn peer-review gepubliceerd en bekend.
uh de jonge heeft de GGD pas begin december gevraagd.........quote:Op dinsdag 22 december 2020 10:46 schreef Stephen1985 het volgende:
[..]
Verschrikkelijk, wat een lamgeslagen instituut is de GGD toch. Dit is overigens niet aan De Jonge te wijten, het is inmiddels een publiek geheim in Den Haag dat De Jonge zich ook groen en geel ergert aan de lamgeslagen actiemodus van de GGD.woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Waarom wordt niet iedereen in NL die de afgelopen X dagen in de UK is geweest opgeroepen om zich alsjeblieft preventief te laten testen? Lijkt me een kleine moeite. Maar ja, Van Dissel wil eerst meer weten over die nieuwe variant. Ambtelijke apparaten blonken nooit al uit in flexibiliteit en dat blijkt maar weer.quote:Op dinsdag 22 december 2020 10:46 schreef Stephen1985 het volgende:
[..]
Verschrikkelijk, wat een lamgeslagen instituut is de GGD toch. Dit is overigens niet aan De Jonge te wijten, het is inmiddels een publiek geheim in Den Haag dat De Jonge zich ook groen en geel ergert aan de lamgeslagen actiemodus van de GGD.![]()
En dan, als je 10 werkdagen nodig hebt vanaf gister, dan zou je 6 januari klaar kunnen zijn, of eerder als je gevoel van urgentie hoog is en een paar dagen in het weekend werkt ook.quote:Op dinsdag 22 december 2020 10:47 schreef Predator40 het volgende:
[..]
uh de jonge heeft de GGD pas begin december gevraagd.........![]()
ICT bij de overheid......koppelingen met 4 andere ICT systemen en ook nog eens afspraken maken wat er precies gedeeld mag worden.quote:Op dinsdag 22 december 2020 10:53 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En dan, als je 10 werkdagen nodig hebt vanaf gister, dan zou je 6 januari klaar kunnen zijn, of eerder als je gevoel van urgentie hoog is en een paar dagen in het weekend werkt ook.
normaal gesproken kost dat al jaren, dit had in de zomer gewoon al voorbereid moeten worden en Hugo is gewoon vergeten om die opdracht te geven.woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Het wordt tijd dat de centrale overheid regionale organisatie vertelt welke data in een database moet worden ingevoerd. Waarop de regionale organisatie de invulling ervan dan zelf invullen, maar zodat alles compatible is met de centrale database. Nu moet elke regio zelf het wiel elke keer uitvinden.quote:Op dinsdag 22 december 2020 10:56 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ICT bij de overheid......koppelingen met 4 andere ICT systemen en ook nog eens afspraken maken wat er precies gedeeld mag worden.
normaal gesproken kost dat al jaren, dit had in de zomer gewoon al voorbereid moeten worden en Hugo is gewoon vergeten om die opdracht te geven.![]()
Spannend. Iets zegt me dat de UK AstraZeneca goed gaat keuren, maar de EU nog teveel op te merken heeft. Hopen op het beste.quote:Op dinsdag 22 december 2020 09:39 schreef Stephen1985 het volgende:
Medio januari voor EU; in de UK wordt AstraZeneca waarschijnlijk nog dit kalenderjaar goedgekeurd.Maakt fantastische podcasts voor jouw bedrijf bij https://podcast-fabriek.nl![]()
Maar de kans is aanwezig dat in januari nog twee vaccins goedgekeurd gaan worden. Houden ze daar wel rekening mee. Man man man.![]()
De medeoprichter van het Duitse BioNTech zegt dat het „zeer waarschijnlijk” is dat het vaccin van het bedrijf ook werkt tegen de nieuwe variant van het coronavirus, die is opgedoken in het Verenigd Koninkrijk. Ugur Sahin benadrukte dat in principe ook binnen zes weken een nieuw vaccin gemaakt kan worden dat is aangepast aan „deze nieuwe mutatie.”woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
eerst kerst en oud en nieuw vieren he, daarna zien ze wel verderquote:Op dinsdag 22 december 2020 12:14 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Maar de kans is aanwezig dat in januari nog twee vaccins goedgekeurd gaan worden. Houden ze daar wel rekening mee. Man man man.woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Tenzij het echt hele goede argumenten zijn denk ik niet dat de EU veel te willen heeft.quote:Op dinsdag 22 december 2020 11:52 schreef StefanKollaart het volgende:
[..]
Spannend. Iets zegt me dat de UK AstraZeneca goed gaat keuren, maar de EU nog teveel op te merken heeft. Hopen op het beste.![]()
Dit kun je niet alleen op de GGD schuiven. Het is algemeen faalbeleid van zowel RIVM alsmede VWS.quote:Op dinsdag 22 december 2020 10:46 schreef Stephen1985 het volgende:
[..]
Verschrikkelijk, wat een lamgeslagen instituut is de GGD toch. Dit is overigens niet aan De Jonge te wijten, het is inmiddels een publiek geheim in Den Haag dat De Jonge zich ook groen en geel ergert aan de lamgeslagen actiemodus van de GGD.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
Dat zou me niks verbazen, en er zijn inderdaad ook wat meer vragen bij het Oxford/AZ vaccin. Maar hopelijk zijn er sinds 4 november (de deadline waarop de data in de publicatie is gebruikt) veel besmettingen bijgekomen in de studie waardoor eea een stuk duidelijker is geworden.quote:Op dinsdag 22 december 2020 11:52 schreef StefanKollaart het volgende:
[..]
Spannend. Iets zegt me dat de UK AstraZeneca goed gaat keuren, maar de EU nog teveel op te merken heeft. Hopen op het beste.Las het ook ja, en ze kunnen de komende twee weken testen of de mutatie invloed heeft op de werking van het vaccin. Goed om te horen ook dat ze het zo snel aan kunnen passen. Ben wel benieuwd welke testen dan nog gedaan moeten worden voor goedkeuring. Heel veel in het proces zal hetzelfde zijn, en je zou ook geen andere bijwerkingen verwachten. Maar of het dan zomaar goedgekeurd kan worden? Of zal het zoiets zijn als bij de griepprik.quote:Op dinsdag 22 december 2020 12:17 schreef Predator40 het volgende:
De medeoprichter van het Duitse BioNTech zegt dat het „zeer waarschijnlijk” is dat het vaccin van het bedrijf ook werkt tegen de nieuwe variant van het coronavirus, die is opgedoken in het Verenigd Koninkrijk. Ugur Sahin benadrukte dat in principe ook binnen zes weken een nieuw vaccin gemaakt kan worden dat is aangepast aan „deze nieuwe mutatie.”![]()
Het is de techniek en kunst van selectieve ontkenning om dan te vervallen in eigen rapportanalyses.quote:Op dinsdag 22 december 2020 10:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar Pfizer heeft helemaal geen uitspraak gedaan over vaccineren bij kinderen met dit vaccin, en ze hebben bij dit onderzoek ook geen kinderen gevaccineerd. En als ze dat wel van plan zouden zijn dan moet zoiets voorgelegd worden aan onderzoekscommissies, inclusief een ethische commissie, die vervolgens goedkeuring moeten geven, zoals bij alle onderzoeksvoorstellen gebeurd. Dus als ze het al hadden gedaan dan was het dus niet slechts de mening van Pfizer dat het noodzakelijk en nutiig was, maar ook van onafhankelijke onderzoekscommissie die toestemming verlenen. Dus hij legt Pfizer een mening/uitspraak in de mond en gaat daar vervolgens tegenin, zo werkt het niet. En wat hij Pfizer in de mond legt, zou dan niet alleen Pfizer te verwijten zijn geweest als het gebeurd zou zijn. Ik krijg heel sterk de indruk dat meneer Hommel niet goed ingevoerd is in hoe onderzoek tegenwoordig gedaan wordt.
Het beroerde is juist dat Pfizer formeel bij de aanvraag idd. geen expliciete uitspraken doet bij de EMA over het (hoe) betrekken van kinderen.... niet(s) zeggen is wmb nog erger dan liegen. De EMA zelf valt hier ook alles aan te rekenen door er geen vragen/blokkades te stellen (dat procedureel vast ergens ook niet hoeft).
Wanneer iemand dan zegt dat de data van kinderen niet relevant zijn omdat daarop niet wordt "getoetst", is dat net zo vies als wegkijken. Zelfs het wel "betrekken" van de leeftijdsgroep 16-18 in bijsluiter is hier voor een experimenteel vaccin wmb al fout, dat zijn ook minderjarige kinderen, hoe groot/zelfstandig zij ook hier menen te zijn hebben zij recht op bescherming.
EMA patient bijsluiter pagina 8: "134 participants were between the ages of 16 to 17 years of age"
Inzake kinderen 12-15 in de jongere testgroep(en):quote:bron: pagina 13 FDA rapport 10dec20
Phase 3: Adolescents, Adults (12-15 years of age, 16-55 years of age, >55 years of age)En vervolgens laat Pfizer deze test data idd als "niet genoemd" weg bij indienen van de EMA aanvraag, wat voor mij een doortrapte manier is om zo "ethisch" gevoelige kwesties te kunnen ontlopen. Het is fout, hoe ook gesteld.quote:bron: pagina 37 FDA rapport 10dec20
Younger adolescents 12 to 15 years of age (N=100; 49 in the BNT162b2 group and 51 in the placebo group) contributed preliminary data to the reactogenicity subset and were analyzed separately.
Verder wil ik opmerken dat er nergens iets van een ethische commissie hier aan het werk is geweest en er geen onderzoek is gedaan naar de wenselijkheid van preventieve vaccins en/of rol van genetische modificatie. Er hadden ook helemaal geen kinderen jonger 18 moeten worden betrokken, ook niet om te kijken wat het doet of zou doen. En ja, ik snap dat dit zg. "vooruitgang" tegenhoudt en ik hoop naar men zal willen "begrijpen".
Het stinkt maar ruikt kennelijk goed genoeg voor belanghebbenden. Ik snap de redenering die uitgaat van zg aangeboden "feiten" en dat die tot de letter gecontroleerd geen onreinheden bevat.
Onze instituten kunnen "natuurlijk" niet beoordelen of het onderzoek inhoudelijk goed is verlopen als die data niet aanwezig is (gemaakt), zij "kunnen" alleen kijken naar de aangeboden documenten (die natuurlijk wiedes corresponderen met het doel om goedgekeurd te worden). Dit is wat ik noem wij van WC-eend, vinden dat WC-eend goed is.
Dan zeggen dat iemand niet goed is ingevoerd in methoden als overtuigde religie, is vooral die elitair als criticaster wegzetten zodat de "beroepsgroep" zichzelf overtuigend kan blijven bevruchten om haar resultaten te laten neerdalen op overweldigde gebruikers.
NB: Dit was maar één dingetje aangaande het vaccin, waar ik het nu maar bij wil laten. We verzeilen heel snel in zienswijzen aangaande "tekstanalyse" van rapporten. Rapporten die in de commerciële basis daarvan, tot doel heeft een nieuw product goed te kunnen keuren ipv het product onafhankelijk te laten beoordelen."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Er werden geen kinderen gevaccineerd, door te zeggen dat deelnemers 18-55 zijn, zeg je toch dat je kinderen uitsluit van deelname?quote:Op dinsdag 22 december 2020 13:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is de techniek en kunst van selectieve ontkenning om dan te vervallen in eigen rapportanalyses.
Het beroerde is juist dat Pfizer formeel bij de aanvraag idd. geen expliciete uitspraken doet bij de EMA over het (hoe) betrekken van kinderen.... niet(s) zeggen is wmb nog erger dan liegen. De EMA zelf valt hier ook alles aan te rekenen door er geen vragen/blokkades te stellen (dat procedureel vast ergens ook niet hoeft).
Wanneer iemand dan zegt dat de data van kinderen niet relevant zijn omdat daarop niet wordt "getoetst", is dat net zo vies als wegkijken. Zelfs het wel "betrekken" van de leeftijdsgroep 16-18 in bijsluiter is hier voor een experimenteel vaccin wmb al fout, dat zijn ook minderjarige kinderen, hoe groot/zelfstandig zij ook hier menen te zijn hebben zij recht op bescherming.
EMA patient bijsluiter pagina 8: "134 participants were between the ages of 16 to 17 years of age"
Inzake kinderen 12-15 in de jongere testgroep(en):
[..]
[..]
En vervolgens laat Pfizer deze test data idd als "niet genoemd" weg bij indienen van de EMA aanvraag, wat voor mij een doortrapte manier is om zo "ethisch" gevoelige kwesties te kunnen ontlopen. Het is fout, hoe ook gesteld.
Verder wil ik opmerken dat er nergens iets van een ethische commissie hier aan het werk is geweest en er geen onderzoek is gedaan naar de wenselijkheid van preventieve vaccins en/of rol van genetische modificatie. Er hadden ook helemaal geen kinderen jonger 18 moeten worden betrokken, ook niet om te kijken wat het doet of zou doen. En ja, ik snap dat dit zg. "vooruitgang" tegenhoudt en ik hoop naar men zal willen "begrijpen".
Het stinkt maar ruikt kennelijk goed genoeg voor belanghebbenden. Ik snap de redenering die uitgaat van zg aangeboden "feiten" en dat die tot de letter gecontroleerd geen onreinheden bevat.
Onze instituten kunnen "natuurlijk" niet beoordelen of het onderzoek inhoudelijk goed is verlopen als die data niet aanwezig is (gemaakt), zij "kunnen" alleen kijken naar de aangeboden documenten (die natuurlijk wiedes corresponderen met het doel om goedgekeurd te worden). Dit is wat ik noem wij van WC-eend, vinden dat WC-eend goed is.
Dan zeggen dat iemand niet goed is ingevoerd in methoden als overtuigde religie, is vooral die elitair als criticaster wegzetten zodat de "beroepsgroep" zichzelf overtuigend kan blijven bevruchten om haar resultaten te laten neerdalen op overweldigde gebruikers.
NB: Dit was maar één dingetje aangaande het vaccin, waar ik het nu maar bij wil laten. We verzeilen heel snel in zienswijzen aangaande "tekstanalyse" van rapporten. Rapporten die in de commerciële basis daarvan, tot doel heeft een nieuw product goed te kunnen keuren ipv het product onafhankelijk te laten beoordelen.
Alle aanvragen voor onderzoek worden door verschillende commissies beoordeeld, ook een ethische commissie, dat jij niet ziet dat dat gebeurd is wilt niet zeggen dat dat niet gebeurd is. Je kunt echt niet zomaar mensen een spuitje gaan geven, ook niet als ze zich daarvoor vrijwillig aanmelden. Je moet echt toestemming van de autoriteiten hebben in elk land waar je onderzoek doet. En die autoriteiten baseren hun beslissingen onder andere op basis van etische commissies. Als ik een voorstel indien voor een observatie studie bij dieren moet dat al door een ethische commissie beoordeelt worden.
Uit het Pfizer protocol:IRB = Institutional Research Boardquote:10.SUPPORTING DOCUMENTATION AND OPERATIONAL CONSIDERATIONS
10.1.Appendix 1: Regulatory, Ethical, and Study Oversight Considerations
10.1.1.Regulatoryand Ethical Considerations
This study will be conducted in accordance with the protocol and with the following:
•Consensus ethical principles derived from international guidelines including the Declaration of Helsinki and CIOMS International Ethical Guidelines;
•Applicable ICHGCP guidelines;
•Applicable laws and regulations, including applicable privacy laws.
The protocol, protocol amendments, ICD, SRSD(s), and other relevant documents (eg,advertisements) must be reviewed and approved by the sponsor and submitted to an IRB/EC by the investigator and reviewed and approved by the IRB/EC before the study is initiated.
Any amendments to the protocol will require IRB/EC approval before implementation of changes made to the study design, except for changes necessary to eliminate an immediate hazard to study participants.
The investigator will be responsible for the following:
•Providing written summaries of the status of the study to the IRB/EC annually or more frequently in accordance with the requirements, policies, and procedures established by the IRB/EC;
•Notifying the IRB/EC of SAEs or other significant safety findings as required by IRB/EC procedures;
•Providing oversight of the conduct of the study at the site and adherence to requirements of 21 CFR, ICH guidelines, the IRB/EC, European regulation 536/2014 for clinical studies (if applicable), and all other applicable local regulations.
EC = Ethics Committee![]()
Zal allemaal vast een hooggehalte hebben aan (eigen) "waarheid"... het FDA rapport stelt onomwonden:quote:Op dinsdag 22 december 2020 14:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er werden geen kinderen gevaccineerd, door te zeggen dat deelnemers 18-55 zijn, zeg je toch dat je kinderen uitsluit van deelname?
....[knip]
"Younger adolescents 12 to 15 years of age (N=100; 49 in the BNT162b2 group and 51 in the placebo group) contributed preliminary data to the reactogenicity subset and were analyzed separately."
Niet te ontkennen imo dat die dus zijn ingeënt of op een andere manier zijn voorzien van het middel.
Of wordt dit een versie van "I did not had sexual relations" met de stagair die dat inhoudelijk werk eenzijdig afleverde ? Ms zijn ze niet expliciet door Pfizer maar door hun ouders of derden zomaar geïnjecteerd en dan klopt het verhaal wellicht.
Leer mij niet (ook ethische) commissies kennen die je vooral moet voorzien van teksten die aansluiten bij de kaderverwachtingen. Ik ben hier geen voorvechter voor kinderen, verre van; waarbij onze wereld hier van nu is dat onze kinderen niet mogen deelnemen aan verkennend onderzoek waarbij zij als proefkonijn dan experimentele middelen krijgen toegediend.
Het gaat mij niet eens om de inhoud maar dat die inhoud vooral zodanig van aard is (opgesteld) dat er vooral geen beletsel zal kunnen zijn om een middel vrij te geven voor een alleszins vaag omschreven gebruik en doel. Vragen die dan de inhoud kunnen beroeren, worden afgedaan als irrelevant omdat de inhoud (of opsteller) daar niet over gaat.
Het is de discussie met een (wapen)fabrikant die aantoont dat zijn producten conform het gestelde doel zijn, zonder zich af te (hoeven/kunnen/willen) vragen of dat doel zelf wel zo legitiem is.
Zo ook hier de discussie in de volle breedte over het vaccin: een bevolking preventief inenten met als doel een kans op "bescherming" te bieden aan hooguit 1% daarvan; vooral kwetsbaren die al te kenmerken zijn als "patiënt" vanwege hun onderliggende aandoening(en).
Ik snap dat er geen discussie mogelijk is wanneer er alleen gedacht kan worden aan een vaccin als zelfstandig doel daarin. Ik zou vooral willen pleiten om kwetsbaren te bezien en wat daar specifiek preventief, curatief of zelfs niet(s) gedaan kan worden ipv iedereen te onderwerpen aan een doorgejaagd vaccin."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Aha, I stand corrected! Bij Oxford hebben ze ook een (nog kleinere) groep 12-15-jarigen gevaccineerd ook. Daar wordt dat apart toestemming voor gevraagd, en het was ook een aparte studie. Je wilt uiteindelijk wel weten wat het effect bij kinderen is, dus je zult toch ergens moeten beginnen, niet? Dus je begint met een kleine groep, toch? Dat is in beide studies gebeurd op een moment dat al gebleken was dat het veilig was bij 18-55-jarigen. Kinderen hebben een actiever immuun-systeem en kunnen dan soms meer bijwerkingen krijgen, en ook gezien hun positie en leeftijd moet er extra voorzichtig met dergelijke studies omgegaan worden. Dat gebeurd ook echt wel.quote:Op dinsdag 22 december 2020 15:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zal allemaal vast een hooggehalte hebben aan (eigen) "waarheid"... het FDA rapport stelt onomwonden:
"Younger adolescents 12 to 15 years of age (N=100; 49 in the BNT162b2 group and 51 in the placebo group) contributed preliminary data to the reactogenicity subset and were analyzed separately."
Niet te ontkennen imo dat die dus zijn ingeënt of op een andere manier zijn voorzien van het middel.
Of wordt dit een versie van "I did not had sexual relations" met de stagair die dat inhoudelijk werk eenzijdig afleverde ? Ms zijn ze niet expliciet door Pfizer maar door hun ouders of derden zomaar geïnjecteerd en dan klopt het verhaal wellicht.
Leer mij niet (ook ethische) commissies kennen die je vooral moet voorzien van teksten die aansluiten bij de kaderverwachtingen. Ik ben hier geen voorvechter voor kinderen, verre van; waarbij onze wereld hier van nu is dat onze kinderen niet mogen deelnemen aan verkennend onderzoek waarbij zij als proefkonijn dan experimentele middelen krijgen toegediend.
Het gaat mij niet eens om de inhoud maar dat die inhoud vooral zodanig van aard is (opgesteld) dat er vooral geen beletsel zal kunnen zijn om een middel vrij te geven voor een alleszins vaag omschreven gebruik en doel. Vragen die dan de inhoud kunnen beroeren, worden afgedaan als irrelevant omdat de inhoud (of opsteller) daar niet over gaat.
Het is de discussie met een (wapen)fabrikant die aantoont dat zijn producten conform het gestelde doel zijn, zonder zich af te (hoeven/kunnen/willen) vragen of dat doel zelf wel zo legitiem is.
Zo ook hier de discussie in de volle breedte over het vaccin: een bevolking preventief inenten met als doel een kans op "bescherming" te bieden aan hooguit 1% daarvan; vooral kwetsbaren die al te kenmerken zijn als "patiënt" vanwege hun onderliggende aandoening(en).
Ik snap dat er geen discussie mogelijk is wanneer er alleen gedacht kan worden aan een vaccin als zelfstandig doel daarin. Ik zou vooral willen pleiten om kwetsbaren te bezien en wat daar specifiek preventief, curatief of zelfs niet(s) gedaan kan worden ipv iedereen te onderwerpen aan een doorgejaagd vaccin.
Ik vind dit een beetje non-discussies. Net als die Hommel. Die zegt: Je test het alleen op mensen die toch niet ziek worden, en zeker niet heel ziek! En: Je moet alleen mensen meenemen in de studie die heel ziek worden. En: Je moet het vooral op kwetsbare mensen testen! En: Je moet ook maar niet overwegen het op kinderen te testen!
Wat wil je nu? Vaccins test je op gezonde mensen want dat is de grootste groep, en zo kun je het makkelijkst groepsimmuniteit bereiken.
Maar dan gaan mensen zeuren dat het niet op ouderen of kwetsbaren is getest. A) Die kun je ook beschermen door groepsimmuniteit. B) Op ouderen is het wel al getest, alleen in kleinere groepen, want eerst voer je studies op kleinere groepen uit om te kijken of alles goed gaat. C) Veel kwetsbare groepen zijn te klein om voldoende vrijwilligers te vinden
Je test op jong volwassen gezonde mensen, gaat dat goed dan breid je de testen uit naar oudere en jongere mensen. In dit geval vooral ouderen omdat die harder geraakt worden.
Wat is ethischer verantwoord? Helemaal niet testen op kinderen omdat ze kinderen zijn. Of, wanneer je een goed beeld hebt van de bijwerkingen, voorzichtig en met een kleine groep, beginnen of de verkregen resultaten ook van toepassing op kinderen zijn, door in eerste instantie ook op een kleine groep kinderen te testen?
Het is wel duidelijk dat kinderen zelden ziek worden van SARS-CoV-2, maar dat ze het virus wel doorgeven, dus voor groepsimmuniteit is het mogelijk wel van belang dat op den duur kinderen ook ingeent worden, en als we dat gaan doen moeten we wel weten of dat kan, toch? En om dat te weten moeten er getest worden, toch?![]()
Kijk je doorgeredeneerde reactie is wat ik noem het selectief toepassen van "mogelijkheden" om een vermeend gunstig doel te bereiken. Voorts alles dat dit "doel" kan bedreigen, gaan uitsluiten met argumentatie op vorm en intentie.quote:Op dinsdag 22 december 2020 15:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Aha, I stand corrected! Bij Oxford hebben ze ook een (nog kleinere) groep 12-15-jarigen gevaccineerd ook. Daar wordt dat apart toestemming voor gevraagd, en het was ook een aparte studie. Je wilt uiteindelijk wel weten wat het effect bij kinderen is, dus je zult toch ergens moeten beginnen, niet? Dus je begint met een kleine groep, toch? Dat is in beide studies gebeurd op een moment dat al gebleken was dat het veilig was bij 18-55-jarigen. Kinderen hebben een actiever immuun-systeem en kunnen dan soms meer bijwerkingen krijgen, en ook gezien hun positie en leeftijd moet er extra voorzichtig met dergelijke studies omgegaan worden. Dat gebeurd ook echt wel.
Ik vind dit een beetje non-discussies. Net als die Hommel. Die zegt: Je test het alleen op mensen die toch niet ziek worden, en zeker niet heel ziek! En: Je moet alleen mensen meenemen in de studie die heel ziek worden. En: Je moet het vooral op kwetsbare mensen testen! En: Je moet ook maar niet overwegen het op kinderen te testen!
Wat wil je nu? Vaccins test je op gezonde mensen want dat is de grootste groep, en zo kun je het makkelijkst groepsimmuniteit bereiken.
Maar dan gaan mensen zeuren dat het niet op ouderen of kwetsbaren is getest. A) Die kun je ook beschermen door groepsimmuniteit. B) Op ouderen is het wel al getest, alleen in kleinere groepen, want eerst voer je studies op kleinere groepen uit om te kijken of alles goed gaat. C) Veel kwetsbare groepen zijn te klein om voldoende vrijwilligers te vinden
Je test op jong volwassen gezonde mensen, gaat dat goed dan breid je de testen uit naar oudere en jongere mensen. In dit geval vooral ouderen omdat die harder geraakt worden.
Wat is ethischer verantwoord? Helemaal niet testen op kinderen omdat ze kinderen zijn. Of, wanneer je een goed beeld hebt van de bijwerkingen, voorzichtig en met een kleine groep, beginnen of de verkregen resultaten ook van toepassing op kinderen zijn, door in eerste instantie ook op een kleine groep kinderen te testen?
Het is wel duidelijk dat kinderen zelden ziek worden van SARS-CoV-2, maar dat ze het virus wel doorgeven, dus voor groepsimmuniteit is het mogelijk wel van belang dat op den duur kinderen ook ingeent worden, en als we dat gaan doen moeten we wel weten of dat kan, toch? En om dat te weten moeten er getest worden, toch?
Natuurlijk snap ik de juridische werkelijkheid en de extreem incestueuze zucht naar protocollen die zo middelen heiligen voor het doel.
Tweede onafhankelijke studiesdegene die dan in het verband ongepast is, vervolgens buiten beeld brengen en zijdelings daarvan gebruikmaken. Dit dan met open ogen rechtvaardigen dat het nodig is om bredere (toepassing)kennis te krijgen van een experimenteel product.
En ja, helemaal niet testen tenzij voor het kind zelf nutbaar, heeft sws mijn absolute voorkeur en voorkomt iedere willekeur. Het gaat mij niet of kinderen risico lopen maar het valse uitgangspunt dat een vaccin van "volwassenen" dus ook moet worden getest op die kinderen. De wetenschap/industrie wil moverend immers "graag" weten wat het daar doet. Wat het kind verder daarvan vind, is van geen belang.
Het is de utilistische kijk op het (trolley)probleem waarbij een schijnbare "meerderheid" het goed vindt dat iemand best kan worden (op)geofferd om zichzelf daarmee als groep te gaan begunstigen. Hoe ook gekeerd, het is fout en dat zal je merken wanneer iemand zelf tegen zijn zin in die misbruikte persoon is.
De discussie zelf loopt inhoudelijk mank omdat het doel naast onbewijsbaar; niet groepsimmuniteit kan zijn. Groepsimmuniteit is een resulterend als gevolg van maatregelen waarin vaccins dan een rol (kunnen) hebben.
Ik snap de kortzichtiger denktrant van - meer dan - de "academicus" die links of rechtsom met wetenschap als middel dan het status quo wil bereiken en zo oogkleppend voorbij gaat aan de legitimiteit daarvan.
Maar goed we zullen hier zo niet uitkomen. We zitten structureel op twee sporen die elkaar niet snel zullen kruisen. Ik vermoed ook dat het het publiek of politiek zich hierin ook niet echt in wil noch kan verdiepen.
Er lijkt namelijk maar één vooraf geschetst doel mogelijk: "het vaccin" dat verlossing zal bieden ongeacht consequenties of een afweging van legitimiteit met de vraag is Covid19 wel zo levensgevaarlijk als men doet voorkomen ?"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Allemaal leuk en aardig maar dan moeten de trials wel opnieuw plus er moeten weer miljarden vaccins geproduceerd worden.quote:Op dinsdag 22 december 2020 12:17 schreef Predator40 het volgende:
De medeoprichter van het Duitse BioNTech zegt dat het „zeer waarschijnlijk” is dat het vaccin van het bedrijf ook werkt tegen de nieuwe variant van het coronavirus, die is opgedoken in het Verenigd Koninkrijk. Ugur Sahin benadrukte dat in principe ook binnen zes weken een nieuw vaccin gemaakt kan worden dat is aangepast aan „deze nieuwe mutatie.”De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.![]()
Met de griepvaccins doen ze ook niet elk jaar opnieuw grootschalige trials.quote:Op dinsdag 22 december 2020 17:34 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar dan moeten de trials wel opnieuw plus er moeten weer miljarden vaccins geproduceerd worden.![]()
Je wilt dus uitgebreider testen om bredere kennis te krijgen maar je wilt niet uitgebreider testen om bredere kennis te verkrijgenquote:Op dinsdag 22 december 2020 17:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Tweede onafhankelijke studiesdegene die dan in het verband ongepast is, vervolgens buiten beeld brengen en zijdelings daarvan gebruikmaken. Dit dan met open ogen rechtvaardigen dat het nodig is om bredere (toepassing)kennis te krijgen van een experimenteel product.
En ja, helemaal niet testen tenzij voor het kind zelf nutbaar, heeft sws mijn absolute voorkeur en voorkomt iedere willekeur. Het gaat mij niet of kinderen risico lopen maar het valse uitgangspunt dat een vaccin van "volwassenen" dus ook moet worden getest op die kinderen. D![]()
Je hebt 70% nodig voor groepsimmuniteit, meer als de Engelse variant inderdaad besmettelijker is. Dat is niet 70% van de volwassenen, dat is 70% van iedereen die het virus kan verspreiden, dat zijn ook kinderen. Wil je ouderen en kwetsbaren beschermen dan zul je ook kinderen moeten inenten. Dus moet je kennis hebben over het vaccin bij kinderen, maar jij wilt kinderen pertinent niet inenten tenzij het nut voor kinderen zelf duidelijk is. Ongevaccineerde kinderen bij opa en oma lijkt me niet een heel goed idee, maar dat zul jij niet als reden zien.
Om iets te weten te komen zul je het moeten onderzoeken, maar jij schijnt een principiele weerstand en erg argwaan tegen onderzoek te hebben. Tsja, je onderbuikgevoel is echt niet altijd juist.![]()
Ik wil niet breder testen noch opteer ik voor kennis en groepsimmuniteit als een op zichzelf staand doel als die validiteit daarvan negeert. Ik zie een vaccin niet als de voorwaarde om een infectie te bestrijden die een klein specifiek (klein) deel van de populatie raakt.quote:Op dinsdag 22 december 2020 20:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Je wilt dus uitgebreider testen om bredere kennis te krijgen maar je wilt niet uitgebreider testen om bredere kennis te verkrijgen![]()
Je hebt 70% nodig voor groepsimmuniteit, meer als de Engelse variant inderdaad besmettelijker is. Dat is niet 70% van de volwassenen, dat is 70% van iedereen die het virus kan verspreiden, dat zijn ook kinderen. Wil je ouderen en kwetsbaren beschermen dan zul je ook kinderen moeten inenten. Dus moet je kennis hebben over het vaccin bij kinderen, maar jij wilt kinderen pertinent niet inenten tenzij het nut voor kinderen zelf duidelijk is. Ongevaccineerde kinderen bij opa en oma lijkt me niet een heel goed idee, maar dat zul jij niet als reden zien.
Om iets te weten te komen zul je het moeten onderzoeken, maar jij schijnt een principiele weerstand en erg argwaan tegen onderzoek te hebben. Tsja, je onderbuikgevoel is echt niet altijd juist.
Vaccins kunnen voor doelgroepen een oplossing zijn. Het is imo geen oplossing om de totale populatie aan het infuus te gaan leggen van commercieel gedreven wetenschap in beheer van farmaceuten.
Jouw argumentatie gaat blind uit dat alle mensen moeten & willen worden gevaccineerd waarna de gebruikelijke reeks (deels valse) argumenten volgt die dat recht daarmee opeist en mogelijk moet maken met een schertsvertoning dat het de oplossing is.
Mijn uitgangspunt is een andere, die van de mens om zelf te beschikken over het eigen leven; zelf afwegen of iets daarvoor wel zo wenselijk is om dan te gebruiken met eventueel voorafgaand medisch advies. Dat een ander middelen wil om zichzelf daarmee te bevredigen, moet die zelf weten. Het mag en kan niet betekenen dat andersdenkenden zijnde gekwalificeerd als "outcast" dat dan ook moeten.
Ik vind het zottigheid dat een gezonde bevolking zich (moet? laat inenten zonder dat het daarvoor zelf reden heeft anders dan dat de overheid dit graag ziet op grond van ronduit leugenachtig geformuleerde groepsimmuniteit als kennelijk doel.
Nog triester is dat wetenschappers, m.n. die daar zelf belang lijken hebben, dat scenario actief ondersteunen. In het beste geval omdat zijzelf overtuigd zijn dat hun wetenschap (pillen draaien en spuiten) iets oplost.
Immuniteit bereiken met vaccins is met Covid19 niet eenduidig zeker te stellen noch op termijn houdbaar (denk aan "variaties"), laat staan voor iedereen. De wereld is daarvoor te divers en deze of andere (onbekende) virussen muteren waar (doorgaans) een klein deel van de bevolking helaas aan zal bezwijken.
Prima dat er vaccins komen/zijn maar dan graag binnen de lijnen van fatsoensregels, ontwikkeld zonder regels daarvoor te verbuigen, een gebruik te promoten, de toepassing op te dringen, laat staan daaraan privileges van rechtswege te gaan koppelen.
Ik stel opnieuw vast dat onze perceptie en perspectief een andere is.
We verschillen aangaande uitgangspunten en doelen. Ik huldig wetenschap maar vind afweging hier net wat te dogmatisch van aard om "kennis" alleen voor het grote goed te willen verwerven.
Natuurlijk begrijp ik de begeestering en zelfs nut van "het weten" waarbij ik een komma plaats dat niet alle wetenschap daarmee valide op iedereen of ten koste van de samenleving is toe te passen."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Tsja, SARS-CoV-2 gaat niet meer weg. Net zoiets als mazelen. Het raakt niet een klein specifiek deel van de populatie. Badr Hari lag ervan op apegapen bijna (doet ie wel vaker de laatste tijd, I know). Verschillende voetballers in Nederland hebben er geloof ik van in het ziekenhuis gelegen. Ik ken een gozer van 30 die met littekenschade op zijn longen zit, een meid van 29 die in maart corona kleeg en nog steeds hartklachten heeft. Er is nog steeds heel weinig aandacht voor mensen die met permanente schade zitten. Ledematen worden geamputeerd omdat men te lang met lage zuurtstoflevels of door bloedproppen zit. Bij Nick Cordero, een broadway ster uit Canada, geboren in '78, is laatst een been geamputeerd vanwege complicaties bij Covid.
Ga da niet aan voorbij.
Virussen als gele koort, polio, mazelen etc muteren ook en worden al heel lang goed onder de duim gehouden door vaccins.
Ik heb het eerder gevraagd: Hoe kunnen we het virus onderdrukken en permanent de baas blijven zonder vaccins? Of, als dat niet het doel is, hoe kunnen voorkomen dat de gezondheidszorg onder herhaalde grote druk komt zonder vaccins?
Forum Opties Forumhop: Hop naar: