abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196802314
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik heb het over de huidige bestelling, die al van 1 miljoen naar een half miljoen is gezakt, ja.

Er zullen er ongetwijfeld meer op "de planning" staan, maar zijn dat er dan 18 36 miljoen opgeteld? En komen die allemaal vóór het festival seizoen? Ik heb moeite daarin te geloven ;)
Moderna vaccin komt er hoogstwaarschijnlijk ook bij in januari, en mogelijk ook het Oxford vaccin, vergeet die ook niet.
pi_196802323
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:09 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Als dalijk de oudjes al een vaccinatie hebben en ze daarom alvast wat meer activiteiten samen mogen doen, en ik nog niet, dan vind ik dat helemaal prima.

Ja, maar niet iedereen zit zo goed in elkaar als jou (niet cynisch bedoeld - ik zeg het maar even :D) :P Veel mensen zullen het als oneerlijk ervaren. Heb op internet en in mijn eigen omgeving maar weinig mensen gehoord die het helemaal prima vinden dat gevaccineerden meer vrijheden zullen krijgen. Helemaal omdat het nou net om de groepen gaat die we het afgelopen jaar met z'n allen hebben proberen te beschermen uit solidariteit. Ik zit dan weer zo in elkaar dat ik vind dat het dan nu hun beurt is om solidariteit te tonen. Wat ik zei; het is niet alsof ze zoveel gaan kunnen met die extra vrijheden. Ze mogen elkaar misschien knuffelen, maar andere leeftijdsgroepen nog steeds niet. Uit eten kunnen ze ook niet, want veel restaurants (enkel een voorbeeld) zullen nog gesloten zijn; want ja...personeel is nog niet gevaccineerd (met enkele uitzonderingen). De voordelen wegen niet op tegen de negatieve effect die het zal gaan hebben op het draagvlak.

quote:
Het wordt vervelender als de graad niet gehaald wordt en daarom mensen met een enting nog steeds niets mogen terwijl zij dat wel veilig zouden kunnen.
Dat zou ik dan weer 'oneerlijk' vinden ;)
Dan kan je altijd nog kijken. Al zou ik dan meer voorstander zijn van goede campagnes e.d.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2020 14:17:17 ]
pi_196802329
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:27 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Het duurt ongeveer 14 dagen voordat je immuniteit hebt opgebouwd.
De tweede shot zorgt er vervolgens voor dat er voldoende B-memory cellen worden geproduceerd om die immuniteit minimaal 10 jaar in stand te houden.
Hoe lang het bescherming biedt weet men eenvoudigweg nog niet. Men vermoedt wel dat het meer dan een jaar is.
Het Pfizer en Moderna vaccin lijken na het eerste shot na ongeveer 10-14 dagen al voor 60-70% bescherming te bieden.
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:16:11 #106
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_196802346
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:14 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ja, maar niet iedereen zit zo goed in elkaar als jou (niet cynisch bedoeld - ik zeg het maar even :D) :P Veel mensen zullen het als oneerlijk ervaren. Heb op internet en in mijn eigen omgeving maar weinig mensen gehoord die het helemaal prima vinden dat gevaccineerden meer vrijheden zullen krijgen. Helemaal omdat het nou net om de groepen gaat die we het afgelopen jaar met z'n allen hebben proberen te beschermen uit solidariteit. Ik zit dan weer zo in elkaar dat ik vind dat het dan nu hun beurt is om solidariteit te tonen. Wat ik zei; het is niet alsof ze zoveel gaan kunnen met die extra vrijheden. Ze mogen elkaar misschien knuffelen, maar andere leeftijdsgroepen nog steeds niet. Uit eten kunnen ze ook niet, want veel restaurants (enkel een voorbeeld) zullen nog gesloten zijn; want ja...personeel is nog niet gevaccineerd (met enkele uitzonderingen). De voordelen wegen niet op tegen de negatieve effect die het zal gaan hebben op het draagvlak.
Hoe sta je tegenover de 'light' variant, waarbij gewacht wordt tot iedereen de kans heeft gehad zich te laten enten?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_196802357
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:13 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Maar de voorzitster die hem toespreekt houdt haar masker in haar hand :X
pi_196802367
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 13:34 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik was vanmorgen hier bij de bakker in het winkelcentrum, liep iemand langs zonder mondkapje. De manier waarop de BOA's op 'm af kwamen zou ik bijna zelf ook mn mondkapje af doen, puur en alleen maar uit een recalcitrante gedachte.

Was een wat oudere man die slecht ter been was, dus best aannemelijk dat hij er geen één kon dragen om wat voor reden ook. Die BOA's 'renden' achter 'm aan en riepen: JA HALLO, HALLO, HALLO. HOOR JE ME NIET OF WIL JE ME NIET HOREN? JA, Je moet een mondkapje dragen.

Die man: Ja.. dat kan ik niet..

Boa 1: JA leuk, dan heb je hier niets te zoeken. Wegwezen dan, of moeten we je hier weghalen?!

Gelukkig waren er voldoende mensen die die man te hulp kwamen en tegen die BOA's zeiden: Joh, doe even gewoon normaal. Hij is bij niemand in de buurt, doet toch niemand kwaad?
dat zijn af en toe erg machtsgeile mensen ja.....
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:18:04 #109
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_196802380
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:13 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Kan met dat soort figuren geen medelijden hebben. Integendeel.
Karma *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_196802420
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:16 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoe sta je tegenover de 'light' variant, waarbij gewacht wordt tot iedereen de kans heeft gehad zich te laten enten?
Als iedereen de kans heeft gehad....en als de vaccinatiegraad dan nog steeds niet hoog genoeg is, dan zou ik de samenleving alsnog openen voor iedereen - mits alle ouderen en risico groepen uiteraard gevaccineerd zijn - of de kans hebben gehad. Dan word het gewoon een ''op eigen risico'' samenleving. Tot het punt dat ziekenhuizen het alsnog niet aankunnen natuurlijk. Dan kan je altijd nog kijken of je gevaccineerden meer vrijheden geeft. Al zou ik ook dan meer voorstander zijn van gewoon goede campagnes i.p.v. een verplichting zonder het een verplichting te noemen.
pi_196802445
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:16 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

wij zitten al 6 maanden zo goed als thuis, en dan moet ik wachten met bijvoorbeeld op reis gaan op anderen omdat ze bijvoorbeeld eerst het vaccin willen afwachten ? _O- :W

zodra wij immuun zijn gaan we niet nog langer in een complete lockdown blijven wachten dat weet ik wel.
we hebben er genoeg aan bijgedragen, de beloning is het vaccin, simpel zat
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:21:00 #112
432997 Ven1972
Man met humor
pi_196802449
Ik ga altijd vanuit dat we met zijn alleen 60-70 of meer dan 70% van onze bevolking de groepsimmuniteit via vaccin kunnen bereiken, dan is er met het virus hierdoor veel moeilijker mensen te besmetten. En als ik goed gelezen heb kan die immuniteit wel 10 jaar in onze lijven blijven zitten, klopt dat?
Humor, serieus en vrolijk!
pi_196802484
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:20 schreef Predator40 het volgende:

[..]

wij zitten al 6 maanden zo goed als thuis, en dan moet ik wachten met bijvoorbeeld op reis gaan op anderen omdat ze bijvoorbeeld eerst het vaccin willen afwachten ? _O- :W

zodra wij immuun zijn gaan we niet nog langer in een complete lockdown blijven wachten dat weet ik wel.
En waarom moeten mensen die al ziek zijn geweest en tijdelijk ook immuun zijn dan nu wel wachten? Of jongeren die er toch weinig van merken. Die moeten nu wel blijkbaar solidair zijn, maar jouw solidariteit verdwijnt direct zodra jij een vaccin hebt gehad?
pi_196802524
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:23 schreef Anton91 het volgende:

[..]

En waarom moeten mensen die al ziek zijn geweest en tijdelijk ook immuun zijn dan nu wel wachten? Of jongeren die er toch weinig van merken. Die moeten nu wel blijkbaar solidair zijn, maar jouw solidariteit verdwijnt direct zodra jij een vaccin hebt gehad?
goede vragen maar .......wat ik al zeg, we hebben genoeg bijgedragen, mijn vrouw heeft waarschijnlijk geen 10 jaar meer te leven ( of als een kasplantje ), dan ga ik niet ff nog langer wachten.

niet dat we dan alle regels aan onze laars lappen maar we zullen wel wat vrijer gaan leven en waarschijnlijk weer gaan reizen
pi_196802551
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:23 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Jongeren komen toch pas als laatst aan de beurt.
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:27:19 #116
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_196802560
De NOS heeft een plaatje van hoeveel vaccins Nederland nou heeft besteld van elke fabrikant.

Misschien iets voor de OP?
pi_196802567
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:25 schreef Predator40 het volgende:

[..]

goede vragen maar .......wat ik al zeg, we hebben genoeg bijgedragen, mijn vrouw heeft waarschijnlijk geen 10 jaar meer te leven ( of als een kasplantje ), dan ga ik niet ff nog langer wachten
In jouw situatie begrijp ik het prima. Mijn opa is 85, die zegt ook: Geef me dat spuitje, dan kan ik weer naar buiten. Die ga je daarna echt niet binnen houden.

De maatregelen worden vanzelf onhoudbar als de vaccins uitgerold worden. Mensen gaan dan toch wel hun zin. Zoals ik al eerder een keer in een post zei, dit is wat ik gok wat de uitkomst wordt:

1) Groep mensen in verzorgingstehuizen wordt gevaccineerd
2) Mensen in risicogroep worden gevaccineerd
3) Mensen in risicogroep gaan elkaar weer meer opzoeken en gaan ook mensen die niet in een risiscogroep zitten opzoeken (zoals hun kinderen of kleinkinderen)
4) Mensen die niet in risicogroep zitten krijgen weer bezoek van opa en oma, dus gaan ook weer naar vrienden

En de maatregelen zijn automatisch zinloos geworden... :+
pi_196802571
Wat ik niet snap (oprecht!) is waarom iedereen zo verbaasd lijkt dat wel gevaccineerden straks mogelijk meer kunnen/mogen dan niet-gevaccineerden..?

Vooropgesteld dat ik het niet oké zou vinden dat onze overheid daar onderscheid in maakt (dus iedereen moet bijv. een overheidsgebouw in kunnen om een paspoort op te kunnen halen.

Maar hoe is dit anders dan kinderen die geweigerd worden op een kinderdagverblijf als ze niet gevaccineerd zijn? Of verplichte vaccinaties die je moet halen voordat je naar bepaalde landen kunt reizen?
Ik heb voor een baan zelfs wel eens een vaccinatiebewijs moeten overleggen (was in een ziekenhuis).

Waarom is het dan nu zo raar dat bijv. een ondernemer als huisregel opneemt dat alleen gevaccineerden zonder mondkapje binnen mogen? Er zijn ook winkels die als huisregel hebben dat ze je tas mogen controleren als ze dat willen. Wettelijk gezien kunnen ze dat helemaal niet afdwingen, maar als ze er een huisregel van maken, is het aan jou om daar dan wel of niet te gaan winkelen.

Geen aanval of oordeel, maar ik snap echt de complete verontwaardiging of verbazing niet...aangezien dit soort dingen allang gebeuren :?
pi_196802614
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:27 schreef Raveler het volgende:
Wat ik niet snap (oprecht!) is waarom iedereen zo verbaasd lijkt dat wel gevaccineerden straks mogelijk meer kunnen/mogen dan niet-gevaccineerden..?

Vooropgesteld dat ik het niet oké zou vinden dat onze overheid daar onderscheid in maakt (dus iedereen moet bijv. een overheidsgebouw in kunnen om een paspoort op te kunnen halen.

Maar hoe is dit anders dan kinderen die geweigerd worden op een kinderdagverblijf als ze niet gevaccineerd zijn? Of verplichte vaccinaties die je moet halen voordat je naar bepaalde landen kunt reizen?
Ik heb voor een baan zelfs wel eens een vaccinatiebewijs moeten overleggen (was in een ziekenhuis).

Waarom is het dan nu zo raar dat bijv. een ondernemer als huisregel opneemt dat alleen gevaccineerden zonder mondkapje binnen mogen? Er zijn ook winkels die als huisregel hebben dat ze je tas mogen controleren als ze dat willen. Wettelijk gezien kunnen ze dat helemaal niet afdwingen, maar als ze er een huisregel van maken, is het aan jou om daar dan wel of niet te gaan winkelen.

Geen aanval of oordeel, maar ik snap echt de complete verontwaardiging of verbazing niet...aangezien dit soort dingen allang gebeuren :?
Kinderdagverlijf mag dat niet hè, dat was een proef. Die wet is er nog niet door.

Het verschil zit 'm in deelnemen aan de maatschappij. Als jij niet gevaccineerd bent voor gele koorts oid kun je niet naar bepaalde landen. Dat is een keuze waar je zonder nog prima je leven kan leiden. Als je niet meer naar de supermarkt kan of iets dergelijks word je dusdanig in je vrije leven belemmerd dat je geen keus meer hebt.

Ik denk dat zelfs in een ziekenhuis ze je niet mogen dwingen je te laten vaccineren, maar dat kan ik mis hebben.
pi_196802616
quote:

waarschijnlijk gaan ze gewoon vragen om een negatieve sneltest of gevaccineerd zijn, dan mag iedereen hetzelfde en daar is niks mis mee
pi_196802624
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:20 schreef Predator40 het volgende:

[..]

we hebben er genoeg aan bijgedragen, de beloning is het vaccin, simpel zat
Maar ondertussen zat je wel te bitchen op de jongeren die in jouw ogen geen solidariteit toonden een paar maanden terug. Moet je nagaan wat voor drama het was geweest als grote groepen van de bevolking (die geen tot veel minder gevaar liepen) maar gewoon door gingen met hun leven. Dan was de wereld te klein geweest. Maar wederzijds is die solidariteit er dus niet echt. Ik mag je hoor en ik snap je situatie ook echt wel, maar het is wel wat krom natuurlijk.
pi_196802662
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:27 schreef Tijn het volgende:
De NOS heeft een plaatje van hoeveel vaccins Nederland nou heeft besteld van elke fabrikant.

[ afbeelding ]

Met als kanttekening dat het Sanofi/GSK vaccin wat tegen lijkt te vallen, of in ieder geval bij ouderen. Tegelijkertijd worden er zowel bij jongeren/middelbare leeftijd als ouderen nog geen percentages genoemd en is het vaccin tevens flink uitgesteld:

https://www.theguardian.c(...)elayed-end-next-year

Lijkt met niet het beste paard om op te wedden, maakt helaas wel het grootste aandeel van de doses die Nederland heeft besteld :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_196802666
quote:

Ik roep maar wat, maar misschien dat het er mee te maken heeft dat die vaccins al jaren op de markt zijn? Veel langer getest, e.d.

Vind ik wel wat anders dan een recent vaccin...waarbij er nog niemand rondloopt die dat vaccin al jaren met zich mee draagt.
pi_196802668
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:30 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Maar ondertussen zat je wel te bitchen op de jongeren die in jouw ogen geen solidariteit toonden een paar maanden terug. Moet je nagaan wat voor drama het was geweest als grote groepen van de bevolking (die geen tot veel minder gevaar liepen) maar gewoon door gingen met hun leven. Dan was de wereld te klein geweest. Maar wederzijds is die solidariteit er dus niet echt. Ik mag je hoor en ik snap je situatie ook echt wel, maar het is wel wat krom natuurlijk.
yup, helemaal mee eens......maar sommige jongeren lapten de regels aan hun laars en dat doen wij niet.....dat is dan wel een verschil
pi_196802687
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:25 schreef Predator40 het volgende:

[..]

goede vragen maar .......wat ik al zeg, we hebben genoeg bijgedragen, mijn vrouw heeft waarschijnlijk geen 10 jaar meer te leven ( of als een kasplantje ), dan ga ik niet ff nog langer wachten.

niet dat we dan alle regels aan onze laars lappen maar we zullen wel wat vrijer gaan leven en waarschijnlijk weer gaan reizen
Helemaal mee eens verder hoor en ik hoop dat je nog zo lang mogelijk kunt genieten samen nadat jullie beiden gevaccineerd zijn. Ik zal waarschijnlijk een van de laatste personen zijn die vind dat een ander restricties opgelegd moet krijgen en helemaal na het vaccineren. Maar het idee dat alleen vaccinatie mogelijk is en natuurlijke immuniteit slaat wat mij betreft nergens ook.
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:33:56 #126
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196802688
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:33 schreef Predator40 het volgende:

[..]

yup, helemaal mee eens......maar sommige jongeren lapten de regels aan hun laars en dat doen wij niet.....dat is dan wel een verschil
Ouderen doen dat net zo goed. Je zegt zelf dat je dat ook van plan bent zodra je een vaccin hebt.
Antifa
pi_196802692
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:30 schreef chratnox het volgende:

[..]

Kinderdagverlijf mag dat niet hè, dat was een proef. Die wet is er nog niet door.
Gastouders doen het al wel. Ik bedoelde ook meer dat 'men' het op kinderdagverblijven over het algemeen wel oke lijkt te vinden.
quote:
Het verschil zit 'm in deelnemen aan de maatschappij. Als jij niet gevaccineerd bent voor gele koorts oid kun je niet naar bepaalde landen. Dat is een keuze waar je zonder nog prima je leven kan leiden. Als je niet meer naar de supermarkt kan of iets dergelijks word je dusdanig in je vrije leven belemmerd dat je geen keus meer hebt.
Da's een kwestie van vraag en aanbod natuurlijk; een slimme ondernemer zal er misschien een gat in de markt in zien en er juist op inspelen. Maar het is wel een risico van je niet willen vaccineren ja, dat zul je mee moeten wegen in je keuze lijkt me.
quote:
Ik denk dat zelfs in een ziekenhuis ze je niet mogen dwingen je te laten vaccineren, maar dat kan ik mis hebben.
Weet even niet meer welke vaccinatie het specifiek was, maar ik werkte niet eens 'aan het bed' en dit was wel degelijk een harde eis.
pi_196802707
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:30 schreef Predator40 het volgende:

[..]

waarschijnlijk gaan ze gewoon vragen om een negatieve sneltest of gevaccineerd zijn, dan mag iedereen hetzelfde en daar is niks mis mee
Dat lijkt me inderdaad een prima alternatief ja.
pi_196802718
quote:

[..]

Als jullie gevaccineerd zouden zijn en het zou nog steeds verboden zijn om naar oranje gebieden te reizen (bv), dan zou je je daar aan houden? Ik kreeg de impressie dat je niet langer in een lockdown zou blijven zodra jullie persoonlijk gevaccineerd zijn.
pi_196802723
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:32 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Met als kanttekening dat het Sanofi/GSK vaccin wat tegen lijkt te vallen, of in ieder geval bij ouderen. Tegelijkertijd worden er zowel bij jongeren/middelbare leeftijd als ouderen nog geen percentages genoemd en is het vaccin tevens flink uitgesteld:

https://www.theguardian.c(...)elayed-end-next-year

Lijkt met niet het beste paard om op te wedden, maakt helaas wel het grootste aandeel van de doses die Nederland heeft besteld :')
Zelfs zonder Curevac/Sanofi komen we er prima hoor.
pi_196802725
Tevens mag ik toch hopen dat je als ondernemer wel mag kiezen alleen mensen te accepteren die zijn geweest. De overheid moet dat onderscheid uiteraard niet gaan maken, maar het lijkt me toch volstrekt logisch dat je in je eigen zaak alleen mensen wilt die zijn gevaccineerd. :{

Ik ben wel voor de light variant, waarbij pas mag worden geselecteerd als iedereen ten minste de kans heeft gehad. Anders gaan mensen echt niet meer netjes zitten wachten op hun oproepje. Maar als je de kans hebt gehad en je weigert zonder serieuze grond mee te doen met vaccineren, dan zie ik niet in waarom de rest van de samenleving dat maar heeft te faciliteren.

Zonder vaccin gebeurt er helemaal niks. Het is verdomme de redding van de maatschappij, en mensen die daar niet aan mee wensen te werken hebben wat mij betreft dan ook niet het recht volwaardig mee te doen aan de maatschappij, die door weldenkende mensen uberhaupt weer mogelijk is gemaakt.

* Inderdaad met de kanttekening dat een recente negatieve test ook moet kunnen. Als die (op den duur) maar wel voor eigen rekening komt.

[ Bericht 3% gewijzigd door BlackLining op 18-12-2020 14:40:54 ]
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_196802735
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:32 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik roep maar wat, maar misschien dat het er mee te maken heeft dat die vaccins al jaren op de markt zijn? Veel langer getest, e.d.

Vind ik wel wat anders dan een recent vaccin...waarbij er nog niemand rondloopt die dat vaccin al jaren met zich mee draagt.
Er is ook nog niemand die al jaren hersteld is van corona hè? ;) De lange termijn gevolgen daarvan kunnen we ook nog niet goed in kaart brengen.

Maar hoe lang is dan wel 'lang genoeg'? :)

En langer doen over dezelfde tests is natuurlijk niet per se beter, maar goed ;)
pi_196802740
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:27 schreef Tijn het volgende:

[ afbeelding ]

Ik neem het even mee, Tijn
pi_196802756
quote:

[..]

Zodra mijn opa's/oma's en ouders gevaccineerd zijn krijgen ze gewoon weer knuffels hoor. Ook als blijkt dat een gevaccineerde het virus zelf nog kan dragen, maar misschien niet of vermindert ziek word.
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:37:47 #135
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_196802762
Helemaal mee eens dat een goede, betrouwbare en vooral ook eerlijke informatiecampagne over de diverse vaccins zeer gewenst is. Niet voor de anti-vaxxers (die zijn toch al verloren), maar voor de grote groep mensen die gewoon een geïnformeerde keuze willen maken.

In het kader daarvan ben ik de laatste dagen geïnteresseerd geraakt in hoe de aansprakelijkheid geregeld is in diverse landen/gebieden, want dat is zeker niet overal hetzelfde. Dit met het idee dat degene die aansprakelijk is meestal de eerlijkste informatie geeft, aangezien het juridisch meestal veel uitmaakt of je wel of niet van iets op de hoogte was.

In de VS lijkt m.b.v. de nieuwe PREP-act niemand aansprakelijk te zijn voor eventuele nadelige gevolgen van vaccinatie: https://www.cnbc.com/2020(...)nsation-lawsuit.html
Blijkbaar is dat mede ook gebruikt om de kosten te drukken:
quote:
The legal immunity granted to pharmaceutical companies doesn’t just guard them against lawsuits. Dunn said it helps lower the cost of the immunizations.

“The government doesn’t want people suing the companies making the Covid vaccine. Because then, the manufacturers would probably charge the government a higher price per person per dose,” Dunn explained.
In het VK heeft de overheid blijkbaar een deel van de aansprakelijkheid op zich genomen door gebruik te maken van die noodclausule. Door de goedkeuring van de EMA af te wachten, geldt dat in de rest van de EU niet.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)e-voorhoede-a4024206

quote:
Maar Nederland wil – net als andere EU-lidstaten – wachten op het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). Die procedure duurt weliswaar langer, maar zou ook grondiger zijn. Bovendien zijn EU-landen bij een officieel goedgekeurd vaccin niet zelf aansprakelijk voor eventuele problemen met vaccins, dat zijn de fabrikanten. In het VK is dat, omdat het om een noodmaatregel gaat, wel het geval. Het oordeel van de toezichthouder wordt volgens de laatste berichten niet op de geplande 29 december, maar al komende maandag 21 december verwacht. Dinsdag haalde het EMA, onder grote druk, zijn deadline een beetje naar voren.
In een ander artikel (sorry, weet niet meer welke) las ik iets over een Amerikaanse arts/deskundige die klaagde over het feit dat de Britse autoriteiten een officiële allergie-waarschuwing voor het Pfizer-vaccin hadden gegeven. Maar ja, ik vind het zelf eigenlijk niet zo gek als je naar die verschillen in aansprakelijkheid kijkt.

Ik pretendeer niet een deskundige in deze materie te zijn, maar wellicht zijn hier mensen (juristen?) die er meer over kunnen zeggen. Mijn eigen vraag is vooral: Kun je wat betrouwbare informatie betreft niet het beste luisteren naar de partijen die her en der aansprakelijk zijn? Geven die gezien hun positie niet per definitie de beste informatie?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_196802774
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:34 schreef Raveler het volgende:

[..]

Gastouders doen het al wel. Ik bedoelde ook meer dat 'men' het op kinderdagverblijven over het algemeen wel oke lijkt te vinden.
Ik zou er ook niet tegen zijn als het een daadwerkelijke plicht wordt, mits het door de juiste 'hoops' gaat. Oftewel, dat ze er beleid omheen ontwikkelen en bepalen wie aangeeft of het wel of niet acceptabel is. De keus om wel of niet te vaccineren is dan niet voor het KDV of wie dan ook, die is dan voor de huisarts. Als er een plicht is en iemand is niet gevaccineerd, is dat met een goede reden.

Voorwaarde daarvoor is voor mij wel dat het kabinet ook de moeilijke stappen neemt. Beleid ontwikkelen, voorleggen aan de tweede kamer, wetten ontwikkelen, wetten goed laten keuren, invoeren etc. Zolang ze dat niet doen is er (formeel) geen plicht en is niet mee mogen/kunnen doen aan de maatschappij een slappe uitweg.

quote:
Da's een kwestie van vraag en aanbod natuurlijk; een slimme ondernemer zal er misschien een gat in de markt in zien en er juist op inspelen. Maar het is wel een risico van je niet willen vaccineren ja, dat zul je mee moeten wegen in je keuze lijkt me.
Jep. Maar momenteel mag die ondernemer er niet eens naar vragen, en ik hoef het niet te delen. Het is informatie van mij die die ondernemer niets aan gaat.

quote:
Weet even niet meer welke vaccinatie het specifiek was, maar ik werkte niet eens 'aan het bed' en dit was wel
degelijk een harde eis.
Ik vraag me wel af of dat oké is. Als je dat aangekaart zou hebben bij een vakbond zou je denk ik best wel een goede zaak hebben.
pi_196802805
Update voor in de OP:

pi_196802821
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:35 schreef BlackLining het volgende:
Tevens mag ik toch hopen dat je als ondernemer wel mag kiezen alleen mensen te accepteren die zijn geweest. De overheid moet dat onderscheid uiteraard niet gaan maken, maar het lijkt me toch volstrekt logisch dat je in je eigen zaak alleen mensen wilt die zijn gevaccineerd. :{

Ik ben wel voor de light variant, waarbij pas mag worden geselecteerd als iedereen ten minste de kans heeft gehad. Anders gaan mensen echt niet meer netjes zitten wachten op hun oproepje. Maar als je de kans hebt gehad en je weigert zonder serieuze grond mee te doen met vaccineren, dan zie ik niet in waarom de rest van de samenleving dat maar heeft te faciliteren.

Zonder vaccin gebeurt er helemaal niks. Het is verdomme de redding van de maatschappij, en mensen die daar niet aan mee wensen te werken hebben wat mij betreft dan ook niet het recht volwaardig mee te doen aan de maatschappij, die door weldenkende mensen uberhaupt weer mogelijk is gemaakt.
Mogen mensen die allergisch zijn voor componenten in het vaccin dan ook niet meer meedoen? Of mensen met een immuunziekte?

Als ondernemer gaat het je geen moer aan of iemand wel of niet gevaccineerd is. Sterker nog, de ondernemer die daarnaar vraagt kun je bij de Autoriteit Persoonsgegevens aangeven. Als hij het opslaat heeft hij helemaal een probleem.
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:42:22 #139
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196802830
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:40 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Update voor in de OP:

[ afbeelding ]
Dank, ik heb deze aangepast :)
pi_196802835
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:38 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik zou er ook niet tegen zijn als het een daadwerkelijke plicht wordt, mits het door de juiste 'hoops' gaat. Oftewel, dat ze er beleid omheen ontwikkelen en bepalen wie aangeeft of het wel of niet acceptabel is. De keus om wel of niet te vaccineren is dan niet voor het KDV of wie dan ook, die is dan voor de huisarts. Als er een plicht is en iemand is niet gevaccineerd, is dat met een goede reden.

Voorwaarde daarvoor is voor mij wel dat het kabinet ook de moeilijke stappen neemt. Beleid ontwikkelen, voorleggen aan de tweede kamer, wetten ontwikkelen, wetten goed laten keuren, invoeren etc. Zolang ze dat niet doen is er (formeel) geen plicht en is niet mee mogen/kunnen doen aan de maatschappij een slappe uitweg.
Een absolute plicht zou ik dus juist wél tegen zijn; dat raakt aan het zelfbeschikkingsrecht en dat lijkt me pas écht een issue. Kinderen kunnen in dit geval bijv. best deelnemen aan de maatschappij, maar niet naar bepaalde vormen van opvang. Lijkt mij een prima middenweg.
quote:
[..]

Jep. Maar momenteel mag die ondernemer er niet eens naar vragen, en ik hoef het niet te delen. Het is informatie van mij die die ondernemer niets aan gaat.
Maar hetzelfde geldt voor de inhoud van je tas. Toch mag een ondernemer eisen dat je die toont, en kan je anders de winkel uitzetten (of de volgende keer de toegang ontzeggen). Prima als je je tas niet wilt laten zien (of je vaccinatiebewijs), maar dan winkel je dus ergens anders of online.
quote:
[..]

Ik vraag me wel af of dat oké is. Als je dat aangekaart zou hebben bij een vakbond zou je denk ik best wel een goede zaak hebben.
Ik had er 0,0 moeite mee (en had de vaccinatie gewoon gehad), dus heb er inderdaad geen werk van gemaakt, omdat het me verder niet interesseerde. Het betrof overigens een zeer groot academisch ziekenhuis, dus ik vermoed dat het wel 'klopte' maar zeker weten doe ik dat dus niet.
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:43:09 #141
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_196802841
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:32 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Hetzelfde geldt voor covid-19, er is niemand die langer dan een jaar geleden besmet was.
are we infinite or am I alone
pi_196802850
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:41 schreef chratnox het volgende:

[..]

Mogen mensen die allergisch zijn voor componenten in het vaccin dan ook niet meer meedoen? Of mensen met een immuunziekte?

Als ondernemer gaat het je geen moer aan of iemand wel of niet gevaccineerd is. Sterker nog, de ondernemer die daarnaar vraagt kun je bij de Autoriteit Persoonsgegevens aangeven. Als hij het opslaat heeft hij helemaal een probleem.
"En je weigert zonder serieuze grond" :*

En ja, da's nu de situatie ja. Ik vind die onwenselijk. En ook niet helemaal meer van deze tijd wellicht, en met deze tijd doel ik dan op post-corona.
pi_196802912
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:42 schreef Raveler het volgende:

[..]

Een absolute plicht zou ik dus juist wél tegen zijn; dat raakt aan het zelfbeschikkingsrecht en dat lijkt me pas écht een issue. Kinderen kunnen in dit geval bijv. best deelnemen aan de maatschappij, maar niet naar bepaalde vormen van opvang. Lijkt mij een prima middenweg.
Waar we nu over praten voelt als een plicht zonder de nadelen van die plicht. De manier waarop de hele wereld nu bezig is wordt het toch wel een plicht, want je kan straks niet eens Duitsland of België meer in zonder vaccinatie, dus dat bereiken ze op een andere manier toch wel. Dat lijkt ook te zijn wat ze willen bereiken, dan moeten ze ook met de billen bloot om dat daadwerkelijk te willen regelen met alle bijbehorende problemen. Er zal waarschijnlijk blijken dat het helemaal niet zo eenvoudig is om dat te doen, top.

quote:
Maar hetzelfde geldt voor de inhoud van je tas. Toch mag een ondernemer eisen dat je die toont, en kan je anders de winkel uitzetten (of de volgende keer de toegang ontzeggen). Prima als je je tas niet wilt laten zien (of je vaccinatiebeijws), maar dan winkel je dus ergens anders of online.
Daar is wel een verschil in. Je kunt er namelijk voor kiezen die tas niet mee te nemen, of 'm even in een kluisje op te bergen (zoals bij Media Markt). Een vaccinatiebewijs heb je wel of niet. De gegevens op zo'n vaccinatiebewijs zijn medische gegevens, dat is gevoelige informatie.

quote:
Ik had er 0,0 moeite mee (en had de vaccinatie gewoon gehad), dus heb er inderdaad geen werk van gemaakt, omdat het me verder niet interesseerde. Het betrof overigens een zeer groot academisch ziekenhuis, dus ik vermoed dat het wel 'klopte' maar zeker weten doe ik dat dus niet.
Waar ik werk wordt ieder jaar de griepprik aangeboden aan alle medewerkers en wordt er sterk geadviseerd 'm te nemen. Het is niet verplicht maar wordt erg eenvoudig gemaakt, je kan op kantoor gewoon even langs de dokter en hop, klaar. Dat is iets wat drempelverlagend werkt, dat is naar mijn mening voldoende.

Ik denk dat ik het net niet helemaal goed uitlegde. Ik ben geen 'fan' van een plicht, maar als ze een plicht willen moeten ze niet verschuilen achter vrije keuze en toch een plicht doen, maar moeten ze gewoon de wetgeving indienen ervoor. Dat niet doen is een halfslachtige en (naar mijn mening) laffe manier.
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:50:41 #144
258756 Unmountable
Thinking out of your mind!
pi_196802950
Wat verwachten jullie van de cijfers van vandaag?
Rozen zijn tieten, viooltjes zijn tieten, ik hou van tieten, tieten.
pi_196802971
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:36 schreef Raveler het volgende:

[..]

Er is ook nog niemand die al jaren hersteld is van corona hè? ;) De lange termijn gevolgen daarvan kunnen we ook nog niet goed in kaart brengen.

En dat is dus net het punt en het verschil met de vaccins die jij opnoemt. Er is nog niemand die het Corona vaccin al jaren met zich mee draagt. Er is dus wat meer onzekerheid als het op lange termijn bijwerkingen aankomt. Daar komt die twijfel bij veel mensen vandaan.

Echt wat anders dan vaccins die al jaren in de omloop zijn en voordat ze uit kwamen al jaren getest zijn.
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:53:08 #146
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_196802976
Geen cijfers vandaag?
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_196802986
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:53 schreef 4-elements het volgende:
Geen cijfers vandaag?
zijn in lockdown
  vrijdag 18 december 2020 @ 14:54:48 #148
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_196802996
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Moderna vaccin komt er hoogstwaarschijnlijk ook bij in januari, en mogelijk ook het Oxford vaccin, vergeet die ook niet.
10 duizend? 100 duizend? 1 miljoen? 10 miljoen?

Ik weet dat er meerdere bestellingen uitstaan en natuurlijk gaat het het eea. geleverd worden, maar zolang er geen getallen bij zijn zegt het niet veel :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_196802997
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:43 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Hetzelfde geldt voor covid-19, er is niemand die langer dan een jaar geleden besmet was.
Daarom zou iedereen voor zichzelf moeten afwegen welke gok hij/zij wil nemen. Mogelijke lange termijn effecten van Corona, of van een vaccin. Zonder dat ze beinvloed worden door een verplichting (of een verplichting zonder het een verplichting te noemen...)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2020 14:57:30 ]
  Redactie Frontpage vrijdag 18 december 2020 @ 14:55:06 #150
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_196803003
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:53 schreef 4-elements het volgende:
Geen cijfers vandaag?
Komen tegenwoordig pas om 15.15 uur.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_196803006
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:50 schreef Unmountable het volgende:
Wat verwachten jullie van de cijfers van vandaag?
13.900
pi_196803012
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:48 schreef chratnox het volgende:

[..]

Waar we nu over praten voelt als een plicht zonder de nadelen van die plicht. De manier waarop de hele wereld nu bezig is wordt het toch wel een plicht, want je kan straks niet eens Duitsland of België meer in zonder vaccinatie, dus dat bereiken ze op een andere manier toch wel. Dat lijkt ook te zijn wat ze willen bereiken, dan moeten ze ook met de billen bloot om dat daadwerkelijk te willen regelen met alle bijbehorende problemen. Er zal waarschijnlijk blijken dat het helemaal niet zo eenvoudig is om dat te doen, top.
Ik vermoed dat het straks wel mee zal vallen met wat wel/niet kan, als ik eerlijk ben. Maar dat is vooral mijn inschatting nu, niet per se gebaseerd op bronnen.
Ik heb het idee dat mensen elkaar nu vooral gek maken met "Maar wat nou als straks ...?"
quote:
[..]

Daar is wel een verschil in. Je kunt er namelijk voor kiezen die tas niet mee te nemen, of 'm even in een kluisje op te bergen (zoals bij Media Markt). Een vaccinatiebewijs heb je wel of niet. De gegevens op zo'n vaccinatiebewijs zijn medische gegevens, dat is gevoelige informatie.
Ik zou ook meer voorstander zijn van keuzes geven ja. Dus bijv. een mondkapje op óf een vaccinatiebewijs / negatoeve test laten zien, zoiets.
quote:
[..]

Waar ik werk wordt ieder jaar de griepprik aangeboden aan alle medewerkers en wordt er sterk geadviseerd 'm te nemen. Het is niet verplicht maar wordt erg eenvoudig gemaakt, je kan op kantoor gewoon even langs de dokter en hop, klaar. Dat is iets wat drempelverlagend werkt, dat is naar mijn mening voldoende.

Ik denk dat ik het net niet helemaal goed uitlegde. Ik ben geen 'fan' van een plicht, maar als ze een plicht willen moeten ze niet verschuilen achter vrije keuze en toch een plicht doen, maar moeten ze gewoon de wetgeving indienen ervoor. Dat niet doen is een halfslachtige en (naar mijn mening) laffe manier.
Ik snap je punt, maar een absolute plicht gaat er sowieso niet komen.
En ik vind dat het er wel degelijk toe doet of iemand is ingeënt of niet, als je kijkt naar wat er dan kan en mag. Iemand die niet is ingeënt, zal ik bijv. ook minder snel knuffelen als ik mijn oproep nog afwacht.
pi_196803021
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2020 14:55 schreef 297534 het volgende:

[..]

13.900
Laatste twee dagen was het hoger vanwege een storing een paar dagen geleden dacht ik.... Dus ik gok ergens rond de 10.000
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')