Ouderen doen dat net zo goed. Je zegt zelf dat je dat ook van plan bent zodra je een vaccin hebt.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:33 schreef Predator40 het volgende:
[..]
yup, helemaal mee eens......maar sommige jongeren lapten de regels aan hun laars en dat doen wij niet.....dat is dan wel een verschil
Gastouders doen het al wel. Ik bedoelde ook meer dat 'men' het op kinderdagverblijven over het algemeen wel oke lijkt te vinden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Kinderdagverlijf mag dat niet hè, dat was een proef. Die wet is er nog niet door.
Da's een kwestie van vraag en aanbod natuurlijk; een slimme ondernemer zal er misschien een gat in de markt in zien en er juist op inspelen. Maar het is wel een risico van je niet willen vaccineren ja, dat zul je mee moeten wegen in je keuze lijkt me.quote:Het verschil zit 'm in deelnemen aan de maatschappij. Als jij niet gevaccineerd bent voor gele koorts oid kun je niet naar bepaalde landen. Dat is een keuze waar je zonder nog prima je leven kan leiden. Als je niet meer naar de supermarkt kan of iets dergelijks word je dusdanig in je vrije leven belemmerd dat je geen keus meer hebt.
Weet even niet meer welke vaccinatie het specifiek was, maar ik werkte niet eens 'aan het bed' en dit was wel degelijk een harde eis.quote:Ik denk dat zelfs in een ziekenhuis ze je niet mogen dwingen je te laten vaccineren, maar dat kan ik mis hebben.
Dat lijkt me inderdaad een prima alternatief ja.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:30 schreef Predator40 het volgende:
[..]
waarschijnlijk gaan ze gewoon vragen om een negatieve sneltest of gevaccineerd zijn, dan mag iedereen hetzelfde en daar is niks mis mee
Als jullie gevaccineerd zouden zijn en het zou nog steeds verboden zijn om naar oranje gebieden te reizen (bv), dan zou je je daar aan houden? Ik kreeg de impressie dat je niet langer in een lockdown zou blijven zodra jullie persoonlijk gevaccineerd zijn.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:33 schreef Predator40 het volgende:
[..]
yup, helemaal mee eens......maar sommige jongeren lapten de regels aan hun laars en dat doen wij niet.....dat is dan wel een verschil
Zelfs zonder Curevac/Sanofi komen we er prima hoor.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:32 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Met als kanttekening dat het Sanofi/GSK vaccin wat tegen lijkt te vallen, of in ieder geval bij ouderen. Tegelijkertijd worden er zowel bij jongeren/middelbare leeftijd als ouderen nog geen percentages genoemd en is het vaccin tevens flink uitgesteld:
https://www.theguardian.c(...)elayed-end-next-year
Lijkt met niet het beste paard om op te wedden, maakt helaas wel het grootste aandeel van de doses die Nederland heeft besteld
Er is ook nog niemand die al jaren hersteld is van corona hè?quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:32 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik roep maar wat, maar misschien dat het er mee te maken heeft dat die vaccins al jaren op de markt zijn? Veel langer getest, e.d.
Vind ik wel wat anders dan een recent vaccin...waarbij er nog niemand rondloopt die dat vaccin al jaren met zich mee draagt.
Ik neem het even mee, Tijnquote:Op vrijdag 18 december 2020 14:27 schreef Tijn het volgende:
De NOS heeft een plaatje van hoeveel vaccins Nederland nou heeft besteld van elke fabrikant.
[ afbeelding ]
Misschien iets voor de OP?
Zodra mijn opa's/oma's en ouders gevaccineerd zijn krijgen ze gewoon weer knuffels hoor. Ook als blijkt dat een gevaccineerde het virus zelf nog kan dragen, maar misschien niet of vermindert ziek word.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:33 schreef Predator40 het volgende:
[..]
In het VK heeft de overheid blijkbaar een deel van de aansprakelijkheid op zich genomen door gebruik te maken van die noodclausule. Door de goedkeuring van de EMA af te wachten, geldt dat in de rest van de EU niet.quote:The legal immunity granted to pharmaceutical companies doesn’t just guard them against lawsuits. Dunn said it helps lower the cost of the immunizations.
“The government doesn’t want people suing the companies making the Covid vaccine. Because then, the manufacturers would probably charge the government a higher price per person per dose,” Dunn explained.
In een ander artikel (sorry, weet niet meer welke) las ik iets over een Amerikaanse arts/deskundige die klaagde over het feit dat de Britse autoriteiten een officiële allergie-waarschuwing voor het Pfizer-vaccin hadden gegeven. Maar ja, ik vind het zelf eigenlijk niet zo gek als je naar die verschillen in aansprakelijkheid kijkt.quote:Maar Nederland wil – net als andere EU-lidstaten – wachten op het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). Die procedure duurt weliswaar langer, maar zou ook grondiger zijn. Bovendien zijn EU-landen bij een officieel goedgekeurd vaccin niet zelf aansprakelijk voor eventuele problemen met vaccins, dat zijn de fabrikanten. In het VK is dat, omdat het om een noodmaatregel gaat, wel het geval. Het oordeel van de toezichthouder wordt volgens de laatste berichten niet op de geplande 29 december, maar al komende maandag 21 december verwacht. Dinsdag haalde het EMA, onder grote druk, zijn deadline een beetje naar voren.
Ik zou er ook niet tegen zijn als het een daadwerkelijke plicht wordt, mits het door de juiste 'hoops' gaat. Oftewel, dat ze er beleid omheen ontwikkelen en bepalen wie aangeeft of het wel of niet acceptabel is. De keus om wel of niet te vaccineren is dan niet voor het KDV of wie dan ook, die is dan voor de huisarts. Als er een plicht is en iemand is niet gevaccineerd, is dat met een goede reden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:34 schreef Raveler het volgende:
[..]
Gastouders doen het al wel. Ik bedoelde ook meer dat 'men' het op kinderdagverblijven over het algemeen wel oke lijkt te vinden.
Jep. Maar momenteel mag die ondernemer er niet eens naar vragen, en ik hoef het niet te delen. Het is informatie van mij die die ondernemer niets aan gaat.quote:Da's een kwestie van vraag en aanbod natuurlijk; een slimme ondernemer zal er misschien een gat in de markt in zien en er juist op inspelen. Maar het is wel een risico van je niet willen vaccineren ja, dat zul je mee moeten wegen in je keuze lijkt me.
Ik vraag me wel af of dat oké is. Als je dat aangekaart zou hebben bij een vakbond zou je denk ik best wel een goede zaak hebben.quote:Weet even niet meer welke vaccinatie het specifiek was, maar ik werkte niet eens 'aan het bed' en dit was wel
degelijk een harde eis.
Mogen mensen die allergisch zijn voor componenten in het vaccin dan ook niet meer meedoen? Of mensen met een immuunziekte?quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:35 schreef BlackLining het volgende:
Tevens mag ik toch hopen dat je als ondernemer wel mag kiezen alleen mensen te accepteren die zijn geweest. De overheid moet dat onderscheid uiteraard niet gaan maken, maar het lijkt me toch volstrekt logisch dat je in je eigen zaak alleen mensen wilt die zijn gevaccineerd.
Ik ben wel voor de light variant, waarbij pas mag worden geselecteerd als iedereen ten minste de kans heeft gehad. Anders gaan mensen echt niet meer netjes zitten wachten op hun oproepje. Maar als je de kans hebt gehad en je weigert zonder serieuze grond mee te doen met vaccineren, dan zie ik niet in waarom de rest van de samenleving dat maar heeft te faciliteren.
Zonder vaccin gebeurt er helemaal niks. Het is verdomme de redding van de maatschappij, en mensen die daar niet aan mee wensen te werken hebben wat mij betreft dan ook niet het recht volwaardig mee te doen aan de maatschappij, die door weldenkende mensen uberhaupt weer mogelijk is gemaakt.
Dank, ik heb deze aangepastquote:Op vrijdag 18 december 2020 14:40 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Update voor in de OP:
[ afbeelding ]
Een absolute plicht zou ik dus juist wél tegen zijn; dat raakt aan het zelfbeschikkingsrecht en dat lijkt me pas écht een issue. Kinderen kunnen in dit geval bijv. best deelnemen aan de maatschappij, maar niet naar bepaalde vormen van opvang. Lijkt mij een prima middenweg.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:38 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik zou er ook niet tegen zijn als het een daadwerkelijke plicht wordt, mits het door de juiste 'hoops' gaat. Oftewel, dat ze er beleid omheen ontwikkelen en bepalen wie aangeeft of het wel of niet acceptabel is. De keus om wel of niet te vaccineren is dan niet voor het KDV of wie dan ook, die is dan voor de huisarts. Als er een plicht is en iemand is niet gevaccineerd, is dat met een goede reden.
Voorwaarde daarvoor is voor mij wel dat het kabinet ook de moeilijke stappen neemt. Beleid ontwikkelen, voorleggen aan de tweede kamer, wetten ontwikkelen, wetten goed laten keuren, invoeren etc. Zolang ze dat niet doen is er (formeel) geen plicht en is niet mee mogen/kunnen doen aan de maatschappij een slappe uitweg.
Maar hetzelfde geldt voor de inhoud van je tas. Toch mag een ondernemer eisen dat je die toont, en kan je anders de winkel uitzetten (of de volgende keer de toegang ontzeggen). Prima als je je tas niet wilt laten zien (of je vaccinatiebewijs), maar dan winkel je dus ergens anders of online.quote:[..]
Jep. Maar momenteel mag die ondernemer er niet eens naar vragen, en ik hoef het niet te delen. Het is informatie van mij die die ondernemer niets aan gaat.
Ik had er 0,0 moeite mee (en had de vaccinatie gewoon gehad), dus heb er inderdaad geen werk van gemaakt, omdat het me verder niet interesseerde. Het betrof overigens een zeer groot academisch ziekenhuis, dus ik vermoed dat het wel 'klopte' maar zeker weten doe ik dat dus niet.quote:[..]
Ik vraag me wel af of dat oké is. Als je dat aangekaart zou hebben bij een vakbond zou je denk ik best wel een goede zaak hebben.
Hetzelfde geldt voor covid-19, er is niemand die langer dan een jaar geleden besmet was.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:32 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik roep maar wat, maar misschien dat het er mee te maken heeft dat die vaccins al jaren op de markt zijn? Veel langer getest, e.d.
Vind ik wel wat anders dan een recent vaccin...waarbij er nog niemand rondloopt die dat vaccin al jaren met zich mee draagt.
"En je weigert zonder serieuze grond"quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
Mogen mensen die allergisch zijn voor componenten in het vaccin dan ook niet meer meedoen? Of mensen met een immuunziekte?
Als ondernemer gaat het je geen moer aan of iemand wel of niet gevaccineerd is. Sterker nog, de ondernemer die daarnaar vraagt kun je bij de Autoriteit Persoonsgegevens aangeven. Als hij het opslaat heeft hij helemaal een probleem.
Waar we nu over praten voelt als een plicht zonder de nadelen van die plicht. De manier waarop de hele wereld nu bezig is wordt het toch wel een plicht, want je kan straks niet eens Duitsland of België meer in zonder vaccinatie, dus dat bereiken ze op een andere manier toch wel. Dat lijkt ook te zijn wat ze willen bereiken, dan moeten ze ook met de billen bloot om dat daadwerkelijk te willen regelen met alle bijbehorende problemen. Er zal waarschijnlijk blijken dat het helemaal niet zo eenvoudig is om dat te doen, top.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:42 schreef Raveler het volgende:
[..]
Een absolute plicht zou ik dus juist wél tegen zijn; dat raakt aan het zelfbeschikkingsrecht en dat lijkt me pas écht een issue. Kinderen kunnen in dit geval bijv. best deelnemen aan de maatschappij, maar niet naar bepaalde vormen van opvang. Lijkt mij een prima middenweg.
Daar is wel een verschil in. Je kunt er namelijk voor kiezen die tas niet mee te nemen, of 'm even in een kluisje op te bergen (zoals bij Media Markt). Een vaccinatiebewijs heb je wel of niet. De gegevens op zo'n vaccinatiebewijs zijn medische gegevens, dat is gevoelige informatie.quote:Maar hetzelfde geldt voor de inhoud van je tas. Toch mag een ondernemer eisen dat je die toont, en kan je anders de winkel uitzetten (of de volgende keer de toegang ontzeggen). Prima als je je tas niet wilt laten zien (of je vaccinatiebeijws), maar dan winkel je dus ergens anders of online.
Waar ik werk wordt ieder jaar de griepprik aangeboden aan alle medewerkers en wordt er sterk geadviseerd 'm te nemen. Het is niet verplicht maar wordt erg eenvoudig gemaakt, je kan op kantoor gewoon even langs de dokter en hop, klaar. Dat is iets wat drempelverlagend werkt, dat is naar mijn mening voldoende.quote:Ik had er 0,0 moeite mee (en had de vaccinatie gewoon gehad), dus heb er inderdaad geen werk van gemaakt, omdat het me verder niet interesseerde. Het betrof overigens een zeer groot academisch ziekenhuis, dus ik vermoed dat het wel 'klopte' maar zeker weten doe ik dat dus niet.
En dat is dus net het punt en het verschil met de vaccins die jij opnoemt. Er is nog niemand die het Corona vaccin al jaren met zich mee draagt. Er is dus wat meer onzekerheid als het op lange termijn bijwerkingen aankomt. Daar komt die twijfel bij veel mensen vandaan.quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:36 schreef Raveler het volgende:
[..]
Er is ook nog niemand die al jaren hersteld is van corona hè?De lange termijn gevolgen daarvan kunnen we ook nog niet goed in kaart brengen.
10 duizend? 100 duizend? 1 miljoen? 10 miljoen?quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Moderna vaccin komt er hoogstwaarschijnlijk ook bij in januari, en mogelijk ook het Oxford vaccin, vergeet die ook niet.
Daarom zou iedereen voor zichzelf moeten afwegen welke gok hij/zij wil nemen. Mogelijke lange termijn effecten van Corona, of van een vaccin. Zonder dat ze beinvloed worden door een verplichting (of een verplichting zonder het een verplichting te noemen...)quote:Op vrijdag 18 december 2020 14:43 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor covid-19, er is niemand die langer dan een jaar geleden besmet was.
Komen tegenwoordig pas om 15.15 uur.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |