Bijzonder. Een soortgelijke motie van laatst was wel aangenomen meen ik te herinneren.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:56 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ah ja, vandaar dat deze motie gister finaal is weggestemd: https://www.tweedekamer.n(...)25424&did=2020D53369
Ja dat vond ik ook een rare. Maar wellicht is dit een gevalletje verwachtingen commerciele markt (lees: evenementenbranche) downplayen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:59 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Als dit gaat om die ademsneltest van een Nederlands bedrijf is dat 10 per uur ook vrij apart. Volgens de berichten van dat bedrijf duurt een test maximaal 1 minuut en is daarna het kapje vervangen voldoende om klaar te zijn voor een volgende patiënt.
De verhoudingen tussen die twee opties zijn niet gelijk. Je kan het collectief langer op slot houden, maar dat betekent niet dat het land pas weer open gaat als iedereen is gevaccineerd. Het zal een tussendatum ergens zijn. Door in een keer iedereen weer vrijheid te geven is de economische boost mogelijk veel groter dan dat hier en daar mensen weer wat kunnen.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Klopt. Óf je geeft een deel van de samenleving meer vrijheden (minder economische schade, mensen zitten niet onnodig thuis, maar wel 'oneerlijk'), óf houdt het collectief langer op slot (meer ecnomische schade, mensen zitten onnodig thuis, maar wel 'eerlijk').
en dan kan je ook gelijk muntjes halen ...( tot 25 euro )quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dus als ik de mobiel van mijn gevaccineerde vriend meeneem kan ik naar het concert?
Of je gooit alles langzaam weer open zodra de risicogroepen en ouderen gevaccineerd zijn. Dan kan de zorg het waarschijnlijk weer fatsoenlijk aan; wel in de gaten blijven houden natuurlijk en een 1,5 meter maatregel desnoods wat langer actief laten.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Klopt. Óf je geeft een deel van de samenleving meer vrijheden (minder economische schade, mensen zitten niet onnodig thuis, maar wel 'oneerlijk'), óf houdt het collectief langer op slot (meer ecnomische schade, mensen zitten onnodig thuis, maar wel 'eerlijk').
Zolang bepaalde zaken niet toegestaan zijn kun je mensen prima binnenhouden. Of het verstandig (en nodig) is, is een andere vraag. Dat wordt sowieso een interessante campagnetijd.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het is denk ik vooral een gevalletje dat niemand meer te houden valt als er eenmaal een grote groep kwestbaren is gevaccineerd. Dan kan je mensen echt niet meer binnenhouden met beperkingen.
tijdelijk tot 50 euro zelfsquote:Op vrijdag 18 december 2020 12:01 schreef Predator40 het volgende:
[..]
en dan kan je ook gelijk muntjes halen ...( tot 25 euro )
Kortom: een zeer complexe puzzel.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Of je gooit alles langzaam weer open zodra de risicogroepen en ouderen gevaccineerd zijn. Dan kan de zorg het waarschijnlijk weer fatsoenlijk aan; wel in de gaten blijven houden natuurlijk en een 1,5 meter maatregelen desnoods wat langer actief laten.
Het is niet perse beter voor de economie als je iedereen die zich laat vaccineren sneller meer vrijheden geeft. Ze beginnen juist met ouderen en risico groepen en dat is nou niet echt de grootste groep die de economie draaiende houd. Leuk als die groep bv weer uit eten mag, maar dan moeten de restaurants wel open zijn incl personeel. Personeel die over het algemeen niet bij de eerste groepen gevaccineerden zullen zitten.
Dit is voor mij ook onbegrijpelijk en tegelijkertijd toch naar verwachting na een aantal decennia overheid. Alleen voor dit deel zou ik al een flink onderzoek willen zien. Hopelijk dient de Corona-crisis nog iets goeds op deze manier, dat er beseft wordt dat dat eeuwige gekutkloot met applicaties bij de overheid echt niet meer kan. Het kostte normaal tijd en geld, nu ook mogelijk levens.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:04 schreef Kyran het volgende:
..
Probleem zit een beetje in de uitvoering en,zoals vaak, in ICT deel. Er is werkelijk geen enkel excuus te bedenken dat er niet al weken of zelfs maanden lang een registratie- en oproepsysteem klaarstaat.
...
Dat laatste is een goed punt. Zijn er dan uitzonderingen voor personeel die nog niet zijn gevaccineerd maar wel noodzakelijk zijn om de boel draaiende te houden? Er ontstaat een enorm logistiek probleem waar je niet aan wil beginnen. Gewoon langzaam voor iedereen versoepelen, desnoods met een achterlijk brede veiligheidsmarge. Je wil niet hebben dat je te vroeg versoepelt en dan met het schaamrood op de lippen weer maatregelen moet invoeren.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Of je gooit alles langzaam weer open zodra de risicogroepen en ouderen gevaccineerd zijn. Dan kan de zorg het waarschijnlijk weer fatsoenlijk aan; wel in de gaten blijven houden natuurlijk en een 1,5 meter maatregelen desnoods wat langer actief laten.
Het is niet perse beter voor de economie als je iedereen die zich laat vaccineren sneller meer vrijheden geeft. Ze beginnen juist met ouderen en risico groepen en dat is nou niet echt de grootste groep die de economie draaiende houd. Leuk als die groep bv weer uit eten mag, maar dan moeten de restaurants wel open zijn incl personeel. Personeel die over het algemeen niet bij de eerste groepen gevaccineerden zullen zitten.
Of nog een leuke: Wat doe je als de sceptische 30% van het zorgpersoneel de daad bij het woord voegt en bedankt voor een prik?quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Kortom: een zeer complexe puzzel.
En wat doe je als restaurant als je halve personeelsbestand vaccinatie weigert?
Ook dat.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Gezien het feit dat de horeca draait op tijdelijke contracten voorzie ik daar een flinke push-factor voor studenten en andere jongeren om toch die prik even te halen omdat ze anders zichzelf in de vingers snijden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De vraag is meer of het terecht is dat de 'schuld' nu bij de ouders ligt. Als het alternatief geen werk meer hebben of geen salaris is moet je toch echt bij de organisatie zijn waar ze werken.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:04 schreef Haags het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)noodopvang~ac4a1a9c/
Wat ik vandeweek al zei, nu dus ook bevestigd.
Ja, niet zo gek ook.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:04 schreef Haags het volgende:
De lijst met vitale beroepen is natuurlijk ook wel erg ruim.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:04 schreef Haags het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)js/cruciale-beroepenquote:Voedselketen: de voedselketen moet breed worden gezien. Deze bestaat uit supermarkten, de aanlevering van supermarkten, de verwerkende industrie en de transporten van deze industrie maar ook het ophalen van producten bij boeren, het aanleveren van bijvoorbeeld veevoer en andere producten bij boeren, de toegang van arbeiders voor de oogst.
Geen werk of salaris meer hebben, is wel meteen een uiterste he?quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:09 schreef OProg het volgende:
[..]
De vraag is meer of het terecht is dat de 'schuld' nu bij de ouders ligt. Als het alternatief geen werk meer hebben of geen salaris is moet je toch echt bij de organisatie zijn waar ze werken.
Dat is inderdaad een interessante vraag. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de huidige maatregelen juist ook voor een heftiger griepseizoen later kan zorgen. Dit heeft dan te maken met het feit dat de griep nu nauwelijks rondgaat en immuniteit tegen de griep maar kortdurend is. Doordat er nu bijna geen griep rondgaat verliezen we netto als samenleving dus groepsimmuniteit tegen de griep. Dit kan in latere jaren voor extra doden zorgen, doordat de mensen die vatbaar zijn voor de griep nu niet doodgaan.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:54 schreef Cynicio het volgende:
Lijkt me trouwens wel interessant om in 2021 of 2022 te kijken of onze "infectie-angst" onbedoeld leidt tot een minder heftig griepseizoen. De maatregelen kunnen dan wel helemaal of grotendeels losgelaten zijn, maar er is toch een stukje extra bewustwording gekomen. Als mensen sneller thuis blijven bij ziekte zullen minder mensen ziek worden.
En vergeet deze lijst niet:quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:12 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
De lijst met vitale beroepen is natuurlijk ook wel erg ruim.
Iedereen die in "de voedselketen" werkt staat er ook op, dus daar vallen ook boerenknechten, fabrieksarbeiders, schoonmakers en vrachtwagenchauffeurs onder. Zou me niet verbazen als 60% van de beropesbevolking inderdaad een vitaal beroep heeft.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)js/cruciale-beroepen
Mogelijk dat we ons immuunsysteem zo hebben verpest dat we als het straks weer mag geen weerstand kunnen bieden tegen de griep en we massaal ziek worden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 11:54 schreef Cynicio het volgende:
Lijkt me trouwens wel interessant om in 2021 of 2022 te kijken of onze "infectie-angst" onbedoeld leidt tot een minder heftig griepseizoen. De maatregelen kunnen dan wel helemaal of grotendeels losgelaten zijn, maar er is toch een stukje extra bewustwording gekomen. Als mensen sneller thuis blijven bij ziekte zullen minder mensen ziek worden.
Ik heb nog nooit zo veel binnen gezeten, dus dat zou best kunnen ja.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:18 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Mogelijk dat we ons immuunsysteem zo hebben verpest dat we als het straks weer mag geen weerstand kunnen bieden tegen de griep en we massaal ziek worden.
Daarom zeg ik ook 'als'.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:13 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Geen werk of salaris meer hebben, is wel meteen een uiterste he?
Zou stap 1 van ouders niet de makkelijkste weg zijn? Eerst eens kijken of je het kind toch naar het KDV kan sturen? Kost je geen vrije dagen en het leven gaat zo normaal mogelijk door. Lukt dat niet, dan ga je toch pas naar je werkgever?
Of zie ik dat verkeerd?
Werkgevers zijn idd veel minder coulant dan in maart waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 18 december 2020 12:09 schreef OProg het volgende:
[..]
De vraag is meer of het terecht is dat de 'schuld' nu bij de ouders ligt. Als het alternatief geen werk meer hebben of geen salaris is moet je toch echt bij de organisatie zijn waar ze werken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |