Rake column van Angela de Jong vandaag
Het sektarische sfeertje om Wie is de Mol? hangt me danig de keel uit
Angela de Jong 22-12-20, 11:51 Laatste update: 12:14
Zat je er ook klaar voor? Stomme vraag, natuurlijk zat je dat. Het was het moment waar we allemaal op hadden gewacht: de bekendmaking van de cast van Wie is de Mol 2021 gisteravond in een extra aflevering van Moltalk. En niet alleen de cast. Ook het land ( eh, Tsjechië, dat was toch al maanden bekend?) en – houdt u vast aan de takken van de bomen, mensen – De Leader. De Leader 2021!
Presentatrice Marlijn Weerdenburg, die voor de feestelijke gelegenheid de krultang in haar lok had gezet voor een stijlvolle Queen’s Gambit-look, legde van pure opwinding haar stapeltje tekstkaartjes recht op tafel. En nog eens. En nog eens. De zenuwtic zou zich 58 keer herhalen (geen grap!). Toen was de uitzending nog niet afgelopen, maar was ik het turven beu.
Ik snap het wel. De spanning was thuis voor de buis al groot, dus in de studio was hij vast ondraaglijk. Marlijn en co-host Rop Verheijen hadden alle filmpjes en instartjes natuurlijk al gezien tijdens de repetities. Maar het moet gezegd, hun reactie op het grote nieuws van Mol-presentator Rik van de Westelaken was heel naturel. ‘The word is out. Tsjechië!’
Even serieus nu. Ik snap best dat het voor kinderen en andere diehard fans een leuk moment is, zo’n onthulling. En dat gun ik ze. Ik kijk ook graag naar Wie is de Mol. Al is het maar omdat het de enige show is waarvoor mijn pubers op zaterdagavond vrijwillig een uur met hun saaie ouders op de bank gaan zitten. Maar het sektarische sfeertje dat om Wie Is de Mol wordt gecreëerd, hangt me af en toe danig de keel uit. Zoals afgelopen maandag.
Al is zo’n speciale Moltalk altijd nog net iets beter te verteren dan de marketingstrategie die Avrotros afgelopen jaren hanteerde. Daarbij mocht elke krant, website of entertainmentrubriek één deelnemer bekendmaken. Van de gretigheid waarmee zelfs serieuze media die kruimel omarmden, kreeg ik helemaal plaatsvervangende schaamte.
Ondertussen gingen de onthullingen onverdroten door. ‘Mijn naam is Splinter, Splinter Chabot.’ Natuurlijk, want die zit in elk programma. Marije Knevel, dochter van. Leuk voor haar vader als zij straks vloekend aan een rotswand hangt. En daar was Erik de Zwart. Hoe toevallig. Hij was namelijk ooit het ‘wijvenjaagmaatje’ van die andere De Mol, vertelt hij openhartig in de kersverse biografie over de mediatycoon.
Oud-deelnemers Buddy Vedder, Viviënne van den Assem en Nathan Rutjes mochten daarna bij elke kandidaat voorspellen of die persoon de Mol was of een kandidaat. Dat deden ze bloedserieus. Marlijn legde haar kaartjes nog eens recht. En nog eens. Toen kwam eindelijk De Leader 2021. Ik kan er één ding over zeggen: hij leek op die van 2020.
Het beste adres voor al uw primeurs!