Religieuze clubhuizen zijn net zo essentieel als de Efteling en funshopwinkels.quote:Op maandag 14 december 2020 12:59 schreef maghreb het volgende:
Zijn van essentieel belang voor veel mensen.
Nee. Zie de Grondwet.quote:Op maandag 14 december 2020 13:53 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Religieuze clubhuizen zijn net zo essentieel als de Efteling en funshopwinkels.
Tsja, helaas wordt die zo geïnterpreteerd dat kerken zelfs open mogen blijven wanneer ze kanker zouden veroorzaken. "Vrijheid van religie" betekent in mijn optiek dat je niet vanwege je geloof vervolgd kan en mag worden, niet dat je lekker egoïstisch met honderden anderen in je clubhuis je sprookjesfeestje kunt blijven vieren omdat je jezelf belangrijker waant dan de rest van de samenleving.quote:
Ja, ik kan er ook weinig aan doen, van mij zouden kerken ook dicht mogen.quote:Op maandag 14 december 2020 14:15 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Tsja, helaas wordt die zo geïnterpreteerd dat kerken zelfs open mogen blijven wanneer ze kanker zouden veroorzaken. "Vrijheid van religie" betekent in mijn optiek dat je niet vanwege je geloof vervolgd kan en mag worden, niet dat je lekker egoïstisch met honderden anderen in je clubhuis je sprookjesfeestje kunt blijven vieren omdat je jezelf belangrijker waant dan de rest van de samenleving.
Met CU en CDA in de regering gat de VVD dat er echt niet doordrukken, want dan kunnen ze een voortzetting van de coalitie na de verkiezingen we vergeten.quote:Op maandag 14 december 2020 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, ik kan er ook weinig aan doen, van mij zouden kerken ook dicht mogen.
Ook dat, ja. Maar zelfs een kabinet zonder CU en CDA zie ik geen einde maken aan de positie van gebedshuizen zoals die in de Grondwet vastgelegd is.quote:Op maandag 14 december 2020 14:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Met CU en CDA in de regering gat de VVD dat er echt niet doordrukken, want dan kunnen ze een voortzetting van de coalitie na de verkiezingen we vergeten.
De Grondwet zegt niks over de positie van gebedshuizen. Alleen over de positie van religies. Je bent vrij te geloven wat je wilt, er staat nergens dat de overheid dit dient te faciliteren, zelfs als dit tegen het algemeen belang ingaat.quote:Op maandag 14 december 2020 14:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ook dat, ja. Maar zelfs een kabinet zonder CU en CDA zie ik geen einde maken aan de positie van gebedshuizen zoals die in de Grondwet vastgelegd is.
Voor wie interesse heeft:quote:Op maandag 14 december 2020 14:17 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Een paar van de parochies hier in de regio hebben een YouTube-kanaal dat wekelijks - of zelfs vaker - de viering op YouTube zet.
Dat zouden ze allemaal moeten doen, voor de liefhebbers. Ik ben zelf niet erg kerkelijk ingesteld, maar veel anderen in de omgeving (sowieso veel familie, inclusief m'n ouders) wel.
Het ook aan kunnen zetten is een ander verhaal. Vaak zijn het ouderen die het willen zien, en niet iedereen is thuis in de techniek. Maar goed, het überhaupt publiceren is een begin.
Onderwijs staat ook in de grondwet.quote:
Wat staat er volgens jou dan in de Grondwet over gebedshuizen wat openhouden verplicht?quote:
Is juridisch niet voor elkaar te krijgenquote:Op maandag 14 december 2020 12:57 schreef Document1 het volgende:
Alles en iedereen moet dicht maar ik lees niks over kerken of moskeeën? Hoe zit dit moeten die ook dicht.
Toestaan, maar bij de deur van het gebedshuis een aansprakelijkheidsclausule laten tekenen voor als het misgaat en de daaruit resulterende besmettingen met een grote mate van waarschijnlijkheid aan dat gebedshuis kunnen worden gelinkt. Ik vraag me af of veel mensen dan nog zo happig zijn op dat kerk- of moskeebezoek.quote:Op maandag 14 december 2020 15:21 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is juridisch niet voor elkaar te krijgen
quote:Op maandag 14 december 2020 14:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat staat er volgens jou dan in de Grondwet over gebedshuizen wat openhouden verplicht?
quote:Artikel 6.2 De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
quote:Op maandag 14 december 2020 15:44 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Toestaan, maar bij de deur van het gebedshuis een aansprakelijkheidsclausule laten tekenen voor als het misgaat en de daaruit resulterende besmettingen met een grote mate van waarschijnlijkheid aan dat gebedshuis kunnen worden gelinkt. Ik vraag me af of veel mensen dan nog zo happig zijn op dat kerk- of moskeebezoek.
Precies. Dus het tegenovergestelde van wat @Tijger_m beweert. Er is geen enkel grondrechtdat gebedshuizen garandeert dat ze open mogen blijven. Integendeel.quote:
Zoals de Trekboers in Zuid-Afrika eeuwenlang gedaan hebben.quote:Op maandag 14 december 2020 17:53 schreef Maerwynn het volgende:
Je kan je geloof ook belijden met de familie-statenbijbel in je klauwen, je vrouw en zeven kinderen braaf op de bank, terwijl je in huiselijke kring je donderpreek afsteekt
Dit heeft werkelijk niks met vrijheid van godsdienst te maken. Zelfde met tokkies die zaten te klagen dat kerken meer dan 30 bezoekers mochten hebben.quote:Op maandag 14 december 2020 13:08 schreef Piles het volgende:
"Vrijheid van godsdienst"
Alsof het tijdelijk sluiten van een kerkgebouw hetzelfde is als een geloof verbieden en mensen vervolgen
Ik lees dat als dat de overheid regels mag stellen buiten besloten plaatsen en gebouwen en niet IN gebedshuizen maar prima als ik dat verkeerd zie.quote:Op maandag 14 december 2020 18:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Precies. Dus het tegenovergestelde van wat @:Tijger_M beweert. Er is geen enkel grondrechtdat gebedshuizen garandeert dat ze open mogen blijven. Integendeel.
Het mag wel per invoering van de coronawet.quote:Op maandag 14 december 2020 18:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik lees dat als dat de overheid regels mag stellen buiten besloten plaatsen en gebouwen en niet IN gebedshuizen maar prima als ik dat verkeerd zie.
Het is ook weer niet dat ze zich er niets van aantrekken. In de meeste kerken die nog wel diensten hebben waar meer dan de noodzakelijke mensen komen om het online door te laten gaan (en het officieel liturgisch een dienst te laten zijn), gaat het om gigantische gebouwen waar men nu rond de 10% van de capaciteit bezet. Het is een beetje als niet meer dan 30 man tegelijk in de supermarkt laten.quote:Op maandag 14 december 2020 18:56 schreef Jojoke het volgende:
Ik denk dat de meeste kerken zelf wel dichtgaan, gezien de omstandigheden.Ze moeten ook aan de publieke opinie denken. Alleen sommige kerken in de biblebelt zullen er schijt aan hebben en gewoon doorgaan. Dat zijn mensen die ook vaccinaties weigeren.
Nou Ik heb geen interesse maar dat zou wél een oplossing kunnen zijn, allemaal in de kerk of in de moskeequote:Op maandag 14 december 2020 14:31 schreef Eightyone het volgende:
Even crossposten uit centraal Covid-topic; was een antwoord op iemand die kotste op 'kerken die open blijven':
[..]
Voor wie interesse heeft:
https://www.youtube.com/channel/UCS6PBJOWGdnPDlJ-_zjGazQ
https://www.youtube.com/channel/UCZ3ukHkmQRhmk3CveB6rhbw
https://www.youtube.com/channel/UCzK1DzsXekP9-9UC4kRQaaQ
Die uit Uden zijn op een andere manier te zien:
https://www.parochiesintpetrus.nl/actueel/kerkdienst-online/
...eventueel zet je er alleen een pastoor, een hulp en een organist neer, die de dienst puur voor YouTube-(oid-)kijkers doen, en laat je de kerk verder leeg.
Die wet stamt nog uit de tijd dat ze dachten dat de aarde plat was...quote:
Valt wel mee, de Grondwet die we nu hebben is van 1983.quote:Op maandag 14 december 2020 20:59 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Die wet stamt nog uit de tijd dat ze dachten dat de aarde plat was...
Er is zelfs een leerplicht. Maar dat kan blijkbaar prima op afstand. Dan moet een kerkdienst toch al helemaal te streamen zijn. Kan YouTube dit mooi taggen met 'Fantasy' 'SciFi' 'FakeNews' etc.
Dat gebeurt dus ook al; zie de eerdere links. Maar dan moeten er wel meer parochies aanhaken.quote:Op maandag 14 december 2020 20:59 schreef Multatilu het volgende:
[..]
Die wet stamt nog uit de tijd dat ze dachten dat de aarde plat was...
Er is zelfs een leerplicht. Maar dat kan blijkbaar prima op afstand. Dan moet een kerkdienst toch al helemaal te streamen zijn.
Dat is echt onzin. Juist het bijeenkomen is wat geloven 'populair' maakt.quote:Op maandag 14 december 2020 23:02 schreef kleinvogelijn het volgende:
Geloven doe je vanuit je hart, niet middels fysieke aanwezigheid in een gebouw.
Dat geldt voor voetbal ook, toch mogen er geen toeschouwers meer in de stadions aanwezig zijn. Het open blijven van de niet essentiële clubhuizen van gelovigen is een keiharde klap in het gezicht van de zorg!quote:Op dinsdag 15 december 2020 11:09 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dat is echt onzin. Juist het bijeenkomen is wat geloven 'populair' maakt.
Leg dat al die mensen die elkaar nog net niet uitmoorden vanwege een of ander geloof maar eens uit.quote:Op dinsdag 15 december 2020 11:46 schreef Vlad1986 het volgende:
van mij mogen de geloofshuizen ook dicht, wat is daar nu essentieels aan?
Je conclusie dat openhouden niet verplicht is klopt. En ook dat waarschijnlijk de samenstelling van de coalitie het werkelijk probleem.quote:Op maandag 14 december 2020 14:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat staat er volgens jou dan in de Grondwet over gebedshuizen wat openhouden verplicht?
Dan zou alsnog hetzelfde moeten gelden als wat al geldt op de werkplek: gedwongen sluiting en eventuele vervolging vanwege verspreiding van het virus. Voor bedrijven geldt gewoon dat er consequenties gelden wanneer ze niet goed genoeg hun best doen, dat kan ook gewoon gelden voor gebedshuizen. Maar goed, dat kan dus alleen achteraf bij bewezen verspreiding in dat gebedshuis.quote:Op dinsdag 15 december 2020 11:58 schreef Megumi het volgende:
[..]
Je conclusie dat openhouden niet verplicht is klopt. En ook dat waarschijnlijk de samenstelling van de coalitie het werkelijk probleem.
Jammer is alleen dat bepaalde kerkelijke en bepaalde moslims groepen niet hun eigen verantwoordelijkheid willen nemen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |