abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196717259
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

pi_196717260
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 01:55 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Daarom vroeg ik het ook he? :+
Niet dat ik me jou van die tijd herinner overigens. :{
Gelukkig maar :)
  maandag 14 december 2020 @ 02:01:07 #3
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_196717264
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 01:48 schreef Mammietje het volgende:
Ligt het aan mij of zijn er vandaag veel discussies gevoerd die in de eerste golf al gevoerd werden? :{
Ja, dat viel mij ook al op. Steeds weer dezelfde argumenten over en weer, waarvan ik vrij zeker weet dat het al in maart min of meer duidelijk was hoe de vork in de steel zat. Blijkbaar gaat het aan een hoop mensen voorbij wat de echte problemen nu zijn en waarom de maatregelen genomen worden die genomen worden. Dat sterkt wel het idee dat er een taak ligt voor de overheid om hun communicatie toch wat te verbeteren, want je zou denken dat dit allemaal gesneden koek zou moeten zijn inmiddels.
pi_196717270
Kan natuurlijk ook zijn dat er mensen komen en gaan en niet iedereen zin heeft om 9 maanden lang in een topic rond te hangen :)
pi_196717271
quote:
3s.gif Op maandag 14 december 2020 02:01 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ja, dat viel mij ook al op. Steeds weer dezelfde argumenten over en weer, waarvan ik vrij zeker weet dat het al in maart min of meer duidelijk was hoe de vork in de steel zat. Blijkbaar gaat het aan een hoop mensen voorbij wat de echte problemen nu zijn en waarom de maatregelen genomen worden die genomen worden. Dat sterkt wel het idee dat er een taak ligt voor de overheid om hun communicatie toch wat te verbeteren, want je zou denken dat dit allemaal gesneden koek zou moeten zijn inmiddels.
Ja, schijnt slecht te beklijven. Zelfs vaste users. Die zouden toch inmiddels beter moeten weten.
Misschien ebt het wel weg. Valt me ook op dat er weinig oog is voor de situatie in de ziekenhuizen. Schrok eigenlijk wel van de geluiden van Lenny. Wist ook niet dat we er alweer zover in zaten ondanks dat je Gommers en Kuipers er ook over hoort. Dus misschien inderdaad een taak voor de overheid. :Y
pi_196717272
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 02:04 schreef MoreDakka het volgende:
Kan natuurlijk ook zijn dat er mensen komen en gaan en niet iedereen zin heeft om 9 maanden lang in een topic rond te hangen :)
Met de juiste users kan het hier heel gezellig zijn hoor. :)
  Moderator / Redactie Sport maandag 14 december 2020 @ 02:13:03 #7
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196717278
quote:
Denk dat als je het na negen maanden nog niet snapt het niet echt komt omdat je niet in dit topic heb rondgehangen, maar eerder omdat je het gewoon niet wil snappen of geen interesse hebt getoond.
  maandag 14 december 2020 @ 02:15:12 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_196717281
quote:
Tuurlijk, maar je zou toch verwachten dat mensen inmiddels een beetje van de hoed en de rand weten, of ze hier nou meeposten of niet. Het is niet alsof dit een klein onderwerp is, iedereens leven staat op z’n kop.
  maandag 14 december 2020 @ 02:22:02 #9
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_196717288
Volgende persco wordt er in elk geval weer wel een die ik ook daadwerkelijk ga kijken. Bij een aantal van de vorigen was het min of meer al van te voren duidelijk dat er nauwelijks iets zou worden aangekondigd en dan hoef ik zo'n lulverhaal niet aan te horen, maar nu is het toch wel weer een beetje spannend waar ze precies mee gaan komen en hoe ze het framen.
pi_196717293
quote:
14s.gif Op maandag 14 december 2020 02:22 schreef Tijn het volgende:
Volgende persco wordt er in elk geval weer wel een die ik ook daadwerkelijk ga kijken. Bij een aantal van de vorigen was het min of meer al van te voren duidelijk dat er nauwelijks iets zou worden aangekondigd en dan hoef ik zo'n lulverhaal niet aan te horen, maar nu is het toch wel weer een beetje spannend waar ze precies mee gaan komen en hoe ze het framen.
Ja, ik ben ook wel nieuwsgierig wat het wordt, wil het ook zeker wel zien. :Y 19.00 weer neem ik aan?
Zal morgen wel weer eerst het één en ander 'lekken'. Zal me weer wat worden hier, ongeacht wat het wordt... :{
  maandag 14 december 2020 @ 02:27:19 #11
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_196717296
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 02:25 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ja, ik ben ook wel nieuwsgierig wat het wordt, wil het ook zeker wel zien. :Y 19.00 weer neem ik aan?
Zal morgen wel weer eerst het één en ander 'lekken'. Zal me weer wat worden hier... :{
Ja, ik weet niet of ik het aan kan eerlijk gezegd :{ Hopelijk lukt het om gewoon lekker wat anders te gaan doen en dan zie ik het 's avonds wel weer, want er zijn wel periodes geweest dat de stompzinnigheid hier me echt een beetje teveel werd.
pi_196717298
quote:
2s.gif Op maandag 14 december 2020 02:27 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ja, ik weet niet of ik het aankan eerlijk gezegd :{ Hopelijk lukt het om gewoon lekker wat anders te gaan doen en dan zie ik het 's avonds wel weer, want er zijn wel periodes geweest dat de stompzinnigheid hier me echt een beetje teveel werd.
Mij ook.
Begrijp best dat mensen balen van de maatregelen en de situatie (wie niet?) maar sommigen hebben echt een sport van het boos zijn en klagen gemaakt. Vermoeiend, ik trek het niet. Mooi tijd om iets anders te doen dan. ;)
Maar trek de irl altijd zeurende mensen ook slecht! :')
pi_196717313
Zomaar een idee, maar het is niet verplicht om in dit topic te kijken he.
  maandag 14 december 2020 @ 03:02:39 #14
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_196717320
Laatst had ik die LCPS-grafieken gepost waaruit een stijging in het aantal bezette bedden niet zo goed te zien was, maar het viel me net op dat op het coronadashboard er wel vrij duidelijk een stijgende trend in beeld is:

pi_196717705
Kunnen we het plan om naar 1500 bedden te gaan niet meer van stal halen? Centrale covid ziekenhuizen?
pi_196717757
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 02:13 schreef Kyran het volgende:

[..]

Denk dat als je het na negen maanden nog niet snapt het niet echt komt omdat je niet in dit topic heb rondgehangen, maar eerder omdat je het gewoon niet wil snappen of geen interesse hebt getoond.
Aantal mensen lijken het bewust niet te willen snappen, wat “discussie” rondom het onderwerp onmogelijk maakt.

Aan de andere kant zie je in ieder land ook wel hetzelfde gebeuren. Je kunt niet vertrouwen op “gezond verstand” bij mensen, als er mogelijkheden zijn tot bijvoorbeeld winkelen in een drukke winkelstraat zullen mensen van die mogelijkheid gebruik maken. Uiteindeljk zijn dan tijdelijk striktere maatregelen nodig.

Wat ik niet begrijp is dat sommige mensen nog steeds niet willen begrijpen dat het virus zich van mens tot mens verspreid, en dat als je zo min mogelijk mensen ziet de verspreiding ook kleiner zal worden.
pi_196717779
quote:
2s.gif Op maandag 14 december 2020 03:02 schreef Tijn het volgende:
Laatst had ik die LCPS-grafieken gepost waaruit een stijging in het aantal bezette bedden niet zo goed te zien was, maar het viel me net op dat op het coronadashboard er wel vrij duidelijk een stijgende trend in beeld is:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Volgens user @Lenny_Leonard , werkzaam in een ziekenhuis en nauw betrokken bij de logistiek vertellen die cijfers niet het volledige verhaal. Omdat er momenteel nog veel uitgestelde zorg plaats heeft waardoor het alsnog drukker is dan uit die grafieken blijkt. Weliswaar niet primair met Covid-opnames maar wel andere zorg.
blablablabla
pi_196717865
Die Duitse lockdown kost gewoon 11 miljard per maand, dat is toch bijna niet voor te stellen.
blablablabla
  maandag 14 december 2020 @ 07:21:08 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196717877
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 07:18 schreef Elan het volgende:
Die Duitse lockdown kost gewoon 11 miljard per maand, dat is toch bijna niet voor te stellen.
Ik neem aan dat we binnenkort de vermogens van gepensioneerden gaan afromen om de lasten voor de jongere generaties de komende decennia wat draaglijker te houden.

Gewoon, uit solidariteit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196717912
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 07:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat we binnenkort de vermogens van gepensioneerden gaan afromen om de lasten voor de jongere generaties de komende decennia wat draaglijker te houden.

Dat doen we al jaren.
blablablabla
pi_196718060
quote:
2s.gif Op maandag 14 december 2020 06:50 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Aantal mensen lijken het bewust niet te willen snappen, wat “discussie” rondom het onderwerp onmogelijk maakt.

Aan de andere kant zie je in ieder land ook wel hetzelfde gebeuren. Je kunt niet vertrouwen op “gezond verstand” bij mensen, als er mogelijkheden zijn tot bijvoorbeeld winkelen in een drukke winkelstraat zullen mensen van die mogelijkheid gebruik maken. Uiteindeljk zijn dan tijdelijk striktere maatregelen nodig.
Ik vind het altijd wel flauw om iets toe te staan en dan verontwaardigd te zijn als er gebruik wordt van gemaakt.
Of sta het toe en klaag niet, of verbied het of ontmoedig/reguleer het.

Beperk het aantal parkeerplekken, maak een centrale ingang met een capaciteitslimiet (zoiets hadden we toch in tilburg bij de kermis?) als het zo belangrijk is.

Maar dezelfde gemeente doet er ook actief niks aan.
pi_196718120
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 07:28 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat doen we al jaren.
Doel je op de kortingen op de pensioenen? De pensioenen die deels door jongeren worden opgehoest?

Ik vind niet dat we de kosten van deze crisis 'zomaar' op ouderen kunnen afwentelen. Maar ouderen hebben het zo slecht niet in Nederland en zijn gemiddeld de meest vermogende groep. Dus ik kan me wel voorstellen dat van rijkere ouderen wat meer gevraagd zal worden.
pi_196718124
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 07:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dan gaan we de groep die er tussenin zit, zoals de 40'ers en 50'ers die nu ook hun baan kwijtraken dadelijk voorrang geven bij nieuw werk, want voor hen als oudere werknemer wordt het extra moeilijk om een nieuwe baan te vinden.

Solidariteit is niet zwart-wit exact afwegen, maar elkaar geven wat nodig is en kan binnen de mogelijkheden. Er zijn heel veel mensen die op een of andere manier lijden in deze tijd. Niet ieder lijden is zichtbaar en meetbaar of uberhaupt te compenseren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196718132
Krijgen we nu weer dat hamstergedoe bij winkels die zeker niet gaan sluiten met producten die we zeker niet te kort gaan komen?

Je denkt misschien, dit is een sarcastisch grap. Maar als je dit even op je laat inwerken kun je best wat verklaringen vinden waarom de maatregelen an sich niet gaan helpen. Ook met een lockdown voorspel ik volle huiskamers met kerst en oudjaar. De boodschap is deze ronde misschien wel het belangrijkste.
  maandag 14 december 2020 @ 08:13:22 #25
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196718162
Avondklok met oud en nieuw :')

Serieus?
  maandag 14 december 2020 @ 08:14:13 #26
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_196718164
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 07:18 schreef Elan het volgende:
Al onze staten zijn binnenkort eigendom van de banken ... Als ze dat al niet waren.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_196718171
quote:
1s.gif Op maandag 14 december 2020 08:08 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Krijgen we nu weer dat hamstergedoe bij winkels die zeker niet gaan sluiten met producten die we zeker niet te kort gaan komen?

Je denkt misschien, dit is een sarcastisch grap. Maar als je dit even op je laat inwerken kun je best wat verklaringen vinden waarom de maatregelen an sich niet gaan helpen. Ook met een lockdown voorspel ik volle huiskamers met kerst en oudjaar. De boodschap is deze ronde misschien wel het belangrijkste.
Als er een avondklok wordt ingesteld voor oud en nieuw worden volle huiskamers wel lastig, lijkt me.

Sowieso lijkt het me van belang dat de boodschap goed en duidelijk is. En ik zou het wel fijn vinden als ze een einddatum aan het geheel geven. Of een streefgetal voor de ziekenhuisopnames/IC-bezetting/aantal besmettingen, waar ze zich dan ook aan gaan houden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196718191
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 08:05 schreef archito het volgende:

[..]

Doel je op de kortingen op de pensioenen? De pensioenen die deels door jongeren worden opgehoest?

Ik vind niet dat we de kosten van deze crisis 'zomaar' op ouderen kunnen afwentelen. Maar ouderen hebben het zo slecht niet in Nederland en zijn gemiddeld de meest vermogende groep. Dus ik kan me wel voorstellen dat van rijkere ouderen wat meer gevraagd zal worden.
Je hebt ook nog de WLZ, waarbij vermogende ouderen geplukt worden als ze langdurige (verpleeg)zorg nodig hebben. En je bent al snel vermogend volgens die kaders.

Op zich heb je wel gelijk dat ze een rijke stroming vertegenwoordigen maar ze hebben hun hele leven er voor gewerkt, daarbij het geld van die ouderen stroomt over het algemeen toch weer terug de economie in via erfenissen dus dat plukken hoeft zo nodig niet.
blablablabla
  maandag 14 december 2020 @ 08:20:15 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196718202
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 08:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En dan gaan we de groep die er tussenin zit, zoals de 40'ers en 50'ers die nu ook hun baan kwijtraken dadelijk voorrang geven bij nieuw werk, want voor hen als oudere werknemer wordt het extra moeilijk om een nieuwe baan te vinden.

Solidariteit is niet zwart-wit exact afwegen, maar elkaar geven wat nodig is en kan binnen de mogelijkheden. Er zijn heel veel mensen die op een of andere manier lijden in deze tijd. Niet ieder lijden is zichtbaar en meetbaar of uberhaupt te compenseren.
Je moet dit niet letterlijk nemen, maar de strekking zal je duidelijk zijn. Voorlopig is de solidariteit van de afgelopen maanden behoorlijk selectief. Het enige dat we zeker weten is dat de financiële schade die dit verhaal oplevert uiteindelijk moet worden opgebracht uit arbeid en uit vermogen. Als je alleen het eerste kiest, dan komt de volledige rekening te liggen bij de werkzame leeftijd. En laat dat nu net de categorie zijn die nu ook al de hardste klappen vangt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196718210
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 08:14 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Al onze staten zijn binnenkort eigendom van de banken ... Als ze dat al niet waren.
van de Chinezen bedoel je ?
pi_196718259
quote:
0s.gif Op maandag 14 december 2020 07:53 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik vind het altijd wel flauw om iets toe te staan en dan verontwaardigd te zijn als er gebruik wordt van gemaakt.
Of sta het toe en klaag niet, of verbied het of ontmoedig/reguleer het.

Beperk het aantal parkeerplekken, maak een centrale ingang met een capaciteitslimiet (zoiets hadden we toch in tilburg bij de kermis?) als het zo belangrijk is.

Maar dezelfde gemeente doet er ook actief niks aan.
De lokalere overheden kijken vooral naar boven toe, maar daar is het tot "dringende adviezen" gebleven. Tijdens de eerste golf was er ook sprake van dat lokale overheden aanvullende maatregelen konden nemen, maar dat is nergens van de grond gekomen.

Had zelf graag gezien dat er eerder (en strenger) ingegrepen zou zijn om in ieder geval tot een lager plateau van besmettingen te komen.

Het is niet zo dat andere landen het per se beter geregeld hebben. Dat probleem speelt echt overal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')