quote:Falcon 9
Falcon 9 is een tweetrapsraket uit de Falcon-reeks, ontworpen en gebouwd door SpaceX. De Falcon 9 maakte in 2010 zijn introductievlucht. Het raketontwerp is sindsdien stapsgewijs geüpgraded waardoor de prestatiekracht flink toenam. De "9" in de naam "Falcon 9" verwijst naar de samenstelling van negen Merlin 1-raketmotoren in de "core-booster". Deze eerste trap is ontwikkeld om meerdere keren te gebruiken en werd in "vlucht 32" op 31 maart 2017 voor het eerst daadwerkelijk opnieuw ingezet na gebruik in "vlucht 23" op 8 april 2016. Door deze ontwikkeling kan Spacex naar verwachting tot 30% besparen op de kosten per lancering vanaf begin 2018. De Falcon 9 is sinds 2017 op jaarbasis de meest gelanceerde draagraket van de wereld. In november 2018 werd de Falcon 9 Block-5 door NASA's Launch Services Program gecertificeerd als categorie 3 lanceertuig. Daarmee wordt de Falcon 9 uiterst betrouwbaar geacht en is de raket goedgekeurd voor lanceringen van NASA's duurste satellieten en ruimtesondes. SpaceX groeide door het succes van de Falcon 9, waarmee er in 2018 twintig lanceringen werden uitgevoerd, uit tot de marktleider op het gebied van lanceringen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_9
quote:Falcon Heavy
De Falcon Heavy is een zeer krachtige deels herbruikbare commerciėle draagraket uit de Falconraketfamilie van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX die gebaseerd is op de Falcon 9. Hij maakte op 6 februari 2018 zijn ingebruiknamevlucht en werd een half jaar later door de USAF EELV-gecertificeerd. De Falcon Heavy wordt in staat geacht 63.800 kg aan nuttige lading in een lage aardbaan te brengen, 26.700 kg naar een geostationaire baan, 16.800 kg naar Mars en 3.500 kg naar Pluto. Daarmee is de Falcon Heavy de krachtigste nu beschikbare raket van de wereld, en de krachtigste commerciėle raket ooit. Alleen de Saturnus V maanraket (laatste vlucht in 1973) en de Russische Energia (die na slechts twee proefvluchten werd geannuleerd) konden meer vracht vervoeren. De Falcon Heavy is een gedeeltelijk herbruikbare draagraket waarbij de twee boosters en de eerste trap (centercore) in principe kunnen landen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Falcon_Heavy
quote:Dragon 1 (cargo)
Dragon, ook bekend als Dragon 1 of Cargo Dragon was het eerste ruimtevaartuig uit de Dragon-reeks van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het was een herbruikbaar, onbemand, commercieel bevoorradingsschip dat met subsidies van NASA werd ontwikkeld onder het Commercial Orbital Transportation Services-programma. Met zijn eerste onbemande vlucht in december 2010 werd Dragon het eerste commerciėle ruimtevaartuig dat succesvol op aarde terugkeerde. Op 25 mei 2012 voltooide een Dragon als eerste commerciėle ruimtevaartuig een rendez-vous met het ISS. NASA had SpaceX gecontracteerd om met de Dragon vracht naar het ISS te brengen onder het CRS-1 contract van het Commercial Resupply Services-programma. Regelmatige vluchten werden tussen oktober 2012 april 2020 uitgevoerd. Nadat de Dragon van missie CRS-20 op 7 april 2020 in de Grote Oceaan landde wordt de Dragon 1 opgevolgd door de Dragon 2-Cargo. SpaceX heeft dertien Dragon-1-capsules gebouwd, waarvan er één verloren ging.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Dragon
quote:Dragon 2 (Cargo en Crew)
De Dragon 2, met de versies Crew Dragon en Cargo Dragon is de tweede generatie Dragon-ruimtevaartuigen van het Californische ruimtevaartbedrijf SpaceX die samen met de Boeing Starliner namens NASA-bemanningen naar het ISS moet gaan brengen onder het Commercial Crew-programma. De Crew Dragon wordt ook voor commerciėle klanten ingezet en kan maximaal vier ruimtevaarders vervoeren. De Dragon 2 is een doorontwikkeling van de Dragon 1 waarmee SpaceX van 2012 tot en met 2020 vracht naar het ISS bracht. Naast een bemande uitvoering werkt SpaceX ook aan een uitgekleed Dragon 2-ontwerp voor onbemande bevoorradingsmissies van NASA's CRS 2-programma, dat in 2019 van start ging.
De eerste onbemande testvlucht van de Crew Dragon werd op 2 maart 2019 gelanceerd. De bemande testvlucht werd op 30 mei 2020 gelanceerd. Reguliere bemande vluchten beginnen volgens planning eind augustus 2020.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dragon_2
quote:Starship
Starship is een tweetrappig al dan niet bemand zeer zwaar lanceersysteem in ontwikkeling van SpaceX. De boostertrap van Starship, die nodig is om de aarde te verlaten, heet Super Heavy. De Naam Starship slaat op zowel tweedetrap met een compartiment voor bemanning, vracht of satellieten als op de eerste-en-tweede trap als geheel.
Starship vormt een volledig herbruikbaar ruimtevaartuig dat is bedoeld om 100 tot 150 ton aan vracht of tot 100 mensen per vlucht in de ruimte te brengen. In expendable mode zou dat zelfs 250 ton kunnen zijn. Vluchten naar Mars (en terug) behoren tot de mogelijkheden. Door de mogelijkheid tot bijtanken in de ruimte kunnen die hoeveelheden ook op mars of op de maan landen.
Een aangepast Starship is ook een van de drie ontwerpen die NASA heeft opgenomen in de voorselectie voor de bemande maanlander(s) van het Artemisprogramma en in de race zijn voor definitieve selectie.
Het eerste conceptontwerp werd op 27 september 2016 door SpaceX oprichter en ceo Elon Musk op het International Astronatical Congress gepresenteerd als Interplanetairy Transport System. Een jaar later werd een verkleind, makkelijker haalbaar ontwerp met een bredere inzetbaarheid gepresenteerd met de naam Big Falcon Rocket. In 2018 werden nog enkele aanpassingen aan het ontwerp gedaan waaronder een verlenging, een versimpeld landingsgestel met geļntegreerde stuurvleugels en de keuze om de raket van roestvaststaal in plaats van koolstofvezel te bouwen. Het project staat onder directe leiding van Musk zelf. Met de ontwikkeling van de Starship is zo'n vijf miljard dollar gemoeid.
Het eerste prototype van het Starship werd op 28 september 2019 voltooid. Een maand daarvoor werd het voorbereidende Starhopperprogramma waarbij men met een testraket korte vluchten maakte om met de voor Starship ontwikkelde Raptormotoren te leren vliegen en landen afgerond. Anno 2020 worden in hoog tempo prototypes gebouwd en getest waarbij de brandstoftanks de eerste bottleneck waren en verschillende prototypes explodeerden. Op 27 april 2020 doorstond voor het eerst een brandstoftank de cryogene druktest. Elon Musk wil Starship zo snel als mogelijk in bedrijf kunnen nemen. Er wordt gestreefd naar een eerste bemande vlucht langs de Maan in 2023.
Elon Musk wil in de toekomst met Starship, de Falcon 9, de Falcon Heavy en de (bemande en onbemande) Dragon 2 vervangen. Bemande maanlandingen en marslandingen, satellietlanceringen, bijtankvluchten en eventueel zelfs langeafstandsvluchten op aarde behoren tot de mogelijkheden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starship_(SpaceX)
Starhopper:![]()
Starship Mk1:![]()
Starship:
Starship Moon:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
quote:Op woensdag 9 december 2020 23:40 schreef Starhopper het volgende:
HOLD HOLD HOLDSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
HOLD HOLD HOLDSterf.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
HOLD HOLD HOLDSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
HOLD HOLD HOLDGrapjasSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
HOLD HOLD HOLDSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik snap alles, begrijp er niets van.
HOLD HOLD HOLDBREAKING: Ban aangevraagd voor @NikonloverSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo, heb je je aandachtalerts ook weer even
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
En de Crazy Elonquote:Op woensdag 9 december 2020 23:41 schreef beantherio het volgende:
Dat ie op gaat stijgen geloof ik wel, maar ik ben toch wel erg benieuwd of de landing gaat lukken.
quote:Op woensdag 9 december 2020 23:41 schreef heywoodu het volgende:
[..]
BREAKING: Ban aangevraagd voor @:Nikonlover
Volgens mij schat Musk de kans op een goede landing op 30%quote:Op woensdag 9 december 2020 23:41 schreef beantherio het volgende:
Dat ie op gaat stijgen geloof ik wel, maar ik ben toch wel erg benieuwd of de landing gaat lukken.
Van mij mag hetquote:Op woensdag 9 december 2020 23:41 schreef heywoodu het volgende:
[..]
BREAKING: Ban aangevraagd voor @:Nikonlover
echt hoor. Ik verwacht stiekem dat er weer iets mis is zoquote:
mn hartslag zit daar ongeveer al welquote:Op woensdag 9 december 2020 23:42 schreef Nieuwschierig het volgende:
Eerst maar weer eens over 2:06 heen
En T-0:01.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:42 schreef Nieuwschierig het volgende:
Eerst maar weer eens over 2:06 heen
Neequote:
Briljant, gewoon géén motor meer over hebben, dan daalt 'ie nog harder en bespaar je nog meer tijdquote:Op woensdag 9 december 2020 23:49 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Nog maar één motor ???????????
quote:Op woensdag 9 december 2020 23:49 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Briljant, gewoon géén motor meer over hebben, dan daalt 'ie nog harder en bespaar je nog meer tijd
Of gepland uit hč !quote:Op woensdag 9 december 2020 23:50 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Maar die motoren, ik dacht dat die al gebruikt waren op eerdere vluchten? Of is dat wat ze hier testen juist?
Kan, maar er stond wel het 1 en ander in de fikquote:Op woensdag 9 december 2020 23:51 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Of gepland uit hč !
Gaan ze straks gewoon weer aan!
Let op !
Of hij Crazy Elont 'm gewoon strak de zee inquote:Op woensdag 9 december 2020 23:51 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Of gepland uit hč !
Gaan ze straks gewoon weer aan!
Let op !
quote:Op woensdag 9 december 2020 23:51 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of hij Crazy Elont 'm gewoon strak de zee in
quote:Op woensdag 9 december 2020 23:51 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Of hij Crazy Elont 'm gewoon strak de zee in
Exact!quote:Op woensdag 9 december 2020 23:53 schreef Asschen_sukar het volgende:
Gewoon je prototype bijna landen. Kwestie van timing tweaken en ze zijn er.
Ah joh, volgende week staat de volgende al klaarquote:Op woensdag 9 december 2020 23:53 schreef Jonmen het volgende:
Ik wil zooooo blij zijn, maar het verlies van SN8 is wel![]()
![]()
![]()
Zo start hij standaard. Is iets wat tijdens startup verbrand.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:53 schreef heywoodu het volgende:
Zat er wildfire in die Raptors ofzo met die groene vlammen ineens
ietsjesquote:Op woensdag 9 december 2020 23:54 schreef ETA het volgende:
Dat was spectaculair!! Wat een mooie vlucht, alleen de landing kan ietsjes beter denk ik.
Ik had ook het idee dat de Raptors onderweg naar boven te vroeg uit gingen en er te veel propellant overboord ging, waardoor ie met de landing te weinig over had om de vaart er uit te halen.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:53 schreef heywoodu het volgende:
Zat er wildfire in die Raptors ofzo met die groene vlammen ineens
Kleingeld voor Elon. Die schudt zo weer een paar miljard uit de zakken van investeerdersquote:Op woensdag 9 december 2020 23:54 schreef TjjWester het volgende:
Een paar miljoen naar de klote......
Ja als je op de Spelen zo landt vanaf de rekstok krijg je toch wel punten aftrek.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:54 schreef ETA het volgende:
Dat was spectaculair!! Wat een mooie vlucht, alleen de landing kan ietsjes beter denk ik.
Had juist het idee dat ze hiermee de snelheid controleerden. Als hij te snel naar boven ging kunnen de huidige aero surfaces het niet aanquote:Op woensdag 9 december 2020 23:54 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik had ook het idee dat de Raptors onderweg naar boven te vroeg uit gingen en er te veel propellant overboord ging, waardoor ie met de landing te weinig over had om de vaart er uit te halen.
Controle was goed, hij is echt midden op de pad gecrasht.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:55 schreef ETA het volgende:
En zo dicht bij de launch site... en die flip leek zo laat, maar mooie controle muv laatste seconde.
Zeker na vandaag.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kleingeld voor Elon. Die schudt zo weer een paar miljard uit de zakken van investeerders
Zo lijkt het net alsof het een cartoondier is dat dood op de rug ligt met de pootjes omhoogquote:
The problem is that you eventually run out of other peoples moneyquote:Op woensdag 9 december 2020 23:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kleingeld voor Elon. Die schudt zo weer een paar miljard uit de zakken van investeerders
De loskoppeling van de gimbal (?) zag er wat vaag uit. En de fik in dat ruim was vast ook niet geplandquote:Op woensdag 9 december 2020 23:56 schreef ETA het volgende:
nu alleen de vraag wat gepland was, en wat mis ging. Ze schakelden steeds 1 motor uit gedurende de vlucht, dat leek gepland.
Jep, al vraag ik me af of die propellant venting dus de bedoeling was.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:56 schreef ETA het volgende:
nu alleen de vraag wat gepland was, en wat mis ging. Ze schakelden steeds 1 motor uit gedurende de vlucht, dat leek gepland.
Yes yes and soquote:Op woensdag 9 december 2020 23:56 schreef TjjWester het volgende:
[..]
The problem is that you evantully run out of other peoples money
"Revert flight to VAB? YES/NO"quote:
Ja dat...genotenquote:
Dit ging beter dan Elon had verwacht denk ikquote:Op woensdag 9 december 2020 23:55 schreef Asschen_sukar het volgende:
Midden op de landing site geland ook. Dus qua targeting is het perfect
quote:Op woensdag 9 december 2020 23:58 schreef puzziepie het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik had eigenlijk een grote plons in de Golf van Mexico verwacht, dat ze voor de landing burn gingen vond ik al verbazend. Jammer dat dat op het laatste moment net niet goed ging.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit ging beter dan Elon had verwacht denk ik
Yayyyquote:Op woensdag 9 december 2020 23:58 schreef puzziepie het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat was dus wat ze wilden testen, de draai van horizontaal naar rechtop, ofwel de 'crazy Elon'.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:58 schreef northernlight81 het volgende:
Dat was vet om te zien. Apart dat hij horizontaal naar beneden kwam?
Thanks Puzziepiequote:Op woensdag 9 december 2020 23:58 schreef puzziepie het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat is wat ze nu wilden testenquote:Op woensdag 9 december 2020 23:58 schreef northernlight81 het volgende:
Dat, plus precies op de goede plek geland. Besturing met de flaps is dus ook in ordequote:Op woensdag 9 december 2020 23:59 schreef ETA het volgende:
en ook recht geland volgens de replay, alleen net iets te hard neergekomen. De flip leek dus goed te gaan.
Zo willen ze toch de re-entry doen ?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:00 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Dat is wat ze nu wilden testen
Dat wist ik nietquote:Op woensdag 9 december 2020 23:59 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat was dus wat ze wilden testen, de draai van horizontaal naar rechtop, ofwel de 'crazy Elon'.
Jup. En de landing op Mars en de maan.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:00 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Zo willen ze toch de re-entry doen ?
Not sure, het leek wel alsof de bodem van SN8 inderdaad gewoon de grond raakte op de raptor-cam.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:01 schreef beantherio het volgende:
Waren de poten wel op tijd uitgeklapt?
Het was een TOPSHOWquote:Op donderdag 10 december 2020 00:01 schreef Vriezzer het volgende:
Waar hebben we naar zitten kijken?! Geweldig!
Toch denk ik dat dat beter is dan wanneer ze niet op de rem trappenquote:Op donderdag 10 december 2020 00:01 schreef ETA het volgende:
Ik denk niet dat het de beste passagierervaring zal zijn, je valt dus de hele tijd richting de grond, pas op het laatst wordt op de rem getrapt...
Ja!!quote:Op donderdag 10 december 2020 00:01 schreef Jonmen het volgende:
[..]
Je mist nog wel de belly flop overgang![]()
Nog steeds spotgoedkoop tov ULAquote:Op woensdag 9 december 2020 23:56 schreef TjjWester het volgende:
[..]
The problem is that you eventually run out of other peoples money
Dat is om een normale re-entry te simuleren. Op deze manier heb je een maximaal oppervlak om af te remmen mbv luchtweerstand. Dat is echter wel een uitdaging om te controleren, vandaar die bewegende flaps/vleugels.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:58 schreef northernlight81 het volgende:
En die vuurbal lijkt me ook voor Grosjean te machtig.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:01 schreef ETA het volgende:
Ik denk niet dat het de beste passagierervaring zal zijn, je valt dus de hele tijd richting de grond, pas op het laatst wordt op de rem getrapt...
Ik zie dat 1 Raptor onderweg naar beneden al een flameout heeft.quote:
SN9 staat al klaar. Die gaat volgende maand wel vliegenquote:Op donderdag 10 december 2020 00:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hoelang moeten we grofweg wachten op SN9? Is dat weken? of echt maanden?
Ja? No kidding ?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
SN9 staat al klaar. Die gaat volgende maand wel vliegen
Wordt een grote vuurpijl met nieuwjaar!quote:Op donderdag 10 december 2020 00:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 10 december 2020 00:03 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ik zie dat 1 Raptor onderweg naar beneden al een flameout heeft.
Verwerken ze data van deze vlucht in SN9? of wordt SN9 weer op andere zaken getest?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Beide uiteraardquote:Op donderdag 10 december 2020 00:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Verwerken ze data van deze vlucht in SN9? of wordt SN9 weer op andere zaken getest?
EverydayAstronaut zei net een kwestie van dagen, maar dat is misschien wat enthousiastquote:Op donderdag 10 december 2020 00:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hoelang moeten we grofweg wachten op SN9? Is dat weken? of echt maanden?
Niet als ze geen brandstof hebben natuurlijkquote:Op donderdag 10 december 2020 00:04 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Maar die dingen kun je herstarten toch?
Zie het nu op de website van spacex staan dus lijkt snel te zijn iddquote:
Die gimbals zijn echt KSP-waardig inderdaad.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:05 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Mooi om te zien hoe die gimbals zwabberen om dat ding onder controle te houden
Zometeen gaat er een luik in de grond open en komt er een platform omhoog met de SN9 er op.. kant en klaar , triventing.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:04 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
EverydayAstronaut zei net een kwestie van dagen, maar dat is misschien wat enthousiast
Een villa van Elon er bovenop en je hebt Thunderbirdsquote:Op donderdag 10 december 2020 00:05 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Zometeen gaat er een luik in de grond open en komt er een platform omhoog met de SN9 er op.. kant en klaar , triventing.
Ja prachtig om te zienquote:Op donderdag 10 december 2020 00:06 schreef Starhopper het volgende:
Dat ding was gewoon de hele vlucht stabiel![]()
![]()
Roll-out volgende week zou mij niets verbazen. Maar een vlucht gaat nog wel ff durenquote:Op donderdag 10 december 2020 00:04 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
EverydayAstronaut zei net een kwestie van dagen, maar dat is misschien wat enthousiast
Vond het ook goed gaan, maar had de landing geen groot probleem verwacht.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:07 schreef beantherio het volgende:
Het ging beter dan ik had verwacht. De landing zou altijd lastig geweest zijn, maar ik was bang dat de lancering al problematisch zou worden. Maar eigelijk leek het tot de landing perfect te verlopen.
Met de muziek van de Thunderbirds aan?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:05 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Zometeen gaat er een luik in de grond open en komt er een platform omhoog met de SN9 er op.. kant en klaar , triventing.
Dat dacht ik ook maar was het niet zo dat ze ze 1 voor 1 uitschakelden voor de daling?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:09 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Waarschijnlijk en ook één motor KIA.
Ik interpreteerde het inderdaad verkeerd, denk ik. Hij zei dat SN9 ‘literally right around the corner’ was en op de stream zeiden ze ook dat er al road closures waren gepubliceerd.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Roll-out volgende week zou mij niets verbazen. Maar een vlucht gaat nog wel ff duren
Ja, dat lijkt er wel op nu.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:10 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook maar was het niet zo dat ze ze 1 voor 1 uitschakelden voor de daling?
Yeahhh!! Trustenquote:Op donderdag 10 december 2020 00:08 schreef heywoodu het volgende:
Er ontbreken vast allerlei details, maar hopelijk staat hier geen flauwekul in want nu ga ik echt slapen
SpaceX's Starship knalt uit elkaar na prachtige testvlucht
Jeff who?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:14 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Jeff Bezos: 1 miljoen streamers? , Morgen is alles op Amazon 10 cent duurder! Datr zal ze leren.
Geen idee.quote:
Huh, SpaceX heeft geen aandelen tochquote:Op donderdag 10 december 2020 00:15 schreef Starhopper het volgende:
Wat doen de Tesla aandelen? Die schieten nu omhoog zeker?
Daarom heb ik het ook over Tesla aandelenquote:Op donderdag 10 december 2020 00:16 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Huh, SpaceX heeft geen aandelen toch
Private stuff, wise man.
Ah, ik snapquote:Op donderdag 10 december 2020 00:17 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Daarom heb ik het ook over Tesla aandelenAls Elon toffe dingen doet met SpaceX, dan zie je dat ook terug in de aandelen van Tesla
En minder kracht nodig omdat het gewicht daalt. De 2 die uitgingen waren idd ook degene die weer aan gingen voor de landing. Ik dacht eerst ook dat ze stuk waren omdat ze zo raar loskoppeldenquote:Op donderdag 10 december 2020 00:10 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook maar was het niet zo dat ze ze 1 voor 1 uitschakelden voor de daling?
Die zijn al het hele jaar aan het knallen, gaat nergens meer over. Eergisteren door de grens van $600 miljard gegaanquote:Op donderdag 10 december 2020 00:15 schreef Starhopper het volgende:
Wat doen de Tesla aandelen? Die schieten nu omhoog zeker?
Elon wil dan ook naar Mars voordat de bubble ontploftquote:Op donderdag 10 december 2020 00:20 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Die zijn al het hele jaar aan het knallen, gaat nergens meer over.
Waardevoller dan Toyota, VW, GM, Ford, Honda, BMW, Daimer, Fiat Chrysler bij elkaar
Tenzij ie vanaf Mars vertrekt, maar dan zitten er ook wat meer Raptors onder.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:14 schreef beantherio het volgende:
Trouwens voor degenen die vonden dat ie zo traag opsteeg: zodra Starship operationeel wordt zal ie nooit op deze manier opstijgen maar altijd bovenop een superheavy. En die heeft genoeg Raptors om hem met flinke vaart in de dampkring te krijgen.
Methaan geeft ook een groene vlam, toch?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:18 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
De raketvlam was vlak voor de crash groen !
Dan brand er iets mee.
[ afbeelding ]
Is dat hetzelfde als Methanol ?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Methaan geeft ook een groene vlam, toch?
Methanol is alcoholquote:Op donderdag 10 december 2020 00:23 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Is dat hetzelfde als Methanol ?
Want zo test ik mijn Moonshine: Gele flam, nog niet drinken.
Blauwe / onzichbare vlam : Proost!
Ben ik dan in de war met Ethanol ? Pfffquote:
Ethanol is ook een alcohol. Geen idee wat het verschil is tussen die 2quote:Op donderdag 10 december 2020 00:25 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Ben ik dan in de war met Ethanol ? Pfff
Zat nog ff te kijken. Zie maar twee motoren opstarten bij de landing... en de tweede houd er ook weer vroegtijdig mee op.
[ afbeelding ]
Puur methaan niet, dat is zo'n beetje de schoonste vlam de je kunt hebben. Misschien gingen er wat koperen onderdelen mee in de verbranding, dat zou groen wel verklarenquote:Op donderdag 10 december 2020 00:22 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Methaan geeft ook een groene vlam, toch?
Gelukkig zitten die ook nog in een testfasequote:Op donderdag 10 december 2020 00:26 schreef beantherio het volgende:
Wel zonde van die 3 mooie Raptors
Ethanol heeft één koolstofatoompje meer dan methanol. Net zoals ethaan een C-'tje meer heeft dan methaan ;quote:Op donderdag 10 december 2020 00:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ethanol is ook een alcohol. Geen idee wat het verschil is tussen die 2
Yep! Duidelijk te zien dat er niet genoeg druk is voor de toevoer van brandstof. Eentje kapt ermee en de ander spuugt een groene vlam uit
Groene vlammen zijn van hypergolische brandstoffen die ze gebruiken om de motor te (her)starten.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:23 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Is dat hetzelfde als Methanol ?
Want zo test ik mijn Moonshine: Gele flam, nog niet drinken.
Blauwe / onzichbare vlam : Proost!
Alleen als methaan schoon verbrandt, maar die groene vlam zou wel eens kunnen wijzen op een verbranding die veel te rijk is, wat betekent dat de LOX pressure te laag was.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:28 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Puur methaan niet, dat is zo'n beetje de schoonste vlam de je kunt hebben. Misschien gingen er wat koperen onderdelen mee in de verbranding, dat zou groen wel verklaren
Scheikunde is niet mijn sterkste kantquote:Op donderdag 10 december 2020 00:28 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ethanol heeft één koolstofatoompje meer dan methanol. Net zoals ethaan een C-'tje meer heeft dan methaan ;
Seconds from Disaster!quote:
quote:Op donderdag 10 december 2020 00:28 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Puur methaan niet, dat is zo'n beetje de schoonste vlam de je kunt hebben. Misschien gingen er wat koperen onderdelen mee in de verbranding, dat zou groen wel verklaren
Of boron
quote:Op donderdag 10 december 2020 00:28 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Ethanol heeft één koolstofatoompje meer dan methanol. Net zoals ethaan een C-'tje meer heeft dan methaan ;
quote:Op donderdag 10 december 2020 00:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Groene vlammen zijn van hypergolische brandstoffen die ze gebruiken om de motor te (her)starten.
Free mindsquote:Op donderdag 10 december 2020 00:29 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Alleen als methaan schoon verbrandt, maar die groene vlam zou wel eens kunnen wijzen op een verbranding die veel te rijk is, wat betekent dat de LOX pressure te laag was.
Hoppy: "I have seen things you can never imagine."quote:Op donderdag 10 december 2020 00:30 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Kennen jullie de Toyota Landruiser uit Topgear die alles overleeft ?
Zo zie ik de Rave Cave die ze daar trots laten staan !![]()
[ afbeelding ]
Rutgerquote:Op donderdag 10 december 2020 00:32 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Hoppy: "I have seen things you can never imagine."
Van wat ik heb begrepen hebben Raptors dat niet meer (Merlin's wel), die hebben spark ignition.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Groene vlammen zijn van hypergolische brandstoffen die ze gebruiken om de motor te (her)starten.
Ahaquote:Op donderdag 10 december 2020 00:29 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Alleen als methaan schoon verbrandt, maar die groene vlam zou wel eens kunnen wijzen op een verbranding die veel te rijk is, wat betekent dat de LOX pressure te laag was.
Als je goed kijkt zie je de motor ook in en uit de groene vlam springen, terug naar blauw.. een paar keer.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:36 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Aha![]()
Ik kwam ook dit nog tegen: https://en.wikipedia.org/wiki/Triethylborane
The SpaceX Falcon 9 rocket also uses a triethylaluminium-triethylborane mixture as a first and second stage ignitor.[5]
Ok, andere motor en brandstof. Maar wellicht gebruiken ze dit ook al duurde het wel wat lang voor een ignitor
Triethylborane is strongly pyrophoric, with an autoignition temperature of −20 °C (−4 °F),[12] burning with an apple-green flame characteristic for boron compounds.
Dat zag er naar mijn idee ook gewoon bewust uit. Maar omdat het zo bruusk ging dacht ik eerst ook even andersquote:Op donderdag 10 december 2020 00:37 schreef beantherio het volgende:
Ik heb toch echt de indruk dat ze de motoren steeds bewust uitschakelden. In de herhaling zie je de uitlaat steeds wegdraaien van de nog actieve uitlaten vlak voor het uitschakelen. En vlak voor de landing zie je in ieder geval 2 van de 3 weer opnieuw aan gaan.
Dat was ook maar een grapje. Zal er uberhaupt koper in die motor zitten?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:38 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
[..]
Als je goed kijkt zie je de motor ook in en uit de groene vlam springen, terug naar blauw.. een paar keer.
Geen idee wat dat zegt, maar ik denk dat het brandend koper uitsluit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |