Er is geen weerstand, maar het kan gewoon niet zo snel. Het duurt jaren om extra personeel op te leiden. En het helpt dus niet echt.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:22 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Nou ik begrijp de weerstand tegen uitbreiding niet
Nou dat ben ik pertinent oneens.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:15 schreef Za het volgende:
[..]
Geloof me, ik heb heel lang anders gedacht, maar er is nog maar 1 conclusie mogelijk, een wanstaltig volk dat de nationale gezondheid, gezondheidszorg en economie ondergeschikt vindt aan het eigen volkse vermaak.
Is er al een start gemaakt?quote:Op woensdag 9 december 2020 23:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is geen weerstand, maar het kan gewoon niet zo snel. Het duurt jaren om extra personeel op te leiden. En het helpt dus niet echt.
Maar als 5 PVV'ers steunen is het ook prima? Of moeten het wel kamerleden van andere fracties zijn?quote:Op woensdag 9 december 2020 23:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat hij bestaat. Laatst zag ik een geval waar hij geweigerd werd. PVV motie over het ICC.
Nee. 5 pvv’ers kanquote:Op woensdag 9 december 2020 23:32 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Maar als 5 PVV'ers steunen is het ook prima? Of moeten het wel kamerleden van andere fracties zijn?
Dit zijn allemaal goede vragen voor de langere termijn, maar totaal irrelevant in de huidige crisis en daarmee dus off-topic.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:30 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Is er al een start gemaakt?
Ik heb nooit gevraagd / geopperd dat dit voor NU direct helpt maar het is wel nodig.
Waarom worden er elk jaar zoveel mensen voor medische opleidingen uitgeloot?
Waarom wordt de zorg elk jaar duurder en lijkt het wel alsof we er elk jaar minder voor terugkrijgen?
Waarom heeft het zorgpersoneel het altijd zo zwaar?
Je kan helemaal geen strategie ontwikkelen als de piketpaaltjes inhouden dat er geen risicogerichte maatregelen genomen mogen worden en het aantal besmettingen niet mogen oplopen.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:28 schreef Gretzl het volgende:
Asscher met de juiste vragen over de strategie, maar Hugo de Jonge weigert inhoudelijk antwoord te geven
Nou dat is een dooddoener en ik ben het dan ook niet met je eens dat dit nu off-topic is gelet de situatie waarin dit land zich nu bevindt. Het is juist heel belangrijk om te kijken naar aanleiding, gevolgen, voorkomen en toekomst ten tijde van de crisis. Overigens is het zuiverder om het een Zorgcrisis te gaan noemen en niet een Corona crisis.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit zijn allemaal goede vragen voor de langere termijn, maar totaal irrelevant in de huidige crisis en daarmee dus off-topic.
Hoe wil jij precies de zorgcapacitiet twee-wekelijks verdubbelen met een exponentieel stijgend virus?quote:Op woensdag 9 december 2020 23:42 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Nou dat is een dooddoener en ik ben het dan ook niet met je eens dat dit nu off-topic is gelet de situatie waarin dit land zich nu bevindt. Het is juist heel belangrijk om te kijken naar aanleiding, gevolgen, voorkomen en toekomst ten tijde van de crisis. Overigens is het zuiverder om het een Zorgcrisis te gaan noemen en niet een Corona crisis.
Het is aan de Overheid om te kijken wat juist is en ik denk dat zij echt wel hun best doen maar vraag me oprecht af of het ook het juiste is gelet de impact/gevolgen van aanpak vs. IC beddentekort en het aantal mensen dat hier uiteindelijk mogelijk terecht komt na een besmetting.
Hoeveel mensen met Corona klachten/aandoeningen zijn er overleden op de IC en hoeveel zijn er eigenlijk "gered"?
Dat is van belang om te bepalen of de negatieve impact van de gemaakte keuze opweegt tegen het resultaat van de gemaakte keuze.
Nee dat is het niet, want zoals ik hierboven ook al zei, koop je zelfs met een dubbele capaciteit maar een week of twee meer tijd. Er bestaat geen zorgcapaciteit die genoeg is om een exponentieel stijgend aantal besmettingen aan te kunnen. Het probleem is de besmettelijkheid van het virus in combinatie met het gebrek aan immuniteit.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:42 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Overigens is het zuiverder om het een Zorgcrisis te gaan noemen en niet een Corona crisis.
Stichting Nice houdt dat soort data bij: https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp#graph7quote:Hoeveel mensen met Corona klachten/aandoeningen zijn er overleden op de IC en hoeveel zijn er eigenlijk "gered"?
Bekijk het eens anders, doordat mensen zich niet aan de maatregelen houden, zijn we nog niet eens toe aan het onderzoeken van mogelijke andere besmettingsroutes, na 9 maanden inmiddels.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:29 schreef SmaRTeY het volgende:
Nou dat ben ik pertinent oneens.
Het was ook erg triest toen we nog 1000én griepdoden kenden maar daarvoor is ook niet de hele maatschappij op slot gegaan o.i.d. en dat zou dan puur zijn omdat we toen geen IC bedden issue hadden.
Het draait in het leven om het leven, niet om de zorg die daar slechts een onderdeel van moet zijn en ook niet om het leven van een paar ten opzichte van ene overgrote meerderheid. Zo is het in de natuur ook, de zwakkeren redden het op een gegeven moment niet meer en de anderen gaan door zolang het hen nog gegeven is.
Daarmee zeg ik niet dat het erg is voor de betrokkenen maar er is meer dan alleen dat en het is niet aan dat ene onderdeel om te bepalen hoe er geleefd moet worden omwille van een paar.
En ja, daarmee zeg ik ook dat ik het risico begrijp en aanvaard dat onze Zorg mij niet kan redden als ik door het een of ander wordt geveld. Zo neem ik het een arts die fouten maakt ook niet kwalijk hoe lullig dat ook kan zijn en vind ik ook dat het niet om mij zou moeten draaien maar om de mensen die niet ziek zijn. De zorg is heel belangrijk maar niet zaligmakend.
Het virus blijft zichzelf maar besmet steeds meer mensen. Niet al deze mensen zullen ook exponentieel meer op een IC terecht komen, dat is slechts een aanname. En ik zeg toch niet dat je de zorgcapaciteit op die manier kunt verdubbelen zoals je dat schetst? Ik vraag of de handelwijze wel zo legitiem is als iedereen lijkt te vinden. Daarom is het ook van belang om de juiste zaken tegen elkaar af te wegen. Werkdruk, in een ziekenhuis of elders is geen argument, lastig maar gewoon zoals het is. Resultaten zouden centraal moeten staan bij het maken van afwegingen. Hoeveel mensen geveld door Corona en terecht gekomen op de IC zijn er op de IC gered de afgelopen "golven" en hoeveel zijn er gestorven? Dan weet je ook of hetgeen je nu aan het doen bent opweget tegen de gevolgen ervan en vergis je niet die zijn IMMENS geworden en groeiende met een groter exponentieel dan Corona ooit zou willen.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe wil jij precies de zorgcapacitiet twee-wekelijks verdubbelen met een exponentieel stijgend virus?
Ik begrijp je standpunt best hoor maar je ziet toch zelf ook wel dat er genoeg mensen zijn die liever dood gaan dan nog veel langer op deze manier te moeten leven. Daar kun je van alles van vinden verder maar de overheden hebben een beperkte macht in deze. Het enige pressiemiddel dat rest is een volledige lockdown en dat schijnt voor Rutte zijn einde te betekenen.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:51 schreef Za het volgende:
[..]
Bekijk het eens anders, doordat mensen zich niet aan de maatregelen houden, zijn we nog niet eens toe aan het onderzoeken van mogelijke andere besmettingsroutes, na 9 maanden inmiddels.
Zolang de overheid te kampen heeft met een volk dat vindt het recht te hebben het virus ongebreideld te verspreiden, komen we geen stap verder, met een virus dat de potentie heeft een natuurlijk reservoir te vormen.
Ik kan dat domme gelul over kerstdagen, feestinkopen en knuffelen op tv gewoon niet meer aanhoren. Wat een volk
Met een exponentieel stijgend virus op zijn beloop zit heel NL binnen een half jaar in het ziekenhuis. Als patiënt of als verpleegkundige.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee dat is het niet, want zoals ik hierboven ook al zei, koop je zelfs met een dubbele capaciteit maar een week of twee meer tijd. Er bestaat geen zorgcapaciteit die genoeg is om een exponentieel stijgend aantal besmettingen aan te kunnen. Het probleem is de besmettelijkheid van het virus in combinatie met het gebrek aan immuniteit.
[..]
Stichting Nice houdt dat soort data bij: https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp#graph7
Hoezo "gered" tussen aanhalingstekens? Zijn ze niet echt gered?
Met dit virus? Simpel antwoord nee, dat de zorg overspoeld wordt wel maar echt niet met half Nederland.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Met een exponentieel stijgend virus op zijn beloop zit heel NL binnen een half jaar in het ziekenhuis. Als patiënt of als verpleegkundige.
Dat is helemaal geen aanname, we hebben gezien hoe dat gaat. Niet alleen hier, maar over de hele wereld.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:54 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Niet al deze mensen zullen ook exponentieel meer op een IC terecht komen, dat is slechts een aanname.
Het probleem is de besmettelijkheid? Nee het probleem is de vergrijzing als grootste aandeelhouder in het niet opgewassen zijn tegen een Corona besmetting om deze op eigen houtje te kunnen verslaan (of wel met wat extra zorg) Het échte probleem komt om de hoek kijken omdat er vervolgens onvoldoende capaciteit is afgestemd op deze vergrijzing en we tegen grenzen aanlopen. Niet jullie schuld maar had anders kunnen zijn.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee dat is het niet, want zoals ik hierboven ook al zei, koop je zelfs met een dubbele capaciteit maar een week of twee meer tijd. Er bestaat geen zorgcapaciteit die genoeg is om een exponentieel stijgend aantal besmettingen aan te kunnen. Het probleem is de besmettelijkheid van het virus in combinatie met het gebrek aan immuniteit.
[..]
Stichting Nice houdt dat soort data bij: https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp#graph7
Hoezo "gered" tussen aanhalingstekens? Zijn ze niet echt gered?
Dat moet je uitleggen, omdat een volk zich onvoldoende aan maatregelen houdt (of aan maatregelen die misschien onvoldoende hout snijden?) ben je niet in staat om iets te onderzoeken? En wat betekent dat het een natuurlijk reservoir vormt in potentie?quote:Op woensdag 9 december 2020 23:51 schreef Za het volgende:
[..]
Bekijk het eens anders, doordat mensen zich niet aan de maatregelen houden, zijn we nog niet eens toe aan het onderzoeken van mogelijke andere besmettingsroutes, na 9 maanden inmiddels.
Zolang de overheid te kampen heeft met een volk dat vindt het recht te hebben het virus ongebreideld te verspreiden, komen we geen stap verder, met een virus dat de potentie heeft een natuurlijk reservoir te vormen.
Gewoon efficient zijn, allemaal, een week of 2-3 per opleving zou afdoende zijn.
Ik kan dat domme gelul over kerstdagen, feestinkopen en knuffelen op tv gewoon niet meer aanhoren. Wat een volk
Nope, want zonder maatregelen had je binnen korte tijd het aantal besmettingen telkens zien verdubbelen. Dan verdubbel je dus ook - per week - de aanslag op de zorg. Zelfs als de zorgcapaciteit dubbel zo groot was had dat nauwelijks verschil gemaakt. De besmettingsgraad is wel degelijk het probleem in dit geval.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:01 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Het probleem is de besmettelijkheid? Nee het probleem is de vergrijzing als grootste aandeelhouder in het niet opgewassen zijn tegen een Corona besmetting om deze op eigen houtje te kunnen verslaan (of wel met wat extra zorg) Het échte probleem komt om de hoek kijken omdat er vervolgens onvoldoende capaciteit is afgestemd op deze vergrijzing en we tegen grenzen aanlopen.
Dat kan een zorgmedewerker vast beter uitleggen, maar wat ik begrijp bestaat de behandeling vooral uit het toedienen van extra zuurstof en het voorkomen/behandelen van complicaties.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:01 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Waar bestond die zorg voornamelijk uit als ik vragen mag?
Dan waarschijnlijk dat laatste gelet de impact van Corona op 98+% van het volk maar dat kan toch niet las ik eerder?quote:Op woensdag 9 december 2020 23:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Met een exponentieel stijgend virus op zijn beloop zit heel NL binnen een half jaar in het ziekenhuis. Als patiënt of als verpleegkundige.
Dat is een aanname waar ik me niet in kan vinden omdat je dan per definitie aanneemt dat met het verdubbelen van besmette mensen daar 1 op 1 een verdubbeling van mensen tegenover staat dat op een IC beland en dat kan ik niet geloven. Ik geloof wel dat de Zorg het drukker kan krijgen maar dat hoeft niet als je kijkt naar de impact van dit virus op 98+ % van onze bevolking tot op heden.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:07 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Nope, want zonder maatregelen had je binnen korte tijd het aantal besmettingen telkens zien verdubbelen. Dan verdubbel je dus ook - per week - de aanslag op de zorg. Zelfs als de zorgcapaciteit dubbel zo groot was had dat nauwelijks verschil gemaakt. De besmettingsgraad is wel degelijk het probleem in dit geval.
Dat is het beeld dat je overal op de wereld ziet. Vanaf de leeftijd van een jaar of 40 neemt de kans op IC-opname rap toe.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:13 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Dat is een aanname waar ik me niet in kan vinden omdat je dan per definitie aanneemt dat met het verdubbelen van besmette mensen daar 1 op 1 een verdubbeling van mensen tegenover staat dat op een IC beland en dat kan ik niet geloven.
Ja, dat klopt dan toch ook? Als er 5% van de besmettingen op de IC belanden dan is dat bij een verdubbeling toch ook het geval? Zoals Tijn al zei heb je met dubbel zoveel IC-bedden misschien max 2 weken tijd gewonnen, dus veel verschil maakt dat niet.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:13 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Dat is een aanname waar ik me niet in kan vinden omdat je dan per definitie aanneemt dat met het verdubbelen van besmette mensen daar 1 op 1 een verdubbeling van mensen tegenover staat dat op een IC beland en dat kan ik niet geloven. Ik geloof wel dat de Zorg het drukker kan krijgen maar dat hoeft niet als je kijkt naar de impact van dit virus op 98+ % van onze bevolking tot op heden.
Ja maar dat is toch logisch? Mensen die ouder zijn zullen eerder onderliggende medische aandoeningen hebben ontwikkeld, langer kans op ongezond leven hebben gehad en domweg ouder en daarmee onderhevig aan meer slijtage. Het feit dat je dit beeld ziet wil niet zeggen dat er per definitie ook een verdubbeling blijft optreden van IC opnames.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is het beeld dat je overal op de wereld ziet. Vanaf de leeftijd van een jaar of 40 neemt de kans op IC-opname rap toe.
Dan sluit je gewoon biebs en verbied je de verkoop van alcohol na 20u. Ik denk dat het virus daar wel van geschrokken is.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je kan helemaal geen strategie ontwikkelen als de piketpaaltjes inhouden dat er geen risicogerichte maatregelen genomen mogen worden en het aantal besmettingen niet mogen oplopen.
De kans is juist groter dat het meer dan een verdubbeling op de IC wordt, omdat een groep kwetsbare mensen zich nu zoveel mogelijk afzijdig houdt. Met exponentiële groei komen die vroeger of later ook aan de beurt en dus ook op de IC.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:13 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Dat is een aanname waar ik me niet in kan vinden omdat je dan per definitie aanneemt dat met het verdubbelen van besmette mensen daar 1 op 1 een verdubbeling van mensen tegenover staat dat op een IC beland en dat kan ik niet geloven. Ik geloof wel dat de Zorg het drukker kan krijgen maar dat hoeft niet als je kijkt naar de impact van dit virus op 98+ % van onze bevolking tot op heden.
Gelukkig hoef jij het ook niet te snappen.quote:Op woensdag 9 december 2020 22:33 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dan snap ik je twijfel niet. Beide opties hebben wellicht onbekende langetermijneffecten
Je vergeet het aantal mensen reeds besmet en immuun dat niet meer meedoet in de vergelijking. Het aantal mensen kansrijk voor een IC neemt daardoor juist af met elke toename. Een toename leidt ofwel tot immuniteit of een dode die ook niet meer meetelt en dat terwijl het overgrote deel van besmette personen nergens last van heeft en de cijfers juist positief beinvloed.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:20 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Ja, dat klopt dan toch ook? Als er 5% van de besmettingen op de IC belanden dan is dat bij een verdubbeling toch ook het geval? Zoals Tijn al zei heb je met dubbel zoveel IC-bedden misschien max 2 weken tijd gewonnen, dus veel verschil maakt dat niet.
Dat is vooral natte vingerwerk waar je geen risico's voor moet willen lopen.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:23 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Je vergeet het aantal mensen reeds besmet en immuun dat niet meer meedoet in de vergelijking. Het aantal mensen kansrijk voor een IC neemt daardoor juist af met elke toename.
Jaja, hadden we destijds tegen de Italianen moeten zeggen waarbij het zorgstelsel uit zijn voegen barstte.quote:Een toename leidt ofwel tot immuniteit of een dode die ook niet meer meetelt en dat terwijl het overgrote deel van besmette personen nergens last van heeft en de cijfers juist positief beinvloed.
Voordat immuniteit een relevante factor wordt ben je miljoenen besmettingen verder. Als je het zover wil laten komen zonder de zorg te overbelasten ben je jaren bezig. Tegen die tijd is dat vaccin allang beschikbaar.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:23 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Je vergeet het aantal mensen reeds besmet en immuun dat niet meer meedoet in de vergelijking. Het aantal mensen kansrijk voor een IC neemt daardoor juist af met elke toename. Een toename leidt ofwel tot immuniteit of een dode die ook niet meer meetelt en dat terwijl het overgrote deel van besmette personen nergens last van heeft en de cijfers juist positief beinvloed.
Bij alle vaccins die tot nu toe zijn gepresenteerd moet je twee keer worden ingeënt dacht ik. Ze verwachten ook een percentage verspilling.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:24 schreef leolinedance het volgende:
Hadden we nu 21 miljoen vaccins besteld? Is dat niet wat veel op 13,3 miljoen inwoners > 18 jaar? Of moet je vaker gevaccineerd worden?
Vaker ja maar de geleerden zijn er nog niet over uit hoe vaak en met welke frequentie dat dan zou moeten maar dat is onzin hoor. Als je beetje gezond leeft en geen afwijkingen hebt waar Corona de overhand door kan krijgen zit je over het algemeen goed met je eigen afweersysteem, gelukkig. En ouderdom is ook geen garantie om aan Corona te sterven, ik ken mensen van in de 90 die "het" hadden en ze leven nog na weinig gedoe, bijzonder maar prachtig toch? Je hebt vaccinatie eigenlijk alleen nodig als je je eigen afweer niet vertrouwd. Verplichten is een andere maar dat moet je als maatschappij helemaal niet willen, respect voor iedereen maar niet ten koste van 1 ander.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:24 schreef leolinedance het volgende:
Hadden we nu 21 miljoen vaccins besteld? Is dat niet wat veel op 13,3 miljoen inwoners > 18 jaar? Of moet je vaker gevaccineerd worden?
Klopt, maar dat inenten doen we dan ook vooral om de risicogroepen te beschermen. Niet omdat de average volwassene daar van zou overlijden, ofzo.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:29 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Vaker ja maar de geleerden zijn er nog niet over uit hoe vaak en met welke frequentie dat dan zou moeten maar dat is onzin hoor. Als je beetje gezond leeft en geen afwijkingen hebt waar Corona de overhand door kan krijgen zit je over het algemeen goed met je eigen afweersysteem, gelukkig.
Klopt de 3 waar de data nu bekent van is zijn allemaal 2 dosis vaccins. J&J was de enige die het met 1 dosis af kan maar daar is nog geen data van bekent. Eigenlijk zijn het er 2 want Oxford moet nog meer onderzoek doen naar de 1.5 dosis gebeuren. Daar was nu de proefgroep te klein voor en het ontstond ook door een ongelukje. .quote:Op donderdag 10 december 2020 00:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bij alle vaccins die tot nu toe zijn gepresenteerd moet je twee keer worden ingeënt dacht ik. Ze verwachten ook een percentage verspilling.
Nee, we hebben vaccins nodig om groepsimmuniteit te kweken zonder daarbij de zorg te overvragen.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:29 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Je hebt vaccinatie eigenlijk alleen nodig als je je eigen afweer niet vertrouwd.
Noujah, het is gewoon wachten tot er een bommetje afgaat toch?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:26 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Dat is vooral natte vingerwerk waar je geen risico's voor moet willen lopen.
[..]
Jaja, hadden we destijds tegen de Italianen moeten zeggen waarbij het zorgstelsel uit zijn voegen barstte."Het leidt tot immuniteit hoor jongens!"
Feit is dat een verdubbeling in de IC-capaciteit geen significante invloed zou hebben op de maatregelen.
Slechts 2 miljoen van de 17 miljoen Nederlanders zijn nu resistent.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:23 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Je vergeet het aantal mensen reeds besmet en immuun dat niet meer meedoet in de vergelijking. Het aantal mensen kansrijk voor een IC neemt daardoor juist af met elke toename. Een toename leidt ofwel tot immuniteit of een dode die ook niet meer meetelt en dat terwijl het overgrote deel van besmette personen nergens last van heeft en de cijfers juist positief beinvloed.
Aannames, we weten helemaal niet hoeveel mensen inmiddels besmet zijn (geweest) omdat niet iedereen zich laat testen om maar iets te noemen. Als je aannames doet kun je ook de aanname doen dat we al veel verder zijn en de soep niet zo heet gegeten hoeft te worden als dat die nu nog wordt opgediend.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voordat immuniteit een relevante factor wordt ben je miljoenen besmettingen verder. Als je het zover wil laten komen zonder de zorg te overbelasten ben je jaren bezig. Tegen die tijd is dat vaccin allang beschikbaar.
Ok, en hoe ga jij dan bepalen wat de "juiste natuurlijke verhoudingen" zijn, eigenlijk? Wat houdt dat begrip uberhaupt in?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:36 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Noujah, het is gewoon wachten tot er een bommetje afgaat toch?
Als je maatschappijen creëert waar de Zorg in staat is om het leven continue op te rekken terwijl je al een groeiende grijze massa in je maatschappij hebt dan is er maar weinig nodig om op een gegeven moment de vruchten hiervan te moeten plukken. Corona of pneumokokken whatever it takes maar de kraan zal even open worden gezet tot de maatschappij de juiste natuurlijke verhoudingen weer heeft verkregen. Dat is wat ik denk in ieder geval en je kunt met een Corona vaccin wel weer een nieuwe "rek" poging installeren maar de vraag is hoe lang het dan alsnog duurt voor er een nieuwe extra grote zorgvraag om de hoek komt kijken door misschien dan wel een verkoudheid virus.
Dat weten we, bij benadering, wel degelijk. 2 miljoen en dat is een aanname gebaseerd op data en statistische modellen en die kloppen vrij aardig.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:38 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Aannames, we weten helemaal niet hoeveel mensen inmiddels besmet zijn (geweest) omdat niet iedereen zich laat testen om maar iets te noemen. Als je aannames doet kun je ook de aanname doen dat we al veel verder zijn en de soep niet zo heet gegeten hoeft te worden als dat die nu nog wordt opgediend.
En dat is wat iedereen m.i. ook verwacht en logisch vind gelet de impact.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:31 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Klopt, maar dat inenten doen we dan ook vooral om de risicogroepen te beschermen. Niet omdat de average volwassene daar van zou overlijden, ofzo.
Twee keer redelijk kort na elkaar, iets van 30 dgn? maar daarna na 2 jaar weer meen ik te hebben gelezen.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:31 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Klopt de 3 waar de data nu bekent van is zijn allemaal 2 dosis vaccins. J&J was de enige die het met 1 dosis af kan maar daar is nog geen data van bekent. Eigenlijk zijn het er 2 want Oxford moet nog meer onderzoek doen naar de 1.5 dosis gebeuren. Daar was nu de proefgroep te klein voor en het ontstond ook door een ongelukje. .
21 dagen over die 2 jaar heb ik zelf nog niks gelezen. Volgens mij is daar ook helemaal geen data over.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:45 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Twee keer redelijk kort na elkaar, iets van 30 dgn? maar daarna na 2 jaar weer meen ik te hebben gelezen.
Hier heb ik veel verschillende gevoelens bij en ik ben in ieder geval falikant tegen een verplichte vaccinatie omdat ik het recht op eigen wilsbeschikking het belangrijkste goed van het mens-zijn vind.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, we hebben vaccins nodig om groepsimmuniteit te kweken zonder daarbij de zorg te overvragen.
Ik ben toch wel benieuwd of ze daar iets mee doen in de hele vaccinatieplanning. Ergens lijkt het me ook lastig, maar er zal toch een groep zijn voor wie dan de vaccinatie natuurlijk nog veel minder noodzaak heeft. Maar of je dit dan terug zou kunnen koppelen op de uitnodiging zodat er toch een beeld kan ontstaan van de dekking.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Slechts 2 miljoen van de 17 miljoen Nederlanders zijn nu resistent.
Lijkt mij onmogelijk omdat die 2 miljoen geen geregistreerde gevallen zijn maar een berekening van het waarschijnlijke aantal covid gevallen in Nederland. Een deel daarvan weet mogelijk niet eens dat ze het al gehad hebben.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:51 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik ben toch wel benieuwd of ze daar iets mee doen in de hele vaccinatieplanning. Ergens lijkt het me ook lastig, maar er zal toch een groep zijn voor wie dan de vaccinatie natuurlijk nog veel minder noodzaak heeft. Maar of je dit dan terug zou kunnen koppelen op de uitnodiging zodat er toch een beeld kan ontstaan van de dekking.
Wat trouwens lastig is met registeren vervolgens door AVG lijkt me.
quote:Op donderdag 10 december 2020 00:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, en hoe ga jij dan bepalen wat de "juiste natuurlijke verhoudingen" zijn, eigenlijk? Wat houdt dat begrip uberhaupt in?
Dat klopt. Maar inmiddels heeft er ook een groep een positieve test gehad. Die zouden misschien als response dan kunnen laten weten dat er al een positieve test is geweest waardoor ze op dit moment nog wachten op het vaccin.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Lijkt mij onmogelijk omdat die 2 miljoen geen geregistreerde gevallen zijn maar een berekening van het waarschijnlijke aantal covid gevallen in Nederland. Een deel daarvan weet mogelijk niet eens dat ze het al gehad hebben.
Tezijnertijd zal iedere Nederlander vermoedelijk wel een uitnodiging ontvangen voor een covid vaccinatie.
Vrij aardig.... wat is de bandbreedte van mogelijke afwijkingen in die uitspraak?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat weten we, bij benadering, wel degelijk. 2 miljoen en dat is een aanname gebaseerd op data en statistische modellen en die kloppen vrij aardig.
Er is totaal geen sprake van verplichte vaccinatie.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:50 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Hier heb ik veel verschillende gevoelens bij en ik ben in ieder geval falikant tegen een verplichte vaccinatie omdat ik het recht op eigen wilsbeschikking het belangrijkste goed van het mens-zijn vind.
Ja, da's dus wel een erg wollig verhaal waar ik weinig mee kan maar heb je wel eens van de Deltawerken gehoord? Als er een bewijs is dat wij wel degelijk heel veel zelf kunnen bepalen dan is dat er wel een.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:53 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Als ik het wist mag je me ook God noemen of gewoon "de natuur".
Ik geloof niet dat wij mensen in staat zijn om te bepalen hoe ons verblijf op aarde exact verloopt en dat wordt gestaafd door natuurlijke rampen waar wij zelf geen invloed op hebben zij het een Tsunami of een virus, de natuur spoelt het over ons mensen uit en sommigen overleven en anderen niet..... mooi systeem wat al eeuwen zo werkt.
Zou toch gek zijn als je positief bent getest en nergens last van hebt en dus immuniteit hebt opgebouwd om daarna nog een vaccin erbij te nemen?quote:Op donderdag 10 december 2020 00:54 schreef OProg het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar inmiddels heeft er ook een groep een positieve test gehad. Die zouden misschien als response dan kunnen laten weten dat er al een positieve test is geweest waardoor ze op dit moment nog wachten op het vaccin.
Ik verwacht het ook niet hoor maar het zijn best interessante dingen om over na te denken hoe je zoiets zou kunnen inregelen.
Ook een goed voorbeeld: alle bestaande vaccins die we hebben. Een eeuw geleden overleden kinderen nog aan de mazelen, nu weten mensen nauwelijks wat het is.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, da's dus wel een erg wollig verhaal waar ik weinig mee kan maar heb je wel eens van de Deltawerken gehoord? Als er een bewijs is dat wij wel degelijk heel veel zelf kunnen bepalen dan is dat er wel een.
Nee, zo werkt dat niet.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:56 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Vrij aardig.... wat is de bandbreedte van mogelijke afwijkingen in die uitspraak?
Overigens is dat verouderde data en het moment waarop je tot die conclusie kwam ook ergo inmiddels kan er met een nieuwe variabele waar geen rekening mee is gehouden een enorme afwijking zijn ontstaan die je nooit had verwacht.
Mwoah, het dreigen met "je mag dan niet dit of dat" is een poging om indirect mensen te bewegen zich te laten vaccineren en dat is wat mij betreft hetzelfde.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is totaal geen sprake van verplichte vaccinatie.
Keuzes hebben consequenties. Simpels.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:58 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Mwoah, het dreigen met "je mag dan niet dit of dat" is een poging om indirect mensen te bewegen zich te laten vaccineren en dat is wat mij betreft hetzelfde.
Daar gaat het me helemaal niet om. Je kan twee dingen doen, je brief in de papierbak sodemieteren waardoor je officieel niet in de dekkingsgraad zit of zorgen dat mensen een signaal terug kunnen sturen - en erop vertrouwen dat dit wel ongeveer klopt - waardoor er een beter totaalbeeld ontstaat van de immuniteit.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:57 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Zou toch gek zijn als je positief bent getest en nergens last van hebt en dus immuniteit hebt opgebouwd om daarna nog een vaccin erbij te nemen?
Mazelen is helaas weer aan een kleine come back tour bezig vanwege de "wakkere ouders".quote:Op donderdag 10 december 2020 00:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ook een goed voorbeeld: alle bestaande vaccins die we hebben. Een eeuw geleden overleden kinderen nog aan de mazelen, nu weten mensen nauwelijks wat het is.
Ik bedoel, wanneer het volk zijn verantwoordelijkheid zou nemen op een wijze die noodzakelijk is met een virus als dit, dan zou het mogelijk zijn dat je dan her en der kleine uitbraken gaat zien op plekken zonder dat er sprake zou zijn van mens op mens overdracht.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:05 schreef SmaRTeY het volgende:
Dat moet je uitleggen, omdat een volk zich onvoldoende aan maatregelen houdt (of aan maatregelen die misschien onvoldoende hout snijden?) ben je niet in staat om iets te onderzoeken? En wat betekent dat het een natuurlijk reservoir vormt in potentie?
Ik probeer je frustratie te begrijpen en vermoed dat die werk gerelateerd is en maar moeilijk verder komen maar de wereld draait toch echt om meer dan alleen dat?
Deltawerken is vrij recht toe recht aan en het werkt omdat het aantal overstromingen door extreem hoe vloed gewoon erg weinig voorkomt en het principe van Deltawerken best wel eenvoudig is, de uitvoering iets lastiger maar daar zijn we inventief genoeg voor en dat is mooi. De vraag is hoe lang het nog werkt en of het voldoende is om met de huidige opwarming en smeltend ijs een eventuele extreme vloed te weerstaan in de toekomst. Ja wij kunnen veel maar de natuur bepaalt uiteindelijk en niet de mens. Ik ben niet gelovig overigens hoor maar dat is hoe ik naar de wereld kijk.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, da's dus wel een erg wollig verhaal waar ik weinig mee kan maar heb je wel eens van de Deltawerken gehoord? Als er een bewijs is dat wij wel degelijk heel veel zelf kunnen bepalen dan is dat er wel een.
Dat is niet waar, op de wereld sterven nog steeds mensen aan mazelen maar ik geef toe dat vaccinatie wel een positief effect heeft op de overlevingskans. Gelukkig is die verder niet verplicht ook en levert dat ook verder weinig problemen op.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:58 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ook een goed voorbeeld: alle bestaande vaccins die we hebben. Een eeuw geleden overleden kinderen nog aan de mazelen, nu weten mensen nauwelijks wat het is.
Bedankt, Mark Zuckerbergquote:Op donderdag 10 december 2020 01:01 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Mazelen is helaas weer aan een kleine come back tour bezig vanwege de "wakkere ouders".
De aarde was eerst plat en iedereen die anders beweerde kreeg een doodstraf..... toch rond....quote:
Die is niet verplicht omdat we vooralsnog een relatief hoog percentage hebben wat die prik neemt. Als dat verandert zou het wel verplicht kunnen worden.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:03 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Dat is niet waar, op de wereld sterven nog steeds mensen aan mazelen maar ik geef toe dat vaccinatie wel een positief effect heeft op de overlevingskans. Gelukkig is die verder niet verplicht ook en levert dat ook verder weinig problemen op.
Hm, nee, dat vindt ik te goedkoop, Facebook heeft daar geen schuld aan, de ouders die niet vaccineren hebben daar schuld aan. En ik ben er een groot voorstander van dat zulke acties consequenties moeten hebben, in California kom jij als kind een school niet binnen als je niet gevaccineerd bent. Dat mag in Nederland ook ingevoerd worden van mij.quote:
Die van astra zeneca niet dacht ik.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Bij alle vaccins die tot nu toe zijn gepresenteerd moet je twee keer worden ingeënt dacht ik. Ze verwachten ook een percentage verspilling.
Nou zo simpel is dat in dit geval niet denk ik.quote:Op donderdag 10 december 2020 00:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Keuzes hebben consequenties. Simpels.
Nee. Dat had met geloof te maken en niet met wetenschap of statistiek.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:04 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
De aarde was eerst plat en iedereen die anders beweerde kreeg een doodstraf..... toch rond....
Ach in de jaren 70 hadden we nog een Polio uitbraak door de "gelovige ouders". Maar toen konden we nog ouderwets zeggen dat is de wil van god. Misschien moeten we Mark Zuckerberg dan toch maar kruisigen?quote:
Ok, helder.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:00 schreef OProg het volgende:
[..]
Daar gaat het me helemaal niet om. Je kan twee dingen doen, je brief in de papierbak sodemieteren waardoor je officieel niet in de dekkingsgraad zit of zorgen dat mensen een signaal terug kunnen sturen - en erop vertrouwen dat dit wel ongeveer klopt - waardoor er een beter totaalbeeld ontstaat van de immuniteit.
Op deze schaal is deze situatie nieuw, dus dit zijn best zaken om over na te denken.
Ja, dat is wel simpel.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:06 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Nou zo simpel is dat in dit geval niet denk ik.
Wees dan ook bereid álle consequenties te aanvaarden, nu zijn het alleen IS terroristen waar we last van hebben. Wat gaan mensen doen die zich dermate onrechtmatig behandeld voelen eigenlijk doen?
Dat is het Oxford vaccin en dat zijn ook 2 prikken. Het enige verschil is dat door een ongeluk is uitgekomen dat als eerst een halve dosis doet en daarna de volledige dosis je dan een beter effect krijgt. Alleen die test groep was te klein dus moet er daarvoor meer onderzoek naar gedaan worden. Tenminste dat hebben verschillende goedkeuringsinstanties gezegd.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die van astra zeneca niet dacht ik.
Ok, even meegaand in het idee dat het echt gevaarlijk zou kunnen worden dan ben ik het volledig eens.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:01 schreef Za het volgende:
[..]
Ik bedoel, wanneer het volk zijn verantwoordelijkheid zou nemen op een wijze die noodzakelijk is met een virus als dit, dan zou het mogelijk zijn dat je dan her en der kleine uitbraken gaat zien op plekken zonder dat er sprake zou zijn van mens op mens overdracht.
Er zijn 70 nertsenfokkerijen besmet geraakt, zonder dat de oorzaak daarvan bekend is bij 68 daarvan.
De oorzaak zou kunnen zijn een natuurlijk reservoir; in het wild levende muizen, konijnen, vogels of marter achtigen die besmet zijn, al sinds april in dat geval en het virus direct of indirect naar de fokkerijen hebben gebracht. Het is ook mogelijk dat mensen op die manier heden besmet raken, maar er wordt op dit moment alleen gekeken naar de menselijke besmettingsroute omdat deze als primair wordt gezien, terwijl vaststaat dat dat niet de enige route is.
Er is tevens een risico dat een natuurlijk reservoir mutaties voortbrengt die onwenselijk zijn, waar een vaccin geen vat op heeft en waar ook jongeren met gezonde immuunsystemen niet tegen opgewassen zijn.
Desondanks is de overheid druk om mensen toch vooral te matigen met hun kerstinkopen gedrag, geknuffel en andere randzaken zonder efficiënt te werk te kunnen gaan.
Het had helemaal niet zo lang hoeven duren indien men simpelweg zich aan de regels zou houden, in plaats van zich onwelwillend op te stellen.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:55 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik begrijp je standpunt best hoor maar je ziet toch zelf ook wel dat er genoeg mensen zijn die liever dood gaan dan nog veel langer op deze manier te moeten leven.
Het feit dat er een lockdown voor nodig zou moeten zijn alvorens men de regels wil gaan naleven is van een grote treurigheid.quote:Daar kun je van alles van vinden verder maar de overheden hebben een beperkte macht in deze. Het enige pressiemiddel dat rest is een volledige lockdown en dat schijnt voor Rutte zijn einde te betekenen.
Moet je niet willen omdat je daarmee voorbij gaat aan eigen wil hoe lastig dat ook kan zijn voor een ander.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:06 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Die is niet verplicht omdat we vooralsnog een relatief hoog percentage hebben wat die prik neemt. Als dat verandert zou het wel verplicht kunnen worden.
Het is niet zo heel lastig om je in te enten als je daarmee levens spaart.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:17 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Moet je niet willen omdat je daarmee voorbij gaat aan eigen wil hoe lastig dat ook kan zijn voor een ander.
Ja, het probleem komt als jouw eigen wil anderen in gevaar brengt.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:17 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Moet je niet willen omdat je daarmee voorbij gaat aan eigen wil hoe lastig dat ook kan zijn voor een ander.
Eens, de eerste aanpak was volledig ridicuul, er zijn initieel bizarre fouten gemaakt.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:12 schreef SmaRTeY het volgende:
Welke idioot van een Leider van ene land zegt eerst dat er niets aan de hand is terwijl men wist dat er doden vielen en niet wist wat het virus was maar wel dat het onze kant op kwam? De eerste handeling in zo'n geval is LOCK-DOWN en daarna pas gaan kijken of er versoepelt kan worden. Mjah zo zie ik dat in ieder geval en ik vind dus ook NIET dat onze MP het zo geweldig heeft aangepakt allemaal wat dat betreft.
Wat voor gevolgen?quote:Op donderdag 10 december 2020 01:21 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel maar dan ook niet gaan klagen als gevolgen eventueel tegenvallen.
Het gaat erom of je dat willens en wetens aan het doen bent.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, het probleem komt als jouw eigen wil anderen in gevaar brengt.
Waarom zou ik daarover klagen? Ik stel nu juist dat keuzes gevolgen hebben, jij bent degene die daartegen ageert, niet ik.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:21 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel maar dan ook niet gaan klagen als gevolgen eventueel tegenvallen.
Ben blij dat we dat tot hiertoe niet hebben hoeven te verplichten, zo houd je toch keuzevrijheid. Maar nu lijkt het erop dat ook hogeropgeleiden (alfa type) zich ook ineens tegen het inenten keren, dan gaat het wil wringen met de vereiste vaccinatiegraad.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, nee, dat vindt ik te goedkoop, Facebook heeft daar geen schuld aan, de ouders die niet vaccineren hebben daar schuld aan. En ik ben er een groot voorstander van dat zulke acties consequenties moeten hebben, in California kom jij als kind een school niet binnen als je niet gevaccineerd bent. Dat mag in Nederland ook ingevoerd worden van mij.
Als je je niet inent tegen een besmettelijke ziekte waarmee je andere mensenlevens in gevaar brengt dan is dat vandaag de dag willens en wetens een risico nemen. Je kon je 200 jaar geleden nog beroepen op onwetendheid, nu niet meer.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:25 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Het gaat erom of je dat willens en wetens aan het doen bent.
Als je weet dat je ziek bent en daarmee anderen kunt aansteken dan ben je niet goed bezig.
Als je onbewust iets bij je draagt en een ander daar toevallig door wordt 'geraakt' dan is er geen sprake van een eigen wil maar van een toevalligheid die heel gewoon is in het leven. Anders dan zou elk roofdier op aarde standaard en verplicht afgeschoten moeten worden omdat we weten dat die ons wil aanvallen als we te dichtbij komen maar dat doen we gelukkig ook niet alhoewel we er vaak voor kiezen, als we een aanval overleven, om het aanvallende dier toch af te maken ondanks het feit we zelf nog leven.
Okeee dan vind jij het ook geen probleem als er sociale onlusten en maatschappelijke ongeregeldheden ontstaan na het maken van een keuze? Het zou kunnen zijn dat je zaken over het hoofd ziet waarvan je achteraf zoiets hebt van mmmmzzz als ik dat had geweten had ik het anders gedaan.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom zou ik daarover klagen? Ik stel nu juist dat keuzes gevolgen hebben, jij bent degene die daartegen ageert, niet ik.
Ík vind sowieso dat mensen tegenwoordig teveel beschermd worden tegen de consequenties van hun keuzes maar goed, dat is een ander topic.
En in de 2e golf doen we het gewoon nog eens dunnetjes over.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:22 schreef Za het volgende:
[..]
Eens, de eerste aanpak was volledig ridicuul, er zijn initieel bizarre fouten gemaakt.
Iedereen mag toch zelf weten welk risico ze nemen?quote:Op donderdag 10 december 2020 01:29 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Als je je niet inent tegen een besmettelijke ziekte waarmee je andere mensenlevens in gevaar brengt dan is dat vandaag de dag willens en wetens een risico nemen. Je kon je 200 jaar geleden nog beroepen op onwetendheid, nu niet meer.
Voor jezelf, ja. Voor een ander? Neen. En dat is wel wat je doet als je weigert om je in te enten bij de huidige ziekten.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:30 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Iedereen mag toch zelf weten welk risico ze nemen?
Gewoon een vraag maar welk risico loop jij bij een vaccin?quote:Op donderdag 10 december 2020 01:30 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Iedereen mag toch zelf weten welk risico ze nemen?
Nederland is sinds 08dec20 - 3 jaar eerder dan gepland - Nertsloos gemaakt. bron:HVNquote:Op donderdag 10 december 2020 01:01 schreef Za het volgende:
...
Er zijn 70 nertsenfokkerijen besmet geraakt, zonder dat de oorzaak daarvan bekend is bij 68 daarvan.
...
Ik ben niet per sé tegen inenten, maar kijk het wel even aan. Ben als eind-dertiger sowieso niet als eerste aan de beurt. Maar als er tegen 2022 geen lijken uit de kast zijn gekomen zal het wel veilig zijn.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ben blij dat we dat tot hiertoe niet hebben hoeven te verplichten, zo houd je toch keuzevrijheid. Maar nu lijkt het erop dat ook hogeropgeleiden (alfa type) zich ook ineens tegen het inenten keren, dan gaat het wil wringen met de vereiste vaccinatiegraad.
Je gaat er daarbij vanuit dat degene die de risicobereidheid heeft genomen daarbij ook de bereidheid neemt om een gevaar te zijn voor een ander alleen hoeft dat niet zo te zijn. De ander heeft een eigen risico bereidheid die daar op van toepassing is en heeft bijvoorbeeld ervoor gekozen zich wel te vaccineren in dit voorbeeld en heeft zichzelf daarmee beschermd. Omdat deze persoon zich heeft laten inenten en zichzelf tracht te berschermen wil dat ook niet zeggen dat deze persoon de ander daarmee beschermt omdat deze persoon er 1 uit een hele wereld van mensen met allemaal een eigen risico bereidheid. En dat is goed.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:31 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Voor jezelf, ja. Voor een ander? Neen. En dat is wel wat je doet als je weigert om je in te enten bij de huidige ziekten.
Gewoon iedereen die vrijwillig weigert, aansprakelijk stellen voor doodslag door schuld waarna je ze 2 jaar kunt opsluiten wat als payback weer helpt. Bij dwarsliggers zoals ik, koppel je er roekeloosheid aan vast wat 4 jaar oplevert. Die lockdown moet wel werken.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:29 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Als je je niet inent tegen een besmettelijke ziekte waarmee je andere mensenlevens in gevaar brengt dan is dat vandaag de dag willens en wetens een risico nemen. Je kon je 200 jaar geleden nog beroepen op onwetendheid, nu niet meer.
Dat kan op dit moment vanalles zijn voor zover ik weet, uiteindelijk is er altijd een risico en een individu bepaalt zelf de mate waarin het bereid is welk risico te willen nemen. Daar mag je wat van vinden maar je hoeft het niet te veroordelen immers ook jij bent onderhevig aan je eigen risico bereidheid.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:32 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Gewoon een vraag maar welk risico loop jij bij een vaccin?
Die vraag kan natuurlijk niet onderbouwd beantwoord worden en is vooral een perceptie die voor iedereen anders kan liggen. Dit soort vragen zijn alleen nuttig om het antwoord te fileren (of te reduceren).quote:Op donderdag 10 december 2020 01:32 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Gewoon een vraag maar welk risico loop jij bij een vaccin?
Het is niet aan jou om dat voor een ander te bepalen maar ik snap je gedacht.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:19 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Het is niet zo heel lastig om je in te enten als je daarmee levens spaart.
Dat vraag ik niet of je een watje of een held bent. Ik vraag welke risicoafweging jij maakt? Ik snap best veel argumenten van is het niet te snel ontwikkelt, is het wel goed getest enzovoort. Maar aangezien er niet in januari ineens 30 miljoen vaccins klaar staan is er best nog wel tijd om er rustig naar te kijken. Er zullen genoeg mensen zijn die wel vooraan willen staan. Dan gun je hun lekker eerst jouw plek bijvoorbeeld. Maar welke andere risicoafwegingen heb je dan omdat je daar puur over hebt en het lijkt me stug dat het is ik wil lekker koppig zijn.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:40 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Dat kan op dit moment vanalles zijn voor zover ik weet, uiteindelijk is er altijd een risico en een individu bepaalt zelf de mate waarin het bereid is welk risico te willen nemen. Daar mag je wat van vinden maar je hoeft het niet te veroordelen immers ook jij bent onderhevig aan je eigen risico bereidheid.
Als de een van de brug spring (overleeft het of niet) dan wil dat niet zeggen dat jij dat ook moet doen of moet willen doen alleen omdat de ander het heeft gedaan.... je bent ook geen watje als je het niet doet en zeker geen held als je het om die reden wel doet.
Zo ongeveer sta ik er ook in, ben een stuk jonger dan dan jou overigens. Ik wacht ook een aantal jaar af.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik ben niet per sé tegen inenten, maar kijk het wel even aan. Ben als eind-dertiger sowieso niet als eerste aan de beurt. Maar als er tegen 2022 geen lijken uit de kast zijn gekomen zal het wel veilig zijn.
O je hebt het over Softenon dat was geen vaccin maar een slaapmiddel/medicijn.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:46 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Het is niet aan jou om dat voor een ander te bepalen maar ik snap je gedacht.
Tegelijk, het is ook niet lastig je niet te laten enten als je het risico van enten niet waard vind of vanwege een geloofsovertuiging niet wilt overwegen.
Het lastige is ook de onzekerheid, er zijn in het verleden vaccins geweest waarvan men stellig was overtuigd dat het geen kwaad kon tot er opeens misvormde kinderen werden geboren... "OOPS"
Ow nou ik ben niet tegen vaccinatie maar ik heb er op dit moment erg weinig vertrouwen in.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:48 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat vraag ik niet of je een watje of een held bent. Ik vraag welke risicoafweging jij maakt? Ik snap best veel argumenten van is het niet te snel ontwikkelt, is het wel goed getest enzovoort. Maar aangezien er niet in januari ineens 30 miljoen vaccins klaar staan is er best nog wel tijd om er rustig naar te kijken. Er zullen genoeg mensen zijn die wel vooraan willen staan. Dan gun je hun lekker eerst jouw plek bijvoorbeeld. Maar welke andere risicoafwegingen heb je dan omdat je daar puur over hebt en het lijkt me stug dat het is ik wil lekker koppig zijn.
Of DES... maar dat was ook geen vaccin.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:51 schreef ipa84 het volgende:
[..]
O je hebt het over Softenon dat was geen vaccin maar een slaapmiddel/medicijn.
Dat bepaal ik niet, dat is simpelweg de realiteit.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:46 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Het is niet aan jou om dat voor een ander te bepalen maar ik snap je gedacht.
Ok ik was niet scherp daar maar er zijn voldoende verhalen die je wenkbrauwen doen fronzen.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:51 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik krijg hier toch een beetje het gevoel van de Paarse Krokodil dat het goedkeuringsproces volgt.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:10 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat is het Oxford vaccin en dat zijn ook 2 prikken. Het enige verschil is dat door een ongeluk is uitgekomen dat als eerst een halve dosis doet en daarna de volledige dosis je dan een beter effect krijgt. Alleen die test groep was te klein dus moet er daarvoor meer onderzoek naar gedaan worden. Tenminste dat hebben verschillende goedkeuringsinstanties gezegd.
Dat is geen geloofwaardige bron.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:56 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Ok ik was niet scherp daar maar er zijn voldoende verhalen die je wenkbrauwen doen fronzen.
Maar dan moet je nooit meer welk medicijn dan ook gebruiken.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:56 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Ok ik was niet scherp daar maar er zijn voldoende verhalen die je wenkbrauwen doen fronzen.
Mooi daar komt de aap uit de mauw. Een groepje gebundelde verhalen van anti vaxxers zeg dat dan gewoon.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:56 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
In het goedkeuringsproces wordt geen onderscheidgemaakt tussen medicijnen of vaccins.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:51 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Nou, dan waren die medicijnen dus de 'normale' looptijd doorlopen.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
In het goedkeuringsproces wordt geen onderscheidgemaakt tussen medicijnen of vaccins.
Beide trajecten volgen dezelfde processen en eisen.
Wel 'een' bron..... je weet dat er verhalen de ronde doen en ook dat er in gevallen sprake kan zijn van negatieve bijwerkingen om wat voor reden dan ook. Het zou flink schelen als een Zorg zich ook zo druk zou maken over de mensen die worden gevaccineerd door hen eerst uitvoerig te onderzoeken op mogelijke problemen alvorens de prik roekeloos te geven en het is statistisch gezien geen probleem hoor......quote:
Klopt, risico bereidheid.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Maar dan moet je nooit meer welk medicijn dan ook gebruiken.
Iedere bijsluiter kent nare dingen.
Dat was een andere tijd maar het werd vooral gegeven als middel tegen zwangerschap misselijkheid en slaapmiddel. Daar zijn ze tegenwoordig veel voorzichtigere mee kijk maar naar de bijsluiter van het Pfizer vaccin wat ontraden wordt aan zwangere vrouwen.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
In het goedkeuringsproces wordt geen onderscheidgemaakt tussen medicijnen of vaccins.
Haha grappigquote:Op donderdag 10 december 2020 01:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jaa tuurlijk was dat een andere tijd.... en morgen weten we ook pas of het vaccin vandaag echt veilig was.... wie gaat eerst vandaag?quote:Op donderdag 10 december 2020 02:01 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat was een andere tijd maar het werd vooral gegeven als middel tegen zwangerschap misselijkheid en slaapmiddel. Daar zijn ze tegenwoordig veel voorzichtigere mee kijk maar naar de bijsluiter van het Pfizer vaccin wat ontraden wordt aan zwangere vrouwen.
Dat kan altijd, maar zijn die ook significant?quote:Op donderdag 10 december 2020 02:00 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Wel 'een' bron..... je weet dat er verhalen de ronde doen en ook dat er in gevallen sprake kan zijn van negatieve bijwerkingen om wat voor reden dan ook.
Want dat gebeurt nu niet?quote:Het zou flink schelen als een Zorg zich ook zo druk zou maken over de mensen die worden gevaccineerd door hen eerst uitvoerig te onderzoeken op mogelijke problemen alvorens de prik roekeloos te geven en het is statistisch gezien geen probleem hoor......
Wow daar komt zeker een aap uit de mouw.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:58 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Mooi daar komt de aap uit de mauw. Een groepje gebundelde verhalen van anti vaxxers zeg dat dan gewoon.
Niemand in Nederland want er is nog geen goedkeuring. Maar wat ik al zei je hoeft ook niet vooraan te staan maar het ging me mee om waarom niet omdat je constant over die risicoafweging hebt. Als je niet in de zorg werkt of in een risicogroep zit dan ben je voorlopig toch niet aan de beurt. Maar onder die groep zijn ook weigeraars ook prima gaan maar dan neemt wel iemand anders die plek in. Voorlopig zal er genoeg vraag zijn.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:03 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Jaa tuurlijk was dat een andere tijd.... en morgen weten we ook pas of het vaccin vandaag echt veilig was.... wie gaat eerst vandaag?
Ho ho het is geen stamceltherapie maar stukje messengerRNA injecteren dat je "spiercellen" (waar het vaccin wordt ingespoten) opdracht opdracht geeft zich een stukje SARS-Cov-2 signatuur aan te meten dat je afweer gaat uitdagen.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:53 schreef phpmystyle het volgende:
Oja, en het woord sowieso - voor zover ik een vaccin neem- een adeno virus variant. Geen ingewikkelde stamcel aanpassingen voor mij.
Is nooit gebeurd volgens mij. Pythagoras geloofde reeds dat de aarde rond was, en in 240 vChr berekende Eratosthenes de omtrek ervan.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee. Dat had met geloof te maken en niet met wetenschap of statistiek.
Significant.... niet nodig omdat het hier om gevoelens van angst gaat in de maatschappij, wat ga je eraan doen?quote:Op donderdag 10 december 2020 02:04 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Dat kan altijd, maar zijn die ook significant?
[..]
Want dat gebeurt nu niet?
Je snapt wel dat deze verhalen excessen zijn?quote:Op donderdag 10 december 2020 02:07 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Wow daar komt zeker een aap uit de mouw.
Beetje flauwe reactie gelet de discussie, je stelt vragen en ik onderbouw ze misschien niet met een 100% continue 'goed' ratio maar dat rechtvaardigt niet het hokjes gedrag dat je nu vertoont. Temeer omdat ik de aanname doe dat de intelligentie verder gaat en je volgens mij prima begrijpt wat ik ermee wilde aangeven.
Ik zie er geen goed of slecht in maar zo lijken velen het wel te willen neerzetten, als je niet meedoet dan ben je.... en andersom, degenen die vooraan staan zijn..... Beetje kinderachtig onvolwassen en zeker geen intelligent gedrag wat mij betreft.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:07 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Niemand in Nederland want er is nog geen goedkeuring. Maar wat ik al zei je hoeft ook niet vooraan te staan maar het ging me mee om waarom niet omdat je constant over die risicoafweging hebt. Als je niet in de zorg werkt of in een risicogroep zit dan ben je voorlopig toch niet aan de beurt. Maar onder die groep zijn ook weigeraars ook prima gaan maar dan neemt wel iemand anders die plek in. Voorlopig zal er genoeg vraag zijn.
Jij bent echt een wandelende encyclopedie, he?quote:Op donderdag 10 december 2020 02:10 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Is nooit gebeurd volgens mij. Pythagoras geloofde reeds dat de aarde rond was, en in 240 vChr berekende Eratosthenes de omtrek ervan.
Dus feiten doen er niet toe, alleen emotie?quote:Op donderdag 10 december 2020 02:10 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Significant.... niet nodig omdat het hier om gevoelens van angst gaat in de maatschappij, wat ga je eraan doen?
Het gaat er om of die bijwerkingen significant zijn en of de moeite wordt genomen om - voordat het op de markt wordt gebracht - afdoende getest wordt. Dat is niet het geval wil je zeggen?quote:Nee, op dit moment zie ik niet, en heb ik dat zelf ook nooit ervaren, dat mensen voordat zij een vaccinatie prik halen, door een medische molen worden gehaald om eventuele negatieve bijwerkingen die verder gaan dan bekend, te voorkomen. Daar komen dan ook die verhalen vandaan, er wordt maar gevaccineerd want dat is goed en moet maar niet altijd bij iedereen en hoe weet je nou of jij net die ene bent?
Dan kom je domweg weer uit bij een stukje risico bereidheid, simpel toch?
Jawel hoor dat snapt iedereen en alleen omdat er gevallen zijn en je niet weet of dit jou ook kan overkomen kan voldoende zijn om te besluiten het niet te doen..... gek? Zeg het maar, blijft een subjectief iets ongeacht wat jij ervan vind.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:12 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Je snapt wel dat deze verhalen excessen zijn?
Niemand zal de moeite nemen om een pagina op te zetten met verhalen als: "Vorige maand heeft mijn kind een vaccin gekregen. Hij gaf geen kik. Verder niets opgevallen".
Wat het softenon debacle o.a. heeft opgeleverd dat mensen die kindjes (willen) fabrieken zijn uitgesloten van de testen zodat die geen risico lopen wanneer zij het vaccin alsnog uit noodzaak krijgenquote:Op donderdag 10 december 2020 02:00 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Nou, dan waren die medicijnen dus de 'normale' looptijd doorlopen.
Kan het dus evengoed gebeuren.
Datzelfde kan je zeggen van corona. Je weet niet of jij die statistische ene bent.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:14 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Jawel hoor dat snapt iedereen en alleen omdat er gevallen zijn en je niet weet of dit jou ook kan overkomen kan voldoende zijn om te besluiten het niet te doen..... gek? Zeg het maar, blijft een subjectief iets ongeacht wat jij ervan vind.
Nee, ik google veel.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:13 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Jij bent echt een wandelende encyclopedie, he?
Pfoe....je wordt romantisch op dit tijdstip, Vallon!quote:Op donderdag 10 december 2020 02:14 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat het softenon debacle o.a. heeft opgeleverd dat mensen die kindjes (willen) fabrieken zijn uitgesloten van de testen zodat die geen risico lopen wanneer zij het vaccin alsnog uit noodzaak krijgen.
Ik adviseer ieder met een aanstaande kinderwens (ook mannen) na het gebruik van deze nieuw vaccins, voorlopig een jaartje te wachten op andere durfals om die vreugdevolle wens tot ontsluiting te brengen.
Emotie speelt een zekere rol.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:14 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Dus feiten doen er niet toe, alleen emotie?
[..]
Het gaat er om of die bijwerkingen significant zijn en of de moeite wordt genomen om - voordat het op de markt wordt gebracht - afdoende getest wordt. Dat is niet het geval wil je zeggen?
Owwww... gelukkig, dat kan ik ook!quote:
Klopt, mijn risico bereidheid en ik denk tot de groep te horen die niet op een IC bed terecht komt door Corona maar het blijft een aanname dat wel.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:16 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Datzelfde kan je zeggen van corona. Je weet niet of jij die statistische ene bent.
Ben wat melig maar vermoed dat er over een maand of 9/10 weer een piekje aan nieuwe madeliefjes in het bos zullen zijn bijgeprikt. Wat moet je anders met een te intiem verlopen SintKersNieuw.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:18 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Pfoe....je wordt romantisch op dit tijdstip, Vallon!![]()
Ik zal je vertellen waarom ik getriggerd raakte. Jij schreef eerdere ''als je een vaccin neemt heb je geen vertrouwen in je afweersysteem''. Een vaccin doet niks meer of minder dan op een gecontroleerde manier een respons van je afweersysteem creëren op een bepaald pathogeen. Dat zijn vooral op pathogenen die een behoorlijk gevaar kunnen zijn. Maar als je het puur op je zelf betrekt zal je vaak lezen dat het gevaar van de daadwerkelijke infectie 1 op 100 of 1 op 200 is. Het nadeel als je dan de macht van de grote cijfers neemt snap je waarom er dan een vaccin gemaakt wordt. Er zijn ook voorbeelden van vaccins waar echt fouten gemaakt zijn. Google maar op het Poliovaccin waar bij een batch de virussen die ze gebruikte niet genoeg verzwakt waren. Maar dat soort dingen komt toch vaak redelijk snel boven tafel. Ook nu wanneer er grootschalige gevaccineerd wordt zal er constant mee gekeken worden door media en verschillende instanties. Dus misschien is de controle nu wel groter dan bij een normaal vaccin. Maar als nog iedereen moet inderdaad zijn eigen afweging maken maar doe dat wel op betrouwbare informatie en niet van die vage blogjes.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:13 schreef SmaRTeY het volgende:
[..]
Ik zie er geen goed of slecht in maar zo lijken velen het wel te willen neerzetten, als je niet meedoet dan ben je.... en andersom, degenen die vooraan staan zijn..... Beetje kinderachtig onvolwassen en zeker geen intelligent gedrag wat mij betreft.
Ik wil je wel vaker melig zien!quote:Op donderdag 10 december 2020 02:25 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ben wat melig maar vermoed dat er over een maand of 9/10 weer een piekje aan nieuwe madeliefjes in het bos zullen zijn bijgeprikt. Wat moet je anders met een te intiem verlopen SintKersNieuw.
Hier in mijn omgeving diverse mensen die eerder wat spruiten vanuit de intelligente lockdown op de wereld gezet.
De vraag blijft hoe de nertsen van deze 70 bedrijven besmet zijn geraakt.quote:Op donderdag 10 december 2020 01:32 schreef Vallon het volgende:
Nederland is sinds 08dec20 - 3 jaar eerder dan gepland - Nertsloos gemaakt. bron:HVN
Ooit 1.5 miljoen nertsen verdeeld over iets van 200 fokkers, waarvan de laatste ca 500.000 zijn ihkv Covid9 versneld vernietigd en dus geen factor meer van belang. Hoeven we het dus ook niet meer over te hebben.
Ingewikkeld maar ook simpel verhaal: er is en wordt afdoende binnen de gestelde eisen getest.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:18 schreef SmaRTeY het volgende:
En of er afdoende is getest, is er iemand die hier een betrouwbaar antwoord op kan geven?
Tja, dat kunnen we nu niet meer onderzoeken... hè waarmee het probleem is opgelost (toch?).quote:Op donderdag 10 december 2020 02:35 schreef Za het volgende:
[..]
De vraag blijft hoe de nertsen van deze 70 bedrijven besmet zijn geraakt.
Indien het virus inmiddels gedragen wordt door in het wild levende dieren, is dat veel problematischer dan de nertsen die in gevangenschap leefden.
Je moet altijd verwachtingen hebben om dan te genieten wat dan (soms nog) wordt toebedeeldquote:Op donderdag 10 december 2020 02:32 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik wil je wel vaker melig zien!![]()
Maar eh... ik begrijp dat ik hoge verwachtingen van mijn kerst kan hebben, volgens jou?![]()
Offeh.... gaat dat niet op voor de mensen die hun zaai- en oogsttijd al volbracht hebben?
Zal wel weer niet, lopen de Madeliefjes in de weg...![]()
De in het wild levende dieren kunnen en zullen dan mogelijk nog steeds het virus dragen, al ruim een half jaar, dus wellicht een steeds groter aantal.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:53 schreef Vallon het volgende:
Tja, dat kunnen we nu niet meer onderzoeken... hè waarmee het probleem is opgelost (toch?).
Ik vind dat ook vrij bijzonder. En waarom is het niet overgeslagen op andere pelsdieren? Ik noem even konijnen.quote:Op donderdag 10 december 2020 02:35 schreef Za het volgende:
[..]
De vraag blijft hoe de nertsen van deze 70 bedrijven besmet zijn geraakt.
Indien het virus inmiddels gedragen wordt door in het wild levende dieren, is dat veel problematischer dan de nertsen die in gevangenschap leefden.
Je kan konijnen en nertsen toch op geen enkele wijze vergelijken?quote:Op donderdag 10 december 2020 07:15 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik vind dat ook vrij bijzonder. En waarom is het niet overgeslagen op andere pelsdieren? Ik noem even konijnen.
Hoezo dat niet? Worden allebei o.a. oor de vacht gefokt. Ik heb uberhaupt niks kunnen lezen na al die maanden hoe het kan dat nertsen covid kunnen krijgen en doorgeven.quote:Op donderdag 10 december 2020 07:25 schreef Dven het volgende:
[..]
Je kan konijnen en nertsen toch op geen enkele wijze vergelijken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |