quote:Opnieuw zou een schip in de Noordzee containers hebben verloren. Volgens Rijkswaterstaat gaat het om een schip dat in Duits gebied voer. Precieze details zijn nog niet duidelijk, maar het verhaal gaat dat het om meer dan 200 containers zou gaan, en dat het schip zo'n 100 mijl boven Schiermonnikoog was. Het zou in de Duitse Bocht zijn, het zuidoostelijke deel van de Noordzee dat begrensd wordt door de Nederlandse en Duitse Waddeneilanden.
Volgens berichten van een schipper zouden er containers op het wateroppervlak drijven, maar zouden er ook containers op de zeebodem liggen. Kustwacht Nederland kon nog niets over de containers zeggen en geeft ook aan dat het om Duits gebied gaat. De Kustwacht wacht ook meer berichten af.
https://www.omropfryslan.(...)op-duits-grondgebied
in principe....tsjaquote:Op woensdag 9 december 2020 01:12 schreef Marsenal het volgende:
In principe moeten die dingen vastgezet staan. Dit is niet gelukt.
Normaal gaan er zo'n 1300 containers verloren per jaar. Nu dus met deze 200 en die 1900 van vorige week al 2100. Plus wat er eerder dit jaar overboord is gegaanquote:Op woensdag 9 december 2020 01:12 schreef Marsenal het volgende:
In principe moeten die dingen vastgezet staan. Dit is niet gelukt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Want iets wat vast staat kan niet losbreken?quote:Op woensdag 9 december 2020 01:12 schreef Marsenal het volgende:
In principe moeten die dingen vastgezet staan. Dit is niet gelukt.
Spanbandje te weinig gebruikt.quote:Op woensdag 9 december 2020 01:12 schreef Marsenal het volgende:
In principe moeten die dingen vastgezet staan. Dit is niet gelukt.
De rederij van het schip die deze verloren heeft lijkt me dan realistischer daar is meer geld te halen dan bij een priv persoon.quote:Op woensdag 9 december 2020 06:42 schreef Captain_Ghost het volgende:
Geef de schipper een boete voor elke omvallende containers. Op gegeven moment zullen ze wel een manier vinden boel goed vast zetten.
Rederij en schippers zijn vaak samen. Wanneer je op de pad bent, ben je zelf verantwoordelijk voor wat je vervoert. Net als bij het autoverkeer.quote:Op woensdag 9 december 2020 06:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De rederij van het schip die deze verloren heeft lijkt me dan realistischer daar is meer geld te halen dan bij een priv persoon.
Ah daarom hebben we een rijtijdenwet ingevoerd omdat wanneer het aan werkgevers ligt men zo weinig mogelijk regels wilt hebben en het liefst de bestaande regels ontwijken. Nee de werkgever moet gewoon toezien dat hun medewerkers aan de wettelijke eisen voldoen. Het bedrijf faalt daar dus hard in.quote:Op woensdag 9 december 2020 06:50 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Rederij en schippers zijn vaak samen. Wanneer je op de pad bent, ben je zelf verantwoordelijk voor wat je vervoert. Net als bij het autoverkeer.
Bedrijf moet voor veilig vervoer zorgen, maar de chauffeur of schipper moet zorgen dat lading veilig vastgezet worden.
Nou, ik heb wel eens gezien hoe die klemmen werken, dit was toevallig laatst op de npo, en ik denk dat het waarschijnlijker is dat ze er een paar vergeten zijnquote:Op woensdag 9 december 2020 05:30 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Want iets wat vast staat kan niet losbreken?
Tena Ladiesquote:Op woensdag 9 december 2020 09:29 schreef Leonos het volgende:
Kunnen ze die dingen niet gewoon vastzetten?
Hopelijk aantal PS5's
Gebeurt nooit volgens mij.quote:Op woensdag 9 december 2020 09:04 schreef Bocaj het volgende:
Op die Noordzee bodem moeten nu wel een flink aantal containers liggen lijkt mij...
Geloof nooit dat ze, ze allemaal opvissen...
Echt? Ik dacht dat ze die containers op sleeptouw namen en naar een haven brachten...quote:Op woensdag 9 december 2020 23:40 schreef tjoptjop het volgende:
Als er een drijvende container gelokaliseerd is wordt deze lek geschoten door marine/kustwacht.
Ik lees net dat er ook geborgen wordt inderdaad. Misschien is het afhankelijk van de locatie.quote:Op woensdag 9 december 2020 23:43 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Echt? Ik dacht dat ze die containers op sleeptouw namen en naar een haven brachten...
https://www.ilent.nl/actu(...)econtainers-afgerondquote:Uit een thema-inspectie van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in 2019 blijkt dat 67% van de schepen 1 of meer regels voor het laden en vastzetten van containers en de toepassing van sjormateriaal overtreedt. 36% van de gecontroleerde schepen heeft de containers niet vastgezet volgens de voorschriften van het Cargo Securing Manual. Tegelijk is bekend dat het aantal incidenten met overboord geslagen containers klein is. Dit staat in het rapport Sjorren van containers op zeeschepen van de ILT dat minister Van Nieuwenhuizen op 14 mei 2020 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Sjorren zeecontainers 2019
IenW/ILT
Overtredingen
De inspectie constateerde bij de onderzochte schepen in totaal 87 tekortkomingen. Dat is gemiddeld 1,3 tekortkoming per schip. De overtredingen verschillen per schip en gaan van minder ernstig tot ernstig. Minder ernstig is bijvoorbeeld het niet markeren van de bakken voor afgekeurd sjormateriaal. Ernstiger is bijvoorbeeld het niet of onvoldoende vastzetten van containers of het niet of onvoldoende vastzetten van de laadruimluiken.
Geverifieerde containergewichten
Nederland heeft zich sterk gemaakt voor regels voor het vaststellen van het gewicht van containers vr het aan boord nemen, omdat dit van grote invloed is op de stabiliteit van het schip. Nieuwe regels voor het zogenoemde Verified Gross Mass (VGM) zijn vanaf 2016 van kracht. Hierdoor zijn de gewichten van alle containers veel beter bekend bij de bemanning. Toch ziet de inspectie in 2019 dat bij 2 gecontroleerde schepen het gewicht per containerstapel hoger is dan toegestaan. Daarnaast blijkt bij 8 schepen de volgorde in de gestapelde containers niet goed. Zo staan te zware containers boven in de stapel. Onderliggende containers kunnen hierdoor bezwijken en het heeft invloed op de scheepsstabiliteit. En schip had een aantal containers aan boord waarvan de bemanning het exacte gewicht niet kende. Een verschil tussen het geregistreerde gewicht en het werkelijke gewicht van containers kan ernstige gevolgen hebben voor de stabiliteit van het schip.
Hoog stapelen
Omdat het Cargo Securing Manual (CSM) hoog stapelen toestaat en schepen zo de maximale hoeveelheid vracht kunnen meenemen, stapelen rederijen hoog. De bemanning of sjorploegen zetten de bovenste lagen containers niet vast met aanvullende sjormaterialen (sjorstangen die kruislings bevestigd zijn), omdat dit fysiek onmogelijk is. In de praktijk krijgen juist de containers die hoog in de stapel staan, grote krachten te verwerken bij slingerbewegingen (rollen) van het schip. Containers kunnen hierdoor van het schip in zee vallen bij extreme weersomstandigheden zoals storm met hoge golven.
Containers in zee
Het aantal incidenten met overboord geslagen containers is relatief klein. In de praktijk verliezen schepen per jaar 4 containers per 1 miljoen vervoerde containers. Omdat het relatief weinig voorkomt dat containers overboord slaan, schat de ILT het risico daarop in als gemiddeld tot laag.
Thema-inspectie sjorren
De inspecties vonden plaats in het tweede kwartaal van 2019 op initiatief van de ILT, onder meer naar aanleiding van het incident met de MSC Zoe. Van maart tot en met mei 2019 inspecteerden het Havenbedrijf Rotterdam en de ILT steekproefsgewijs 69 zeeschepen in de Rotterdamse Haven. In totaal is er sprake van 87 overtredingen. Rederijen moesten 35 overtredingen ongedaan maken voor het schip naar zee kon.
GPS tagged, als het kan een boei eraan, en dan worden ze later opgevist mbv duikers en een bak of DPV met een kraan erop. Ze laten sowieso niets liggen wat is gelokaliseerd..quote:Op woensdag 9 december 2020 23:43 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Echt? Ik dacht dat ze die containers op sleeptouw namen en naar een haven brachten...
Door de lucht in die dingen blijven ze net onder water drijven voor een lange tijd, best gevaarlijk voor kleine boten.quote:Op zondag 13 december 2020 20:50 schreef MisterWendel het volgende:
Zijn die dingen een beetje waterdicht?
Kubieke inhoud van een veelvoorkomende 40 voet 9'6''-container is 74.6 kubieke meter. De zwaarste containers van deze maat die ik heb meegemaakt was 35 ton (en dat was eigenlijk al niet toegestaan; de containerkraan kon hem niet van dek krijgen zonder op 'extra last' te worden gezet). Bij dicht blijven van de container (bovenaan zitten openingen voor ventilatie maar die zijn relatief zeer klein) zal de container dus maximaal voor de helft in het water zinken. Nog steeds slecht te zien natuurlijk, en ook op de radar geeft het weinig weerkaatsing tussen de golven, en ook nog eens onverlicht 's nachts. Op den duur zal er meer water penetreren in de container en deze steeds verder het water inzakken.quote:Op maandag 14 december 2020 08:21 schreef Jnk18 het volgende:
[..]
Door de lucht in die dingen blijven ze net onder water drijven voor een lange tijd, best gevaarlijk voor kleine boten.
Hehehehe, thema-inspectie sjorren...quote:Op donderdag 10 december 2020 00:24 schreef tjoptjop het volgende:
Ik kwam dit ook tegen, van mei dit jaar
[..]
https://www.ilent.nl/actu(...)econtainers-afgerond
Toch wel tekortkomingen dus
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |