Hoiquote:BMW ALPINA B5 BITURBO Touring Allrad
Motor
Zylinder V8 90°
Hubraum (ccm) 4395
Bohrung (mm) 89,0
Hub (mm) 88,3
Verdichtungsverhältnis (:1) 10,0
Leistung / bei Drehzahl (kW (PS) / 1/min) 447 (608) / 5750 - 6250
Drehmoment / bei Drehzahl (Nm / 1/min) 800 / 3000 - 5000
Wat is er goed aan die remfunctie? Ik heb hem en vind het vreselijk irritant. Ik wil gewoon soepel vertragen gaat dat ding lopen remmen (inc remlichten overigens). Slaat echt nergens op.quote:
Soepel vertragen kan idd alleen door de cruise op pauze te zetten, ook met inhalen is het irritant dat ie dan je remlichten laat branden, dat klopt.quote:Op dinsdag 8 december 2020 14:27 schreef DX11 het volgende:
[..]
Wat is er goed aan die remfunctie? Ik heb hem en vind het vreselijk irritant. Ik wil gewoon soepel vertragen gaat dat ding lopen remmen (inc remlichten overigens). Slaat echt nergens op.
Dat kan vast ook wel met de niet-rem cruise.quote:
Dat kan, maar is niet makkelijk omdat het in de DTC zit als het goed is. De codes verschillen ook per jaar en of model/motorisering etc.quote:Op dinsdag 8 december 2020 19:19 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dat kan vast ook wel met de niet-rem cruise.
Ik heb bimmercode, moet eigenlijk eens kijken of die rem functie niet gewoon uit gezet kan worden.
Leuk leuk, ik ben een vrij nieuwe eigenaar van een E93 LCI. ben momenteel nog veel aan het ontdekken wat je allemaal kan (aanpassen), en dat is veel. Dit is misschien leuk om te weten:quote:Op donderdag 10 december 2020 16:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
Vanaf vandaag eigenaar van een E90 LCI.
In de cd-speler zat nog een cd van de vorige eigenaar; een zelfgebrande cd met maar 1 mp3tje.
ik vermoed een zelf gezongen nummer, hoor alleen maar kinderstemmen onder de melodie "Sexy als ik dans" (van Nielson).
auto rijdt heerlijk. enkel bij het stoplicht zie ik het toerental iets tever terugzakken, net alsof de motor wilt afslaan. dat is het enige, verder heerlijk auto in een aparte kleur blauw.
iDrive werkt goed. auto is kurkdroog van binnen.
het rijdend wegbrengen van de E46 dat was een slecht idee. je kunt met een lekke koppakking gewoon niet rijden. op slot heb ik de auto maar aan de kant gezet en is de auto op een aanhanger verder gegaan.
oude auto gaat naar de export.
Pics! Toen ik m'n E46 wegbracht om in te ruilen kwam er ook rook onder de motorkap vandaan. Brug stond nog open en persoon naast me wees naar m'n motorkap. Ik zei al ben op weg om hem in te ruilen niks aan de hand Maar m'n koppakking was volgens mij niet lek, maar iets lekte wel.quote:Op donderdag 10 december 2020 16:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
Vanaf vandaag eigenaar van een E90 LCI.
In de cd-speler zat nog een cd van de vorige eigenaar; een zelfgebrande cd met maar 1 mp3tje.
ik vermoed een zelf gezongen nummer, hoor alleen maar kinderstemmen onder de melodie "Sexy als ik dans" (van Nielson).
auto rijdt heerlijk. enkel bij het stoplicht zie ik het toerental iets tever terugzakken, net alsof de motor wilt afslaan. dat is het enige, verder heerlijk auto in een aparte kleur blauw.
iDrive werkt goed. auto is kurkdroog van binnen.
het rijdend wegbrengen van de E46 dat was een slecht idee. je kunt met een lekke koppakking gewoon niet rijden. op slot heb ik de auto maar aan de kant gezet en is de auto op een aanhanger verder gegaan.
oude auto gaat naar de export.
Ik zou zeggen een vuile stationair regelaar of trekt valse lucht.quote:Op donderdag 10 december 2020 16:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
Vanaf vandaag eigenaar van een E90 LCI.
In de cd-speler zat nog een cd van de vorige eigenaar; een zelfgebrande cd met maar 1 mp3tje.
ik vermoed een zelf gezongen nummer, hoor alleen maar kinderstemmen onder de melodie "Sexy als ik dans" (van Nielson).
auto rijdt heerlijk. enkel bij het stoplicht zie ik het toerental iets tever terugzakken, net alsof de motor wilt afslaan. dat is het enige, verder heerlijk auto in een aparte kleur blauw.
iDrive werkt goed. auto is kurkdroog van binnen.
het rijdend wegbrengen van de E46 dat was een slecht idee. je kunt met een lekke koppakking gewoon niet rijden. op slot heb ik de auto maar aan de kant gezet en is de auto op een aanhanger verder gegaan.
oude auto gaat naar de export.
Ik heb op de F11 ACC + stop & go, werkt echt fokking goed.quote:Op dinsdag 8 december 2020 14:27 schreef DX11 het volgende:
[..]
Wat is er goed aan die remfunctie? Ik heb hem en vind het vreselijk irritant. Ik wil gewoon soepel vertragen gaat dat ding lopen remmen (inc remlichten overigens). Slaat echt nergens op.
Adaptieve cruise zou dan wel weer leuk zijn maar die heb ik dan weer niet.
Dat is adaptive cruise, ja, dat zou ik ook wel willen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 00:31 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik heb op de F11 ACC + stop & go, werkt echt fokking goed.
Vooral met files of stadsverkeer hoef je alleen nog maar te sturen en dat rijdt veel relaxter
CIC, werkt met USB en een harde schijf.quote:Op vrijdag 11 december 2020 08:33 schreef spectrumanalyser het volgende:
eerst maar eens onderzoeken wat voor navigatiesysteem er in m'n e90 lci zit en hoe je deze navigatie kunt bijwerken.
Ik heb alleen "gewone" cruise. Remmen en sturen. Ook nog wel te doen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 00:31 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik heb op de F11 ACC + stop & go, werkt echt fokking goed.
Vooral met files of stadsverkeer hoef je alleen nog maar te sturen en dat rijdt veel relaxter
True, maar ik heb dus voor de E91 gekozen juist omdat ie technnisch gewoon geavanceerder is als de E46quote:Op vrijdag 11 december 2020 12:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tja, ik had eigenlijk liever een motor met indirecte injectie en geen airco. garages hebben het maar druk met vervuilde inlaatsystemen reinigen. omdat de inlaatklep geen benzine meer krijgt maar wel een deel aan uitlaatgas via de egr, kan het inlaatsysteem daardoor vervuild raken. o.a. de 1-serie heeft er last van. ik ken de N43 motor nog niet goed maar ga er vanuit dat 't kan gebeuren dat 't bij deze motor.
er zijn oplossingen bedacht om vervuiling van de inlaatkleppen tegen te gaan bij directe injectie maar dat zal niet op de N43 zitten.
als ik alles opnoem wat ik liever niet gehad had, dan had ik weer op e46 uit gekomen
Ja, zeg dat. Die kwaaltjes zie je terug in de E46s die te koop staan/komen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 12:36 schreef daNpy het volgende:
[..]
True, maar ik heb dus voor de E91 gekozen juist omdat ie technnisch gewoon geavanceerder is als de E46
De E46 kent ook een paar A4tjes aan "kwaaltjes" dus ja.
Klopt, alle moderne auto's hebben daar last van. En dan verkopen z'n van die schoonmaak middelen, maar die werken niet, want je moet die aan de benzine/diesel toevoegen en daar zit juist het probleem, dat komt niet meer langs die kanalenquote:Op vrijdag 11 december 2020 12:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
Tja, ik had eigenlijk liever een motor met indirecte injectie en geen airco. garages hebben het maar druk met vervuilde inlaatsystemen reinigen. omdat de inlaatklep geen benzine meer krijgt maar wel een deel aan uitlaatgas via de egr, kan het inlaatsysteem daardoor vervuild raken. o.a. de 1-serie heeft er last van. ik ken de N43 motor nog niet goed maar ga er vanuit dat 't kan gebeuren dat 't bij deze motor.
er zijn oplossingen bedacht om vervuiling van de inlaatkleppen tegen te gaan bij directe injectie maar dat zal niet op de N43 zitten.
als ik alles opnoem wat ik liever niet gehad had, dan had ik weer op e46 uit gekomen
Cruise control, carter ventilatie, cardan as.quote:Op vrijdag 11 december 2020 12:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ja, zeg dat. Die kwaaltjes zie je terug in de E46s die te koop staan/komen.
raamlijsten verroest, deurrubbers slecht, elektrische ramen defect. overal hoor, niet alleen bij Jet cars.
Een maat van me heeft ook dat walnutblasting laten doen, was ie wel tevreden over.quote:Op vrijdag 11 december 2020 12:57 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Klopt, alle moderne auto's hebben daar last van. En dan verkopen z'n van die schoonmaak middelen, maar die werken niet, want je moet die aan de benzine/diesel toevoegen en daar zit juist het probleem, dat komt niet meer langs die kanalen
Ik heb de F11 destijds met 250K een keer de inlaat enz weg moeten halen omdat er een koelleiding onder gescheurd was. Die zat toen echt ver dicht gecooked. En was nog best wat hakken om het los en schoon te krijgen. De kleppen zelf heb ik toen ook meteen met walnoten grut schoongeblazen. Het is best zelf te doen alleen moet je wel opletten dat de klep waar je aan werkt dicht staat
Haha, ik woon in de randstad dus dan is het wel relaxt.quote:Op vrijdag 11 december 2020 12:11 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik heb alleen "gewone" cruise. Remmen en sturen. Ook nog wel te doen.
Woon toch in de middle of niks. Sta alleen maar in de file tijdens vakanties; en dat doen we toch niet meer, tegenwoordig.
Pfff ja auto pilot is nog wel wat ik het meeste mis. Vooral nu met een trage slak van een auto, bij ieder stukje wegdek dat iets omhoog gaat ga je toch zonder dat je het doorhebt wat langzamer rijden. Het lijkt ook alsof trage auto's uit zichzelf trager willen, terwijl snelle auto's harder gaan. Of misschien is dat mentaal en wil je voet gewoon hard, maar betrap me er nu weleens op dat ik eens 90 ga ipv 100, terwijl ik dat vroeger nooit had.quote:Op vrijdag 11 december 2020 13:04 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Haha, ik woon in de randstad dus dan is het wel relaxt.
Vooral in de stad, cruisecontrol op 60 en dan de minste korte afstand aan houden.
In het begin was het wel even wennen hoor, voetje bij het rempedaal voor het geval dat
Even Google aanslingeren, ik heb er zelf nul verstand van en het is mij ook geluktquote:Op vrijdag 11 december 2020 10:01 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik begrijp dat er vanaf 2008 CIC is uitgeleverd en daarvoor CCC.
Heb ook maar 1 sleuf voor de audio cd-speler. de display is aangenaam groot. oudere generatie heeft volgens mij een kleiner beeldscherm.
De BMW dealer rekent 146 euro voor een gps software update zie ik.
Heb het zelf nog niet gedaan, maar schijnbaar moet het zo:quote:Op vrijdag 11 december 2020 15:19 schreef NoComment het volgende:
[..]
Even Google aanslingeren, ik heb er zelf nul verstand van en het is mij ook gelukt
BMWdriversforum is het wel te vinden hoe en wat, dat was iig mijn startpunt. Je moet een of andere code hebben (ging bij mij idd op basis van chassisnummer in een programmatje invoeren geloof ik) en natuurlijk de kaartupdate. Waar ik wel tegenaan liep was dat kennelijk al mijn usb sticks vertieft waren, ondankt juist geformatteerd etc. Uiteindelijk voor 2 tientjes een ubersimpele gekocht bij de Hema (mijn fancy USB 3.0 128Gb stick vond ie gewoon niet..) en daarmee ging het prima.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'t bedrijf waar de auto nu te koop staat bestaat pas 3 maanden en heeft geen website.
[ Bericht 5% gewijzigd door spectrumanalyser op 16-12-2020 16:06:36 ]Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Je kunt em ook terugkopen, met garantie!quote:Op woensdag 16 december 2020 16:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hmm. het autobedrijf waar ik de auto heb ingeruild heeft kennelijk een fles 'koelsysteem reparatie' in het koelsysteem gegooid en daarna de auto doorverkocht aan een handelaar. Ergens gaat niemand dat wat aan, van een handelaar mag je verwachten dat hij kennis van zaken heeft. een handelaar heeft immers meer kennis van auto's dan een particulier.
Echter dat de handelaar vervolgens de auto wilt verkopen aan een particulier is een ander verhaal.
Ik krijg hier wel een naar gevoel bij. Precies wat daNpy schrijft.
Ben benieuwd naar de garantievoorwaarden van de tweede autoverkoper.
Voorzie ook even je bluetooth media van een update als je dat nog niet gedaan hebt, is echt een wereld van verschil.quote:Op vrijdag 18 december 2020 15:05 schreef -Richard- het volgende:
Hier ook weer voorzien van 2020-2 navigatie in de E90
Zijn ze uberhaupt gebalanceerd?quote:Op vrijdag 18 december 2020 19:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Kan ook niks anders bedenken dan dat. Maar hij zei wel dat er ontzettend veel balanceer gewichtjes op die velg zaten. Misschien velg krom maar bij de oude band niet opgevallen? Was gewoon een garage trouwens, dus ik heb niet zelf lopen kloten
Nu die nieuwe winterbanden voor gedaan en geen probleem. Waar kan dat door komen? Misschien doordat het verschil in profiel vrij veel is? Achteras gevoeliger ofzo?quote:
Jammer alleen, dat het meeste profiel op de achteras hoort.quote:Op zaterdag 19 december 2020 12:37 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nu die nieuwe winterbanden voor gedaan en geen probleem. Waar kan dat door komen? Misschien doordat het verschil in profiel vrij veel is? Achteras gevoeliger ofzo?
Nee de theorie is dat dat geld ongeacht de aangedreven wielenquote:Op zaterdag 19 december 2020 12:49 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Jammer alleen, dat het meeste profiel op de achteras hoort.
Of is dat bij electrische bakkies andersom?
Inmiddels trotse eigenaar van een 2016 F11 528iX met 90k op de teller. Sophistograu met zwart leer, harmann Kardon, schakel flippers, ambient verlichting en alu-interieurstripsquote:Op woensdag 28 oktober 2020 19:00 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Jammer dat je tegenwoordig flink diepe zakken nodig hebt voor een 6-pitter. Deze zomer proefritje gemaakt in een 528 iX; vlot genoeg maar geen zoomzoom
Ben je al een F11 530iX tegengekomen? Bestaat die eigenlijk wel?
Staan er momenteel zero op Mobile.
Veel prettige kms.. gewenst.quote:Op zaterdag 19 december 2020 13:54 schreef Sheffield het volgende:
[..]
Inmiddels trotse eigenaar van een 2016 F11 528iX met 90k op de teller. Sophistograu met zwart leer, harmann Kardon, schakel flippers, ambient verlichting en alu-interieurstrips
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door Hyperdude op 19-12-2020 14:21:42 ]How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
quote:Op zaterdag 19 december 2020 14:01 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Veel prettige kms.. gewenst.
Goeie kleur!Ik vond de kleur in het echt veel mooier dan op de foto, er zit een mooie glans oid inSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Soms heb je gewoon hoop dat de perfecte vast wel binnenkort verkocht wordt. Daarnaast is het momenteel vrij lastig om nog aan een nieuwe e93 te komen denk ikquote:Op zondag 20 december 2020 12:05 schreef daNpy het volgende:
Als je wil kiezen moet je een nieuwe bestellen
Wereld van verschil? Wat werkt er beter na de update dan? Want dan ga ik ff kijken of ik die erop kan zetten.quote:Op vrijdag 18 december 2020 19:23 schreef DX11 het volgende:
[..]
Voorzie ook even je bluetooth media van een update als je dat nog niet gedaan hebt, is echt een wereld van verschil.
https://www.bmw.nl/nl/con(...)software-update.html
Bij mij werkte het voor de update gewoon NIET goed. Ik had sowieso nooit nummer info, dus geen titel / artiest enz, (android) en de bediening was traag, en soms klaagde mensen tijdens het bellen over slecht geluid / echo.quote:Op maandag 21 december 2020 11:06 schreef NoComment het volgende:
[..]
Wereld van verschil? Wat werkt er beter na de update dan? Want dan ga ik ff kijken of ik die erop kan zetten.
Heb ik hoor, combox media erin gezet . Dus bleutooth streamen zit erin en de zoals jij noemt nummerinformatie gaat ook goed. Vanaf een Android toestel gaat het echter nooit goed en is het altijd 'onbekende artiest'quote:Op vrijdag 18 december 2020 19:23 schreef DX11 het volgende:
[..]
Voorzie ook even je bluetooth media van een update als je dat nog niet gedaan hebt, is echt een wereld van verschil.
https://www.bmw.nl/nl/con(...)software-update.html
Ik denk zeker dat die lekkage bij de keerring wegkomt. De N43B16 waarvan ik de gehele kettingset heb vervangen die had ook lekkage bij de keerring. Een frisse erin is best te doen, dat motorblok is niet zo groot dus er is redelijk wat ruimte rondomheen voor sleutelwerkzaamheden.quote:Op vrijdag 18 december 2020 20:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
@:-Richard- Denk jij dat een lekkage van de krukaskeerringen een bekend probleem is bij de E90?
ik begrijp dat de voorste krukaskeerring, aan de voorzijde van de auto, berucht is.
zo ziet de voorkant van m'n N43B16 motor er nu uit. nu ben ik geen automonteur dus ik laat het oordeel over aan een garage.
[ afbeelding ]
Bij mij werkte het prima met mijn oude foon.quote:Op maandag 21 december 2020 11:17 schreef DX11 het volgende:
[..]
Bij mij werkte het voor de update gewoon NIET goed. Ik had sowieso nooit nummer info, dus geen titel / artiest enz, (android) en de bediening was traag, en soms klaagde mensen tijdens het bellen over slecht geluid / echo.
Na de update heb ik altijd nummer info, de bediening is wat sneller, en de bel kwaliteit is beter, geen klachten meer.
Als je update heb je bij android dus wel media informatie. EN mogelijk is de bel kwaliteit beter, zeker het proberen waard.quote:Op maandag 21 december 2020 11:34 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Heb ik hoor, combox media erin gezet . Dus bleutooth streamen zit erin en de zoals jij noemt nummerinformatie gaat ook goed. Vanaf een Android toestel gaat het echter nooit goed en is het altijd 'onbekende artiest'
Maargoed ik heb ook zo'n appel toestel dus niets te klagen. Bel kwaliteit is wel ruk, het kraakt verschrikkelijk, maar zelf denk ik dat de microfoon kapot is want in mijn 1 serie werkte de module gewoon goed.
Je hebt ook E9X? Ik zou de update gewoon proberen, wie weet helpt het. Ik leg mijn telefoon overigens altijd in de middenarmsteun aan een lader (wil hem juist niet zien ivm afleiding) en daar gaat het perfect.quote:Op maandag 21 december 2020 11:37 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Bij mij werkte het prima met mijn oude foon.
Nieuwe foon te zwakke BT voor broekzakbellen, volgens mij.
dankjewel Richard! Dit stelt mij gerust. Een nieuwe krukaskeerring is in bestelling en ook een nieuwe riem.quote:Op maandag 21 december 2020 11:34 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Ik denk zeker dat die lekkage bij de keerring wegkomt. De N43B16 waarvan ik de gehele kettingset heb vervangen die had ook lekkage bij de keerring. Een frisse erin is best te doen, dat motorblok is niet zo groot dus er is redelijk wat ruimte rondomheen voor sleutelwerkzaamheden.
Ik dacht in eerste instantie dat de carterpakking weer lekte (al vervangen namelijk) maar dat blijkt dus gewoon van de keerring te komen. Nouja, nu zijn ze beide fris!
Geen E9X, had ik even overheen gelezen. , F11, maar heb geen audio-via-USB-aansluiting; dan kan het niet volgens de info.PDF in die link die je gaf.quote:Op maandag 21 december 2020 11:46 schreef DX11 het volgende:
[..]
Je hebt ook E9X? Ik zou de update gewoon proberen, wie weet helpt het. Ik leg mijn telefoon overigens altijd in de middenarmsteun aan een lader (wil hem juist niet zien ivm afleiding) en daar gaat het perfect.
PS als je je vin invult op die site weet je of je de update nodig hebt of niet.
quote:The software update is available only for certain
vehicles equipped with a USB audio interface.
In these vehicles, the main menu "Settings" includes
the menu item "Software update".
ja ik bestel altijd alleen maar originele onderdelen voor m'n BMW. Bij de webshop van Ekris, goede ervaringen mee. het besparen van een paar euro middels een imitatie of product wat zogenaamd aan alle kwaliteitseisen komt gegarandeerd keihard terug.quote:Op maandag 21 december 2020 12:09 schreef -Richard- het volgende:
Heb je een originele besteld? Want dat kan ik om een hele simpele reden adviseren. De OE keerring zit met een kunststof ring in het doosje zodat je die keerring over de naaf kan schuiven. Een soort montage ring dus. Ik weet niet of dat er wel bij zit als je een ander merk koopt, maar is wel essentieel.
Voor het verwijderen heb ik zo'n keerring trekker gebruikt. Maar de keerring is wel 15mm dik dus zit erg vast.
Daarnaast zitten er inkepingen in die met speciale primer en daarna vloeibare pakking moeten worden gevuld.
[ afbeelding ]
Ik bestelde alles bij Leebmann, maar met korting via Bimmerportal bleek de Ekris webshop een stuk goedkoper (bijv dakhemel 450 ipv 600)quote:Op maandag 21 december 2020 13:27 schreef spectrumanalyser het volgende:
ik zie dat sommige webshops het een montagehuls noemen. Die zit er wel bij, als je een niet-BMW krukaskeerring besteld. Maar ik ga niet voor een krukaskeerring van 'Elring das original' die 12,29 euro goedkoper is.
Zelf heb ik niet de kennis of interesse hoe het allemaal zit qua onderdelenfabrikanten. Wie de OEM-fabrikant is van elk BMW-onderdeel is voor mij niet relevant. In het verleden had ik slechte ervaringen met producten die zogenaamd passend en origineel zijn ("BMW zou slechts het logo op dit product plakken") en achteraf alsnog aanpassingen vereisen. Dat wil ik nooit meer.
Als je geld wilt besparen op originele BMW onderdelen dan kan ik Leebmann24.de aanraden. Deze firma uit Passau, Duitsland verkoopt originele BMW onderdelen met korting. Hoe dat kan weet ik niet maar zodra je ze een e-mail stuurt en je zegt dat je Leebmann24.de positief in een forum hebt genoemd (zoals ik dat nu doe), dan krijg je een hogere korting.
Bij grotere bestellingen kun je de afweging maken om te wachten op een bestelling uit Duitsland.
haha dat is toch ook wat. ik open google en bij het intypen van de drie letters Bim geeft Google de zoeksuggestie "Bimmerportal ekris korting"quote:Op maandag 21 december 2020 19:28 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Ik bestelde alles bij Leebmann, maar met korting via Bimmerportal bleek de Ekris webshop een stuk goedkoper (bijv dakhemel 450 ipv 600)
https://www.misteroil.nl/(...)2EAQYAyABEgLFrfD_BwEquote:Op maandag 21 december 2020 20:37 schreef daNpy het volgende:
Welke vloeibare pakking kan ik het beste gebruiken bij het vervangen van de carterpakking?
En aan welke zijde?
Is dat standaard?quote:Op woensdag 23 december 2020 14:48 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
https://www.misteroil.nl/(...)2EAQYAyABEgLFrfD_BwE
Beiden kanten 1 lijntje erop
Kijk en vergelijkquote:Op maandag 21 december 2020 21:32 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
haha dat is toch ook wat. ik open google en bij het intypen van de drie letters Bim geeft Google de zoeksuggestie "Bimmerportal ekris korting"
Same hier. Verzendkosten van bijvoorbeeld remleidingen zat een mega verschil in (>50¤).quote:
Is de slang kapot of de thermostaat...quote:Op donderdag 24 december 2020 10:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
niet blijven rijden en bestellen die slang 17127531581
AliExpress ¤ 16,98 (NIET doen) https://nl.aliexpress.com/item/32767966572.html
Leebmann24 zonder korting ¤ 52,75
Ekris BMW zonder korting ¤ ¤ 58,26
uit interesse, wat zou de prijs zijn als je ingelogd bent met een account met korting.
Ik heb nog niet gekeken waar het precies lekt.quote:Op donderdag 24 december 2020 10:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
Lekt 'ie toevallig bij de aansluiting van die sensor?
heb een zelfde koelslang gehad die lekkage had bij die aansluiting voor de temperatuursensor. kunststof of plastic gaat blijkbaar op den duur vervormen.
52,44 gratis verzendingquote:Op donderdag 24 december 2020 10:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
niet blijven rijden en bestellen die slang 17127531581
AliExpress ¤ 16,98 (NIET doen) https://nl.aliexpress.com/item/32767966572.html
Leebmann24 zonder korting ¤ 52,75
Ekris BMW zonder korting ¤ ¤ 58,26
uit interesse, wat zou de prijs zijn als je ingelogd bent met een account met korting.
Gladen is wat voorheen Audio system wasquote:Op zaterdag 26 december 2020 09:48 schreef daNpy het volgende:
Wat is de vraag, of een Gladen systeem goed is, of bij iemand anders iets in laten bouwen?
Ik heb zelf Audiosystem speakers in mn E46 gebouwd, dat klonk een stuk beter.
Later een Pioneer versterker en subwoofer. Nu in de E91 een standaard hifi systeem, dat klinkt prima.
meten is weten. laat de accu testen.quote:Op dinsdag 29 december 2020 21:48 schreef xaban06 het volgende:
Bij een koude motor start de E92 325i niet heel soepel op, de verlichting gaat oa uit en duurt een paar seconde tot alles weer ok is.
Na 10 minuten rijden gaat uit en aanzetten vlekkeloos, gewoon instant.
Oude accu, tijd voor een nieuwe?
Nee. Welk adapter is aan te raden voor een iOS toestel?quote:Op dinsdag 29 december 2020 21:57 schreef DX11 het volgende:
Heb je toevallig bimmerlink? Dan kan je uitlezen wanneer de accu voor het laatst vervangen is, als dat uberhaubt gebeurd is sinds hij uit de fabriek rolde.
Gewoon kijken op zijn lijstje welke jij het goedkoopst kan vinden:quote:Op dinsdag 29 december 2020 22:10 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Nee. Welk adapter is aan te raden voor een iOS toestel?
De Veepeak is helaas pas vanaf 2008, ik heb 2007.quote:Op dinsdag 29 december 2020 22:14 schreef DX11 het volgende:
[..]
Gewoon kijken op zijn lijstje welke jij het goedkoopst kan vinden:
https://bimmercode.app/adapters/
Ik heb de Veepeak OBDCheck BLE+, die is voor ios en Android.
Let wel op: als je eenmaal deze adapter hebt, wil je spoedig ook bimmercode, en dat werkt verslavend, voor je het weet zit je elke dag de willekeurige codes uit te proberen en met de dev te mailen om functies toe te voegen enz
Alle BMW's hebben toch AGM accu's tegenwoordig? Mijne uit 2012 wel in ieder geval. En dan heb je geen ventilatie.quote:Op donderdag 31 december 2020 10:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
vergeet bij het monteren van de nieuwe accu niet het ventilatiekanaal.
Een BMW accu heeft een zwart afdicht-dopje bij aflevering op de ventilatieaansluiting.
de meeste auto's hebben een slangetje voor de afvoer van het gas uit de accu.
Alle moderne BMW's hebben AGM accu's.quote:Op donderdag 31 december 2020 13:59 schreef DX11 het volgende:
[..]
Alle BMW's hebben toch AGM accu's tegenwoordig? Mijne uit 2012 wel in ieder geval. En dan heb je geen ventilatie.
Slechts een 14mm bougiedop 3/8 aansluiting en een kniestuk 3/8 daarna met een lang verlengstuk 3/8 naar een ratel. Dat gaat goed, genoeg ervaring mee. Maar die fancy dop met scharnier is ook geschikt ja.quote:Op maandag 4 januari 2021 20:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
Na een tijdje hikken besloot de N43 motor vandaag op 3 cilinders verder te gaan lopen.
Met een knipperend geel motorstoringslampje erbij op het dashboard.
gloeiende gloeiende, m'n wagen!
morgen maar eens storing uitlezen en kijken of er een pen-bobine is losgesprongen.
als het probleem verplaatst bij omwisselen van een pen-bobine dan knal ik er 4 nieuwe in.
de bougies zelf zullen lastiger te wisselen zijn. die zitten in een hoek in de cilinderkop begrijp ik en dat vereist wat gereedschap.
Ik verwacht dat mijn adapter morgen binnen komtquote:Op dinsdag 29 december 2020 22:14 schreef DX11 het volgende:
[..]
Gewoon kijken op zijn lijstje welke jij het goedkoopst kan vinden:
https://bimmercode.app/adapters/
Ik heb de Veepeak OBDCheck BLE+, die is voor ios en Android.
Let wel op: als je eenmaal deze adapter hebt, wil je spoedig ook bimmercode, en dat werkt verslavend, voor je het weet zit je elke dag de willekeurige codes uit te proberen en met de dev te mailen om functies toe te voegen enz
Ah thanks! Ik merk bijvoorbeeld wel dat als ik afrem (het is een automaat) en de motor komt bij het stationair toerental dat de koplampen iets minder fel schijnen voor heel even.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 16:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
Bekijk de staat van de accupolen, de klemmen en de massakabel.
Bij corrosie komt er wel 14,2 volt maar is de laadstroom laag. massakabel goed reinigen aan beide kanten.
Met een multimeter kun je meten of er weerstand zit in de kabel en/of continuīteit meten.
Je kunt het merken aan interieurverlichting die minder fel brand of langzamer inschakelend.
Bimmercode is voor alle leuke opties, dingen aan / uit zetten zoals lampjes, opties in idrive enz, te veel om op te noemen. (Zoek op bimmercode op youtube voor voorbeelden)quote:Op dinsdag 5 januari 2021 16:43 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik verwacht dat mijn adapter morgen binnen komt
Welke moet ik hebben? BimmerLink of BimmerCode?
Ja dat heb ik inderdaad ook gelezen. En anders is een zekering voor de multimeter ook nog wel te doen Is toch een goedkope, dus ik ga het gewoon testen vd week.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 17:40 schreef daNpy het volgende:
Als je een lekstroom hebt van > 5 A is je accu snel leeg ja. Normaal is dat slecht mA en kun je dat gewoon meten.
Niet als er geen contact is toch (auto volledig uit)? Zoals hierboven al staat ga je er niet vanuit dat er meer dan 5A lekstroom is.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 19:01 schreef -Richard- het volgende:
Als je die multimeter wilt opbranden dan moet je hem zeker tussen de minkabel en accupool zetten. Je moet daarvoor een ampere tang gebruiken omdat de stromen die daardoorheen lopen initieel veel te hoog zijn.
Nee, die stroom is niet continue hoger dan 5A. Als hij 5A is dan is een 100Ah accu dus in 20 uur compleet leeg.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 19:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Niet als er geen contact is toch (auto volledig uit)? Zoals hierboven al staat ga je er niet vanuit dat er meer dan 5A lekstroom is.
Bedankt voor de opheldering! Ik laat alles gewoon uit, raam open achter zodat de deur wel dicht kan maar ik nog wel bij de multimeter kan. En motorkap open ivm de zekeringen.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 20:20 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, die stroom is niet continue hoger dan 5A. Als hij 5A is dan is een 100Ah accu dus in 20 uur compleet leeg.
Je moet hem niet starten. Wellicht dat contact aan (licht uit (dat is wel 10A) en ventilator uit) ook gewoon kan, de auto is niet zķ modern.
Je moet hem wel in de speciale 5A aansluiting doen zoals je al zag.
Waarom niet?quote:Op dinsdag 5 januari 2021 21:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Handiggggg als je de minpool er af haalt en dan weer er op doet (of multimeter er tussen) gaan de alarmlichten aan totdat je een keer gestart hebt en de deuren dicht hebt gedaan. Dus dat werkt niet met een simpele multimeter.
Druppellader erop in de stalling.quote:Dus alle zekeringen af gegaan in diezelfde A stand en alles bleef op 0. Even getest met de lampen aan en dan gaf de betreffende zekering wel wat aan.
Misschien is dan toch de accu slecht? Zou wel snel zijn ja 1,5 jaar, al is ‘ie in de stalling wel volledig leeg gelopen.
Misschien toch maar de ANWB er bij halen
Ah goede tip, die kende ik nog niet! Kende alleen de manier van starten met de multimeter er op en dat ‘ie niet onder de 9.6v mag komen. Zal meteen jouw manier even doen bij de oude accu die hier binnen aan de druppellader hangt.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 21:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
een kwikfit kan je accu kosteloos doormeten.
je kunt zelf testen met de multimeter.
de accuspanning opschrijven en vervolgens de minpool loshalen. vervolgens een dag later opnieuw de spanning te meten, met de minpool nog los.
als de accuspanning na 24 uur veel gezakt is dan kun je stellen dat de accu defect is. een accu moet 12 volt blijven houden. zakt ie naar 10 of lager dan issie kapot.
Het is bekend dat er een slechte serie accu's op de markt is geweest. Varta is ook niet meer wat het vroeger was.
In m’n eentje is het lastig om de multimeter er tussen te houden en dan te starten. En dat durf ik ook niet aan met dat dingetje er tussen.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 22:02 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom niet?
Is dat meer als 5A?
[..]
Druppellader erop in de stalling.
Nee met dat ding er tussen starten ga ik inderdaad niet doen. Weet niet of er bij het chassis kan komen. Maar ik kan ook de multimeter er op zetten (op pool en kabel) en terwijl ik die vasthoud misschien de pool er afhalen. Dan blijft het circuit compleet en gaan de alarmlichten hopelijk niet aan.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 23:13 schreef daNpy het volgende:
Kun je niet de meter parallel zetten aan de min kabel (dus van pool naar chassis) en dan de kabel van de pool verwijderen?
Want starten met de meter ertussen is gegarandeerd einde meter.
Ken niemand met een ampčretang. Ik kijk eerst wel wat de accu doet. Volledige ontlading is niet goed, dus zou zomaar kunnen zijn dat ‘ie aan z’n eind is al.quote:
Snap wat je bedoelt, maar 20 km rijden, liever nog wat meer, is veel beter dan wat stationair laten draaien.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 22:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
...
Ik had ‘m 3 maanden in een caravan stalling waar hij verplaatst zou worden. Ik had het aangegeven en zij zeiden dat ze ‘m wel af en toe nog zouden laten draaien. Uiteindelijk bleek er bijna 20km met m’n auto te zijn gereden (die geschorst stond) dus daar ga ik niet meer heen 😋
Dit ja. Beter om hem zonder bougies rond te gooien of helemaal niet, dan een paar minuten te laten draaien.quote:Op woensdag 6 januari 2021 08:58 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Snap wat je bedoelt, maar 20 km rijden, liever nog wat meer, is veel beter dan wat stationair laten draaien.
Nog beter is ding, indien een beetje droog gestald, warm te parkeren en dan te laten staan.
En dan accu loshalen, of als dat niet kan, aan een druppelader te hangen.
Vermoed trouwens dode accu, maar meer meten is meer weten.
N43B16 toch?quote:Op woensdag 6 januari 2021 12:18 schreef spectrumanalyser het volgende:
Net de E90 uitgelezen. Drie codes over de motor
30E9 Nitrogen-oxide catalytic converter, ageing
30EA DeNox catalytic converter, sulphurized
29CE Combustion misfires, cylinder 2
...
Bimmerlink gedownload en heb even de demo bekeken, ik zie helaas niks terug over de batterij.quote:Op dinsdag 5 januari 2021 17:15 schreef DX11 het volgende:
[..]
Bimmercode is voor alle leuke opties, dingen aan / uit zetten zoals lampjes, opties in idrive enz, te veel om op te noemen. (Zoek op bimmercode op youtube voor voorbeelden)
Bimmerlink is voor accu koppeling en foutcodes uitlezen, en voor eventueel je uitlaat klep openzetten voor wat leuker geluid.
Beide kan je ze gratis installeren en testen, alleen het daadwerkelijke versturen van de code moet je eerst voor betalen (1malig)
Oh je zit op iphone zeker? Dan werkt het misschien anders. Maar bimmerlink is in ieder geval degene die je moet hebben voor de accu.quote:Op woensdag 6 januari 2021 15:18 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Bimmerlink gedownload en heb even de demo bekeken, ik zie helaas niks terug over de batterij.
Bimmercode kost direct 35,- euro, dus kan 'm niet downloaden zonder te bepalen.
Adapter is inmiddels binnen. Vanavond even kijken.
Noxem monteren! Ik heb meerdere zeer goede ervaringen hiermee.quote:Op woensdag 6 januari 2021 13:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
ja inderdaad. daarom zet ik er originele BMW bougies in, en Bosch bobines. dit is inderdaad een lean mixture blok.
ik heb de codes gewist en zal na 50 km opnieuw uitlezen. er ging bij mij een motorstoringslampje knipperen vanwege een misfire op cilinder 2. er is verder geen lampje gaan branden.
er staat 200.000 op de teller. het is te verwachten dat de katalysator op z'n retour is. auto is net buiten de garantie
Jawel, dat is normaal, de 'rust spanning' van een accu is ~12.6 Volt bij een volle accu, tijdens het laden is de spanning altijd hoger en de accu zal een klein beetje zakken/ontladen na het loshalen van de druppellader. 12.75 is zelfs aan de hoge (dus goede) kant na 24 uur.quote:Op woensdag 6 januari 2021 23:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Mijn ‘oude’ Bosch accu getest. Na 2 dagen van de druppellader gehaald en hij zat op 12.85v. 24 uur later op 12.75v. Lijkt me niet zoals het hoort toch?
Ik zal ook de accu nog in m’n auto testen maar moet voor 1,5 week weg dus haal de minpool er af en dan meer ik ‘m daarna.
Als die 70 goed werkte, voegt een 80 weinig toe tov. 74 vlgns. mij.quote:Op woensdag 6 januari 2021 23:16 schreef xaban06 het volgende:
In mijn E92 325i zit een 70 Ah accu. Als ik op kenteken zoek kom ik uit op een Bosch Blue Dynamic 74 Ah. De 80 Ah variant is maar een tientje duurder.
De 74 of 80 Ah kopen?
Voltage van een onbelaste accu zegt vrij weinig, wat @boegschroef ook al zei.quote:Op woensdag 6 januari 2021 23:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Mijn ‘oude’ Bosch accu getest. Na 2 dagen van de druppellader gehaald en hij zat op 12.85v. 24 uur later op 12.75v. Lijkt me niet zoals het hoort toch?
Ik zal ook de accu nog in m’n auto testen maar moet voor 1,5 week weg dus haal de minpool er af en dan meer ik ‘m daarna.
En je moet dit blijkbaar programmeren, omdat de software de accu ook in de gaten houdt. Maar ik heb van accu gewisseld en niks geprogrammeerd, en hij doet het nog steedsquote:Op donderdag 7 januari 2021 09:49 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als die 70 goed werkte, voegt een 80 weinig toe tov. 74 vlgns. mij.
Da's mooi maar dan heb je dus niks aan die extra ah omdat de auto die nu nooit gaat benutten. Daarnaast gaat je accu minder lang mee omdat de auto nog steeds denkt dat het een oude accu is, dus daar vanuit gaat met laden enz. Zou hem alsnog programmeren, beter later dan nooit.quote:Op donderdag 7 januari 2021 10:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
En je moet dit blijkbaar programmeren, omdat de software de accu ook in de gaten houdt. Maar ik heb van accu gewisseld en niks geprogrammeerd, en hij doet het nog steeds
OBD adapter en software heb ik gekochtquote:Op donderdag 7 januari 2021 10:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
En je moet dit blijkbaar programmeren, omdat de software de accu ook in de gaten houdt. Maar ik heb van accu gewisseld en niks geprogrammeerd, en hij doet het nog steeds
Waarom mag dat wel? Volgens mij mag je die AGM accu's alleen maar via zo'n geschikte lader opladen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 10:16 schreef DX11 het volgende:
Let wel op dat je een druppellader niet rechtstreeks op een AGM accu mag aansluiten, alleen via de rode pool onder de motorkap.
Dat is toch wel tamelijk dom, om producten aan te bieden die niemand kan kopen of bestellenquote:Op donderdag 7 januari 2021 10:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
over acculaders gesproken. de Action heeft deze week een Dunlop druppellader in de aanbieding.
https://www.action.com/nl-nl/p/dunlop-acculader-/
voor 12,95 euro. super aanbieding die loopt van 6 t/m 12 januari. De action is gesloten, alle filialen zijn dicht en online bestellen is niet mogelijk.
Geen idee, staat in de handleiding, misschien dat de auto het omvormt oid.quote:Op donderdag 7 januari 2021 10:21 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waarom mag dat wel? Volgens mij mag je die AGM accu's alleen maar via zo'n geschikte lader opladen.
Dan moet er elektronica tussen zitten, en bij mijn weten zit dat er niet in de kabel waar 600 A startstromen doorheen lopen. Maar wellicht hebben ze daar iets anders voor gevonden.quote:Op donderdag 7 januari 2021 10:33 schreef DX11 het volgende:
[..]
Geen idee, staat in de handleiding, misschien dat de auto het omvormt oid.
Had die getallen van ETK, en 70Ah, accu die nu vervangen wordt, is nog een conventionele accu, geen AGM. Alleen AGM hoef je toch te programmeren ivm. Efficiënte Dynamo's ofzo?quote:Op donderdag 7 januari 2021 10:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
En je moet dit blijkbaar programmeren, omdat de software de accu ook in de gaten houdt. Maar ik heb van accu gewisseld en niks geprogrammeerd, en hij doet het nog steeds
Was een toespeling op Efficient Dynamics.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar een BMW met vanaf fabriek AGM heeft altijd een "regeneratief remsysteem en/of start/stop-systeem"?How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
Lol je hebt iets gedaan om ze boos te maken?quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe het kan weet ik niet maar ik krijg negatieve korting bij Leebmann24.
Ik heb de carterpakking en schroeven bij de dealer besteld. Daar kreeg ik zonder te vragen ook gewoon een aardige korting. De pakking is niet veel duurder dan Winparts, ik meen zelfs goedkoper.quote:Op donderdag 7 januari 2021 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Om nog even terug te komen op de Leebmann24 en Ekris BMW korting.
Hoe het kan weet ik niet maar ik krijg negatieve korting bij Leebmann24.
Eenmaal ingelogd op mijn account zijn de prijzen gewoon hoger dan zonder ingelogd te zijn.
De prijzen van Leebmann24 zijn normaal ietsje lager dan de Ekris BMWshop -met- korting.
Vloer nog droog?quote:Op maandag 11 januari 2021 21:56 schreef daNpy het volgende:
Hij zit weer in elkaar, op de bodemplaat na. Carterpanboutjes aangehaald met 8 Nm + 90 ° en ik moet zeggen dat 8 Nm veel meer is als ik had gedacht
Nieuwe olie en kvs gevuld, morgen de garage vrij maken (alles voor de auto dus ) en starten
En dan weer kvs bijgieten want ik heb zowel achter als voor de thermostaat geleegd door die plug
Hier ook sinds een week of 2 last van (E92 325i). Gister accu vervangen en auto start weer zoals vanoudsquote:Op zondag 10 januari 2021 15:27 schreef zijle het volgende:
Ik heb een ‘10 E91 318i en heb tijdens de herfst/winter maanden vaak problemen met starten. Motor slaat echt paar keer over en pruttel pruttel dan start ie. Dus soms wel 5 á 6 seconden. Verder geen storingslampje en wanneer de motor warm is rijdt hij verder prima. Ik dacht dat hij moeite heeft met koude start (accu?) maar nu startte ik heb vanochtend na nacht een paar graden vorst, en het was gelijk starten-lopen 🤣 Heb een afspraak gemaakt bij de lokale BMW specialist voor vrijdag a.s., benieuwd of die iets zal vinden. Heb het idee dat het probleem bij nat weer erger is, dus ik vermoed iets met de elektronica (sensor o.i.d?)
Geen idee, vanmorgen niet gekeken. Ik hoop het wel jaquote:
1 van de injectors lekt waarschijnlijk. Ken hetzelfde probleem bij een E91 N43 uit 2008.quote:Op zondag 10 januari 2021 15:27 schreef zijle het volgende:
Ik heb een ‘10 E91 318i en heb tijdens de herfst/winter maanden vaak problemen met starten. Motor slaat echt paar keer over en pruttel pruttel dan start ie. Dus soms wel 5 á 6 seconden. Verder geen storingslampje en wanneer de motor warm is rijdt hij verder prima. Ik dacht dat hij moeite heeft met koude start (accu?) maar nu startte ik heb vanochtend na nacht een paar graden vorst, en het was gelijk starten-lopen 🤣 Heb een afspraak gemaakt bij de lokale BMW specialist voor vrijdag a.s., benieuwd of die iets zal vinden. Heb het idee dat het probleem bij nat weer erger is, dus ik vermoed iets met de elektronica (sensor o.i.d?)
Dat is toch in-tank bij een E9x?quote:Op dinsdag 12 januari 2021 12:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
hopelijk is het slechts een vuiltje.
het brandstoffilter is op tijd vervangen, neem ik aan.
Geld besparing.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 12:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
fraai is dat. Brandstof is niet schoon. Een brandstoffilter bij E46 dien je periodiek te vervangen.
Bij E90 zit ie in de tank, zie ik niet de grootte die ik zou verwachten van een brandstoffilter en staat er levenslang bij. er is slechts een reparatie-kit leverbaar.
ben wel erg benieuwd naar de achterliggende gedachte. gewichtsbesparing?
Inderdaad.quote:Op dinsdag 12 januari 2021 16:57 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het is een onderbuikgevoel. Versnellingsbakolie hoeft bij een handbak niet ververst te worden volgens de dealer.
Bij een automaat ligt het anders. In een handbak ligt ook maar 1,4 liter en bij de automaat wel 6 keer zoveel.
Bij een handbak is het slechts smering en bij een automaat speelt de bakolie een veel grotere rol.
Zelf heb ik het idee dat schone olie beter is dan olie die al 2 ton meegedraaid heeft in een bak. met het verversen voer je vuil af.
het aantal kilometers, kun je dat ook zien?quote:Op dinsdag 12 januari 2021 20:21 schreef daNpy het volgende:
De bougies zitten er alweer 5 jaar in zie ik
80dkm. 2 jaar geleden waren ze nog prima, dat is 20dkm geleden. Ik heb al nieuwe in de winkelwagen zittenquote:Op dinsdag 12 januari 2021 20:45 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
het aantal kilometers, kun je dat ook zien?
Zou het kunnen door te weinig olie? De peilstok is ongelofelijk kut ontworpen en geeft aan dat die vol zit tenzij je weet hoe je het af moet lezen. Gaat om een N18 blok trouwens. Gelijk olie erbij gegooid uiteraardquote:Op dinsdag 12 januari 2021 13:42 schreef Andyy het volgende:
P1030 dus toen ik ‘m uitlas.
“ P1030 - Valvetronics Monitoring Sluggish Movement”
“ P1030 Possible Causes
What does this mean?
-Faulty Valvetronic Motor
-Valvetronic Motor harness is open or shorted
-Valvetronic Motor circuit poor electrical connection”
De laatste twee lijken me onwaarschijnlijk. De eerste optie zou meer impact moeten hebben vermoed ik.
Dus ik weet niet wat handig is met deze storing
Vrij apart. Ik merk niks en mijn bougies zitten er al heel wat langer in. Ook rijd ik bijna dagelijks 20km enkele reis, dat is ook niet echt met een warme motor dus.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 14:17 schreef zijle het volgende:
Heb mijn E91 net weer opgehaald, het slechte starten bleek uiteindelijk door 4 ernstig vervuilde bougies te komen. Die zaten er ongeveer 2 jr/25K km in, dus dat ze ernstig vervuild waren had ik niet gedacht. Tank ook sinds een klein jaar ook alleen nog E5 premium benzine.. Anyway, gelukkig geen ernstige gebreken gevonden. Gelijk een oliewissel gedaan dus kunnen we er (hopelijk) weer even tegenaan!
Tot nu toe vervang ik alleen als er ééntje kapot is.quote:Op zondag 17 januari 2021 19:13 schreef daNpy het volgende:
Moet je die bobines bij elke beurt vervangen dan? Volgens mij zijn ze aardig prijzig.
Mijn idee, al doe ik ze liever alle 6 tegelijk als het zover is.quote:Op zondag 17 januari 2021 19:14 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Tot nu toe vervang ik alleen als er ééntje kapot is.
M50 een paar kapotte bobines vervangen in 100000 kms.quote:Op zondag 17 januari 2021 19:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als je op die tour gaat dan blijf je telkens de boel loshalen om een bobine te wisselen.
Zo had mijn pa een Renault Scenic en die stond meerdere keren per jaar bij de garage voor een nieuwe pen-bobine.
...
Als je nog wat extra informatie wilt spit deze site eens door.quote:Op zondag 17 januari 2021 19:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Vanmiddag de bougies en bobines vervangen in m'n e90 LCI. de tweede cilinder gaf misfires.
dit is de bougie uit de tweede cilinder.
[ afbeelding ]
De oude bobines hebben allen roest. Dat zegt mij dat deze niet tijdig vervangen zijn, bij de laatste beurt waarbij de bougies vernieuwd zijn. Een van de bougies is verroest, alsof deze vergeten is. alsof ze maar 3 nieuwe bougies geplaatst hebben.
[ afbeelding ]
Heb nu 4 nieuwe NGK bougies en 4 nieuwe Bosch bobines geplaatst.
Auto rijd weer heerlijk. Motor slaat ook niet meer onverwachts af bij het stoplicht. dat deed deze wel sinds de aankoop. dan heb ik het niet over het start/stop systeem maar echt onverwacht afslaan.
Drie van mijn klanten zijn van hun problemen en ongunstige brandstof verbruik verholpen. In 1 van de gevallen is de katalysator nog verwijderd maar geen problemen met de sensor (het is dan ook oprecht een rustige rijder dus ik denk niet dat die sensor ooit zal oververhitten).quote:Op maandag 18 januari 2021 18:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Graag verneem ik van Noxem-gebruikers wat de ervaringen zijn, niet uit de derde hand.
De katalysator in mijn auto is nog niet leeg geklopt. Ik begrijp dat de noxem-emulator zichzelf beschermd tegen overvoltage, echter hoe zit het met oververhitting van de katalysator.
Een van de oorzaken van het defect raken van de kat. is namelijk oververhitting.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weet van alles een beetje maar net niets.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
quote:Op maandag 18 januari 2021 18:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Inderdaad. pure kunst. Mooi!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
bron: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20210114_54488882quote:Het zou Stefan Kraft van Ermel, die aan de Veendijk woont, niet verbazen als de schade aan zijn BMW - een twee jaar jong exemplaar uit de 3-serie - richting 10.000 euro gaat. ,,In de deur zit een gat, het lijkt wel een granaatinslag. Vroeger waren ze uit op airbags en was je de sigaar als je geen alarm had. Hier zit een peperduur alarmsysteem in, maar dat omzeilen ze gewoon door een draadje door te knippen!’’
De auto stond pal naast een grindpad. Het verbaast Van Ermel dat hij en zijn echtgenote Mariska niets hebben gehoord. ,,Het zal in onze eerste slaap gebeurd zijn. Onder je raam boren ze je hele auto open! Ik zag het pas toen ik naar kantoor wilde gaan.’’. Volgens hem is alles weg wat met techniek te maken heeft. ,,De middenconsole met bediening van het menu, de radio-opbouw, navigatie, het hele dashboard met de metertjes. Het verbaasde me dat het stuur er nog in zat. De overbuurvrouw zei later dat ze rond half twee heel kort een claxon hoorde. Misschien zijn de dieven gestoord.’’
Ook een echtpaar dat aan de Vredemaker woont, zag gisterochtend een flink gat aan de zijkant van hun BMW, een anderhalf jaar jonge BMW Touring (F31). ,,Heb je een klasse 1 alarmsysteem, werkt het niet. Dit is een soort open deur. Ik vind dat zorgwekkend!’’, zegt de eigenaar. Behalve alle elektronica is ook het stuur meegenomen. Op bestelling, voor het buitenland, denkt hij. De F31 heeft een jaar of vijf bestaan, het is een gewild model als het gaat om onderdelen, waar ook nog eens de nieuwste software op staat.’’
Beelden die gemaakt zijn met de camera in hun deurbel, tonen om 3.19 uur twee lieden op, grijze gestalten. Een had een helm in de hand, kennelijk reden ze op een brommer of motor. De BMW-eigenaar hoopt dat mensen in de buurt op hun camera willen kijken, of er tussen pakweg 2 en 4 uur in de nacht van dinsdag op woensdag beelden zijn van de dieven, al dan niet rijdend op de motor. ,,Ik ben ervan overtuigd dat er iemand anders is die ze duidelijker op beeld heeft staan.’’. Het derde slachtoffer die nacht is een inwoner van de Paaldijk. Hij schreef dat bij de BMW-dealer werd verteld ’dat ze niet meer dan drie tot vier minuten nodig hebben’. Een vrouw schreef dat dit een paar maanden terug ook is gebeurd bij auto’s die in de Lage Hoek en omgeving stonden.
De bewoners van een huis aan de Noorderdracht werden half oktober bestolen van het stuur met airbag van een BMW uit de 1-serie. Hierbij was de achterruit ingeslagen. Een vrouw die aan de Bangert woont mist een airbag en delen van het dashboard, ook van een BMW, die in dezelfde nacht op een of andere manier is geopend.
Tweemaal
Ook Jeroen van Santen reageerde op het bericht. Hij woont aan de Dijkgraaf en was enkele jaren terug twee keer de pisang. Het hele dashboard met het technische gedeelte van zijn BMW werd gestolen, een keer netjes gedemonteerd en zeven maanden later gebeurde precies hetzelfde. Alleen werd alles toen ruw verwijderd. De schade bedroeg elke keer tussen de 6000 en 7000 euro. Hoe de dieven waren binnengekomen was beide keren niet te zien. Van Santen vermoedt dat het signaal van zijn autosleutel op een of andere manier was gekopieerd. Hij rijdt inmiddels zekerheidshalve in een ander merk. ,,Het betreft steeds BMW, heel apart.’’
Politiewoordvoerder Derk Burger bevestigt dat er vier diefstallen uit auto’s zijn geweest in de Bangert en Oosterpolder en dat de politie deze in onderzoek heeft. Hij houdt zich aanbevolen voor tips en getuigen, via 0900-8844. Merken wil de politie niet noemen. Ook kan de woordvoerder niet zeggen of hier sprake is van ’mobiel banditisme’, het verschijnsel dat een georganiseerde bende een rooftocht door het land maakt. ,,Diefstal van onderdelen uit auto’s, zoals airbag, navigatie, dashboard en stuur, komt vaker voor. Die zijn gewild voor doorverkoop. Alleen de methodes om binnen te komen verschillen. Probleem voor de eigenaar is dat je de spullen waar het hier om gaat niet zo makkelijk uit je auto haalt ’s avonds. Het enige dat we kunnen aanraden is de auto op een goed verlichte plaats te parkeren. Zie je iets verdachts, meldt het bij de politie.’’
Kat- en muisspel
De directie van BMW-dealer Dusseldorp in Hoorn, waar de auto van Kraft van Ermel inmiddels voor reparatie staat, stelt dat hij nog niet veel heeft gehoord van dergelijke brute diefstallen, maar dat het voor zover hem bekend niet altijd om BMW gaat, maar dat het ook voorkomt bij VW en Audi.
Andrew Mason, communicatiemanager van BMW Nederland, stelt dat het een kat en muisspel is en dat de georganiseerde misdaad steeds een nieuwe methode vindt om nieuwe beveiligingstechnieken te omzeilen. ,,Alle BMW’s worden uitgerust met de nieuwste anti-diefstalmaatregelen en -technologieën. Ik kan daar niet in detail op ingaan, maar ook de georganiseerde misdaad blijft zich helaas ontwikkelen. Alles is kapot te maken. En tegen een baksteen door je raam is helemaal niets opgewassen. Dan gaat het alarm wel af, maar ze zijn heel behendig en snel.’’
Ook VW is meermalen doelwit, stelt Mason. ,,Dure onderdelen van populaire modellen, daar zijn ze op uit. Bij Volkswagen hebben ze voor de navigatie, die veel gestolen werd, een stalen kap met een slot erop ontwikkeld. Een soort kluisje. Tot zo ver zou je dan moeten gaan.’’
Hij heeft vorig jaar gehoord van een andere plek in een BMW waar het alarm onklaar kon worden gemaakt. ,,Het gaat om heel specifieke kennis, die bij bepaalde modellen werkt. Elk jaar worden we een of twee keer gebeld dat er weer een golf aan inbraken gaande is. Het lijkt om een specifieke bende te gaan die even huishoudt in een wijk, waarna je een hele tijd niets meer hoort."
BMW’s lijken momenteel het doelwit te zijn van criminelen die uit zijn op elektronica en airbags aan boord. In de nacht van dinsdag op woensdag zijn zeker vier BMW’s in de wijk Bangert en Oosterpolder leeggeroofd: op de Veendijk, de Vredemaker en de Paaldijk (twee maal). Bijzonder is dat in drie gevallen het alarm werd uitgeschakeld door op de plek waar een draad achter loopt een gat in de deur aan de be stuurderskant te maken om die door te knippen."
Nee maar ik bedoelde meer dat ze zeggen dat het alarm niet heeft geholpen, nee goh een alarm klasse 1 helpt niet tegen inbraak.quote:Op maandag 18 januari 2021 21:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
Geen idee. Deurrubbers zullen wel wat trillingen dempen echter ziet het er niet uit als boren. De schade van dat gat is zo groot.
Klasse Startonderbreker (voorheen Kiwa SCM Alarm Klasse 1)
Omgekeerde wereld om de auto-eigenaar te betichten van een te goedkoop alarm.
Heb je het al? Anders kijk ik even in de schuur naar de zomervelgen.quote:Op maandag 18 januari 2021 18:21 schreef Hyperdude het volgende:
Waar kan je de passende wielmaten vinden?
In dit geval voor een 2015 F11 528iX LCI.
Alle F10/F11 hetzelfde, of bv. afwijkende ET?
Geen idee waar te zoeken en TIS is ook niet zo maar meer beschikbaar door BMW advocaten ofzo
Kunnen natuurlijk ook de huidige velgen demonteren en even aan de binnenkant spieken, maar dat is wat onhandig momenteel.
Ik heb nog niks.quote:Op maandag 18 januari 2021 22:13 schreef Sheffield het volgende:
[..]
Heb je het al? Anders kijk ik even in de schuur naar de zomervelgen.
Sowieso heb ik een Duitse prijslijst die iig de bandmaat en velgbreedte beschrijft
Thnx, man.quote:Op maandag 18 januari 2021 22:26 schreef Sheffield het volgende:
https://i.ibb.co/YRtPrTp/IMG-20210118-221918366.jpg
[ afbeelding ]
Mooi. Bedankt dat je het hebt uitgezocht.quote:Op maandag 18 januari 2021 22:37 schreef Sheffield het volgende:
In die pdf staan alle maten. Meeste zijn net onder de et20
Geen probleem.quote:Op maandag 18 januari 2021 22:47 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Mooi. Bedankt dat je het hebt uitgezocht.
Morgen 10 graden.quote:Op maandag 18 januari 2021 22:59 schreef Sheffield het volgende:
[..]
Geen probleem.
Wel koud in de schuur
Zitten we dan met onze xDrivequote:Op maandag 18 januari 2021 23:05 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Morgen 10 graden.
Lente komt er aan.
Of klimaat doet raar.
Vloerverwarmingquote:Op maandag 18 januari 2021 22:59 schreef Sheffield het volgende:
[..]
Geen probleem.
Wel koud in de schuur
Ookwel genoemd: opwarming van de aarde.quote:
Je bent de enige met x hier, volgens mij.quote:
Idd, nog meer belasting betalen, no thank youquote:Op dinsdag 19 januari 2021 10:15 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Je bent de enige met x hier, volgens mij.
http://www.bmwstylewheels.com/5/F10+quote:Op maandag 18 januari 2021 18:21 schreef Hyperdude het volgende:
Waar kan je de passende wielmaten vinden?
In dit geval voor een 2015 F11 528iX LCI.
Alle F10/F11 hetzelfde, of bv. afwijkende ET?
Geen idee waar te zoeken en TIS is ook niet zo maar meer beschikbaar door BMW advocaten ofzo
Kunnen natuurlijk ook de huidige velgen demonteren en even aan de binnenkant spieken, maar dat is wat onhandig momenteel.
quote:Op dinsdag 19 januari 2021 10:30 schreef NoComment het volgende:
[..]
http://www.bmwstylewheels.com/5/F10+
Alstu
quote:Op maandag 18 januari 2021 18:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
Inderdaad. pure kunst. Mooi!LOLSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Weet van alles een beetje maar net niets.
Collega van mij heeft een paar jaar geleden eentje helemaal aangepakt.quote:Op zondag 24 januari 2021 21:09 schreef pvdplanet het volgende:
Weet niet wat het is, heb in veel BMW's gereden of gezeten maar dit is er eentje waarvan de nekharen echt overeind gaan staan.
Die dikke heupen en achterbumper met 'exposed tires'.
Lichtgewicht en standaard sperdiffentieel.
Interieur voelt en ruikt als een Engelse sportwagen uit de 60's
Het mechanische gevoel en diepe metalige motorsound.
Zulks wordt niet meer gemaakt.
De prijzen zullen aardig stijgen de komende 5 jaar dus het is nu of nooit.
quote:Op maandag 1 februari 2021 16:43 schreef pvdplanet het volgende:
Duurt nog effe voor de dikheup hier staat. Dus uit vorfreude maar wat spul besteld:
-new old stock cassettehouder/armsteun
(is defect, staat op de optielijst dus wil 'm werkend hebben)
-Upgrade naar 300mm schijven voor (3.0i) met ATE schijven & ceramic blokken rondom. Incl. ATE remvloeistof
-Genoeg verf om de velgen in A80 Ferric Grey te spuiten
-Nieuw deurrubber ivm scheurtje.
-Onderhoudspakket met Mahle filters, 7 liter BMW 5w-40, BMW MTF LT-2 en Kroon Racing 75w-140 voor het sperdiff.
-Leder schoonmaak en conditioner pakket.
Straks elke avond lekker knutselen totdat het perfect is 😍
Gefeliciteerd! Ontzettend gaaf ding. Is er nog iets specifiek extra aantrekkelijk aan de eerste serie?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 18:56 schreef pvdplanet het volgende:
[ afbeelding ]
Deal is done. Nu wachten op een NL kenteken.
Zeldzaam wagentje, 1720 stuks gebouwd in de eerste serie.
Dit wordt de 2e zwarte Z3 coupe uit 1998 in Nederland
Gebeurt heel vaak op de E39. Heb het ook gehad. ABS/DSC pomp idd kapot (soms alleen de elektronica, dat scheelt dan weer in de prijs geloof ik). Bij mij was ook de mechaniek stuk. Was zo'n EUR 300 alles bij elkaar.quote:Op maandag 1 februari 2021 18:43 schreef xaban06 het volgende:
Sindskort heb ik dat de DSC/ABS/Rem lampjes alle 3 tegelijk branden op mijn E92 (niet altijd trouwens, maar 9 van de 10 keer wel). Als ik er op zoek kom ik tegen dat de ABS/DSC pomp defect is.
Iemand bekend met dit probleem?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |