abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_196561876
Na een wat minder prettige samenloop van omstandigheden hebben mijn ouders er voor gekozen mijn broer te onterven.
Ik zelf heb nog niet compleet gebroken met mijn broer maar door de omstandigheden, en mijn reflecteren op het contact en dan voornamelijk met zijn partner, is het contact op het moment ook nul.

Dus ik heb mij een beetje ingelezen en dan kom je te zitten met de legitieme portie. Wat dus inhoud dat mijn broer alsnog op 1/4e aanspraak maakt en ik daar als enige erfgenaam voor verantwoordelijk zal zijn.
En omdat het vrij staat van verkoop ik dus wel 1/4e deel moet overmaken naar hem zodra zij allebeide zijn overleden.

Wat ik gelezen heb is dat hier dan een lening voor aangeschaft kan worden maar daar zit ik zelf dan weer niet op te wachten.

Wat is nu verstandig?
Op het moment heb ik natuurlijk gewoon mijn betaal- en spaarrekening(welke gewoon als buffer is met de lage rente)
Daarnaast een indexbeleggingsrekening zodat ik nog iets van geld verdien op mijn reserves, en wat uitstaand geld in crypto's wat ik voor lange termijn heb uitstaan.
Zit ook nog te denken over een lijfrente maar dat is dus afhankelijk van de huidige situatie.

Ik weet dus wel iets over financiële dingen al is het summier, maar wat ik mij dan afvraag is of er iets is voor gevallen zoals deze?
Elke maand een X-bedrag naar iets waar ik dan mijn broer zijn legitieme portie direct mee kan betalen mocht zoiets voorkomen zonder dat ik daar zelf bij kan voor het overlijden van mijn ouders. Al zou het gedeeltelijk zijn.

Ervaringen over hoe zoiets is overkomen, goed of slecht en zonder advies, zijn ook welkom natuurlijk

[ Bericht 3% gewijzigd door Brammmetje op 05-12-2020 11:33:53 ]
  zaterdag 5 december 2020 @ 11:38:37 #2
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_196562071
Je betaald hem toch vanuit de erfenis.
Zodra die vrijkomt, en hij aanspraak maakt op zijn legitieme portie, dan betaal je hem vanuit het geld wat ge-erft is.

Ik snap niet waarom je daarvoor geld zou moeten reserveren..
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_196562097
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:38 schreef Folkwin het volgende:
Je betaald hem toch vanuit de erfenis.
Zodra die vrijkomt, en hij aanspraak maakt op zijn legitieme portie, dan betaal je hem vanuit het geld wat ge-erft is.

Ik snap niet waarom je daarvoor geld zou moeten reserveren..
Dit, en daarbij hoef je hem enkel te betalen indien hij zijn portie opeist.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_196562114
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:38 schreef Folkwin het volgende:
Je betaald hem toch vanuit de erfenis.
Zodra die vrijkomt, en hij aanspraak maakt op zijn legitieme portie, dan betaal je hem vanuit het geld wat ge-erft is.

Ik snap niet waarom je daarvoor geld zou moeten reserveren..
Misschien is er geen cash geld en zit het vermogen in de woning en spullen. (wellicht dat TS die dingen zelf wil houden ipv te verkopen)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zaterdag 5 december 2020 @ 11:47:21 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_196562180
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:25 schreef Brammmetje het volgende:
Wat is nu verstandig?
-mag iets minder-

[ Bericht 17% gewijzigd door Rene op 05-12-2020 16:14:05 ]
So we just called him Fred
  zaterdag 5 december 2020 @ 11:48:24 #6
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_196562203
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:42 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Misschien is er geen cash geld en zit het vermogen in de woning en spullen. (wellicht dat TS die dingen zelf wil houden ipv te verkopen)
In dat gevalt moet je geld reserveren, maar doet niet af aan dat het eigenlijk niet heel complex is.
Als zijn broer 1/4 op kan eisen zouden er nog twee andere erfgenamen zijn. Als hij het huis wil houden (niet verkopen) zal hij alle erfgenamen uit moeten kopen. (ieder 1/4 deel). Maar of zijn broer wel of niet onterfd is hierbij zover ik kan beoordelen niet relevant.

Daarnaast kunnen zijn ouders ook via een testament (of bij leven) eea regelen qua nalatenschap waardoor dat buiten de erfenis valt.
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_196562224
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:38 schreef Folkwin het volgende:
Je betaald hem toch vanuit de erfenis.
Zodra die vrijkomt, en hij aanspraak maakt op zijn legitieme portie, dan betaal je hem vanuit het geld wat ge-erft is.

Ik snap niet waarom je daarvoor geld zou moeten reserveren..
Omdat ik het meteen verschuldigd ben(mocht hij aanspraak doen) nog voor verkoop van onroerend goed en dergelijke. En mijn ouders hebben geïnvesteerd in onroerend goed.
Dat in zo'n mate dat ik niet zelf heel makkelijk 1/4e kan opbrengen op het moment. Maar misschien met 20jr wel en waarvoor misschien iets bestaat waar ik niet van weet om mij daarmee in te dekken.
  zaterdag 5 december 2020 @ 11:52:25 #8
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_196562252
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:49 schreef Brammmetje het volgende:
Omdat ik het meteen verschuldigd ben(mocht hij aanspraak doen) nog voor verkoop van onroerend goed en dergelijke. En mijn ouders hebben geïnvesteerd in onroerend goed.

Volgens mij niet hoor. Je hoeft pas op te hoesten als hij het opeist en alles volledig afgewikkeld is. Hij kan niet een uur nadat beide ouders overleden zijn de erfenis opeisen.

Daarnaast kan je dan ook een huis op zijn naam zetten (welke de waarde van zijn legitieme portie vertegenwoordigd). Dan hoef je ook geen cash te geven.

Ik denk echt dat je het overdenkt.. persoonlijk zou ik me meer druk maken over de erfbelasting bij vastgoed.
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_196562357
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:49 schreef Brammmetje het volgende:

[..]

Omdat ik het meteen verschuldigd ben(mocht hij aanspraak doen) nog voor verkoop van onroerend goed en dergelijke. En mijn ouders hebben geïnvesteerd in onroerend goed.
Dat in zo'n mate dat ik niet zelf heel makkelijk 1/4e kan opbrengen op het moment. Maar misschien met 20jr wel en waarvoor misschien iets bestaat waar ik niet van weet om mij daarmee in te dekken.
Misschien doen ze het al maar indien niet is het misschien een idee als je ouders nu al elk jaar een deel op papier aan je schenken. Zo is er straks minder te verdelen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zaterdag 5 december 2020 @ 12:09:19 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196562468
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:01 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Misschien doen ze het al maar indien niet is het misschien een idee als je ouders nu al elk jaar een deel op papier aan je schenken. Zo is er straks minder te verdelen.
Die schenkingen tellen naar het schijnt ook mee voor het bepalen van de hoogte van de legitieme portie.
The love you take is equal to the love you make.
pi_196562790
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:49 schreef Brammmetje het volgende:

[..]

Omdat ik het meteen verschuldigd ben(mocht hij aanspraak doen) nog voor verkoop van onroerend goed en dergelijke. En mijn ouders hebben geïnvesteerd in onroerend goed.
Dat in zo'n mate dat ik niet zelf heel makkelijk 1/4e kan opbrengen op het moment. Maar misschien met 20jr wel en waarvoor misschien iets bestaat waar ik niet van weet om mij daarmee in te dekken.
Jij bent het toch niet verschuldigd? Jij hebt recht op 3/4 en je broer op 1/4. Jullie krijgen deze pas nadat de erfenis is afgewikkeld.
  zaterdag 5 december 2020 @ 12:34:08 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196562807
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:32 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Jij bent het toch niet verschuldigd? Jij hebt recht op 3/4 en je broer op 1/4. Jullie krijgen deze pas nadat de erfenis is afgewikkeld.
De broer heeft 5 jaar de tijd om zijn legitieme portie op te eisen. Dus de erfenis kan dan al afgewikkeld zijn, imo.
The love you take is equal to the love you make.
pi_196562817
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:49 schreef Brammmetje het volgende:
Omdat ik het meteen verschuldigd ben(mocht hij aanspraak doen) nog voor verkoop van onroerend goed en dergelijke. En mijn ouders hebben geïnvesteerd in onroerend goed.
Dat in zo'n mate dat ik niet zelf heel makkelijk 1/4e kan opbrengen op het moment. Maar misschien met 20jr wel en waarvoor misschien iets bestaat waar ik niet van weet om mij daarmee in te dekken.
Zoals ik het lees, leven je beide ouders nog. In dat geval als 1 ouder overlijdt*, is er nog niets te verdelen, de overgebleven ouder erft de helft plus een kindsdeel van de totale boedel. De kinderen hebben dan een niet-opeisbare vordering op e overgebleven ouder. - edit - bij 2 kinderen, wordt de boedel in 6-en gedeeld, ieder kind erft 1/6 in de vorm van die niet-opeisbare vordering, en de overgebleven ouder erft 2/3

*overigens zullen de kinderen dan wel al erfbelasting moeten betalen, dus er zal wel credits moeten zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 december 2020 @ 12:36:58 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196562834
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoals ik het lees, leven je beide ouders nog. In dat geval als 1 ouder overlijdt*, is er nog niets te verdelen, de overgebleven ouder erft de helft plus een kindsdeel van de totale boedel. De kinderen hebben dan een niet-opeisbare vordering op e overgebleven ouder.

*overigens zullen de kinderen dan wel al erfbelasting moeten betalen, dus er zal wel credits moeten zijn.
De langstlevende betaalt die erfbelasting.
The love you take is equal to the love you make.
pi_196562865
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:36 schreef Lienekien het volgende:
De langstlevende betaalt die erfbelasting.
:N de erven. Been there, seen that.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 december 2020 @ 12:41:39 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196562895
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:39 schreef blomke het volgende:

[..]

:N de erven. Been there, seen that.
quote:
Als u bent getrouwd en uw man/vrouw komt te overlijden, is de wettelijke regeling voor het erfrecht als volgt: als langstlevende krijgt u alle bezittingen en schulden op naam. Kinderen zijn ook erfgenamen, maar kunnen hun erfdeel nog niet opeisen. De kinderen krijgen hun erfdeel in de vorm van een vordering op de langstlevende ouder. De kinderen kunnen in beginsel hun erfdeel pas opeisen als de langstlevende ouder overlijdt. Bij testament kunnen allerlei andere regelingen zijn getroffen.

Als uw man/vrouw komt te overlijden krijgen de kinderen dus nog geen erfdeel uitbetaald. De belastingdienst heft echter wel erfbelasting over de vorderingen die de kinderen hebben verkregen (mits de vordering per kind hoger is dan het vrijgestelde bedrag van ¤ 20.371,- (cijfers 2018). Als er voor de kinderen erfbelasting is verschuldigd, moet de langstlevende die erfbelasting betalen.
https://denotarissen.nl/b(...)rste-ouder-overlijdt
The love you take is equal to the love you make.
pi_196562935
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Die schenkingen tellen naar het schijnt ook mee voor het bepalen van de hoogte van de legitieme portie.
Is het niet zo dat schenkingen alleen in het laatste jaar voor het overlijden meetellen in een erfenis?

Tenminste zo hebben wij dat wel meegemaakt, een paar jaar de maximale belastingvrije schenking mogen ontvangen, maar de laatste schenking werd alsnog meegenomen bij het berekenen van de erfbelasting.

Nu was er bij ons dan geen sprake van dat er iemand buitengesloten werd bij die jaarlijkse schenking, en volgens mij zijn er ook geen rechten aan te verlenen in de vorm van jij krijgt iets, dus ik moet evenveel krijgen?

[ Bericht 0% gewijzigd door PieterCornelis op 05-12-2020 16:51:03 (Kleine toevoeging) ]
  zaterdag 5 december 2020 @ 12:48:56 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196562979
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:46 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Is het niet zo dat schenkingen alleen in het laatste voor het overlijden meetellen in een erfenis?

Tenminste zo hebben wij dat wel meegemaakt, een paar jaar de maximale belastingvrije schenking mogen ontvangen, maar de laatste schenking werd alsnog meegenomen bij het berekenen van de erfbelasting.

Nu was er bij ons dan geen sprake van dat er iemand buitengesloten werd bij die jaarlijkse schenking, en volgens mij zijn er ook geen rechten aan te verlenen in de vorm van jij krijgt iets, dus ik moet evenveel krijgen?
Voor zover ik weet gaat dat bij het berekenen van de legitieme portie verder terug.
The love you take is equal to the love you make.
pi_196563084
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:48 schreef Folkwin het volgende:

[..]

In dat gevalt moet je geld reserveren, maar doet niet af aan dat het eigenlijk niet heel complex is.
Als zijn broer 1/4 op kan eisen zouden er nog twee andere erfgenamen zijn. Als hij het huis wil houden (niet verkopen) zal hij alle erfgenamen uit moeten kopen. (ieder 1/4 deel). Maar of zijn broer wel of niet onterfd is hierbij zover ik kan beoordelen niet relevant.

Daarnaast kunnen zijn ouders ook via een testament (of bij leven) eea regelen qua nalatenschap waardoor dat buiten de erfenis valt.
Nee, ik ben dan de enige erfgenaam. Mijn broer heeft door legitieme portie 1/4e recht. Wat ik als enig erfgenaam hem zou moeten voldoen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoals ik het lees, leven je beide ouders nog. In dat geval als 1 ouder overlijdt*, is er nog niets te verdelen, de overgebleven ouder erft de helft plus een kindsdeel van de totale boedel. De kinderen hebben dan een niet-opeisbare vordering op e overgebleven ouder. - edit - bij 2 kinderen, wordt de boedel in 6-en gedeeld, ieder kind erft 1/6 in de vorm van die niet-opeisbare vordering, en de overgebleven ouder erft 2/3

*overigens zullen de kinderen dan wel al erfbelasting moeten betalen, dus er zal wel credits moeten zijn.
Ja ze leven beide nog.

En hoe verder?
pi_196563106
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:49 schreef Brammmetje het volgende:

[..]

Omdat ik het meteen verschuldigd ben(mocht hij aanspraak doen) nog voor verkoop van onroerend goed en dergelijke. En mijn ouders hebben geïnvesteerd in onroerend goed.
Dat in zo'n mate dat ik niet zelf heel makkelijk 1/4e kan opbrengen op het moment. Maar misschien met 20jr wel en waarvoor misschien iets bestaat waar ik niet van weet om mij daarmee in te dekken.
Zou je dit probleem dan niet voorleggen bij je ouders?

Beste pa en ma, begrijpelijk dat je ... probeert te onterven, maar hij heeft alsnog recht zijn legitieme portie, kunnen jullie daar alvast iets voor regelen zodat ik straks niet voor dat afwikkelen op moet draaien?

Voor jou het makkelijkste/rustigst en voor je broer het meest transparante zou zijn wanneer een derde partij/notaris de erfenis zou afwikkelen, dan kan jij jezelf daar ook achter "verschuilen".
pi_196563170
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:58 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Zou je dit probleem dan niet voorleggen bij je ouders?

Beste pa en ma, begrijpelijk dat je ... probeert te onterven, maar hij heeft alsnog recht zijn legitieme portie, kunnen jullie daar alvast iets voor regelen zodat ik straks niet voor dat afwikkelen op moet draaien?

Voor jou het makkelijkste/rustigst en voor je broer het meest transparante zou zijn wanneer een derde partij/notaris de erfenis zou afwikkelen, dan kan jij jezelf daar ook achter "verschuilen".
Eens.

Maar ik denk ik leg het even voor een compleet neutraal forum. Zoals velen genoeg ervaring met "adviseurs" op financieel gebied waar het misgelopen is
pi_196563548
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 13:02 schreef Brammmetje het volgende:

[..]

Eens.

Maar ik denk ik leg het even voor een compleet neutraal forum. Zoals velen genoeg ervaring met "adviseurs" op financieel gebied waar het misgelopen is
Met alle respect voor de mede Fok-ers, er zitten best wat mensen tussen die slimme reacties posten. Maar net zoals "financiële adviseurs" komen veel reacties toch neer op eigen ervaringen en voorkeuren hoe iets zou moeten zijn, en dan niet zoals het in het echt werkt.

Ik denk zelf dat wanneer je ouders wat hebben opgebouwd, zullen ze vast ook wel al werken met een vaste notaris? Misschien moeten ze het testament nog aanpassen, of ze hebben de notaris voor wat anders nodig en dan ga je een keer mee?

Op sommige momenten zal de notaris er je misschien even niet bij willen hebben, maar wanneer je ouders van te voren aangeven dat je mee komt om antwoorden te krijgen op bepaalde vragen/onzekerheden waar je mee zit voor iets wat hopelijk in de verre toekomst zal gaan spelen, dan zal hij je ook antwoorden willen geven.

En misschien kan hij je ouders dan gelijk een beter advies geven door bepaalde aanpassingen in het testament te adviseren?

Ik ben zelf ook maar een mede Fok-er.
pi_196564527
Waarom heeft hij alsnog recht op 1/4e?
pi_196564576
Maar als hij 1/4 deel van het vastgoed erft, dan heeft hij toch niet gelijk recht op geld? Dat komt pas als je het vastgoed verkoopt.
.
pi_196564737
Ik heb er werkelijk nul verstand van, maar ik wou toch even zeggen dat ik het raar vind dat als jouw ouders je broer onterven dat hij dan klaarblijkelijk wel nog ergens recht op heeft na hun overlijden.

Wat heeft dat onterven dan voor zin?

:@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 5 december 2020 @ 14:58:09 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196564988
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:29 schreef Fer het volgende:
Maar als hij 1/4 deel van het vastgoed erft, dan heeft hij toch niet gelijk recht op geld? Dat komt pas als je het vastgoed verkoopt.
Nee, natuurlijk niet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_196565319
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:42 schreef vosss het volgende:
Ik heb er werkelijk nul verstand van, maar ik wou toch even zeggen dat ik het raar vind dat als jouw ouders je broer onterven dat hij dan klaarblijkelijk wel nog ergens recht op heeft na hun overlijden.

Wat heeft dat onterven dan voor zin?

:@
Je kunt een kind nooit volledig onterven maar wel voor de helft van zijn deel.
No bitch to me
pi_196565452
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:29 schreef Fer het volgende:
Maar als hij 1/4 deel van het vastgoed erft, dan heeft hij toch niet gelijk recht op geld? Dat komt pas als je het vastgoed verkoopt.
Een legitieme portie bestaat uitsluitend uit geld, dus erft men geen vastgoed.

Dat deel zal na, tijdens, het afwikkelen van de erfenis uitgekeerd worden uit de tegoeden van de erfenis of anders na verkoop van een gedeelte van het vastgoed. (Aanname.)
pi_196565496
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:26 schreef Black_Phillip het volgende:
Waarom heeft hij alsnog recht op 1/4e?
https://www.erfwijzer.nl/(...)%20de%20nalatenschap.
pi_196565556
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:42 schreef vosss het volgende:
Ik heb er werkelijk nul verstand van, maar ik wou toch even zeggen dat ik het raar vind dat als jouw ouders je broer onterven dat hij dan klaarblijkelijk wel nog ergens recht op heeft na hun overlijden.

Wat heeft dat onterven dan voor zin?

:@
Je hebt niet om je ouders gevraagd hé. Om die reden is bij onterving altijd nog recht op de helft van je legitieme portie.

Off topic: Ik en mijn zussen zijn door mijn vader onterfd. Maar door te hertrouwen en de bezittingen voornamelijk op de naam van zijn vrouw te zetten en de rest in lijfrentes om te zetten heeft hij ons in de praktijk echt wel totaal onterfd. Van een oom heb ik begrepen dat hij na veertig jaar geen contact nog altijd even rancuneus is.
Ik heb hem ook onterfd mocht ik eerder overlijden. Nu is dat volledig maar bij het opstellen had hij ook nog recht op de helft. In het testament staat dan ook letterlijk dat ik hem verzoek zijn deel niet op te eisen uit respect.
pi_196566000
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoals ik het lees, leven je beide ouders nog. In dat geval als 1 ouder overlijdt*, is er nog niets te verdelen, de overgebleven ouder erft de helft plus een kindsdeel van de totale boedel. De kinderen hebben dan een niet-opeisbare vordering op e overgebleven ouder. - edit - bij 2 kinderen, wordt de boedel in 6-en gedeeld, ieder kind erft 1/6 in de vorm van die niet-opeisbare vordering, en de overgebleven ouder erft 2/3

*overigens zullen de kinderen dan wel al erfbelasting moeten betalen, dus er zal wel credits moeten zijn.
Overgebleven ouder is eigenaar van de helft.
Van de overlijdende ouder, die "van de helft eigenaar is" zijn 3 erfgenamen: Partner + 2 kinderen.
Je bodoelde het wel zo, maar een "minder bekende met de materie" kan het misschien verkeerd interperteren.
pi_196566389
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:46 schreef PieterCornelis het volgende:

Is het niet zo dat schenkingen alleen in het laatste - - voor het overlijden meetellen in een erfenis?

- jaar -?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196566450
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:57 schreef Brammmetje het volgende:

Ja ze leven beide nog.

En hoe verder?
Hoe verder: pas bij het overlijden van de laatste erflater, kan je broer om z'n legitieme deel komen. Dus als je ouders voor die tijd op slinkse wijze, de woning(en?) & het geld (ook zijn legitieme portie) overhevelen naar legatarissen & erfgenamen.....overigens worden giften&schenkingen ook meegerekend bij het bepalen van de legitimaire massa. De legitimaire massa is gelijk aan de omvang van de nalatenschap op datum overlijden van de erflater te vermeerderen met de giften die erflater tijdens zijn leven heeft gedaan. De legitieme portie (de helft van het breukdeel dat de erfgenamen krijgen) wordt over de legitimaire massa berekend. Het erfdeel van de erfgenamen slechts over de nalatenschap.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 05-12-2020 20:46:57 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196566637
Ik wist niet dat het zo geregeld was maar het is toch absurd dat je kinderen verplicht geld moet nalaten. Is dit archaïsche regelgeving die men tot nu toe vergeten is af te schaffen?

Wat is ooit de achterliggende gedachte geweest om het zo te regelen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196566738
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 16:53 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik wist niet dat het zo geregeld was maar het is toch absurd dat je kinderen verplicht geld moet nalaten. Is dit archaïsche regelgeving die men tot nu toe vergeten is af te schaffen?

Wat is ooit de achterliggende gedachte geweest om het zo te regelen?
Als je als kind je ouders niet hebt gewenst, is enige tegemoetkoming die max 50% van je erfdeel. Hoe het met legaten zit, weet ik dan niet; kan TS' ouders de hele boedel als legaat uitkeren aan TS??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196567751
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 16:39 schreef blomke het volgende:

[..]

- jaar -?
half jaar dacht ik.
  zaterdag 5 december 2020 @ 18:17:49 #37
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_196567803
Ben echt blij met mij familie wanneer ik dit soort dingen lees. Lastige zaak TS.
pi_196567818
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 16:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je als kind je ouders niet hebt gewenst, is enige tegemoetkoming die max 50% van je erfdeel. Hoe het met legaten zit, weet ik dan niet; kan TS' ouders de hele boedel als legaat uitkeren aan TS??
Uiteraard niet, dat zou een mega maas in de wet zijn. Eerst die 50% uitkeren aan kinderen en dan komen de legaten pas aan de beurt. Als iemand echt onterfd moet worden dan zal je met een strakker plan moeten komen. Vooral ruim voor het overlijden de boel schenken of op andere wijze overdoen komt het op neer. Dat zijn vaak wel meer jaren plannen als het om redelijke bedragen gaat.
pi_196570007
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Uiteraard niet, dat zou een mega maas in de wet zijn. Eerst die 50% uitkeren aan kinderen en dan komen de legaten pas aan de beurt. Als iemand echt onterfd moet worden dan zal je met een strakker plan moeten komen. Vooral ruim voor het overlijden de boel schenken of op andere wijze overdoen komt het op neer. Dat zijn vaak wel meer jaren plannen als het om redelijke bedragen gaat.
:N

Een legaat van een geldbedrag of bepaalde goederen wordt altijd als eerste uitgekeerd en gaat dus voor op de andere erfgenamen. Zij krijgen het restant van de erfenis.

Misschien heeft @Brammmetje hier iets aan: https://www.erfrechtshulp.nl/erfenis/onterven-meerwaarde-legaat/
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196570250
Al was mijn kind nog zo’n etterbak ik zou die nooit ont-erven. Je hebt dan met je eigen genen dit gecreëerd maar goed.

Ik hoef helemaal geen erfenis van mijn ouders, kan mezelf prima bedruipen. Ze schenken het maar aan mijn kinderen ofzo.
Vakman pur sang
pi_196570717
Als jij de panden wil houden om van te leven of in 1 van de panden wil wonen kan je een hypotheek opnemen ter hoogt van de legitieme portie van je broer plus de erfbelasting die jij zelf moet betalen.. Ik verwacht geen probleem als jij zelf 3/4 van het onroerend goed erft min natuurlijk de erfbelasting.

Het zou verstandig kunnen zijn om alles te houden ipv een pand te verkopen voor de erfbelasting en legitiema portie. Met een pand kan je dmv huur geld verdienen. Als je het verkoopt en daarvan de belasting en legitieme portie betaalt ben je het helemaal kwijt.

De hypotheek kan je met de huur afbetalen.
  zaterdag 5 december 2020 @ 21:26:39 #42
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_196570913
Ik zou me nog niet te druk maken. Tenzij je ouders de tachtig al aantikken natuurlijk.

Na het overlijden van de laatste ouder heeft je broer vijf jaar de tijd om kenbaar te maken of hij zijn legitieme portie wil opeisen. Die termijn kun jij tzt verkorten door hem te vragen of hij zijn portie wil opeisen. Best wel bijzonder is dat je broer geen recht heeft ingelicht te worden over het overlijden zelf. Raakt hij buiten beeld en zijn de vijf jaar voorbij, jammer voor hem.

Je broer heeft recht op de zogenaamde contante waarde. Niet op spullen dus. Daarbij heeft hij, indien hij opeist, recht op alle financiële informatie, ook van jaren terug. Dat kan best complex worden. Jij bent overigens verantwoordelijk voor de erfbelasting, ook voor je broer.

Na overlijden heb je minimaal een half jaar om zaken te regelen. Daarna wordt het bedrag opeisbaar. Dat kan best snel zijn, bv bij veel kostbaarheden of onroerend goed en weinig geld. Zeker gecombineerd met de erfbelasting.

Nu al zaken regelen? Tja, hoe? Ik denk dat het lastig. Ja geld achteruit leggen. Maar hoeveel dan en hoe lang? Schenkingen zijn sowieso handig. Ontloop je belasting mee en kun je eventueel achteruit leggen. Kan max vijf jaar meegeteld worden bij het te erven vermogen, maar ook dan slechts een kwart.
  zaterdag 5 december 2020 @ 21:32:28 #43
80382 manny
30 is best veel
pi_196571034
Inderdaad bespreken met je ouders en dan eens langs bij de Notaris. Het lijkt me dat hier een list voor te bedenken is / een regeling die jou in ieder geval niet in de problemen brengt.

Daarnaast: direct opeisen en direct krijgen is niet hetzelfde.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_196572199
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:09 schreef Lienekien het volgende:
Die schenkingen tellen naar het schijnt ook mee voor het bepalen van de hoogte van de legitieme portie.
quote:
Legitieme portie

De legitieme portie oftewel het wettelijk erfdeel van een kind is het gedeelte van de erfenis van de ouder waarop het kind altijd recht heeft. De legitieme portie is de helft van het gewone erfdeel. De legitieme portie geeft alleen recht op een geldvordering. Een onterfd kind kan dus geen goederen opeisen.

De langstlevende echtgenoot, de ouders en de stief- of pleegkinderen van de overledene hebben geen recht op een legitieme portie.

Vermogen bij leven al weggegeven?

Wat nu als ouders bij leven het ene kind meer hebben bevoordeeld dan het andere? Of als een groot deel van het vermogen is weggegeven aan een goed doel? Moet het ‘zwarte schaap’ van de familie genoegen nemen met een legitieme portie berekend op basis van datgene wat er nog resteerde op datum overlijden van zijn vader of moeder?

Het antwoord is: nee.

Op grond van art. 4:65 BW moet de waarde van de goederen der nalatenschap vermeerderd worden met bepaalde schenkingen die de erflater (de overledene) bij leven heeft gedaan.

Om te berekenen hoeveel de legitieme portie bedraagt, moet dus niet alleen gekeken worden naar het vermogen van de erflater per datum van overlijden, maar ook naar de giften die hij of zij bij leven heeft gedaan. Daarbij gaat het onder meer om alle giften die ooit aan de kinderen en kleinkinderen zijn gedaan. Gebruikelijke giften die niet bovenmatig waren, bijvoorbeeld normale verjaardagscadeaus of kleine donaties aan goede doelen, blijven buiten beschouwing.

Ook bovenmatige giften die de erflater in de periode van vijf jaar vóór zijn overlijden aan anderen heeft gedaan, zoals aan goede doelen, moeten worden meegerekend.

De legitieme portie wordt berekend over het saldo van de nalatenschap (bezittingen min de schulden) vermeerderd met de giften. Als er bij overlijden te weinig vermogen over is om de legitieme portie uit te kunnen keren, kan dat betekenen dat de begunstigde de ontvangen schenkingen alsnog moet afdragen aan de legitimaris.

Voorbeeld

Stel dat een man bij overlijden een woning had ter waarde van ¤ 200.000, een hypotheekschuld van ¤ 200.000 en een banksaldo van ¤ 10.000, en verder geen andere bezittingen of schulden. Hij had twee kinderen, een zoon en dochter. De zoon is onterfd. Op het eerste gezicht is er ¤ 10.000 te verdelen en bedraagt de legitieme portie ¤ 2.500.

Twintig jaar geleden heeft de man echter zijn dochter ¤ 100.000 geschonken om haar te helpen bij de aankoop van haar woning. Verder heeft hij drie jaar geleden ¤ 5.000 geschonken aan de Hartstichting. De legitimaire massa waarover de legitieme portie moet worden berekend bedraagt dan ¤ 115.000. De zoon (de legitimaris) heeft recht op een legitieme portie ten bedrage van ¤ 28.750.

Wat betreft het geldend maken van de legitieme portie kan – op grond van art. 4:79 BW – de legitimaris een vordering verkrijgen op de gezamenlijke erfgenamen dan wel op de begiftigden, door inkorting als bedoeld in art. 4:89 BW. Is hetgeen een legitimaris uit de erfenis kan verkrijgen onvoldoende om hem zijn legitieme portie te verschaffen, dan kan hij daarvoor vatbare giften inkorten, voor zover zij aan zijn legitieme portie afbreuk doen (art. 4:89 lid 1 BW).

Inkorting van giften leidt niet tot vernietiging van de gift, maar tot een vordering van de legitimaris op de begiftigde (art. 4:79 sub b BW). Inkorting van giften voltrekt zich buiten de nalatenschap om. Door de verklaring van de legitimaris aan de begiftigden verkrijgt de legitimaris een vordering op de begiftigden. De omvang van de vordering is maximaal de waarde van de gift overeenkomstig art. 4:66 BW.

Aangezien in de nalatenschap in ons voorbeeld slechts ¤ 10.000 beschikbaar is, zal de zoon het resterende bedrag ad ¤ 18.750 dat hem toekomt kunnen vorderen van de Hartstichting (¤ 5.000) en het restant van zijn zus (¤ 13.750).

Legitieme portie vaak hoger dan gedacht

Door deze inkortingsregeling voor giften is de legitieme portie vaak flink hoger dan je op het eerste gezicht zou denken. Het tekort kan worden teruggevorderd van degenen die de giften hebben ontvangen. Het kan voor kinderen (of kleinkinderen) die erven van hun (groot-)ouders dan ook interessant zijn om na te gaan wat er met het vermogen van de erflater is gebeurd in de jaren vóór zijn overlijden. Met een verklaring van erfrecht kunnen de bankmutaties van de jaren voorafgaande aan het overlijden worden opgevraagd.

Let op de termijn!

Het beroep op de legitieme portie moet binnen een termijn van 5 jaar na het overlijden worden gedaan. Die termijn geldt ongeacht of de legitimaris (degene die gerechtigd is tot de legitieme portie) op de hoogte is van het overlijden.

Belanghebbenden die eerder duidelijkheid willen krijgen of de legitieme portie wel of niet zal worden opgeëist, kunnen aan de legitimaris een redelijke termijn stellen om zich daarover uit te spreken. Als de legitimaris een gestelde termijn laten verlopen, of als er vijf jaar is verstreken na het overlijden, dan vervalt de mogelijkheid om aanspraak te maken op de legitieme portie.
Legitieme portie: eerdere giften tellen mee!
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_196576012
quote:
11s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:17 schreef Twiitch het volgende:
Ben echt blij met mij familie wanneer ik dit soort dingen lees. Lastige zaak TS.
Thx. En zoals je hier kunt lezen is het nogal een enkelbijtertje :')
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 20:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Al was mijn kind nog zo’n etterbak ik zou die nooit ont-erven. Je hebt dan met je eigen genen dit gecreëerd maar goed.

Ik hoef helemaal geen erfenis van mijn ouders, kan mezelf prima bedruipen. Ze schenken het maar aan mijn kinderen ofzo.
Heb zelf gewoon een goede baan en red mij verder prima. Daarbij is het ook niet mijn keuze geweest maar na wat mijn broer heeft geflikt neem ik het mijn ouders ook niet kwalijk.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 16:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe verder: pas bij het overlijden van de laatste erflater, kan je broer om z'n legitieme deel komen. Dus als je ouders voor die tijd op slinkse wijze, de woning(en?) & het geld (ook zijn legitieme portie) overhevelen naar legatarissen & erfgenamen.....overigens worden giften&schenkingen ook meegerekend bij het bepalen van de legitimaire massa. De legitimaire massa is gelijk aan de omvang van de nalatenschap op datum overlijden van de erflater te vermeerderen met de giften die erflater tijdens zijn leven heeft gedaan. De legitieme portie (de helft van het breukdeel dat de erfgenamen krijgen) wordt over de legitimaire massa berekend. Het erfdeel van de erfgenamen slechts over de nalatenschap.
Hier dan maar eens over hebben met m'n ouders. Hun doel is ook vast niet om mij in de schulden te steken.
  zondag 6 december 2020 @ 09:55:54 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196576958
Ik snap toch de redenatie niet waarom dit zo problematisch gaat worden. Als je broer niet onterfd was, zou je dan ook dit soort problemen voorzien?
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 6 december 2020 @ 10:01:28 #47
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_196577004
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 09:55 schreef Lienekien het volgende:
Ik snap toch de redenatie niet waarom dit zo problematisch gaat worden. Als je broer niet onterfd was, zou je dan ook dit soort problemen voorzien?
Het grote verschil is natuurlijk wel dat bij legitieme portie een behoorlijk deel contant gemaakt moet worden. Bovenop wat al contant gemaakt moet worden voor de erfbelasting
pi_196577010
Sorry, maar stel je kind is een junk die zijn ouders gewelddadig benadert en geld steelt, waarom ben je dan als ouder in godsnaam nog verplicht iets te geven??
  zondag 6 december 2020 @ 10:16:05 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196577132
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 10:02 schreef Black_Phillip het volgende:
Sorry, maar stel je kind is een junk die zijn ouders gewelddadig benadert en geld steelt, waarom ben je dan als ouder in godsnaam nog verplicht iets te geven??
Het is dus vrij recente wetgeving die er juist voor zorgt dat kinderen nooit helemaal onterfd kunnen worden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_196577271
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 10:02 schreef Black_Phillip het volgende:
Sorry, maar stel je kind is een junk die zijn ouders gewelddadig benadert en geld steelt, waarom ben je dan als ouder in godsnaam nog verplicht iets te geven??
Had je het kind maar niet moeten verwekken Zie het als een soort van verplichting die bij het fokken hoort.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')