abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 4 december 2020 @ 12:02:25 #51
3542 Gia
User under construction
pi_196547309
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:24 schreef mootie het volgende:

[..]

Ze zal ook al haar toeslagen kwijtraken met een eigen huis, denk ik?
Ze huurt toch van TS.

@Ossebol, vraag de maximale sociale huurprijs, zodat zij maximale huurtoeslag krijgt. Betaal haar cash het overgebleven deel aan huur terug.
Als je dit kunt doen, zit je er warmpjes bij en zul je, vermoedelijk, regelmatig genoeg cash op zak hebben.
pi_196548126
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 06:28 schreef investeerdertje het volgende:

De andere is een woning kopen en deze inderdaad verhuren. De belastingdienst gaat bij een woning verhuurd aan familie altijd uit van een leegwaarderatio van 62%. Volgens de tabellen bestaat de jaarlijkse huur dan uit 3-4% van de WOZ waarde. De WOZ waarde is 500000*0,62(want verhuurde toestand)*0,03(minimale huur)/12=775 euro per maand.

Dit geldt alleen als het huis privé wordt gekocht, als ik het goed begrepen heb toch? Dat zou betekenen dat ik maandelijks de hypotheeklasten moet overmaken vanuit BV naar mijn rekening. Dit is mogelijk en scheelt al +/-11% aan belasting in de maand.

Hoe ik het nu voor me heb(Zoals eerder beschreven) zou ik ongeveer 400,-/maand aan belasting moeten betalen. Dit is het uiteraard meer dan waard, maar het is grotendeels een principekwestie dat de belastingdienst zo vervelend moet doen. Die 400 euro geef ik liever iedere maand in een envelopje.
pi_196548155
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Ze huurt toch van TS.

@:Ossebol, vraag de maximale sociale huurprijs, zodat zij maximale huurtoeslag krijgt. Betaal haar cash het overgebleven deel aan huur terug.
Als je dit kunt doen, zit je er warmpjes bij en zul je, vermoedelijk, regelmatig genoeg cash op zak hebben.
Ja, dat zou ideaal zijn. Het is alleen niet makkelijk om in het vakgebied waar de BV zich op focust om echt zwart geld te genereren, anders zou het een stuk makkelijker zijn inderdaad.
pi_196548199
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 05:32 schreef Fe2O3 het volgende:

Ze kan er ook gewoon wonen, zonder huur. Alles op jouw/bv naam. Niet helemaal correct, en zij heeft (niet helemaal) geen rechten mbt de woning.

Bd ziet dat dan als een schenking,maar ja, als niemand ze iets vertelt soit.

Deze constructies zijn trouwens wel pis irritant als eea niet goed geregeld is bij jouw overlijden.
Dit had ik inderdaad als eerste constructie bekeken, maar ik kwam tot de conclusie dat ze zich dan niet op dat adres kon inschrijven, is dat correct? Zou het dan eventueel mogelijk zijn om een postbus aan te vragen om daar op in te schrijven? Kan dat überhaupt?
  vrijdag 4 december 2020 @ 13:12:59 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_196548300
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 23:17 schreef Ossebol het volgende:
Jeetje veel snelle reacties, dank daarvoor.

Ik zei een tientje per maand om aan te geven dat ik liever niets vraag dan wel wat vraag. De constructie om nét onder het bedrag te zitten om recht op huurtoeslag te hebben, waardoor ze slechts enkele honderden euro's/maand hoeft te betalen is ook acceptabel, dit compenseer ik wel.

De schenkbelasting is relevant omdat ik een erg lage huur zal vragen, en het prijsverschil als schenking zal worden gezien door de belastingdienst. Weet iemand of de huurprijs nét onder het limiet voor huurtoeslag toegestaan is voor een woning met deze waarde(lees: wordt dit gezien als schenking?)
Als jij een huur van ¤ 700,= vraagt voor een woning die meer zou moeten opbrengen dan is je schenking die meerprijs per maand, niet de waarde van de woning zelf.

Je zou echter ook kunnen kiezen de woning zelf te kopen (als je dat geld hebt) en haar dan een hypotheek verstrekken voor de prijs van de woning minus een ton schenking (die kun je immers wel belastingvrij schenken als ze onder de 40 is).

Dan blijft er dus zo'n ¤ 375.000 hypotheek over (hypotheek die ze bij jou heeft), en die zou haar met een rente van bijvoorbeeld 1,5% (wat nu redelijk marktconform is) bruto ¤ 1.294 per maand kosten, dat zou voor een annuïtaire hypotheek zijn.
Zou je haar echter een aflossingsvrije hypotheek verstrekken dan zou dat haar alleen de rente kosten (die dan vervolgens niet aftrekbaar zou zijn), en dan praat je over ¤ 469 per maand, wat behoorlijk overeenkomt met een netto huur als je huurtoeslag krijgt.

Echter.... de vraag is of het handig is als zij een eigen huis met een ton overwaarde heeft als ze wellicht in de Wajong komt maar nog niet zeker is of dat wel Wajong wordt, want mocht ze niet volledig afgekeurd worden dan krijgt ze met de sociale dienst te maken, en die kijkt weer naar vermogen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 4 december 2020 @ 13:57:23 #56
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_196549099
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:05 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Dit had ik inderdaad als eerste constructie bekeken, maar ik kwam tot de conclusie dat ze zich dan niet op dat adres kon inschrijven, is dat correct? Zou het dan eventueel mogelijk zijn om een postbus aan te vragen om daar op in te schrijven? Kan dat überhaupt?
Ze kan zich wel inschrijven, waarom niet. Je mag ergens wonen, de gemeente en belastingdienst gaan echt niet na of iemand ergens woont en dan ook wel een marktconforme huur betaalt ... niet inschrijven is wel gemakkelijker, want dan woont ze er officieel ook niet. Een post adres kan, maar dan wel ergens anders en niet direct gelinkt aan jou of je BV, anders link je het wel makkelijk aan elkaar mocht iemand je verlinken.

Nu wil ik overigens geen fraude aanbevelen natuurlijk, maar schenkbelasting is imho gewoon diefstal. Belasting op reeds meermalig belast geld.
Dum de dum
  vrijdag 4 december 2020 @ 14:05:54 #57
3542 Gia
User under construction
pi_196549227
Kan zus niet worden aangesteld als huisbewaarder? Loon is dan gratis inwoning. 😃
pi_196549696
-doe es niet..-

[ Bericht 83% gewijzigd door Rene op 04-12-2020 20:06:59 ]
pi_196549917
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:57 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Nu wil ik overigens geen fraude aanbevelen natuurlijk, maar schenkbelasting is imho gewoon diefstal. Belasting op reeds meermalig belast geld.
Dit bedoel ik dus... als die ¤400,- per maand aan extra hypotheeklasten op zouden gaan, zou ik het geen probleem vinden. Dit is puur een principekwestie. Misschien ben ik wel kinderachtig hierom.

Gelukkig zie ik hier veel helpende reacties met verschillende mogelijkheden; ik neem ze allen in beraad bij het gesprek met een adviseur. Hartelijk dank ervoor.
pi_196550151
Is het niet mogelijk om "samen" het huis te kopen en ieder jaar het maximale schenk bedrag aan huis over te hevelen naar je zus?

Andere optie is om dit met een nieuw bedrijf te doen.
Jij richt bedrijf A op.
Koopt huis voor de directeur/directrice.
Zus is directrice van je bedrijf en krijgt daarmee toegang tot de woning.
ieder jaar schenk je binnen de belastingvrije voet X aandelen van je bedrijf aan je zus tot ze 100% heeft.

Moet je alleen nog iets verzinnen wat het bedrijfje doet, maar gewoon een website hebben waar je ¤1,- voor ¤1000 verkoopt is voldoende, dat je geen verkoop hebt maakt niets uit in deze, en als iemand zo gek is om dat te kopen dan is dat mooi meegenomen
pi_196550394
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als jij een huur van ¤ 700,= vraagt voor een woning die meer zou moeten opbrengen dan is je schenking die meerprijs per maand, niet de waarde van de woning zelf.

Je zou echter ook kunnen kiezen de woning zelf te kopen (als je dat geld hebt) en haar dan een hypotheek verstrekken voor de prijs van de woning minus een ton schenking (die kun je immers wel belastingvrij schenken als ze onder de 40 is).

Dan blijft er dus zo'n ¤ 375.000 hypotheek over (hypotheek die ze bij jou heeft), en die zou haar met een rente van bijvoorbeeld 1,5% (wat nu redelijk marktconform is) bruto ¤ 1.294 per maand kosten, dat zou voor een annuïtaire hypotheek zijn.
Zou je haar echter een aflossingsvrije hypotheek verstrekken dan zou dat haar alleen de rente kosten (die dan vervolgens niet aftrekbaar zou zijn), en dan praat je over ¤ 469 per maand, wat behoorlijk overeenkomt met een netto huur als je huurtoeslag krijgt.

Echter.... de vraag is of het handig is als zij een eigen huis met een ton overwaarde heeft als ze wellicht in de Wajong komt maar nog niet zeker is of dat wel Wajong wordt, want mocht ze niet volledig afgekeurd worden dan krijgt ze met de sociale dienst te maken, en die kijkt weer naar vermogen.
Niet als je een oude wajong hebt.
  vrijdag 4 december 2020 @ 15:18:04 #62
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_196550472
Koop het huis zakelijk ( als investering) en laat haar erin wonen. Vervolgens neem je je zusje in dienst om voor het huis te zorgen. Haar loon is haar huur.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_196550917
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 15:18 schreef lipje het volgende:
Koop het huis zakelijk ( als investering) en laat haar erin wonen. Vervolgens neem je je zusje in dienst om voor het huis te zorgen. Haar loon is haar huur.
Dan vervalt haar Wajong lijkt me?
pi_196551265
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 15:18 schreef lipje het volgende:
Koop het huis zakelijk ( als investering) en laat haar erin wonen. Vervolgens neem je je zusje in dienst om voor het huis te zorgen. Haar loon is haar huur.
Op de langere termijn (na een jaar of 5/6) is dit de richting waar ik op ga, dan heb ik meer dan voldoende winst en laat ik haar echt niet meer van een wajong leven. Om te beginnen is dit helaas geen optie... haar wajong komt hiermee te vervallen
pi_196551292
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 14:58 schreef Sharuun01 het volgende:
Is het niet mogelijk om "samen" het huis te kopen en ieder jaar het maximale schenk bedrag aan huis over te hevelen naar je zus?

Andere optie is om dit met een nieuw bedrijf te doen.
Jij richt bedrijf A op.
Koopt huis voor de directeur/directrice.
Zus is directrice van je bedrijf en krijgt daarmee toegang tot de woning.
ieder jaar schenk je binnen de belastingvrije voet X aandelen van je bedrijf aan je zus tot ze 100% heeft.

Moet je alleen nog iets verzinnen wat het bedrijfje doet, maar gewoon een website hebben waar je ¤1,- voor ¤1000 verkoopt is voldoende, dat je geen verkoop hebt maakt niets uit in deze, en als iemand zo gek is om dat te kopen dan is dat mooi meegenomen
Dit is wellicht ook interessant... iemand die hier meer over kan vertellen/wat op kan aanmerken?
pi_196551575
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 15:44 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Dan vervalt haar Wajong lijkt me?
Wat is voordeliger.. op gebaseerd 36 uren p.wk. (grens dat uitkering komt vervallen is rond 30 uren p.wk)
Of je verdient meer dan 1400.. ik heb exact bedrag niet uit mijn hoofd.

Met wajong verder
of
Met loon verder

Aangezien je wajong geen pensioen opbouw etc. Je bent altijd afhankelijk van UWV (overheid is onbetrouwbaar gebleken afgelopen jaren).
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_196551667
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 16:04 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Op de langere termijn (na een jaar of 5/6) is dit de richting waar ik op ga, dan heb ik meer dan voldoende winst en laat ik haar echt niet meer van een wajong leven. Om te beginnen is dit helaas geen optie... haar wajong komt hiermee te vervallen
Dan moet je wel opletten hoe je het regelt als je komt te overlijden. Ze is dan haar baan en haar huis kwijt. Tenzij ze zowel het huis als een flinke som geld erft.
pi_196551709
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 16:33 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Dan moet je wel opletten hoe je het regelt als je komt te overlijden. Ze is dan haar baan en haar huis kwijt. Tenzij ze zowel het huis als een flinke som geld erft.
Hiervoor moet je wel testament en fonds laten oprichten.

Belangrijkste is dat zusje straks op eigen been kan, eigen centen verdienen. Zonder UWV etc..
Daarna zal het wel goed komen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_196551751
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 13:00 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Dit geldt alleen als het huis privé wordt gekocht, als ik het goed begrepen heb toch? Dat zou betekenen dat ik maandelijks de hypotheeklasten moet overmaken vanuit BV naar mijn rekening. Dit is mogelijk en scheelt al +/-11% aan belasting in de maand.

Hoe ik het nu voor me heb(Zoals eerder beschreven) zou ik ongeveer 400,-/maand aan belasting moeten betalen. Dit is het uiteraard meer dan waard, maar het is grotendeels een principekwestie dat de belastingdienst zo vervelend moet doen. Die 400 euro geef ik liever iedere maand in een envelopje.
Ja in principe wel, maar je zit dan wel relatief veilig. Als je als bv een woning gaat verhuren met verlies en je bedrijf gaat toch over de kop zit je met mogelijke bestuurdersaansprakelijkheid. Een morele sociale huurwoning aanhouden is dan misschien nog beter te verantwoorden. Maar daarom zei ik dat je vooral nog even echt advies moet halen

Aan ontduiking doe ik niet mee, ontwijking wel. Hoe je je envelop dus dicht moet plakken kan ik je niet bij helpen ;)
pi_196551771
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 16:06 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Dit is wellicht ook interessant... iemand die hier meer over kan vertellen/wat op kan aanmerken?
De eerste optie is eigenlijk geen optie. De tweede optie zou kunnen maar geld m'n eerdere berekening voor.
  vrijdag 4 december 2020 @ 16:46:44 #71
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_196551862
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 16:04 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Op de langere termijn (na een jaar of 5/6) is dit de richting waar ik op ga, dan heb ik meer dan voldoende winst en laat ik haar echt niet meer van een wajong leven. Om te beginnen is dit helaas geen optie... haar wajong komt hiermee te vervallen
Eerste jaren antikraak oid doen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_196551933
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 16:36 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Hiervoor moet je wel testament en fonds laten oprichten.

Belangrijkste is dat zusje straks op eigen been kan, eigen centen verdienen. Zonder UWV etc..
Daarna zal het wel goed komen.
Nou ja, de suggestie wordt gegeven dat het zusje op papier in dienst komt. Dat noem ik nou niet bepaald op eigen benen staan.
  vrijdag 4 december 2020 @ 17:18:08 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_196552210
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 15:12 schreef hoechst het volgende:

[..]

Niet als je een oude wajong hebt.
Dat is dan dus ook de vraag in mijn post.... de zin in de OP is wat betreft de Wajong niet duidelijk over het soort.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_196552694
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 16:26 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Wat is voordeliger.. op gebaseerd 36 uren p.wk. (grens dat uitkering komt vervallen is rond 30 uren p.wk)
Of je verdient meer dan 1400.. ik heb exact bedrag niet uit mijn hoofd.

Met wajong verder
of
Met loon verder

Aangezien je wajong geen pensioen opbouw etc. Je bent altijd afhankelijk van UWV (overheid is onbetrouwbaar gebleken afgelopen jaren).
Het is allemaal nog in een vroeg stadium, de wajong wordt over (+/-2 jaar) pas aangevraagd, ze woont nu nog thuis. Verder heb ik ook nog geen middelen om een huis te kopen ik woon op het moment nog gewoon in een studio met minimumloon. Dit alles zal pas over een tijdje gaan spelen. De plannen liggen klaar om aan de middelen te komen, hoe de middelen vervolgens ingezet worden om het doel(huis voor zusje) te behalen probeer ik nu vast enigszins op een rijtje te zetten.

Ik ben aardig perfectionistisch met dit soort dingen vandaar dat ik er nu vast zoveel mogelijk informatie over wil inwinnen😁
pi_196552770
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 17:47 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Het is allemaal nog in een vroeg stadium, de wajong wordt over (+/-2 jaar) pas aangevraagd, ze woont nu nog thuis. Verder heb ik ook nog geen middelen om een huis te kopen ik woon op het moment nog gewoon in een studio met minimumloon. Dit alles zal pas over een tijdje gaan spelen. De plannen liggen klaar om aan de middelen te komen, hoe de middelen vervolgens ingezet worden om het doel(huis voor zusje) te behalen probeer ik nu vast enigszins op een rijtje te zetten.

Ik ben aardig perfectionistisch met dit soort dingen vandaar dat ik er nu vast zoveel mogelijk informatie over wil inwinnen😁
Aha, je wilt dus voor haar brainstormen hoe je haar straks kan helpen.

Ik denk dat je juist eerst met haar moet bespreken.
Misschien heeft jouw zus heel andere wensen dan je verwacht of denkt. Wellicht wil zij op eigen benen gaan enz.. Dat weet je nu vast niet.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_196552920
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 17:50 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Aha, je wilt dus voor haar brainstormen hoe je haar straks kan helpen.

Ik denk dat je juist eerst met haar moet bespreken.
Misschien heeft jouw zus heel andere wensen dan je verwacht of denkt. Wellicht wil zij op eigen benen gaan enz.. Dat weet je nu vast niet.
Helaas zal ze nooit op eigen benen kunnen staan. Naast een huis zal een pgb voor intensieve 24/7 hulp en minimaal 2 keer per week een gesprek/controle met een psychiater geregeld moeten worden.; dit heb ik echter al rond op papier. Ik probeer nu alles voor een woning op een rijtje te zetten.

Het enige wat mijn zusje wil is fysieke en mentale rust om haar heen en bezig zijn met haar eigen dingen: strijkkralen, lego, muziek etc. Ik probeer ervoor te zorgen dat ze dat kan in deze super hectische maatschappij. Daar gaat dan wel het nodige (voorbereidend) werk in zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ossebol op 04-12-2020 18:02:17 (Spelling) ]
pi_196552965
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 09:35 schreef Burdie het volgende:
Ik zou zeggen, laat je heel goed voorlichten door een adviseur. Je kan namelijk je zusje gewoon gratis laten wonen als het jouw 2e huis is. Dan logeert ze zegmaar (semi) permanent in jouw vakantiewoning. Daar is genoeg over te vinden en is ook jurisprudentie over, maar je moet het wel echt goed uitzoeken en goed afspreken.

Zie bijvoorbeeld deze link: https://ondernemingsdatab(...)0te%20gaan%20bewonen.
Klinkt wel goed. Maar kan die zus dan wel inschrijven op dat adres van die tweede woning? De reden waarom ik dat vraag is omdat in de OP staat dat ze een wa-jong uitkering krijgt, dan moet je een adres hebben dacht ik.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  vrijdag 4 december 2020 @ 18:03:08 #78
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_196552979
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 17:47 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Het is allemaal nog in een vroeg stadium, de wajong wordt over (+/-2 jaar) pas aangevraagd, ze woont nu nog thuis. Verder heb ik ook nog geen middelen om een huis te kopen ik woon op het moment nog gewoon in een studio met minimumloon. Dit alles zal pas over een tijdje gaan spelen. De plannen liggen klaar om aan de middelen te komen, hoe de middelen vervolgens ingezet worden om het doel(huis voor zusje) te behalen probeer ik nu vast enigszins op een rijtje te zetten.

Ik ben aardig perfectionistisch met dit soort dingen vandaar dat ik er nu vast zoveel mogelijk informatie over wil inwinnen😁
Hoe oud is je zusje nu dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_196553013
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 14:32 schreef jameshond7 het volgende:
Je kan ook trouwen met je zus (als tweede vrouw ofzo), dan wordt het niet gezien als schenking
En dan scheiden inderdaad.

[ Bericht % gewijzigd door Rene op 04-12-2020 20:07:29 ]
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_196553200
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 18:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe oud is je zusje nu dan?
Bijna 17
pi_196553207
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 december 2020 18:05 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

En dan scheiden inderdaad.
Wacht dit was een serieuze opmerking ?
pi_196553301
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 19:43 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Wacht dit was een serieuze opmerking ?
Semi serieus.

Het is echt mogelijk om te trouwen en dan het huis over te zetten naar de partner als onderdeel van de boedelscheiding. Zover ik weet zijn hier nog geen mitigerende wetten voor. Als je daar serieus voor wil opteren dan zou ik het wel eerst voorleggen aan een fiscaaljurist.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  vrijdag 4 december 2020 @ 20:45:52 #83
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_196554467
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 december 2020 19:48 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Semi serieus.

Het is echt mogelijk om te trouwen en dan het huis over te zetten naar de partner als onderdeel van de boedelscheiding. Zover ik weet zijn hier nog geen mitigerende wetten voor. Als je daar serieus voor wil opteren dan zou ik het wel eerst voorleggen aan een fiscaaljurist.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan vergeet je ook even voor het gemak dat het verboden is om met je zus (of broer) te trouwen.
KuikenGuppy
pi_196554947
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 20:45 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dan vergeet je ook even voor het gemak dat het verboden is om met je zus (of broer) te trouwen.
Ook om de belastingdienst te omzeilen dmv andere vage constructies
pi_196555163
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 21:04 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ook om de belastingdienst te omzeilen dmv andere vage constructies
Ontwijken is niet verboden. Wat ik omschreef is bijvoorbeeld perfect legaal en is op de website van de belastingdienst te lezen.
  zaterdag 5 december 2020 @ 08:03:43 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_196559521
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 21:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ontwijken is niet verboden. Wat ik omschreef is bijvoorbeeld perfect legaal en is op de website van de belastingdienst te lezen.
Dit.
Als er gevraagd wordt om belasting te ontduiken dan wordt het topic heel snel gemeld in FB en gesloten.
Daar zijn geen achterlijke trollposts als "trouw met je zusje" bij nodig, als je denkt dat dat wel zo is heb je niets in WGR te zoeken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_196559833
Laat je zusje gewoon een normaal huurtarief betalen. Daarna geef je het geld weer contant aan haar terug, zo komt de belastingdienst er niet achter.
pi_196560224
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 08:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit.
Als er gevraagd wordt om belasting te ontduiken dan wordt het topic heel snel gemeld in FB en gesloten.
Daar zijn geen achterlijke trollposts als "trouw met je zusje" bij nodig, als je denkt dat dat wel zo is heb je niets in WGR te zoeken.
Het zit wel op een randje. Maar eigen zus helpen moet het kunnen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_196560305
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 17:59 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Helaas zal ze nooit op eigen benen kunnen staan. Naast een huis zal een pgb voor intensieve 24/7 hulp en minimaal 2 keer per week een gesprek/controle met een psychiater geregeld moeten worden.; dit heb ik echter al rond op papier. Ik probeer nu alles voor een woning op een rijtje te zetten.

Het enige wat mijn zusje wil is fysieke en mentale rust om haar heen en bezig zijn met haar eigen dingen: strijkkralen, lego, muziek etc. Ik probeer ervoor te zorgen dat ze dat kan in deze super hectische maatschappij. Daar gaat dan wel het nodige (voorbereidend) werk in zitten.
Het ziet naar uit dat je beter naar platteland moet. Daar is zeker super rustig en goedkoper. Echter, je hebt wel auto nodig voor boodschappen.
Vind jouw zus dieren verzorgen leuk, denk aan de paarden. Zo, ja.. Een of ander dier mag ook.
Zie een manege oprichten als bedrijf. Kan je zus daar wel wonen en dieren verzorgen (wat inkomen voor haar) onder jouw naam.

Edit: eventueel kan je ook zorgboederij van maken. Daar valt ook subsidie te vinden. Je kan zelfs WMO of PGB hiervoor gebruiken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Captain_Ghost op 05-12-2020 10:44:21 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_196560707
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 09:44 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Het ziet naar uit dat je beter naar platteland moet. Daar is zeker super rustig en goedkoper. Echter, je hebt wel auto nodig voor boodschappen.
Vind jouw zus dieren verzorgen leuk, denk aan de paarden. Zo, ja.. Een of ander dier mag ook.
Zie een manege oprichten als bedrijf. Kan je zus daar wel wonen en dieren verzorgen (wat inkomen voor haar) onder jouw naam.
Idd. Een vrijstaand huis zegt niets als je dan een ondernemende buurman hebt.
pi_196561135
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 19:43 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Bijna 17
Sowieso zal de huur tot haar 23e te hoog zijn om huurtoeslag te ontvangen.

quote:
Rekenhuur is de huurprijs inclusief servicekosten per maand. Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag mag deze huurprijs niet lager zijn dan ¤ 232,65 en niet hoger dan ¤ 737,14. Let op: er geldt een lagere rekenhuur per maand in de leeftijd van 18 tot en met 22 jaar. Voor personen jonger dan 23 jaar mag de rekenhuur niet hoger zijn dan ¤ 432,51.
pi_196562626
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 09:44 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Het ziet naar uit dat je beter naar platteland moet. Daar is zeker super rustig en goedkoper. Echter, je hebt wel auto nodig voor boodschappen.
Vind jouw zus dieren verzorgen leuk, denk aan de paarden. Zo, ja.. Een of ander dier mag ook.
Zie een manege oprichten als bedrijf. Kan je zus daar wel wonen en dieren verzorgen (wat inkomen voor haar) onder jouw naam.

Edit: eventueel kan je ook zorgboederij van maken. Daar valt ook subsidie te vinden. Je kan zelfs WMO of PGB hiervoor gebruiken.
We wonen nu in Oss, wat in feite een uitgerekt dorp is. Ze zal niet verder dan een kwartier hier vandaan moeten wonen, tenzij ouders relatief dichtbij mee gaan verhuizen. Dit heeft weer te maken met de angststoornis.

Gelukkig zijn hier in de buurt genoeg woningen die geschikt zullen zijn: nieuwbouwwijken en woningen in de polder, waar voornamelijk oudere mensen wonen die ook opzoek zijn naar een rustige woonomgeving.

Autorijden zal er ook nooit inzitten. Boodschappen zullen 99% tot 100% bezorgd moeten worden. Als ze ergens heen wil, zal ze dit toch niet alleen willen doen (nogmaals, angst) en zal ik, (een van) mijn ouders en/of mijn oudere zus mee moeten rijden. Ook dit drukt dus de maandelijkse vaste lasten weer wat.
pi_196562653
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Sowieso zal de huur tot haar 23e te hoog zijn om huurtoeslag te ontvangen.
[..]

Klopt. Dit maakt het ook aardig lastig. Ik denk dat ik het niet moet gaan verhuren maar slechts de hypotheek als schenking moet gaan beschouwen.
pi_196562998
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 08:56 schreef Brede_meneer het volgende:
Laat je zusje gewoon een normaal huurtarief betalen. Daarna geef je het geld weer contant aan haar terug, zo komt de belastingdienst er niet achter.
Fraude dus. En dan moet z'n zus dus elke maand een paar duizend euro contanten opmaken?
pi_196563022
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 08:56 schreef Brede_meneer het volgende:
Laat je zusje gewoon een normaal huurtarief betalen. Daarna geef je het geld weer contant aan haar terug, zo komt de belastingdienst er niet achter.
Dit is dus illegaal
  zaterdag 5 december 2020 @ 13:01:05 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_196563148
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:22 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Klopt. Dit maakt het ook aardig lastig. Ik denk dat ik het niet moet gaan verhuren maar slechts de hypotheek als schenking moet gaan beschouwen.
Hoe had je dat helemaal in gedachten eigenlijk? Je bent zelf ook nog jong, verdient minimumloon, en dan wil je een hypotheek van meer dan ¤ 350.000 aangaan voor een huis waar je niet zelf gaat wonen?

De kans dat je die hypotheek krijgt op die gegevens is vrijwel nihil, zelfs als je het dubbele van minimumloon verdient wordt een hypotheek van 350K al een probleem, ook als je ondertussen 100K hebt weten te sparen en dat kunt inbrengen en de LTV dus al redelijk gunstig is bij 78% gaat het nog steeds stuklopen op de zelfbewoningsclausule.

Zelf een vrijstaande woning op een ruime kavel kopen en dan achterin de tuin voor je zusje een mantelzorgwoning plaatsen is veel kansrijker, en die kun je dan ook nog legaal aan haar verhuren tegen een bedrag waar ze wel huurtoeslag voor krijgt.

Maar om een huis van ongeveer een half miljoen te kopen, waarbij je zelf een ton inlegt en dus ¤ 400.000 hypotheek nodig hebt zul je eerst zo'n ¤ 75.000 bruto per jaar moeten verdienen, ongeveer 3½ keer zoveel als je nu verdient, en dat betreft dan een woning waar je zelf gaat wonen.
Als je er niet zelf gaat wonen red je het niet met een LTV van 80% maar zal die veel lager moeten zijn, en de rente wordt hoger.

Al met al zal dit sowieso dus pas over een paar jaar kunnen en als de rente dan hoger is dan nu worden de mogelijkheden bij dezelfde bedragen kleiner.
Nou doet mijn glazen bol niet heel veel spannends, maar ik zag wel dat de kans groot is dat de rente over 5-10 jaar hoger is dan nu.

Waarom kopen je ouders niet gewoon een vrijstaand huis met een ruime tuin waar een mantelzorgwoning in past?

[ Bericht 5% gewijzigd door Leandra op 05-12-2020 13:07:57 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_196563603
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:22 schreef Ossebol het volgende:

[..]

Klopt. Dit maakt het ook aardig lastig. Ik denk dat ik het niet moet gaan verhuren maar slechts de hypotheek als schenking moet gaan beschouwen.
Of je koopt de woning (bijv woonboerderij) voor jezelf. Je kan eenvoudig twee kap woning van maken. Zij kan achterin gaan wonen. Zij kan het gewoon op adres inschrijven. Dus woning kostte haar niks.. Daarmee hoeft zij geen huurtoeslag ontvangen. Wajong is individueel dus heeft ook hier geen invloed op.
Jouw ouders kunnen altijd ook logeren op loge kamer.

Intussen kan zij straks bijv in schuur werken voor eigen bedrijfsvoering zoals kralen of sieraden maken en verkopen of paarden stallen en verzorgen. (paard stallen kan 150-200 per beest kosten). Ook goed therapie voor haar angsten.. Van een winst in bedrijfsvoering kan je prima in hypotheek steken.

Hoe simpel, des beter.. Zo hoeft je geen schenking van BD betalen.. Omdat alles op jouw naam is.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_196564981
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 13:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoe had je dat helemaal in gedachten eigenlijk? Je bent zelf ook nog jong, verdient minimumloon, en dan wil je een hypotheek van meer dan ¤ 350.000 aangaan voor een huis waar je niet zelf gaat wonen?

De kans dat je die hypotheek krijgt op die gegevens is vrijwel nihil, zelfs als je het dubbele van minimumloon verdient wordt een hypotheek van 350K al een probleem, ook als je ondertussen 100K hebt weten te sparen en dat kunt inbrengen en de LTV dus al redelijk gunstig is bij 78% gaat het nog steeds stuklopen op de zelfbewoningsclausule.

Zelf een vrijstaande woning op een ruime kavel kopen en dan achterin de tuin voor je zusje een mantelzorgwoning plaatsen is veel kansrijker, en die kun je dan ook nog legaal aan haar verhuren tegen een bedrag waar ze wel huurtoeslag voor krijgt.

Maar om een huis van ongeveer een half miljoen te kopen, waarbij je zelf een ton inlegt en dus ¤ 400.000 hypotheek nodig hebt zul je eerst zo'n ¤ 75.000 bruto per jaar moeten verdienen, ongeveer 3½ keer zoveel als je nu verdient, en dat betreft dan een woning waar je zelf gaat wonen.
Als je er niet zelf gaat wonen red je het niet met een LTV van 80% maar zal die veel lager moeten zijn, en de rente wordt hoger.

Al met al zal dit sowieso dus pas over een paar jaar kunnen en als de rente dan hoger is dan nu worden de mogelijkheden bij dezelfde bedragen kleiner.
Nou doet mijn glazen bol niet heel veel spannends, maar ik zag wel dat de kans groot is dat de rente over 5-10 jaar hoger is dan nu.

Waarom kopen je ouders niet gewoon een vrijstaand huis met een ruime tuin waar een mantelzorgwoning in past?
Ik ben niet dom. Ik zei ook dat ik nu nog minimumloon heb, maar binnen een jaar een bedrijf begin en over een paar jaar (max. 3) voldoende middelen heb om het huis te kopen. Dit deel is al *zo goed als* rond; ik wil slechts wat informatie over verschillende constructies om straks haar woning te realiseren.

Ik wil uiteraard niet uit de hoogte gaan doen, maar een hogere rente o.i.d. gaat me echt niet blut maken straks. Ik wil écht alleen weten hoe ik zo min mogelijk belasting betaal uit principekwestie. Het gaat niet om de absolute aantallen, maar om het feit dat schenkbelasting echt een van de grootste onzinheffingen is die er bestaan
pi_196565086
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 13:29 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Of je koopt de woning (bijv woonboerderij) voor jezelf. Je kan eenvoudig twee kap woning van maken. Zij kan achterin gaan wonen. Zij kan het gewoon op adres inschrijven. Dus woning kostte haar niks.. Daarmee hoeft zij geen huurtoeslag ontvangen. Wajong is individueel dus heeft ook hier geen invloed op.
Jouw ouders kunnen altijd ook logeren op loge kamer.

Intussen kan zij straks bijv in schuur werken voor eigen bedrijfsvoering zoals kralen of sieraden maken en verkopen of paarden stallen en verzorgen. (paard stallen kan 150-200 per beest kosten). Ook goed therapie voor haar angsten.. Van een winst in bedrijfsvoering kan je prima in hypotheek steken.

Hoe simpel, des beter.. Zo hoeft je geen schenking van BD betalen.. Omdat alles op jouw naam is.
Maar als ik er tweekapwoning van maak, zijn er dus twee adressen/woningen en zal ze of op mijn adres ingeschreven moeten staan(wat voor de inkomstenbelasting niet goed uitkomt voor haar), of op het andere adres waardoor het dus hetzelfde verhaal is als dat ik een volledige woning voor haar alleen op mijn naam zet.

Ik zou inderdaad wel in de richting kunnen denken dat ze een bedrijf opricht en dan de woning als bedrijfsruimte koopt, en de kosten hiervan bij mijn BV leent. Deze lening moet dan wel dusdanig in haar voordeel moeten werken dat ze het kan betalen(haar bedrijf zal in praktijk geen winst maken) en dat het dus niet alsnog als schenking wordt beschouwd.
pi_196565112
Heel lief van je maar dit gaat je belastingtechnisch niet lukken...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')