Wat ik begreep is dat je van alle vaccins twee keer een injectie nodig hebt. Van het Oxfordvaccin is gebleken dat het 70% effectief is maar dat de effectiviteit naar 90% kan worden verhoogd als de toegediende dosis van de tweede injectie hoger is. Bronquote:Op maandag 23 november 2020 23:22 schreef Kyran het volgende:
[..]
Hoe zit dat nou met die 70%? Is dat alleen maar één dosis of één dosis gevolgd door nog een dosis een maand later? Ik heb er verschillende dingen over gelezen en snap het even niet meer.
Het lijkt mij namelijk onlogisch dat je met 2 volledige vaccins minder goed beschermd zou zijn dan 1.5 dosis. Ben benieuwd naar de logica/wetenschap daarachter
Of was die groep waaruit die 70% kwam misschien te klein waardoor de cijfers niet betrouwbaar zijn? Questions questions
Groep 1 (n = 2741)quote:'One dosing regimen (n=2,741) showed vaccine efficacy of 90% when AZD1222 was given as a half dose, followed by a full dose at least one month apart, and another dosing regimen (n=8,895) showed 62% efficacy when given as two full doses at least one month apart. The combined analysis from both dosing regimens (n=11,636) resulted in an average efficacy of 70%.'
Ik snap het nu, THX4explicatie.quote:Op maandag 23 november 2020 23:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
De cijfers zijn uitgesplitst op DOO (Date of Onset) en dat heeft zo'n 5 dagen vertraging tov het doorgeven. Dus van de afgelopen 5 dagen zijn er veel minder DOO's bekend, die komen de komende dagen nog. Vandaar dat het daar instort.
Cool2learn4!!. Ik vroeg mij idd al af waarom die andere lijn een soortgelijk verloop leek te hebben. Thxquote:Op maandag 23 november 2020 23:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De blauwe lijn is het totale aantal meldingen van het RIVM. Omdat er vertraging in de cijfers zit zijn de cijfers van de afgelopen dagen heel incompleet. Vandaar dat het steil naar beneden loopt. Misschien moet ik van de afgelopen dagen ook maar een stippellijn oid maken om dat onderscheid duidelijk(er) te maken.
De gele lijn representeert DOO. Dat staat voor Date Of disease Onset (oftewel: de eerste ziektedag zoals gemeld aan de GGD). Bij ongeveer 80% van het totale aantal coronameldingen is de eerste ziektedag bekend (vandaar dat de gele lijn vrij gelijkmatig 80% onder de blauwe lijn zit).
DOO is de belangrijkste lijn, omdat je daarmee kunt terugrekenen wanneer deze mensen (gemiddeld genomen) besmet zijn, namelijk zes dagen daarvoor.
Nee, lager. Van 2x 1 dosis lag de effictiviteit kennelijk op 70%, maar van eerst een halve en later nog een hele was die hoger. Ik snap ook niet waarom, maar dat is wat ik gelezen heb.quote:Op maandag 23 november 2020 23:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik begreep is dat je van alle vaccins twee keer een injectie nodig hebt. Van het Oxfordvaccin is gebleken dat het 70% effectief is maar dat de effectiviteit naar 90% kan worden verhoogd als de toegediende dosis hoger is.
Ah, daar zit het dus in! Bedankt voor linkje @Claudia_xquote:Bij een subgroep die een lage dosis kreeg, gevolgd door een hoge dosis, lijkt de bescherming bovendien op te lopen tot 90 procent, ontdekten de wetenschappers in de gegevens. Dat zou erop kunnen duiden dat het immuunsysteem beter ‘op gang komt’ bij een lage dosering.
Die vraag heb ik vanochtend hier ook gesteld, maar ik heb er vandaag geen antwoord op gevonden (ook niet actief gezocht).quote:Op maandag 23 november 2020 23:27 schreef Kyran het volgende:
Ben echt benieuwd naar hoe het dan werkt dat een hogere totaaldosis je juist slechter beschermt.
Ah! In de link die ik deelde wordt als verklaring geopperd dat een lagere initiële dosering het immuunsysteem beter op gang helpt. Maar een onderzoeker merkt ook het volgende op: ‘De getallen zijn nog laag. En het is denkbaar dat wat je hier ziet te maken heeft met verschillen tussen Brazilië en Groot-Brittannië, waar je immers een andere bevolking hebt, en een andere druk van het virus.’quote:Op maandag 23 november 2020 23:27 schreef Kyran het volgende:
[..]
Groep 1 (n = 2741)
Halve dosis + minstens een maand later een hele dosis
Groep 2 (n = 8895)
Hele dosis + minstens een maand later nog een hele dosis
Groep 1: 90%
Groep 2: 62%
Groep 1 bestaat dus uit minder mensen, maar ook weer niet dusdanig weinig dat het onbetrouwbaar zal zijn denk ik. Ben echt benieuwd naar hoe het dan werkt dat een hogere totaaldosis je juist slechter beschermt.
Vooral goedkoper alsmede "eenvoud", lijkt mij essentieel voor een groot deel in de wereld dat niet zo "rijk" bedeeld is.quote:Op maandag 23 november 2020 23:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens hoorde ik vandaag dat het vaccin van Oxford veel voordelen kent:
- Goedkoper
- Makkelijker te bewaren
- Maar ook dat het beter virusverspreiding voorkomt.
edit: - Meer en sneller veel doses beschikbaar.
En die 70% die genoemd wordt, bij de 1 1/2 dosis was het 90%, net als de andere vaccins dus.
Eerst maar de rapportage(s) afwachten voordat je tekentquote:Op maandag 23 november 2020 23:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is dan voor een miljoen mensen. Ik zou ervoor tekenen.
Yup, lijkt te werken op alle leeftijdscategoriën, zorgt waarschijnlijk voor minder zware klachten en dus hopelijk ook voor minder besmettelijkheid en het heeft niet het "enge" van een nieuwe techniek wat die andere twee wel hebeen (mRNA).quote:Op maandag 23 november 2020 23:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond het zelf wel hoopgevend om te lezen dat mensen met het Oxfordvaccin in ieder geval minder ziek lijken te worden als ze dan toch corona krijgen.
Vooral goed dat het oxfordvaccin een adenovector virus variant is. Dat is minder riskant dan bij die Mnra.quote:Op maandag 23 november 2020 23:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond het zelf wel hoopgevend om te lezen dat mensen met het Oxfordvaccin in ieder geval minder ziek lijken te worden als ze dan toch corona krijgen.
Ik vroeg me zelf nog wel af hoe ze straks omgaan met het verdelen van verschillende typen vaccins onder de bevolking. Misschien kunnen we daar nog even ruzie over maken hier?quote:Op maandag 23 november 2020 23:37 schreef Kyran het volgende:
[..]
Yup, lijkt te werken op alle leeftijdscategoriën, zorgt waarschijnlijk voor minder zware klachten en dus hopelijk ook voor minder besmettelijkheid en het heeft niet het "enge" van een nieuwe techniek wat die andere twee wel hebeen (mRNA).
Gewoon bij de vaccins met het meest experimentele karakter een kortingsbon van de Kruidvat kado. Dan gaan ze als warme broodjes. De rest denkt van fuck de Kruidvat, ik ga voor vector safe.quote:Op maandag 23 november 2020 23:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vroeg me zelf nog wel af hoe ze straks omgaan met het verdelen van verschillende typen vaccins onder de bevolking. Misschien kunnen we daar nog even ruzie over maken hier?
quote:Op maandag 23 november 2020 23:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vroeg me zelf nog wel af hoe ze straks omgaan met het verdelen van verschillende typen vaccins onder de bevolking. Misschien kunnen we daar nog even ruzie over maken hier?
quote:Op maandag 23 november 2020 23:41 schreef galantis het volgende:
[..]
Gewoon bij de vaccins met het meest experimentele karakter een kortingsbon van de Kruidvat kado. Dan gaan ze als warme broodjes. De rest denkt van fuck de Kruidvat, ik ga voor vector safe.
quote:Op maandag 23 november 2020 23:41 schreef galantis het volgende:
[..]
Gewoon bij de vaccins met het meest experimentele karakter een kortingsbon van de KruidvatAction kado. Dan gaan ze als warme broodjes. De rest denkt van fuck de Kruidvat, ik ga voor vector safe.
Sterker nog het is blijkbaar een geluk bij een ongeluk geweest.quote:Op maandag 23 november 2020 23:27 schreef Kyran het volgende:
[..]
Groep 1 (n = 2741)
Halve dosis + minstens een maand later een hele dosis
Groep 2 (n = 8895)
Hele dosis + minstens een maand later nog een hele dosis
Groep 1: 90%
Groep 2: 62%
Groep 1 bestaat dus uit minder mensen, maar ook weer niet dusdanig weinig dat het onbetrouwbaar zal zijn denk ik. Ben echt benieuwd naar hoe het dan werkt dat een hogere totaaldosis je juist slechter beschermt.
Dan moet je naar Hongarije gaan. Die gaan dat vaccin gebruiken.quote:Op maandag 23 november 2020 23:50 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zou het liefst mij willen vaccineren met de Sputnik
Bizarquote:Op maandag 23 november 2020 23:49 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Sterker nog het is blijkbaar een geluk bij een ongeluk geweest.
[ twitter ]
quote:Op maandag 23 november 2020 23:50 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zou het liefst mij willen vaccineren met de Sputnik
Dat hoop ik wel maar als ik lees dat de bijwerkingen veel minder zijn is dat alleen maar beter. Het Oxford vaccin was al bekent om zijn bijwerkingen van hoofdpijn en vermoeidheid.quote:Op maandag 23 november 2020 23:52 schreef Kyran het volgende:
[..]
Bizar
Hopelijk zijn de cijfers dan wel betrouwbaar.
Dit is ook te duiden op grond van hoe het (vector)vaccin zou opereren. Met de eerste dosis wordt dan het afweersysteem al behoorlijk op gang gebracht (in noem dat in kennis gesteld dat er een virus is) dat vervolgens met de tweede vervolgens wordt versterkt. Wanneer vooraf bekend is dat er twee doses worden gebruikt, is de eerste dosis het beste een lichtere variant.quote:Op maandag 23 november 2020 23:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat ik begreep is dat je van alle vaccins twee keer een injectie nodig hebt. Van het Oxfordvaccin is gebleken dat het 70% effectief is maar dat de effectiviteit naar 90% kan worden verhoogd als de toegediende dosis van de tweede injectie hoger is. Bron
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |