abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196386463
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:22 schreef Kyran het volgende:

[..]

Hoe zit dat nou met die 70%? Is dat alleen maar één dosis of één dosis gevolgd door nog een dosis een maand later? Ik heb er verschillende dingen over gelezen en snap het even niet meer.

Het lijkt mij namelijk onlogisch dat je met 2 volledige vaccins minder goed beschermd zou zijn dan 1.5 dosis. Ben benieuwd naar de logica/wetenschap daarachter :D

Of was die groep waaruit die 70% kwam misschien te klein waardoor de cijfers niet betrouwbaar zijn? Questions questions :D
Wat ik begreep is dat je van alle vaccins twee keer een injectie nodig hebt. Van het Oxfordvaccin is gebleken dat het 70% effectief is maar dat de effectiviteit naar 90% kan worden verhoogd als de toegediende dosis van de tweede injectie hoger is. Bron
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 november 2020 @ 23:27:09 #202
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196386476
quote:
'One dosing regimen (n=2,741) showed vaccine efficacy of 90% when AZD1222 was given as a half dose, followed by a full dose at least one month apart, and another dosing regimen (n=8,895) showed 62% efficacy when given as two full doses at least one month apart. The combined analysis from both dosing regimens (n=11,636) resulted in an average efficacy of 70%.'
Groep 1 (n = 2741)
Halve dosis + minstens een maand later een hele dosis

Groep 2 (n = 8895)
Hele dosis + minstens een maand later nog een hele dosis

Groep 1: 90%
Groep 2: 62%

Groep 1 bestaat dus uit minder mensen, maar ook weer niet dusdanig weinig dat het onbetrouwbaar zal zijn denk ik. Ben echt benieuwd naar hoe het dan werkt dat een hogere totaaldosis je juist slechter beschermt.
  maandag 23 november 2020 @ 23:27:21 #203
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196386479
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:14 schreef VoMy het volgende:

[..]

De cijfers zijn uitgesplitst op DOO (Date of Onset) en dat heeft zo'n 5 dagen vertraging tov het doorgeven. Dus van de afgelopen 5 dagen zijn er veel minder DOO's bekend, die komen de komende dagen nog. Vandaar dat het daar instort.
Ik snap het nu, THX4explicatie.
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:17 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

:D

De blauwe lijn is het totale aantal meldingen van het RIVM. Omdat er vertraging in de cijfers zit zijn de cijfers van de afgelopen dagen heel incompleet. Vandaar dat het steil naar beneden loopt. Misschien moet ik van de afgelopen dagen ook maar een stippellijn oid maken om dat onderscheid duidelijk(er) te maken.

De gele lijn representeert DOO. Dat staat voor Date Of disease Onset (oftewel: de eerste ziektedag zoals gemeld aan de GGD). Bij ongeveer 80% van het totale aantal coronameldingen is de eerste ziektedag bekend (vandaar dat de gele lijn vrij gelijkmatig 80% onder de blauwe lijn zit).

DOO is de belangrijkste lijn, omdat je daarmee kunt terugrekenen wanneer deze mensen (gemiddeld genomen) besmet zijn, namelijk zes dagen daarvoor.
Cool2learn4!!. Ik vroeg mij idd al af waarom die andere lijn een soortgelijk verloop leek te hebben. Thx ^O^ .
Yep als je er op dat punt een stippellijn van kan maken zal dat wat duidelijker zijn, maar ik weet het nu.
Best wel nuttig om met terugrekenen, zoals ik het zie, wat na te gaan of voorspellingen (destijds) in lijn zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  maandag 23 november 2020 @ 23:27:27 #204
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196386481
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat ik begreep is dat je van alle vaccins twee keer een injectie nodig hebt. Van het Oxfordvaccin is gebleken dat het 70% effectief is maar dat de effectiviteit naar 90% kan worden verhoogd als de toegediende dosis hoger is.
Nee, lager. Van 2x 1 dosis lag de effictiviteit kennelijk op 70%, maar van eerst een halve en later nog een hele was die hoger. Ik snap ook niet waarom, maar dat is wat ik gelezen heb.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 november 2020 @ 23:29:48 #205
416575 crew  Evenstar
pi_196386506
quote:
Bij een subgroep die een lage dosis kreeg, gevolgd door een hoge dosis, lijkt de bescherming bovendien op te lopen tot 90 procent, ontdekten de wetenschappers in de gegevens. Dat zou erop kunnen duiden dat het immuunsysteem beter ‘op gang komt’ bij een lage dosering.
Ah, daar zit het dus in! Bedankt voor linkje @Claudia_x
pi_196386512
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:27 schreef Kyran het volgende:
Ben echt benieuwd naar hoe het dan werkt dat een hogere totaaldosis je juist slechter beschermt.
Die vraag heb ik vanochtend hier ook gesteld, maar ik heb er vandaag geen antwoord op gevonden (ook niet actief gezocht).
pi_196386522
quote:

[..]

Groep 1 (n = 2741)

Groep 2 (n = 8895)

Groep 1 bestaat dus uit minder mensen, maar ook weer niet dusdanig weinig dat het onbetrouwbaar zal zijn denk ik. Ben echt benieuwd naar hoe het dan werkt dat een hogere totaaldosis je juist slechter beschermt.
Ah! In de link die ik deelde wordt als verklaring geopperd dat een lagere initiële dosering het immuunsysteem beter op gang helpt. Maar een onderzoeker merkt ook het volgende op: ‘De getallen zijn nog laag. En het is denkbaar dat wat je hier ziet te maken heeft met verschillen tussen Brazilië en Groot-Brittannië, waar je immers een andere bevolking hebt, en een andere druk van het virus.’
pi_196386553
Ik vond het zelf wel hoopgevend om te lezen dat mensen met het Oxfordvaccin in ieder geval minder ziek lijken te worden als ze dan toch corona krijgen.
  maandag 23 november 2020 @ 23:35:01 #209
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196386562
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens hoorde ik vandaag dat het vaccin van Oxford veel voordelen kent:
- Goedkoper
- Makkelijker te bewaren
- Maar ook dat het beter virusverspreiding voorkomt.
edit: - Meer en sneller veel doses beschikbaar.

En die 70% die genoemd wordt, bij de 1 1/2 dosis was het 90%, net als de andere vaccins dus.
Vooral goedkoper alsmede "eenvoud", lijkt mij essentieel voor een groot deel in de wereld dat niet zo "rijk" bedeeld is.

Zelf, als ik het al meedoe wat niet heel snel zal zijn, zal dit Oxford-vaccin mij eerder aanspreken dan een mRNA variant. Los daarvan denk ik, intuitief dat weerstand die zelf wordt uitgelokt, langer of beter van (kwaliteit?) tijdsduur zal zijn.
  maandag 23 november 2020 @ 23:36:25 #210
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196386580
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is dan voor een miljoen mensen. Ik zou ervoor tekenen.
Eerst maar de rapportage(s) afwachten voordat je tekent :P
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 november 2020 @ 23:37:17 #211
416575 crew  Evenstar
pi_196386599
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond het zelf wel hoopgevend om te lezen dat mensen met het Oxfordvaccin in ieder geval minder ziek lijken te worden als ze dan toch corona krijgen.
Yup, lijkt te werken op alle leeftijdscategoriën, zorgt waarschijnlijk voor minder zware klachten en dus hopelijk ook voor minder besmettelijkheid en het heeft niet het "enge" van een nieuwe techniek wat die andere twee wel hebeen (mRNA).
  maandag 23 november 2020 @ 23:38:03 #212
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196386613
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:34 schreef Claudia_x het volgende:
Vooral goed dat het oxfordvaccin een adenovector virus variant is. Dat is minder riskant dan bij die Mnra.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_196386617
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:37 schreef Kyran het volgende:

[..]

Yup, lijkt te werken op alle leeftijdscategoriën, zorgt waarschijnlijk voor minder zware klachten en dus hopelijk ook voor minder besmettelijkheid en het heeft niet het "enge" van een nieuwe techniek wat die andere twee wel hebeen (mRNA).
Ik vroeg me zelf nog wel af hoe ze straks omgaan met het verdelen van verschillende typen vaccins onder de bevolking. Misschien kunnen we daar nog even ruzie over maken hier?
pi_196386649
quote:
6s.gif Op maandag 23 november 2020 23:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vroeg me zelf nog wel af hoe ze straks omgaan met het verdelen van verschillende typen vaccins onder de bevolking. Misschien kunnen we daar nog even ruzie over maken hier?
Gewoon bij de vaccins met het meest experimentele karakter een kortingsbon van de Kruidvat kado. Dan gaan ze als warme broodjes. De rest denkt van fuck de Kruidvat, ik ga voor vector safe.
I'll give you something to do
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 november 2020 @ 23:44:38 #215
416575 crew  Evenstar
pi_196386674
quote:
6s.gif Op maandag 23 november 2020 23:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

_O-

Denk dat de eerste vaccins van Pfizer en Moderna gaan zijn, dus die zullen gaan naar de oudsten met ernstige aandoeningen. Dat zijn dan meestal mensen die een besmetting niet zouden overleven. Heel lullig misschien, maar het maakt dan ook minder uit wat de langetermijneffecten zijn. Denk dat veel mensen met een slechte gezondheid graag weer een beetje normaal zouden willen leven en dan die mogelijke langetermijneffecten maar voor lief nemen.

Oxford gaat wel later dan die andere twee leveren waarschijnlijk, maar zal daarna snel een inhaalslag maken qua productie, want volgens mij staan zij qua mogelijkheid tot massaproductie ver boven de andere twee met deals "all over the world".

De rest van de (jongere) bevolking zal dan waarschijnlijk de Oxford vaccin gaan krijgen en hopelijk zorgt dat meteen voor meer bereidheid om te laten vaccineren. Volgens mij krijgen wij bijna 12 miljoen van die vaccins, dus dan zouden er 8 miljoen mensen gevaccineerd kunnen worden. Zou mooi opschieten :)

Geen feiten, gewoon hoe ik denk dat het zou kunnen lopen.
pi_196386679
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:41 schreef galantis het volgende:

[..]

Gewoon bij de vaccins met het meest experimentele karakter een kortingsbon van de Kruidvat kado. Dan gaan ze als warme broodjes. De rest denkt van fuck de Kruidvat, ik ga voor vector safe.
pi_196386687
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:41 schreef galantis het volgende:

[..]

Gewoon bij de vaccins met het meest experimentele karakter een kortingsbon van de KruidvatAction kado. Dan gaan ze als warme broodjes. De rest denkt van fuck de Kruidvat, ik ga voor vector safe.
;)
pi_196386697
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:46 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

;)
O kijk... zo wordt het alweer een stuk aantrekkelijker... ;)
pi_196386703
quote:

[..]

Groep 1 (n = 2741)

Groep 2 (n = 8895)

Sterker nog het is blijkbaar een geluk bij een ongeluk geweest.

twitter
  maandag 23 november 2020 @ 23:50:07 #220
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196386710
Ik zou het liefst mij willen vaccineren met de Sputnik O+
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_196386728
quote:
7s.gif Op maandag 23 november 2020 23:50 schreef phpmystyle het volgende:
Dan moet je naar Hongarije gaan. Die gaan dat vaccin gebruiken.
  Moderator / Redactie Sport maandag 23 november 2020 @ 23:52:43 #222
416575 crew  Evenstar
pi_196386734
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:49 schreef ipa84 het volgende:

[..]

Sterker nog het is blijkbaar een geluk bij een ongeluk geweest.

[ twitter ]
Bizar _O-

Hopelijk zijn de cijfers dan wel betrouwbaar.
pi_196386738
quote:
7s.gif Op maandag 23 november 2020 23:50 schreef phpmystyle het volgende:
_O-
Dat snap ik. :D
pi_196386750
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:52 schreef Kyran het volgende:

[..]

Bizar _O-

Hopelijk zijn de cijfers dan wel betrouwbaar.
Dat hoop ik wel maar als ik lees dat de bijwerkingen veel minder zijn is dat alleen maar beter. Het Oxford vaccin was al bekent om zijn bijwerkingen van hoofdpijn en vermoeidheid.
  maandag 23 november 2020 @ 23:55:25 #225
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196386756
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 23:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat ik begreep is dat je van alle vaccins twee keer een injectie nodig hebt. Van het Oxfordvaccin is gebleken dat het 70% effectief is maar dat de effectiviteit naar 90% kan worden verhoogd als de toegediende dosis van de tweede injectie hoger is. Bron
Dit is ook te duiden op grond van hoe het (vector)vaccin zou opereren. Met de eerste dosis wordt dan het afweersysteem al behoorlijk op gang gebracht (in noem dat in kennis gesteld dat er een virus is) dat vervolgens met de tweede vervolgens wordt versterkt. Wanneer vooraf bekend is dat er twee doses worden gebruikt, is de eerste dosis het beste een lichtere variant.
Grosso modo lijkt mij dat mensen dan net minder gevolgen hebben tgv de vaccinatie zelf.

Bij mRNA is ook een tweetraps raket doorgaans nodig met naar ik aanneem, met gelijke doseringen zodat het afweersysteem, de instructie krijgt ingehamerd en het niet snel "vergeet". Ik vraag mijzelf hierbij af, hoe lang die (wat ik noem) geïnstrueerde werking van toepassing blijft.

Kern in beide gevallen, die situationeel anders liggen,
• wordt gebruikt gemaakt van genetische manipulatie en
• moet het lichaam wel voldoende gezond in staat zijn om afweer (dwz T-cellen) te ontwikkelen
• onduidelijk of de werking hoe lang behouden blijft.
Mensen met een "afweeraandoening" zullen ws niet snel de doelgroep zijn, in dat geval lijkt mij een mRNA meer op zijn plek. Nogmaals, dit op grond van boerenfluitjes vermoedens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')