abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196319593
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:02 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dan kun je het zelfs nog verder doortrekken (en nee, dat wil ik echt niet). Als je de mensen die de grootste kans op overlijden hebben niet vaccineert maar gewoon laat sterven want ze hebben toch al hun laatste jaar, waarom hou je alles dan nog gesloten.

Het zou ontzettend raar zijn als de groep die we nu met zijn allen hebben proberen te beschermen nu alsnog de rug toegekeerd wordt. Ik zou me op dat moment in elk geval afvragen waar we het allemaal voor gelaten hebben dan, even los van de ethische punten die echt niet oké zijn dan.
Het zou echt schandelijk zijn.

Kijk, ik en velen met mij hebben die vaccinatie niet eens nodig waarschijnlijk. Zij juist wel omdat ze misschien nog een jaar of wellicht 2 in vrijheid kunnen leven. Wij krijgen onze vrijheid en jaren wel.
Go hard or go home
pi_196319595
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:01 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja omdat we de afgelopen maanden gezien hebben wat er allemaal met die dringende adviezen en richtlijnen is gebeurd. Page zou er een business-model in zien.
Mondkapjes is momenteel een dringend advies en het grootste deel van de mensen draagt die. Daar is (momenteel) geen verplichting aan te pas gekomen.
pi_196319596

Daling zet door *O*

Wel weer veel opnames (261) -O-
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 14:04:31 #54
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196319602
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:00 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Wat versta jij onder ernstige aandoeningen?
Dat legde ik net uit en is ook een beetje waar het probleem zit in de tekst. Als ik dat stukje lees denk ik bij ernstige aandoeningen in ieder geval aan iets waardoor men niet meer lang te leven heeft. Ik weet niet of zij het zo bedoelen, zoals ik al aangaf, maar als dat wel het geval is zou ik het een domme zet vinden.

Als ze iets anders bedoelen dan zal dat ook mijn mening veranderen natuurlijk, maar dat gaf ik al meteen aan.
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 14:04:58 #55
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_196319608
quote:
14s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:03 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Eens. Die vaccins moeten gaan naar de personen wie er ook daadwerkelijk nog jarenlang wat aan hebben. Kijk, iedereen kan onverwacht eerder komen te overlijden natuurlijk, maar iemand die al 80 + is met een aandoening waar je met vrij grote zekerheid van kan zeggen dat hij/zij het niet langer red dan 1/2 jaar zou ik toch echt overslaan als de vaccin aantallen nog zo laag zijn. Je wil zo vaccineren dat er zoveel mogelijk ''winst'' kan worden behaald en we de maatschappij z.s.m. weer voor zoveel mogelijk mensen kunnen openen.
Dit vind ik dus ook een veel logischere aanpak. Maar hey, ze willen liever eerst de broze bejaarden als eerste vaccineren. Tsja... morele keuzes, morele keuzes :X
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 14:06:39 #56
416575 crew  Evenstar
pi_196319629
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:02 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dan kun je het zelfs nog verder doortrekken (en nee, dat wil ik echt niet). Als je de mensen die de grootste kans op overlijden hebben niet vaccineert maar gewoon laat sterven want ze hebben toch al hun laatste jaar, waarom hou je alles dan nog gesloten.

Het zou ontzettend raar zijn als de groep die we nu met zijn allen hebben proberen te beschermen nu alsnog de rug toegekeerd wordt. Ik zou me op dat moment in elk geval afvragen waar we het allemaal voor gelaten hebben dan, even los van de ethische punten die echt niet oké zijn dan.
Nu doe je iets waar je bijvoorbeeld mij en DireStraits van beschuldigd. Dit is absoluut niet wat ik zeg. Je trekt het tot het absurde door om je punt te kunnen maken en dat is echt jammer en ook jij hebt het niet nodig.

Ik keer niemand de rug om, maar ik vind het onzinnig om de eerste vaccins aan een groep te geven waar wij als samenleving echt niks van gaan merken. Als er genoeg vaccins zijn mogen ze doen wat ze willen, maar de eerste vaccins zijn de eerste stap tot een normaal leven en die moeten wij niet "weggooien" aan mensen die een paar maanden te leven hebben. Sorry.
pi_196319630
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:02 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Ja echt he. Beelden van Woodstock. Mijn gedachte: Oei, er zal er maar eentje aan het hoesten slaan. En ze zitten allemaal aan elkaar. Foei!
:')
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196319635
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je weet dat het juist de mensen zijn waar DireStraits naar verwees, bible belt en hoogopgeleide bakfietsmoeders die bang zijn dat hun kind autisme krijgt van vaccinaties, dier ervoor zorgen dat het huidige rijksvaccinatieprogramma niet meer zo soepel loopt en de vaccinatiegraad flink gedaald is? En dat ze misschien juist met dat in het achterhoofd ook nadenken over wat te doen als er veel mensen deze corona-vaciinatie weigeren?
Dat snap ik wel ja. Ik ben er alleen wel bang voor dat je je hele rijksvaccinatieprogramma ondermijnt als je dit vaccin waarbij veel mensen de perceptie ongetest bij hebben doordrukt als een verplichting. De enige manier om die 'schade' te beperken is dan om de rest van het rijksvaccinatieprogramma ook te verplichten.

Op dit moment is het rijksvaccinatieprogramma gebaseerd op vertrouwen. Er is een groep mensen die dat vertrouwen niet heeft en om welke reden dan ook zichzelf of hun kinderen niet laat vaccineren, maar straks hebben we iedereen gevaccineerd tegen covid-19 maar komt mazelen terug omdat het rijksvaccinatieprogramma stuk is, dan heb je ook niet bereikt wat je wilt.
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 14:08:26 #59
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_196319650
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[ afbeelding ]

Daling zet door *O*

Wel weer veel opnames (261) -O-
Ik vraag me af of die cijfers nog wel zoveel zeggen. Laatst hoorde ik dat veel mensen/bedrijven zich nu bij andere bedrijven dan ggd laten testen en dat die cijfers niet altijd bij de rivm terecht komen. Misschien dat dat inmiddels wel achterhaald is hoor maar hebben we nog wel echt goed zicht op de besmettingscijfers? Vind ie opnames dan wel weer zorgelijk
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_196319655
quote:

[..]

Eens. Die vaccins moeten gaan naar de personen wie er ook daadwerkelijk nog jarenlang wat aan hebben. Kijk, iedereen kan onverwacht eerder komen te overlijden natuurlijk, maar iemand die al 80 + is met een aandoening waar je met vrij grote zekerheid van kan zeggen dat hij/zij het niet langer red dan 1/2 jaar zou ik toch echt overslaan als de vaccin aantallen nog zo laag zijn. Je wil zo vaccineren dat er zoveel mogelijk ''winst'' kan worden behaald en we de maatschappij z.s.m. weer voor zoveel mogelijk mensen kunnen openen.
Voorbeeldje; mijn oma kreeg 4 jaar terug een nieuwe hartklep, maar pas na heel veel gezeik. Eigenlijk zei de zorgverzekeraar; sorry, maar u heeft met nieuwe hartklep misschien nog maar 1 jaar extra te leven en dat weegt eigenlijk niet op tegen de kosten van die nieuwe hartklep. Uiteindelijk lag de keuze wel bij haarzelf, en heeft ze het wel gedaan en heeft ze het 4 jaar volgehouden, geboorte van een kleinkind mee kunnen maken, etc.

Levensverwachting vs realiteit komt niet altijd overeen, en de momenten/dingen die je iemand ontneemt wanneer je zegt 'jammer, maar u heeft nog maar zo en zo lang dus pech' zijn wat mij betreft wat meer waard.
pi_196319664
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:08 schreef senesta het volgende:

[..]

Ik vraag me af of die cijfers nog wel zoveel zeggen. Laatst hoorde ik dat veel mensen/bedrijven zich nu bij andere bedrijven dan ggd laten testen en dat die cijfers niet altijd bij de rivm terecht komen. Misschien dat dat inmiddels wel achterhaald is hoor maar hebben we nog wel echt goed zicht op de besmettingscijfers? Vind ie opnames dan wel weer zorgelijk
Mijn post gaat dan ook puur over de opnames.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_196319666
quote:

[..]

Nee hoor, dat wil ik helemaal niet. En ik ben er vrij zeker van dat de overheid het ook niet wil. Er is een goede reden om juist de zwakkeren in bijvoorbeeld verpleeghuizen eerst te vaccineren. Die kunnen dan bijvoorbeeld weer een enigszins waardige laatste fase van hun leven hebben waarin mantelzorgers niet 1,5 meter afstand hoeven te houden. Ik gun hen die laatste fijne tijd meer dan ik mezelf een paar maanden eerder naar m'n werk gaan gun.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 19 november 2020 @ 14:10:14 #63
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196319672
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:08 schreef senesta het volgende:

[..]

Heb je al alle databronnen bestudeerd, geanalyseerd en het uitgezocht, of niet? In hoeverre denk je nu zicht te hebben op de besmettingscijfers? En hoe wordt dat beďnvloed door bedrijven die zich niet bij de GGD laten testen, schat je?
Antifa
pi_196319676
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:06 schreef Kyran het volgende:

[..]

Nu doe je iets waar je bijvoorbeeld mij en DireStraits van beschuldigd. Dit is absoluut niet wat ik zeg. Je trekt het tot het absurde door om je punt te kunnen maken en dat is echt jammer en ook jij hebt het niet nodig.
Oke, dat had ik niet moeten doen, zo kwam het in eerste opzicht op mij niet over. Ik had mn post misschien nog eens terug moeten lezen, sorry.

Ik heb het antwoord ook niet, en ik denk dat er geen echt goed antwoord is. Het lijkt mij inderdaad logisch dat de mensen die de grootste impact op de zorg veroorzaken voor gaan qua vaccinatie, maar de groep die daarboven zit overlijdt het snelste/meeste. Die drukken inderdaad minder op de zorg, maar hebben wel een veel grotere emotionele impact.

Als ik puur naar mijn eigen onderbuik zou moeten luisteren zou ik denk ik beginnen bij de mensen die het grootste risico lopen om te overlijden. Als dat tot gevolg heeft dat ik 3 maanden langer thuis moet blijven dan is dat maar zo.
  donderdag 19 november 2020 @ 14:10:45 #65
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196319679
quote:
2s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:22 schreef Tijn het volgende:
Ik denk dat er genoeg mensen zich willen laten inenten, zonder dat hoeft af te dwingen eerlijk gezegd. Natuurlijk kijkt een grote groep eerst de kat uit de boom, maar als ze zien dat mensen met een relatief fragiele gezondheid weinig last van de vaccinatie hebben, staan ze vast in de rij. Het aantal echte anti-vaxxers is uiteindelijk maar heel laag in Nederland.
De verdere nuance die ik vooral heb, of het gaat om een bewezen vaccin of om een experimenteel vaccin dat zich nog moet bewijzen. Zover ik dan een keuze heb, kijk ik wel hoe de vlag of noodzaak er over een jaar of 15-20 voor staat.

Dat mensen onder druk van hun trieste aandoening, wilsgevoelig worden om rare experimenten te omarmen; is in principe een eigen keuze. De druk mag er sws nooit zijn, en dus ook niet voor mensen die (menen) gezond te zijn.
Dat een ander land dan mij de toegang ontzegt, neem ik dan als keuze voor lief. Ik ga sws niet naar landen die mijn grondrechten aan hun laars lappen.

Los daarvan spelen persoonlijk motieven op grond van overtuiging, aard of anderszins waar je de ander nooit op mag (dis)kwalificeren. Het lichaam en dat kenbaar maken, is iets dat alleen de persoon zelf aangaat.

Ik vind het typerend dat bij een voor -of tegen vaccin, hieraan een persoonlijke typering wordt gehangen dat oordeel en gevolg heeft voor de persoon.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 14:11:46 #66
416575 crew  Evenstar
pi_196319693
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:08 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Voorbeeldje; mijn oma kreeg 4 jaar terug een nieuwe hartklep, maar pas na heel veel gezeik. Eigenlijk zei de zorgverzekeraar; sorry, maar u heeft met nieuwe hartklep misschien nog maar 1 jaar extra te leven en dat weegt eigenlijk niet op tegen de kosten van die nieuwe hartklep. Uiteindelijk lag de keuze wel bij haarzelf, en heeft ze het wel gedaan en heeft ze het 4 jaar volgehouden, geboorte van een kleinkind mee kunnen maken, etc.

Levensverwachting vs realiteit komt niet altijd overeen, en de momenten/dingen die je iemand ontneemt wanneer je zegt 'jammer, maar u heeft nog maar zo en zo lang dus pech' zijn wat mij betreft wat meer waard.
Als er genoeg vaccins zijn ben ik het 100% met je eens.

In het begin moeten er keuzes gemaakt worden en die moeten gemaakt worden voor de hele samenleving. Waar worden wij als samenleving beter van? Stel dat je twee personen hebt met dezelfde aandoening, ene is 60 en de andere 80. Wie vaccineer je dan? Ik zou altijd voor de jongere gaan in dit geval.

Ik zeg niet dat de andere groep niks moet krijgen, maar in ieder geval niet als eerste.
  donderdag 19 november 2020 @ 14:13:11 #67
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_196319711
Cijfers vandaag zullen ook wel weer fucked up zijn qua correctheid.

wanneer gaan ze weer terug naar wekelijks publiceren. lijkt me beter
Where law ends, tyrrany begins.
pi_196319720
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee hoor, dat wil ik helemaal niet. En ik ben er vrij zeker van dat de overheid het ook niet wil. Er is een goede reden om juist de zwakkeren in bijvoorbeeld verpleeghuizen eerst te vaccineren. Die kunnen dan bijvoorbeeld weer een enigszins waardige laatste fase van hun leven hebben waarin mantelzorgers niet 1,5 meter afstand hoeven te houden. Ik gun hen die laatste fijne tijd meer dan ik mezelf een paar maanden eerder naar m'n werk gaan gun.
Als het puur om kwaliteit van leven gaat zie ik werkelijk geen enkele rechtvaardiging om de 80+ers eerst te doen. Geen enkele.

Ik neem aan dat dat gebaseerd is op de verwachte belasting van de zorg...
zie email 27 oktober
  donderdag 19 november 2020 @ 14:13:46 #69
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196319721
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:04 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Dit vind ik dus ook een veel logischere aanpak. Maar hey, ze willen liever eerst de broze bejaarden als eerste vaccineren. Tsja... morele keuzes, morele keuzes :X
ten dele wel eens maar de bereidwilligheid onder die groep zal veel groter zijn, als je begint met jongeren moet je die eerst maar eens zien te overtuigen terwijl dat waarschijnlijk minder nodig is als die tzt aan de beurt zijn een jaar? later
  Redactie Games donderdag 19 november 2020 @ 14:13:49 #70
181272 crew  Noppie2000
pi_196319722
quote:
19s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:13 schreef Gunner het volgende:

Dat doet het RIVM überhaupt.
  donderdag 19 november 2020 @ 14:14:00 #71
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196319723
quote:
19s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:13 schreef Gunner het volgende:

Dat doen ze al. RIVM publiceert enkel wekelijks.
Antifa
pi_196319724
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:11 schreef Kyran het volgende:

[..]

In het begin moeten er keuzes gemaakt worden en die moeten gemaakt worden voor de hele samenleving. Waar worden wij als samenleving beter van? Stel dat je twee personen hebt met dezelfde aandoening, ene is 60 en de andere 80. Wie vaccineer je dan? Ik zou altijd voor de jongere gaan in dit geval.

Ik zeg niet dat de andere groep niks moet krijgen, maar in ieder geval niet als eerste.
Dat is een goede vraag, waar we als samenleving beter van worden. Wat mij betreft zijn mededogen en respect voor ouderen cruciale eigenschappen van een maatschappij waar ik in wil leven.

Let wel: het overlijdensrisico wordt groter naarmate de leeftijd van iemand met corona hoger is. Iemand van 80 heeft dus een groter risico om ernstige gevolgen van corona te ondervinden dan iemand van 60 (zeker als diegene van 60 vitaal is).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196319728
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:11 schreef Kyran het volgende:

[..]

Ik zou voor die van 80 gaan, die heeft het meest kans op lange ligduur (of sterfte uiteindelijk) en dus de meeste impact op zorg, en ik meen dat dat dat nog steeds het doel is; zorg ontlasten.
pi_196319736
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:14 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ik zou voor die van 80 gaan, die heeft het meest kans op lange ligduur (of sterfte uiteindelijk) en dus de meeste impact op zorg, en ik meen dat dat dat nog steeds het doel is; zorg ontlasten.
Mensen van 80+ hebben veel vaker een IC- beleid.
  donderdag 19 november 2020 @ 14:15:02 #75
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_196319737
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 14:14 schreef VoMy het volgende:

[..]

Dat doen ze al. RIVM publiceert enkel wekelijks.
Okay dat wist ik niet. Waar komen deze cijfers dan vandaan?
Where law ends, tyrrany begins.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')