En groepsgrootte ook maar in bepaalde gevallen en maten. Afgelopen twee weken het terugschroeven van de groepsgrootte buiten van 4 naar 2 was gewoon een fop maatregelen.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb sterk het idee dat een hele hoop maatregelen gewoon klein bier is. Er zijn er een paar die echt veel effect hebben. Dat is 1,5 meter groepsgrootte en toch ook cafés en festivalachtige evenementen. Als je daar heel streng op blijft denk ik dat er best wel wat meer mogelijk is op andere gebieden. Zeker bij lage aantallen.
Denk aan restaurants, amateursport, semi- noodzakelijke vergaderingen etc.
Dat ligt er ook een beetje aan wanneer en hoeveel vaccins we zullen krijgen. Die vaccins zullen een dempende werking hebben en ook nog eens (hopelijk) de meest kwetsbaren beschermen. Daarna zou het niet veel uit moeten maken wat de R waarde is maar dit zal helaas niet voor de zomer zijn gok ik.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:35 schreef Kyran het volgende:
[..]
Klopt, als je de R onder de één kan houden en daarmee ook onder die 1200 kan blijven is het dikke prima inderdaad. Denk je echter dat dat lukt als je gaat versoepelen?
Als je kijkt hoeveel moeite wij nu moeten doen om onder die R=1 te komen en hoe snel de R weer >1 werd in de zomer toen er versoepeld werd kan je er toch gif op innemen dat de R weer binnen no-time >1 gaat worden en dat je dan met 1200 besmettingen per dag al relatief hoog zit qua "basis"?
Of mensen die herinneren wat het RIVM in het begin zei? "Dat fout gebruik van maskers het risico verhoogt".quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:12 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, dat zijn dus de mensen die waarschijnlijk niet begrijpen dat een virus geen gaswolk is die uren boven een fiets- of wandelpad blijft hangen.
Uiteraard. Maar die maximaal 30 per ruimte mag van mij blijven. Die werkt 3 kanten op namelijk.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:42 schreef maan_man het volgende:
[..]
En groepsgrootte ook maar in bepaalde gevallen en maten. Afgelopen twee weken het terugschroeven van de groepsgrootte buiten van 4 naar 2 was gewoon een fop maatregelen.
Lieve zoete gerritje..... wat die allemaal wil.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:35 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Behalve dat je dan al veel risico hebt om het ook maar ergens op te lopen, en dat je bij een groepsgebeuren dan direct op 30 extra besmettingen zit.
1200 per dag vind ik zelf nog veel te hoog, zou het liever lager zien.
Ben ik het wel mee eens, maar dan moet daar ook echt werk van gemaakt worden.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb sterk het idee dat een hele hoop maatregelen gewoon klein bier is. Er zijn er een paar die echt veel effect hebben. Dat is 1,5 meter groepsgrootte en toch ook cafés en festivalachtige evenementen. Als je daar heel streng op blijft denk ik dat er best wel wat meer mogelijk is op andere gebieden. Zeker bij lage aantallen.
Ik heb echt moeite met het begrijpen van die blinde focus op die besmettingscijfers. Als de cijfers laag zijn zijn ze incompleet. Als de cijfers hoog zijn moeten we in lockdown of moet er op zn minst meer dicht. Maar nu moet er ineens op deze cijfers gestuurd gaan worden.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:41 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dit bedoel ik inderdaad.
Als je bijvoorbeeld inzet op 250 besmettingen dan moet je al 2x verdubbel voordat je op de 1000 zit en nog steeds "waakzaam" kan zijn. Terwijl als je op de 1200 zit en 2x verdubbelt je al op 4800 besmettingen en dus meteen in niveau 3 terechtkomt.
Die 1200 geeft gewoon bizar weinig ruimte. Ze zeggen nota bene zelf dat ze te vroeg hebben versoepeld in de zomer en nu gaan ze precies hetzelfde doen.
Als je puur kijkt naar die cijfers is het inderdaad prima, maar het is in mijn ogen een te hoge basis, waardoor één misstap meteen afgestrafd gaat worden en wij weer in niveau 2 of 3 terecht gaan komen. Het zou gewoon veiliger zijn als de basis wat lager wordt gelegd, waardoor je wat ruimte krijgt om fouten te maken.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom is dat te hoog? Afhankelijk van de leeftid van de persoon die besmet is geraakt is dat ergens tussen de 1 en ~25 opnames per dag. Al zijn het er 120.000 per dag, als de ziekenhuisopnames onder de 40/dag blijven zoals het dashboard is het goed. Dat was altijd de indicator, 3 dagen meer dan 40 opnames op een dag.
Alles wat ik roep is dan ook even in een situatie zonder vaccins natuurlijk. Als er vaccins zijn verandert er van alles.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:42 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat ligt er ook een beetje aan wanneer en hoeveel vaccins we zullen krijgen. Die vaccins zullen een dempende werking hebben en ook nog eens (hopelijk) de meest kwetsbaren beschermen. Daarna zou het niet veel uit moeten maken wat de R waarde is maar dit zal helaas niet voor de zomer zijn gok ik.
De basis lager leggen betekent langer grotere beperkingen. Dan kom je weer in die discussie van wel/geen scholen sluiten. Als je op 250 per dag wilt komen zoals je noemde moet je nog ~3 halveringen verder zijn, minimaal 2. Ik denk dat de kans dat je dat uberhaupt haalt voor het zomer is beperkt is.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:46 schreef Kyran het volgende:
[..]
Als je puur kijkt naar die cijfers is het inderdaad prima, maar het is in mijn ogen een te hoge basis, waardoor één misstap meteen afgestrafd gaat worden en wij weer in niveau 2 of 3 terecht gaan komen. Het zou gewoon veiliger zijn als de basis wat lager wordt gelegd, waardoor je wat ruimte krijgt om fouten te maken.
Ik staar mij echt niet blind op de cijfers hoor en je hebt helemaal gelijk over dat het uitmaakt welke groep besmet raakt. Enige wat ik zeg is dat je een lagere basis gewoon veiliger is en je mee ruimte geeft.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:45 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb echt moeite met het begrijpen van die blinde focus op die besmettingscijfers. Als de cijfers laag zijn zijn ze incompleet. Als de cijfers hoog zijn moeten we in lockdown of moet er op zn minst meer dicht. Maar nu moet er ineens op deze cijfers gestuurd gaan worden.
Sturen op besmettingscijfers is naar mijn mening niet heel zinvol. 1200 besmettingen onder jongeren betekent iets heel anders dan 1200 onder 85+
En nadat je die veel grotere beperkingen na langere tijd voor een deel hebt opgeheven moet je ze ook weer sneller terug invoeren, want och jee het stijgt weer en we zijn allemaal in paniek. Dat wordt echt niet een balans die vol te houden is.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
De basis lager leggen betekent langer grotere beperkingen. Dan kom je weer in die discussie van wel/geen scholen sluiten. Als je op 250 per dag wilt komen zoals je noemde moet je nog ~3 halveringen verder zijn, minimaal 2. Ik denk dat de kans dat je dat uberhaupt haalt voor het zomer is beperkt is.
Alles wat zijn mond verlaat neem ik met een korrel zout.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:46 schreef maan_man het volgende:
Wie had ook twijfels bij Hugo's verhaal over de ontwikkeling van het vaccin dat het normaal wel 15 jaar koste om het te ontwikkelen en te testen, maar dat het nu sneller ging omdat meerdere stappen parallel lopen en dat er dus geen concessies ten aanzien van de veiligheid werden gedaan.
Ik met mijn boeren verstand zou zeggen: iets dat er nog niet is, kun je ook niet testen.
Dat is waar, en ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat er op dit moment te laat ingegrepen is. Als ik me goed herinner zaten we toen al boven de 1200/dag.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:50 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ik staar mij echt niet blind op de cijfers hoor en je hebt helemaal gelijk over dat het uitmaakt welke groep besmet raakt. Enige wat ik zeg is dat je een lagere basis gewoon veiliger is en je mee ruimte geeft.
1200 besmettingen kan ook betekenen dat je over een maand weer op 4800 zit en weer flink moet ingrijpen. Dat die eerste 1200 dan vooral jongeren waren maakt dan niet meer uit, want de kans is zeer groot dat die 4800 niet allemaal jongeren gaan zijn. Nu begon het ook vooral onder de jongeren en toch zijn de ziekenhuizen overbelast.
Klopt, dat gaat daarom nu ook niet meer gebeuren en het is duidelijk dat de regering gokt op de vaccins vroeg in 2021.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
De basis lager leggen betekent langer grotere beperkingen. Dan kom je weer in die discussie van wel/geen scholen sluiten. Als je op 250 per dag wilt komen zoals je noemde moet je nog ~3 halveringen verder zijn, minimaal 2. Ik denk dat de kans dat je dat uberhaupt haalt voor het zomer is beperkt is.
De wetquote:Op dinsdag 17 november 2020 22:26 schreef Vallon het volgende:
[..]
Lees de Staatscourant wanneer de wet daadwerkelijk van kracht wordt. Verwachting is nu per 01 dec 2020.
Zal ongetwijfeld dan, uitgebreid in de media aandacht krijgen zodat niemand het niet kan weten.
Dat denk ik ook. Meer nadruk op leggen en ook handhaven op de belangrijke maatregelen zou meer helpen dan alle 'onzin'maatregelen bij elkaar.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Men kan nog helemaal niet stellen dat in ontwikkeling zijnde vaccins dempen, laat staan dat dit specifiek kwetsbaren zal/kan beschermen. Het zijn hoopgevende verwachtingen van wie ze zo wil omarmen.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:42 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat ligt er ook een beetje aan wanneer en hoeveel vaccins we zullen krijgen. Die vaccins zullen een dempende werking hebben en ook nog eens (hopelijk) de meest kwetsbaren beschermen. Daarna zou het niet veel uit moeten maken wat de R waarde is maar dit zal helaas niet voor de zomer zijn gok ik.
Die man is totaal niet meer serieus te nemen.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Alles wat zijn mond verlaat neem ik met een korrel zout.
Krijgen we dat weer. Nee, uiteindelijk maakt dat niet uit. Dat is toch wel 1 van dé lessen van de zomer. Als de eerste besmettingen in de laag-risicogroep vallen geeft dat je hooguit wat meer tijd. Uiteindelijk raakt het wel verder verspreidt en ben je net zo ver van huis als nu.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:50 schreef Kyran het volgende:
Ik staar mij echt niet blind op de cijfers hoor en je hebt helemaal gelijk over dat het uitmaakt welke groep besmet raakt. Enige wat ik zeg is dat je een lagere basis gewoon veiliger is en je mee ruimte geeft.
Als er vroeg 2021 geen vaccin is gaan veel mensen het niet meer accepteren denk ik. Die worst is nu voorgehouden, als er in Q1 gezegd wordt: hihi, oeps. Wordt toch Q3 dan heb je de poppen aan het dansen.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:53 schreef Kyran het volgende:
[..]
Klopt, dat gaat daarom nu ook niet meer gebeuren en het is duidelijk dat de regering gokt op de vaccins vroeg in 2021.
De kans dat wij vroeg in januari gaan versoepelen om dan ergens eind februari of begin maart weer terug in een soort van lockdown te gaan is in ieder geval heel groot als er geen vaccins zijn.
Daarom riep ik in september al dat men hard/snel moest ingrijpen, inclusief het sluiten van scholen, maar daar wil men niet meer aan (waar ik trouwens alle begrip voor heb), dus dan moeten wij maar met de huidige maatregelen het uitzingen totdat er een vaccin is, want er is belachelijk weinig ruimte voor versoepelingen.
Geloof ik niet in. Het mijden van contact (zeker binnen 1,5 meter) is key. Ik heb deze zomer een aantal keer 200 kilometer op en neer gereden om een paar uur alleen in een andere ruimte te zijn waar ik moest zijn. Niemand gezien of gesproken. Dat is het risico niet.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:54 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Daar meer nadruk op leggen en ook handhaven zou meer helpen dan alle 'onzin'maatregelen bij elkaar.
- Blijf zo veel mogelijk thuis, zo min mogelijk onnodige verplaatsingen (dus geen onnodige eiersnijder halen bij de Action)
Eens.quote:- 1.5m afstand
- Geen handen schudden
- handen wassen
- groepsgrootte beperken
- ventileren
Er is van de week toch ook een jongen op een middelbare school in NL ergens overleden? Weten we daar inmiddels de doodsoorzaak van?quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:35 schreef maan_man het volgende:
Ik draag mondkapjes zo min mogelijk, maar recent ontkwam ik er een keer niet aan. Toen ik op de trap even naar beneden keek, keek ik half tegen de rand van mijn kapje aan. Hierdoor was ik gelijk mijn gevoel voor diepte kwijt en pleurde bijna van de trap. Was ik misschien wel bijna het eerste slachtoffer geweest van de mondkapjesplicht.
Ja, en die tijd hebben ze geen gebruik van gemaakt, daar is het uiteindelijk op fout gegaan. Als je een lekkage in je badkamer snel verhelpt heeft het minder grote gevolgen dan wanneer je wacht tot het water de trap af klotst.quote:Op dinsdag 17 november 2020 22:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Krijgen we dat weer. Nee, uiteindelijk maakt dat niet uit. Dat is toch wel 1 van dé lessen van de zomer. Als de eerste besmettingen in de laag-risicogroep vallen geeft dat je hooguit wat meer tijd. Uiteindelijk raakt het wel verder verspreidt en ben je net zo ver van huis als nu.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |