quote:
Op donderdag 12 november 2020 11:54 schreef vlindertje89 het volgende:Verder bloemkool met kaassaus alleen ik kan niet zo goed tegen bloemkool (of tegen zo'n beetje alle andere dingen met kool erachter, evenals niet tegen ui, prei, knoflook en champignons, en ook niet tegen sterk gekruid of ook maar enigszins pittig eten). Dus ik eet het niet zo vaak.
Lucky, had jij nou ook het fodmap dieet gedaan en daar baat bij gehad? Welke dingen kun jij niet eten? En heb je voor sommige dingen "vervangers" gevonden?
Ik heb inderdaad het Fodmap-dieet gedaan. Als je dat wilt gaan doen, raad ik je wel aan om een dietist te bezoeken want het is serieus ingewikkeld en je doet heel snel iets fout en dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen.
Bloemkool en champignons behoren tot dezelfde groep binnen de fodmaps, ze bevatten mannitol.
Prei, ui, knoflook en in mindere mate tarwe en sugar snaps behoren tot de fructanen.
Ik kan twee groepen fodmaps niet verdragen: lactose en fructanen. Lactose alleen in grote hoeveelheden. En dan niet qua volume maar mg lactose per 100 ml. De meeste kazen zitten onder de 4mg/100, kwark zit op 4mg/100, melk is 7mg/100, room nog hoger, melkpoeder en gecondenseerde melk zijn het ergst. De grens voor de meeste mensen met pds ligt bij die 4mg. Ook bij mij, ik kan gewoon ontbijten met 250g kwark en kazen zijn geen probleem. Voor melk, room, etc gebruik ik lactosevrije varianten of ik neem een lactase-pil.
De fructanen zijn redelijk te ontwijken. Geen ui en knoflook door je eten doen is best te doen. Mensen met pds zijn niet gevoelig voor het groen van lente-ui en prei, bieslook en knoflookbieslook mogen ook. Dan heb je toch smaakmakers. Knoflookolie mag ook, de fructanen worden niet opgenomen door de olie. Zilveruitjes mogen ook want de fructanen worden wel opgenomen door de inmaakvloeistof. Er bestaat ook nog asfoetida, een specerij uit India. Dat smaakt knoflokig/uiig maar is eigenlijk alleen lekker door currys.
Het lastige aan die fructanen is dat er overal uit en knoflook door zit. Door knakworsten, in plakjes kipfilet, in mosterd, in augurk, in roomkaas, in vleesvervangers, bouillonblokjes etc. Er zijn heel specifieke merken die geen of weinig fructanen hebben. Sommige mosterds van Maille, sommige zure augurken van AH, ketchup van Zaanse, een merk zongedroogde tomaten en gegrilde paprika's, etc.
Er bestaan capsules die enzymen bevatten die de fructanen in de maag afbreken. Dan kan je toch eens een pizza bestellen of uit eten gaan. Die pillen zijn vrij duur en werken slechts een half uur. Maar beter dan niets. Je leert er heel snel door eten.
Ik heb heel veel baat gehad bij het dieet. Ik kan nu gewoon de deur uit zonder dat ik bang ben om ergens snel een toilet op te hoeven zoeken. Ik ben niet meer 2-5 dagen in de week hondsberoerd. Ik slaap beter. Alles is fijner nu
[ Bericht 3% gewijzigd door Lucky_Strike op 12-11-2020 12:56:28 ]