abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 9 november 2020 @ 09:23:37 #176
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196146698
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 09:18 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Als je ZZP'er bent en je kunt daardoor niet werken op een klus, denk ik wel dat je het overweegt.
Zeker, maar ook niet elke paar weken denk. De gemiddelde Nederlander denkt aan het geld, dus als het niet noodzakelijk is om zelf te betalen, waarom zou je het dan doen? Zeker als GGD je binnen 1 a 2 dagen uitkomst hebt.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  maandag 9 november 2020 @ 09:39:37 #177
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_196146845
https://www.telegraaf.nl/(...)aar-door-trappenhuis

Wat een domme man die Albert Verlinde.
pi_196146872
Grafiekjes van gisteren i.v.m een offlinedag

Update van 8 November (Zondag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM



Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

Piekdag staat nu op 19-10 met 9716 besmettingen. (mutaties : -2) om op de voet gevolgd te worden door 20-10 (9609, mutaties 18) gezien de negatieve mutatie is het vrijwel zeker dat 19-10 piekdag was

Er vinden nu nog mutaties plaats tot in begin/midden september (48 stuks over heel september)
Dag met grootste mutatie : 7-11, 1293 - hier zit ook een duidelijke daling in
Oudste mutatie : 14-4

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 3626 van de afgelopen 5 dagen, 1338 van de 5 dagen daarvoor, en de overige 481 nog ouder. De datavertraging lijkt iets minder te worden, wat inherent is aan minder besmettingen, maar is duurt nog altijd z'n 10 dagen voor de meeste mutaties zijn verwerkt.

26-10 lijkt de dag dat de meeste mutaties zijn verwerkt.

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196146892
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 09:23 schreef chratnox het volgende:

[..]

Zeker, maar ook niet elke paar weken denk. De gemiddelde Nederlander denkt aan het geld, dus als het niet noodzakelijk is om zelf te betalen, waarom zou je het dan doen? Zeker als GGD je binnen 1 a 2 dagen uitkomst hebt.
Bij de ggd plannen en wachten op de uitslag duurt in totaal een week. Ik denk dat iedere zzper of werkgever er 100 euro voor overheeft om dat sneller voor elkaar te krijgen.
  maandag 9 november 2020 @ 09:45:26 #180
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196146908
quote:
1s.gif Op maandag 9 november 2020 09:44 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Bij de ggd plannen en wachten op de uitslag duurt in totaal een week. Ik denk dat iedere zzper of werkgever er 100 euro voor overheeft om dat sneller voor elkaar te krijgen.
Nee, inmiddels kun je binnen ongeveer 36 uur klaar zijn tussen 'ik wil getest worden' en 'uitslag'. Afgelopen week hebben 3 mensen in mijn omgeving zich laten testen, en 2 van die 3 waren binnen 24 uur klaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 9 november 2020 @ 09:53:40 #181
5428 crew  miss_sly
pi_196146972
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 09:03 schreef chratnox het volgende:

[..]

Goedemorgen! Dat lijkt me inderdaad een goed iets, maar wel een beetje mosterd na de maaltijd. De huisarts wordt dus nog niet betrokken bij het proces van opname, hoe het gaat en al dat soort zaken, maar wanneer de patiënt ontslagen wordt komt ie op het bordje van de huisarts (even ongenuanceerd).

Het lijkt mij dat je naar een situatie wil waar de huisarts de centrale 'spil' is. Positieve test gaat naar huisarts, huisarts houdt contact, indien ziekenhuisopname gaat die via huisarts (of HAP), waar huisarts ook contact houdt. Huisartsen geven zelfs aan dat ze meer betrokken willen zijn bij de patiënten.

Let wel, dat scenario is alleen houdbaar met een duidelijk uitzicht, een duidelijke (dare I say) routekaart. Die routekaart moet niet alleen bevatten hoe we van maatregel A naar maatregel B komen, maar ook hoe we uit de maatregelen komen.
Tja, ik vind 'mosterd na de maaltijd' dan weer een beetje jammer.
Natuurlijk zijn er hier en daar fouten gemaakt, zou men dingen sneller of anders kunnen oppakken, zijn er betere manieren om met deze hele crisis om te gaan, etc. Maar het is een leerproces. Verdomd jammer dat daar ziekenhuizen voor vol moeten lopen, mensen overlijden, de economie moet lijden en mensen zich beroofd voelen van hun vrijheid. Meer dan jammer, uiteraard.
Maar het is waar we het mee moeten doen. Ondanks waarschuwingen dat dit een keer zou gebeuren, kregen we ineens een pandemie om onze oren, met een gloednieuwe ziekte en een hoop gevolgen die niet echt te overzien waren. Dus roei je met de riemen die je hebt, maak je er het beste van. Je zet stromen op, maakt beleid en probeert ervoor te zorgen dat we hier zo goed mogelijk doorheen komen. Gaandeweg blijkt dat dingen anders kunnen, moeten, zie je hoe andere partijen ingeschakeld kunnen worden, richt je het anders in. Maar dan moet je dus datgene wat je al hebt geimplementeerd weer veranderen. Dat kan wel, maar dat kost tijd.

Ik snap echt dat tijd nou net heel lastig is om te geven: de ziekenhuizen, de zieke mensen, maar ook de economie en de mensen die nu zo weinig mogen, willen en kunnen die tijd niet onbeperkt blijven geven. Dat is logisch. Maar het is óók logisch dat wat de overheid probeert te doen, óók tijd kost, En schreeuwen dat dat niet kan, of dat ze dat eerder hadden moeten bedenken of anders hadden moeten inrichten, is dan wel erg gemakkelijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 9 november 2020 @ 09:58:06 #182
5428 crew  miss_sly
pi_196147015
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2020 23:12 schreef VoMy het volgende:

[..]

Tsja, vinden we het echt een probleem dat mensen naar het bos gaan? Ik vind het iig vervelender dat men hun rotzooi niet opruimt en vaak met de auto komt, dan dat ze er zijn.
Vinden we het erg dat mensen naar het bos gaan? Nee.
Maar aangezien één van de belangrijkste oproepen is 'Vermijd drukte' vinden we het momenteel wel erg dat mensen met teveel tegelijk in de bossen aanwezig zijn. Er is niet gezegd "Vermijd drukte, maar in het bos maakt het niets uit', dus wil je ook daar geen drukte. En dus vinden we het niet erg dat mensen naar het bos gaan, maar wel dat ze dat allemaal op zaterdagmiddag om 13 uur in dat ene deel van het bos doen, of zondagochtend meteen na het ontbijt.

Wij hebben in de eerste lockdown iedere dag gewandeld. We hebben nooit drukte gezien, maar we gingen altijd tegen het einde van de dag en we probeerden andere ingangen dan de gebruikelijke ingangen met enorme parkeerplaatsen. We kwamen wel eens een andere wandelaar tegen, maar echt heel weinig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator maandag 9 november 2020 @ 10:00:56 #183
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196147044
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 09:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Tja, ik vind 'mosterd na de maaltijd' dan weer een beetje jammer.
Natuurlijk zijn er hier en daar fouten gemaakt, zou men dingen sneller of anders kunnen oppakken, zijn er betere manieren om met deze hele crisis om te gaan, etc. Maar het is een leerproces. Verdomd jammer dat daar ziekenhuizen voor vol moeten lopen, mensen overlijden, de economie moet lijden en mensen zich beroofd voelen van hun vrijheid. Meer dan jammer, uiteraard.
Maar het is waar we het mee moeten doen. Ondanks waarschuwingen dat dit een keer zou gebeuren, kregen we ineens een pandemie om onze oren, met een gloednieuwe ziekte en een hoop gevolgen die niet echt te overzien waren. Dus roei je met de riemen die je hebt, maak je er het beste van. Je zet stromen op, maakt beleid en probeert ervoor te zorgen dat we hier zo goed mogelijk doorheen komen. Gaandeweg blijkt dat dingen anders kunnen, moeten, zie je hoe andere partijen ingeschakeld kunnen worden, richt je het anders in. Maar dan moet je dus datgene wat je al hebt geimplementeerd weer veranderen. Dat kan wel, maar dat kost tijd.

Ik snap echt dat tijd nou net heel lastig is om te geven: de ziekenhuizen, de zieke mensen, maar ook de economie en de mensen die nu zo weinig mogen, willen en kunnen die tijd niet onbeperkt blijven geven. Dat is logisch. Maar het is óók logisch dat wat de overheid probeert te doen, óók tijd kost, En schreeuwen dat dat niet kan, of dat ze dat eerder hadden moeten bedenken of anders hadden moeten inrichten, is dan wel erg gemakkelijk.
Zo kun je het ook zien ja. Er zijn de afgelopen maanden veel huisartsen geweest die aangeven dat ze graag meer betrokken willen zijn, vanaf het begin. Er werd op meerdere momenten ook gezegd dat dat veel verschil kan maken in het behandelen, en eventuele overbezetting in ziekenhuizen, omdat huisartsen vroeg kunnen signaleren.

En dan gaan ze nu huisartsen gebruiken, maar nog niet op de manier waarop huisartsen gevraagd hebben gebruikt te worden. De huisarts wordt hiermee een soort verlengstuk van de verpleegkundige in het ziekenhuis, om die patiënt te monitoren. Huisartsen wilden juist een coördinerende rol.

Je hoort mij niet schreeuwen dat het niet kan, maar ik zie wel dat bij handreikingen die gedaan worden de hand maar half geaccepteerd wordt. Dat is met testen zo geweest, met VNO-NCW die met een plan voor sneltesten komt, met extra ziekenhuiscapaciteit en additionele (vrijwillige) zorgmerwerkers, eigenlijk met alles.

De ideeën die uit de sectoren komen worden niet geaccepteerd of meegenomen, en als ze wel geaccepteerd worden komt er een vorm uit die zo verbasterd is dat deze niet meer lijkt op het idee wat kwam.

Dan kunnen we ze meer tijd geven, de beleidskeuzes die gemaakt worden met die tijd zijn in een aantal gevallen gewoon niet logisch. Dat is niet mijn mening, maar wat uit die sectoren als geluiden komen. Voor mij is in elk geval het gevoel dat het niet zoveel uit maakt of we ze nog 2 weken of 4 maanden geven, een beleid meer gestuurd op de total impact gaat er niet komen.

En dat is het. Het is goed nieuws dat de huisarts betrokken wordt, maar het is een druppel op een gloeiende plaat. Dat dit in november, wanneer de pandemie al 8 maanden in Nederland gaande is als goed nieuws gepresenteerd wordt zie ik als mosterd na de maaltijd. Dit is het soort ding dat je in kaart wil hebben nog voor je die 2e golf in gaat.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196147216
Bij ons op kantoor is het weer helemaal vol vandaag :')
pi_196147338
quote:
4s.gif Op maandag 9 november 2020 10:18 schreef Leonos het volgende:
Bij ons op kantoor is het weer helemaal vol vandaag :')
:(

En ik maar thuiswerken.
pi_196147341
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:24 schreef skrn het volgende:

[..]

:(

En ik maar thuiswerken.
Ik ook!
pi_196147342
Bljkbaar minder getest afgelopen week. Was het niet ook gewoon veel beter weer?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_196147353
quote:
4s.gif Op maandag 9 november 2020 10:24 schreef Leonos het volgende:

[..]

Ik ook!
Geen beste wensen knuffels en zoenen op kantoor *O*
pi_196147358
quote:
4s.gif Op maandag 9 november 2020 10:18 schreef Leonos het volgende:
Bij ons op kantoor is het weer helemaal vol vandaag :')
Cijfers gaan weer even wat beter en mensen raken meteen het gevoel van ernst weer kwijt. 3de golf incoming in december.
  maandag 9 november 2020 @ 10:27:41 #190
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196147383
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 09:42 schreef _serial_ het volgende:

Er is in elk geval nog steeds geen dag geweest dat we 10K besmettingen hebben gehad.
Dit is met redelijke kans de reden dat we nu zo snel omlaag schieten met die besmettingen - we hebben het ook al eerder gezegd, maar ik doe het nog maar eens. Het plateau van 10K waar we een tijdje rond zaten qua nieuw gemelde besmettingen, was dan een plateau dat zolang op die waarde kon blijven hangen doordat tegelijkertijd een testachterstand werd ingehaald van het moment dat het aantal besmettingen op een piek lag. Nu die achterstand weg is gewerkt, schiet het aantal nieuw gemelde besmettingen dus omlaag, omdat 10K altijd al te hoog was.
  maandag 9 november 2020 @ 10:29:01 #191
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196147408
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:25 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Cijfers gaan weer even wat beter en mensen raken meteen het gevoel van ernst weer kwijt. 3de golf incoming in december.
Grappig, want de vorige weken was het ook al zo dat iedereen hier zei dat de maatregelen qua thuiswerken überhaupt niet werden nageleefd, en toch lopen de aantallen nu wel terug.
pi_196147413
quote:
4s.gif Op maandag 9 november 2020 10:18 schreef Leonos het volgende:
Bij ons op kantoor is het weer helemaal vol vandaag :')
Maar jij bent wel thuis?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196147425
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 07:03 schreef Noek het volgende:
En wat gaan we doen als er geen vaccin is. Gaan we dan Sputnik V injecteren of gaan we naar een test-maatschappij? Of gaan we afwachten als er een regio weer opvlamt en dan gaan we gewoon om de 2 weken wat meer maatregelen nemen? Dan gaan mensen hier geirriteerd doen opdat de mensen zich gewoon moeten houden aan de maatregelen maar goed, dat gaat niet helemaal lekker hè dus daar moet je op anticiperen.
Er moet een beleid komen die ervoor zorgt dat je met zo min mogelijk maatregelen de tijd uit kan zitten. Het gaat nu goed aldus enkelen dus niet zeuren want de cijfers dalen (yay!) maar dat kun je alleen maar zeggen als het niet over jouw rug gaat.
Of... het heeft geen enkele zin hierop te speculeren?

In hoeverre is er echt gebrekkige communicatie vanuit de overheid en in hoeverre heeft men simpelweg onrealistische verwachtingen?

"Ik wil weten wanneer ik weer kan voetballen" (reactie op de vorige pagina)
Tja, wanneer de viruscirculatie drastisch lager is. Wanneer dat is? Geen idee, maar weet wel dat we (het volk) dat zelf in de hand hebben. Hoe beter men zich conformeert aan de maatregelen, hoe sneller we ervan af zijn. En het is volstrekt zinloos om daar nu een datum op te plakken.

Het zou natuurlijk interessant zijn als de regering met wat streefcijfers komen, maar ik vraag me af hoe zinvol dat is. Nu krijg je weer geneuzel over de routekaart en dat we ons er niet aan houden. Dat geneuzel kun je gewoon weer herhalen als we in januari toch niet kunnen voetballen ('maar De Jonge had januari gezegd...').
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 9 november 2020 @ 10:36:20 #194
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196147492
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Of... het heeft geen enkele zin hierop te speculeren?

In hoeverre is er echt gebrekkige communicatie vanuit de overheid en in hoeverre heeft men simpelweg onrealistische verwachtingen?

"Ik wil weten wanneer ik weer kan voetballen" (reactie op de vorige pagina)
Tja, wanneer de viruscirculatie drastisch lager is. Wanneer dat is? Geen idee, maar weet wel dat we (het volk) dat zelf in de hand hebben. Hoe beter men zich conformeert aan de maatregelen, hoe sneller we ervan af zijn. En het is volstrekt zinloos om daar nu een datum op te plakken.

Het zou natuurlijk interessant zijn als de regering met wat streefcijfers komen, maar ik vraag me af hoe zinvol dat is. Nu krijg je weer geneuzel over de routekaart en dat we ons er niet aan houden. Dat geneuzel kun je gewoon weer herhalen als we in januari toch niet kunnen voetballen ('maar De Jonge had januari gezegd...').
Binnen de huidige vorm van beleid maken en communicatie bestaat de optie dat je nooit meer kan voetballen, of dat het nog tot 2024 duurt. Dat is niet realistisch, en het zou geen kwaad kunnen om daar langzamerhand toch eens wat over te gaan zeggen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196147548
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:29 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Maar jij bent wel thuis?
Natuurlijk niet. Is net gezellig enzo.
pi_196147567
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:36 schreef Janneke141 het volgende:
Binnen de huidige vorm van beleid maken en communicatie bestaat de optie dat je nooit meer kan voetballen, of dat het nog tot 2024 duurt.
Dit slaat nergens op. Maar goed, speciaal voor jou: 'we hopen ergens in 2021'. Specifieker kunnen we het niet maken.

Maar serieus, wat verwacht je precies te horen?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 9 november 2020 @ 10:42:30 #197
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196147576
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:41 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dit slaat nergens op. Maar goed, speciaal voor jou: 'we hopen ergens in 2021'. Specifieker kunnen we het niet maken.
Het slaat wel ergens op, want het einde van de coronacrisis is opgehangen aan een gebeurtenis waarvan we niet zeker weten of die plaatsvindt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 9 november 2020 @ 10:42:34 #198
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196147579
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Binnen de huidige vorm van beleid maken en communicatie bestaat de optie dat je nooit meer kan voetballen, of dat het nog tot 2024 duurt. Dat is niet realistisch, en het zou geen kwaad kunnen om daar langzamerhand toch eens wat over te gaan zeggen.
Binnen het huidige beleid is het (naar mijn inziens), als er lage besmettingsaantallen zijn, is er weer groepssport mogelijk. Zie oa die routekaart.

En ja. als we dat niet halen / heel snel in de hoge besmettingen altijd weer komen/blijven, dan zal er idd ook niet snel gevoetbald worden.

Dat hele pessimistische snap ik niet zo goed.
En ik snap ook hee lgoed dat de overheid daar geen harde uitspraken over kan doen over wanneer precies (data noemen), want het is heel erg afhankelijk van hoe de mensen zich gedragen. (en van het testbeleid etc)
  Moderator maandag 9 november 2020 @ 10:43:55 #199
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196147595
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Of... het heeft geen enkele zin hierop te speculeren?

In hoeverre is er echt gebrekkige communicatie vanuit de overheid en in hoeverre heeft men simpelweg onrealistische verwachtingen?

"Ik wil weten wanneer ik weer kan voetballen" (reactie op de vorige pagina)
Tja, wanneer de viruscirculatie drastisch lager is. Wanneer dat is? Geen idee, maar weet wel dat we (het volk) dat zelf in de hand hebben. Hoe beter men zich conformeert aan de maatregelen, hoe sneller we ervan af zijn. En het is volstrekt zinloos om daar nu een datum op te plakken.

Het zou natuurlijk interessant zijn als de regering met wat streefcijfers komen, maar ik vraag me af hoe zinvol dat is. Nu krijg je weer geneuzel over de routekaart en dat we ons er niet aan houden. Dat geneuzel kun je gewoon weer herhalen als we in januari toch niet kunnen voetballen ('maar De Jonge had januari gezegd...').
Nouja, laten we het even omdraaien. Er is nog geen enkel vaccin (even los van de griepprik) geweest dat in zo'n korte tijd gemaakt is als dit vaccin nu gemaakt moet worden en uitgerold moet worden. Normaal duurt een vaccin maken zo ergens rond de 10 jaar voor ie breed uitgerold wordt, en dan wordt ie aan enkele honderden miljoenen mensen gegeven.

Nu moet er binnen een jaar een vaccin gemaakt, getest en uitgerold zijn, op een schaal die nog nooit eerder gedaan is. Het is toch niet raar om dan na te denken over het scenario wanneer er geen vaccin komt?

De maakbaarheid van een bevolking kent zijn grenzen, de beperkingen die nu opgelegd zijn aan mensen kun je nog een tijdje aanhouden, maar de enige manier om dit nog meer dan een jaar vol te houden is door de hele economie en mentale gezondheid van mensen door de plee te spoelen. Dat kan een keuze zijn, maar dat moet dan een gewogen keuze zijn.

Wat mij betreft is de enige die momenteel onrealistische verwachtingen heeft de overheid. Een vaccin uitrollen op een 10x grotere schaal dan normaal, met ook nog eens 10x zo'n korte tijd. De kans dat dat gehaald werd (en wordt) is gewoon laag. Er moet duidelijkheid komen over hoe we hier op langere termijn door gaan komen.

Kijk naar de (nieuwe) routekaart, waarin ook middelbare scholen in een regio gesloten kunnen worden. Als het nog 2 jaar duurt voor er een vaccin is en scholen open en dan weer dicht moeten om welke reden ook, ga je gigantische impact op scholieren/studenten veroorzaken. Dat kan echt niet.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  maandag 9 november 2020 @ 10:45:31 #200
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196147620
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 10:43 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nouja, laten we het even omdraaien. Er is nog geen enkel vaccin (even los van de griepprik) geweest dat in zo'n korte tijd gemaakt is als dit vaccin nu gemaakt moet worden en uitgerold moet worden. Normaal duurt een vaccin maken zo ergens rond de 10 jaar voor ie breed uitgerold wordt, en dan wordt ie aan enkele honderden miljoenen mensen gegeven.

Nu moet er binnen een jaar een vaccin gemaakt, getest en uitgerold zijn, op een schaal die nog nooit eerder gedaan is. Het is toch niet raar om dan na te denken over het scenario wanneer er geen vaccin komt?

De maakbaarheid van een bevolking kent zijn grenzen, de beperkingen die nu opgelegd zijn aan mensen kun je nog een tijdje aanhouden, maar de enige manier om dit nog meer dan een jaar vol te houden is door de hele economie en mentale gezondheid van mensen door de plee te spoelen. Dat kan een keuze zijn, maar dat moet dan een gewogen keuze zijn.

Wat mij betreft is de enige die momenteel onrealistische verwachtingen heeft de overheid. Een vaccin uitrollen op een 10x grotere schaal dan normaal, met ook nog eens 10x zo'n korte tijd. De kans dat dat gehaald werd (en wordt) is gewoon laag. Er moet duidelijkheid komen over hoe we hier op langere termijn door gaan komen.

Kijk naar de (nieuwe) routekaart, waarin ook middelbare scholen in een regio gesloten kunnen worden. Als het nog 2 jaar duurt voor er een vaccin is en scholen open en dan weer dicht moeten om welke reden ook, ga je gigantische impact op scholieren/studenten veroorzaken. Dat kan echt niet.
Ik had het niet beter uit kunnen leggen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')