Normaal gesproken midden december. Tenzij jullie in volledige lockdown gaan, of ze om een andere reden vindt dat het te eenzaam wordt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 08:59 schreef lily het volgende:
Dat kan ik me helemaal voorstellen, Gao. Is er zicht op wanneer jullie haar kunnen zien?
dat lijkt me zo gek, als er in 1x 1 van een unit van 4 mist bij vakanties enzo.....Het is natuurlijk een logische stap, maar ik kan het me nog helemaal niet voorstellen....quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 12:00 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Normaal gesproken midden december. Tenzij jullie in volledige lockdown gaan, of ze om een andere reden vindt dat het te eenzaam wordt.
Wij waren een paar dagen naar het strand. Even eruit voor ons (man werkt nog steeds thuis, en nu ik beter wordt merk ik dat meer, zeg maar) en even duiken voor jongste die nog steeds weinig kan met z’n geopereerde pols, maar zo toch even lekker actief kon zijn. Was even een goed idee ❤Maar dan mis ik haar extra, want ze kan zo ontzettend genieten.
Ze had gezegd dat we maar geen foto’s moesten sturen van het eten en drinken daar (ze kent het hotel erg goed, want ze heeft er met school al haar duikbrevetten gehaald), dus ik heb me vermaakt met het sturen van foto’s van lege borden en glazenDat ze ons niet te erg gaat missen, zeg maar
Ik vond het ook echt raar toen we gisteren terug reden, die lege achterbank. Wat me erg verbaast, is dat jongste het zo superrelaxed vindt. Hij mist haar wel, maar zo in het dagelijks leven vind hij het wel fijn.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 12:06 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
dat lijkt me zo gek, als er in 1x 1 van een unit van 4 mist bij vakanties enzo.....Het is natuurlijk een logische stap, maar ik kan het me nog helemaal niet voorstellen....
Huh? Hebben ze bewezen covid dan?quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 09:57 schreef Bottoms_up het volgende:
Ik snap heel goed dat ze het heel erg vinden. Ik voel er alleen niks bij.
En wat mij betreft is er wel 1 waarheid: als je ondanks alles toch de hele tijd met z'n allen in de kroeg gaat zitten is dat gewoon aso. En als je nu andere manieren vindt om massaal bij elkaar te komen is dat nog meer aso. Daar heb ik 0 begrip voor.
Oh ja, die maatregelen. Dat mag dan allemaal maar ik mag niet bij mijn ouders in de woonkamer zitten zonder 10 dagen in quarantaine te moeten![]()
Sterker nog, ik zou al in quarantaine moeten als ik op hun oprit sta en het raampje naar beneden doe.
Dit ja. Terwijl wij gisteren op het werk een beetje bezorg en afhaal deden, terwijl we de druk voelen dat er veel te weinig binnen komt hoorden we dat in Toverland het een drukte van jewelste was. Dat doet dan wel even wat.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 09:56 schreef Mariposas het volgende:
Waar ik me vooral aan stoor zijn de genomen maatregelen. We mogen niet uit eten. Wél mogen we massaal de stad in om te shoppen (ik fietste donderdag door de stad in 070, niet normaal druk) en beelden die ik heb gezien van de Efteling zijn ook absurd. Maar dat zullen wel weer momentopnames zijn.
Je bent niet de enige die daarover valt.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 09:56 schreef Mariposas het volgende:
Waar ik me vooral aan stoor zijn de genomen maatregelen. We mogen niet uit eten. Wél mogen we massaal de stad in om te shoppen (ik fietste donderdag door de stad in 070, niet normaal druk) en beelden die ik heb gezien van de Efteling zijn ook absurd. Maar dat zullen wel weer momentopnames zijn.
Maar dan hoef je toch niet in quarantaine na een bezoekje? Dat geldt alleen als je uit een ander land komt dat rood of oranje is, niet binnen Nederland. Lijkt mij dat als je goed afstand houdt, je prima bij je ouders op bezoek kan.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 10:15 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Nee ze wonen 15km aan de verkeerde kant van de Maas.
Ik dénk dat ze in een van onze buurlanden bedoelt.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 11:23 schreef Gogo83 het volgende:
[..]
Maar dan hoef je toch niet in quarantaine na een bezoekje? Dat geldt alleen als je uit een ander land komt dat rood of oranje is, niet binnen Nederland. Lijkt mij dat als je goed afstand houdt, je prima bij je ouders op bezoek kan.
Sorry, verkeerd begrepen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 11:58 schreef Bottoms_up het volgende:
Idd bedoelde ik over de grens.
En ik bedoel helemaal niet dat ik het erger zou hebben dan een ander. Iedereen heeft het zwaar. Ik heb er alleen moeite mee dat er een groep mensen is die dat als excuus gebruikt om alle regels te negeren want "anders trekken ze het echt niet hoor". Waardoor alles weer strenger wordt. Dan worden weer vooral de mensen die zich wel aan de regels houden gestraft.
En dat de meeste mensen alleen kritische denkers zijn als het in hun voordeel is.
Dat is waar, maar dat geldt dan denk ik voor alle leeftijden?quote:Op zondag 25 oktober 2020 09:33 schreef Roomsnoes het volgende:
Maar in de gezinnen waar de ziekte speelt, kan dat heel anders zijn. Of de gezinnen waar een of twee ouders ineens wekloos zijn. Of kinderen die sowieso gevoelig zijn voor veranderingen, of snel angstig zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Weet iemand of dat kan gezien de leerplicht? Voor 5 jarigen is er natuurlijk geen online les, zoals voor de bovenbouw.
Ten tijde van de Spaanse Griep hadden ze geen social distance, anderhalve meter afstand, viruswaanzin, Malieveld demonstraties, complottheorieën met chips in vaccins, persconferenties, etc. en dat verliep ook in golven.quote:Op zondag 25 oktober 2020 10:09 schreef Omentielvo het volgende:
Ik denk dat trouwens het grote merendeel zich gewoon aan de regels houdt. En dat het oplaaien van het virus echt niet alleen komt door de mensen die zich minder goed aan de regels houden.
We zitten in de maanden met de letter R in de naam en deze tijd staat sowieso bekend al dat mensen sneller ziek worden.
En nu hebben we een nieuwe ziekte waar nog zoveel niet bekend over is. Mij verbaast het njet dat de cijfers oplopen.
Als je er wat over leest, blijkt dat social distancing door sommige autoriteiten wel werd aangeraden, er ook protesten waren en niet iedereen gevaccineerd wilde worden.quote:Op zondag 25 oktober 2020 10:44 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ten tijde van de Spaanse Griep hadden ze geen social distance, anderhalve meter afstand, viruswaanzin, Malieveld demonstraties, complottheorieën met chips in vaccins, persconferenties, etc. en dat verliep ook in golven.
Is dat dan een verschil in regelgeving met hier en daar?quote:Op zondag 25 oktober 2020 08:31 schreef Roomsnoes het volgende:
Ik vind de lockdown nog het vervelendst voor jonge kinderen. Die hebben handen wassen als eerste vocabulaire, leren dat je niet fysiek dichtbij anderen mag komen, dat je anderen erg ziek kan maken daarmee, terwijl ze in een levensfase zitten waarbij het elkaar opzoeken juist belangrijk is. Zij zijn ook degenen die hun grootouders en andere familie, en vrienden het meest moeten missen, doordat het contact houden via digitale media niet toereikend is. En dit alles zonder dat je goed begrijpen wat er gebeurt. En zij zijn niet degenen die de regels trotseren, maar ze dragen wel de gevolgen ervan dat een stel Ģvolwassenģ mensen dikke schijt heeft aan andere mensen.
In NL stelt het RIVM zelfs dat kinderen tot 12 jaar helemaal geen afstand hoeven te houden; niet tot elkaar en niet tot volwassenen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:06 schreef Elleska het volgende:
[..]
Is dat dan een verschil in regelgeving met hier en daar?
In nederland hoeven jonge kinderen geen afstand te houden, mogen gewoon samen spelen, mogen grootouders en andere familie zien (al is dat bij risicogroep niet aan te raden). Alleen dat handen wassen maar of dat nu heel slecht is?
Bij gezinnen waar andere dingen spelen is dat natuurlijk anders. Die gezinnen zijn er zonder corona ook alleen nu is het wel meer en tegelijk is het meer verborgen achter de voordeur.
Ik vind het ronduit bizar.quote:Kinderen tot en met 12 jaar hoeven onderling én tot volwassenen geen 1,5 meter afstand te houden. Dit geldt ook op de kinderopvang en het basisonderwijs.
Wel mondmaskers.....quote:Op zondag 25 oktober 2020 10:44 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ten tijde van de Spaanse Griep hadden ze geen social distance, anderhalve meter afstand, viruswaanzin, Malieveld demonstraties, complottheorieën met chips in vaccins, persconferenties, etc. en dat verliep ook in golven.
https://www.businessinsid(...)ernational=true&r=USquote:But what did work in 1918 and 1919 was enforcing and sustaining social distancing measures. That, too, involved everyone doing their part and taking individual accountability.
Bij privéaangelegenheden mogen er in Oslo max 10 mensen samen, ook al zitten ze normaal met 28+ in de klas, want Ģop school is er streng beleid op besmettingģ. Nou valt dat laatste wel mee, masr dat betekent dus als S zijn verjaardag viert voor vriendjes en vriendinnetjes, dat ik ķf man, of grote zus de deur uit moet sturen als ik zijn 7 leeftijdsgenootjes uit wil nodigen. Slaat nergens op, maar ja. Ik wil geen besmettingspiek op mn geweten hebben.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:06 schreef Elleska het volgende:
[..]
Is dat dan een verschil in regelgeving met hier en daar?
In nederland hoeven jonge kinderen geen afstand te houden, mogen gewoon samen spelen, mogen grootouders en andere familie zien (al is dat bij risicogroep niet aan te raden). Alleen dat handen wassen maar of dat nu heel slecht is?
Bij gezinnen waar andere dingen spelen is dat natuurlijk anders. Die gezinnen zijn er zonder corona ook alleen nu is het wel meer en tegelijk is het meer verborgen achter de voordeur.
quote:Op zondag 25 oktober 2020 16:31 schreef F_r het volgende:
https://imgur.com/a/IoycDks
Even iets luchtigs tussendoor.
Hopelijk werkt het zo.
Dat denk ik ook. En gewoon door blijven etenquote:Op zondag 25 oktober 2020 16:34 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]![]()
Die heeft geen haar meer op zijn tanden
mijn 5 jarige verzucht minstens 1x per dag hoe stom hij corona wel niet vind. We kunnen onze familie niet meer zien omdat we in verschillende landen wonen, we spreken niet meer met vrienden af, etc. etc. Hij vindt het echt niet leuk.quote:Op zondag 25 oktober 2020 09:21 schreef FlyingFish het volgende:
Mijn kinderen van 3 en 5 merken vrijwel niets van Corona juist. Kleuter leerde het woord pas toen hij weer op school kwam nadat de scholen dicht gingen. Ik denk dat juist de kleine kinderen niet beter weten. Dat ze leren afstand te houden van vreemden vind ik alleen goed, en met handen wassen in het standaard repertoire is ook niets mis. Maar mijn kinderen zien hun opa’s en oma’s gewoon, alleen ooms en tantes wat minder, maar ook daar is er incidenteel 1 op 1 contact. En mijn kinderen brengen nu veel meer tijd met papa door omdat hij fulltime thuis is en we dus samen ontbijten, lunchen en wat vroeger kunnen avondeten. Mijn ouders gaan een paar maanden per jaar weg met de camper, doen ze nu ook niet dus ze doen ook meer met opa en oma. Ik denk dat netto voor hen de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Mijn puberneven en nichten daarentegen zitten verveeld thuis. Zij mogen als gezin nergens meer op bezoek want ze zijn met teveel. School is 1 a 2 dagen per week ipv fulltime en twee ervan zijn net 18 en mogen nu ook opeens niet meer sporten of andere clubjes doen. Het enige dat ze kunnen/mogen is gamen en werken... En als ze dan klaar zijn met opleiding en Corona mogen ze beginnen met een echte baan zoeken in een ingestorte economie...
Ik ben heel blij dat mijn kinderen nog zo jong zijn en er vrij moeiteloos doorheen vliegen, pubers lopen gewoon een jaar studievertraging en achterstand in hun sociale ontwikkeling op, zeker degene die niet zo stevig in hun schoenen staan.
Echt, tot mei? Ik hoorde hier op de radio over Spanje, voor 2 weken met mogelijkheid om het door te trekken tot mei 2021...quote:Op zondag 25 oktober 2020 19:44 schreef Cathmar het volgende:
Hier in Spanje is net de noodtoestand uitgeroepen tot mei 2021. En daar heb ik maar even een fles wijn voor open getrokken. Ai ai.
(Is politiek en moet allemaal ingevuld gaan worden nog hoe en wat maar blehhhhh)
Ja net aangekondigd. Regio’s mogen de maatregelen zelf invullen. Eerst hadden ze steeds de nood toestand voor twee weken maar politiek gezien schiet dat niet op.quote:Op zondag 25 oktober 2020 19:45 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Echt, tot mei? Ik hoorde hier op de radio over Spanje, voor 2 weken met mogelijkheid om het door te trekken tot mei 2021...
Hier is net bekend geworden dat de herfstvakantie met 3 dagen verlengd wordt, om de scholen wat te ontzien. Tjsa, al die werkende ouders moeten niet ontzien worden...
Fijn dat het leven weer min of meer terug gaat naar normaal. Het feit dat de kinderen gewoon weer naar school/opvang kunnen zorgt al voor wat rust.quote:Op zondag 25 oktober 2020 20:05 schreef Cholula het volgende:
Sterkte Cathmar.
Wij hopen vanaf morgen weer in een wat normaler ritme te komen. Ik mag aan het werk, de kleuter mag naar school en ook de dreumes gaat weer naar de opvang. Alleen mijn man gaat nog niet aan het werk, dat duurt ook nog wel even door de sluiting van de horeca. Het waren vreemde weken, ik kan me niet voorstellen hoe heftig het is als je maandenlang thuis moet blijven.
Dit is niet perse meer zo. Check de beslisboom van 14 oktober.quote:Op zondag 25 oktober 2020 20:15 schreef Loj het volgende:
Sterkte Cathmar!
Hier vandaag een 7 jarige met koorts.. nu heeft de rest van het gezin de afgelopen dagen ergens 24 uur met last van de darmen rondgelopen. Dus ik vermoed dat we gewoon een licht buikvirusje hadden, maar dat mijn oudste dus wel wat meer last heeft...
Of was het toch Corona... wie weet.
Maar Ow was nu wel erg van slag. Wat nou als ik Corona heb en naar het ziekenhuis moet... en hij wou morgen absoluut geen koorts meer hebben. Ik dacht dat ze er niet zoveel last van hadden, maar Ow dus toch wel.
Oh en Js riep vrolijk dat Ow morgen nog koorts moest hebben, want dan hoeft hij ook niet naar school....
En ik weet dus ook pas morgenochtend of ik kan werken, niet zo handig
Jawel toch? Ik lees het wel zo?quote:Op zondag 25 oktober 2020 21:13 schreef Malteser het volgende:
[..]
Dit is niet perse meer zo. Check de beslisboom van 14 oktober.
Evengoed beterschap!!
Ja maar de rest ook als er een corona symptoom bij zit (dus snot, keelpijn, hoest etc). Mijn kinderen hebben nooit koorts zonder een corona symptoom volgens mijquote:Op zondag 25 oktober 2020 21:34 schreef Roomsnoes het volgende:
Maar corona of niet, met koorts moet een kind toch thuis zijn? Dan is ie toch gewoon ziek..?
Ah zo! Ik las verkeerd.quote:Op zondag 25 oktober 2020 21:36 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja maar de rest ook als er een corona symptoom bij zit (dus snot, keelpijn, hoest etc). Mijn kinderen hebben nooit koorts zonder een corona symptoom volgens mij
Mauwtje had ook de hele week waterpokken en nu ineens dus weer hoge koorts dus ik vermoed een luchtweginfectie er bovenop. En het kind is normaal nooit ziek dus ze is ook wel extreem zielig nuquote:Op maandag 26 oktober 2020 05:34 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Ah zo! Ik las verkeerd.
Mijnessen deze week wel: waterpokken in the houuuuse! Maar normaal komt koorts zelden alleen idd
quote:
Inmiddels was ‘ie helder voor jullie volgens mij. Maar een kind met alleen koorts, betekent niet dat de andere kinderen uit het gezin thuis moeten blijven. Dat is veranderd tov de beslisboom van 9 oktober.quote:Op zondag 25 oktober 2020 21:34 schreef Roomsnoes het volgende:
Maar corona of niet, met koorts moet een kind toch thuis zijn? Dan is ie toch gewoon ziek..?
Wintertijd.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 06:42 schreef LeSage het volgende:
Ik kom even ontzettend boos zijn over het verzetten van de klok. Mijm is nu (uiteraard) iedere ochtend om 6 uur wakker en dat is allemaal te begrijpen. Maar vervolgens maakt hij het hele huis wakker.
Na ruim 4 jaar slaapproblemen sliepen de jongens eindelijk (meestal) tot 7 uur in hun eigen bed. Wintertijd gaat in, weer gedoe.
![]()
![]()
Gefeliciteerd! En mijn zoon trapte daar als peuter nog wel in maar tegenwoordig niet meer en mijn dochter slaapt echt niet meer na 5 uur.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 09:29 schreef MorganLeFay het volgende:
Hier nooit problemen met de zomertijd of wintertijd. The day before om 8u verzet ik alvast samen met kleuter de klokken en afhankelijk van uur vooruit of uur achteruit gaat ze een uur eerder of een uur later naar bed en de volgende dag worden we wakker om dezelfde tijd als altijd![]()
(Edit: dat is 7.30 doordeweeks en 9.00/9.30 in het weekend)
Heb sinds gister een 5 i.p.v 4 jarige kleuterZe voelt zichzelf al 5 centimeter groter dan vorige week zei ze
Ik denk dat het met 2 kinderen ook wel veel lastiger is! Ik ben nu alleen met mijn dochter..quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 09:30 schreef vencodark het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! En mijn zoon trapte daar als peuter nog wel in maar tegenwoordig niet meer en mijn dochter slaapt echt niet meer na 5 uur.
Nee, in huis lootjes trekken. Bij mijn ouders, zus, zwagerquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 09:36 schreef MorganLeFay het volgende:
[..]
Ik denk dat het met 2 kinderen ook wel veel lastiger is! Ik ben nu alleen met mijn dochter..
Leuk van Kerst.... allemaal onder voorbehoud? Of via Zoom?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vond 5 uur 's morgens op zondagochtend niet echt voelen als uitslapen, eerlijk gezegd...quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 10:41 schreef Burdie het volgende:
Heerlijk juist, wintertijd. Aan alles merk ik dat de tijd weer klopt. Als een jas die ineens weer perfect past
.
De zaterdag voor het ingaan van de wintertijd mogen we allemaal laat opblijven. Dan kijken we na het eten nog gezellig met z'n allen een televisieprogramma in pyjama's op de bank. Met natte haren en kleine bakjes chips.
En de volgende dag voelt als uitslapen, vooral omdat je dan niks hoeft. Heerlijk!
Dat het ‘s morgens vroeg licht is, vind ik wel heerlijk ja.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 11:32 schreef Tink89 het volgende:
Ik vind het ook fijn, alsof de tijd weer klopt. Maar ik ben dan ook meer ochtendmens en vind donkere avondjes knus en gezellig enzo. Prul is nu rond 7:30-8:00 uur wakker (we zijn een paar dagen van tevoren begonnen met haar slaaptijden opschuiven) en da's prima <3
Verder droomde ik vannacht dat m'n baby dood was en we na de bevalling iedereen moesten bellen met 'hij/zij heet ...., maar niet feliciteren hoor, hij/ze heeft het niet gered'. Wat een klotegevoel blijft daarvan hangen zeg.
Onze kinderen komen op zondag om 7.45 uur van hun kamer af om ons te roepen. In de wintertijd voelt dat dan als 8.45 uur.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 11:06 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Ik vond 5 uur 's morgens op zondagochtend niet echt voelen als uitslapen, eerlijk gezegd...
Maar woont het zusje van je man nog thuis? Want anders mag het sowieso niet wat je schrijft want de 3 mensen die je per dag mag ontvangen moeten uit hetzelfde huishouden zijn toch? Dus als zus en man tegelijk naar hun ouders gaan, heb je een huishouden teveel aanwezig. Of werkt het niet zo?quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 10:28 schreef Tink89 het volgende:
Wij skippen sinterklaas bij oma. We zouden met 8 volwassenen en 5 kinderen zijn en dat vind ik niet verantwoord. We zijn wel de partypoopers geloof ik... Ik heb tegen mijn moeder gezegd dat ze op een andere dag en met afstand bij ons welkom is, maar dat wil ze niet 'want Sinterklaas hoort bij oma te zijn'. Njah, dus niet dit jaar in haar piepkleine huisje waar we al niet in passen zonder 1,5 meter.
En kerst is ook ingewikkeld. Ik overweeg thuis te blijven zodat manlief met zijn ouders en zusje kan vieren bij hun thuis. Maar aan de andere kant passen ze ook regelmatig op prul en zou zijn zusje eigenlijk de afhaker moeten zijn. Maar ook die komt dan weer meerdere keren per week bij haar ouders over de vloer. Het voelt allemaal stom en onzinnig en toch wil ik me aan de regels houden enzo.
Maar goed, eerst pruls verjaardag maar over drie weken. Op drie dagen verdeeld.
7:45 zou voor ons op zondag ook uitslapen zijn. Mijn kinderen zijn elke dag in de week voor 6:30 wakker. En aangezien mijn zoon en ik dan al echt zware honger hebben, is uitstellen van ontbijt (en dus opstaan) ook niet echt een optie.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 12:27 schreef Burdie het volgende:
[..]
Onze kinderen komen op zondag om 7.45 uur van hun kamer af om ons te roepen. In de wintertijd voelt dat dan als 8.45 uur.
Ik heb dus ook al een beetje buikpijn als ik aan Sinterklaas denk. Ik vier dat al mijn hele leven met mijn ouders, zussen en eventuele aanhang (de mijne inmiddels ook al 13 jaar). En dat zouden dan dus 4 mensen extra zijn in huis. Waarvan mijn ouders en zusje in hetzelfde huis wonen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 10:00 schreef lunapuella het volgende:
Lastig @:vencodark, vieren jullie altijd kerst met cadeautjes samen? Ik wilde al zeggen 'ik zou ervoor bedanken', maar bedenk me net dat ons vaste sinterklaasfeest met de familie dit jaar ook uit 7 volwassenen en 2 kinderen zou bestaan (ons gezin + mijn ouders, broertje, schoonzus en oma). Ik hoop nog steeds dat het door kan gaan, maar we houden er ook allemaal rekening mee dat het kleinschaliger zal moeten. Dat is dan voor het eerst in mijn 33 jaar dat we Sinterklaas aan moeten passen.
Ik heb in mijn nachtkastje ook altijd zulke dingen maar mijn zoon blieft dat niet. Die gaat echt smeken om een boterham. En ik voel me dan toch een matige moeder als ik hem laat doen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 13:22 schreef Burdie het volgende:
In de periodes dat de kinderen echt hangry wakker werden, legde ik soms alvast iets te eten klaar. Een stuk ontbijtkoek, sultana, volkorenbiscuitje, oid. Dan konden ze daarna rustig verder spelen of nog even slapen als ze willen.
Ik sta daar dan misschien net iets simpeler in; elke generatie komt op een bepaald moment op het punt dat zo'n feestdag anders ingevuld gaat worden. Misschien vonden jouw ouders het ook wel jammer dat ze Sinterklaas alleen nog maar met het eigen gezin gingen vieren en niet met ook nog eens hun ouders en broers en zussen en aanhang erbij. Maar intussen is de voor hun nieuwe manier jouw waardevolste herinnering/traditie geworden.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 13:23 schreef LeSage het volgende:
[..]
Ik heb dus ook al een beetje buikpijn als ik aan Sinterklaas denk. Ik vier dat al mijn hele leven met mijn ouders, zussen en eventuele aanhang (de mijne inmiddels ook al 13 jaar). En dat zouden dan dus 4 mensen extra zijn in huis. Waarvan mijn ouders en zusje in hetzelfde huis wonen.
Als dat niet kan ga ik echt wel even brullen, echt zo’n hoogtepunt van het jaar altijd![]()
Dat tradities wisselen en anders worden, daar kan ik prima tegen. Kerst, Pasen, oudjaar, allemaal prima. Maar Sinterklaas is bij ons echt het feestje van het jaar. We doen eerst een ronde cadeaus voor de kindjes, die krijgen dan ook schandalig veel (en dan vooral ook kleding, pyjama’s, nieuwe schoolbeker, enz.).quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 13:35 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik sta daar dan misschien net iets simpeler in; elke generatie komt op een bepaald moment op het punt dat zo'n feestdag anders ingevuld gaat worden. Misschien vonden jouw ouders het ook wel jammer dat ze Sinterklaas alleen nog maar met het eigen gezin gingen vieren en niet met ook nog eens hun ouders en broers en zussen en aanhang erbij. Maar intussen is de voor hun nieuwe manier jouw waardevolste herinnering/traditie geworden.
Ik kan me niet meer herinneren op welk moment we gestopt zijn met kerst te vieren bij opa en oma, maar dat die traditie een generatie is opgeschoven, heeft in mijn herinnering geen enkele invloed gehad op hoe ik die feestdag ervaarde.
(Maar ik kan me nog wel goed herinneren wanneer mijn broer en zussen niet meer wilden aanschuiven rond 05-12 en vond dat toen heel stom. Dus ik snap de teleurstelling ook eigenlijk wel.)
Hier wordt er geschreeuwd om jooooooouuuuurt oftewel yoghurt, Juul eet elke ochtend cruesli met yoghurt. Dus al het andere eten wordt vooral door de kamer gesmeten. Ja ze heeft best wel wat temperament als ze honger heeft.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 13:29 schreef vencodark het volgende:
[..]
Ik heb in mijn nachtkastje ook altijd zulke dingen maar mijn zoon blieft dat niet. Die gaat echt smeken om een boterham. En ik voel me dan toch een matige moeder als ik hem laat doen.
Haha, dat is wel een leuk idee. En dat videobellen vind ik ook best een leuke oplossing, maar voor Sinterklaasquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 15:35 schreef Viv het volgende:
Bij mijn familie heb ik voorgesteld om Sinterklaas via de pakketpost en met videobellen te doen.Dus lootjes trekken en dan een pakket vullen met cadeau, gedicht, eventueel surprise, en wat Sint-lekkernijen. En dan op 5 december om beurten uitpakken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelukkig hebben man en ik de afspraak dat hij 'dealt' met zijn familie en ik met de mijne![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan me dit wel goed voorstellen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 21:06 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik vind het wel jammer dat kapitein het nu voor het eerst bewust mee kan maken, en dat het er dan niet echt isgeen sint bij de kinderopvang, geen intocht in het dorp. En om dan gewoon als gezin een bult cadeautjes te kopen lijkt me dan ook wat gek
We zien wel wat we ervan maken, wie weet storten we ons wel volle bak op het Sinterklaasjournaal tegen die tijdquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 21:39 schreef lily het volgende:
[..]
Ik kan me dit wel goed voorstellen.
Deze tijd is voor mijn kinderen heel moeilijk omdat ze een leeftijd hebben dat ze naar volwassenheid groeien. En geloof me. Ze hebben het echt heel moeilijk.
Maar voor jouw kinderen, die nog zo jong zijn. Die gun ik dat sinterklaasfeest ook.
Want het is zo leuk.
Het wordt anders, maar vast ook heel leuk.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 22:23 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
We zien wel wat we ervan maken, wie weet storten we ons wel volle bak op het Sinterklaasjournaal tegen die tijd
Maar zonder de sint fysiek te zien is het ook heel spannend.. Op t kdv zetten ze vast een keer rond slaapjestijd de slof om daarna pepernoten of een mandarijn te krijgen. Er wordt geknutseld.. en doordat je de beste man niet te zien krijgt is het des te magischer! Schoen zetten, pakjesavond met een paar cadeautjes voor de deur en een buurman die aanklopt en wegholt..Hier weten ze elk jaar zéker dat ze Piet nog nét zagen rennen (maar ik weet toch zeker dat buurman aan de andere kant zojuist de deur sloot). Je hebt die verklede mensen helemaal niet nodig joh!quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 22:23 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
We zien wel wat we ervan maken, wie weet storten we ons wel volle bak op het Sinterklaasjournaal tegen die tijd
Dat is ook leuk!quote:Op woensdag 28 oktober 2020 07:30 schreef Aure het volgende:
Hier is de locatiemanager van de opvang altijd de sintde echte kan niet komen, maar heeft dan zijn spullen wel achter gelaten. De kindjes gaan die dan zoeken en vervolgens gaan ze kijken wie van de medewerkers het past. En dan gaan ze dus uiteindelijk samen de locatiemanager aankleden
hij zegt altijd dat zodra hij de baard om doet alle kindjes gelijk overtuigd zijn dat de sint er zit
sommige kindjes komen achteraf dan nog naar hem toe om te vertellen dat de sint is geweest, zo schattig
Enige voordeel wat dat virus momenteel heeft is dat m'n schoonmoeder bijna niet over de vloer komtquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 15:32 schreef Nijna het volgende:
Wij vierden het eigenlijk meestal al met zn vieren, alleen met kerst is het vooral schoonmoeder die verwacht dat we komen. Mijn ouders vinden het leuk als we komen, maar dat hoeft niet met kerst zeg maar.
Ik zou het niet zo erg vinden als we door de maatregelen niet kunnen. Schoonmoeder is toch wat lakser ook met knuffelen enzo en als we daar zouden zitten met de hele club (met aanhang en kinderen die in 2 gezinnen leven) dan zitten er zoveel verschillende "kringetjes" bij elkaar, wat mij betreft niet verantwoord.
Dus wat dat betreft vind ik het niet zo'n drama als dat niet zou kunnen.
Ja dit. Ik zag als kind ook lang niet elk jaar verklede sinterklazen en toch was het onwijs spannend. Je kunt er echt wel meer van maken dan alleen kados in de kamer gooien op 5 decemberquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 22:41 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
Maar zonder de sint fysiek te zien is het ook heel spannend.. Op t kdv zetten ze vast een keer rond slaapjestijd de slof om daarna pepernoten of een mandarijn te krijgen. Er wordt geknutseld.. en doordat je de beste man niet te zien krijgt is het des te magischer! Schoen zetten, pakjesavond met een paar cadeautjes voor de deur en een buurman die aanklopt en wegholt..Hier weten ze elk jaar zéker dat ze Piet nog nét zagen rennen (maar ik weet toch zeker dat buurman aan de andere kant zojuist de deur sloot). Je hebt die verklede mensen helemaal niet nodig joh!
(al zal ik de dorpsintocht inderdaad ook wel missen)
quote:Op woensdag 28 oktober 2020 08:50 schreef exode het volgende:
En mijn werkgever is vol in het nieuws, wat zijn we toch vooruitstrevend. Er zijn volgens mij al genoeg bedrijven die het doen/deden maar wij hebben een goed marketingteam
IddSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik vond het meest opvallende dat voor covid 5 dagen kantoor de norm was. Dat kom ik niet vaak meer tegen.
O ja hoor. Op mijn werk was 5 dagen kantoor echt de norm (voor niet-klinisch personeel). Cloud-diensten en Office 365 kwamen nooit van de grond. En nu: alles thuis.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:11 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Idd![]()
Ik vond het meest opvallende dat voor covid 5 dagen kantoor de norm was. Dat kom ik niet vaak meer tegen.
Ik vind dat ook wel hoor. Sowieso een beetje een plaag van de tijd, om veel te veel van alles te hebben.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:08 schreef Quoi het volgende:
Eén voordeel van geen intochten en fysieke sinterklazen is wel dat het allemaal iets rustiger is voor de kleinsten. Met afgelopen jaar 2 sinterklaasfeesten van ons werk, familie, ons eigen gezin, intocht in de stad waar we wonen, school/opvang én een sinterklaasjournaal, mag het wel wat minder. De reden waarom is natuurlijk stom, maarja, niet te veranderen.
quote:Op woensdag 28 oktober 2020 08:50 schreef exode het volgende:
En mijn werkgever is vol in het nieuws, wat zijn we toch vooruitstrevend. Er zijn volgens mij al genoeg bedrijven die het doen/deden maar wij hebben een goed marketingteam
Hee, en 1000 euro aan kantoormeubelen voor thuis! Daar lag jij laatst toch over in de clinch?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Er zullen vast sectoren zijn waar het nog altijd niet ingeburgerd is. Maar van zo'n bedrijf verwacht ik het echt niet. Daar wordt onder collega's over gepraat als dat zo is.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:14 schreef Quoi het volgende:
[..]
O ja hoor. Op mijn werk was 5 dagen kantoor echt de norm (voor niet-klinisch personeel). Cloud-diensten en Office 365 kwamen nooit van de grond. En nu: alles thuis.
Was het ook niet hoor, ik werkte altijd al 2 dagen thuis. Er was alleen geen beleid voor, want beleid betekent verantwoordelijkheid....wij waren al van het mobiel werken gelukkig. Vandaar dat we tijdens de Lockdown moeiteloos overgingen naar thuiswerken met 8000 medewerkers.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:11 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Idd![]()
Ja, I wish, dat is nogal uit zijn verband getrokken, lees dat klopt dus niet.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:20 schreef Viv het volgende:
[..]
Hee, en 1000 euro aan kantoormeubelen voor thuis! Daar lag jij laatst toch over in de clinch?
Je kan toch ook zélf ervoor kiezen om niet aan alles mee te doen?quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:08 schreef Quoi het volgende:
Eén voordeel van geen intochten en fysieke sinterklazen is wel dat het allemaal iets rustiger is voor de kleinsten. Met afgelopen jaar 2 sinterklaasfeesten van ons werk, familie, ons eigen gezin, intocht in de stad waar we wonen, school/opvang én een sinterklaasjournaal, mag het wel wat minder. De reden waarom is natuurlijk stom, maarja, niet te veranderen.
Nah, bij al die vieringen op school, opvang, familie, sportclubs etc is het wmb niet echt een keuze hoor.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:26 schreef Viv het volgende:
[..]
Je kan toch ook zélf ervoor kiezen om niet aan alles mee te doen?Wij deden vorig jaar intocht op tv kijken, intocht in de stad kijken (op de dijk naar de boot zwaaien eigenlijk, we zijn de menigte niet in gegaan), schoen zetten en 1 pakjesavond/surpriseavond bij ons thuis (waarbij iedereen 1 cadeau kreeg, dus ook ZZ).
![]()
Heb je misschien het woord "pakjes" gebruikt? Bij mijn peuter zijn pakjes dingen die met de post komen en cadeautjes zijn eehm tjaquote:Op woensdag 28 oktober 2020 08:06 schreef LaBelleFleur27 het volgende:
[..]
Dat is ook leuk!![]()
Ik ben benieuwd wat ze er hier op de opvang mee gaan doen. Afgelopen weekend dacht mijn peuter (bijna 3) dat de pakketbezorger sinterklaas was (ik heb het hem vorige week uitgelegd maar ik heb geen postbezorger in mijn verhaal gehad) dus er is nog wel wat educatie nodig op dit gebied
Ik ben ook helemaal vķķr thuiswerken. Hopelijk eindigen we met een soort blend van 2 overlegdagen en dan verder flexibiliteit.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:20 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Er zullen vast sectoren zijn waar het nog altijd niet ingeburgerd is. Maar van zo'n bedrijf verwacht ik het echt niet. Daar wordt onder collega's over gepraat als dat zo is.
10 jaar geleden werkte ik 2-3 dagen thuis. En sindsdien meestal minstens een dag. Meestal is er nog niet eens plek voor iedereen en wordt er verwacht dat er thuisgewerkt wordt.
Vooral in de 'grijzemuizen' organisatie is dat volgens mij nog wel degelijk zo.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:11 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Idd![]()
Nu je het zegt, ze hadden ook nog een klaas opgetrommeld bij het kinderdagverblijf en waarschijnlijk doen ze er op school ook wat mee.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:28 schreef SQ het volgende:
[..]
Nah, bij al die vieringen op school, opvang, familie, sportclubs etc is het wmb niet echt een keuze hoor.
Je kon op gegeven moment niet eens de supermarkt meer in zonder klazen tegen te komen.
En misschien dat het nog een keuze is bij kinderen onder de vier jaar, maar daar boven écht niet.
Wij hadden eerst de hr dame in ons WhatsApp groepje zitten. Die is toen gaan klagen over het vele thuiswerken (wat wij altijd meldden in die app). Ik ben toen gaan terugzoeken en in een heel jaar was het 5 keer voorgekomen op een team van 9 personen, waarvan ik het 3 keer was wegens een ziek kind.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:27 schreef exode het volgende:
Het is ook niet zo raar dat thuiswerken niet werd gestimuleerd, dan moet je werkgever namelijk 2 werkplekken betalen. Als je thuiswerken in je beleid opneemt, kortom zwart op wit goedkeurt, moet je ervoor betalen en valt het onder de Arbowet. Dat willen veel bedrijven niet. Dat mensen zelf 1 dag in de week thuiswerken met toestemming van de manager is wat anders dan het officieel beleid maken.
Maar je hebt bijv wel in de hand of de tv aan gaat op het Sinterklaasjournaal of PawPatrol, of er elke dag de schoen gezet mag worden of alleen in het weekend, of een kind 2 cadeaus krijgt of een hele mand vol, of je thuis sinterklaasmuziek aan zet of kids top 40.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:28 schreef SQ het volgende:
[..]
Nah, bij al die vieringen op school, opvang, familie, sportclubs etc is het wmb niet echt een keuze hoor.
Je kon op gegeven moment niet eens de supermarkt meer in zonder klazen tegen te komen.
En misschien dat het nog een keuze is bij kinderen onder de vier jaar, maar daar boven écht niet.
Ja, dat klopt, dat was gelukkig altijd al. Maar ook met 1 keer in de week schoen zetten en zonder sinterklaasjournaal vond ik het vaak al veel. Misschien ben ik een mietjequote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:34 schreef Burdie het volgende:
[..]
Maar je hebt bijv wel in de hand of de tv aan gaat op het Sinterklaasjournaal of PawPatrol, of er elke dag de schoen gezet mag worden of alleen in het weekend, of een kind 2 cadeaus krijgt of een hele mand vol, of je thuis sinterklaasmuziek aan zet of kids top 40.
Oftewel: Je reiskosten worden dan een thuiswerkvergoeding.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:37 schreef laziness het volgende:
Wij hebben wel officieel beleid. Thuis werkovereenkomst wordt er aan je dossier toegevoegd. Maar daar staat ook in dat je zelf verantwoordelijk bent om te zorgen voor een goede werkplek thuis.
Dan worden ook je reiskosten aangepast etc. Want bij structureel thuiswerken wat vast gelegd is zijn ook dat soort fiscale zaken iets waar je op moet letten.
Nee. Je reiskosten worden gewoon verminderd bij ons. Thuiswerkvergoeding moet je ook in je beleid vast hebben liggen. Wij hebben dat niet en dan moet je fiscaal dus korten.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:38 schreef dezomervoorbij het volgende:
[..]
Oftewel: Je reiskosten worden dan een thuiswerkvergoeding.
Dat is handig....voor je werkgever. Minder reiskosten, geen kosten om de werkplek in te richten.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:37 schreef laziness het volgende:
Wij hebben wel officieel beleid. Thuis werkovereenkomst wordt er aan je dossier toegevoegd. Maar daar staat ook in dat je zelf verantwoordelijk bent om te zorgen voor een goede werkplek thuis.
Dan worden ook je reiskosten aangepast etc. Want bij structureel thuiswerken wat vast gelegd is zijn ook dat soort fiscale zaken iets waar je op moet letten.
Ja, +1quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:38 schreef Quoi het volgende:
Paw Patrol![]()
Ik zou misschien zelf dit jaar al wat selectiever zijn geweest hoor, het overviel me vorig jaar, hoe druk de periode is voor ze. Maar nu helpt de tijd een beetje mee. Én inderdaad, zonder eigen initiatieven hebben ze zo al 2-3 sinterklaasfeestjes, dus daar heb je soms weinig invloed op.
Ze woont te ver weg om zomaar even langs te komen, ze komt 1 a 2 keer per jaar, want het is zo ver.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 08:19 schreef dezomervoorbij het volgende:
[..]
Enige voordeel wat dat virus momenteel heeft is dat m'n schoonmoeder bijna niet over de vloer komt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Succes op je vierkante centimeter vandaagquote:Op woensdag 28 oktober 2020 08:47 schreef exode het volgende:
Wij zijn met B pas naar de intocht geweest toen hij 4 was, was allemaal al spannend genoeg.
Geen idee wat ze op zijn school of op de opvang van Juul gaan doen eigenlijk. We gaan wel een online iets doen via mijn werk. Normaal hebben we een groot Sinterklaas feest voor alle collega's met kinderen. Er komt van alles deze kant op waaronder cadeaus van beide kinderen die wij moeten verstoppen volgens een heel script. Het is een soort speurtocht met filmpjes etc erg leuk verzonnen.
Zo en ik zit op 1 vierkante centimeter nu. Ik zit in de mininslaapkamer van B waar nu ook de kledingkast, commode en bed van Juul in staan. In de woonkamer is het ook een bende en daar rennen mijn vriendin en Juul rond. Vandaag wordt plafond Juul geīsoleerd en 2 voorzetwanden met isolatie geplaatst, stukadoor komt morgen al ipv vrijdag en dan wachten tot het droog is allemaal.
Daarna de ramen nog voorzien van roosters en dan ben ik wel klaar met geld uitgeven aan onzichtbare dingen (we hopen het wel op de energierekening te zien natuurlijk en in comfort te gaan voelen)
Fake it till you make it...
Iedereen heeft een laptop met toetsenbord, headset etc sowieso al. Telefoon online geregeld via Jabber.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:43 schreef exode het volgende:
[..]
Dat is handig....voor je werkgever. Minder reiskosten, geen kosten om de werkplek in te richten.
Wij hebben sowieso al iets van 1000 niet kantoormensen, dat zijn de monteurs, hun bus is hun kantoor. En dan nog sales mannetjes die het hele land doorgaan. Ik denk dat wij iets van 6500 kantoor medewerkers hebben waarvan er misschien 1000 nooit thuiswerkten. We hebben natuurlijk ook functies die gewoon niet thuis kunnen werken, die zijn nu ook op 1 van de kantoren.
Qua IT middelen hadden we overigens al nooit te klagen, toetsenborden, muizen, laptopstandaards etc, die hadden we sowieso allemaal al. Niemand werkte bij ons op een desktop en niemand had een vaste telefoon, allemaal mobieltjes. Dus de omschakeling was en is technisch nihil.
quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:46 schreef Adrian4 het volgende:
Maar pakjesochtend (Sinterklaas brengt hier de cadeautjes in de nacht van 5/6 dec. als ze slapen) met zijn viertjes is echt![]()
![]()
Werkgevers zijn beetje controle kwijt over hun werknemers hé. Ze zijn toch bang dat de productiviteit omlaag gaat.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:10 schreef Omentielvo het volgende:
Bij mij op mijn werk is thuiswerken goed mogelijk. Alleen je merkt dat ze er zelf geen voorstander van zijn.
En dat vind ik heel zonde. Want ik ben echt blij met het thuiswerken.
Ik wil nog wel in overleg of er een mogelijkheid is dat ik ook naar de pandemie twee dagen vanuit huis kan blijven werken.
Ik ben manager. Maar kan je vertellen dat de boel een stuk lastiger te managen is wanneer iedereen thuis zit.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:19 schreef exode het volgende:
Ik ken genoeg managers die dat thuiswerken vreselijk vinden, er is minder te managen. Laten we eerlijk zijn, als iedereen kan thuiswerken, zijn er ook minder managers nodig. Bij ons zijn er jaren geleden al heel wat managementlagen tussenuit gesneden en ons bedrijf doet het goed. Tussen mij en de directie zit bijvoorbeeld ook maar 1 manager.
Oh ja zeker, het is echt lastiger. Ik merk dat mijn manager vooral moeite heeft met het menselijke zeg maar. Dat geeft hij zelf ook aan. Hoe het met iedereen gaat, de niet zakelijke kant.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:20 schreef dezomervoorbij het volgende:
[..]
Ik ben manager. Maar kan je vertellen dat de boel een stuk lastiger te managen is wanneer iedereen thuis zit.
Er is veel minder overzicht en ik kan mensen moeilijker bij elkaar brengen.
Waar je normaal snel de poppetjes bij elkaar zet, moet je nu meetings beleggen via Teams e.d.
Echt een gedoe wel.
Ik heb een aantal mensen in het team die ik op de werkvloer al lastig aan de praat kan houden. Laat staan als ze thuiszitten.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:23 schreef exode het volgende:
[..]
Oh ja zeker, het is echt lastiger. Ik merk dat mijn manager vooral moeite heeft met het menselijke zeg maar. Dat geeft hij zelf ook aan. Hoe het met iedereen gaat, de niet zakelijke kant.
En er zijn natuurlijk ook functies en mensen die helemaal niet zo zelfstandig zijn.
Wij hebben 2 keer per week een 'Koetjes, kalfjes en Corona' call met het team. Is een half uurtje en niet verplicht. Dan kletsen over van alles behalve werk, als je over werk begint, wordt je meteen gemutequote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:24 schreef dezomervoorbij het volgende:
[..]
Ik heb een aantal mensen in het team die ik op de werkvloer al lastig aan de praat kan houden. Laat staan als ze thuiszitten.
Maar goed, een wijs iemand zei ooit: Elk nadeel heeft z'n voordeel.
Ik wil ook zeker niet overal bovenop zitten. Maar ik werk in een omgeving waarin heel vaak situaties voorkomen die adhoc acties verwachten. Daar is gewoon sturing voor nodig.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:32 schreef Bottoms_up het volgende:
Wij werken in teams waar toch een bepaalde zelfstandigheid wordt verwacht. Als je dan mensen fysiek op kantoor moet hebben om controle uit te oefenen dan gaat er iets niet goed. En dan heb je in feite ook nooit de controle gehad.
Ik denk niet dat ik nog zou kunnen aarden met een manager die overal bovenop wil zitten.
Dan moet je wel een leuk team hebben. Er zullen vast genoeg teams zijn die allang blij zijn elkaar amper of niet meer te zien.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:26 schreef exode het volgende:
[..]
Wij hebben 2 keer per week een 'Koetjes, kalfjes en Corona' call met het team. Is een half uurtje en niet verplicht. Dan kletsen over van alles behalve werk, als je over werk begint, wordt je meteen gemuteDus echt even kletsen en ik merk dat dat echt werkt. Zeker als je het standaard blijft doen. Ik vind het enorm waardevolle momenten. Je mag zeiken, nutteloos ouwehoeren, vertellen over je weekend, you name it. En dat zijn soms best heftige gesprekken van collega's die er echt even klaar mee zijn.
Oh dat muten is echt goed! Hier gaan die calls altijd binnen 30 seconden over werk een daardoor bleef ik er op gegeven moment gewoon van wegquote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:26 schreef exode het volgende:
[..]
Wij hebben 2 keer per week een 'Koetjes, kalfjes en Corona' call met het team. Is een half uurtje en niet verplicht. Dan kletsen over van alles behalve werk, als je over werk begint, wordt je meteen gemuteDus echt even kletsen en ik merk dat dat echt werkt. Zeker als je het standaard blijft doen. Ik vind het enorm waardevolle momenten. Je mag zeiken, nutteloos ouwehoeren, vertellen over je weekend, you name it. En dat zijn soms best heftige gesprekken van collega's die er echt even klaar mee zijn.
Mijn opmerking was niet specifiek op jou bedoeld hoorquote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:36 schreef dezomervoorbij het volgende:
[..]
Ik wil ook zeker niet overal bovenop zitten. Maar ik werk in een omgeving waarin heel vaak situaties voorkomen die adhoc acties verwachten. Daar is gewoon sturing voor nodig.
Ik denk dat het per organisatie verschilt of fulltime thuiswerken tot de mogelijkheden behoort ja of nee.
Haha nou, deze regio staat natuurlijk wel stijf van de hightech bedrijvenquote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:48 schreef Bottoms_up het volgende:
@:exode Dat is dan idd heel goede marketing. Proberen ze zo toekomstige werknemers te bereiken?
@:Quoi Succes, ik ben ook in mei ergens nieuw begonnen. Ik ken mijn collega's enkel via teams. Op sociaal vlak is het zeker niet ideaal.
@:SQ Ik heb mijn collega's al horen praten over een techbedrijf in 040 dat heel star is over thuiswerken. Zou het?
Op kantoor zou samenwerken vaak minder goed gaan met alle maatregelen. We moeten vaak met een paar naar hetzelfde scherm kijken. Hoe kan dat op 1.5m van elkaar?
Sinterklaas is hier gelukkig geen issue. Zoon is 1 dus geeft er geen zak om. Daar hebben we geluk mee. Zonder corona had ik ook alle feestjes van bv werk niet gedaan.
En dan ook roepen 'WE HOREN JE NIET', het gebeurt vrijwel in elke call wel eens. Het gaat soms gewoon automatisch.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:45 schreef SQ het volgende:
[..]
Oh dat muten is echt goed! Hier gaan die calls altijd binnen 30 seconden over werk een daardoor bleef ik er op gegeven moment gewoon van weg
Ik onthoud dit even
Haha, ja maar dan is het nog steeds belangrijk vind ik, al kan je de samenstelling ook wijzigen of zelf maken natuurlijk.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:39 schreef vencodark het volgende:
[..]
Dan moet je wel een leuk team hebben. Er zullen vast genoeg teams zijn die allang blij zijn elkaar amper of niet meer te zien.
geen mietje.. of ik ook, dat kan..quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:36 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja, dat klopt, dat was gelukkig altijd al. Maar ook met 1 keer in de week schoen zetten en zonder sinterklaasjournaal vond ik het vaak al veel. Misschien ben ik een mietje
Dit vind ik wel interessant om te lezen, want bij ons gaat het zo anders! Manager werkte sowieso al op afstand, niet in hetzelfde gebouw. Ze sloot eens per zes weken aan bij een werkoverleg, vaker zagen we haar niet (uitzonderingen daargelaten, bij een jubileum of een noodgeval, dan is ze er ook altijd).quote:Op woensdag 28 oktober 2020 10:20 schreef dezomervoorbij het volgende:
[..]
Ik ben manager. Maar kan je vertellen dat de boel een stuk lastiger te managen is wanneer iedereen thuis zit.
Er is veel minder overzicht en ik kan mensen moeilijker bij elkaar brengen.
Waar je normaal snel de poppetjes bij elkaar zet, moet je nu meetings beleggen via Teams e.d.
Echt een gedoe wel.
Ik weet het niet zeker maar dat zou zeker kunnen haha!quote:Op woensdag 28 oktober 2020 09:29 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Heb je misschien het woord "pakjes" gebruikt? Bij mijn peuter zijn pakjes dingen die met de post komen en cadeautjes zijn eehm tjacadeautjes dus
Dat zullen ze ook niet hebben zien aankomen.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 13:37 schreef watmoetikkiezen het volgende:
vreemde beslissingen soms in een huis inderdaad..
Zo kochten vrienden van ons een huis met inbouwkast dichtgemaakt incl. behang erover.. Toen ze m na jaren toch wilden gaan herstellen en behang eraf haalden enzo bleek daarachter een lamp zat die aanstond, al een paar jaar, want ook het lichtknopje zat ín de kast..
Is misschien ook een opvoed dingetje? Mijn moeder kocht en koopt nog steeds royaal in als iets goed in de aanbieding is. Ik heb dat wel een beetje overgenomen. Als de aanmaak/ranja van karvan cevitam 1+1 is dan koop ik best wat flessen.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:08 schreef trui het volgende:
Ik kan me er niks bij voorstellen dat je een hele kast dichtplakt, kastruimte is me heel wat waard!
Ooit als je 3 pubers in huis hebt kan die extra badkamer nog best van pas komen.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:22 schreef SQ het volgende:
Wij hebben een "badkamer" (natte cel van 1.60 vierkant) dichtgeschroefd die we nu niet gebruiken![]()
Misschien bedenken we ooit nog een fantastisch doel voor die ruimte, maar voor nu mis ik m niet
Die heeft amper apparatuur. Koffiezetapparaat en waterkoker dat is het. Oh ja en een citruspersquote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:17 schreef trui het volgende:
Zelfs met redelijk normale voorraden kom ik al snel kastruimte te kort. Bijv. voor keukenapparatuur die je liever niet altijd op het aanrecht wil laten staan. Maar goed, misschien woont jouw schoonmoeder heel ruim?
jullie zitten dan ook niet echt in een krap pand...quote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:22 schreef SQ het volgende:
Wij hebben een "badkamer" (natte cel van 1.60 vierkant) dichtgeschroefd die we nu niet gebruiken![]()
Misschien bedenken we ooit nog een fantastisch doel voor die ruimte, maar voor nu mis ik m niet
Ja precies, tegen die tijd kunnen we er vast wel iets mee.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:30 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Ooit als je 3 pubers in huis hebt kan die extra badkamer nog best van pas komen.
Precies dat doe ik ook hoor. Het scheelt gewoon echt een bak geld. Zo bestelde ik deze week 30 pakken lang houdbare melk waar ik cappuccino mee zet omdat het 1+1 gratis was. Eigenlijk koop ik vrijwel al het lang houdbare spul in de aanbieding.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:14 schreef F_r het volgende:
[..]
Is misschien ook een opvoed dingetje? Mijn moeder kocht en koopt nog steeds royaal in als iets goed in de aanbieding is. Ik heb dat wel een beetje overgenomen. Als de aanmaak/ranja van karvan cevitam 1+1 is dan koop ik best wat flessen.
Mijn schoonmoeder ging elke dag boodschappen doen en daar was op ook gewoon op dus amper voorraad. Nu gaat ze ivm corona 1x per week. En dan af en toe nog een keer als ze iets vergeten is.
Of de aannemer zei: kijk geisoleerd hoor wijfie. Zo werkte ook de vloerverwarming niet in de badkamer. Die kreeg hij niet aan de praat. Wij hebben iemand laten komen die het binnen 5 minuten werkend had.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 16:18 schreef Viv het volgende:
@:exode Dat één stukje plafond wél geīsoleerd was maakt het des te fascinerender.Dan is het dus niet dat het concept van isoleren haar ontschoten was of zo. Wel een enorm gemiste kans.
Ik vind die Robijn Spa Sensation zo lekker.Eucalyptus en Lavendelquote:Op woensdag 28 oktober 2020 16:32 schreef SQ het volgende:
Ik kocht van de week 26 flessen robijn in de aanbiedingkan ik er ook weer ff tegenaan
Een “gezonde school” heeft volgens te maken met beleid op voeding en beweging. Dus bv geen chips trakteren maar groente spiesjes.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 11:04 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
geen mietje.. of ik ook, dat kan..
Op de buurschool kijken ze het sinterklaasjournaal tijdens brood eten (bij ons gelukkig niet, maar de halve klas kijkt wel, dus je ontkomt niet aan t verhaal), ik vind het wel raar dat ze bij een "gezonde" school structureel tv kijken tijdens het eten).
Maar iets minder ophef erover vind ik wel fijn.. Al doe ik wel mee aan het sintfeest op t werk dit jaar (sloeg ik altijd over).. Maar dit jaar moet je van te voren mailen wanneer je komt en dan is er 1 piet die de cadeautjes uitreikt, wat pepernoten geeft en iets liefs zegt en dan mag je weer gaan.. Er is dus verder bijna niemand op kantoor, want verplicht thuiswerken..Ik vond t mooi bedacht..
Hier gelooft de 8 jarige nog heilig trouwens..
Ik zie op Instagram soms mensen die een hele kelder dicht storten "want we hebben geen kelder nodig en de ingang zit op een onhandige plek."quote:Op woensdag 28 oktober 2020 15:08 schreef trui het volgende:
Ik kan me er niks bij voorstellen dat je een hele kast dichtplakt, kastruimte is me heel wat waard!
Ik vond 't ook nooit zo fijn dat ze tijdens de lunch op school allerlei filmpjes keken in de klas op de basisschool. Kwam toch ook een beetje over als makkelijk middel om de kinderen rustig te houden. (om over de filmjeskeuze nog maar te zwijgen..)quote:Op woensdag 28 oktober 2020 18:24 schreef Mariposas het volgende:
Tv kijken tijdens het eten heeft wel invloed, het zorgt ervoor dat je meer gedachteloos eet. Minder goed kauwen en minder snel het gevoel van verzadigd zijn. En het zal echt niet zo dramatisch zijn als ze dat tijdens het eten van hun lunchtrommeltje doen, maar ik vind het ook niet passen bij het beleid van een ‘gezonde’ school.
Hier bleek filmpjes kijken vaste prik ná de lunch op het kinderdagverblijf, voor de kinderen die geen middagdutje meer doen.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 20:14 schreef trui het volgende:
[..]
Ik vond 't ook nooit zo fijn dat ze tijdens de lunch op school allerlei filmpjes keken in de klas op de basisschool. Kwam toch ook een beetje over als makkelijk middel om de kinderen rustig te houden. (om over de filmjeskeuze nog maar te zwijgen..)
Hier op school ook. Laatst liet ik een film op Netflix zien aan mijn dochter om te kijken, zei ze dat ze die al op school gezien had. School blijkt Netflix te hebben en ze laten films zien tijdens de lunch. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe dat gaat. Elke keer een stukje? Het lijkt me niet dat er anderhalf uur aan Netflix gekeken wordt op een dag. Volgende week een belafspraak met de juf, ik zal het eens vragen hoe dat zit.quote:Op woensdag 28 oktober 2020 20:14 schreef trui het volgende:
[..]
Ik vond 't ook nooit zo fijn dat ze tijdens de lunch op school allerlei filmpjes keken in de klas op de basisschool. Kwam toch ook een beetje over als makkelijk middel om de kinderen rustig te houden. (om over de filmjeskeuze nog maar te zwijgen..)
Ja, het moment waarop de kar met de tv werd binnen gereden werd was altijd magischquote:Op woensdag 28 oktober 2020 23:22 schreef vencodark het volgende:
Ik hoor mijn groep 4-kind ook weleens praten over iets wat ze op school hebben gekeken. Dolfje Weerwolfje bijv. Maar wanneer en hoevaak weet ik ook niet. Of liedjes in vorige jaren.
Misschien op de vrijdagmiddag ofzo?
Vroeger keken we ook weleens iets op tv, sowieso schooltv.
Ja en dan vooral hoe klungelig dat allemaal ging. Met videobanden die het niet deden enzo. Nostalgie.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 07:49 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Ja, het moment waarop de kar met de tv werd binnen gereden werd was altijd magisch
jaaaaaaquote:Op donderdag 29 oktober 2020 07:49 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Ja, het moment waarop de kar met de tv werd binnen gereden werd was altijd magisch
Basisschool was tof ja. En dat voorlezen ookquote:Op donderdag 29 oktober 2020 08:44 schreef Nijna het volgende:
[..]
jaaaaaa![]()
Toen ik nog op de basisschool zat, aten we het fruit volgens mij in de pauze buiten voor zover ik het me kan herinneren. We hadden vaak wel aan het eind van de dag 10 minuten voorlezen ofzo, heerlijk was dat. Dat boek lag dan op het bureau van meester te wachten op een volgende voorleesronde. Als we goed gewerkt hadden was het voorlezen wel eens langer.
Ik zou best nog wel eens een dagje (of misschien wel 2) terug willen naar de basisschool![]()
Zo'n karquote:Op donderdag 29 oktober 2020 07:49 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Aah.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 08:53 schreef Quoi het volgende:
[..]
Zo'n karIk heb een tv-kar-trauma, want mocht op de basisschool een keer de tv terugrijden. Toen kwam de kar tegen een kleedje en gleed de tv *hop* zo die kar af. Plof, dat was de tv. Toen is de juf heel erg boos op mij geworden. En mijn moeder vervolgens heel erg boos op de juf
Ervaring mee?quote:Op donderdag 29 oktober 2020 08:54 schreef vencodark het volgende:
[..]
Aah.Ja, spullen van school kapot maken was altijd vrij vervelend ja.
ik snap het vanuit de leraar, maar vind het niet wenselijk voor de kinderen..quote:Op donderdag 29 oktober 2020 09:37 schreef F_r het volgende:
In mijn basisschooltijd hadden de onderbouw lkr 1,5 uur pauze en de bovenbouw lkr 1uur. Nu zijn er scholen waar de lkr geen pauze heeft. Dat maakt wel verschil vind ik. Plus dat er toen geen continurooster was.
Arme ziel! Dat is indd een trauma. Maar ja, de juf had de verantwoordelijk dan ook niet bij een kind moeten leggen.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 08:53 schreef Quoi het volgende:
[..]
Zo'n karIk heb een tv-kar-trauma, want mocht op de basisschool een keer de tv terugrijden. Toen kwam de kar tegen een kleedje en gleed de tv *hop* zo die kar af. Plof, dat was de tv. Toen is de juf heel erg boos op mij geworden. En mijn moeder vervolgens heel erg boos op de juf
Ik mag toch hopen dat elke leerkracht pauze heeft.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 09:37 schreef F_r het volgende:
In mijn basisschooltijd hadden de onderbouw lkr 1,5 uur pauze en de bovenbouw lkr 1uur. Nu zijn er scholen waar de lkr geen pauze heeft. Dat maakt wel verschil vind ik. Plus dat er toen geen continurooster was.
Aiii ik zie het helemaal voor me. Ik herinner me nog hoe belangrijk ik me voelde als ik de kar mocht halen of wegbrengen. Gelukkig is er nooit een ongeluk mee gebeurdquote:Op donderdag 29 oktober 2020 08:53 schreef Quoi het volgende:
[..]
Helaas niet. Of 15 minquote:Op donderdag 29 oktober 2020 10:27 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat elke leerkracht pauze heeft.![]()
Onze pauze is vanwege Corona ingekort naar 25 minuten. Voor nu prima. Maar dat ze dat maar snel terug draaien. Hebben we ook gewoon recht op. Die 30 minuten.
Hier hebben ze officieel wel een half uur pauze op de lange dagen.. Maar in praktijk is er altijd wel iets te overleggen qua werk, printjes maken, pleisters plakken etc.. Dus echt pauze is wel een groot woord.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 10:27 schreef amaranta het volgende:
[..]
Onze pauze is vanwege Corona ingekort naar 25 minuten. Voor nu prima. Maar dat ze dat maar snel terug draaien. Hebben we ook gewoon recht op. Die 30 minuten.
Geen afzender, maar het zijn oude boeken.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 14:46 schreef Ynske het volgende:
Ook geen afzender? D'r zijn een aantal kinderboeken abonnementen die de ronde doen
Ik heb 20 min per dag. Na schooltijd dan nog ergens 10 min, maar as you know zit die er meestal niet in. Zeker niet in de huidige maatregelen waarbij verwacht wordt dat je gelijk naar huis gaat. Vind het best pittig. Vandaar misschien ook dat ik het gezever over een filmpje kijken op school niet zo goed trek. Ik bedoel, waar hebben we het over? (Even los van de inhoud van de filmpjes)quote:Op donderdag 29 oktober 2020 10:27 schreef amaranta het volgende:
[..]
Hier hetzelfde, werkt goed. Volgens mij kijkt de 7-jarige met de klas wel eens iets wat binnen het lopende thema past, wat mij betreft prima.quote:Op donderdag 29 oktober 2020 10:08 schreef Cathmar het volgende:
Geen tv of scherm in de ochtend als ze naar school moeten. Geen discussie.
Misschien een vriend of kennis die ze gestuurd heeft, wel lief iigquote:Op donderdag 29 oktober 2020 16:02 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Geen afzender, maar het zijn oude boeken.
GVR, Floddertje, de sneeuwman enz.
2 weken uitharden??quote:Op donderdag 29 oktober 2020 16:51 schreef exode het volgende:
Yeaaaah de stukadoor is weeeeeeg, het is klaaaaar. Nou ja nu nog 2 weken uitharden en zo voordat we kunnen verven. Helaas zullen we ook Juul haar behang moeten vernieuwen. Ze heeft 1 muur met Pip Studio behang en die heeft het plafond stucen matig overleefd. Het moest afgeplakt worden en delen van het behang zijn er mee afgekomen.
Mijn vriendin heeft zelfs al gestofzuigd en gedweild. Ramen staan open, verwarming aan, laat het drogen maar starten.
We zijn ook wel slim want de plafondlamp kan voorlopig ook niet terug gehangen worden. Dus dat wordt luiers verschonen bij kaarslicht(lees we zetten er wel even een lamp van ons neer)
Werkt dat thuis ook een beetje?quote:Op donderdag 29 oktober 2020 18:15 schreef amaranta het volgende:
School wide positive behaviour support heet het trouwens. Wat wij op school doen.
serieus?quote:Op donderdag 29 oktober 2020 18:08 schreef amaranta het volgende:
Wij werken ook met een beloningssysteem waarbij de kinderen muntjes verdienen.
Ze kunnen muntjes in de klas krijgen, als ze zich aan de afspraak houden (bijvoorbeeld ik steek mijn vinger op) maar ze kunnen ook muntjes krijgen van collega’s.
Bijvoorbeeld als collega A vindt dat ze heel rustig door de gang lopen, dan beloont hij ze met een muntje.Vervolgens hebben we een keuzemenu. Ik zeg maar wat, 20 muntjes is met gelpennen schrijven de hele dag, 40 minuutjes is 10 minuten extra buitenspelen, 80 muntje een uur extra gymles, 50 punten lol op wielen.
We werken vanuit positieve gedragsverwachtingen, en daarvoor worden ze dus beloond.
Wanneer ze zich niet aan de afspraken houden dan krijgen ze altijd eerst een herinnering van afspraak.
Weet je nog, op de gang loop je rustig.
“Overtreden” ze de regel weer dan geef je ze een keuze. Of time out, of ik hou me aan de afspraak. Meestal kiezen de laatste optie. Je moet ook de optie waarvan jij wil dat ze die kiezen als laatste benoemen. En als ze dan weer over de schreef gaan dan kun je overgaan op time-outs. Maar soms geef je ze direct een time-out. Als bijvoorbeeld een kind een ander kind slaat dan ga je niet eerst vragen “nou wat kies je”.
Bij mij in de klas gaat het elke pauze fout bij tikkertje. En ik was tot nu toe na elke pauze soms wel 20 minuten bezig om een ruzie op te lossen. Dus ik heb gezegd; dat doe ik niet meer. We hebben samen gedragsverwachtingen opgesteld en daar moeten ze zich aanhouden. Als ze dat niet doen dan krijg ze dus een time-out. We hebben deze verwachtingen samen opgesteld en alle kinderen staan er achter.
Ik vind het “afpakken” van punten of stickers of wat dan ook eigenlijk not done. Die hebben ze immers verdiend.
Vorig jaar werkte ik naast bovenstaande ook nog met ClassDojo. Ik had alle gedragsverwachtingen ook in classdojo gezet. En hiermee konden de kinderen ook nog individueel punten verdienen voor de klas. Werkte super goed!
Die app had ik ook op mn telefoon. Dus soms gaf ik vanaf mn telefoon punten en zij zagen dat dan op het bord.
Maar loop jij dan met je zakken vol muntjes steeds? En krijg je dan niet dat je vooral de drukkere kinderen steeds beloont omdat ze braaf rustig zijn en de rest vergeet omdat die altijd al rustig zijn.. en krijg je dan geen kinderen die alleen nog maar iets willen doen als ze er ook een muntje voor krijgen? ik zie het nog niet echt voor me..quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 07:32 schreef amaranta het volgende:
Nee hoor. Gewone school. Werkt juist heel goed.
Je spaart in principe voor de klas.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 08:39 schreef Viv het volgende:
@:amaranta worden de muntjes op individueel niveau verdiend (ik zag je edit haha), of klassikaal?
Een beetje leerkracht kijkt daar toch doorheen, het is geen zwart-wit systeem.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 09:15 schreef Omentielvo het volgende:
Ik zit een beetje met hetzelfde als Viv. Doen kinderen het dan niet alleen maar voor die sticker of dat muntje?
Waar blijft de intrinsieke motivatie van een kind. Zeker met gedrag vind ik dit heel lastig. Een kind zou zich op een bepaalde manier moeten gedragen omdat het daarvoor kiest. Niet, omdat het een muntje of sticker kan verdienen (of verliezen). Gaat er dan geen angst spelen bij sommige kinderen. Dat ze soms niet meer durven te laten zien dat ze verdrietig of boos zijn uit angst dat ze geen muntje of sticker krijgen en daarmee de hele klas teleurstellen.
Ik heb wel eens het gevoel dat juist de rustige en gevoelige kindjes wel eens over het hoofd gezien worden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 09:31 schreef exode het volgende:
[..]
Een beetje leerkracht kijkt daar toch doorheen, het is geen zwart-wit systeem.
Dat gebeurt in principe niet. Je beloont op gewenst gedrag. Ongeacht wie het laat zien.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 09:38 schreef Omentielvo het volgende:
[..]
Ik heb wel eens het gevoel dat juist de rustige en gevoelige kindjes wel eens over het hoofd gezien worden.
En dat ligt niet aan de leerkrachten. Want ik snap ook dat die niet alles kunnen zien. Maar juist bij zo’n systeem is mijn angst dat de rustige en gevoelige kindjes sneller over het hoofd gezien gaan worden.
Zou het niet zo zijn dat het niet uitmaakt of de motivatie de sticker of het muntje is of dat het een intrinsieke motivatie is?quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 09:15 schreef Omentielvo het volgende:
Ik zit een beetje met hetzelfde als Viv. Doen kinderen het dan niet alleen maar voor die sticker of dat muntje?
Waar blijft de intrinsieke motivatie van een kind. Zeker met gedrag vind ik dit heel lastig. Een kind zou zich op een bepaalde manier moeten gedragen omdat het daarvoor kiest. Niet, omdat het een muntje of sticker kan verdienen (of verliezen). Gaat er dan geen angst spelen bij sommige kinderen. Dat ze soms niet meer durven te laten zien dat ze verdrietig of boos zijn uit angst dat ze geen muntje of sticker krijgen en daarmee de hele klas teleurstellen.
Exact. Wij blijven bijvoorbeeld herhalen dat je rechts op de trap moet lopen. Uiteindelijk moet het dus vanzelf gaan bij de kinderen. Sterker nog er zijn kinderen die ook wel eens tegen mij zeggen juffrouw je moet rechts lopen. (Als ik ze voorbij loop over het midden van de trap omdat ik eerder boven wil/moet zijn)quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 09:58 schreef Nijna het volgende:
[..]
Zou het niet zo zijn dat het niet uitmaakt of de motivatie de sticker of het muntje is of dat het een intrinsieke motivatie is?
Als je om welke reden dan ook dat gedrag maar blijft vertonen dan slijt het misschien wel in en dat is het uiteindelijke doel, denk ik.
Dus dat het gewoonte wordt, omdat je het het gedrag steeds herhaalt (ongeacht waar de motivatie vandaan komt).
Bij de jongste in de klas was er gisteren een incident online waardoor de groepsapp ontplofte zeg maar. Ik denk dat de ouders van de betreffende kinderen contact met school hebben gehad, want we kregen net bericht van school dat het besproken is in de klas. Het is wel een mooie aanleiding voor een les social media, althans dat zou ik als juf wel aangrijpen om het erover te hebben en wat ik uit de mail begrijp gaat juf dat ook verder oppakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |