Dus gaat het een lange winter worden.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:12 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nogal wiedes. Destijds was zo'n beetje alles gesloten (en zat zo'n beetje iedereen met klamme handjes thuis). Op geen enkele manier is het ook maar enigszins realistisch om te verwachten dat het net zo hard terug zal gaan lopen als destijds.
Hopelijk met veel sneeuw en ijs, ik wil wel eens zien hoe ze een Elfstedentoch organiseren met 1.5 meter regelsquote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus gaat het een lange winter worden.
Opvallend dat de daling in februari/maart vrijwel net zo groot is als de daling van augustus tot nu.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:16 schreef chratnox het volgende:
Kijken we hiernaar zie je dat maart er een afname was, april enzo het erg laag was en juni weer begon toe te nemen. We zien wel weer een beste significante daling, dus het lijkt in elk geval dat mensen weer meer binnen zijn.
Wel als mensen nog steeds van hot naar her blijven rijden.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus gaat het een lange winter worden.
Nederlanders meer buiten en minder op de wifi bij de baas plus toeristen lijkt me indd.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Opvallend dat de daling in februari/maart vrijwel net zo groot is als de daling van augustus tot nu.
Maar blijkbaar is het mobiele datagebruik veel hoger in de zomer (vanwege vakanties)?
Maar een jaar eerder was er een vergelijkbare daling en toen hadden we geen 'gedeelte lockdown'. Het verschil lijkt minimaal.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Laten we eens proberen andere data erbij te pakken. Vanmiddag in een ander topic had ik deze ook gepost, maar denk dat ie hier ook wel past.
Dit is het mobiele data verbruik van het afgelopen jaar:
[ link | afbeelding ]
Hier even de bron
In deze data ben ik er voor het gemak vanuit gegaan dat de meeste mensen wanneer ze thuis of op kantoor zijn gebruik maken van Wi-Fi ipv hun 4G bundel. Deze data is geaggregeerd voor alle providers etc, dus daar kunnen we geen onderscheid in maken. Dit laat eigenlijk simpel gezegd zien hoeveel dataverkeer van en naar het mobiele netwerk gaat.
Kijken we hiernaar zie je dat maart er een afname was, april enzo het erg laag was en juni weer begon toe te nemen. We zien wel weer een beste significante daling, dus het lijkt in elk geval dat mensen weer meer binnen zijn.
Dat verwacht ik wel ja. Wellicht buitenlandse toeristen ook. Deze data maakt geen onderscheid tussen wie het is of wat dan ook, is puur en alleen wat er van het 'zendmasten' netwerk naar het 'gewone' netwerk gaat.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Opvallend dat de daling in februari/maart vrijwel net zo groot is als de daling van augustus tot nu.
Maar blijkbaar is het mobiele datagebruik veel hoger in de zomer (vanwege vakanties)?
Jij hebt geen kinderen? ..quote:
Dat is ook wat ik zeg.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Laten we eens proberen andere data erbij te pakken. Vanmiddag in een ander topic had ik deze ook gepost, maar denk dat ie hier ook wel past.
Dit is het mobiele data verbruik van het afgelopen jaar:
[ link | afbeelding ]
Hier even de bron
In deze data ben ik er voor het gemak vanuit gegaan dat de meeste mensen wanneer ze thuis of op kantoor zijn gebruik maken van Wi-Fi ipv hun 4G bundel. Deze data is geaggregeerd voor alle providers etc, dus daar kunnen we geen onderscheid in maken. Dit laat eigenlijk simpel gezegd zien hoeveel dataverkeer van en naar het mobiele netwerk gaat.
Hoeveel keer moeten we nog uitleggen dat de mortaliteit helemaal niet relevant is voor de maatregelen die er van kracht zijn?quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:23 schreef n__n het volgende:
Ah, een relativerend en geruststellend onderzoek van de WHO over de daadwerkelijke mortaliteit!
https://www.who.int/bulletin/online_first/BLT.20.265892.pdf
Nu kunnen we ons in principe weer focussen op hoe we zo snel mogelijk de maatschappij kunnen normaliseren.
Ohja, we hebben dit document, nu kunnen de ziekenhuizen niet meer vol lopen door corona!quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:23 schreef n__n het volgende:
Ah, een relativerend en geruststellend onderzoek van de WHO over de daadwerkelijke mortaliteit!
Nu kunnen we ons in principe weer focussen op hoe we zo snel mogelijk de maatschappij kunnen normaliseren.
In de praktijk lijkt dit geen veelvoorkomende manier van verspreiden te zijn.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:22 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Jij hebt geen kinderen? ..
Wij volwassenen doen panisch om die 1,5 meter ..nou kinderen niet en wij met onze eigen kinderen ook niet
Je knuffelt je kind ze raken alles aan en wassen hun handen niet stuk
En ze nemen vriendjes of vriendinnetjes mee naar huis .
Dus wanneer het op de weg niet zo rustig is als in maart kwalificeer jij dat als "behoorlijk druk"? Oké.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:22 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat is ook wat ik zeg.
Daling? Ja!
Net zo'n grote daling als in maart? Nee!
Daar ging mijn post over en daar wordt dan één klein stukje uitgehaald, totaal uit context gerukt en gaat men ermee aan de haal. Dit bewijst juist precies wat ik zeg.
Want mortaliteit is waar het mis gaat met COVID-19?quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:23 schreef n__n het volgende:
Het lijkt er op de grafiek niet helemaal lekker uit te komen, maar er zit een verschil in de gemiddelde input/output van 20Gbit/s. Dat is ongeveer 20% van het totaal dat het lager is dan dezelfde periode vorig jaar.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar een jaar eerder was er een vergelijkbare daling en toen hadden we geen 'gedeelte lockdown'. Het verschil lijkt minimaal.
Maar je moet ook niet vergeten dat al die kleinere onderdelen in de Nederlandse economie - naast doorvoer - wel zorgen voor die 45 miljard in die haven.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet op de grootte van de economie, nee. Het heeft natuurlijk een impact, maar de grootste klappen komen vanuit een andere hoek. De Rotterdamse haven is 45 miljard per jaar op zijn eentje, de hele horeca in Nederland nog niet de helft per jaar.
Zou wat zijn als het dit jaar wel opeens mogelijk had kunnen zijnquote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hopelijk met veel sneeuw en ijs, ik wil wel eens zien hoe ze een Elfstedentoch organiseren met 1.5 meter regels
Uiteraard, geen enkel deel van de economie staat op zichzelf.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:26 schreef OProg het volgende:
[..]
Maar je moet ook niet vergeten dat al die kleinere onderdelen in de Nederlandse economie - naast doorvoer - wel zorgen voor die 45 miljard in die haven.
Yep. Dit ben ik het net als eerder het stuk van Salina helemaal eens!quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:14 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dit stuk van Jop de Vrieze in De Groene Amsterdammer sluit goed bij dit thema aan. Ik denk dat wel allemaal wel mogen concluderen dat het OMT veel te lang gedomineerd is door de medisch-biologische hoek, en dat er al veel eerder gezondheidseconomen, gedragswetenschappers, psychologen en sociologen aan toegevoegd hadden dienen te worden.
https://www.groene.nl/artikel/nog-meer-inzichten
Zou perfect bij 2020 passen. Echt, absoluut perfect. Kan er een keer een Elfstedentocht is het een drama omdat iedereen afstand moet houden. Dat is wel ZO 2020.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:26 schreef RipCity het volgende:
[..]
Zou wat zijn als het dit jaar wel opeens mogelijk had kunnen zijn
Tja, goede vraag. Die zullen vast wel hun inbreng hebben, maar er is geen vaste plek in het OMT weggelegd voor gedragswetenschappers/sociale wetenschappers. Een meer prominente rol zou wellicht geen kwaad kunnen. Met alleen virologen en epidemiologen ga je denk ik niet bereiken dat mensen massaal regels gaan opvolgen en dat er bewustzijn en draagvlak gecreëerd wordt met betrekking tot de relevantie om gedrag te veranderen. Gezondheidseconomen, sociologen, psychologen, allen kunnen vanuit een bepaalde insteek relevant zijn waar nodig.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik had het gelezen ja. Ik vraag me af wat de rol van die gedragsunit is van het RIVM in dezen.
De elfstedentocht van deze winter gaat helaas te boek staan als die van 2021. Dus dan is het minder passendquote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zou perfect bij 2020 passen. Echt, absoluut perfect. Kan er een keer een Elfstedentocht is het een drama omdat iedereen afstand moet houden. Dat is wel ZO 2020.
Als er 15 cm over de hele route ligt en de mededeling komt dat het niet door kan gaan denk ik dat stichting korrelatie een hoop te doen gaat hebben.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hopelijk met veel sneeuw en ijs, ik wil wel eens zien hoe ze een Elfstedentoch organiseren met 1.5 meter regels
Hah! 2021 kan best nog rotter uitpakken als 2020quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:28 schreef VoMy het volgende:
[..]
De elfstedentocht van deze winter gaat helaas te boek staan als die van 2021. Dus dan is het minder passend. Hopelijk.
Wel heel next level ook want van alle tochten was er ooit eentje in december, de rest allemaal januari/februari.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zou perfect bij 2020 passen. Echt, absoluut perfect. Kan er een keer een Elfstedentocht is het een drama omdat iedereen afstand moet houden. Dat is wel ZO 2020.
Prominenter zou kunnen, maar in het OMT-advies staat wel vaak iets van 'afgevaardigden van verschillende RIVM centra', het lijkt me dat daar mensen vanuit die gedragsunit ook onder vallen.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:28 schreef Salina het volgende:
[..]
Tja, goede vraag. Die zullen vast wel hun inbreng hebben, maar er is geen vaste plek in het OMT weggelegd voor gedragswetenschappers/sociale wetenschappers. Een meer prominente rol zou wellicht geen kwaad kunnen.
Precies! Ik weet het nu gewoon zeker, we krijgen een Elfstedentocht dit jaar.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:29 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Wel heel next level ook want van alle tochten was er ooit eentje in december, de rest allemaal januari/februari.
Ik kan van de grafiek zelf niet helemaal zien hoe groot het verschil (en dus het mogelijke effect van de maatregelen) is. Er lijkt in ieder geval een patroon te zijn waarin weersomstandigheden en vakanties/feestdagen samenhangen met mobiel datagebruik. (De piek eind december is prachtig!) En dat is dan wel tricky, want als er een correlatie is met bijvoorbeeld het weer (wat logisch is, want dan zijn mensen meer buiten) dan zou je ook moeten vergelijken hoe de weersomstandigheden nu zijn in vergelijking met een jaar geleden.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het lijkt er op de grafiek niet helemaal lekker uit te komen, maar er zit een verschil in de gemiddelde input/output van 20Gbit/s. Dat is ongeveer 20% van het totaal dat het lager is dan dezelfde periode vorig jaar.
Wellicht zijn die bewegingen sowieso minder tijdens de koudere maanden. Strandtenten zijn over het algemeen dicht, restaurants zijn kleiner (doordat ze geen terras hebben), dus mensen zitten sowieso meer ergens binnen.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.13.20212233v1quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:22 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Jij hebt geen kinderen? ..
Wij volwassenen doen panisch om die 1,5 meter ..nou kinderen niet en wij met onze eigen kinderen ook niet
Je knuffelt je kind ze raken alles aan en wassen hun handen niet stuk
En ze nemen vriendjes of vriendinnetjes mee naar huis .
rVL (respiratory viral load) lijkt het hoog te zijn op 1 dag na de start van symptomen en verhoogd van dag 1 t/m dag 5. Er zijn enkele cases (de 'highly infectious') die ook via aerosolen lijken te verspreiden, maar dat lijkt weinig voor te komen.quote:For COVID-19, case heterogeneity was broad throughout the infectious period, although rVL tended to peak at 1 day from symptom onset (DFSO) and be elevated for 1-5 DFSO. While most cases presented minimal risk, highly infectious ones could spread SARS-CoV-2 by talking, singing or breathing, which shed virions at comparable rates via droplets and aerosols. Coughing shed considerable quantities of virions, predominantly via droplets, and greatly increased the contagiousness of many symptomatic cases relative to asymptomatic ones. Asymptomatic and symptomatic infections showed similar likelihoods of expelling aerosols with SARS-CoV-2, as did adult and pediatric cases. Children tended to be less contagious by droplet spread than adults based on tendencies of symptomatology rather than rVL. Our findings address longstanding questions on SARS-CoV-2 transmissibility and present pertinent considerations for disease control.
Ofwel: Kinderen lijken minder te verspreiden omdat ze bovengemiddeld asymptomatisch zijn, los van wat de virale load is die ze hebben.quote:Children tended to be less contagious by droplet spread than adults based on tendencies of symptomatology rather than rVL.
Maar hoe zit het dan met al die bezuinigingen op de zorg? Werknemers en hun collega's die bij (vermoeden van) een besmetting thuisblijven? Normaal liggen er ook 35.000 per jaar (bron: https://www.parool.nl/nie(...)ekenhuis%20opgenomen) in het ziekenhuis met een reguliere longontsteking. Kijk, ik probeer te zien waarom dit allemaal hard nodig is, maar de tegenstijdige berichten blijven me om de oren vliegen en ikzelf weet niet zo goed meer wat ik daarmee moet. Negeren?quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hoeveel keer moeten we nog uitleggen dat de mortaliteit helemaal niet relevant is voor de maatregelen die er van kracht zijn?
Er liggen 2000 mensen in het ziekenhuis met covid. Dat is de crux, niet of er 5.10 of 20 overlijden.
Ik vraag me overigens wel af of het dan niet zijn doel voorbijschiet, want waar houdt het op? Als je één psycholoog erbij neemt, moet je ook een socioloog, antropoloog, econoom, onderwijswetenschapper etc. erbij hebben. En heb je nog tal van vertakkingen binnen de psychologie (niet voor niets zitten er meerdere virologen in het OMT). Dan schiet zo'n OMT al gauw het doel voorbij vanwege de grootte.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:28 schreef Salina het volgende:
Gezondheidseconomen, sociologen, psychologen, allen kunnen vanuit een bepaalde insteek relevant zijn waar nodig.
Maar ik ben zelf meer van de sociaaleconomische en sociaalwetenschappelijke kant qua achtergrond, dus ik ben niet echt unbiased misschien.
Zonder publiek , ja dat geloof ik best , kan er ook nog wel bij 🤨quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Precies! Ik weet het nu gewoon zeker, we krijgen een Elfstedentocht dit jaar.
Ik denk dat ik eind dit jaar veel naar dit nummer ga luisteren.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hah! 2021 kan best nog rotter uitpakken als 2020
* Tijger_m is een optimist
Hoe kun je dit nou zeggen als het BCO plat ligt. Er amper kinderen getest worden en de “setting” godsgruwelijk vaak onbekend is.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:25 schreef VoMy het volgende:
[..]
In de praktijk lijkt dit geen veelvoorkomende manier van verspreiden te zijn.
Het is wel een mooi nummerquote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk dat ik eind dit jaar veel naar dit nummer ga luisteren.
Lijken minder te verspeidenquote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.13.20212233v1
[..]
rVL (respiratory viral load) lijkt het hoog te zijn op 1 dag na de start van symptomen en verhoogd van dag 1 t/m dag 5. Er zijn enkele cases (de 'highly infectious') die ook via aerosolen lijken te verspreiden, maar dat lijkt weinig voor te komen.
Een ander belangrijk element:
[..]
Ofwel: Kinderen lijken minder te verspreiden omdat ze bovengemiddeld asymptomatisch zijn, los van wat de virale load is die ze hebben.
De verspreiding van kind op ouders is niet afhankelijk van de BCO in Nederland, maar uit allerlei case studies die gedaan zijn, internationaal en ook hier door bijvoorbeeld het RIVM, blijkt dat het kind zelden het 'index' geval is in het huishouden, dwz de eerste om het te krijgen en het dus ook te verspreiden.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe kun je dit nou zeggen als het BCO plat ligt. Er amper kinderen getest worden en de “setting” godsgruwelijk vaak onbekend is.
Ik zeg niet dat het wel zo is he, maar op basis van de gegevens die we hebben kun je het volgens mij ook niet uitsluiten.
Het OMT is inmiddels ook al wel weer ouderwets. Het moet iets anders worden na de 2e golf zodat we mensen wel hoop en perspectief kunnen blijven geven in plaats van ons dood te staren op een vaccin, wat denk ik valse hoop is en het niet alleen maar als virologisch probleem beschouwen. In oorlogdstijd waren mensen ook heel innovatief.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:33 schreef DireStraits7 het volgende:
Dan schiet zo'n OMT al gauw het doel voorbij vanwege de grootte.
Ik ben dan ook meer voor een structuur zoals Segers hem in het begin voorstelde.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:33 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik vraag me overigens wel af of het dan niet zijn doel voorbijschiet, want waar houdt het op? Als je één psycholoog erbij neemt, moet je ook een socioloog, antropoloog, econoom, onderwijswetenschapper etc. erbij hebben. En heb je nog tal van vertakkingen binnen de psychologie (niet voor niets zitten er meerdere virologen in het OMT). Dan schiet zo'n OMT al gauw het doel voorbij vanwege de grootte.
Overigens kom ik ook uit het sociaalwetenschappelijke domein. Maar ik zie ook dat het lastig is om daadwerkelijk een efficiënt en effectieve multidisciplinair team te creëren.
Hier staat de originele grafiek (bij GRX):quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan van de grafiek zelf niet helemaal zien hoe groot het verschil (en dus het mogelijke effect van de maatregelen) is. Er lijkt in ieder geval een patroon te zijn waarin weersomstandigheden en vakanties/feestdagen samenhangen met mobiel datagebruik. (De piek eind december is prachtig!) En dat is dan wel tricky, want als er een correlatie is met bijvoorbeeld het weer (wat logisch is, want dan zijn mensen meer buiten) dan zou je ook moeten vergelijken hoe de weersomstandigheden nu zijn in vergelijking met een jaar geleden.
Wel een interessante grafiek verder.
Hahaha, goede grap wel was dat.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:38 schreef VoMy het volgende:
[..]
De verspreiding van kind op ouders is niet afhankelijk van de BCO in Nederland, maar uit allerlei case studies die gedaan zijn, internationaal en ook hier door bijvoorbeeld het RIVM, blijkt dat het kind zelden het 'index' geval is in het huishouden, dwz de eerste om het te krijgen en het dus ook te verspreiden.
In die situaties misschien. In de huidige omstandigheden (kinderen de enige die structureel in groepen zonder afstand samenkomen) zou ik graag eens een herhaling van dat experiment zien.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:38 schreef VoMy het volgende:
[..]
De verspreiding van kind op ouders is niet afhankelijk van de BCO in Nederland, maar uit allerlei case studies die gedaan zijn, internationaal en ook hier door bijvoorbeeld het RIVM, blijkt dat het kind zelden het 'index' geval is in het huishouden, dwz de eerste om het te krijgen en het dus ook te verspreiden.
Leeftijd is belangrijk.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:41 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Hahaha, goede grap wel was dat.
Dat was toch op basis van hun eigen onderzoek ten tijden van intelligente lockdown en waar de scholen gesloten worden? Ja, als die kinderen de hele dag thuis blijven is het logisch dat zij hun ouders niet besmetten, maar dat het andersom gebeurt als ouders nog naar werk/supermarkt gaan.
Maar hoe ligt het als de kinderen niet meer de hele dag thuis zijn, maar in plaats daarvan in volle klaslokalen?
Beetje zelfde als niet de controle kwijt zijn omdat de meeste gevallen terug te herleiden zijn naar Italië, terwijl je vooral tests bij mensen die in Italië waren geweestquote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:41 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Hahaha, goede grap wel was dat.
Dat was toch op basis van hun eigen onderzoek ten tijden van intelligente lockdown en waar de scholen gesloten worden? Ja, als die kinderen de hele dag thuis blijven is het logisch dat zij hun ouders niet besmetten, maar dat het andersom gebeurt als ouders nog naar werk/supermarkt gaan.
Maar hoe ligt het als de kinderen niet meer de hele dag thuis zijn, maar in plaats daarvan in volle klaslokalen?
Net zoals iedereen het een "Chinees" virus noemt omdat toevallig het eerste geval in China is vast gesteld...quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:43 schreef Kyran het volgende:
[..]
Beetje zelfde als niet de controle kwijt zijn omdat de meeste gevallen terug te herleiden zijn naar Italië, terwijl je vooral tests bij mensen die in Italië waren geweest
Met zo'n leuke hoepel natuurlijk, vastgebonden aan het middel van iedere deelnemer.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is wel heel makkelijk. De bron van Israël is een Twitterbericht waar gezegd wordt dat het Israëlische MinVWS het zegt. De bron die ik citeer is een preprin van gerenommeerd wetenschappers (waaronder Marion Koopmans):quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:38 schreef Freecky28 het volgende:
[..]
Lijken minder te verspeiden
Geen bewijs , in Israel hebben ze onderzoek gedaan en daaruit blijken kinderen juist de grootste versprijders te zijn
Bron staat hier op fok in een ander topic
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klopt. In het artikel wat zojuist werd geplaatst van De Groene staat daar iets meer over. Er is inderdaad een gedragsunit, en dat is al goed. Wel is het zo dat die unit blijkbaar nogal op de achtergrond staat en dat tot nu toe het beleid en de communicatie nogal medisch is georiënteerd. Uiteraard met de nodige regels en aanbevelingen.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:30 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Prominenter zou kunnen, maar in het OMT-advies staat wel vaak iets van 'afgevaardigden van verschillende RIVM centra', het lijkt me dat daar mensen vanuit die gedragsunit ook onder vallen.
In de Engelse SAGE (Engelse OMT) zitten bijvoorbeeld al economen en gedragswetenschappers.quote:Het is vanwege die smalle samenstelling dat ook Carsten de Dreu, hoogleraar sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden, de oproep ondertekende. ‘In een acute crisis is het goed dat een team van medici de regering adviseert. Maar inmiddels is in toenemende mate duidelijk geworden dat het bestrijden en indammen van de pandemie voor een groot deel een kwestie is van sociaal gedrag.’
Oh, deze zie ik nu pas. Zijn doel voorbij? Wellicht. Doel is neem ik aan bereiken dat mensen bepaald gedrag gaan vertonen; gedrag sturen. Om daarmee uiteraard het echte doel (medisch) te bewerkstelligen.quote:Op donderdag 22 oktober 2020 21:33 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik vraag me overigens wel af of het dan niet zijn doel voorbijschiet, want waar houdt het op? Als je één psycholoog erbij neemt, moet je ook een socioloog, antropoloog, econoom, onderwijswetenschapper etc. erbij hebben. En heb je nog tal van vertakkingen binnen de psychologie (niet voor niets zitten er meerdere virologen in het OMT). Dan schiet zo'n OMT al gauw het doel voorbij vanwege de grootte.
Overigens kom ik ook uit het sociaalwetenschappelijke domein. Maar ik zie ook dat het lastig is om daadwerkelijk een efficiënt en effectieve multidisciplinair team te creëren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |