abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 21:29:39 #176
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195795069
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:28 schreef VoMy het volgende:

[..]

De elfstedentocht van deze winter gaat helaas te boek staan als die van 2021. Dus dan is het minder passend ;). Hopelijk.
Hah! 2021 kan best nog rotter uitpakken als 2020 :D

* Tijger_m is een optimist
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195795077
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Zou perfect bij 2020 passen. Echt, absoluut perfect. Kan er een keer een Elfstedentocht is het een drama omdat iedereen afstand moet houden. Dat is wel ZO 2020.
Wel heel next level ook want van alle tochten was er ooit eentje in december, de rest allemaal januari/februari.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195795085
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:28 schreef Salina het volgende:

[..]

Tja, goede vraag. Die zullen vast wel hun inbreng hebben, maar er is geen vaste plek in het OMT weggelegd voor gedragswetenschappers/sociale wetenschappers. Een meer prominente rol zou wellicht geen kwaad kunnen.
Prominenter zou kunnen, maar in het OMT-advies staat wel vaak iets van 'afgevaardigden van verschillende RIVM centra', het lijkt me dat daar mensen vanuit die gedragsunit ook onder vallen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 21:30:50 #179
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195795095
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:29 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Wel heel next level ook want van alle tochten was er ooit eentje in december, de rest allemaal januari/februari.
Precies! Ik weet het nu gewoon zeker, we krijgen een Elfstedentocht dit jaar.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195795151
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:26 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het lijkt er op de grafiek niet helemaal lekker uit te komen, maar er zit een verschil in de gemiddelde input/output van 20Gbit/s. Dat is ongeveer 20% van het totaal dat het lager is dan dezelfde periode vorig jaar.

Wellicht zijn die bewegingen sowieso minder tijdens de koudere maanden. Strandtenten zijn over het algemeen dicht, restaurants zijn kleiner (doordat ze geen terras hebben), dus mensen zitten sowieso meer ergens binnen.
Ik kan van de grafiek zelf niet helemaal zien hoe groot het verschil (en dus het mogelijke effect van de maatregelen) is. Er lijkt in ieder geval een patroon te zijn waarin weersomstandigheden en vakanties/feestdagen samenhangen met mobiel datagebruik. (De piek eind december is prachtig!) En dat is dan wel tricky, want als er een correlatie is met bijvoorbeeld het weer (wat logisch is, want dan zijn mensen meer buiten) dan zou je ook moeten vergelijken hoe de weersomstandigheden nu zijn in vergelijking met een jaar geleden.

Wel een interessante grafiek verder.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 21:33:10 #181
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195795155
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:22 schreef Freecky28 het volgende:

[..]

Jij hebt geen kinderen? ..
Wij volwassenen doen panisch om die 1,5 meter ..nou kinderen niet en wij met onze eigen kinderen ook niet
Je knuffelt je kind ze raken alles aan en wassen hun handen niet stuk
En ze nemen vriendjes of vriendinnetjes mee naar huis .
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.13.20212233v1

quote:
For COVID-19, case heterogeneity was broad throughout the infectious period, although rVL tended to peak at 1 day from symptom onset (DFSO) and be elevated for 1-5 DFSO. While most cases presented minimal risk, highly infectious ones could spread SARS-CoV-2 by talking, singing or breathing, which shed virions at comparable rates via droplets and aerosols. Coughing shed considerable quantities of virions, predominantly via droplets, and greatly increased the contagiousness of many symptomatic cases relative to asymptomatic ones. Asymptomatic and symptomatic infections showed similar likelihoods of expelling aerosols with SARS-CoV-2, as did adult and pediatric cases. Children tended to be less contagious by droplet spread than adults based on tendencies of symptomatology rather than rVL. Our findings address longstanding questions on SARS-CoV-2 transmissibility and present pertinent considerations for disease control.
rVL (respiratory viral load) lijkt het hoog te zijn op 1 dag na de start van symptomen en verhoogd van dag 1 t/m dag 5. Er zijn enkele cases (de 'highly infectious') die ook via aerosolen lijken te verspreiden, maar dat lijkt weinig voor te komen.

Een ander belangrijk element:
quote:
Children tended to be less contagious by droplet spread than adults based on tendencies of symptomatology rather than rVL.
Ofwel: Kinderen lijken minder te verspreiden omdat ze bovengemiddeld asymptomatisch zijn, los van wat de virale load is die ze hebben.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195795163
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hoeveel keer moeten we nog uitleggen dat de mortaliteit helemaal niet relevant is voor de maatregelen die er van kracht zijn?

Er liggen 2000 mensen in het ziekenhuis met covid. Dat is de crux, niet of er 5.10 of 20 overlijden.
Maar hoe zit het dan met al die bezuinigingen op de zorg? Werknemers en hun collega's die bij (vermoeden van) een besmetting thuisblijven? Normaal liggen er ook 35.000 per jaar (bron: https://www.parool.nl/nie(...)ekenhuis%20opgenomen) in het ziekenhuis met een reguliere longontsteking. Kijk, ik probeer te zien waarom dit allemaal hard nodig is, maar de tegenstijdige berichten blijven me om de oren vliegen en ikzelf weet niet zo goed meer wat ik daarmee moet. Negeren? ;(
pi_195795165
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:28 schreef Salina het volgende:
Gezondheidseconomen, sociologen, psychologen, allen kunnen vanuit een bepaalde insteek relevant zijn waar nodig.

Maar ik ben zelf meer van de sociaaleconomische en sociaalwetenschappelijke kant qua achtergrond, dus ik ben niet echt unbiased misschien.
Ik vraag me overigens wel af of het dan niet zijn doel voorbijschiet, want waar houdt het op? Als je één psycholoog erbij neemt, moet je ook een socioloog, antropoloog, econoom, onderwijswetenschapper etc. erbij hebben. En heb je nog tal van vertakkingen binnen de psychologie (niet voor niets zitten er meerdere virologen in het OMT). Dan schiet zo'n OMT al gauw het doel voorbij vanwege de grootte.

Overigens kom ik ook uit het sociaalwetenschappelijke domein. Maar ik zie ook dat het lastig is om daadwerkelijk een efficiënt en effectieve multidisciplinair team te creëren.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195795194
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Precies! Ik weet het nu gewoon zeker, we krijgen een Elfstedentocht dit jaar.
Zonder publiek , ja dat geloof ik best , kan er ook nog wel bij 🤨
pi_195795205
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hah! 2021 kan best nog rotter uitpakken als 2020 :D

* Tijger_m is een optimist
Ik denk dat ik eind dit jaar veel naar dit nummer ga luisteren.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 22 oktober 2020 @ 21:36:03 #186
408813 crew  trein2000
pi_195795209
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:25 schreef VoMy het volgende:

[..]

In de praktijk lijkt dit geen veelvoorkomende manier van verspreiden te zijn.
Hoe kun je dit nou zeggen als het BCO plat ligt. Er amper kinderen getest worden en de “setting” godsgruwelijk vaak onbekend is.

Ik zeg niet dat het wel zo is he, maar op basis van de gegevens die we hebben kun je het volgens mij ook niet uitsluiten.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_195795223
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik denk dat ik eind dit jaar veel naar dit nummer ga luisteren.

Het is wel een mooi nummer O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195795255
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:33 schreef chratnox het volgende:

[..]

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.13.20212233v1
[..]

rVL (respiratory viral load) lijkt het hoog te zijn op 1 dag na de start van symptomen en verhoogd van dag 1 t/m dag 5. Er zijn enkele cases (de 'highly infectious') die ook via aerosolen lijken te verspreiden, maar dat lijkt weinig voor te komen.

Een ander belangrijk element:
[..]

Ofwel: Kinderen lijken minder te verspreiden omdat ze bovengemiddeld asymptomatisch zijn, los van wat de virale load is die ze hebben.
Lijken minder te verspeiden
Geen bewijs , in Israel hebben ze onderzoek gedaan en daaruit blijken kinderen juist de grootste versprijders te zijn
Bron staat hier op fok in een ander topic
  donderdag 22 oktober 2020 @ 21:38:12 #189
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195795257
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:36 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Hoe kun je dit nou zeggen als het BCO plat ligt. Er amper kinderen getest worden en de “setting” godsgruwelijk vaak onbekend is.

Ik zeg niet dat het wel zo is he, maar op basis van de gegevens die we hebben kun je het volgens mij ook niet uitsluiten.
De verspreiding van kind op ouders is niet afhankelijk van de BCO in Nederland, maar uit allerlei case studies die gedaan zijn, internationaal en ook hier door bijvoorbeeld het RIVM, blijkt dat het kind zelden het 'index' geval is in het huishouden, dwz de eerste om het te krijgen en het dus ook te verspreiden.
pi_195795283
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:33 schreef DireStraits7 het volgende:
Dan schiet zo'n OMT al gauw het doel voorbij vanwege de grootte.
Het OMT is inmiddels ook al wel weer ouderwets. Het moet iets anders worden na de 2e golf zodat we mensen wel hoop en perspectief kunnen blijven geven in plaats van ons dood te staren op een vaccin, wat denk ik valse hoop is en het niet alleen maar als virologisch probleem beschouwen. In oorlogdstijd waren mensen ook heel innovatief.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 22 oktober 2020 @ 21:39:25 #191
408813 crew  trein2000
pi_195795285
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:33 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik vraag me overigens wel af of het dan niet zijn doel voorbijschiet, want waar houdt het op? Als je één psycholoog erbij neemt, moet je ook een socioloog, antropoloog, econoom, onderwijswetenschapper etc. erbij hebben. En heb je nog tal van vertakkingen binnen de psychologie (niet voor niets zitten er meerdere virologen in het OMT). Dan schiet zo'n OMT al gauw het doel voorbij vanwege de grootte.

Overigens kom ik ook uit het sociaalwetenschappelijke domein. Maar ik zie ook dat het lastig is om daadwerkelijk een efficiënt en effectieve multidisciplinair team te creëren.
Ik ben dan ook meer voor een structuur zoals Segers hem in het begin voorstelde.
Het OMT schrijft een advies, dat is immers de basis.
Vervolgens laat je een breed team van economen, pedagogen, sociologen en weet ik al meer daar op reageren. En vervolgens moet het kabinet maar beslissen, dat afwegen van belangen is immers typisch iets voor bestuurders/de politiek.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 21:41:07 #192
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195795338
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kan van de grafiek zelf niet helemaal zien hoe groot het verschil (en dus het mogelijke effect van de maatregelen) is. Er lijkt in ieder geval een patroon te zijn waarin weersomstandigheden en vakanties/feestdagen samenhangen met mobiel datagebruik. (De piek eind december is prachtig!) En dat is dan wel tricky, want als er een correlatie is met bijvoorbeeld het weer (wat logisch is, want dan zijn mensen meer buiten) dan zou je ook moeten vergelijken hoe de weersomstandigheden nu zijn in vergelijking met een jaar geleden.

Wel een interessante grafiek verder.
Hier staat de originele grafiek (bij GRX):
https://www.ams-ix.net/ams/documentation/mobile-traffic-ams

Als we het dan over leuke statistieken hebben:


Oftewel: 80% van het internetverkeer (in mei) was video, gaming en social networking. Wat dit soort dingen betreft ben ik wel blij dat we deze situatie niet 10 jaar geleden hadden.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195795347
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:38 schreef VoMy het volgende:

[..]

De verspreiding van kind op ouders is niet afhankelijk van de BCO in Nederland, maar uit allerlei case studies die gedaan zijn, internationaal en ook hier door bijvoorbeeld het RIVM, blijkt dat het kind zelden het 'index' geval is in het huishouden, dwz de eerste om het te krijgen en het dus ook te verspreiden.
Hahaha, goede grap wel was dat.
Dat was toch op basis van hun eigen onderzoek ten tijden van intelligente lockdown en waar de scholen gesloten worden? Ja, als die kinderen de hele dag thuis blijven is het logisch dat zij hun ouders niet besmetten, maar dat het andersom gebeurt als ouders nog naar werk/supermarkt gaan.

Maar hoe ligt het als de kinderen niet meer de hele dag thuis zijn, maar in plaats daarvan in volle klaslokalen?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 22 oktober 2020 @ 21:42:30 #194
408813 crew  trein2000
pi_195795368
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:38 schreef VoMy het volgende:

[..]

De verspreiding van kind op ouders is niet afhankelijk van de BCO in Nederland, maar uit allerlei case studies die gedaan zijn, internationaal en ook hier door bijvoorbeeld het RIVM, blijkt dat het kind zelden het 'index' geval is in het huishouden, dwz de eerste om het te krijgen en het dus ook te verspreiden.
In die situaties misschien. In de huidige omstandigheden (kinderen de enige die structureel in groepen zonder afstand samenkomen) zou ik graag eens een herhaling van dat experiment zien.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_195795376
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Hahaha, goede grap wel was dat.
Dat was toch op basis van hun eigen onderzoek ten tijden van intelligente lockdown en waar de scholen gesloten worden? Ja, als die kinderen de hele dag thuis blijven is het logisch dat zij hun ouders niet besmetten, maar dat het andersom gebeurt als ouders nog naar werk/supermarkt gaan.

Maar hoe ligt het als de kinderen niet meer de hele dag thuis zijn, maar in plaats daarvan in volle klaslokalen?
Leeftijd is belangrijk.
Basisscholen zijn sinds mei weer open.
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie Sport donderdag 22 oktober 2020 @ 21:43:32 #196
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195795388
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Hahaha, goede grap wel was dat.
Dat was toch op basis van hun eigen onderzoek ten tijden van intelligente lockdown en waar de scholen gesloten worden? Ja, als die kinderen de hele dag thuis blijven is het logisch dat zij hun ouders niet besmetten, maar dat het andersom gebeurt als ouders nog naar werk/supermarkt gaan.

Maar hoe ligt het als de kinderen niet meer de hele dag thuis zijn, maar in plaats daarvan in volle klaslokalen?
Beetje zelfde als niet de controle kwijt zijn omdat de meeste gevallen terug te herleiden zijn naar Italië, terwijl je vooral tests bij mensen die in Italië waren geweest _O-
  donderdag 22 oktober 2020 @ 21:44:21 #197
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195795408
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:43 schreef Kyran het volgende:

[..]

Beetje zelfde als niet de controle kwijt zijn omdat de meeste gevallen terug te herleiden zijn naar Italië, terwijl je vooral tests bij mensen die in Italië waren geweest _O-
Net zoals iedereen het een "Chinees" virus noemt omdat toevallig het eerste geval in China is vast gesteld...
So we just called him Fred
pi_195795414
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hopelijk met veel sneeuw en ijs, ik wil wel eens zien hoe ze een Elfstedentoch organiseren met 1.5 meter regels :+
Met zo'n leuke hoepel natuurlijk, vastgebonden aan het middel van iedere deelnemer.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator donderdag 22 oktober 2020 @ 21:44:41 #199
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195795416
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:38 schreef Freecky28 het volgende:

[..]

Lijken minder te verspeiden
Geen bewijs , in Israel hebben ze onderzoek gedaan en daaruit blijken kinderen juist de grootste versprijders te zijn
Bron staat hier op fok in een ander topic
Dat is wel heel makkelijk. De bron van Israël is een Twitterbericht waar gezegd wordt dat het Israëlische MinVWS het zegt. De bron die ik citeer is een preprin van gerenommeerd wetenschappers (waaronder Marion Koopmans):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195795420
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Prominenter zou kunnen, maar in het OMT-advies staat wel vaak iets van 'afgevaardigden van verschillende RIVM centra', het lijkt me dat daar mensen vanuit die gedragsunit ook onder vallen.
Klopt. In het artikel wat zojuist werd geplaatst van De Groene staat daar iets meer over. Er is inderdaad een gedragsunit, en dat is al goed. Wel is het zo dat die unit blijkbaar nogal op de achtergrond staat en dat tot nu toe het beleid en de communicatie nogal medisch is georiënteerd. Uiteraard met de nodige regels en aanbevelingen.

Maar waar ik nu zo benieuwd ben: hoe wordt bepaald (wenselijk) gedrag nu gestuurd? Hoe worden mensen beïnvloed om bepaald gedrag te vertonen? Hoe wordt draagvlak gecreëerd om bepaalde doelen te bereiken?
Ik heb zelf nog niet het idee dat hier nu echt veel aandacht voor is. Misschien heb ik het mis. Maar wellicht valt daar nog winst te halen. Ik weet het allemaal ook niet honderd procent zeker, hè.

Verder kan ik me wel vinden in deze uitspraak:
quote:
Het is vanwege die smalle samenstelling dat ook Carsten de Dreu, hoogleraar sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden, de oproep ondertekende. ‘In een acute crisis is het goed dat een team van medici de regering adviseert. Maar inmiddels is in toenemende mate duidelijk geworden dat het bestrijden en indammen van de pandemie voor een groot deel een kwestie is van sociaal gedrag.’
In de Engelse SAGE (Engelse OMT) zitten bijvoorbeeld al economen en gedragswetenschappers.

Nu eerst even een film afkijken. :@
Wat is het druk trouwens vanavond. Wil men de #1000 zo snel mogelijk halen ofzo?

quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 21:33 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik vraag me overigens wel af of het dan niet zijn doel voorbijschiet, want waar houdt het op? Als je één psycholoog erbij neemt, moet je ook een socioloog, antropoloog, econoom, onderwijswetenschapper etc. erbij hebben. En heb je nog tal van vertakkingen binnen de psychologie (niet voor niets zitten er meerdere virologen in het OMT). Dan schiet zo'n OMT al gauw het doel voorbij vanwege de grootte.

Overigens kom ik ook uit het sociaalwetenschappelijke domein. Maar ik zie ook dat het lastig is om daadwerkelijk een efficiënt en effectieve multidisciplinair team te creëren.
Oh, deze zie ik nu pas. Zijn doel voorbij? Wellicht. Doel is neem ik aan bereiken dat mensen bepaald gedrag gaan vertonen; gedrag sturen. Om daarmee uiteraard het echte doel (medisch) te bewerkstelligen.
Je hebt wel een punt, dat het OMT niet te groot moet worden. Misschien in roulerende vorm. Geen idee.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')