abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195771318
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:36 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Die kans is met het verwijderen van Lange Frans ietsje groter geworden inderdaad.
Je mist het punt. Ik wil je eigenlijk vragen of je vindt dat het überhaupt mogelijk moet zijn om uit te komen bij Lange Frans.
pi_195771321
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:36 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Vroeger bevond je je in elk geval wel meer in een isolement als je zulke excentrieke ideeën had. Je had je familie, vrienden en kennissen, en hoewel die misschien niet zozeer badinerend deden over Von Däniken-achtige theorietjes (zoveel kennis en/of nuchterheid was er ook in de jaren 80 niet per se) en het wellicht van tijd tot tijd zelfs interessant gespreksmateriaal kon opleveren op verjaardagsfeestjes, was er toch ook niet echt sprake van clubjes van gelijkgezinden die elkaar in hun geloof konden versterken, zoals tegenwoordig.
Von Däniken _O_

De piramides zijn gebouwd door aliens _O_

Zouden complotdenkers zich maar richten op zijn gedachtegoed _O_
pi_195771380
Idee voor een business. Een soort youtube maar dan juist speciaal voor complottheorieën. Is voor adverteerders ook wel interessant, die mensen geloven toch alles
  woensdag 21 oktober 2020 @ 19:41:28 #79
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195771411
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:39 schreef TornadoDK het volgende:
Idee voor een business. Een soort youtube maar dan juist speciaal voor complottheorieën. Is voor adverteerders ook wel interessant, die mensen geloven toch alles
Ik vind het een beter idee om geld verdienen aan complotmeuk te verbieden
  woensdag 21 oktober 2020 @ 19:41:36 #80
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195771414
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:38 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Von Däniken _O_

De piramides zijn gebouwd door aliens _O_

Zouden complotdenkers zich maar richten op zijn gedachtegoed _O_
De Bermudadriehoek, ook zo'n griezelig geval als alles wat je er als naïeve jongere met weinig toegang tot goede informatie over dacht te weten op één boek uit de plaatselijke bibliotheek was gebaseerd.
pi_195771434
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:39 schreef TornadoDK het volgende:
https://www.gaia.com/
pi_195771530
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Waar denk jij nog zoekresultaten te krijgen? Ook google doet alleen maar gepersonaliseerde aanbevelingen met je zoekopdracht als inspiratie. Zoekmachines bestaan niet, het is geen machine want de werking is niet inzichtelijk en niet bepaald door de input alleen.. Jij kunt niet zoeken, en je vindt dan ook niks maar het wordt je aangereikt. Dat is ook een informatiefuik.
Ik stel 'zoekresultaten' niet gelijk aan 'aanbevelingen'. En ja, zoekmachines zijn verre van inzichteliijk. Maar 'aanbevelingen' nog veel meer. En dat is mijn punt.
pi_195771604
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Je mist het punt. Ik wil je eigenlijk vragen of je vindt dat het überhaupt mogelijk moet zijn om uit te komen bij Lange Frans.
Oh zo, sorry.

Ik vind dat er op platforms als YouTube veel ruimte moet zijn voor vrijheid van meningsuiting, kritische vragen en anders denkenden.

Lange Frans is een voorbeeld van iemand die herhaaldelijk over grenzen heen is gegaan. Met als toppunt de video met Ossebaard waarin zij oproepen tot een aanslag op Rutte. Ook hebben zijn theorieën door zijn grote aantal volgers veel invloed.

Het is goed dat YouTube bij bepaalde onderwerpen, zoals Covid-19, een melding plaatst met bijvoorbeeld een verwijzing naar betrouwbare bronnen.

Zodra er wordt aangezet tot geweld of als de inhoud van video's op een andere manier schadelijk is vind ik dat het een bedrijf vrij staat in te grijpen op het eigen platform.

Wel ben ik benieuwd in hoeverre YouTube hier gebruik heeft gemaakt van andere middelen, zoals het verwijderen van specifieke video's en het uitdelen van waarschuwingen. Het verwijderen van een kanaal is een grote stap en raakt ook onschuldige content, zoals de muziek van Lange Frans (al is die hier en daar ook flink opruiend).

Daarnaast hebben platforms zeker een verantwoordelijkheid ten aanzien van de rol van een algoritmes binnen radicalisering van mensen.
pi_195771613
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Hoe ga je daar geld aan verdienen?
  woensdag 21 oktober 2020 @ 19:50:21 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195771633
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:49 schreef TornadoDK het volgende:

[..]

Hoe ga je daar geld aan verdienen?
Clicks die op filmpjes die geld opleveren. Het verkopen van complot merchandise of wapens. Dat soort dingen.
pi_195771654
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zou iemand met zo'n Media=Virus T-shirt van Jensen over straat durven?
pi_195771698
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:42 schreef spinazieruiker het volgende:
Reactie van Robert Jensen, die pisnijdig is dat hij nauwelijks aan bod kwam bij Lubach:

haha die bolle is ziedend
pi_195771775
We moeten trouwens niet doen alsof platforms die content en makers weigeren iets nieuws is.

Wilders kon zijn "film" Fitna ook bijna nergens uploaden.

Het is nu meer een thema door het gegroeide bereik van platforms als YouTube en Instagram, doordat er door corona en de maatregelen meer is om tegenaan te schoppen en doordat veel mensen gevoelig zijn voor vlammende betogen die de schuld leggen bij iets tastbaars als de regering.
pi_195772063
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:49 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Oh zo, sorry.

Ik vind dat er op platforms als YouTube veel ruimte moet zijn voor vrijheid van meningsuiting, kritische vragen en anders denkenden.

Lange Frans is een voorbeeld van iemand die herhaaldelijk over grenzen heen is gegaan. Met als toppunt de video met Ossebaard waarin zij oproepen tot een aanslag op Rutte. Ook hebben zijn theorieën door zijn grote aantal volgers veel invloed.

Het is goed dat YouTube bij bepaalde onderwerpen, zoals Covid-19, een melding plaatst met bijvoorbeeld een verwijzing naar betrouwbare bronnen.

Zodra er wordt aangezet tot geweld of als de inhoud van video's op een andere manier schadelijk is vind ik dat het een bedrijf vrij staat in te grijpen op het eigen platform.

Wel ben ik benieuwd in hoeverre YouTube hier gebruik heeft gemaakt van andere middelen, zoals het verwijderen van specifieke video's en het uitdelen van waarschuwingen. Het verwijderen van een kanaal is een grote stap en raakt ook onschuldige content, zoals de muziek van Lange Frans (al is die hier en daar ook flink opruiend).

Daarnaast hebben platforms zeker een verantwoordelijkheid ten aanzien van de rol van een algoritmes binnen radicalisering van mensen.
Ik ben het met je eens tot die laatste zin. :) Want wat bedoel je daar precies mee?
pi_195772349
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:07 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens tot die laatste zin. :) Want wat bedoel je daar precies mee?
Dat ik me net als Zondag met Lubach afvraag of je de kwaliteit van een algoritme (dat o.a. de suggesties bepaalt) niet vooral niet afrekenen op het aantal video's en de duur die gebruikers kijken.

Makers moeten zich bewust zijn van wat ze uploaden maar ook platforms van welke content hun algoritmes aanbevelen, de mogelijke eenzijdigheid en het effect daarvan.

Gebruikers die de ene na de andere video aanklikken denken dat ze de waarheid aan het onderzoeken zijn, terwijl het platform hen vooral voorhoudt wat ze graag willen zien. In een snoepwinkel waar je gratis en onbeperkt kunt snoepen zal niemand zich afvragen waar de wortels liggen.
pi_195772389
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:20 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Dat ik me net als Zondag met Lubach afvraag of je de kwaliteit van een algoritme (dat o.a. de suggesties bepaalt) niet vooral niet afrekenen op het aantal video's en de duur die gebruikers kijken.
Waar dan wel op?
quote:
Makers moeten zich bewust zijn van wat ze uploaden maar ook platforms van welke content hun algoritmes aanbevelen, de mogelijke eenzijdigheid en het effect daarvan.

Gebruikers die de ene na de andere video aanklikken denken dat ze de waarheid aan het onderzoeken zijn, terwijl het platform hen vooral voorhoudt wat ze graag willen zien. In een snoepwinkel waar je gratis en onbeperkt kunt snoepen zal niemand zich afvragen waar de wortels liggen.
Dat is dus precies het probleem, 'het algoritme' is geen coherent begrip. Er wordt een soort 'agency' aan toegewezen die nooit helemaal gedefinieerd wordt.
pi_195772558
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Waar dan wel op?
[..]

Dat is dus precies het probleem, 'het algoritme' is geen coherent begrip. Er wordt een soort 'agency' aan toegewezen die nooit helemaal gedefinieerd wordt.
De belangrijkste metrics bij techbedrijven, waarop zij hun ontwikkelaars en managers afrekenen, gaan over de kijkduur van hun gebruikers.

Elke extra minuut dat een gebruiker op jouw platform zit kan een techbedrijf jou advertenties voorschotelen terwijl de concurrent dat niet kan. Dit zijn mechanismes waarbij waarheid, maatschappelijke effecten en het welzijn van de makkelijk ondergesneeuwd kunnen raken.

Iets dat deze bedrijven gelukkig steeds meer erkennen. Zowel het nieuwe beleid tegen complottheorieën en de eveneens nieuwe regels tegen misleidende bewering over vaccins zijn hiervan voorbeelden. Maar bijvoorbeeld ook trackers van schermtjjd en appgebruik die in steeds meer OS'en aanwezig zijn.
pi_195772604
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:52 schreef HPLC het volgende:

[..]

haha die bolle is ziedend
Ja gekke gedachte misschien maar wellicht, heel misschien, komt die verwijdering niet door Lubach maar door het keuvelen over een moordaanslag op Mark Rutte?
pi_195772607
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:33 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

De belangrijkste metrics bij techbedrijven, waarop zij hun ontwikkelaars en managers afrekenen, gaan over de kijkduur van hun gebruikers.

Elke extra minuut dat een gebruiker op jouw platform zit kan een techbedrijf jou advertenties voorschotelen terwijl de concurrent dat niet kan. Dit zijn mechanismes waarbij waarheid, maatschappelijke effecten en het welzijn van de makkelijk ondergesneeuwd kunnen raken.

Iets dat deze bedrijven gelukkig steeds meer erkennen. Zowel het nieuwe beleid tegen complottheorieën en de eveneens nieuwe regels tegen misleidende bewering over vaccins zijn hiervan voorbeelden. Maar bijvoorbeeld ook trackers van schermtjjd en appgebruik die in steeds meer OS'en aanwezig zijn.
Op zich een leuk stukje text maar je beantwoordt mijn vragen eigenlijk totaal niet. Zou je dat kunnen proberen?
pi_195772631
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:37 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ja gekke gedachte misschien maar wellicht, heel misschien, komt die verwijdering niet door Lubach maar door het keuvelen over een moordaanslag op Mark Rutte?
Dat zal vast, beweer toch ook niet dat Lubach verantwoordelijk is
pi_195772707
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Op zich een leuk stukje text maar je beantwoordt mijn vragen eigenlijk totaal niet. Zou je dat kunnen proberen?
Algoritme is inderdaad een vaag begrip dat makkelijk verkeers gebruikt of opgevat kan worden. Wat er meestal mee wordt bedoeld zijn de keuzes die techniek maakt voor gebruikers. Keuzes die vaak zijn ingegeven door de belangen die een commercieel bedrijf daar bij heeft, niet op die van de gebruiker, waarheid noch van de maatschappij. Een beter passend antwoord heb ik niet voor je ;)
pi_195772808
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:43 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Algoritme is inderdaad een vaag begrip dat makkelijk verkeers gebruikt of opgevat kan worden. Wat er meestal mee wordt bedoeld zijn de keuzes die techniek maakt voor gebruikers. Keuzes die vaak zijn ingegeven door de belangen die een commercieel bedrijf daar bij heeft, niet op die van de gebruiker, waarheid noch van de maatschappij. Een beter passend antwoord heb ik niet voor je ;)
Ja dat bedoel ik dus dat het geen coherent begrip is en dus ook vrijwel onmogelijk om in een discussie te gebruiken.
pi_195772927
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
NOS: YouTube verwijdert kanaal van rapper en complotdenker Lange Frans
Lekker voor hem. 5e rangs kut artiest :') Moet je maar niet in je podcast hardop de vraag stellen wie Mark Rutte dood moet schieten. Pauper.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_195773406
Social media is idd soms best gevaarlijk.
Als je ziet hoeveel haatdragende kanalen er bv zijn. Met rare informatie die er wordt gedeeld.
Denk idd aan Lange Frans, maar ook kanalen die door op het terroristen watchlist staan (Blue Tiger studio bv).
Mogen gewoon via YouTube blijven praten.

En wat Lubach zegt klopt wel, heb je iets ooit aangeklikt dan blijft het komen.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 21:24:32 #100
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_195773732
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 18:58 schreef Hathor het volgende:

[..]

Idem, zodra ze weten wat je voorkeuren zijn, staat er al een hele rits klaar de eerstvolgende keer dat je een videootje kijkt, reuze handig.
Ik vind dat juist irritant.
Een volgend keer ben ik met iets heel anders bezig en dan komen er video's als suggestie over iets waar ik die dag ervoor mee bezig was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')