abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196318626
Mijn hemel...ik ben ademloos van scrollen door je nieuwe topic en het tempo!
Dat was bij de winkel al en nu weer. _O_
Vraag ondertussen: waar haal je op zo’n korte termijn al die vakmensen vandaan, die beschikbaar zijn.
En succes met de kleuren: ik zag dat @Claudia_x, @SQ en @Puala et al ook
meedenken B-)
pi_196321638
quote:
1s.gif Op donderdag 19 november 2020 12:47 schreef AnneX het volgende:
Mijn hemel...ik ben ademloos van scrollen door je nieuwe topic en het tempo!
Dat was bij de winkel al en nu weer. _O_
Vraag ondertussen: waar haal je op zo’n korte termijn al die vakmensen vandaan, die beschikbaar zijn.
En succes met de kleuren: ik zag dat @:Claudia_x, @:SQ en @:Puala et al ook
meedenken B-)
Het is vooral een kwestie van goed plannen, en flexibel zijn, de tegelzetter komt 7-12 bijvoorbeeld en die heb ik al gepland in september.

Daarnaast mensen goed en op tijd betalen zodat ze graag voor je werken scheelt ook veel. En ik zorg dat iedereen weet wanneer wat moet worden gedaan en dan krijgen ze een sleutel en mogen ze het uitvoeren wanneer ze het willen.

En als ze mij laten weten wanneer ze komen zorg ik dat alles klaar staat en dat mensen elkaar niet in de weg lopen.

Maandag komt de stucadoor en die staat ook al maanden gepland. Nu komt alleen ook tegelijkertijd dan de schuifpui en een kozijn dus nu moeten we wel even kijken hoe die elkaar niet in de weg gaan lopen, maar ze weten in ieder geval al van elkaar dat ze komen.
Dus ik ga er vanuit dat het goedkomt.

Ow en vakmensen niet op hun vingers kijken dat helpt ook veel ;-)
pi_196363443
T is wel stil hier
  Moderator zondag 22 november 2020 @ 15:10:15 #204
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_196363473
Jij zit alleen maar te zuipen ;) :9B
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_196363505
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 15:10 schreef Geckoo het volgende:
Tenminste goed bier :D

Gaat hard vooruit Legwieh ^O^
pi_196363624
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 15:10 schreef Geckoo het volgende:
Nietes
  zondag 22 november 2020 @ 15:38:34 #207
149959 SQ
snelle trees
pi_196363868
Al plinten aan het kitten, toe maar. Dan ben je klaar!
disclaimer
pi_196364498
quote:
1s.gif Op zondag 22 november 2020 15:38 schreef SQ het volgende:
Al plinten aan het kitten, toe maar. Dan ben je klaar!
De zolder is nu inderdaad af.

Nu op naar de 1eetage!
pi_196364540
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 15:18 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Nietes [ afbeelding ]
En ook het goede merk kitspuit Den Braven HK40?

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 22-11-2020 16:52:50 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196374378
De kogel kwa kleuren is door de kerk, en ik heb er voor gekozen deuren en kozijnen wit te laten, ik ga ook voor witte plinten en dan lijkt me dat de meest chique keuze. Valt het me straks toch tegen kan ik altijd nog opnieuw aan de schilder gaan, maar laten we daar niet van uit gaan.

Afgelopen vrijdag had ik een mooie dag vrij, dus we hadden een klus drie-daagse.
Om te beginnen plafonnetjes maken waar ze nog niet zaten.
In de wc

De keuken

En in de hal

Waarbij je stiekem ook al kunt zien dat ik de kwast ter hand heb gepakt.
De uitzondering op de regel alhier. De glasdeuren (naar de hal en naar kantoor toe) zijn zwart, dus ook de kozijnen vast een keer in de kleur gezet.

En toen de vensterbanken puzzel, eerst uitzoeken welke waar moet (allemaal verschillende lengtes en dieptes natuurlijk hoe kan het ook anders.)

Erop leggen.

Doekje erover klaar...

Stiekem nog best een kostenplaatje (550 voor de vensterbanken samen, en niet gebudgetteerd)
Maar zeker wel tien keer mooier dan de ouderwetse vensterbanktegeltjes die er eerst lagen.

Daarna alle deuren boven onder handen genomen, en dat ziet er dan zo uit.

Na 1 keer grond
na 1 keer lakken wordt het dan dit.

Na 2 keer dit

En na 3 keer ben ik tevreden, dus klinken er op en gaan.

Toen was het tijd om de zolder af te werken. randjes van de plinten kitten.
En zie daar de zolder is klaar.

Toen alle deuren uitgehaald en boven neergezet want vandaag is de stucadoor begonnen.

De marmerlook tegels waren inmiddels ook binnen.

En vanochtend kwamen ze de nieuwe schuifpui brengen.

Inmiddels is de stucadoor (met 4 man sterk) bezig. Morgen komen ze de schuifpui en een ander kozijn plaatsen.
En als het goed is, is dan woensdag de stucadoor klaar.

Wordt vervolgd.....
pi_196374388
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 16:26 schreef blomke het volgende:

[..]

En ook het goede merk kitspuit Den Braven HK40?
Werkelijk waar geen idee, volgens mij gewoon een goedkope van de hornbach :D:D:D
  maandag 23 november 2020 @ 11:00:07 #212
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_196374603
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:47 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Werkelijk waar geen idee, volgens mij gewoon een goedkope van de hornbach :D:D:D
Hij bedoelt de kit zelf ;)
pi_196374992
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 11:00 schreef speedfightrage het volgende:

[..]

Hij bedoelt de kit zelf ;)
:N :N de kitspuit, waar de tubes in zitten. ER zijn veel verschillende kwaliteiten, ik heb ooit de DB HK40 gekocht en die werkt zoveel fijner.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196408792
In de categorie niet lullen maar poetsen. Ook voor je werk kan je klussen.
Oftewel afgelopen dinsdag voor het werk, naar de bouwplaats om de schuifpui over het huis heen te tillen.
Daarna maar even de mannen geholpen met wat muurtjes omhakken.

En dan zelf naar huis, douchen en richting een vergadering terwijl de timmerman doorwerkt.
En dan na een paar uurtjes zit de schuifpui erin.

En ook in de home-office zit een nieuwe raam.

Voor de rest is het deze week 1 grote klerebende want de stucadoor sjouwt met een man of vier door het huis heen om van boven naar beneden te stucken.

Echt wat een bende is dat...
Niet normaal..
Maar het wordt dan wel echt iets.
  Moderator woensdag 25 november 2020 @ 19:24:37 #215
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196411667
Dat gaat dan wel hard zo ! Zal vast een bende zijn; als ik mij bedenk wat één enkele stucadoor al achter zich laat qua rotzooi _O- :D
pi_196413708
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 19:24 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat gaat dan wel hard zo ! Zal vast een bende zijn; als ik mij bedenk wat één enkele stucadoor al achter zich laat qua rotzooi _O- :D
Ja echt, daar wordt je gewoon ellendig van als je binnenkomt, als het goed is zijn ze morgen klaar.

Gelukig...
pi_196413773
Ik vind het doodeng hoe snel het gaat. :D
  woensdag 25 november 2020 @ 21:34:15 #218
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196413841
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:28 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ja echt, daar wordt je gewoon ellendig van als je binnenkomt, als het goed is zijn ze morgen klaar.

Gelukig...
Ff doorbijten. En vooral niet nadenken over die shitzooi die ze in de tuin flikkeren die je nog op moet ruimen :+ . Begreep van onze aannemer dat die gasten plek-verrekes genoemd worden hiero :P .
pi_196413986
Smeerberen of bouwvarkens
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_196421444
Ook wel muurvarkens genoemd..
  donderdag 26 november 2020 @ 14:26:18 #221
428684 techcom
Dès tòch ene grôoten bout!
pi_196421984
Mijn vaste stucadoor heet Kees, deze wordt ook wel liefkozend SmeerKees genoemd :)
Al neemt hij dat niet in dank af.
wè hij zeej èn wè 'n pèrd schèt, kunde in êenen èmmer gooie.
pi_196422412
quote:
6s.gif Op donderdag 26 november 2020 14:26 schreef techcom het volgende:
Mijn vaste stucadoor heet Kees, deze wordt ook wel liefkozend SmeerKees genoemd :)
Al neemt hij dat niet in dank af.
Des toch inne groote bout! Whahaha prachtig !
pi_196422648
Ik heb hier twee stucadoors gehad. Kevin heeft de boel enorm keurig achtergelaten en het varken via de aannemer heeft er zo’n ontzettende bende van gemaakt. Gelukje voor dat varken dat ik er zelf niet was, maar mijn schoonmoeder
pi_196433940
Je kon bij mij ook precies zien waar de smeerberen hun bus geparkeerd hadden, een wit voetspoor op straat en de contouren van de bus op het parkeervak...

Ze hadden ook mijn gloednieuwe haspel "even geleend"... Die wordt ook nooit meer schoon. Varkens.
  vrijdag 27 november 2020 @ 10:58:30 #225
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_196434591
Stucadoors, de varkens van de bouw :), daarna elektriciens... :')

Moet zeggen, heb een keer een stucadoor op leeftijd gehad, die kwam in een nette broek en blouse. Daar ging een witte overal over en had alles super netjes, het kan dus wel :)

Maar weer een mooie voortgang Legwieh!

Wordt het weer huis van als ze gestuct hebben :)
pi_196434668
Leuk om zo te volgen! ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Jammer van dat verplichte keukeneiland ;)

de vloer ben ik ook erg benieuwd naar! lijkt me wel tof.
pi_196435775
Mooi topic, ben ook benieuwd naar het zwarte ‘ensemble’ van keuken met vloer.
Hallo
pi_196440959
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 10:58 schreef speedfightrage het volgende:
Stucadoors, de varkens van de bouw :), daarna elektriciens... :')

Moet zeggen, heb een keer een stucadoor op leeftijd gehad, die kwam in een nette broek en blouse. Daar ging een witte overal over en had alles super netjes, het kan dus wel :)

Maar weer een mooie voortgang Legwieh!

Wordt het weer huis van als ze gestuct hebben :)
Elektriciens kan legwieh hopelijk niet over meepraten, wij laten het altijd veegschoon achter :D
pi_196441159
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 18:51 schreef densmee het volgende:

[..]

Elektriciens kan legwieh hopelijk niet over meepraten, wij laten het altijd veegschoon achter :D
Kom jij ook nog een keer door mijn huis heen hobbelen dan? (of ben je stiekem al geweest en heb je jezelf toen niet kenbaar gemaakt?)
pi_196441551
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 19:06 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Kom jij ook nog een keer door mijn huis heen hobbelen dan? (of ben je stiekem al geweest en heb je jezelf toen niet kenbaar gemaakt?)
Ik ben er nog niet geweest, en wie weet kom ik nog een keer langs. planning is altijd een verrassing
  vrijdag 27 november 2020 @ 19:39:57 #231
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_196441585
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 19:34 schreef densmee het volgende:

[..]

Ik ben er nog niet geweest, en wie weet kom ik nog een keer langs. planning is altijd een verrassing
Ben je van werk veranderd dan? Ik kan mij nog foto's herinneren van wielladertjes en bruggetjes die je had gemaakt.
pi_196441601
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 19:39 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ben je van werk veranderd dan? Ik kan mij nog foto's herinneren van wielladertjes en bruggetjes die je had gemaakt.
Nee hoor ik ben nog steeds chef TD op een grote camping, maar ik heb er een baan bij voor de avondjes of zaterdagen
pi_196480067
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 10:06 schreef kingjotte het volgende:
Je kon bij mij ook precies zien waar de smeerberen hun bus geparkeerd hadden, een wit voetspoor op straat en de contouren van de bus op het parkeervak...

Ze hadden ook mijn gloednieuwe haspel "even geleend"... Die wordt ook nooit meer schoon. Varkens.
Ow ja waar stond die bus dan?

Of was het deze haspel die we nog moesten hebben?
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2020 11:04 schreef verbijstering het volgende:
Leuk om zo te volgen! ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Jammer van dat verplichte keukeneiland ;)

de vloer ben ik ook erg benieuwd naar! lijkt me wel tof.
Niks verplichts aan hoor, maar zo kun je vanuit de eettafel prachtig twee kanten op kijken.
Van de ene kant kijk je naar de tuin van de andere naar de haard.

In heel veel huizen kijk je vanaf 1 kant van de tafel vaak richting een muur en dat vind ik zo saai/doods/benauwend. Nu heb je dat niet.
pi_196480165
quote:
1s.gif Op woensdag 25 november 2020 21:31 schreef mootie het volgende:
Ik vind het doodeng hoe snel het gaat. :D
Vaak ben je te bang :D

Maar eerlijk is eerlijk na een weekje teringzooi van die gasten is het wel echt veel veranderd, daar ben ik het mee eens.

Woonkamer richting de keuken

Richting de TV-hoek

De keuken

Vanuit kantoor met een kijkje (buitenom) naar de keuken.

En in mijn slaapkamer.

Alle andere kamers bespaar ik jullie want ik denk dat jullie je wel een beeld kunnen vormen van vier gestucte muren, met in een bepaalde muur een raam en in een ander een deur.

Daarom voor nu droger erin, en gaan.

Waarschijnlijk komen ze vrijdag of zaterdag de electra afmonteren, en maandag begint de tegelzetter voor de badkamer en de wc.

Ik hoop dat in ieder geval deze dus droog genoeg zijn voor het weekend, zodat ik de plafonds kan schilderen voor dat de tegelzetter is geweest.

Voor nu wachten tot alles droog is en dan kunnen we schuren, diepgronden en texen.....

p.s. voor degene die denken het valt wel mee met de zooi, voor de fotos zit al een paar uur opruimen...
  maandag 30 november 2020 @ 08:56:20 #235
149959 SQ
snelle trees
pi_196480179
Ik kan de verse stuc gewoon door je foto's heen ruiken :9 :D
Maar ja, stucen scheelt zo veel, optisch _O_ dan wordt het ineens weer een woning in plaats van een bouwput.
disclaimer
pi_196480556
Alles goed strak gepland, knap als dat allemaal goed gaat! (Goed gedaan bedoel ik.)
  Moderator maandag 30 november 2020 @ 12:23:52 #237
92034 crew  Vonkenboer
pi_196482556
Poeh, hier heb je het tempo er goed in. Ik hoop dat het droog genoeg is om wat te kunnen schilderen.

Maar het is nu nog goed vochtig iig.

Succes ! Ben benieuwd !
pi_196483972
Mooi verschil zo.

Ik zal voor je duimen dat het op tijd droog is, vorig jaar met mijn keuken heeft het in de zomer zes WEKEN moeten drogen, daar heeft toen dagen een droger staan loeien en toen was het buiten 30+ graden...
pi_196484034
^O^ zit er mooi uit hoor :Y

Wanneer wil je er in?
pi_196485134
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 14:20 schreef FranticDJ het volgende:
^O^ zit er mooi uit hoor :Y

Wanneer wil je er in?
Het doel is 2e week januari te kunnen overhuizen.
Dan zijn we 12 of 13 weken onderweg. lijkt me een mooi streven.
pi_196564817
Zit de elektrieker al aan het bier?
pi_196565925
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:47 schreef densmee het volgende:
Zit de elektrieker al aan het bier?
Hijs weg, zonder bier, amateur

pi_196594090
Na een week droogkijken, en stucwerk staren, was het dan zaterdag eindelijk zover dat er weer iets gebeurde,
De electricien kwam, en ikzelf kon gaan beginnen met het stucwerk schuren, voorbereiden en verven.

Dus terwijl de stopcontacten langzaam weer tevoorschijn kwamen.

(p.s. deze foto is beneden waar het dus nog lang niet droog is)

Zat ik mezelf boven helemaal onder te kliederen (iemand enig idee, waarom ik het met schuurgaas niet netjes kreeg en wel met gewoon schuurpapier? niet dat het nu nog iets uitmaakt maar het verbaasde me.
Op 1 bovenverdieping heb ik wel ongeveer 20 velletjes van dit machinepapier erdoorheen gejankt op mijn schuurblokje :D:D Gelukkig is het van Ecotools dus betaalbaar...

Terwijl de stopcontacten langzaam in de wand gaan.

Gaat de roller over het plafond.
Doel was alle plafonds op de 1e etage en de toilet beneden te doen (zodat ik niet meer hoef te schilderen na de tegelzetter) en komende week de wanden kan doen...

Badkamer gelukt...

En tja dan kan ik het niet laten, na het drogen toch ook maar gelijk even de spotjes maken...

Als er beneden dan toch stroom is dan ook daar maar wat lichtpuntjes maken.

Van toilet

De Hal

Keuken

Kantoor
en de zithoek

Dit voelt voor mezelf als een enorme mijlpaal. Eindelijk hoef je niet meer overal bouwlampen in te steken om iets te zien, en verlengkabel in verlengkabel te steken om zo de stroom te krijgen waar je het wil hebben..

In de tijd dat het stucwerk aan het drogen was mezelf ook maar even nuttig gemaakt en een bank uitgezocht.

Deze is het geworden, alleen dan een driezits met hoek
en dan in het goud :D

Deze week woensdag en vrijdag vrij. dus we kunnen hopelijk weer meters maken.
Doel voor mezelf is zoveel mogelijk schilderen op de bovenste etage.
Daarnaast begint de tegelzetter woensdag dus het zal ook tegels naar boven slepen worden, en spullen klaarzetten.
De droger kan hopelijk terug naar de verhuurmaatschappij.
En op zondag ga ik samen met mijn zwager de airco's installeren (voor die tijd moeten wel even de wandjes waar ze op komen geschilderd worden, dus dat moet allemaal weer strak in elkaar passen.

Doel is in het weekend van de 19e de 1e etage af te hebben, en dan door te gaan naar beneden (vraag is alleen even wanneer de electricien, alles komt afmonteren boven...
  maandag 7 december 2020 @ 08:41:57 #244
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_196594115
Nogmaals een bevestiging van je doorzettingsvermogen en tempo. Is het stucwerk wel droog genoeg om te schilderen of kun je dat risico nemen? En goede bank uitgezocht ^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_196594206
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 08:41 schreef monsterd. het volgende:
Nogmaals een bevestiging van je doorzettingsvermogen en tempo. Is het stucwerk wel droog genoeg om te schilderen of kun je dat risico nemen? En goede bank uitgezocht ^O^
De plafonds waren meer dan droog genoeg,
De muren die wit (ral 9010) moeten ook.
De gekleurde bijna (maar doe vandaag dus de witte)
Dan morgen de eerste kleur (dan zijn die muren als het goed is droog, is nu echt net wel net niet) en dan de dag erop de volgende kleur.

Logica die ik bedacht had, was eerst
Plafonds (klaar inmiddels)
Witte muren (vandaag)
Dan de lichtste kleur (dinsdag)
Dan de middelste kleur (woensdag)
En dan donderdag de donkerste kleur.

Vrijdag dan de hal, alles wat 9010 moet en dan daarna het donkere deel in de hal.

Ik dacht zo namelijk zo min mogelijk af te moeten plakken. Als ik met licht op een muur kom die naderhand donker moet is dat niet zo erg.

Als ik met donker op een muur kom die later licht moet is dat wel wat onhandig..

Ik twijfel alleen nog, afplakken of randjes/hoekjes uit de hand doen, wat denken jullie?
  maandag 7 december 2020 @ 08:55:18 #246
149959 SQ
snelle trees
pi_196594227
Vette bank _O_
disclaimer
  maandag 7 december 2020 @ 08:56:52 #247
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_196594237
Ik zou de randen toch afplakken tenzij je heel geduldig hebt en een hele vaste hand hebt. Ik ben hier ook uitgeschoten en moet het nog bijwerken :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
  maandag 7 december 2020 @ 08:57:48 #248
149959 SQ
snelle trees
pi_196594245
Afplakken ftw. Geeft zo veel meer rust ;)
disclaimer
pi_196594338
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 08:57 schreef SQ het volgende:
Afplakken ftw. Geeft zo veel meer rust ;)
Waar ik dan bang voor ben is dat de verf onder de tape kruipt.
Dus als iemand me zegt welke tape ik moet hebben....
  maandag 7 december 2020 @ 09:25:08 #250
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_196594608
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 09:06 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Frogtape. Die groene. Niet goedkoop. Maar messcherpe lijnen en geen verf eronder.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_196594719
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 09:25 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Frogtape. Die groene. Niet goedkoop. Maar messcherpe lijnen en geen verf eronder.
Dit werkt echt ja? En hoe goed kan je deze plakken op een muur die 24uur daarvoor is geschilderd, of moet je daar echt wel langer mee wachten?
  maandag 7 december 2020 @ 09:45:46 #252
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196594837
Afplakken! En wat gaat het hard hier!
Resistance is futile.
pi_196595814
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 09:36 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Dit werkt echt ja? En hoe goed kan je deze plakken op een muur die 24uur daarvoor is geschilderd, of moet je daar echt wel langer mee wachten?
Ik heb met die groene frogtape verf + stucwerk van de muur getrokken, zat er al maanden op (alleen niet zo vast blijkbaar.)
pi_196596011
Oke ik lees wisselende ervaringen over frogtape, wie heeft er echte ervaringen, Het is overigens gewoon een gestucte gladde wand.

Tot nu toe moet ik zeggen dat ik ook altijd wel tevreden ben geweest over de paarse afplaktape van de action :D

Of de huismerk tape van Wiltec (Deltec)

wat zijn jullie ervaringen?
pi_196596464
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 11:05 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Ik heb met die groene frogtape verf + stucwerk van de muur getrokken, zat er al maanden op (alleen niet zo vast blijkbaar.)
En hoe lang zat de tape erop?

Die moet je natuurlijk ook niet langer dan nodig laten zitten.
  maandag 7 december 2020 @ 12:45:02 #256
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_196597330
Hier ook team paarse afplaktape ^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
pi_196597425
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 11:21 schreef Legwieh het volgende:
Oke ik lees wisselende ervaringen over frogtape, wie heeft er echte ervaringen, Het is overigens gewoon een gestucte gladde wand.

Tot nu toe moet ik zeggen dat ik ook altijd wel tevreden ben geweest over de paarse afplaktape van de action :D

Gebruik ik ook, na het plakken even over de tape heen kwasten met de kleur die de aangrenzende muur heeft die je beschermt. Dan loopt de tape helemaal dicht en heb je geen druipers.
Half uurtje wachten zodat dat droog genoeg is en dan de muur verven.

Bij pas geschilderde wanden heb ik helaas wel gehad dat ik wat verf/stucwerk met de tape mee los trok.
  maandag 7 december 2020 @ 14:01:19 #258
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_196598575
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 09:36 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Ik heb het laatst zelf gebruikt op een muur die een uur geleden in de sigmatex was gezet.En dat ging goed.
Je moet die tape alleen niet laten zitten. Je moet het zo gauw het kan direct eraf halen.
Ik heb een muur die deels wit is en deels grijsgroen en met die frogtape is die lijn echt messcherp.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_196599815
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 11:50 schreef XanderH het volgende:

[..]

En hoe lang zat de tape erop?

Die moet je natuurlijk ook niet langer dan nodig laten zitten.
Paar dagen, even lang als nodig was om de kozijnen te verven.
  maandag 7 december 2020 @ 15:23:50 #260
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_196600012
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 15:12 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Paar dagen, even lang als nodig was om de kozijnen te verven.
:')
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_196601791
quote:
10s.gif Op maandag 7 december 2020 15:23 schreef Catkiller het volgende:

[..]

:')
Que? Die verf droogt niet sneller en het kozijn moest 3x geschilderd. Iedere keer opnieuw tapen is ook een duur grapje met 7 euro per rolletje.

Ohja en, volgens de website: "Binnenshuis kan het zelfs tot 21 dagen en buiten 7 dagen na aanbrengen worden verwijderd zonder dat er resten achterblijven."
pi_196602514
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 16:56 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Que? Die verf droogt niet sneller en het kozijn moest 3x geschilderd. Iedere keer opnieuw tapen is ook een duur grapje met 7 euro per rolletje.

Ohja en, volgens de website: "Binnenshuis kan het zelfs tot 21 dagen en buiten 7 dagen na aanbrengen worden verwijderd zonder dat er resten achterblijven."
Er is dus wel een verschil qua droogtijd indien latex en alkyd lakverf worden beschouwd.
pi_196604682
quote:

Al mijn strakke lijnen zijn met frogtape gemaakt. Meer dan tevreden, werkt prima :Y
pi_196618799
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 12:50 schreef archito het volgende:

[..]

Gebruik ik ook, na het plakken even over de tape heen kwasten met de kleur die de aangrenzende muur heeft die je beschermt. Dan loopt de tape helemaal dicht en heb je geen druipers.
Half uurtje wachten zodat dat droog genoeg is en dan de muur verven.

Bij pas geschilderde wanden heb ik helaas wel gehad dat ik wat verf/stucwerk met de tape mee los trok.
Dit (met dat streepje verf) werkt bij mij supergoed. Dan hoeft de tape niet eens fantastisch te hechten. En zeker bij vers stucwerk de tape na het schilderen echt zo snel mogelijk verwijderen. Liever 2 keer tapen. Want het bijwerken van de schade is meer werk.
pi_196709137

Cheers!
  Moderator zondag 13 december 2020 @ 19:29:37 #266
92034 crew  Vonkenboer
pi_196712203
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 16:44 schreef Legwieh het volgende:
[ afbeelding ]

Cheers!
Druk aan het schilderen geweest zie ik ? Dan is het stucwerk snel gedroogd zeg ! ^O^ :)
pi_196713071
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 09:06 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Gele rijstpapier tape van ecotools is fijn.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_196713620
quote:

Ik gebruik goldband. 30mm breed en 50m per rol ongeveer 3euro.
Dat is hetzelfde materiaal maar dan met een minder marketingsprijs ;-)
pi_196741077
Daar zijn we weer.
Gelukkig was het stuckwerk langzaam droog genoeg dus konden we in logische volgorde gaan schilderen
dus eerst de plafonds mooi ral 9010,
toen de wanden die 9010 moesten.
Toen de wanden in subtle marble

Toen wat wanden real marble

Toen de Full grey

En toen het koper

Serieus mensen ik ben een blij man.

Zoals jullie kunnen zien heb ik de verwarmingen voor boven, ook weer opgehangen (nadat ik ze in een fris nieuw wit jasje heb gespoten)

Even voor het gevoel de vloer erbij gelegd, en dit wordt echt top (vind ik zelf dan althans)

Ondertussen wordt aan de wc gewerkt.

Vloertje gesmeerd in de badkamer (en de wc wat opgeschoven want die kwam anders niet in het midden uit :D

Douchewandje metselen.

Worstenbroodje tussendoor... Blijven brabanders he.

En het kleine kamertje vorm geven.

ondertussen de neefjes nog een beetje opvoeding geven.

En afgelopen zondag heb ik de airco's gehangen.

1tje voor de benedenetage (hier is het stuckwerk nog wel echt nat)

En 1tje die de bovenetage koelt.

gelukkig kunnen deze ook verwarmen en is het dus niet meer zo koud tijdens het klussen.

Deze week is het doel, tegelwerk in badkamer en wc afronden, en de vloeren boven leggen. Ook wordt hopelijk vanavond alle electra afgewerkt.

Dan zouden we normaal gezien volgende week de bovenverdieping af moeten kunnen ronden, en op de begaande grond kunnen starten.

Doel nog steeds 14-1 klaar (dan zijn we exact 3 maanden bezig geweest).

Inmiddels is de houten vloer besteld en is het keukenblad uit italie onderweg (ze hebben een grotere steen gevonden met meer tekening, en die vond ik dus nog mooier dus deze komt er nu aan. :D

Deze is ook groot genoeg om het tafelblad en zijwang helemaal doorlopend te maken :D
pi_196744849
Nice. Wat ga je snel!

En die kleuren met de vloer _O_ Gaaf!
  dinsdag 15 december 2020 @ 13:40:41 #271
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_196744984
Lekker doorgepakt Legwieh! Hoeveel kWh is je airco unit voor boven als ik vragen mag? Wij willen ook nog airco plaatsen, maar dacht eraan het in de slaapkamer te doen ipv de hal. Ben dus benieuwd naar het bereik. ;)

Ben zo benieuwd naar het blad in je keuken. Komt deze nog voor kerst?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
pi_196745423
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:40 schreef monsterd. het volgende:
Lekker doorgepakt Legwieh! Hoeveel kWh is je airco unit voor boven als ik vragen mag? Wij willen ook nog airco plaatsen, maar dacht eraan het in de slaapkamer te doen ipv de hal. Ben dus benieuwd naar het bereik. ;)

Ben zo benieuwd naar het blad in je keuken. Komt deze nog voor kerst?
Nope deze komt niet voor de kerst, is nu onderweg vanuit Italie naar Nederland. Dus als het meezit einde deze week in NL, dan gaat hij naar de steenhouwerij, en die gaat hem begin januari bewerken. Keuken komt denk ik week 2 van januari dus dan leggen ze hem er gelijk op, en vanaf dan kan ik wonen ;-)

Airco's zijn beide 3,5kwh.

overigens heb ik het gevoel dat de ene airco de andere niet is. Voorheen had ik in mijn vorige huizen van die goedkope voorgevulde units, en deze levert in ieder geval veel meer warmte (hoe dat is met koelte kan ik nu nog niet oordelen uiteraard)
pi_196745430
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:34 schreef Puala het volgende:
Nice. Wat ga je snel!

En die kleuren met de vloer _O_ Gaaf!
We doen ons best, en dank aan jullie support voor de kleuren.

Hoe is het met jou verder?
  dinsdag 15 december 2020 @ 14:47:14 #274
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_196746189
Ziet er goed uit!

Zet je airco's op ontvochtigen, is het stucwerk nog sneller droog :)
pi_196754127
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 14:47 schreef speedfightrage het volgende:
Ziet er goed uit!

Zet je airco's op ontvochtigen, is het stucwerk nog sneller droog :)
Heb ik staan!
pi_196876298
Het blijft zomaar rustig hier, iedereen zelf ook druk aan het klussen, met zo weinig reacties is dit huis binnen 1 topic klaar :D
Afgelopen week, heb ik het bijzondere genoegen gehad om samen met honderdduizend andere mensen op maandagavond in de rij te staan bij de hornbach, daar had ik namelijk mijn vloer besteld en die kon ik ophalen, net voor de lockdown. Fijn dus dat het nog kon maar wel ff aansluiten in de rij.

De rest van de week heb ik nog wat geschilderd, zo heb ik onder andere het trappenhuis een echte VT-wonen stijl update gegeven.

En allerlei kleine opruimklusjes gedaan. Terwijl de tegelzetter de toilet en badkamer heeft afgewerkt.

Ik ben er echt zo ontzettend blij mee.
Het is echt geworden zoals ik hoopte, sfeervol, luxe gevoel en heel relaxte sfeer. De tegelzetter heeft ook echt superwerk geleverd, en alle details kloppen ook, zo heb ik geen chrome afwerkingstrips maar antraciete en heeft hij de marmerlook in het bruin afgevoegd. Ook de kitter heeft superstrak werk geleverd.
Echt blij mee, met een beetje geluk wordt hij dit jaar ook nog afgemonteerd met alle glimmende bronzen units en dan is het helemaal compleet.

Inmiddels heb ik ook de houten vloer besteld voor beneden, en toen ik eens kritisch ging kijken naar de vloer was ik toch niet happy, vooral in de gang zat er teveel verschil in de vloer. Dus die moest eruit.Deze zat echter vol verlijmd op de vloer dus de vraag was hoe. Nouja bij lekkage kan een houten vloer omhoog komen dus wie weet wat er gebeurd als we een lekkage simuleren.

Nou dat leek dus helemaal top te gaan, na een nachtje water erop kwam 90% procent redelijk oke los.
Alleen die laatste 10%
damn die zat echt ram en ram vast.

Echt op de knietjes met een beiteltje latje voor latje (2x10cm) eraf kunnen bikken.
(Ik kan je vertellen ik heb nu nog spierpijn)

Maar uiteindelijk is heel de tyfuszooi eruit, nu een keer egaliseren en begin januari kan de houten vloer erin. (nadat er geschilderd is uiteraard)

In het weekend even uren gemaakt samen met een maatje om de vloer er boven in te krijgen.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een click pvc vloer van de hornbach, omdat ik PVC geluidstechnischer een stuk relaxter vind dan laminaat. Om de prijs te drukken wel bij de hornbach gehaald en niet bij een pvc-boer, en deze kleur sluit echt precies aan bij de badkamer vond ik zelf.

Alles drempelloos doorgelegd, wel een hoop gefuck met al die randjes maar wel strak uiteindelijk

Maar hier wordt ik zelf dus wel echt gelukkig van, Badkamer en de rest lijkt gewoon 1 geheel.

De rest van het weekend besteed, aan alle klerebende opruimen, want als je met vrienden een vloer gaat leggen is het vooral meters maken (en bier drinken) en weinig tussendoor opruimen, dus terwijl ik al het gereedschap en allerlei andere zooi opruimde (container nummer 4 bestelde :'( ) Heeft moeders boven gestofzuigd en gedweild.
De hele zondag heb ik toen schurend doorgebracht, waar ik al het stuckwerk van de benedenverdieping heb geschuurd, en na het eten ben ik nog teruggegaan om alles in de diepgrond te zetten. Vanaf vandaag gaan we beginnen om beneden te schilderen.
Eerst de hal (ral 9010) en dan de rest van de vertrekken weer in de autistische Thomas volgorde
Ral 9010,
Subtle marble
Real marble
Full grey
Copper.

Hopelijk zijn we hier mee na de kerst klaar.
pi_196876469
Mooi hoor! Strak werk, daar word ik ook altijd erg blij van.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  dinsdag 22 december 2020 @ 09:21:43 #278
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196876510
Jezus, moordend tempo! :D

Je verfjes: supergaaf, ben ik echt fan van (ik heb zelf ook zwart op de overloop, maar dan het plafond). En zo'n 'lambrisering' vind ik ook fantastisch.

Je tegeltjescombinatie van bruin marmer en antraciet moet ik nog aan wennen. Show je nog foto's met daglicht?
Resistance is futile.
pi_196876592
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 december 2020 09:21 schreef Seven. het volgende:
Jezus, moordend tempo! :D

Je verfjes: supergaaf, ben ik echt fan van (ik heb zelf ook zwart op de overloop, maar dan het plafond). En zo'n 'lambrisering' vind ik ook fantastisch.

Je tegeltjescombinatie van bruin marmer en antraciet moet ik nog aan wennen. Show je nog foto's met daglicht?
Ik zal het een keer proberen, der is alleen niet zoveel daglicht momenteel :D
pi_196876743
Lurker hier,
met groot plezier.
Je hebt veel werk verricht,
het was eerst geen gezicht.
Alles krijgt nu vorm en kleur,
hierdoor ben je in opperbest humeur.
En ach, wat spierpijn hier of daar,
als je zo doorgaat is het wel snel klaar!

Fijne feestdagen, wat een lol,
ik trek me terug in m'n lurkershol :P
  Moderator dinsdag 22 december 2020 @ 09:55:20 #281
92034 crew  Vonkenboer
pi_196876915
Tjezus, je hebt het tempo er goed in zeg! Volgens mij is dit de snelste verbouwing ooit hier op FOK! :De

Zelf vind ik het allemaal wel iets te donker, maar het past wel allemaal mooi bij elkaar :). Hét is echt één geheel !
pi_196877554
Wow, wat een werk heb je verricht!

Je badkamer vind ik mooi, maar ik weet niet of ik er zelf voor zou kiezen. Ik hou van wat ‘lichtere’ badkamers. Heb je daglicht in je badkamer, trouwens?

Super waar je allemaal oog voor hebt en hoe je het allemaal bij elkaar kunt laten passen. Complimenten hoor!
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  Moderator / Redactie FP dinsdag 22 december 2020 @ 11:13:56 #283
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_196878013
Ziet er retestrak uit, chef!
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  dinsdag 22 december 2020 @ 11:51:30 #284
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_196878732
Top, goed bezig!
pi_196878799
Gaat hard!

het marmer is mijn ding niet, maar dat vind ik van alle marmer soorten :B

Ben benieuwd naar het eindresultaat ^O^
pi_196879066
Mooi en strak!!
pi_196879938
Wow wat snel weer alles. Tegelwerk ziet er inderdaad prachtig uit. Lief dat je moeder alles boven heeft schoongemaakt!

Wat ga je toch met je tijd doen als het af is...
  dinsdag 22 december 2020 @ 13:18:48 #288
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_196880290
Nice! Echt wederom respect voor het tempo!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
pi_196880656
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2020 09:43 schreef Mrs.Peel het volgende:
Lurker hier,
met groot plezier.
Je hebt veel werk verricht,
het was eerst geen gezicht.
Alles krijgt nu vorm en kleur,
hierdoor ben je in opperbest humeur.
En ach, wat spierpijn hier of daar,
als je zo doorgaat is het wel snel klaar!

Fijne feestdagen, wat een lol,
ik trek me terug in m'n lurkershol :P
You made my day!
pi_196880710
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 10:45 schreef Essebes het volgende:

Je badkamer vind ik mooi, maar ik weet niet of ik er zelf voor zou kiezen. Ik hou van wat ‘lichtere’ badkamers. Heb je daglicht in je badkamer, trouwens?

Super waar je allemaal oog voor hebt en hoe je het allemaal bij elkaar kunt laten passen. Complimenten hoor!
Ik heb een klein kantelraampje in de badkamer, maar moet het vooral hebben kwa licht van de spotjes (sowieso als je in de badkamer bent is het vaak buiten toch al donker :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 09:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Tjezus, je hebt het tempo er goed in zeg! Volgens mij is dit de snelste verbouwing ooit hier op FOK! :De

Zelf vind ik het allemaal wel iets te donker, maar het past wel allemaal mooi bij elkaar :). Hét is echt één geheel !
Thanks we doen ons best!

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 10:45 schreef Essebes het volgende:

misschien is die kleurenblindheid dan toch een gave..
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2020 13:01 schreef Tegan het volgende:
Wow wat snel weer alles. Tegelwerk ziet er inderdaad prachtig uit. Lief dat je moeder alles boven heeft schoongemaakt!

Wat ga je toch met je tijd doen als het af is...
Ehm heb in de afgelopen maanden denk ik 5 keer hardgelopen, en normaal loop ik 5x per week dus ik weet wel wat :D.

Thnx iedereen voor de aanmoedigingen, we gaan er vanavond weer tegenaan!
pi_196900364
Ik lees alleen maar mee, leuke project(en) om te volgen. Ik heb inmiddels wel bedacht dat je fulltime in pakken rondloopt, iedereen high fives geeft en vaak legen ... wait for it... dary zegt :P
pi_196901711
Wat een tempo! Ik vind het allemaal heel mooi worden, idd wel wat donker maar juist voor een badkamer vind ik dat juist wel mooi. Ben heel benieuwd naar de verf en de keuken!
pi_196903800
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 07:23 schreef BE het volgende:
Voor die nis op de slaapkamer, als je echt voor hotel-sjiek gaat is dat natuurlijk dé plek voor je minikoelkastje en de nespresso. :7 *)

Maar nu zou ik er idd een kast van maken. Zelfde als je keuken is een gaaf idee. :Y Ik zou hem wel dicht maken, scheelt weer stoffen. ;)
Deze heb ik destijds helemaal gemist, maar goed nieuws, in de nis heb ik wel twee stopcontacten gefixt, 1 voor de koelkast de andere voor de nespresso dus :D
pi_196903961
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 12:34 schreef thealterego1 het volgende:
Ik lees alleen maar mee, leuke project(en) om te volgen. Ik heb inmiddels wel bedacht dat je fulltime in pakken rondloopt, iedereen high fives geeft en vaak legen ... wait for it... dary zegt :P
Dat Full time in pakken lopen is wel afgelopen sinds de lockdown. Het aantal keer dat ik uberhaupt een overhemd aan heb gehad het laatste half jaar is op 2 handen te tellen :D :D.

Ik ken deze serie dus helemaal niet (eerder ook al ter sprake gekomen) is hij te bingen op netflix? Dan heb ik een doel voor 15/16/17 januari, want.

Inmiddels heb ik Jan de Keukenman gesproken en de keuken wordt geplaatst 11-1, op die dag worden ook de trappen bekleed, en zou het dus af moeten zijn (afgezien van de grote wandkast die in de keuken komt want dat redden ze waarschijnlijk niet voor die tijd (maar wie weet ik blijf hopen).

Gister nog ff een beste douw gegeven aan het schilderwerk, van 17,30 tot 23.30 geschilderd, en alles wat wit gelatexd moest worden is wit. Vanavond de eerste lichte grijs op een paar muren smeren.
En moeders heeft zichzelf bevordert tot sjef plint, dus die gaat plinten schilderen :D.
pi_196903967
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 13:44 schreef yinu het volgende:
Wat een tempo! Ik vind het allemaal heel mooi worden, idd wel wat donker maar juist voor een badkamer vind ik dat juist wel mooi. Ben heel benieuwd naar de verf en de keuken!
sinds gisteren zijn de lampen ook dimbaar :D nu is het helemaal sfeervol :D.
  woensdag 23 december 2020 @ 15:53:25 #296
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_196904532
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:19 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Deze heb ik destijds helemaal gemist, maar goed nieuws, in de nis heb ik wel twee stopcontacten gefixt, 1 voor de koelkast de andere voor de nespresso dus :D
:D *;

Wat ga je bizar hard! En mooi consequent qua sfeer! Ik heb menig nacht in te dure hotels gespendeerd en ik voel het sfeertje zeker wel! :Y
pi_196904698
quote:
1s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:53 schreef BE het volgende:

[..]

:D *;

Wat ga je bizar hard! En mooi consequent qua sfeer! Ik heb menig nacht in te dure hotels gespendeerd en ik voel het sfeertje zeker wel! :Y
Dat is goed om te horen, daar zijn we naar op zoek!
pi_196907575
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 15:26 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Dat Full time in pakken lopen is wel afgelopen sinds de lockdown. Het aantal keer dat ik uberhaupt een overhemd aan heb gehad het laatste half jaar is op 2 handen te tellen :D :D.

Ik ken deze serie dus helemaal niet (eerder ook al ter sprake gekomen) is hij te bingen op netflix? Dan heb ik een doel voor 15/16/17 januari, want.

...
Volgens mij gaat hij per 31-12 van Netflix af, dus dan moet je ongeveer fulltime kijken vanaf nu :P
pi_196907606
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 18:36 schreef thealterego1 het volgende:

[..]

Volgens mij gaat hij per 31-12 van Netflix af, dus dan moet je ongeveer fulltime kijken vanaf nu :P
Aanrader wel :Y
pi_196914304
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 18:36 schreef thealterego1 het volgende:

[..]

Het is me niet gegund. Tot 31-12 moet ik gewoon klussen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')