Bron.quote:AMSTERDAM - De onthoofding van de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty had in Nederland veel sterker veroordeeld moeten worden. Dat stelt tv-presentatrice Fidan Ekiz in haar programma De Vooravond.
Paty had spotprenten van de profeet Mohammed in de klas laten zien, om ze te kunnen bespreken. Dat leidde tot zijn dood, een brute onthoofding met een mes. In Frankrijk staat het land op zijn kop. De regering zet, als reactie, 231 niet-Franse radicalen uit het land.
Paty had spotprenten van de profeet Mohammed in de klas laten zien, om ze te kunnen bespreken. Dat leidde tot zijn dood, een brute onthoofding met een mes. In Frankrijk staat het land op zijn kop. De regering zet, als reactie, 231 niet-Franse radicalen uit het land.
Dinsdagochtend uitte politicoloog en student islamstudies Sonny Spek in De Telegraaf zijn verbazing over de stilte in Nederland. „Het is ook de algehele afwachtende houding van de volksvertegenwoordiging om de verspreiding van radicaal islamitisch gedachtegoed tegen te gaan die steekt”, aldus Spek. „De aanslag op een Franse docent zal namelijk ook Nederlandse docenten opnieuw aan het denken zetten. Wat kun je zeggen? Hoe moet je lastige onderwerpen brengen? Moet dat überhaupt?”
Ook Ekiz verbaasde zich over het gebrek aan beroering in ons land. „Naarmate de dagen en de uren verstreken, dacht ik: waar blijft die openlijke geschokte reactie in Nederland? In Frankrijk zijn ze massaal de straat op gedaan. Wij kunnen dat in Nederland ook. Op de Dam. Black Lives Matter. En ik denk: waar zijn we nu?”
Dinsdagochtend uitte politicoloog en student islamstudies Sonny Spek in De Telegraaf zijn verbazing over de stilte in Nederland. „Het is ook de algehele afwachtende houding van de volksvertegenwoordiging om de verspreiding van radicaal islamitisch gedachtegoed tegen te gaan die steekt”, aldus Spek. „De aanslag op een Franse docent zal namelijk ook Nederlandse docenten opnieuw aan het denken zetten. Wat kun je zeggen? Hoe moet je lastige onderwerpen brengen? Moet dat überhaupt?”
Bekijk ook:
’Nederlandse stilte na onthoofding ergerlijk’
Ook Ekiz verbaasde zich over het gebrek aan beroering in ons land. „Naarmate de dagen en de uren verstreken, dacht ik: waar blijft die openlijke geschokte reactie in Nederland? In Frankrijk zijn ze massaal de straat op gedaan. Wij kunnen dat in Nederland ook. Op de Dam. Black Lives Matter. En ik denk: waar zijn we nu?”
Een stille tocht in Conflans-Sainte-Honorine, waar Paty om het leven werd gebracht. Eerder kwamen hordes mensen bijeen in het centrum van Parijs.
Een stille tocht in Conflans-Sainte-Honorine, waar Paty om het leven werd gebracht. Eerder kwamen hordes mensen bijeen in het centrum van Parijs.
Ⓒ REUTERS
„Vooral vanuit de politiek is het muisstil. Maar het is Frankrijk! Het is om de hoek. Ik vind dat gewoon heel eng. Wat ik zorgelijk vind, is dat mensen vooral afgaan op wat individuen zeggen. Ze zijn gewoon bang, om te zeggen wat ze vinden, omdat zomaar je hoofd eraf kan worden gehakt. Maar het moet gaan om: hoe pakken we dit aan? Dan gaat het om de parallelle samenleving, om buitenlandse financiering, extremistische imams. Het staat niet bovenaan de agenda.”
Bedreigingen
Zelf merkte Ekiz dat ze, nadat ze zich uitsprak over Charlie Hebdo, meteen werd bedreigd. „Dat maakt meer los, dat je het veroordeelt, dan zo’n onthoofding zelf. Ik hoop dat dat verandert.”
De aanslag in Utrecht van die Tanis was nog van 2019, goochemerd.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:14 schreef gniffie het volgende:
Wanneer is er voor het laatst iemand omgekomen in Nederland door Islamitisch terreur? Bedreigingen komen uit alle hoeken; biden vs trump, homofoben, antisemieten, Zwarte piet vs kozp. Dat is niet zo special
Nederland kan zich beter vol focussen op de complot-wappies die onze democratie actief in gevaar brengen. Lijkt me een relevanter probleem.
Oneens. Er zijn meerdere islamitische aanslagen geweest (met mes) en ook aanslagen voorkomen. Die kan je niet vergelijken met andere dreigingen. Moslims zijn 'de gekste' en eerder bereid om iemand dood te maken die hen niet aanstaat. Fidan Ekiz heeft gelijk. De dubbele moraal van die fakking (linkse) moraalridders (bijv politici) is ergerlijk.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:14 schreef gniffie het volgende:
Wanneer is er voor het laatst iemand omgekomen in Nederland door Islamitisch terreur? Bedreigingen komen uit alle hoeken; biden vs trump, homofoben, antisemieten, Zwarte piet vs kozp. Dat is niet zo special
Nederland kan zich beter vol focussen op de complot-wappies die onze democratie actief in gevaar brengen. Lijkt me een relevanter probleem.
Op een briefje Allahu Akbar schrijven maakt je nog geen Moslim. Radicale moslims zijn niet verslaafd aan drank en drugs en gaan maar af en toe naar een moskee.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:33 schreef thedeedster het volgende:
[..]
De aanslag in Utrecht van die Tanis was nog van 2019, goochemerd.
Nee een aanslag zal niet iedereen meemaken maar wat mensen wel raakt is dat iemand vermoord wordt omdat hij zijn mening uitte. Dat raakt veel meer mensen.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:51 schreef Hexagon het volgende:
Maar om op Fidan te reageren. Mensen maken ophef over dingen waarin ze zich persoonlijk in herkennen. Racisme tegen kleurlingen dat wordt kennelijk door veel mensen herkend en ervaren. Dus dan maken ze er ophef over.
Kennelijk valt het wel mee met de hoeveelheid mensen die echt slachtoffer zijn van islamitisch geweld dus zullen er maar weinigen zijn die hier nu uit hun eigen ervaring ophef over maken. Behalve wat bange internethelden.
Verder staat het Fidan vrij om met zijn luie reet een demonstratie te organiseren. Waarom moeten anderen altijd alles oplossen voor hem?
Fidan is een vrouw.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:51 schreef Hexagon het volgende:
Maar om op Fidan te reageren. Mensen maken ophef over dingen waarin ze zich persoonlijk in herkennen. Racisme tegen kleurlingen dat wordt kennelijk door veel mensen herkend en ervaren. Dus dan maken ze er ophef over.
Kennelijk valt het wel mee met de hoeveelheid mensen die echt slachtoffer zijn van islamitisch geweld dus zullen er maar weinigen zijn die hier nu uit hun eigen ervaring ophef over maken. Behalve wat bange internethelden.
Verder staat het Fidan vrij om met zijn luie reet een demonstratie te organiseren. Waarom moeten anderen altijd alles oplossen voor hem?
Yes die aanslag in Amsterdam was ik vergeten. Daarnaast is er nog 1 vermeden. Dan komen we op 2 in 16 jaar volgens een lijst op wikipedia.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:39 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Oneens. Er zijn meerdere islamitische aanslagen geweest (met mes) en ook aanslagen voorkomen. Die kan je niet vergelijken met andere dreigingen. Moslims zijn 'de gekste' en eerder bereid om iemand dood te maken die hen niet aanstaat. Fidan Ekiz heeft gelijk. De dubbele moraal van die fakking (linkse) moraalridders (bijv politici) is ergerlijk.
Jezus christus allemachtig wat een onzin.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:51 schreef Hexagon het volgende:
Fidan is een vrouw.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:51 schreef Hexagon het volgende:
True Scotsman fallacy.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:51 schreef gniffie het volgende:
[..]
Op een briefje Allahu Akbar schrijven maakt je nog geen Moslim. Radicale moslims zijn niet verslaafd aan drank en drugs en gaan maar af en toe naar een moskee.
Dat je een plan kunt trekken voor ze aan de poort staan denk ik. Maja...beetje laat...quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:03 schreef Beathoven het volgende:
Vroeger maakten we ons druk over wat er zich in het dorp of stad afspeelde en was de rest van het land ver weg. En zo langzamerhand moeten we ons druk maken over alles wat er zich in verre landen afspeelt.
waarom moeten we ons druk maken? wat heeft dat voor toegevoegde waarde. We kunnen 't ook wel normaal bespreken.
Ohja natuurlijk. Iedereen vind radicaal moslimgeweld prima. Dat was ik vergeten.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:00 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Jezus christus allemachtig wat een onzin.
quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ohja natuurlijk. Iedereen vind radicaal moslimgeweld prima. Dat was ik vergeten.
Nou, dat blijkt toch nog best moeilijk. Door alle polarisatie is de een direct racist of fascist, en de ander direct een linkse boom- en moslimknuffelaar.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:03 schreef Beathoven het volgende:
Vroeger maakten we ons druk over wat er zich in het dorp of stad afspeelde en was de rest van het land ver weg. En zo langzamerhand moeten we ons druk maken over alles wat er zich in verre landen afspeelt.
waarom moeten we ons druk maken? wat heeft dat voor toegevoegde waarde. We kunnen 't ook wel normaal bespreken.
Tja dit soort 'waarom zijn jullie niet boos genoeg?' zeikstukjes dragen nou niet echt positief bij aan dat debat.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:09 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Nou, dat blijkt toch nog best moeilijk. Door alle polarisatie is de een direct racist of fascist, en de ander direct een linkse boom- en moslimlnuffelaar.
quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:09 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb wel wat beters te doen dan iedere dag geschokt wezen om narigheid waar ik niks mee te schaften heb
Uitdaging. Probeer maar eens op een positieve en voorzichtige manier dit debat op te starten. Ik denk eerlijk gezegd dat dit hier niet meer mogelijk is.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:10 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Tja dit soort 'waarom zijn jullie niet boos genoeg?' zeikstukjes dragen nou niet echt positief bij aan dat debat.
Tenzij het om een gekleurde drugsverslaafde gaat, dan staat de dam wél vol.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:21 schreef Twiitch het volgende:
Makkelijk. We zijn afgestompt. Dit hoort er tegenwoordig gewoon bij.
Achterlijk gebagatelliseer weer.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:09 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb wel wat beters te doen dan iedere dag geschokt wezen om narigheid waar ik niks mee te schaften heb
Op wie dan wel?quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:21 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Fidan Ekiz doelde dan ook niet op jullie, slimmeriken.
Tja, we hebben nou eenmaal een veelvoud aan subsidieclubjes rondlopen die er veel aan gelegen is om dat soort initiatieven te trekken.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:23 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Tenzij het om een gekleurde drugsverslaafde gaat, dan staat de dam wél vol.
Wat daarin zou kunnen meespelen is dat het in de Nederlandse publieke moraal over het algemeen als deugd wordt gezien om de hand in eigen boezem te steken en het dus sociaal "veilig" is om dat te doen, terwijl het wijzen naar anderen, vooral als het een culturele minderheid betreft, je kan blootstellen aan beschuldigingen van intolerantie of, erger, racisme.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 08:00 schreef Montagui het volgende:
Terechte vraag.
Amerikaanse misstanden worden (onterecht) 1 op 1 getransformeerd naar Nederland waarbij het publieke debat enkele maanden gedomineerd werd door BLM via demonstraties, talloze talkshows en diverse TV programma's.
Een regelrechte aanval op onze westerse waarden waar we zelf mee leven, en het is (onterecht) bijna muisstil. Je hoort enkele politici (ter rechterzijde uiteraard) en hier en daar een item op TV.
Waar is die meer dan terechte massale verontwaardiging vanuit het gehele politieke spectrum? Ascher heeft er gisteren (eindelijk) wat van gezegd, maar Jetten, Klaver, en die mafklappers van Bij1 en DENK .....tumbleweeds.....
De angst regeert? Het schaamrood op de kaken? Of wat is dit?
Ben ik met je eens, maar ik denk dat een uiteenzetting van waarom je zelf geschokt bent meer zoden aan de dijk zet dan 'Nederlanders zijn niet geschokt genoeg'. Met het eerste kan je misschien nog een enkeling aan het denken zetten, met het andere besvestig je enkel de ene groep dat de anderen allemaal hypocrieten zijn, terwijl je de andere groep afstoot, omdat die denken 'moet ik me nou verantwoorden iedere keer dat ik niet geschokt ben?'quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:16 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Uitdaging. Probeer maar eens op een positieve en voorzichtige manier dit debat op te starten. Ik denk eerlijk gezegd dat dit hier niet meer mogelijk is.
Iedereen staat direct met de hakken in het zand.
Waarom in hemelsnaam geschokt zijn? Je bent toch ook niet geschokt als een schaap gras eet? Mij verbaast het dat mensen dit nog verbaast. Mij verbaast het dat die 231 niet-franse radicalen uberhaupt nog in Frankrijk waren als zij zo gemakkelijk aanwijsbaar zijn.quote:
Persoonlijk word ik alleen maar cynischer. Beetje deja vu- gevoel en je raakt gewoon afgestompt.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:25 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar ik denk dat een uiteenzetting van waarom je zelf geschokt bent meer zoden aan de dijk zet dan 'Nederlanders zijn niet geschokt genoeg'. Met het eerste kan je misschien nog een enkeling aan het denken zetten, met het andere besvestig je enkel de ene groep dat de anderen allemaal hypocrieten zijn, terwijl je de andere groep afstoot, omdat die denken 'moet ik me nou verantwoorden iedere keer dat ik niet geschokt ben?'
Je weet het zelf ook niet zo goed he?!quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:26 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Lees anders de OP even? Dat is toch echt vrij duidelijk hoor.
Wel weer typisch dat BLM er weer aan de haren bij gesleept moet worden. Maar als er mensen zijn die daar boos van worden dan hebben ze mijn zegen net als jij heel boos mag worden over islamitisch geweld in Frankrijk.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:24 schreef Montagui het volgende:
[..]
Achterlijk gebagatelliseer weer.
Als het dag in dag uit, enkele maanden lang, nergens anders over gaat dan narigheid waar ik niks mee te schaften heb (de ver van mijn bed show Floyd en institutioneel racisme in verweggistan) dan mag ik graag zien dat iets waar ik wél mee te schaften heb (aanval op artikel 1 van de Grondwet, de vrijheid van meningsuiting, en in vergelijking met de VS ook nog in de regio waar ik woon) veel breder uitgemeten aandacht krijgt dan wat piepjes hier en daar.
Maar goed, weten we nu dat het recht op vrijheid van meningsuiting niet bovenaan jou lijstje met prioriteiten staat.
Hoezo ben ik geschokt? Waar ik meer boos over ben is de stilte vanuit Nederland. Als regering zou je je juist op moeten staan en zeggen "in dit land moeten we gewoon kunnen zeggen wat wij denken en als je dat niet bevalt is daar de deur".quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:25 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Waarom in hemelsnaam geschokt zijn? Je bent toch ook niet geschokt als een schaap gras eet? Mij verbaast het dat mensen dit nog verbaast. Mij verbaast het dat die 231 niet-franse radicalen uberhaupt nog in Frankrijk waren als zij zo gemakkelijk aanwijsbaar zijn.
Als je in de islamitische wereld zoiets doet, of een klasse teddybeer bijvoorbeeld Mohamed noemt, dan kun je dit soort reacties verwachten, dan mag je eigenlijk hopen dat een overheid je vervolgt en veilig in een gevang stopt om aan een volksgerecht te ontsnappen.
Als je de islamitische wereld naar hier haalt dan is dit precies wat je kan verwachten.
Fidan mist geschokte reacties, wat mij betreft had Fidan geschokt mogen zijn over de vergoeilijkende reactie van die docente maatschappijleer bij haar aan tafel in dat flutprogramma dat ze presenteert, maar reacties daarop noemt zij dan weer "gemierenneuk".quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:30 schreef HSG het volgende:
[..]
Hoezo ben ik geschokt? Waar ik meer boos over ben is de stilte vanuit Nederland. Als regering zou je je juist op moeten staan en zeggen "in dit land moeten we gewoon kunnen zeggen wat wij denken en als je dat niet bevalt is daar de deur".
Jawelquote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:29 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Je weet het zelf ook niet zo goed he?!
Bij de BLM? Dan heb je het denk ik niet goed gelezen.quote:Op woensdag 21 oktober 2020 09:35 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Jawel.
Het staat namelijk LETTERLIJK in de OP. Het gaat om de mensen die wel op de dam stonden, en politici.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |